Agronet

Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: jeep - 20.08.14 - klo:10:14

Otsikko: " Talousnobelisti, rikkaita ei kannata mielistellä "
Kirjoitti: jeep - 20.08.14 - klo:10:14
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2014/08/08/talousnobelisti-rikkaita-ei-kannata-mielistella/201411054/12?ref=ts_float_news
Vaan kun suomessakin mielistellään, ja mitä enevissä määrin. Ei kannata hallituksen toimillaan miettiä, miksi talous ei kasva suomessakaan ;)
Otsikko: Vs: " Talousnobelisti, rikkaita ei kannata mielistellä "
Kirjoitti: SAS - 20.08.14 - klo:20:21
Kuten Henry Ford aikoinaan sanoi ,auton tekijälle pitää maksaa kunnon palkka jotta työntekijä pystyy ostamaan autoja.
Suomen valtiontalous olisi lähes tasapainossa jos ei oltaisi tehty suurituloisille suunnattuja veronkevennyksiä.
Kokkareiden talouspolitiikka on ajanut Suomen talouden kuralle se on totuus.
Otsikko: Vs: " Talousnobelisti, rikkaita ei kannata mielistellä "
Kirjoitti: Antidesantti - 20.08.14 - klo:20:45
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2014/08/08/talousnobelisti-rikkaita-ei-kannata-mielistella/201411054/12?ref=ts_float_news
Vaan kun suomessakin mielistellään, ja mitä enevissä määrin. Ei kannata hallituksen toimillaan miettiä, miksi talous ei kasva suomessakaan ;)

Se muuten ei oo oikia Noopeli tuo tallous"noopeli":
vaan "Ruotsin keskuspankin taloustieteen palkinto Alfred Nobelin muistoksi"...     ::)
Otsikko: Vs: " Talousnobelisti, rikkaita ei kannata mielistellä "
Kirjoitti: Viljelijä - 20.08.14 - klo:20:56
  Rahamarkkinoiden vapauttaminen aiheuttaa sen että, rahalla on entistä vähemmän kotimaata. Pääomien pysyminen täällä, tekee sen että yhteinäistä raha/verotus politiikkaa ehkä joutuvat noudattamaan kuin muissakin EU maissa.
Otsikko: Vs: " Talousnobelisti, rikkaita ei kannata mielistellä "
Kirjoitti: Herpertti - 21.08.14 - klo:08:42
Kuten Henry Ford aikoinaan sanoi ,auton tekijälle pitää maksaa kunnon palkka jotta työntekijä pystyy ostamaan autoja.
Suomen valtiontalous olisi lähes tasapainossa jos ei oltaisi tehty suurituloisille suunnattuja veronkevennyksiä.
Kokkareiden talouspolitiikka on ajanut Suomen talouden kuralle se on totuus.

Höpöhöpö, Henry Fordin liukuhihna "keksintö", perustui nimenomaan siihen ideaan, että liukuhihnalle voitiin palkata ammattitaidotonta työvoimaa, jolle ei tarvinnut maksaa "ammattimiesten" palkkoja  :o
Näin voitiin tehtaissa vähentää niitä kalliita ammattimiehiä  :(
Henry tuli kuuluisaksi myös siitä, että palkkasi paljon mustia ja vammaisia tehtaisiinsa, koska niillä oli puolta pienemmät palkat kuin valkoisilla työntekijöillä oli  :o
Otsikko: Vs: " Talousnobelisti, rikkaita ei kannata mielistellä "
Kirjoitti: apilas - 21.08.14 - klo:12:48
Kuten Henry Ford aikoinaan sanoi ,auton tekijälle pitää maksaa kunnon palkka jotta työntekijä pystyy ostamaan autoja.
Suomen valtiontalous olisi lähes tasapainossa jos ei oltaisi tehty suurituloisille suunnattuja veronkevennyksiä.
Kokkareiden talouspolitiikka on ajanut Suomen talouden kuralle se on totuus.

