Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: lynx700500 - 08.06.14 - klo:20:50
-
Pitäis yhdistää tuollainen 7600 sarjan massikka ja pöttingerin noukinvaunu. Selasin tuota noukinvaunun ohjekirjaa ja siellä luk,i että hydrauliikan virtaus saa olla maksimissaan 60 litraa minuutissa. No tuossa traktorissa on suljettu 110 litran tuotto. Traktorissa olis LS pistoke mutta kärryyn aikanaan en älynnyt ottaa sitä lisävarusteeksi. Onko väliä kuristanko virtausta mekaanisella nupilla traktorinperästä hydrauliikka venttiilistä vai sähköisistä lohkoista ohjelmistosta. Mietin lähinnä öljyjen lämpiämisen kannalta. Säätäkö tuo ohjelmiston säätö jotenkin eri periaatteella tuota virtausta.
-
Ei sitä tarvii rajoittaa, ilman LS ei tulee tippaakaan traktorista ulos.
-
Miten niin ei tule? Ei sitä LS letkua ole missään muussakaan vehkeessä ja on toiminut.
-
Jos otat niistä traktorin omista pikaliittimistä niin niistä tulee koska niistä lähtee oma LS-kanava pumpulle.
Mutta jos otat suoraan sieltä PowerBeyond -putkien päästä (2 isoa ja yksi pienempi tulpattu putkenpää; paine, tankki ja ls) niin sieltä ei paineita heru ilman ls-linjan ohjausta. Tai heruu jos samalla käyttää vaikka traktorin omia venttilejä..
Itse asiaan en osaa ottaa varmaa kantaa, oikein keino olisi kytkeä se kärry niihin kolmeen PowerBeyond-liittimeen, mutta silloin kärryssä tosiaan pitäisi olla ls-käyttöön tarvittavat palikat. Silloin traktorin hydrauliikka huilii silloin kun öljyä ei tarvita.
Luulen että jos ne traktorin omat lohkot ovat sähköiset, niin säätötavalla ei ehkä ole väliä. Se ohjelmallinenkin säätö luultavasti vain rajoittaa venttiilikaralle sallittua liikealuetta.
-
Vanhemmissa sähkölohkon kuristus määrää maksimivirtauksen potikan käyttöalueella 80-100%. Eli jos maks virtaus on 110 L niin säätämällä esim 50% tauluun virtaus on 55L kun vivulla urku auki. Alle 80% liikkeellä virtaus on proportionaalinen ja liike tapahtuu hivuttautumalla, eli olettaisin että kara yksinkertaisesti jää puolitiehen. Jos kärryssä on virtausmittari voit hakea vivulla oikean virtausmäärän ja tallentaa luvun muistipainikkeella kun raja saavutetaan. En tiedä onko sama toiminto X600-sarjassa kuin näissä vanhemmissa.
Sähkölohkot hajoavat helposti näissä vanhemmissa, ehkä tehtaan sisäänostaja on tinkinyt edelleen samoissa osissa joten itse käyttäisin mekaanista puolta niin säästyy ne kalliit sähköiset oikeisiin töihin.
-
Sähkölohkot hajoavat helposti näissä vanhemmissa, ehkä tehtaan sisäänostaja on tinkinyt edelleen samoissa osissa joten itse käyttäisin mekaanista puolta niin säästyy ne kalliit sähköiset oikeisiin töihin.
Mikähän niistä hajoaa? Tarkoitatko vanhemmilla esim 64xx-sarjaa?
Joudun toisinaan pitämään sähkölohkoa pitkiä aikoja uivassa asennossa, ja on tullut mieleen että lämpeneeköhän siellä ajanmittaan joku hengiltä kun karalla on koko ajan veto päällä. Vai pysyykö vain paikat kuivana lämmöstä...
-
Aika kumma että pitää ottaa lisävarusteena ls-linja?7 vuotta vanhassa europrofi 3 oli vakiona. Ettei vaan puutu pelkkä pikkuletku kärryn lohkolta? On ehdoton ,ei öljyt lämpene
-
Pitäis yhdistää tuollainen 7600 sarjan massikka ja pöttingerin noukinvaunu. Selasin tuota noukinvaunun ohjekirjaa ja siellä luk,i että hydrauliikan virtaus saa olla maksimissaan 60 litraa minuutissa. No tuossa traktorissa on suljettu 110 litran tuotto. Traktorissa olis LS pistoke mutta kärryyn aikanaan en älynnyt ottaa sitä lisävarusteeksi. Onko väliä kuristanko virtausta mekaanisella nupilla traktorinperästä hydrauliikka venttiilistä vai sähköisistä lohkoista ohjelmistosta. Mietin lähinnä öljyjen lämpiämisen kannalta. Säätäkö tuo ohjelmiston säätö jotenkin eri periaatteella tuota virtausta.
Ei muuta kuin sähkölohkolle terminaalista sopiva virtaus ja se on siinä. Ei lämpiä öljyt tuon takia.
-
Onko sen LS-piirin tekeminen vaikeaa noukkariin? Ainakaan Claassin 255 ei tarvinnut muuta kin LS-liitimeen vetää lohkosta letku.
-
^Tuota lähtisin selvittämään itsekkin.
Paljon mukavampi ajella pitkiä päiviä kun ölkyä menee vain silloin kun sitä tarvitsee mennä.
