Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 10.07.14 - klo:09:56
-
Mites raagilaiset toimii kun saa työrupeaman viimeisen pellon käsiteltyä. Ruvetaanko kovasti pesemään ja buunaamaan ja korjaillaanko kausien välissä. Eräs jo vuosia sitten vanha pappara joka vielläkin elää ja oli nähnyt paljon totesi viisaasti. Eli että kun lopettaa niin kone hallin eteen ja pikainen puhallus että pahimmat möyhyt pois ja sen jälkeen tarpeellinen rasvaus ja katon alle pois. Mitään pesuja ei tehdä eikä suunnitella korjauksia talvikaudelle vaan seuraavan kerran koneeseen kosketaan aikaisintaan kaks viikkoa ennen seuraavaa kautta. Silloin työ on tehokasta ja homma tulee valmiiksi. Apulantavehkeet on sitten asia erikseen.
-
Kyllä mä yritän aina saada jossain välissä havaitut viat ja ongelmat korjattua ja kunnolla huollettua.
Mitään silmäruokapuunaamista en jaksa harrastaa, jos 20 vuotias maali on haalistunut niin sitten on. Ei vaikuta tuntisaavutukseen eikä luotettavuuteen. No eipä mulla puunaamisen arvoisia vehkeitä juuri olekaan. Pestään kyllä paitsi laakerit.
Tavoitteena on että seuraavan kerran konetta taas tarvittaessa kaikki olisi kunnossa ja ajoa vailla.
Jostain käsittämättömästä syystä tuohon tuntuu tulevan poikkeuksia. Koneesta löytyy yllättäen viime kerran viat plus vielä pussillinen uusia :-(( Näin erityisesti kun yhtä kiirettä seuraa toinen kiire ja vielä kolmas perään, siinä ei jää väliin aikaa eikä intoa rempata. Ainakaan jos yrittää elää vielä hieman muutakin elämää kuin konekuskin ja huoltomiehen.
-
heti sesongin jälkeen pesu rasvaus ja suojaöljy ja infrapunalämpömittarilla laakerien mittaus, ja kirjoitan muistiin havaitut epäkohdat ja huoltoa vaativat paikat, rempat sitten väliajoilla ja talvella.. nyt vain on ollu töitä pitkin kylää muutenkin että nuo rempat on vähä venyny liika kauas :( huollot kumminkin ajalllaan, ne ei niin kauaa vie että niistä laistais 8)
-
Riippuen vähän koneesta... Paalain on käytössä koko kesän syksyyn asti joten sitä ei välissä puunailla. Syksyllä sitten puhallus puhtaaksi ja jos oikein innostuu niin pesen päältä. Kyseessä jo vanha kones. Osa koneista on ulkosäilytyksessä ja niihin suihkaisen pintaan suojaöljyn. Rasvauksen teen yleensä ennen käyttöön ottoa niin on tuoreet rasvat koneessa kun käyttö on ajankohtainen. Korjaukset yritän tehdä heti... Yleensä on kiire kun kone pitää kaivaa naftaliinista.
-
Pesu, vahaus ja rasvaa trii.
-
Eräs jo vuosia sitten vanha pappara joka vielläkin elää ja oli nähnyt paljon totesi viisaasti. Eli että kun lopettaa niin kone hallin eteen ja pikainen puhallus että pahimmat möyhyt pois ja sen jälkeen tarpeellinen rasvaus ja katon alle pois. Mitään pesuja ei tehdä eikä suunnitella korjauksia talvikaudelle vaan seuraavan kerran koneeseen kosketaan aikaisintaan kaks viikkoa ennen seuraavaa kautta.
No minä tässä taannoin perin tuolla periaatteella ylläpidetyn maatalousmuseon: mitään turhia huoltoja ei romuille oltu tehty, koneet vaan ajosta kentälle seisomaan, ja kentältä taas ajoon. Sama turhien korjausten ja huoltojen (sekä investointien ja tuotantopanoksista maksamisen) välttely oli vuosikymmenet kohdistunut myös rakennuksiin ja peltoihin, niin että lopulta aika harva kone sopi enää katon alle - itse asiassa niitä kattoja on vieläkin liian vähän, vaikka tässä jo jonkin aikaa on yritetty sekä koneita että rakennuksia parantaa.