Höpöhöpö, Henry Fordin liukuhihna "keksintö", perustui nimenomaan siihen ideaan, että liukuhihnalle voitiin palkata ammattitaidotonta työvoimaa, jolle ei tarvinnut maksaa "ammattimiesten" palkkoja  :o
Näin voitiin tehtaissa vähentää niitä kalliita ammattimiehiä  :(
Henry tuli kuuluisaksi myös siitä, että palkkasi paljon mustia ja vammaisia tehtaisiinsa, koska niillä oli puolta pienemmät palkat kuin valkoisilla työntekijöillä oli  :o

Tuo on taas täyttä sontaa herpertiltä,Henri ford maksoi samaa palkkaa kuin muutkin mutta joutui tuplaamaan palkan viiteen dollariin,koska huomasi että se on ainoa keino motivoida ihmisiä puuduttavaan ja yksitoikkoiseen liukuhihnatyöhön.
Otsikko: Vs: " Talousnobelisti, rikkaita ei kannata mielistellä "
Kirjoitti: -SS- - 21.08.14 - klo:13:39
Se korotus oli bonus, jota eivät saaneet järjestäytymättömät eivätkä esim. naiset, jotka eivät olleet yksihuoltajia.

14000 työntekijän tehtaassa tehtiin 52000 rekrytointia vuodessa, linja pysähteli työvoimanpuutteen vuoksi usein, joten kokonaiskulut vähenivät kun väki alkoi pysyä, eli perehdyttämiskulut laskivat ja laatu parani. Motivaatiota pysyä töissä nimenomaan lisäsi se, että palkat bonuksineen olivat alan yleisiin palkkoihin verrattuna jopa tuplat.

Jos työväen pitäisi pystyä ostamaan palkallaan valmistamaansa tuotetta, jonkun lentokonetehtaan työntekijät kyllä tulisivat liian kalliiksi silloin.

-SS-
Otsikko: Vs: " Talousnobelisti, rikkaita ei kannata mielistellä "
Kirjoitti: Köntys - 21.08.14 - klo:13:42
Se korotus oli bonus, jota eivät saaneet järjestäytymättömät eivätkä esim. naiset, jotka eivät olleet yksihuoltajia.

14000 työntekijän tehtaassa tehtiin 52000 rekrytointia vuodessa, linja pysähteli työvoimanpuutteen vuoksi usein, joten kokonaiskulut vähenivät kun väki alkoi pysyä, eli perehdyttämiskulut laskivat ja laatu parani. Motivaatiota pysyä töissä nimenomaan lisäsi se, että palkat bonuksineen olivat alan yleisiin palkkoihin verrattuna jopa tuplat.

Jos työväen pitäisi pystyä ostamaan palkallaan valmistamaansa tuotetta, jonkun lentokonetehtaan työntekijät kyllä tulisivat liian kalliiksi silloin.

-SS-

Paperityöläisten palkkoja vois rutkasti sitten laskea  8)
Otsikko: Vs: " Talousnobelisti, rikkaita ei kannata mielistellä "
Kirjoitti: Herpertti - 21.08.14 - klo:19:40
Kuten Henry Ford aikoinaan sanoi ,auton tekijälle pitää maksaa kunnon palkka jotta työntekijä pystyy ostamaan autoja.
Suomen valtiontalous olisi lähes tasapainossa jos ei oltaisi tehty suurituloisille suunnattuja veronkevennyksiä.
Kokkareiden talouspolitiikka on ajanut Suomen talouden kuralle se on totuus.

Höpöhöpö, Henry Fordin liukuhihna "keksintö", perustui nimenomaan siihen ideaan, että liukuhihnalle voitiin palkata ammattitaidotonta työvoimaa, jolle ei tarvinnut maksaa "ammattimiesten" palkkoja  :o
Näin voitiin tehtaissa vähentää niitä kalliita ammattimiehiä  :(
Henry tuli kuuluisaksi myös siitä, että palkkasi paljon mustia ja vammaisia tehtaisiinsa, koska niillä oli puolta pienemmät palkat kuin valkoisilla työntekijöillä oli  :o

Tuo on taas täyttä sontaa herpertiltä,Henri ford maksoi samaa palkkaa kuin muutkin mutta joutui tuplaamaan palkan viiteen dollariin,koska huomasi että se on ainoa keino motivoida ihmisiä puuduttavaan ja yksitoikkoiseen liukuhihnatyöhön.

