Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SKI - 10.05.14 - klo:11:08
-
Urakointi uutisissa oli juttu ammattipätevyydestä, sanottiin että ammatipätevyysvaatimus ei koskisi mikäli traktorin suurin sallittu rakenteellinen nopeus on enintään 45 km\h. Eli siis maataloustraktorilla suoritettava urakointi esim maanajossa ei vaadi pätevyyttä, vai vaatiiko? Tästä on netissä monta eri versiota liikkeellä.
-
Taitaa johtua siitä, ettei kukaan muukaan oikein tiedä miten toimia. Jos näkee sinisiä vilkkuja, niin himmaa vähän nopeutta.
-
Ei tarvitse miettiä kun on direktiivipäivät käytynä (paikallinen MTK kustansi osan). Sit siinä vaiheessa kun ei muuhun kykene voi kiskaista hollannikkaat jalkaan ja ruveta ajaan rapaa ;D
-
Sonniille rakenteellisille nopeuksille ihan sama. Maatalous traktorilla saa ajaa max 45km/h. Siitä yli on ylinopeutta. Jos rekisteriotteessa lukee liikenne traktori, se määrää osallistumaan ammattepätevyys paskoihin MAATALOUDEN ULKOPUOLISESSA ajossa. Trafin sivuilla juttuja mitä saa ja mitä ei saa ajaa ilman tutkintoa. +maatalous traktoriin suurin sallittu kokonaismassa vetokoukkuun kiinnnitettynä on aina 10000kg. Ei näitä tiijä siniset posliinitkaan eikä punaiset päättäjätkään. Esim verkua on virheellisesti myyty liikenne raktorina joka kulkee viittäkymppiä, mutta on kartaanijarrujensa takia vain maataous traktori joka menee ylinopeutta. Melekein jokainen maajussii rikkoo jotain lakia liikkuessaaan nuhveillaan tienpäällä. Ollaan niin ***** kriminaaleja.
Ps. voin olla väärässäkin, olen ollut kerran aiemminkin. ;D
-
Sonniille rakenteellisille nopeuksille ihan sama. Maatalous traktorilla saa ajaa max 45km/h. Siitä yli on ylinopeutta. Jos rekisteriotteessa lukee liikenne traktori, se määrää osallistumaan ammattepätevyys paskoihin MAATALOUDEN ULKOPUOLISESSA ajossa. Trafin sivuilla juttuja mitä saa ja mitä ei saa ajaa ilman tutkintoa. +maatalous traktoriin suurin sallittu kokonaismassa vetokoukkuun kiinnnitettynä on aina 10000kg. Ei näitä tiijä siniset posliinitkaan eikä punaiset päättäjätkään. Esim verkua on virheellisesti myyty liikenne raktorina joka kulkee viittäkymppiä, mutta on kartaanijarrujensa takia vain maataous traktori joka menee ylinopeutta. Melekein jokainen maajussii rikkoo jotain lakia liikkuessaaan nuhveillaan tienpäällä. Ollaan niin ***** kriminaaleja.
Ps. voin olla väärässäkin, olen ollut kerran aiemminkin. ;D
Uusien määräysten mukaan traktori on liikennetraktori aina, kun kuljetat tavaraa rahaa vastaan, soraa tms. joka ei kuulu maatalouden piikkiin. Luki rekisterioteessa mitä tahansa ja oli painot mitä tahansa. Ajo vaatiii c-tai LT-kortin ja ammattipätevyyden sekä päivämaksun polttoaineista tai dieseliä tankkiin. Huiom!! Aurauksissa traktoria ei lueta liikennetraktoriksi, jolloin. em ehdot eivät täyty.
10 tonnin painoraja oli ennen sitä varten, että alle 10 tonnin perävaunua ei laskettu liikennetraktoriksi jolloin sai ajaa löpöllä ilman päivämaksua jne. maatalouajojen ulkopuolella Nyt tämä 10T sääntö poistuu. Maataloustraktorin perävaunun suurin massa on 3 kertaa traktorin massa mikäli vaunussa on jarrut + 3T vetokoukkumassa. Eli 8T traktorin perään 24T +3T = 27T
Kaikkia eniten askarruttava seikka on taas se, että maatalousajossa, lietettä, noukkarin vetoa tms, niin traktori luetaan aina maataloustraktoriksi oli omistussuhde mikä tahansa ja lukipa rekisteriotteessa liikennetraktori tai maataloustraktori. Eli ei tarvitse lupia, löpöä tankkiin jne.
Aiempaan perävaunun leveys-keskusteluun viitaten jossa oli puhetta noukinvaunun maksimileveydestä, niin eräs ammattipätevyyskouluttaja joka tietää asioista, kertoi että noukinvaunu on sadonkorjuukone, koska sillä kerätään heinää pellolta ja näinollen sitä ei koske 255cm maksimileveys. Samoin kuulemma kuivalantavaunu käytännössä on maatalouskone jolla voidaan kuljettaa lantaa pellolle, jolloin sitä ei koske 255cm sääntä.
Hänen mielestään lietevaunuille on haettu erikseen lupa 330cm maksimileveydelle siksi, että lietevaunuja käytetään aika usein tietyömailla vesivaunuina ja moni urakoitsija tyhjentää myös sakokaivoja, jolloin ne ajot eivät ole maatalouden piirissä, ja niihin sovelletaan liikennetraktorin säännöksiä
-
Muistaakseni jossain jutussa oli "yleispätevä" ohje. Eli kaikki ajo jota saa ajaa polttoöljyllä niin saa ajaa T/B kortilla, oli alla tavallinen tai tieliikennemalli. Sama päti am.pät lupiin.
-
sirkkeli katsastuskonttorille rekisteröitäväksi:
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288638368064.html
:o ::) ;D
-
Edelleen pätee se mitä siinä rekisteri otteessa sanotaan. Ei se valumötti mikä on ruuvvattu kulukemaan 70 ole mikään liikenne raktori jos ei sitä lue rekisteri otteessa ja sitä ei ole siihen käyttöön varusteineen katsastettu. ;D Se mitä missäkin ja milläkin saa luvallisesti kuljettaa on meleko sekavaa tulkintaa. Ja millä kortilla.
-
Muistaakseni jossain jutussa oli "yleispätevä" ohje. Eli kaikki ajo jota saa ajaa polttoöljyllä niin saa ajaa T/B kortilla, oli alla tavallinen tai tieliikennemalli. Sama päti am.pät lupiin.
Mm maatilan sisäinen liikenne. Ei tarvi ammattipätevyyttä, oli se nuhvi liikenne vehe tai ei. Esim tilan tuottamaa viljaa saa ajaa pellolta kuivuriin ilman tutkintoa liikenne traktorillakin, ja kun myy viljaa, sen saa ajaa yksittäisiin paikkoihin ilman ammattipätevyystutkintoa. Mutta jos ajat viljaa esim kauppaliikkeeseen joka jälleenmyy sen, vaatii kuljetus liikennetraktorilla ammattipätevyyden. Tosin tässäkin satunnainen kuorma voidaan tulkita niin että se ei ole ammattimaista ajoa. Eli ota näistä sitten selvää. :o
-
Muistaakseni jossain jutussa oli "yleispätevä" ohje. Eli kaikki ajo jota saa ajaa polttoöljyllä niin saa ajaa T/B kortilla, oli alla tavallinen tai tieliikennemalli. Sama päti am.pät lupiin.
Mm maatilan sisäinen liikenne. Ei tarvi ammattipätevyyttä, oli se nuhvi liikenne vehe tai ei. Esim tilan tuottamaa viljaa saa ajaa pellolta kuivuriin ilman tutkintoa liikenne traktorillakin, ja kun myy viljaa, sen saa ajaa yksittäisiin paikkoihin ilman ammattipätevyystutkintoa. Mutta jos ajat viljaa esim kauppaliikkeeseen joka jälleenmyy sen, vaatii kuljetus liikennetraktorilla ammattipätevyyden. Tosin tässäkin satunnainen kuorma voidaan tulkita niin että se ei ole ammattimaista ajoa. Eli ota näistä sitten selvää. :o
Liikennetraktorilla ei voi ajaa viljaa pellolta kuivurille. Traktori katsotaan aina maataloustraktoriksi jos se on maatalousajossa. Sillä siis edelleenkään ei ole väliä mitä rekisteriottees lukee. Vaikka siellä lukis liikennetraktori ja konees piirturit ym. Niin kortilsi riittää T maatalousajos. Tästä on vaasan hovioileuden voimassa oleva ennakkopäätös!
