Agronet
Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: vms1 - 07.05.14 - klo:09:30
-
Navettaprojekti etenee ajatuksissa ja tollanen asia rupesi mietityttämään. Mikä materiaali on paras sorkan alle käytäville ja miksi ei voi eritellä muitakin paikkoja ja miksi. Jonkinlainen ajatus olisi että käytävät olisi ritilää mutta mieli voi muuttua jos perustelut on kunnolliset.
-
Kumimatto.
-
Kumimatto.
On paras sekä sorkan, että mahan alle :D
-
Meillä on kuivatut kiinteillä lantakäytävillä ja asemalla sekä välIkäytävillä sorkkaa kuluttavat karheat kura-p matot. Sorkkahoitaja pari kertaa vuodessa eikä sorkkien tai jalkojen kanssa ole ollut ongelmia. Hyvin on tykätty tuosta ratkaisusta. Jos jotain muuttaisin niin koko rakennus olisi pitkittäis suunnassa kallistettu :-\
-
Ritilän päälle rakomatto ryhmäkarsinoissa täällä. Toimisko lehmillä käytävillä? Ihana kallista.
-
Meillä on kuivatut kiinteillä lantakäytävillä ja asemalla sekä välIkäytävillä sorkkaa kuluttavat karheat kura-p matot. Sorkkahoitaja pari kertaa vuodessa eikä sorkkien tai jalkojen kanssa ole ollut ongelmia. Hyvin on tykätty tuosta ratkaisusta. Jos jotain muuttaisin niin koko rakennus olisi pitkittäis suunnassa kallistettu :-\
Meillä kallistettiin, jotta normaalipituinen yltäs maitohanaan :)
-
Ite ajattelin tuota kallistusta lähinnä sen takia että lantakäytäviltä valuisi se vähäinenkin kosteus hiljalleen pois päätykuiluun. Meillä on normaali rutiini sellainen että aina parsien putsauksen yhteydessä vedetään paskakolalla paskaraapan "kölin" (kulkee noin 15 cm putkessa) ura puhtaaksi jolloin nesteet poistuu hyvin. Joskus joku lomittaja lintsaa ja uraan kertynyt ape, kuivikkeet ym. tukkii putken ja lantakäytävät on selkeästi kosteampia... Siis märkiä. Sorkkahoito tehtiin kuukausi sitten ja yhdellä lehmällä oli kantasyöpymää. Muuten ei tullut mitään merkintöjä sorkkaterveysraporttiin.
-
Parsiin on siis tulossa kestokuivike kaukalo kun parsipeti ei olekaan ihan parasta vaikka muuta väitetään. Lattiamateriaali pitää olla pienkuormaajan kestävää. Tavoite on siis helpoin ja kustannustehokkain materiaali. Pysyykö tollainen ritilään tuleva matto oikeasti paikallaan vai joutuuko sitä korjailemaan.
-
Parsiin on siis tulossa kestokuivike kaukalo kun parsipeti ei olekaan ihan parasta vaikka muuta väitetään. Lattiamateriaali pitää olla pienkuormaajan kestävää. Tavoite on siis helpoin ja kustannustehokkain materiaali. Pysyykö tollainen ritilään tuleva matto oikeasti paikallaan vai joutuuko sitä korjailemaan.
Itse pistäisin tällä kutinalla parret suht jyrkällä kaadolla, parsipedillä ja kuiviketta varten takalaidalla. Niin että parren etupää (peteineen) olisi reilu 20 senttiä lantakäytävästä, ja takapää reilu 10 senttiä. Ja siihen sitten 10sentin (ainakin ylhäältä joustava/pehmustettu) takakaita jossa olisi riittävät reiät/urat jotta kosteus pääsisi jonkin verran poistumaan muutenkin kuin sen laidan yli. Näin etupäähän ei turhaan tuhlaantuisi kuiviketta kuin nimeksi, ja takana olisi about 10 senttiä, mikä yhdessä esim. lateksipedin kanssa on jo aika pehmeä.
Ja käytävät kumimatolla tai vaikka betonilla jos budjetin kanssa on tiukkaa. edit: Ja poikkikäytävät/robotin edus kanssa betonilla tai sellaisella sorkkia kuluttavalla kumimatolla. Ritilät ovat niissä aika turhia ja kalliita :'(
-
Ritilän päälle rakomatto ryhmäkarsinoissa täällä. Toimisko lehmillä käytävillä? Ihana kallista.
Vaikuttais mukavalta käytävältä . Kallista tosin ja miten kestää .
-
Ritilän päälle rakomatto ryhmäkarsinoissa täällä. Toimisko lehmillä käytävillä? Ihana kallista.
Vaikuttais mukavalta käytävältä . Kallista tosin ja miten kestää .
Onks sulla sorkka jokin ammattilaisnäkemys asiaan, oot sä nähnyt mitä vaikutusta kumimatoilla on..
-
Eikö vemssi oo ennen ollut kova avokourun kannattaja?
Mä laittaisin avokourun, matonkin siihen vois tietty laittaa jos haluaa.