Höpöhöpö, ennen liukuhihnaa tehtaissa työskenneltiin vanhalla oppisopimusjärjestelmällä, eli oli mestarit, kisällit ja oppipojat, valta oli mestareilla, ne oli aikakautensa "paperimiehiä", eli jumittivat kaiken tehtaissa, jos ei heidän vaatimuksiin suostuttu ja se näkyi myös mestareiden palkoissa, mustilta ne asemat ja hommat oli kokonaan kielletty.

Henry Fordin liukuhihna romutti tämän järjestelmän, kalliita mestareita ei tarvita, eikä kisällejä, kuka tahansa pystyi tekemään sen yhden homman mikä sille liukuhihnalla asetettiin  :o

Myös mustat, vammaiset ja naiset pääsivät liukuhihnalle hommiin, tietenkin puolella palkalla siitä mitä valkoisille maksettiin , mutta sehän se oli Henry Fordin ideakin ;D

Henry tutki ja luetteli erittäin tarkasti kaikki mahdolliset hommat mitä tehtaassa pystyi tekemään, esim. sillä oli 157 eri tehtävää, johon voi palkata yksikätisen miehen  ;D
Muihin tehtaisiin tämmöset yksikätiset ei päässeet mitenkään töihin, kun terveitäkin oli tarjolla  :(
Palkka tietenkin oli vain puolet terveen palkasta, eihän Ford tyhmä ollut  ::)
Otsikko: Vs: " Talousnobelisti, rikkaita ei kannata mielistellä "
Kirjoitti: 42 - 21.08.14 - klo:23:16
Kuten Henry Ford aikoinaan sanoi ,auton tekijälle pitää maksaa kunnon palkka jotta työntekijä pystyy ostamaan autoja.
Suomen valtiontalous olisi lähes tasapainossa jos ei oltaisi tehty suurituloisille suunnattuja veronkevennyksiä.
Kokkareiden talouspolitiikka on ajanut Suomen talouden kuralle se on totuus.

Höpöhöpö, Henry Fordin liukuhihna "keksintö", perustui nimenomaan siihen ideaan, että liukuhihnalle voitiin palkata ammattitaidotonta työvoimaa, jolle ei tarvinnut maksaa "ammattimiesten" palkkoja  :o
Näin voitiin tehtaissa vähentää niitä kalliita ammattimiehiä  :(
Henry tuli kuuluisaksi myös siitä, että palkkasi paljon mustia ja vammaisia tehtaisiinsa, koska niillä oli puolta pienemmät palkat kuin valkoisilla työntekijöillä oli  :o

Tuo on taas täyttä sontaa herpertiltä,Henri ford maksoi samaa palkkaa kuin muutkin mutta joutui tuplaamaan palkan viiteen dollariin,koska huomasi että se on ainoa keino motivoida ihmisiä puuduttavaan ja yksitoikkoiseen liukuhihnatyöhön.

Höpöhöpö, ennen liukuhihnaa tehtaissa työskenneltiin vanhalla oppisopimusjärjestelmällä, eli oli mestarit, kisällit ja oppipojat, valta oli mestareilla, ne oli aikakautensa "paperimiehiä", eli jumittivat kaiken tehtaissa, jos ei heidän vaatimuksiin suostuttu ja se näkyi myös mestareiden palkoissa, mustilta ne asemat ja hommat oli kokonaan kielletty.

Henry Fordin liukuhihna romutti tämän järjestelmän, kalliita mestareita ei tarvita, eikä kisällejä, kuka tahansa pystyi tekemään sen yhden homman mikä sille liukuhihnalla asetettiin  :o

Myös mustat, vammaiset ja naiset pääsivät liukuhihnalle hommiin, tietenkin puolella palkalla siitä mitä valkoisille maksettiin , mutta sehän se oli Henry Fordin ideakin ;D

Henry tutki ja luetteli erittäin tarkasti kaikki mahdolliset hommat mitä tehtaassa pystyi tekemään, esim. sillä oli 157 eri tehtävää, johon voi palkata yksikätisen miehen  ;D
Muihin tehtaisiin tämmöset yksikätiset ei päässeet mitenkään töihin, kun terveitäkin oli tarjolla  :(
Palkka tietenkin oli vain puolet terveen palkasta, eihän Ford tyhmä ollut  ::)

Ape kirjoittaa kylläkin ” henristä ” leikö edes sukua Henry Foortille  8)