-
Muistaakseni jossain jutussa oli "yleispätevä" ohje. Eli kaikki ajo jota saa ajaa polttoöljyllä niin saa ajaa T/B kortilla, oli alla tavallinen tai tieliikennemalli. Sama päti am.pät lupiin.
Mm maatilan sisäinen liikenne. Ei tarvi ammattipätevyyttä, oli se nuhvi liikenne vehe tai ei. Esim tilan tuottamaa viljaa saa ajaa pellolta kuivuriin ilman tutkintoa liikenne traktorillakin, ja kun myy viljaa, sen saa ajaa yksittäisiin paikkoihin ilman ammattipätevyystutkintoa. Mutta jos ajat viljaa esim kauppaliikkeeseen joka jälleenmyy sen, vaatii kuljetus liikennetraktorilla ammattipätevyyden. Tosin tässäkin satunnainen kuorma voidaan tulkita niin että se ei ole ammattimaista ajoa. Eli ota näistä sitten selvää. :o
Liikennetraktorilla ei voi ajaa viljaa pellolta kuivurille. Traktori katsotaan aina maataloustraktoriksi jos se on maatalousajossa. Sillä siis edelleenkään ei ole väliä mitä rekisteriottees lukee. Vaikka siellä lukis liikennetraktori ja konees piirturit ym. Niin kortilsi riittää T maatalousajos. Tästä on vaasan hovioileuden voimassa oleva ennakkopäätös!
Toi(kaan) sääntö ei siis ole muuttunut mihinkään, eli käyttötarkoitus määrää mikä traktori on juridisesti, kuten sanoitkin.
-
Mitäköhän moinen LT kortti mahtaa kustantaa? Ei silti en varmaan semmosta saisi.
-
Nonni... taas on puurot ja vellit sekasin.
Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä
2 §
Soveltamisala
Tämä laki koskee kuorma- ja linja-auton sekä niiden ja hinattavan ajoneuvon muodostaman ajoneuvoyhdistelmän kuljettajalta tieliikenteessä vaadittavaa ammattipätevyyttä. Tämän lain säännöksiä kuorma-auton kuljettajan ammattipätevyydestä sovelletaan myös liikennetraktorin kuljettajaan muissa kuin polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitetuissa kuljetuksissa.
--------------
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
1) ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45 kilometriä tunnissa;
Tämä ei tarvinne enempiä selityksiä.
Ajoneuvolaki
14 § (30.12.2004/1328)
Traktori
--------------
Traktorit jaetaan ominaisuuksiensa perusteella seuraaviin luokkiin:
1) T1-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, kuljettajaa lähinnä olevan akselin pienin raideväli vähintään 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään yksi metri;
Nää on niitä tavan maataloustraktoreita.
-------------
4) liikennetraktori: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa;
Liikennetraktorin määritelmä ei ole muuttunut.
-
maatalousajo on vapautettu verollisen polttoaineen käytöstä ja siten kaikki maatalousajot saa ajaa verottomalla aineella. tästä johtuen käytettävä polttoaine sanelee sen, jotta riippumatta siitä mitä siellä rekisteriotteessa lukee, sitä traktoria saa kuljettaa tavallisella traktorikortilla riippumatta siitä, kuka kuljettaa, kuka omistaa, kelle ajetaan. se traktori on silloin tavallinen maataloustraktori.
näin kertoi muuan liikennelupakouluttajana toimiva liikkuvan ylikonstaapeli.
-
Muistaakseni jossain jutussa oli "yleispätevä" ohje. Eli kaikki ajo jota saa ajaa polttoöljyllä niin saa ajaa T/B kortilla, oli alla tavallinen tai tieliikennemalli. Sama päti am.pät lupiin.
Mm maatilan sisäinen liikenne. Ei tarvi ammattipätevyyttä, oli se nuhvi liikenne vehe tai ei. Esim tilan tuottamaa viljaa saa ajaa pellolta kuivuriin ilman tutkintoa liikenne traktorillakin, ja kun myy viljaa, sen saa ajaa yksittäisiin paikkoihin ilman ammattipätevyystutkintoa. Mutta jos ajat viljaa esim kauppaliikkeeseen joka jälleenmyy sen, vaatii kuljetus liikennetraktorilla ammattipätevyyden. Tosin tässäkin satunnainen kuorma voidaan tulkita niin että se ei ole ammattimaista ajoa. Eli ota näistä sitten selvää. :o
Liikennetraktorilla ei voi ajaa viljaa pellolta kuivurille. Traktori katsotaan aina maataloustraktoriksi jos se on maatalousajossa. Sillä siis edelleenkään ei ole väliä mitä rekisteriottees lukee. Vaikka siellä lukis liikennetraktori ja konees piirturit ym. Niin kortilsi riittää T maatalousajos. Tästä on vaasan hovioileuden voimassa oleva ennakkopäätös!
Vaasalaiset on homeperseitä, laulo joku tippuri bändinkin. Kyllä sillä vaan on merkitystä mitä siinä lapussa lukee. Vaikkei sitä kukaan lukiskaan. Ja vai ei voi aja viljaa kuivurille, no***** ja voi. Saa ajaa vielä löpölläkin. Trafilta kysyin nämä jutut ja tulostin valmiiks jos joku sinipukuinen jotain joskus kysyy. Vaasan hovioikeus on vain rantaruottalaisia varten. ;D
-
Muistaakseni jossain jutussa oli "yleispätevä" ohje. Eli kaikki ajo jota saa ajaa polttoöljyllä niin saa ajaa T/B kortilla, oli alla tavallinen tai tieliikennemalli. Sama päti am.pät lupiin.
Mm maatilan sisäinen liikenne. Ei tarvi ammattipätevyyttä, oli se nuhvi liikenne vehe tai ei. Esim tilan tuottamaa viljaa saa ajaa pellolta kuivuriin ilman tutkintoa liikenne traktorillakin, ja kun myy viljaa, sen saa ajaa yksittäisiin paikkoihin ilman ammattipätevyystutkintoa. Mutta jos ajat viljaa esim kauppaliikkeeseen joka jälleenmyy sen, vaatii kuljetus liikennetraktorilla ammattipätevyyden. Tosin tässäkin satunnainen kuorma voidaan tulkita niin että se ei ole ammattimaista ajoa. Eli ota näistä sitten selvää. :o
Liikennetraktorilla ei voi ajaa viljaa pellolta kuivurille. Traktori katsotaan aina maataloustraktoriksi jos se on maatalousajossa. Sillä siis edelleenkään ei ole väliä mitä rekisteriottees lukee. Vaikka siellä lukis liikennetraktori ja konees piirturit ym. Niin kortilsi riittää T maatalousajos. Tästä on vaasan hovioileuden voimassa oleva ennakkopäätös!
Vaasalaiset on homeperseitä, laulo joku tippuri bändinkin. Kyllä sillä vaan on merkitystä mitä siinä lapussa lukee. Vaikkei sitä kukaan lukiskaan. Ja vai ei voi aja viljaa kuivurille, no***** ja voi. Saa ajaa vielä löpölläkin. Trafilta kysyin nämä jutut ja tulostin valmiiks jos joku sinipukuinen jotain joskus kysyy. Vaasan hovioikeus on vain rantaruottalaisia varten. ;D
Periaatteessa liikennetraktorilla ei kyllä voi ajaa viljaa kuivurille, koska maatalousajossa se ei ole liikennetraktori, vaan maataloustraktori. :)
-
Lt- kortti ei kuitenkaan riitä tavaraliikenteessä liikennetraktorilla. Silloin pitää olla C-kortti ja ammattipätevyys. Lt kortilla saa ajaa muuta ajoa liikennetraktorilla. Jos ajon saa tehdä möpöllä kaikkiin traktoreihin riittää t-kortti.
Pimppis liikennetraktorilla muuten vaatii Lt kortin ja dieselin tankkiin jos kuljettajaa ei veroteta mvl mukaan (2 lomake)
-
Muistaakseni jossain jutussa oli "yleispätevä" ohje. Eli kaikki ajo jota saa ajaa polttoöljyllä niin saa ajaa T/B kortilla, oli alla tavallinen tai tieliikennemalli. Sama päti am.pät lupiin.
