Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SAS - 15.05.14 - klo:10:16
-
Nyt saa halvalla kotimaista kärryä n.8000 ekua WS130 0 %alv.
Kärryä parranneltu paljon.
http://www.k-maatalous.fi/tuotteet/koneet/tyokoneet/kuljetusjalastaus/peravaunut/Documents/Tuhti%20WS110%20ja%20WS130%20vaunut%20tekniset%20tiedot%202013.pdf
-
Tuota....mistäkohtaa tuo on halpa? ???
-
Oikia uhkatuhti!
-
Tuota....mistäkohtaa tuo on halpa? ???
Vironkielen monikko muodossa halpa tarkoittaa huonoa
-
Juu ja viimekuussa oli multivan trm 130 farmeri myynnissä 9990+alv.. semmonen tuli tossa jokunen päivä taaksepäin pihaan. :)
-
Jarrut joutuu lisäämään hintaan.
Viime aikoina melkein kaikkien koneluetteloiden hinnat on tipahtanut, kun on siirrytty ilmoittamaan alviton hinta... kyllähän se edulliselle tuntuu, mutta se alvi pitää tietysti olla ostohetkellä taskussa. Kuukausi alvissa tietysti saa parin kuun päästä takaisin.
-
kun on siirrytty ilmoittamaan alviton hinta... kyllähän se edulliselle tuntuu
Ihan tervettä toimintaa.
-
Mielestäni uusien pikkukärryjen ostaminen on perusteltua vain silloin jos esim. kuivuriin ei isompi mahdu. Noin muuten kannattaa ostaa suosiolla se 18 tonninen. Kerran se vain kirpaisee, ja toistoja tulee huomattavasti vähemmän. Ja arvokin laskee hitaammin. Jos sen hetkisen traktorin paino ei riitä, niin ajaa vajaalla kuormalla (silloin kun katsoo sopivaksi), ja myöhemmin se traktori kuitenkin päivittyy...
-
Oiskohan kannatavampi katsoa maansiirtokärryä mihin saa vilja ja rehukasetin päälle. Nuista kattopelti yleiskärryistä ei tahdo saada maansiirto hommissa muuta kuin lavan solmuun.
-
Mielestäni uusien pikkukärryjen ostaminen on perusteltua vain silloin jos esim. kuivuriin ei isompi mahdu. Noin muuten kannattaa ostaa suosiolla se 18 tonninen. Kerran se vain kirpaisee, ja toistoja tulee huomattavasti vähemmän. Ja arvokin laskee hitaammin. Jos sen hetkisen traktorin paino ei riitä, niin ajaa vajaalla kuormalla (silloin kun katsoo sopivaksi), ja myöhemmin se traktori kuitenkin päivittyy...
ookkonna pohojanmaalta? Aina isompi on parempi ja komeampi, mutta, mutta kun perse ei kestä, eikä traktori vedä... On se vaan tyhmää ostaa 90 hummaselle 18 tonnisen kärry. Eli valitettavasti joudun ostelemaan noita pieniä paskoja... 8)
-
ERT:n 18tn:n maakärryt on pelittäneet komeesti. Soraa, kiviä, viljaa ja kaikenmaailman rojua on ajettu ja hyvin kestää. Järee tuplakippi vaatii tuottoa, mutta muuten kärrynä ihan ookoo maatalouskärry.
Se nyt kuitenkin on vaan raktorin peräkärry.
-
On se vaan tyhmää ostaa 90 hummaselle 18 tonnisen kärry. Eli valitettavasti joudun ostelemaan noita pieniä paskoja... 8)
Vielä tyhmempää (koska kalliimpaa ja yhtä suuri mentys työtehossa) on sitten myöhemmin ostaa 130 hummainen 10-12 tonnin kärrylle, eli sitä ei sitten ainakaan koskaan kannata tehdä ;)
-
Mielestäni uusien pikkukärryjen ostaminen on perusteltua vain silloin jos esim. kuivuriin ei isompi mahdu. Noin muuten kannattaa ostaa suosiolla se 18 tonninen. Kerran se vain kirpaisee, ja toistoja tulee huomattavasti vähemmän. Ja arvokin laskee hitaammin. Jos sen hetkisen traktorin paino ei riitä, niin ajaa vajaalla kuormalla (silloin kun katsoo sopivaksi), ja myöhemmin se traktori kuitenkin päivittyy...
ookkonna pohojanmaalta? Aina isompi on parempi ja komeampi, mutta, mutta kun perse ei kestä, eikä traktori vedä... On se vaan tyhmää ostaa 90 hummaselle 18 tonnisen kärry. Eli valitettavasti joudun ostelemaan noita pieniä paskoja... 8)
Oisko sitten jo kannatavampaa myydä kärrit ja traktori pois ja antaa kärri hommat urakoitsialle?