Tällä kokemuksella olen tuon toteamuksen viisaudesta jokseenkin eri mieltä. Ehkä se toimii jonkin aikaa, jos eläkkeelle jäähdyttely päättyy säällisen ajan sisällä ja wanhaisäntä suosiolla siirtyy joko syytinkimökkiin, vanhainkotiin tai kirkkomaalle, mutta pidemmän päälle tuo on tuhon resepti. Nyt on täällä ollut linjana, että ennen mitään työmaata mietitään, miten isäukko olisi sen tehnyt - ja tehdään sitten jollakin kokonaan toisella tavalla.
Niinpä itse olen yrittänyt hankkia kaikkien koneiden ohjekirjat, avata ne "huolto ja ylläpito" -kohdasta ja noudattaa ohjeita. Likaa ja rapaa ei kannata jättää koneiden pintaan, vaikka mitään laakeroitua tai sellaista johon menee sähköjohto ei tee mieli vesipestä - mutta jos johonkin on tarkoitus käsineen ja työkaluilla kajota, on minusta ollut mukavampi vaikka liuotinpesulla ottaa työkohteesta saven, öljyn ja rasvan seos vähän vähemmälle ennen toimeen tarttumista.
Kaikki mikä on suorastaan hajalla, tai edes vähän epäilyttää että onkohan siihen tulossa jotakin vikaa, on nyt ollut tapana purkaa, katsoa ja korjata heti, ei vasta sitten kun on taas kiire. Korjaamisen jälkeen sitten käytetään rasvaa, öljyä, konesuojaa, paikkamaalia ja mitä nyt tarvitaan koneen säänkeston parantamiseksi. Kaikkea pyörivää yritän rasvauksen jälkeen pyörittää, ja kaikkia sähköjä olen yrittänyt erityisesti varjella.
Säilytys tapahtuu vieläkin liian monen koneen osalta suuressa yhteisessä konehallissa, mutta vähitellen sekin asia saadaan paranemaan.
-
Ei oo ollu tapana mitään suurempia puunauksia tehä.
Paalain on ajossa koko kesän ilman suurempi taukoja mutta tapana putsata se kunnolla viikon välein ja syksyn olkihommissa muutaman päivän välein moskat pois.
Muu rehukalusto saa vaan lisää vaseliinia mut sen suuremmin ei putsailla.
-
Koneet kun on pääsääntösesti vanhoja ruoskia, niin ennen mahdollista sesonkia tulee koekäytettyä ja fiksailtua, mut sesongin jälkeen vaan putsaillaan ja rasvaillaan. Joskus on jäänyt tosin samoine paskoineen markille seisomaan ja keväällä sitten kapisteltu käyttöön. Kun koneet on yksinkertaisia voi huoltokin olla enempi sinnepäin. Sitte kun alkaa olla enempi laakeria ja sähköä ym. tekniikkaa pelissä kannattaa säilytykseenkin panostaa eritavalla.
Kesken hommien koneiden sepittäminen on kyl senverran hermojaraastavaa, että ei siihen monesti viitsi ainakaan oman laiskuuden takia ryhtyä.
-
Koneet on tiaisen tallissa eli taivasalla. Ei oo vielä yhtään konetta lumen painosta luokille vääntynyt. No maalit on haalistunut, eli jos haluais niitten näyttävän uusilta niin ne pitäs säilyttää katon alla.
Mun mielestä rakentaminen missä muodossa tahansa tuhlaa resursseja ja me on rakennettu vain välttämätön, mutta ostettu senkin edestä kiinteistöjä maata metsää peltoja jne. ;)
-
Äkeen kävin silmämääräisesti läpi ja rasvailin, oli niin puhdas että turha lotrata vedellä, Muuten koneet tulee pestyä ja rasvattua heti käytön loputtua, auratkin pesin vaikka kohtahan noita taas tarvii.
Pesu siksi, että löytyy alkavat murtumat tms. viat, ettei tartte kesken käyttökauden ihmetellä kun koneet retkahtaa. Koneet sisätiloissa, pihalla ole kuin kauhoja tms. vähäpätöistä, kärrytkin aina sisällä.
Remppaa teen käyttökaudella takuuvarmasti keskimääräistä vähemmän, vaikka ajoa keskimääräistä enemmän.