Mm maatilan sisäinen liikenne. Ei tarvi ammattipätevyyttä, oli se nuhvi liikenne vehe tai ei. Esim tilan tuottamaa viljaa saa ajaa pellolta kuivuriin ilman tutkintoa liikenne traktorillakin, ja kun myy viljaa, sen saa ajaa yksittäisiin paikkoihin ilman ammattipätevyystutkintoa. Mutta jos ajat viljaa esim kauppaliikkeeseen joka jälleenmyy sen, vaatii kuljetus liikennetraktorilla ammattipätevyyden. Tosin tässäkin satunnainen kuorma voidaan tulkita niin että se ei ole ammattimaista ajoa. Eli ota näistä sitten selvää. :o
Liikennetraktorilla ei voi ajaa viljaa pellolta kuivurille. Traktori katsotaan aina maataloustraktoriksi jos se on maatalousajossa. Sillä siis edelleenkään ei ole väliä mitä rekisteriottees lukee. Vaikka siellä lukis liikennetraktori ja konees piirturit ym. Niin kortilsi riittää T maatalousajos. Tästä on vaasan hovioileuden voimassa oleva ennakkopäätös!
Vaasalaiset on homeperseitä, laulo joku tippuri bändinkin. Kyllä sillä vaan on merkitystä mitä siinä lapussa lukee. Vaikkei sitä kukaan lukiskaan. Ja vai ei voi aja viljaa kuivurille, no***** ja voi. Saa ajaa vielä löpölläkin. Trafilta kysyin nämä jutut ja tulostin valmiiks jos joku sinipukuinen jotain joskus kysyy. Vaasan hovioikeus on vain rantaruottalaisia varten. ;D
Periaatteessa liikennetraktorilla ei kyllä voi ajaa viljaa kuivurille, koska maatalousajossa se ei ole liikennetraktori, vaan maataloustraktori. :)
Ei se teksti siellä rekisteriotteessa muutu vaikka mitä tekisit. ;D
Ei viddu. Mie meen runkkoomaan juustoraastimella. Se on mielenkiintosempaa kun tämä keskustelu. ;D ;D
-
Tämän säännöskokoelman/lain ongelmahan on se että se on täysin laiton. Laiton sen takia ettei se perustu mihinkään järjellisiin faktoihin, kuten esimerkiksi erilaisten kuljetustehtävien tai erityyppisten kalustojen käytön vaativuuteen. Myöskään lain todellista motivaatiota ei mainita. Kyllähän siitä on jo jonkin aikaa puhuttu, mistä syystä on edes olemassa 40kmh ja 50kmh kulkevien traktoreiden ja polttoöljyn/dieselin välillä täysin aiheeton distinktio.
Päälimmäisin syy lienee kauan kytenyt kuorma-autoilijoiden vaatimus tasa-arvosta. Uusi ammattipätevyys puolestaan liittyy trendiin, että luvittamalla monopolitetaan erilaisia töitä niille, joilla on mahdollisuus, aikaa ja rahaa käydä kaiken maailman kurssit ja koulutukset. Lisäksi siihen liittyy se, että luodaan ansaintamahdollisuuksia erilaisille kouluttajille ym. pakon kautta.
-
Nonni... taas on puurot ja vellit sekasin.
Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä
2 §
Soveltamisala
Tämä laki koskee kuorma- ja linja-auton sekä niiden ja hinattavan ajoneuvon muodostaman ajoneuvoyhdistelmän kuljettajalta tieliikenteessä vaadittavaa ammattipätevyyttä. Tämän lain säännöksiä kuorma-auton kuljettajan ammattipätevyydestä sovelletaan myös liikennetraktorin kuljettajaan muissa kuin polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitetuissa kuljetuksissa.
--------------
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
1) ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45 kilometriä tunnissa;
Tämä ei tarvinne enempiä selityksiä.
Ajoneuvolaki
14 § (30.12.2004/1328)
Traktori
--------------
Traktorit jaetaan ominaisuuksiensa perusteella seuraaviin luokkiin:
1) T1-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, kuljettajaa lähinnä olevan akselin pienin raideväli vähintään 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään yksi metri;
Nää on niitä tavan maataloustraktoreita.
-------------
4) liikennetraktori: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa;
Liikennetraktorin määritelmä ei ole muuttunut.
Paitsi että 1.7.2014 muuttuu liikennetraktorin määritelmä. Nopeus ja massa ei ole enää ratkaiseva, vaan työ jota teet, mikä määrittää liikennetraktorin. Naapurin sakokaivon tyhjennys ei onnistu ilma liikennelupaa ja ammattipätevyyttä vaikka olisi 5 kuution imupainevaunu perässä. (lain mukaan)
-
Nonni... taas on puurot ja vellit sekasin.
Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä
2 §
Soveltamisala
Tämä laki koskee kuorma- ja linja-auton sekä niiden ja hinattavan ajoneuvon muodostaman ajoneuvoyhdistelmän kuljettajalta tieliikenteessä vaadittavaa ammattipätevyyttä. Tämän lain säännöksiä kuorma-auton kuljettajan ammattipätevyydestä sovelletaan myös liikennetraktorin kuljettajaan muissa kuin polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitetuissa kuljetuksissa.
--------------
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
1) ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45 kilometriä tunnissa;
Tämä ei tarvinne enempiä selityksiä.
Ajoneuvolaki
14 § (30.12.2004/1328)
Traktori
--------------
Traktorit jaetaan ominaisuuksiensa perusteella seuraaviin luokkiin:
1) T1-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, kuljettajaa lähinnä olevan akselin pienin raideväli vähintään 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään yksi metri;
Nää on niitä tavan maataloustraktoreita.
-------------
4) liikennetraktori: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa;
Liikennetraktorin määritelmä ei ole muuttunut.
Paitsi että 1.7.2014 muuttuu liikennetraktorin määritelmä. Nopeus ja massa ei ole enää ratkaiseva, vaan työ jota teet, mikä määrittää liikennetraktorin. Naapurin sakokaivon tyhjennys ei onnistu ilma liikennelupaa ja ammattipätevyyttä vaikka olisi 5 kuution imupainevaunu perässä. (lain mukaan)
Mutta oman saat tyhjentää...
Siis ei hefeletti ja suaattana senthäs. Onko vähä kumma miks on yhteiskunnassa ajoittain vaikeuksia...
-
Näistä pykälistä tuntuu olevan ihan kaikilla oma oikea käsityksensä, niin nuhvikuskeilla, posliineilla, lakien ja asetusten säätäjillä ja noilla hovioikeuksilla, jotka voi muuttaa kaikki päälaelleen jos niikseen tulee.
Johdonmukaisuus puuttuu.
Ihan esimerkkinä muualta miten voidaan suomenmaassa joku asia tehdä hankalasti: Mönkijät, nuo miehiä tappavat pirulaiset joita kaikki köyhätkin himoaa.
- On maastomönkijä, jolla saat ajaa maastossa maanomistajan luvalla ja ylittää tien. Tarvittaessa saat ajaa lähimmälle tankkauspisteelle yleistä tietä pitkin. Tehoa ei ole rajoitettu, nopeusrajoitus tieliikenne lain mukaan Kypärän käyttö suotavaa/pakollista
- On tieliikenne mönkijä, saat ajaa sillä yleisellä tiellä rajoitusten mukaan. maastossa maanomistajan luvalla. Moottorin tehoja rajoitettu, olikohan 15kw. Kypärän käyttö suotavaa/pakollista, katsastettava vuosittain
-Traktori mönkijä, Saat ajaa maastossa maanomistajan luvalla, tiellä missä vaan rajoitusten mukaan + nopeus rajoitettu max 45km/h, tehoja ei rajoitettu. Ei katsastusta. Ei kypäräpakkoa
-Sitten vielä mopomönkijä, en tiedä millä mopokortilla sitä saa ajaa, max 45km/h Moottorin koko 50cc.
Kaikilla kiva ajaa vaikka kännissä, joskaan ei suotavaa.
Mopomonkkäriä vaille nämä muut voi olla käytännössä samoja vehkeitä ne vaan tehdään pikkasen erilaisiksi+ verokanta eri. tieliikenneMiksi ei voi olla vaan mönkijä?
Että Odotan innolla Liikennetraktorimönkijän saapumista markkinoille. Päästään soveltamaan ammattipätevyystutkintoa siihenkin, jos ajaminen maatilan ulkopuolista ajoa. ;D
-
Mä nyt kuitenkin luottaisin hovioikeuden ennakkopäätökseen hieman enemmän kun johonkin trafin elämäänsä kyllästyneeseen virkamieheen. Ennakkopäätöksen yli ei voi poliisi kävellä, mutta trafin mielipiteet on niille paskapaperiin verrattavaa tavaraa.
