Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Loannes - 12.05.14 - klo:16:08
-
Valtran kattopuhaltimen kierrokset vaihtelee ja joskus puhallin pysähtyy . Ensi alkuun ajattelin puhaltimen moottorin hiilien loppuun kulumista ,mutta en ole enää lainkaan varma .
Kolmiasentoinen kattopuhaltimen kytkin on pari kertaa vaihdettu kytkimen lakattua toimimasta kytkimen kuumentumisen vuoksi. Nyt sitten huomasin yläajovalojen palavan tuikulla samalla kun puhaltimen kierrokset hiipuu. Katkaisimien räpläys korjaa tuon tilanteen ,mutta onko vika mahdollisesti hytin maadoituksessa tai joku rele reistailee.
-
Vaikuttaisi selvältä maadoitusvialta. Vanhemmiten akun ja hytin välinen maadoitus rapautuu. Vedä uusi 6 mm2 johto akun - navasta suoraan hytin katolla oleville sähkölaitteille. Omassa koneessa ongelmat hävisi sillä.
-
Valtran kattopuhaltimen kierrokset vaihtelee ja joskus puhallin pysähtyy . Ensi alkuun ajattelin puhaltimen moottorin hiilien loppuun kulumista ,mutta en ole enää lainkaan varma .
Kolmiasentoinen kattopuhaltimen kytkin on pari kertaa vaihdettu kytkimen lakattua toimimasta kytkimen kuumentumisen vuoksi. Nyt sitten huomasin yläajovalojen palavan tuikulla samalla kun puhaltimen kierrokset hiipuu. Katkaisimien räpläys korjaa tuon tilanteen ,mutta onko vika mahdollisesti hytin maadoituksessa tai joku rele reistailee.
Jos sulla olis BMW, vian aiheuttajaa kutsuttas vialliseksi siiliksi.
(http://image.nettix.fi/extra/partimg/1096101_1096200/bmw-e39-siili-1096114_b_f6d550e74198788d.jpg)
Mut kun sulla on suolahtelainen niin en tiedä.
-
eikös 3 nopeurelle oo oma rele? kolmas alhaalta ylös oikias reunas, vai kuinka solikaa?? ja sitte sen yläpuolella oleva liitinpistoke, niin ainaki mekas menee just puhaltimen virta sen kautta, muistaakseni.. ja voipahan tuo olla maavikaaki ku muuallekki vaikuttaa.. palaako laturin valo? eres himmiänä? mites muut, mittarit yms?
-
maata se huutaa.luulisin. voithan testata, kun heität apukäynnistyskaapelilla suoraan akun miinusnavasta sinne hytän runkoon kirkkaaseen rautaan, tai jos se puhallin on näkyvillä, suoraan sen kylkeen.
-
Se on tuo kuvan C sarjalainen . Nyt kun tietäisi mihin maajohdot on koottu yhteen ? Vanhoissa pikkukoneissa ne on hytin etuseinässä ,ohjauspyörän ja mittaripanelin alapuolella ja liian monta johtoa samassa pultissa.
Tässä koneessa ne kai ovat istuimen etupuolella olevassa kotelossa jossa on sulakkeet ja laatikon ohjausboksi ? ? vai onko näin. ?
-
Morjesta
Kysyn tässä samassa aiheessa,että missä voisi olla vikaa kun t valtra sulattaa valokatkaisimen sulaketta? Sulake ei siis pala vaan sulaa epämääräiseksi möykyksi..
huono kontakti sillä sulakkeella. jos ottaa liikaa virtaa, se sulake palaa, mutta huono kontakti kuumentaa.
-
Saattaa olla lopussa se puhaltimen moottorikin,mut valluissa nuo sähköviat hyvinkin normaaleja,kannattaa laittaa se päävirtakytkin jos ei ole jo.Aamusella saattaa olla vallusta vain nokinen kasa jäljellä jos virrat jääneet päälle
joskus oli omassa mezzossa valojen kanssa häikkää. ajovalot syttyivät itsekseen ja kun niitä menin sammuttamaan, ne olikin jo sammuneet tai sitten niitä ei saanut sammutettua muutoin kuin akunkengän irroittamalla. se yhdistelmäkatkaisin oli tullut tiensä päähän.