Ennakointia, ei kuitenkaan mitään nyysimistä. Pesu se tärkein juttu, siinä näkee koneen läpikotaisin. Laakereita ei ole pakko tuhota painepesullakaan, joku lautasmuokkari vähän krouvimmalla pesulla eikä laakereita huuhdellen :)
-
Riippuen vähän koneesta... Paalain on käytössä koko kesän syksyyn asti joten sitä ei välissä puunailla. Syksyllä sitten puhallus puhtaaksi ja jos oikein innostuu niin pesen päältä. Kyseessä jo vanha kones. Osa koneista on ulkosäilytyksessä ja niihin suihkaisen pintaan suojaöljyn. Rasvauksen teen yleensä ennen käyttöön ottoa niin on tuoreet rasvat koneessa kun käyttö on ajankohtainen. Korjaukset yritän tehdä heti... Yleensä on kiire kun kone pitää kaivaa naftaliinista.
Kylläsitä paalainta kannattais keretä hiukan puhaltelemaan sillointällöin. Onmeinaan komia soihtu yllättävän äkkiä kun se ketjuöljy ja pöly/kuiva heinäsuttu leimahtaa. Noo mitämuuten tulee noihin romiskoihin niin aurat äes maansiirtovaunut talvehtii pohjolan hallissa niin ja traktorit. Josseivat pajalla ole leveellään. Paalain niittomurskain ja kylvökone on katonalle päässyt putsattuna ja huollettuna. Pahemmin en pese laakerit ei pidä siitä. Paineilmaa ja rasvaa. Niin juu kaivuri on talvet yleensä hallissa ollu sekä piennarmurskain. Mettävehkeet mettäsä talven. Autojakaan en tallissa pidä enkä pese! Paitsi yksi harraste kottero on lähes aina hallilla.
-
Koneet on tiaisen tallissa eli taivasalla. Ei oo vielä yhtään konetta lumen painosta luokille vääntynyt. No maalit on haalistunut, eli jos haluais niitten näyttävän uusilta niin ne pitäs säilyttää katon alla.
Mun mielestä rakentaminen missä muodossa tahansa tuhlaa resursseja ja me on rakennettu vain välttämätön, mutta ostettu senkin edestä kiinteistöjä maata metsää peltoja jne. ;)
No joo aikasama kaava meillä. Rakentamiseen saameneen omat ja varastetut eikä sekään riitä. Tommonen säilytystila maksaa tuhottomasti eikä juurikaan tuota mitään >:(
-
Traktorit pestään usein ja rasvataan jne.. Rehuvehkeet pestään ja öljytään aina kun siilot kiinni per sato. Muita koneita ei paljoa pestä, mutta putsataan irto paskat pois. Korjauksia pitkin vuotta kun kaikki koneet yli 10 vuotta vanhoja.
-
Riippuen vähän koneesta... Paalain on käytössä koko kesän syksyyn asti joten sitä ei välissä puunailla. Syksyllä sitten puhallus puhtaaksi ja jos oikein innostuu niin pesen päältä. Kyseessä jo vanha kones. Osa koneista on ulkosäilytyksessä ja niihin suihkaisen pintaan suojaöljyn. Rasvauksen teen yleensä ennen käyttöön ottoa niin on tuoreet rasvat koneessa kun käyttö on ajankohtainen. Korjaukset yritän tehdä heti... Yleensä on kiire kun kone pitää kaivaa naftaliinista.
Kylläsitä paalainta kannattais keretä hiukan puhaltelemaan sillointällöin. Onmeinaan komia soihtu yllättävän äkkiä kun se ketjuöljy ja pöly/kuiva heinäsuttu leimahtaa. Noo mitämuuten tulee noihin romiskoihin niin aurat äes maansiirtovaunut talvehtii pohjolan hallissa niin ja traktorit. Josseivat pajalla ole leveellään. Paalain niittomurskain ja kylvökone on katonalle päässyt putsattuna ja huollettuna. Pahemmin en pese laakerit ei pidä siitä. Paineilmaa ja rasvaa. Niin juu kaivuri on talvet yleensä hallissa ollu sekä piennarmurskain. Mettävehkeet mettäsä talven. Autojakaan en tallissa pidä enkä pese! Paitsi yksi harraste kottero on lähes aina hallilla.