-
Mä nyt kuitenkin luottaisin hovioikeuden ennakkopäätökseen hieman enemmän kun johonkin trafin elämäänsä kyllästyneeseen virkamieheen. Ennakkopäätöksen yli ei voi poliisi kävellä, mutta trafin mielipiteet on niille paskapaperiin verrattavaa tavaraa.
Trafin virkamies laitto asiallisesti lakipykäliä tulemaan. Hoviin pääsee vissiin sitte kun on jo mokannu.
-
Muistaakseni jossain jutussa oli "yleispätevä" ohje. Eli kaikki ajo jota saa ajaa polttoöljyllä niin saa ajaa T/B kortilla, oli alla tavallinen tai tieliikennemalli. Sama päti am.pät lupiin.
Mm maatilan sisäinen liikenne. Ei tarvi ammattipätevyyttä, oli se nuhvi liikenne vehe tai ei. Esim tilan tuottamaa viljaa saa ajaa pellolta kuivuriin ilman tutkintoa liikenne traktorillakin, ja kun myy viljaa, sen saa ajaa yksittäisiin paikkoihin ilman ammattipätevyystutkintoa. Mutta jos ajat viljaa esim kauppaliikkeeseen joka jälleenmyy sen, vaatii kuljetus liikennetraktorilla ammattipätevyyden. Tosin tässäkin satunnainen kuorma voidaan tulkita niin että se ei ole ammattimaista ajoa. Eli ota näistä sitten selvää. :o
Liikennetraktorilla ei voi ajaa viljaa pellolta kuivurille. Traktori katsotaan aina maataloustraktoriksi jos se on maatalousajossa. Sillä siis edelleenkään ei ole väliä mitä rekisteriottees lukee. Vaikka siellä lukis liikennetraktori ja konees piirturit ym. Niin kortilsi riittää T maatalousajos. Tästä on vaasan hovioileuden voimassa oleva ennakkopäätös!
Vaasan hovioikeus on vain rantaruottalaisia varten. ;D
Ei ny ihan. ;)
Vaasan hovioikeus
Toimialue: Alajärvi, Alavus, Eura, Eurajoki, Evijärvi, Halsua, Hankasalmi, Harjavalta, Honkajoki, Huittinen, Ilmajoki, Isojoki, Isokyrö, Jalasjärvi, Joutsa, Jyväskylä, Jämijärvi, Jämsä, Kankaanpää, Kannonkoski, Kannus, Karijoki, Karstula, Karvia, Kaskinen, Kauhajoki, Kauhava, Kaustinen, Keuruu, Kinnula, Kivijärvi, Kokemäki, Kokkola, Konnevesi, Korsnäs, Kristiinankaupunki, Kruunupyy, Kuhmoinen, Kuortane, Kurikka, Kyyjärvi, Köyliö, Laihia, Lappajärvi, Lapua, Laukaa, Lavia, Lestijärvi, Luhanka, Luoto, Luvia, Maalahti, Merikarvia, Multia, Mustasaari, Muurame, Nakkila, Närpiö, Pedersören kunta, Perho, Petäjävesi, Pietarsaari, Pihtipudas, Pomarkku, Pori, Rauma, Saarijärvi, Seinäjoki, Siikainen, Soini, Säkylä, Teuva, Toholampi, Toivakka, Ulvila, Uurainen, Uusikaarlepyy, Vaasa, Veteli, Viitasaari, Vimpeli, Vöyri, Ähtäri, Äänekoski
-
Muistaakseni jossain jutussa oli "yleispätevä" ohje. Eli kaikki ajo jota saa ajaa polttoöljyllä niin saa ajaa T/B kortilla, oli alla tavallinen tai tieliikennemalli. Sama päti am.pät lupiin.
Mm maatilan sisäinen liikenne. Ei tarvi ammattipätevyyttä, oli se nuhvi liikenne vehe tai ei. Esim tilan tuottamaa viljaa saa ajaa pellolta kuivuriin ilman tutkintoa liikenne traktorillakin, ja kun myy viljaa, sen saa ajaa yksittäisiin paikkoihin ilman ammattipätevyystutkintoa. Mutta jos ajat viljaa esim kauppaliikkeeseen joka jälleenmyy sen, vaatii kuljetus liikennetraktorilla ammattipätevyyden. Tosin tässäkin satunnainen kuorma voidaan tulkita niin että se ei ole ammattimaista ajoa. Eli ota näistä sitten selvää. :o
Liikennetraktorilla ei voi ajaa viljaa pellolta kuivurille. Traktori katsotaan aina maataloustraktoriksi jos se on maatalousajossa. Sillä siis edelleenkään ei ole väliä mitä rekisteriottees lukee. Vaikka siellä lukis liikennetraktori ja konees piirturit ym. Niin kortilsi riittää T maatalousajos. Tästä on vaasan hovioileuden voimassa oleva ennakkopäätös!
Vaasan hovioikeus on vain rantaruottalaisia varten. ;D
Ei ny ihan. ;)
Vaasan hovioikeus
Toimialue: Alajärvi, Alavus, Eura, Eurajoki, Evijärvi, Halsua, Hankasalmi, Harjavalta, Honkajoki, Huittinen, Ilmajoki, Isojoki, Isokyrö, Jalasjärvi, Joutsa, Jyväskylä, Jämijärvi, Jämsä, Kankaanpää, Kannonkoski, Kannus, Karijoki, Karstula, Karvia, Kaskinen, Kauhajoki, Kauhava, Kaustinen, Keuruu, Kinnula, Kivijärvi, Kokemäki, Kokkola, Konnevesi, Korsnäs, Kristiinankaupunki, Kruunupyy, Kuhmoinen, Kuortane, Kurikka, Kyyjärvi, Köyliö, Laihia, Lappajärvi, Lapua, Laukaa, Lavia, Lestijärvi, Luhanka, Luoto, Luvia, Maalahti, Merikarvia, Multia, Mustasaari, Muurame, Nakkila, Närpiö, Pedersören kunta, Perho, Petäjävesi, Pietarsaari, Pihtipudas, Pomarkku, Pori, Rauma, Saarijärvi, Seinäjoki, Siikainen, Soini, Säkylä, Teuva, Toholampi, Toivakka, Ulvila, Uurainen, Uusikaarlepyy, Vaasa, Veteli, Viitasaari, Vimpeli, Vöyri, Ähtäri, Äänekoski
Onneks ei liomaa kuulu listaan. ;D
-
Muistaakseni jossain jutussa oli "yleispätevä" ohje. Eli kaikki ajo jota saa ajaa polttoöljyllä niin saa ajaa T/B kortilla, oli alla tavallinen tai tieliikennemalli. Sama päti am.pät lupiin.
Mm maatilan sisäinen liikenne. Ei tarvi ammattipätevyyttä, oli se nuhvi liikenne vehe tai ei. Esim tilan tuottamaa viljaa saa ajaa pellolta kuivuriin ilman tutkintoa liikenne traktorillakin, ja kun myy viljaa, sen saa ajaa yksittäisiin paikkoihin ilman ammattipätevyystutkintoa. Mutta jos ajat viljaa esim kauppaliikkeeseen joka jälleenmyy sen, vaatii kuljetus liikennetraktorilla ammattipätevyyden. Tosin tässäkin satunnainen kuorma voidaan tulkita niin että se ei ole ammattimaista ajoa. Eli ota näistä sitten selvää. :o
Liikennetraktorilla ei voi ajaa viljaa pellolta kuivurille. Traktori katsotaan aina maataloustraktoriksi jos se on maatalousajossa. Sillä siis edelleenkään ei ole väliä mitä rekisteriottees lukee. Vaikka siellä lukis liikennetraktori ja konees piirturit ym. Niin kortilsi riittää T maatalousajos. Tästä on vaasan hovioileuden voimassa oleva ennakkopäätös!
Vaasan hovioikeus on vain rantaruottalaisia varten. ;D
Ei ny ihan. ;)
Vaasan hovioikeus
Toimialue: Alajärvi, Alavus, Eura, Eurajoki, Evijärvi, Halsua, Hankasalmi, Harjavalta, Honkajoki, Huittinen, Ilmajoki, Isojoki, Isokyrö, Jalasjärvi, Joutsa, Jyväskylä, Jämijärvi, Jämsä, Kankaanpää, Kannonkoski, Kannus, Karijoki, Karstula, Karvia, Kaskinen, Kauhajoki, Kauhava, Kaustinen, Keuruu, Kinnula, Kivijärvi, Kokemäki, Kokkola, Konnevesi, Korsnäs, Kristiinankaupunki, Kruunupyy, Kuhmoinen, Kuortane, Kurikka, Kyyjärvi, Köyliö, Laihia, Lappajärvi, Lapua, Laukaa, Lavia, Lestijärvi, Luhanka, Luoto, Luvia, Maalahti, Merikarvia, Multia, Mustasaari, Muurame, Nakkila, Närpiö, Pedersören kunta, Perho, Petäjävesi, Pietarsaari, Pihtipudas, Pomarkku, Pori, Rauma, Saarijärvi, Seinäjoki, Siikainen, Soini, Säkylä, Teuva, Toholampi, Toivakka, Ulvila, Uurainen, Uusikaarlepyy, Vaasa, Veteli, Viitasaari, Vimpeli, Vöyri, Ähtäri, Äänekoski
Onneks ei liomaa kuulu listaan. ;D
Onks parempi kuulua Turkkusen piiriin? ???