-
Se on tuo kuvan C sarjalainen . Nyt kun tietäisi mihin maajohdot on koottu yhteen ? Vanhoissa pikkukoneissa ne on hytin etuseinässä ,ohjauspyörän ja mittaripanelin alapuolella ja liian monta johtoa samassa pultissa.
Tässä koneessa ne kai ovat istuimen etupuolella olevassa kotelossa jossa on sulakkeet ja laatikon ohjausboksi ? ? vai onko näin. ?
Katossa on myös maadoituspiste mezzo/hitech malleissa, eli luultavasti myös c sarjassa. Sinne muistaakseni menee ainakin työvalojen ja radion maadoitukset, todennäköisesti myös kattopuhaltimen.
-
Jos jossain on maadoituspiste, mikä ei ole kosketuksissa hytin runkoon tai yleensä runkoon, niin semmoista kannattaa käyttää. Eli piste, josta lähtee ainakin se 6mm2 piuha suoraan akulle. Häiriösuojaus torroidilla tai muulla tavalla.
-
Se on tuo kuvan C sarjalainen . Nyt kun tietäisi mihin maajohdot on koottu yhteen ? Vanhoissa pikkukoneissa ne on hytin etuseinässä ,ohjauspyörän ja mittaripanelin alapuolella ja liian monta johtoa samassa pultissa.
Tässä koneessa ne kai ovat istuimen etupuolella olevassa kotelossa jossa on sulakkeet ja laatikon ohjausboksi ? ? vai onko näin. ?
Katossa on myös maadoituspiste mezzo/hitech malleissa, eli luultavasti myös c sarjassa. Sinne muistaakseni menee ainakin työvalojen ja radion maadoitukset, todennäköisesti myös kattopuhaltimen.
Otin katon päällä olevan pellin pois ja siellä oli oikealla 4 relettä rivissä k1,k2,k34,k56 muistaakseni ja vasemmalla yksi rele. Maadoituspistettä en löytänyt ,olisi kai pitänyt ottaa niitä hytin yläosan muovikoteloita irti jotta olisi nähnyt minne johdot oikein kulkee. Irrotin jokaisen releen ja laitoin takaisin kun en muutakaan hämärässä keksinyt ja laitoin kattopellin paikoilleen .Jos se reistailee edelleen niin täytyy katsoa sitten paremmalla aikaa
Istuimen etupuolella alhaalla oli kyllä yksi maadoituspiste mutta se ruuvi oli ainakin tiukalle kiristetty .
-
Morjesta
Kysyn tässä samassa aiheessa,että missä voisi olla vikaa kun t valtra sulattaa valokatkaisimen sulaketta? Sulake ei siis pala vaan sulaa epämääräiseksi möykyksi..
huono kontakti sillä sulakkeella. jos ottaa liikaa virtaa, se sulake palaa, mutta huono kontakti kuumentaa.
tai sitte jos ei johdon neliöt piisaa niin tekee kans samaa..
-
Siellä on heikko kontakti juurikin SKN:n "siiliä" vastaavalle vastukselle. On siellä, muistaakseni, saman kopan alla puhaltimen moottorien kanssa. Jos moottorit vastustaa jo liikaa, ensin kärvähtää parikin kertaa se kiertokatkaisimen liittimet, sittemmin tuo vastus. Ainakin jos se olisi N-sarjaa.
-
huomatkaa muuten miten paljon pelkkä pöly saa aikaan noita helekutin häikkiä, itellä fiun puhallin remppa edessä ja kattelin että pikkasen pölyä joka paikassa ja sen poisto lisää käyttöaikaa huomattavasti. imuri traktorin huollossa ei hullumpi idea.
-
No eihän se puhallin toiminut kunnolla joten otin puhaltimen kytkimen kattopaneelista esille ja tinasin kolvilla lattaliittimet kiinni. No nyt se on sitten pelannut viikon päivät niin kuin pitääkin . :)