-
Mielestäni uusien pikkukärryjen ostaminen on perusteltua vain silloin jos esim. kuivuriin ei isompi mahdu. Noin muuten kannattaa ostaa suosiolla se 18 tonninen. Kerran se vain kirpaisee, ja toistoja tulee huomattavasti vähemmän. Ja arvokin laskee hitaammin. Jos sen hetkisen traktorin paino ei riitä, niin ajaa vajaalla kuormalla (silloin kun katsoo sopivaksi), ja myöhemmin se traktori kuitenkin päivittyy...
ookkonna pohojanmaalta? Aina isompi on parempi ja komeampi, mutta, mutta kun perse ei kestä, eikä traktori vedä... On se vaan tyhmää ostaa 90 hummaselle 18 tonnisen kärry. Eli valitettavasti joudun ostelemaan noita pieniä paskoja... 8)
Oisko sitten jo kannatavampaa myydä kärrit ja traktori pois ja antaa kärri hommat urakoitsialle?
Lienee hallituksen vika tämäkin tarjous. Tuet ovat laskeneet, joten konefirmoilla on vähemmän ulosmitattavaa tiloilta ja myyvät halvemmalla ???
-
Oiskohan kannatavampi katsoa maansiirtokärryä mihin saa vilja ja rehukasetin päälle. Nuista kattopelti yleiskärryistä ei tahdo saada maansiirto hommissa muuta kuin lavan solmuun.
Juu suoraan vaa 18 tonninen kärri alle, siinä kasvaa kuskin kuntokin huomattavasti kun lapioi lavalta kuorman alas kun ei öljyt piisaa kippaamiseen :D ja saa takarenkaan vaihettuu helposti kun kipatessa nousee perse ilmaan :p
-
Yhtä tukevan näköinen kuin vanha 85 Kipa...
-
Oiskohan kannatavampi katsoa maansiirtokärryä mihin saa vilja ja rehukasetin päälle. Nuista kattopelti yleiskärryistä ei tahdo saada maansiirto hommissa muuta kuin lavan solmuun.
On ja ei. Riippuu onko sitä maansiirtoa paljon. Esimerkiksi allekirjoittaneella on niin vähän että sen vuoksi ei kannata maansiirtokärryä valita.
Usein on luitenkin hyvä että saa kaikki laidat irti. Esim kun ajelee jotakin sivulta haarukoilla kuormattavaa, lavoja, paaleja, tukkeja, ontelolaattoja ym. Tietysti kun kärryjä on riittävästi niin mahtuu sekaan yhdet kiinteälaitaisetkin.
-
Mielestäni uusien pikkukärryjen ostaminen on perusteltua vain silloin jos esim. kuivuriin ei isompi mahdu. Noin muuten kannattaa ostaa suosiolla se 18 tonninen. Kerran se vain kirpaisee, ja toistoja tulee huomattavasti vähemmän. Ja arvokin laskee hitaammin. Jos sen hetkisen traktorin paino ei riitä, niin ajaa vajaalla kuormalla (silloin kun katsoo sopivaksi), ja myöhemmin se traktori kuitenkin päivittyy...
Itseasiassa kun kattelee käytettyjä kärryjä niin kaikkein vähiten on hinta tippunu pienissä kärryissä jos se hinta on edes tippunu.
Siihen en mitään kommentoi kannattaako pieniä ostaa....
-
Nykyiset Tuhtit alkavat jälleen näyttämään fiksuilta vaunuilta. Itselläni on vanhat harmaat Tuhtit, 13 mottiset, joissa on runko saman sorttinen kuin näissä nykymalleissa. Eli kestävä. Oli meikäläisellä myös sellaiset M-sarjatuhtit, 1000-lukujen vaihteesta, mutta oli kyllä melkoiset kuttaperkavankkurit, vee-runkoineen.... :-X
-
Kärry hommaa jos nyt alkasin miettimään pirtkällä tähtäimellä, niin koukkulava kärri.
Saapi avattavaa laitaa, koneenkuljetus/ paali, maansiirto rehulavaa yhdellä kirpasulla.