Kyllä minä paalainta putsailen mutten puunaa... Eri merkitys noilla sanoilla mun mielestä ???
-
Paalain puhalletaan joka paalaus päivä mikäli mahdollista on, syksyllä pestään ja rasvataan. Jos jossain koneessa on huomattu remontin tarvetta(muu kuin kiireellinen) puretaan kone talvella hallissa säpäleiksi ja käydään läpi.
Yleensäkin jos talvisaikaan on joutohetki niin otetaan aina joku kone syyniin.
-
Traktorit pestään aina kun likasia. Pienetkin huollot mukavempi tehdä puhtaalle koneelle. Kylvökone pestää, rasvataan ja ruostesuojataan aina sesongin jälkeen keväällä ja syksyllä. Äkeet, kultivaattori ja aurat pestään vain syksyllä. Paalauskone puhalletaan päivittäin paineilmalla ja syksyllä ennen talviteloille laittoa puhdistetaan erityisen huolella paineilmalla ja suojaöljytään. Paalauskone pestään päällisin puolin vedellä keväällä ennen sesongin alkua. Niittomurskain pestään vedellä vain ennen talvisäilytystä. Puimuri puhdistetaan sisältä vain paineilmalla ja päällisin puolin pestään. Apulanta viska pestään aina levittelyn jälkeen + suojaöljy. Muuten kalusto pestään tarpeen mukaan tai jos erityisesti likaantuu. Säilytys pääsääntöisesti sisätiloissa. Ennakoivaa huoltoa/remonttia talvisin tarpeen mukaan. Muuten huollot on tavoitteena tehdä edellisen sesongin päätteeksi eikä juuri ennen kun uusi sesonki alkaa.
-
Kyllähän jokaisella agrolaisella kuuluu olla sellainen lämmin halli mihin se yhdistelmä mahtuu kääntymään ilman peruutteluja, siis silloinkin kun kaikki koneet, lannoitteet ja kaikki muu maahdollinen on siellä sisällä.
-
Kyllähän jokaisella agrolaisella kuuluu olla sellainen lämmin halli mihin se yhdistelmä mahtuu kääntymään ilman peruutteluja, siis silloinkin kun kaikki koneet, lannoitteet ja kaikki muu maahdollinen on siellä sisällä.
Ei kai kukaan lannotteita lämpimässä hallissa säilytä?
-
Meillä haudataan kaikki työkoneet suohon talveksi. Suossa kaikki säilyy tuhansia vuosia
-
Kyllähän jokaisella agrolaisella kuuluu olla sellainen lämmin halli mihin se yhdistelmä mahtuu kääntymään ilman peruutteluja, siis silloinkin kun kaikki koneet, lannoitteet ja kaikki muu maahdollinen on siellä sisällä.
Ei kai kukaan lannotteita lämpimässä hallissa säilytä?
En mä tiedä, mun mielestä on aika pöljää säilyttää lannoitteita katon alla muutenkin vaikka olis kylmä halli ;D
-
eihän virmatkaan säilyttele apupaskoja edes ressujen alla talvia! ite kyllä pidän suojaisassa paikassa lavojen päällä ressun alla. koneita nyt sen verta että osa pääsee jopa katon alle mutta jotkin joutuu tintin halliin.
-
No minä tässä taannoin perin tuolla periaatteella ylläpidetyn maatalousmuseon: mitään turhia huoltoja ei romuille oltu tehty, koneet vaan ajosta kentälle seisomaan, ja kentältä taas ajoon. Sama turhien korjausten ja huoltojen (sekä investointien ja tuotantopanoksista maksamisen) välttely oli vuosikymmenet kohdistunut myös rakennuksiin ja peltoihin, niin että lopulta aika harva kone sopi enää katon alle - itse asiassa niitä kattoja on vieläkin liian vähän, vaikka tässä jo jonkin aikaa on yritetty sekä koneita että rakennuksia parantaa.
Tällä kokemuksella olen tuon toteamuksen viisaudesta jokseenkin eri mieltä. Ehkä se toimii jonkin aikaa, jos eläkkeelle jäähdyttely päättyy säällisen ajan sisällä ja wanhaisäntä suosiolla siirtyy joko syytinkimökkiin, vanhainkotiin tai kirkkomaalle, mutta pidemmän päälle tuo on tuhon resepti. Nyt on täällä ollut linjana, että ennen mitään työmaata mietitään, miten isäukko olisi sen tehnyt - ja tehdään sitten jollakin kokonaan toisella tavalla.