-
Ritilän päälle rakomatto ryhmäkarsinoissa täällä. Toimisko lehmillä käytävillä? Ihana kallista.
Vaikuttais mukavalta käytävältä . Kallista tosin ja miten kestää .
Onks sulla sorkka jokin ammattilaisnäkemys asiaan, oot sä nähnyt mitä vaikutusta kumimatoilla on..
Toi ritilä on siittä muka ettei liete jää käytäville pitkäks aikaa ja kumi ritilän päälle saattaa vähentää valkoviiva repeymiä .
Liukastumiset vähenee ittelläni ja lehmillä kummimatto käytävillä .
Hiehoille etenkin jos ne tulee kestokuivikkeelta jalat kestää paremmin kummimatto käytävillä .
Jos itte tekisin niin kapearitilä keskelle käytävää , reippaat kallitukset reunoilata ritälälle , puuhapete siivoamaan ainakin ritilän osan . Ritilän alle joko raappa tai putket huutelua varten .
Tasapohjaisella käytävällä pitää raapan käydä kokoajan jottei lietettä keräänny liika . Se jos mikä vaikuttaa sorkkaterveyteen .
-
Parsiin on siis tulossa kestokuivike kaukalo kun parsipeti ei olekaan ihan parasta vaikka muuta väitetään. Lattiamateriaali pitää olla pienkuormaajan kestävää. Tavoite on siis helpoin ja kustannustehokkain materiaali. Pysyykö tollainen ritilään tuleva matto oikeasti paikallaan vai joutuuko sitä korjailemaan.
Itse pistäisin tällä kutinalla parret suht jyrkällä kaadolla, parsipedillä ja kuiviketta varten takalaidalla. Niin että parren etupää (peteineen) olisi reilu 20 senttiä lantakäytävästä, ja takapää reilu 10 senttiä. Ja siihen sitten 10sentin (ainakin ylhäältä joustava/pehmustettu) takakaita jossa olisi riittävät reiät/urat jotta kosteus pääsisi jonkin verran poistumaan muutenkin kuin sen laidan yli. Näin etupäähän ei turhaan tuhlaantuisi kuiviketta kuin nimeksi, ja takana olisi about 10 senttiä, mikä yhdessä esim. lateksipedin kanssa on jo aika pehmeä.
Ja käytävät kumimatolla tai vaikka betonilla jos budjetin kanssa on tiukkaa. edit: Ja poikkikäytävät/robotin edus kanssa betonilla tai sellaisella sorkkia kuluttavalla kumimatolla. Ritilät ovat niissä aika turhia ja kalliita :'(
Sorkkia kuluttava kumimatto ???
-
Navettaprojekti etenee ajatuksissa ja tollanen asia rupesi mietityttämään. Mikä materiaali on paras sorkan alle käytäville ja miksi ei voi eritellä muitakin paikkoja ja miksi. Jonkinlainen ajatus olisi että käytävät olisi ritilää mutta mieli voi muuttua jos perustelut on kunnolliset.
Sorkan alle sopii parhaiten barbroo. ;D
-
Siinä sitä karheaa mattoa mitä sorkkis kyseli. Toimii mun mielestä hyvin välikäytävillä jotka on juoma-altaiden kohdalta aina märempiä.
http://rubber-cow-mat.com/hp4424/pediKURA-system.htm?ITServ=CY3ee91071X145d7d92896X31f3
Raapat kulkee muistaakseni 1,5 tunnin välein mikä näyttäis riittävän tällä hetkellä. Tilanne on näin "lämpimillä" keleillä parempi kun seinät voi olla lähes täysin auki ja käytävät kuivuu nopeasti. Sellainen asia tuli vielä mieleen että kumimatto alkaa kulua aika nopeasti raapan alla jos siinä ei ole yhtään kosteutta. Meillä on sairaskarsinan kohdalta kulunut pikkuiset urat raappojen "jalaksien" kohdalle ja nyt onkin tapana ruiskata paloletkulla vettä matolle ettei kuluisi lisää. Sairaskarsinoille on onneksi vähän käyttöä niin sillä on lantakäytävä siitä kuivana :)
-
Siinä sitä karheaa mattoa mitä sorkkis kyseli. Toimii mun mielestä hyvin välikäytävillä jotka on juoma-altaiden kohdalta aina märempiä.
http://rubber-cow-mat.com/hp4424/pediKURA-system.htm?ITServ=CY3ee91071X145d7d92896X31f3
Raapat kulkee muistaakseni 1,5 tunnin välein mikä näyttäis riittävän tällä hetkellä. Tilanne on näin "lämpimillä" keleillä parempi kun seinät voi olla lähes täysin auki ja käytävät kuivuu nopeasti. Sellainen asia tuli vielä mieleen että kumimatto alkaa kulua aika nopeasti raapan alla jos siinä ei ole yhtään kosteutta. Meillä on sairaskarsinan kohdalta kulunut pikkuiset urat raappojen "jalaksien" kohdalle ja nyt onkin tapana ruiskata paloletkulla vettä matolle ettei kuluisi lisää. Sairaskarsinoille on onneksi vähän käyttöä niin sillä on lantakäytävä siitä kuivana :)
No juu . Toi kumimatto ihan kohdallaan . Sorkat ei saa kulua liikaa eikä mitään selaista mikä hiertää kannat auki saa olla käytävillä .