-
Hyvin on kestäny meidän m120 tuhti viljan, paalien ja kutterin ajamisen... Mutta yhtään kiveä ei ole kärryn lavalle sovitettu. Meillä on ikivanha puulaitainen maansiirtokärry tehty kuormurista. Pohja ja laidat aika lailla loppu. Mitä on tarvetta ollut kärrylle kuivapaskan siirtoon ym. niin olen vuokrannut koneyrittäjältä 70 €/vrk. Ei paljoa tule vuodessa kustannusta kun muutaman kerran tarvii. Ei sais kuoletettua kärryä kymmenessä vuodessa noilla vuokrahinnoilla ;)
-
noista vanhoista pikkukärryistä Tuhti on kuitenkin se tukevin.Itellä on yksiakseliset Tuhti ja Velsa eroa kuin yöllä ja päivällä.Tuhdissa maalikin edelleen lavan alapuolella kiinni v76 ja Velsa hilseilee ja ruostuu saman ikäinen.no sehän on jossain pohojanmaan pajassa tehty.
-
Molemmilla mahtuu paskoja vuosikertoja välille, Veljekset Saaren aikaisessa tuotoksessa kurikasta jossa keltaiset laidat suurin vika se pohjan ponttirakenne joka ruostuu, ruostuu ja ruostuu..
Mökkiläisille kelpaa silti hyvin ;D
-
noista vanhoista pikkukärryistä Tuhti on kuitenkin se tukevin.Itellä on yksiakseliset Tuhti ja Velsa eroa kuin yöllä ja päivällä.
-80-luvun lopun kärryissä tuo asetelma oikeastaan kääntyi toisinpäin..
-
Piti oikein miettiä omaa kärrytarvetta, kärryille on käyttöä puintiaikana ja täyttökärrynä kylvöille. Lopun aikaa ne on tyhjänä tai täynnä polttopuita, eli kärryn tärkein ominaisuus on hinta. Oikeastaan on ihan yksi ja sama miten ruman näköistä onkaan joskus kiskoa 130 hv traktorilla 85 velsaa, se on sitten sen ajan murhe jos se joskus koittaa... 8)
-
Kärry hommaa jos nyt alkasin miettimään pirtkällä tähtäimellä, niin koukkulava kärri.
Saapi avattavaa laitaa, koneenkuljetus/ paali, maansiirto rehulavaa yhdellä kirpasulla.
Koukkulavoissa on vaan se perisynti, että kippauskulma jää aika alhaiseksi.
Pitäis olla paalikärry ja sitten joku 15tn maansiirtokärry, siihen asti mennään junkkarilla.
-
Kärry hommaa jos nyt alkasin miettimään pirtkällä tähtäimellä, niin koukkulava kärri.
Saapi avattavaa laitaa, koneenkuljetus/ paali, maansiirto rehulavaa yhdellä kirpasulla.
Koukkulavoissa on vaan se perisynti, että kippauskulma jää aika alhaiseksi.
Pitäis olla paalikärry ja sitten joku 15tn maansiirtokärry, siihen asti mennään junkkarilla.
Ainakin Metaka nostaa lavan riittävän pystyyn ja ylipitkät lavatkin onnistuu, koska jousitus nostaa takapäätä 50cm.
Vähän sama kuin automaatti vs manuaali vaihteet tämä kärry asia eli vaihtolavasysteemistä ei ole paluuta.
-
Kärry hommaa jos nyt alkasin miettimään pirtkällä tähtäimellä, niin koukkulava kärri.
Saapi avattavaa laitaa, koneenkuljetus/ paali, maansiirto rehulavaa yhdellä kirpasulla.
Koukkulavoissa on vaan se perisynti, että kippauskulma jää aika alhaiseksi.
Pitäis olla paalikärry ja sitten joku 15tn maansiirtokärry, siihen asti mennään junkkarilla.
Niin ymmärrän kyllä että on aina joku jolle ei riitä mikään. eikä siinä mitään pahaa ole. Kukin tarpeen mukaan. Jos 58 tai 60 asteen kippauskulmat ei riitä. Ihan mielenkiinnosta kyselen kuinka paljon sitten sen pitäis olla.
Tuo entinen romuteräksen tekemäkin koukkuvaunu yltää noihin aste lukemiin
http://www.fmg.fi/index.php/fi/component/virtuemart/peravaunut/koukkulavaperavaunu-detail?Itemid=0
-
8000 ekua WS130 0 %alv
WS120 taisi olla pihassa n 8300 sis alv ja viljalaidat pari vuotta sitten.