Niinpä itse olen yrittänyt hankkia kaikkien koneiden ohjekirjat, avata ne "huolto ja ylläpito" -kohdasta ja noudattaa ohjeita. Likaa ja rapaa ei kannata jättää koneiden pintaan, vaikka mitään laakeroitua tai sellaista johon menee sähköjohto ei tee mieli vesipestä - mutta jos johonkin on tarkoitus käsineen ja työkaluilla kajota, on minusta ollut mukavampi vaikka liuotinpesulla ottaa työkohteesta saven, öljyn ja rasvan seos vähän vähemmälle ennen toimeen tarttumista.
Kaikki mikä on suorastaan hajalla, tai edes vähän epäilyttää että onkohan siihen tulossa jotakin vikaa, on nyt ollut tapana purkaa, katsoa ja korjata heti, ei vasta sitten kun on taas kiire. Korjaamisen jälkeen sitten käytetään rasvaa, öljyä, konesuojaa, paikkamaalia ja mitä nyt tarvitaan koneen säänkeston parantamiseksi. Kaikkea pyörivää yritän rasvauksen jälkeen pyörittää, ja kaikkia sähköjä olen yrittänyt erityisesti varjella.
Säilytys tapahtuu vieläkin liian monen koneen osalta suuressa yhteisessä konehallissa, mutta vähitellen sekin asia saadaan paranemaan.
+
-
En mä tiedä, mun mielestä on aika pöljää säilyttää lannoitteita katon alla muutenkin vaikka olis kylmä halli ;D
Hep! Täällä ilmottautuu yks pöljä. On se vaan niin mukava käyttää priima kuntoisia lannotteita katon alta ottaen. Eikä tarvitse huolehtia myrskyillä karkaavista pressuista. Ja monella taitaa olla katon alla paljon halvempaa "roinaa" kun lannoitteet.
-
Kyllähän jokaisella agrolaisella kuuluu olla sellainen lämmin halli mihin se yhdistelmä mahtuu kääntymään ilman peruutteluja, siis silloinkin kun kaikki koneet, lannoitteet ja kaikki muu maahdollinen on siellä sisällä.
Juu juu mullakin on semmonen. Kesällä yhtälämmin kun ulkonakin ja talvella kylmä ;D Siis se on se pohjolan halli.
-
En mä tiedä, mun mielestä on aika pöljää säilyttää lannoitteita katon alla muutenkin vaikka olis kylmä halli ;D
Hep! Täällä ilmottautuu yks pöljä. On se vaan niin mukava käyttää priima kuntoisia lannotteita katon alta ottaen. Eikä tarvitse huolehtia myrskyillä karkaavista pressuista. Ja monella taitaa olla katon alla paljon halvempaa "roinaa" kun lannoitteet.
Ei tulis mieleenkään säilyttää apulantoja pihalla, yllä ne syyt. Kun tuulinen aukea, pressujen kanssa taistelu sama kuin tuulimyllyjä vastaan taistelisi.
Vidutuksen määrää kun jostakin syystä, jossakin, vettä apulantasäkissä ja sen humauttaa kylvökoneeseen apulantojen päälle. Ai että kivaa, kun tietää että ryytää syöttölaitteisiin ja ehkä putkiinkin, mieltä ylentävää värkätä pellolla konetta putsaillen. Mieluummin käyttää ko. ajan vaikka keskittyen itse kylvötyöhön, kaikki ylimääräinen härvääminen mikä johtuu turhasta pihistelystä tai kiireestä, on niiiin turhaa :)
-
Ei meillä minkään pressujenkaan kanssa puljata apulantasäkkien kanssa.
Ostaa vaan yaran laatulannoitteita huhtikuulle toimitettuna niin ei oo ongelmia 8)
Varmaan se säkki siitä talven taivasallaseisonnasta paranee siellä katoksessa ;D
-
Ei kun cemagron niin on vielä laadukkaampia ;D Mulla ei ole tilaa säilöä apulantoja katon alle ja siksi otankin ne keväälle. Pressun vedän päälle ja ei ole ollut ongelmia kivettymien kanssa. Tuuli on kyllä joskus riesana, mutta ei niin pahasti että alkaisin sen vuoksi hallia rakentaa apupaskalle. Vuosikulutus lannotteissa 10 - 14tn.