-
Muistaakseni jossain jutussa oli "yleispätevä" ohje. Eli kaikki ajo jota saa ajaa polttoöljyllä niin saa ajaa T/B kortilla, oli alla tavallinen tai tieliikennemalli. Sama päti am.pät lupiin.
Mm maatilan sisäinen liikenne. Ei tarvi ammattipätevyyttä, oli se nuhvi liikenne vehe tai ei. Esim tilan tuottamaa viljaa saa ajaa pellolta kuivuriin ilman tutkintoa liikenne traktorillakin, ja kun myy viljaa, sen saa ajaa yksittäisiin paikkoihin ilman ammattipätevyystutkintoa. Mutta jos ajat viljaa esim kauppaliikkeeseen joka jälleenmyy sen, vaatii kuljetus liikennetraktorilla ammattipätevyyden. Tosin tässäkin satunnainen kuorma voidaan tulkita niin että se ei ole ammattimaista ajoa. Eli ota näistä sitten selvää. :o
Liikennetraktorilla ei voi ajaa viljaa pellolta kuivurille. Traktori katsotaan aina maataloustraktoriksi jos se on maatalousajossa. Sillä siis edelleenkään ei ole väliä mitä rekisteriottees lukee. Vaikka siellä lukis liikennetraktori ja konees piirturit ym. Niin kortilsi riittää T maatalousajos. Tästä on vaasan hovioileuden voimassa oleva ennakkopäätös!
Vaasan hovioikeus on vain rantaruottalaisia varten. ;D
Ei ny ihan. ;)
Vaasan hovioikeus
Toimialue: Alajärvi, Alavus, Eura, Eurajoki, Evijärvi, Halsua, Hankasalmi, Harjavalta, Honkajoki, Huittinen, Ilmajoki, Isojoki, Isokyrö, Jalasjärvi, Joutsa, Jyväskylä, Jämijärvi, Jämsä, Kankaanpää, Kannonkoski, Kannus, Karijoki, Karstula, Karvia, Kaskinen, Kauhajoki, Kauhava, Kaustinen, Keuruu, Kinnula, Kivijärvi, Kokemäki, Kokkola, Konnevesi, Korsnäs, Kristiinankaupunki, Kruunupyy, Kuhmoinen, Kuortane, Kurikka, Kyyjärvi, Köyliö, Laihia, Lappajärvi, Lapua, Laukaa, Lavia, Lestijärvi, Luhanka, Luoto, Luvia, Maalahti, Merikarvia, Multia, Mustasaari, Muurame, Nakkila, Närpiö, Pedersören kunta, Perho, Petäjävesi, Pietarsaari, Pihtipudas, Pomarkku, Pori, Rauma, Saarijärvi, Seinäjoki, Siikainen, Soini, Säkylä, Teuva, Toholampi, Toivakka, Ulvila, Uurainen, Uusikaarlepyy, Vaasa, Veteli, Viitasaari, Vimpeli, Vöyri, Ähtäri, Äänekoski
Onneks ei liomaa kuulu listaan. ;D
Onks parempi kuulua Turkkusen piiriin? ???
No ei välttämättä, mut se turqu-puhe kuulostaa ainoastaan tyhmältä, ei hintahtavalta ja tyhmältä kuten petersööre-rootsi. ;D
-
Liikennetraktorin määritelmä ei ole muuttunut.
Paitsi että 1.7.2014 muuttuu liikennetraktorin määritelmä. Nopeus ja massa ei ole enää ratkaiseva, vaan työ jota teet, mikä määrittää liikennetraktorin. Naapurin sakokaivon tyhjennys ei onnistu ilma liikennelupaa ja ammattipätevyyttä vaikka olisi 5 kuution imupainevaunu perässä. (lain mukaan)
Kerrotko, missä laissa liikennetraktorin määritelmää muutetaan? Jos Finlexiin on uskomista, ajoneuvolaista ei sellaista muutosta löydy.
-
Ette te mitään tiedä, enkä tiedä minäkään aiheesta. 8) ::) ???
-
Ette te mitään tiedä, enkä tiedä minäkään aiheesta. 8) ::) ???
Jos sun nimmari olis New Holland, voisit olla lempinimeltäs sähkömajori. ;D
Kuule, ei sen väliä vaikket tiedä. Pääasia että tulee sisältöä ja keskustelu jatkuu vilkkaana. :)
-
Nonni... taas on puurot ja vellit sekasin.
Laki kuorma- ja linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä
2 §
Soveltamisala
Tämä laki koskee kuorma- ja linja-auton sekä niiden ja hinattavan ajoneuvon muodostaman ajoneuvoyhdistelmän kuljettajalta tieliikenteessä vaadittavaa ammattipätevyyttä. Tämän lain säännöksiä kuorma-auton kuljettajan ammattipätevyydestä sovelletaan myös liikennetraktorin kuljettajaan muissa kuin polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitetuissa kuljetuksissa.
--------------
Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
1) ajoneuvon suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 45 kilometriä tunnissa;
Tämä ei tarvinne enempiä selityksiä.
Ajoneuvolaki
14 § (30.12.2004/1328)
Traktori
--------------
Traktorit jaetaan ominaisuuksiensa perusteella seuraaviin luokkiin:
1) T1-luokka: pyörillä varustetut traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa, kuljettajaa lähinnä olevan akselin pienin raideväli vähintään 1,15 metriä, omamassa ajokuntoisena yli 0,6 tonnia ja maavara enintään yksi metri;
Nää on niitä tavan maataloustraktoreita.
-------------
4) liikennetraktori: tavaran kuljetukseen tarkoitetut kuormaa kantavat nestepainetoimisella runko-ohjauksella varustetut traktorit; liikennetraktori on myös muu traktori, jota käytetään tavaran kuljetukseen kytkentämassaltaan yli 10 tonnin perävaunulla varustettuna; liikennetraktoriksi ei kuitenkaan katsota traktoria, jota käytetään polttoainemaksusta annetun lain (1280/2003) 7 §:ssä tarkoitettuihin kuljetuksiin; liikennetraktorin suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa;
Liikennetraktorin määritelmä ei ole muuttunut.
Paitsi että 1.7.2014 muuttuu liikennetraktorin määritelmä. Nopeus ja massa ei ole enää ratkaiseva, vaan työ jota teet, mikä määrittää liikennetraktorin. Naapurin sakokaivon tyhjennys ei onnistu ilma liikennelupaa ja ammattipätevyyttä vaikka olisi 5 kuution imupainevaunu perässä. (lain mukaan)
Mutta oman saat tyhjentää...
Siis ei hefeletti ja suaattana senthäs. Onko vähä kumma miks on yhteiskunnassa ajoittain vaikeuksia...
Entäs jos sakokaivoon johdetaan vesiä navetan vessasta, jossa lomittaja on käynyt pissillä?
-
Lt- kortti ei kuitenkaan riitä tavaraliikenteessä liikennetraktorilla. Silloin pitää olla C-kortti ja ammattipätevyys. Lt kortilla saa ajaa muuta ajoa liikennetraktorilla. Jos ajon saa tehdä möpöllä kaikkiin traktoreihin riittää t-kortti.
Pimppis liikennetraktorilla muuten vaatii Lt kortin ja dieselin tankkiin jos kuljettajaa ei veroteta mvl mukaan (2 lomake)
Tuosta olen eri mieltä. Jos maatilatalouden harjoittajan ruokakuntaan kuuluva kossi lähtee kylille traktorilla, olkoon liikenne tai tavallinen, se ei voi olla muuta kuin maatilatalouden harjoittajan yksityistaloutta.
Laki polttoainemaksusta
7 §
Maa- ja metsätaloudessa käytettävät traktorit
--------------
Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:
--------------
4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
Naapurin traktoria ei kannata lainata siihen tarkoitukseen ;- )
-
Ainakin noista on verolappuja kirjoiteltu. Vois päätellä, että liikennekoneella ei sitten riitä korttikaan.