-
Mikähän niistä hajoaa? Tarkoitatko vanhemmilla esim 64xx-sarjaa?
Ne missä joystikki, en tiedä mikä niissä hajoaa, mutta ei voida korjata osana. Sähkö ohjaa matalapainepiiriä joka vuorostaan avaa päävirtaukset työkoneelle. On mahdollista että matalapainepiirin suodatus on tukossa ja paine (20-25 bar) ei jaksa kontrolloida päävirtausta. Todennäköisemmin sähköpiiri (?) on rikki ja koko lohko pitää vaihtaa. Liike lakkaa ja pitää ottaa nollasta uudestaan. Maksoi 2500 kunnes hinnat tasoittuivat mantereen tasolle n 1500 euroon.
Ei ne mekanisetkaan pelasta, jousikupit makaavat yläviistoon jolloin niihin kertyy kondessivettä ja hallintaosat ruostuvat rikki. Hyvällä säkällä menee lohko viidessä tuhannessa tunnissa, huonolla saa uusia kaikki neljä alle 3000h.
En sinänsä pelkäisi virtauksen käyttöä, Dynat on tehty lämpimiin maihin, mutta 100L ajaminen vähäiseen käyttöön tullakseen takaisin traktoriin on turhaa jos pienemmällä pärjää ja nopeus on muualla rajoitettu. Ainahan siellä on O-renkaita tai pikaliittimiä jotka kärsivät liian suuresta virtauksesta/lämmöstä. Teho on virtaus x paine joten esim 150 bar x 100L on 25 kW, josta 5-10% tuottaa lämpöä eikä suorita työtä; mitä tapahtuu kumille/tiivisteille jos hehkuttaa sillä teholla tunnin?
[pilk.nus]
Ja kuka maksaa tuon pumppaustehon polttoaineen, jos pumppu käy tunnin päivässä täysillä maksaa sen turha pyöritys 25 kWh x 0,250 g/kWh x 1€/kg-pö = 6 euroa.
[/pilk.nus]
-
Mikähän niistä hajoaa? Tarkoitatko vanhemmilla esim 64xx-sarjaa?
Ne missä joystikki, en tiedä mikä niissä hajoaa, mutta ei voida korjata osana. Sähkö ohjaa matalapainepiiriä joka vuorostaan avaa päävirtaukset työkoneelle. On mahdollista että matalapainepiirin suodatus on tukossa ja paine (20-25 bar) ei jaksa kontrolloida päävirtausta. Todennäköisemmin sähköpiiri (?) on rikki ja koko lohko pitää vaihtaa. Liike lakkaa ja pitää ottaa nollasta uudestaan. Maksoi 2500 kunnes hinnat tasoittuivat mantereen tasolle n 1500 euroon.
Ei ne mekanisetkaan pelasta, jousikupit makaavat yläviistoon jolloin niihin kertyy kondessivettä ja hallintaosat ruostuvat rikki. Hyvällä säkällä menee lohko viidessä tuhannessa tunnissa, huonolla saa uusia kaikki neljä alle 3000h.
En sinänsä pelkäisi virtauksen käyttöä, Dynat on tehty lämpimiin maihin, mutta 100L ajaminen vähäiseen käyttöön tullakseen takaisin traktoriin on turhaa jos pienemmällä pärjää ja nopeus on muualla rajoitettu. Ainahan siellä on O-renkaita tai pikaliittimiä jotka kärsivät liian suuresta virtauksesta/lämmöstä. Teho on virtaus x paine joten esim 150 bar x 100L on 25 kW, josta 5-10% tuottaa lämpöä eikä suorita työtä; mitä tapahtuu kumille/tiivisteille jos hehkuttaa sillä teholla tunnin?
[pilk.nus]
Ja kuka maksaa tuon pumppaustehon polttoaineen, jos pumppu käy tunnin päivässä täysillä maksaa sen turha pyöritys 25 kWh x 0,250 g/kWh x 1€/kg-pö = 6 euroa.
[/pilk.nus]
Jaa jaa mites jos meneekin enempi/vähempi pöötä tuon hukkaenergian tuottamiseen? ::) Kun eikait kaikki moottorit toimi samalla hyötysuhteella :o Siinä vähän nulkun pissimistä.
-
Mikähän niistä hajoaa? Tarkoitatko vanhemmilla esim 64xx-sarjaa?
Ne missä joystikki, en tiedä mikä niissä hajoaa, mutta ei voida korjata osana. Sähkö ohjaa matalapainepiiriä joka vuorostaan avaa päävirtaukset työkoneelle. On mahdollista että matalapainepiirin suodatus on tukossa ja paine (20-25 bar) ei jaksa kontrolloida päävirtausta. Todennäköisemmin sähköpiiri (?) on rikki ja koko lohko pitää vaihtaa. Liike lakkaa ja pitää ottaa nollasta uudestaan. Maksoi 2500 kunnes hinnat tasoittuivat mantereen tasolle n 1500 euroon.
Hieman off topic, mutta olen yrittänyt metsästää tuollaista rikkinäistä Boschilaista tutkittavaksi korjausmielessä mutta en ole löytänyt. Valtran Danfossilaisiin jo tutustuinkin, niissä on valettu elekroniikka muovin sisään. Ajattelin jos Boscheja saisi vaikka korjattua enempikin kun kuulemma purettavissa.
Mika
www.facebook.com/mikansahkopaja (http://www.facebook.com/mikansahkopaja)