-
näyttää että kaikki pesee,korjaa ja huoltaa koneet ja säilyttää hallissa,mikä oikeen onkin.mistäs ne rääsätyt ja huonosti pidetyt vaihtokoneet kauppoihin tulee? :)
-
Kysehän ei ollu missään tapauksessa huollon laimiinlyönnistä vaan nimenomaan että kokemus sanoi että kauden jälkeen ei huvita remppaaminen ja jollain pasulla voi tehdä vaan pahaa. Samoiten talvella tehty remontti on tehotonta k un ei ole tavallaan dedlinea koska systeemit pitää olla kunnossa.
Toi katonalus säilytystilojen rakentelu on menny ihan överiksi. Pääasia olisi että jokaikinen kone mahtuis katon alle että kuivuisivat ja pysyisivät kuivina seuraavaan käyttökauteen. Nykyään vaan on joku tyyli että näiden säilytyshallien pitää olla aivan valtavat ja ovien vähintään 7 metriä leveät ja yhtä korkeat.
Apulannoista sen vertaa että kyllä elämä helpottuu huomattavasti kun nekin saa katon alle. Joko ek:lla tai sitten niin että auto purkaa.
-
näyttää että kaikki pesee,korjaa ja huoltaa koneet ja säilyttää hallissa,mikä oikeen onkin.mistäs ne rääsätyt ja huonosti pidetyt vaihtokoneet kauppoihin tulee? :)
Mun mielestä yllättävän monessa viestissä tulee ilmi että huolletaan ja rasvataan ja sitten viedään kuusen alle odottamaan seuraavaa kautta. Itseäni moinen ärsyttäisi huomattavasti. Nytkin tahtoo ärsyttää k un paja on joskus siinä kunnossa että raktori ei mahdu sisälle. Vapaaehtoisesti en jätä tuota rahareikää pihalle seisoskelemaan vaikka tiedänkin että se seuraavana päivänä lähtee töihin. Työkoneita on mullakin pihalla paljon kun säilytyspaikat on niin haastavissa paikoissa että koneet tulee otettua pihalla irti. Talvea vasten olisi kuitenkin kaikki saatava katon alle.
-
Kysehän ei ollu missään tapauksessa huollon laimiinlyönnistä vaan nimenomaan että kokemus sanoi että kauden jälkeen ei huvita remppaaminen ja jollain pasulla voi tehdä vaan pahaa. Samoiten talvella tehty remontti on tehotonta k un ei ole tavallaan dedlinea koska systeemit pitää olla kunnossa.
Toi katonalus säilytystilojen rakentelu on menny ihan överiksi. Pääasia olisi että jokaikinen kone mahtuis katon alle että kuivuisivat ja pysyisivät kuivina seuraavaan käyttökauteen. Nykyään vaan on joku tyyli että näiden säilytyshallien pitää olla aivan valtavat ja ovien vähintään 7 metriä leveät ja yhtä korkeat.
Apulannoista sen vertaa että kyllä elämä helpottuu huomattavasti kun nekin saa katon alle. Joko ek:lla tai sitten niin että auto purkaa.
Ei tartte pelata pressujen kanssa kylvöjenkään välillä. Joskus oli Yaralaisessa kovettumaa, Yaran mies kävi katsomassa varaston, eikä voinu syyttää varastointia. Tänäpäivänä voi toki saada apupaskat keväällä halvemmalla kun syksyllä, jos saa :P
-
näyttää että kaikki pesee,korjaa ja huoltaa koneet ja säilyttää hallissa,mikä oikeen onkin.mistäs ne rääsätyt ja huonosti pidetyt vaihtokoneet kauppoihin tulee? :)
Valkoinen rapea Hardi ;D
-
peirutista! ainakin täälläpäin näyttää kaikki koneet olevan sieltäpäin, kunnon puolesta. enemmän paalinarua kuin rautalankaa korjauksissa.