Sinänsä hyvä teli ja suht alh kuutiohinta asiallisilla renkailla. Mutta pläkkipeltisivut sen kun ohenee ja pirun raskaat kasata. Ja vuotaa jyviä jo uutena laitojen väliin jossa sitten kosteudesta painaa vielä enemmän rakoa peltiin.
-
Ainakin Metaka nostaa lavan riittävän pystyyn ja ylipitkät lavatkin onnistuu, koska jousitus nostaa takapäätä 50cm.
Vähän sama kuin automaatti vs manuaali vaihteet tämä kärry asia eli vaihtolavasysteemistä ei ole paluuta.
Tyhmä Tyrväältä tiedustelee - miten paljon nuo koukkukärryt vaativat korkeustilaa siihen lavan vaihtoon?
Meinaan jos on korkealaitaisia viljalaatikoita, niin pystyykö sellaisen lavan ottamaan/jättämään suhteellisen mataliin vanhoihin rakennuksiin? Eli tarvitseeko se paljon enemmän korkeutta operointiin kuin normaali kärry jonka voi vaan jättää sellaisenaan paikalleen?
-
Ainakin Metaka nostaa lavan riittävän pystyyn ja ylipitkät lavatkin onnistuu, koska jousitus nostaa takapäätä 50cm.
Vähän sama kuin automaatti vs manuaali vaihteet tämä kärry asia eli vaihtolavasysteemistä ei ole paluuta.
Tyhmä Tyrväältä tiedustelee - miten paljon nuo koukkukärryt vaativat korkeustilaa siihen lavan vaihtoon?
Meinaan jos on korkealaitaisia viljalaatikoita, niin pystyykö sellaisen lavan ottamaan/jättämään suhteellisen mataliin vanhoihin rakennuksiin? Eli tarvitseeko se paljon enemmän korkeutta operointiin kuin normaali kärry jonka voi vaan jättää sellaisenaan paikalleen?
Tuossa on 180 metakan lavan päälle veto: https://www.youtube.com/watch?v=pTOGsd-ZTfE
Mut on niit sit semmosiikin koukkulaitteita kun ei varmaan pysy viljat kyydissä kun vetää lavan päälle...
-
Misäs on kaikki puskurattaiden porukat?
Pari muistaakseni täälläkin taannoin asiasta luennoi, kehuivat kuinka helppoja on ku ei tarvi kippauskorkeutta.
En ny vaan muista ketkä?
-
Misäs on kaikki puskurattaiden porukat?
Pari muistaakseni täälläkin taannoin asiasta luennoi, kehuivat kuinka helppoja on ku ei tarvi kippauskorkeutta.
En ny vaan muista ketkä?
Jaa niin joku tämmönen?
http://www.agrimarket.fi/Koneet/vaihtokoneet/fliegl-asw-248-big-run-930-4141-1
-
Misäs on kaikki puskurattaiden porukat?
Pari muistaakseni täälläkin taannoin asiasta luennoi, kehuivat kuinka helppoja on ku ei tarvi kippauskorkeutta.
En ny vaan muista ketkä?
Jaa niin joku tämmönen?
http://www.agrimarket.fi/Koneet/vaihtokoneet/fliegl-asw-248-big-run-930-4141-1
Jep, ketäs ne oli kun täällä sitä ylistivät?
-
Ainakin Metaka nostaa lavan riittävän pystyyn ja ylipitkät lavatkin onnistuu, koska jousitus nostaa takapäätä 50cm.
Vähän sama kuin automaatti vs manuaali vaihteet tämä kärry asia eli vaihtolavasysteemistä ei ole paluuta.
Tyhmä Tyrväältä tiedustelee - miten paljon nuo koukkukärryt vaativat korkeustilaa siihen lavan vaihtoon?
Meinaan jos on korkealaitaisia viljalaatikoita, niin pystyykö sellaisen lavan ottamaan/jättämään suhteellisen mataliin vanhoihin rakennuksiin? Eli tarvitseeko se paljon enemmän korkeutta operointiin kuin normaali kärry jonka voi vaan jättää sellaisenaan paikalleen?
Tuossa on 180 metakan lavan päälle veto: https://www.youtube.com/watch?v=pTOGsd-ZTfE
Mut on niit sit semmosiikin koukkulaitteita kun ei varmaan pysy viljat kyydissä kun vetää lavan päälle...
Meillä on justiinsa samanlainen Metaka 180 ja kyllä se lavanvaihdossa vaatii n. 4metriä vapaata korkeutta. Kattotuolien välejä joskus mahdollista hiukan hyödyntää.