-
Ainakin noista on verolappuja kirjoiteltu. Vois päätellä, että liikennekoneella ei sitten riitä korttikaan.
No ei olis ensimmäinen kerta kun viranomainen ei ymmärrä, mitä lakiin kirjoitettu tarkottaa. Laki ei ota mitään kantaa siihen kuka traktoria kuljettaa. Sullekin kirjotetaan lappu, jos haet naapurin traktorilla kahvipaketin kaupasta.
-
Jos traktori on vuokralla on se silloin hallinnassa.
-
Lt- kortti ei kuitenkaan riitä tavaraliikenteessä liikennetraktorilla. Silloin pitää olla C-kortti ja ammattipätevyys. Lt kortilla saa ajaa muuta ajoa liikennetraktorilla. Jos ajon saa tehdä möpöllä kaikkiin traktoreihin riittää t-kortti.
Pimppis liikennetraktorilla muuten vaatii Lt kortin ja dieselin tankkiin jos kuljettajaa ei veroteta mvl mukaan (2 lomake)
Tuosta olen eri mieltä. Jos maatilatalouden harjoittajan ruokakuntaan kuuluva kossi lähtee kylille traktorilla, olkoon liikenne tai tavallinen, se ei voi olla muuta kuin maatilatalouden harjoittajan yksityistaloutta.
Laki polttoainemaksusta
7 §
Maa- ja metsätaloudessa käytettävät traktorit
--------------
Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:
--------------
4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
Naapurin traktoria ei kannata lainata siihen tarkoitukseen ;- )
se maatilan isäntä, tai emäntä, jonka nimi on kirjattu siihen rekisteriotteeseen omistajan paikalle saa käydä omalla koneellaan vaikka kahvilla, pingossa, nortilla, tai vaikka viinakaupassa. enivei ja verottomalla aineella maksamatta päiväveroa. mutta puoliso, jälkikasvu, serkut ym. sukulaiset ei.
-
Mä nyt kuitenkin luottaisin hovioikeuden ennakkopäätökseen hieman enemmän kun johonkin trafin elämäänsä kyllästyneeseen virkamieheen. Ennakkopäätöksen yli ei voi poliisi kävellä, mutta trafin mielipiteet on niille paskapaperiin verrattavaa tavaraa.
Määpä kuulin että joku poliisi oli dissannut tuon Vaasan hovioikeuden päätöksen "vain tuomarin virheenä".
Aika hiukka jännä juttu, kun minä luulin että meikäläisessäkin oikeusjärjestelmässä homma menee niin, että kun tulee ensimmäinen tapaus koskien jotain lakia, mitä ei ole vielä tulkittu, niin ensimmäinen päätös on ns. ennakkopäätös, joka määrää miten kyseisen lain vastaavia tapauksia on jatkossa tulkittava koko valtakunnassa.
Lienee niin että joku korkeampi oikeusaste voi muuttaa tuota tulkintaa, jos tosiaan on sattunut jokin "tuomarin virhe", mutta TUSKINPAS nyt sentään joku yksittäinen poliisisetä.
-
Laki polttoainemaksusta
7 §
Maa- ja metsätaloudessa käytettävät traktorit
--------------
Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:
--------------
4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
Naapurin traktoria ei kannata lainata siihen tarkoitukseen ;- )
se maatilan isäntä, tai emäntä, jonka nimi on kirjattu siihen rekisteriotteeseen omistajan paikalle saa käydä omalla koneellaan vaikka kahvilla, pingossa, nortilla, tai vaikka viinakaupassa. enivei ja verottomalla aineella maksamatta päiväveroa. mutta puoliso, jälkikasvu, serkut ym. sukulaiset ei.
Laki ei edelleenkään ota mitään kantaa siihen, kuka on kuljettajan paikalla. Ratkaisevaa on, kenen lukuun kuljetus tapahtuu. Eli jos yhteisen taloutemme autot sattuisivat olemaan liikuntakyvyttömiä, puoliso voisi aivan hyvin käydä hallitsemallani traktorilla Suomen Lähikaupan myymälässä ruokaostoksilla maksamatta päivämaksua. Kyseinen kuljetus liittyy ehdottomasti minun yksityistalouteeni.
-
Jälkikasvu voi hakea mulle kahvipaketin R-kioskilta, mutta nuorison päämäärätöntä huviajelua on vaikea enää väittää kuuluvaksi maatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
-
Emännän etsintä reissu ;D
-
Laki polttoainemaksusta
7 §
Maa- ja metsätaloudessa käytettävät traktorit
--------------
Maatilatalouden harjoittajan hallitsemaa tai maatilatalouden harjoittajien yhdessä hallitsemaa traktoria saadaan polttoainemaksua suorittamatta käyttää myös kuljetuksiin, jotka liittyvät:
--------------
4) maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
Naapurin traktoria ei kannata lainata siihen tarkoitukseen ;- )
se maatilan isäntä, tai emäntä, jonka nimi on kirjattu siihen rekisteriotteeseen omistajan paikalle saa käydä omalla koneellaan vaikka kahvilla, pingossa, nortilla, tai vaikka viinakaupassa. enivei ja verottomalla aineella maksamatta päiväveroa. mutta puoliso, jälkikasvu, serkut ym. sukulaiset ei.
Laki ei edelleenkään ota mitään kantaa siihen, kuka on kuljettajan paikalla. Ratkaisevaa on, kenen lukuun kuljetus tapahtuu. Eli jos yhteisen taloutemme autot sattuisivat olemaan liikuntakyvyttömiä, puoliso voisi aivan hyvin käydä hallitsemallani traktorilla Suomen Lähikaupan myymälässä ruokaostoksilla maksamatta päivämaksua. Kyseinen kuljetus liittyy ehdottomasti minun yksityistalouteeni.
Esim tilan sisäistä liikennettä saa ajaa vaikka vanhaisäntä jos sillä kortti riittää liikenne raktoriin ja ilman ammattipätevyyttä voi tämänkin suorittaa.
-
Emännän etsintä reissu ;D
Ai niin vanhalle isännälle.. ;D
-
Emännän etsintä reissu ;D
Ai niin vanhalle isännälle.. ;D
Nuorelle isännälle. ;D
-
Jälkikasvu voi hakea mulle kahvipaketin R-kioskilta, mutta nuorison päämäärätöntä huviajelua on vaikea enää väittää kuuluvaksi maatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
No jos nuoriso vielä alaikäistä ja sinun elätettävänä, niin mitäs muuta se voi olla kuin maatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvää. Huomaa lain sanamuoto: kuljetuksiin, jotka liittyvät maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
-
Jälkikasvu voi hakea mulle kahvipaketin R-kioskilta, mutta nuorison päämäärätöntä huviajelua on vaikea enää väittää kuuluvaksi maatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
No jos nuoriso vielä alaikäistä ja sinun elätettävänä, niin mitäs muuta se voi olla kuin maatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvää. Huomaa lain sanamuoto: kuljetuksiin, jotka liittyvät maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
Kolme vuotta itsekin kylällä rattorilla rällänneenä sanoisin että antaa nuorison ajaa, huviksi ja hyödyksi.
-
Jälkikasvu voi hakea mulle kahvipaketin R-kioskilta, mutta nuorison päämäärätöntä huviajelua on vaikea enää väittää kuuluvaksi maatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
No jos nuoriso vielä alaikäistä ja sinun elätettävänä, niin mitäs muuta se voi olla kuin maatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvää. Huomaa lain sanamuoto: kuljetuksiin, jotka liittyvät maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
Kolme vuotta itsekin kylällä rattorilla rällänneenä sanoisin että antaa nuorison ajaa, huviksi ja hyödyksi.
täysin samaa mieltä. se on kuitenkin osa sitä aikuistumista ja tuleepahan siinä samalla sosiaalista kanssakäymistä. ei kai se keneltäkään ole pois, jos kollit tuolla kaveripiirissä hiukka hengaa.
tietty jos mahdollista, ainakin aluksi, jättää se tilan suurin möhkö, tai ainakin ne työkoneet kotiin ;D
-
Jälkikasvu voi hakea mulle kahvipaketin R-kioskilta, mutta nuorison päämäärätöntä huviajelua on vaikea enää väittää kuuluvaksi maatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
No jos nuoriso vielä alaikäistä ja sinun elätettävänä, niin mitäs muuta se voi olla kuin maatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvää. Huomaa lain sanamuoto: kuljetuksiin, jotka liittyvät maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
Kolme vuotta itsekin kylällä rattorilla rällänneenä sanoisin että antaa nuorison ajaa, huviksi ja hyödyksi.
täysin samaa mieltä. se on kuitenkin osa sitä aikuistumista ja tuleepahan siinä samalla sosiaalista kanssakäymistä. ei kai se keneltäkään ole pois, jos kollit tuolla kaveripiirissä hiukka hengaa.
tietty jos mahdollista, ainakin aluksi, jättää se tilan suurin möhkö, tai ainakin ne työkoneet kotiin ;D
Käytännön liikenneopetusta parhaimmillaan. :)
-
Jälkikasvu voi hakea mulle kahvipaketin R-kioskilta, mutta nuorison päämäärätöntä huviajelua on vaikea enää väittää kuuluvaksi maatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
No jos nuoriso vielä alaikäistä ja sinun elätettävänä, niin mitäs muuta se voi olla kuin maatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvää. Huomaa lain sanamuoto: kuljetuksiin, jotka liittyvät maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
Kolme vuotta itsekin kylällä rattorilla rällänneenä sanoisin että antaa nuorison ajaa, huviksi ja hyödyksi.