-
Tässä säilytys asiassa on hyvin pitkälti kyse siitä että minkälaista kalustoa on käytössä. Meillä kalusto on pääosin vanhoja perintökaluja joiden säilytys ei ole niin pakollista katon alla. Paalain, käärin, ruisku ja puimuri on säilytetty katon alla. Tilanne olisi aivan eri jos kalusto olisi uutuuttaan kiiltävää ja sähkövimpainta olisi joka lähtöön.
-
Kysehän ei ollu missään tapauksessa huollon laimiinlyönnistä vaan nimenomaan että kokemus sanoi että kauden jälkeen ei huvita remppaaminen ja jollain pasulla voi tehdä vaan pahaa. Samoiten talvella tehty remontti on tehotonta k un ei ole tavallaan dedlinea koska systeemit pitää olla kunnossa.
Juu, niinhän siinä luki. Minulle vain on liiasta altistuksesta kehittynyt paha allergia edellisten sukupolvien "viisauksille". Varsinkin sellaiset viisaudet joiden ylivertaisuutta ja erinomaisuutta ei ainakaan tuloksista tai työn jäljestä pysty havaitsemaan aiheuttavat heti verenpaineen nousua ja näkökentän kaventumista, mutta joskus aina tulee allergiaoireet pintaan jo vähemmästäkin. Pahoittelen.
Kiireettä ja aikataulutta korjaaminen varmasti on tehotonta, mutta toisaalta minä olen viettänyt kiireaikaan liki viikon purkamalla ja kokoamalla ikiaikaista Sampoa jonka moottorista kampiakselin stefa oli päättänyt lakata tiivistämishommista. Viikon ajan stressasin kuminan varisemista, soittelin romuttamoille, ajoin ympäri maakuntia etsimässä edes sinne päin kelvollista vaihtokonetta ja taistelin muttereita auki ja uutta konetta paikalleen.
Paljon mielummin tuohon olisi tuhlannut kaksi tai kolmekin tehotonta, laiskanvelttoa viikkoa silloin, kun lumi on maassa eikä ole niin kauhea kiire pellolle.
-
Nää on toki myös tilakohtaisia asioita ja paljon vaikuttaa kuinka paljon muita hommia on. Kyseessä oli kuitenkin isöntä jolla oli koko vuosi buukattuna niin kuin allekirjoittaneellakin eli sitä tyhjää aikaa ei ole.
Muutenkin kun sillä vähällä kalustolla ajetaan paljon ja se on uudehkoa niin olen yrittänyt pitää tyylinä että jos joku hajoo niin päivässä pitää olla kone palasina ja osat käsissä. Samalla hoputtaen keskusliikeitä että uusi osa on saatava.
Itse antaisin huoltojen teon mielellään ammattilaisille ja itse tekisin sillä välin tuottavaa työtä mutta ei tahdo lompakko antaa myöden.
-
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/yaralle+7+miljoonan+euron+terminaali+siilinjarvelle/201407689867
Kyllä kannattaa valittaa tällä palstalla.
Heti alkaa hallin rakennus säkkien varastointiin ;D
-
mutta eikös suomi saada juuri nousuun työllä eikä nillityksellä kuten sarvamaa.......
-
Paalainta putsataan päivittäin, kuivaa paalatessa säästää jo ketjuöljyssä melkoisesti ja paloturvallisuus paranee oleellisesti. Vedellä pestään lähinnä traktoreita ja yleensä siinä vaiheessa kun laseista alkaa näkyvyys huonontua ja/tai jäähdyttimiin kertyy töhnää, eli melko usein. Kaikki viat pyritään korjaamaan ensitilassa erityisesti heinäkoneista. Toukojen ja heinänteon väli on niin lyhyt, ettei siinä ehdi mitään remontteja tehdä, ainoastaan traktorien pesu ja hyttien siivous ja koneiden asentaminen/säätäminen perään. Kaikki isommat viat ja huollot sekä varustelut pyritään aina tekemään kuntoon ennen varastoon vientiä.
-
Koneet puhdistetaan ja rasvataan käyttökauden loputtua. Vikoja korjataan välikaudella, jos ehditään. Ennen kävin koneet läpi talviaikaan, mutta nykyään ei siihen tahdo löytyä aikaa eikä kaikki koneet enää mahdu sisälle verstaaseen. ::)
Talviaikaan suunnilleen kaikki koneet ovat sisällä ja kesällä aremmat. Kivipoimuri talvehti viimetalvena vuokratilassa.