Mitäpä olisi polliisi-setä sanonu, kun kossina tuli ajeltua kanssa ja itte olin verovelvollinen? Todennäköisesti hyvää illan jatkoa? 8)
-
Jälkikasvu voi hakea mulle kahvipaketin R-kioskilta, mutta nuorison päämäärätöntä huviajelua on vaikea enää väittää kuuluvaksi maatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
No jos nuoriso vielä alaikäistä ja sinun elätettävänä, niin mitäs muuta se voi olla kuin maatalouden harjoittajan yksityistalouteen liittyvää. Huomaa lain sanamuoto: kuljetuksiin, jotka liittyvät maatilatalouden harjoittajan yksityistalouteen.
Kolme vuotta itsekin kylällä rattorilla rällänneenä sanoisin että antaa nuorison ajaa, huviksi ja hyödyksi.
Mitäpä olisi polliisi-setä sanonu, kun kossina tuli ajeltua kanssa ja itte olin verovelvollinen? Todennäköisesti hyvää illan jatkoa? 8)
Ei ne pysäytelly muuta kun pakosta, aina kun joku kateellinen kansankynttiläkommunisti oli nillittäny metelistä tai muusta.
Sanoivat tosiaankin että turvallista matkaa. :)
-
Multa kyselivät kerran 80-lätkää traktorissa. :o ;D
-
Multa kyselivät kerran 80-lätkää traktorissa. :o ;D
Jätkä kaivo putkikassista 8kpl kympin toppaa kiekkoja. ;D ;D
-
Miten on saanko ajaa löpöllä ilman mitään pätevyyksiä, jos tyhjennän lika/sakokaivoja liikennetraktorilla ja kuitissa lukee sakokaivon tyhjennys? En siis peri kuljetuksesta maksua ja liete käsitellään tilalla kalkkistabilioimalla ja levitetään omille pelloille. Ja käsittelylle on haettu ympäristölupa joten sekin hoidetaan lain mukaan. Eikös tämä ole tavallaan maatalous ajoa, koska kuljetan lannoitetta tilan pelloille ?
-
Miten on saanko ajaa löpöllä ilman mitään pätevyyksiä, jos tyhjennän lika/sakokaivoja liikennetraktorilla ja kuitissa lukee sakokaivon tyhjennys? En siis peri kuljetuksesta maksua ja liete käsitellään tilalla kalkkistabilioimalla ja levitetään omille pelloille. Ja käsittelylle on haettu ympäristölupa joten sekin hoidetaan lain mukaan. Eikös tämä ole tavallaan maatalous ajoa, koska kuljetan lannoitetta tilan pelloille ?
Etsaa. kuljettaminen olennainen osa työtapahtumaa.
-
Miten on saanko ajaa löpöllä ilman mitään pätevyyksiä, jos tyhjennän lika/sakokaivoja liikennetraktorilla ja kuitissa lukee sakokaivon tyhjennys? En siis peri kuljetuksesta maksua ja liete käsitellään tilalla kalkkistabilioimalla ja levitetään omille pelloille. Ja käsittelylle on haettu ympäristölupa joten sekin hoidetaan lain mukaan. Eikös tämä ole tavallaan maatalous ajoa, koska kuljetan lannoitetta tilan pelloille ?
Etsaa. kuljettaminen olennainen osa työtapahtumaa.
Äläs nyt höpäjä siinä... Lannoitteen kuljetus omille viljelyksille on nimenomaan maatalousajoa.
-
Miten on saanko ajaa löpöllä ilman mitään pätevyyksiä, jos tyhjennän lika/sakokaivoja liikennetraktorilla ja kuitissa lukee sakokaivon tyhjennys? En siis peri kuljetuksesta maksua ja liete käsitellään tilalla kalkkistabilioimalla ja levitetään omille pelloille. Ja käsittelylle on haettu ympäristölupa joten sekin hoidetaan lain mukaan. Eikös tämä ole tavallaan maatalous ajoa, koska kuljetan lannoitetta tilan pelloille ?
Etsaa. kuljettaminen olennainen osa työtapahtumaa.
Äläs nyt höpäjä siinä... Lannoitteen kuljetus omille viljelyksille on nimenomaan maatalousajoa.
Stabiloitu liete on levitettävä sen tilan pelloille jonka kaivoista se on peräisin...
YKSITTÄISET SAKO- JA UMPIKAIVOT
Sakokaivolietettä, joka on peräisin tilalla asumisesta ja/tai tilalla tapahtuvasta muusta toiminnasta ja
joka ei tarvitse ympäristölupaa, voi levittää omalle pellolle, mikäli se on hygienisoitu käyttäen
kalkkistabilointimenetelmää. Kalkkistabiloidun sakokaivolietteen sijoituspaikat ja toimenpiteen
muut tiedot (kalkin määrä ja stabilointiajankohta) merkitään tilan lohkokorteille.
-
Miten on saanko ajaa löpöllä ilman mitään pätevyyksiä, jos tyhjennän lika/sakokaivoja liikennetraktorilla ja kuitissa lukee sakokaivon tyhjennys? En siis peri kuljetuksesta maksua ja liete käsitellään tilalla kalkkistabilioimalla ja levitetään omille pelloille. Ja käsittelylle on haettu ympäristölupa joten sekin hoidetaan lain mukaan. Eikös tämä ole tavallaan maatalous ajoa, koska kuljetan lannoitetta tilan pelloille ?
Etsaa. kuljettaminen olennainen osa työtapahtumaa.
Äläs nyt höpäjä siinä... Lannoitteen kuljetus omille viljelyksille on nimenomaan maatalousajoa.
Siihen ite paskaa puuttumatta, kaveri kirjottaa oikein kuitin tyhjennyksistä, ajo sillon ammattimaista. Saatte sakon. Joudutte syömään stabiloimatonta anopin paskaa koko kesän. 8)
-
Miten on saanko ajaa löpöllä ilman mitään pätevyyksiä, jos tyhjennän lika/sakokaivoja liikennetraktorilla ja kuitissa lukee sakokaivon tyhjennys? En siis peri kuljetuksesta maksua ja liete käsitellään tilalla kalkkistabilioimalla ja levitetään omille pelloille. Ja käsittelylle on haettu ympäristölupa joten sekin hoidetaan lain mukaan. Eikös tämä ole tavallaan maatalous ajoa, koska kuljetan lannoitetta tilan pelloille ?
Etsaa. kuljettaminen olennainen osa työtapahtumaa.
Äläs nyt höpäjä siinä... Lannoitteen kuljetus omille viljelyksille on nimenomaan maatalousajoa.
Siihen ite paskaa puuttumatta, kaveri kirjottaa oikein kuitin tyhjennyksistä, ajo sillon ammattimaista. Saatte sakon. Joudutte syömään stabiloimatonta anopin paskaa koko kesän. 8)
Puhdistamolietteen käyttö maataloudessa -oppaassa (http://www.mmm.fi/attachments/elo/newfolder/lannoiteaineet/6J0lEpdSu/Puhdistamolietteen_kaytto_maataloudessa.pdf) sanotaan sivulla 34:
Tämän lisäksi maatila voi pienimuotoisesti käsitellä muutaman naapurin,
kesäasukkaan ja/tai mummonmökin sakokaivolietteet ja kuivakäymälä-
jätteet tilan tai tilojen omaan käyttöön. Tämä hyödyntäminen ei edellytä
ympäristönsuojelulain nojalla ympäristölupaa (MMM lannoitevalmiste-
asetus 12/12, § 11a, momentti 3).
Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Maa-, metsä-, eläin-, riista- tai kalatalouden kuljetuksissa traktorilla ei tarvita liikennelupaa eikä ammattipätevyysvaatimuksia sovelleta maatalouden kuljetuksiin.
-
Miten on saanko ajaa löpöllä ilman mitään pätevyyksiä, jos tyhjennän lika/sakokaivoja liikennetraktorilla ja kuitissa lukee sakokaivon tyhjennys? En siis peri kuljetuksesta maksua ja liete käsitellään tilalla kalkkistabilioimalla ja levitetään omille pelloille. Ja käsittelylle on haettu ympäristölupa joten sekin hoidetaan lain mukaan. Eikös tämä ole tavallaan maatalous ajoa, koska kuljetan lannoitetta tilan pelloille ?
Etsaa. kuljettaminen olennainen osa työtapahtumaa.
Äläs nyt höpäjä siinä... Lannoitteen kuljetus omille viljelyksille on nimenomaan maatalousajoa.
Siihen ite paskaa puuttumatta, kaveri kirjottaa oikein kuitin tyhjennyksistä, ajo sillon ammattimaista. Saatte sakon. Joudutte syömään stabiloimatonta anopin paskaa koko kesän. 8)
Puhdistamolietteen käyttö maataloudessa -oppaassa (http://www.mmm.fi/attachments/elo/newfolder/lannoiteaineet/6J0lEpdSu/Puhdistamolietteen_kaytto_maataloudessa.pdf) sanotaan sivulla 34:
Tämän lisäksi maatila voi pienimuotoisesti käsitellä muutaman naapurin,
kesäasukkaan ja/tai mummonmökin sakokaivolietteet ja kuivakäymälä-
jätteet tilan tai tilojen omaan käyttöön. Tämä hyödyntäminen ei edellytä
ympäristönsuojelulain nojalla ympäristölupaa (MMM lannoitevalmiste-
asetus 12/12, § 11a, momentti 3).
Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Maa-, metsä-, eläin-, riista- tai kalatalouden kuljetuksissa traktorilla ei tarvita liikennelupaa eikä ammattipätevyysvaatimuksia sovelleta maatalouden kuljetuksiin.
Nyt kysymään Omituiselta höpöttäjältä, onko kyseessä muutaman naapurin kakkelit vai koko kylän kondomit? ;D
-
Jos kuljettaa omaa paskaa, niin ei tarvii. Mutta, jos muiden niin tarvii kohta vielä liikenneluvankin. Toisaalta ymmärrettävää, koska kuorma-autoukkokin tarvitsee.
-
Miten on saanko ajaa löpöllä ilman mitään pätevyyksiä, jos tyhjennän lika/sakokaivoja liikennetraktorilla ja kuitissa lukee sakokaivon tyhjennys? En siis peri kuljetuksesta maksua ja liete käsitellään tilalla kalkkistabilioimalla ja levitetään omille pelloille. Ja käsittelylle on haettu ympäristölupa joten sekin hoidetaan lain mukaan. Eikös tämä ole tavallaan maatalous ajoa, koska kuljetan lannoitetta tilan pelloille ?
Etsaa. kuljettaminen olennainen osa työtapahtumaa.
Äläs nyt höpäjä siinä... Lannoitteen kuljetus omille viljelyksille on nimenomaan maatalousajoa.
Siihen ite paskaa puuttumatta, kaveri kirjottaa oikein kuitin tyhjennyksistä, ajo sillon ammattimaista. Saatte sakon. Joudutte syömään stabiloimatonta anopin paskaa koko kesän. 8)
Puhdistamolietteen käyttö maataloudessa -oppaassa (http://www.mmm.fi/attachments/elo/newfolder/lannoiteaineet/6J0lEpdSu/Puhdistamolietteen_kaytto_maataloudessa.pdf) sanotaan sivulla 34:
Tämän lisäksi maatila voi pienimuotoisesti käsitellä muutaman naapurin,
kesäasukkaan ja/tai mummonmökin sakokaivolietteet ja kuivakäymälä-
jätteet tilan tai tilojen omaan käyttöön. Tämä hyödyntäminen ei edellytä
ympäristönsuojelulain nojalla ympäristölupaa (MMM lannoitevalmiste-
asetus 12/12, § 11a, momentti 3).
Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Maa-, metsä-, eläin-, riista- tai kalatalouden kuljetuksissa traktorilla ei tarvita liikennelupaa eikä ammattipätevyysvaatimuksia sovelleta maatalouden kuljetuksiin.
Nyt kysymään Omituiselta höpöttäjältä, onko kyseessä muutaman naapurin kakkelit vai koko kylän kondomit? ;D
Tyhjennettävien kaivojen määrä on kymmeniä ei satoja, joten ten kuuluu siihen muutamia kylän ulkopuolisiakin. Ainaki joskus luin jostakin että jos kuljetuksesta ei peritä maksua niin ei tarvitse laittaa dieseliä tankkii. Jos kuljettaisin lietteen puhdistamolle nii silloin olisi päivänselvää että se olisi ammattimaista kuljetusliiketoimintaa mutta nyt kun olen imenyt paskat vaunuun niin se siirtyy minun hallintaani. Ja koska käytän sen stabiloinnin jälkeen lannoitteena niin se on mielestäni lannoitteen kuljetusta maatilan käyttöön.
-
niinpä! mutta selitäppä tuo jollekin pilkunviilaajalle jolle jopa työajan käyttö on mysteeri!
helevettiinkö on joutunna terveen talonpoikaisjärjen käyttö?????
-
Miten on saanko ajaa löpöllä ilman mitään pätevyyksiä, jos tyhjennän lika/sakokaivoja liikennetraktorilla ja kuitissa lukee sakokaivon tyhjennys? En siis peri kuljetuksesta maksua ja liete käsitellään tilalla kalkkistabilioimalla ja levitetään omille pelloille. Ja käsittelylle on haettu ympäristölupa joten sekin hoidetaan lain mukaan. Eikös tämä ole tavallaan maatalous ajoa, koska kuljetan lannoitetta tilan pelloille ?
Etsaa. kuljettaminen olennainen osa työtapahtumaa.
Äläs nyt höpäjä siinä... Lannoitteen kuljetus omille viljelyksille on nimenomaan maatalousajoa.
Siihen ite paskaa puuttumatta, kaveri kirjottaa oikein kuitin tyhjennyksistä, ajo sillon ammattimaista. Saatte sakon. Joudutte syömään stabiloimatonta anopin paskaa koko kesän. 8)
Puhdistamolietteen käyttö maataloudessa -oppaassa (http://www.mmm.fi/attachments/elo/newfolder/lannoiteaineet/6J0lEpdSu/Puhdistamolietteen_kaytto_maataloudessa.pdf) sanotaan sivulla 34:
Tämän lisäksi maatila voi pienimuotoisesti käsitellä muutaman naapurin,
kesäasukkaan ja/tai mummonmökin sakokaivolietteet ja kuivakäymälä-
jätteet tilan tai tilojen omaan käyttöön. Tämä hyödyntäminen ei edellytä
ympäristönsuojelulain nojalla ympäristölupaa (MMM lannoitevalmiste-
asetus 12/12, § 11a, momentti 3).
Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa. Maa-, metsä-, eläin-, riista- tai kalatalouden kuljetuksissa traktorilla ei tarvita liikennelupaa eikä ammattipätevyysvaatimuksia sovelleta maatalouden kuljetuksiin.
Nyt kysymään Omituiselta höpöttäjältä, onko kyseessä muutaman naapurin kakkelit vai koko kylän kondomit? ;D
Tyhjennettävien kaivojen määrä on kymmeniä ei satoja, joten ten kuuluu siihen muutamia kylän ulkopuolisiakin. Ainaki joskus luin jostakin että jos kuljetuksesta ei peritä maksua niin ei tarvitse laittaa dieseliä tankkii. Jos kuljettaisin lietteen puhdistamolle nii silloin olisi päivänselvää että se olisi ammattimaista kuljetusliiketoimintaa mutta nyt kun olen imenyt paskat vaunuun niin se siirtyy minun hallintaani. Ja koska käytän sen stabiloinnin jälkeen lannoitteena niin se on mielestäni lannoitteen kuljetusta maatilan käyttöön.
Rajamailla mennään. Tekisit pimeenä senkin homman, ni ei tarttis miettiä, Ei veroja, ei stabilointia, ... ;D