-
Jos ei tartteis rahaa aatella navetan rakentamisessa, niin:
- ritilät ritilämatoilla
- puuhapete tmv.
- kuluttavaa mattoa välikäytävillä/lypsyaseman paluukäytävällä tms.
Tiloilla, joissa kumimatot kaikilla käytävillä, on minusta parhaat sorkat. Pituutta voi olla himpun enemmän kuin betonikäytävälehmillä (riippuu toki hoitovälistä), mutta sellainen sorkka on viaton ja helppo työstää oikeaan kulmaan. Noita on ilo hoitaa.
-
Tiloilla, joissa kumimatot kaikilla käytävillä, on minusta parhaat sorkat. Pituutta voi olla himpun enemmän (riippuu toki hoitovälistä), mutta sellainen sorkka on viaton ja helppo työstää oikeaan kulmaan.
Ei olis Hekasta uskonu ulkonäön perusteella? :o :o
-
Jos ei tartteis rahaa aatella navetan rakentamisessa, niin:
- ritilät ritilämatoilla
- puuhapete tmv.
- kuluttavaa mattoa välikäytävillä/lypsyaseman paluukäytävällä tms.
Tiloilla, joissa kumimatot kaikilla käytävillä, on minusta parhaat sorkat. Pituutta voi olla himpun enemmän kuin betonikäytävälehmillä (riippuu toki hoitovälistä), mutta sellainen sorkka on viaton ja helppo työstää oikeaan kulmaan. Noita on ilo hoitaa.
Hmm . Ei pelkästään kumimatto käytävällä sorkkaterveyttä pelasta . Eikä sorkat ole koskaan pihatossa kovia .
Bioitiinin käyttö rehussa , kunnollinen säilörehu , ei liikaa valkuaista . Ne edistää sorkkaterveyttä .
-
Jos ei tartteis rahaa aatella navetan rakentamisessa, niin:
- ritilät ritilämatoilla
- puuhapete tmv.
- kuluttavaa mattoa välikäytävillä/lypsyaseman paluukäytävällä tms.
Tiloilla, joissa kumimatot kaikilla käytävillä, on minusta parhaat sorkat. Pituutta voi olla himpun enemmän kuin betonikäytävälehmillä (riippuu toki hoitovälistä), mutta sellainen sorkka on viaton ja helppo työstää oikeaan kulmaan. Noita on ilo hoitaa.
Hmm . Ei pelkästään kumimatto käytävällä sorkkaterveyttä pelasta . Eikä sorkat ole koskaan pihatossa kovia .
Bioitiinin käyttö rehussa , kunnollinen säilörehu , ei liikaa valkuaista . Ne edistää sorkkaterveyttä .
Kasvaaks Jorma kans bioitiinilla??
-
Avokourut pitkillä urilla ja kaadolla (välikäytävät myös), kaikki käytävät vähintään 3 metriä leveät ja ruokintaparret sitten matolla. Lannanpoistoon joku väkivaltainen v-mallin ketjuskraba. Halpaa, toimii, kestää. Mun mielestä tärkein juttu materiaalin sijaan on muuten tuo 3 metriä ;)
-
Avokourut pitkillä urilla ja kaadolla (välikäytävät myös), kaikki käytävät vähintään 3 metriä leveät ja ruokintaparret sitten matolla. Lannanpoistoon joku väkivaltainen v-mallin ketjuskraba. Halpaa, toimii, kestää. Mun mielestä tärkein juttu materiaalin sijaan on muuten tuo 3 metriä ;)
Ketjurapa ei kestä .
-
Avokourut pitkillä urilla ja kaadolla (välikäytävät myös), kaikki käytävät vähintään 3 metriä leveät ja ruokintaparret sitten matolla. Lannanpoistoon joku väkivaltainen v-mallin ketjuskraba. Halpaa, toimii, kestää. Mun mielestä tärkein juttu materiaalin sijaan on muuten tuo 3 metriä ;)
Ketjurapa ei kestä .
Alkoholin suurkuluttaja eli ketjurapa ei kestä missään. Entäs ketjupolttaja?
-
Mitä vit.... ruokintaparret :o
No kuka mistäkin tykkää....
mul on toi mörskä 2% kallellaan. On hyvä, en laittaisi uutta vaakaan mistään hinnasta.
-
Mitä vit.... ruokintaparret :o
No kuka mistäkin tykkää....
mul on toi mörskä 2% kallellaan. On hyvä, en laittaisi uutta vaakaan mistään hinnasta.
Ruokintaparret on loistavat, vai oletko törmännyt sellaiset rakentaneeseen joka ne haukkuisi? Meillä ainakin on kaikilla ja aina ruokarauha, ketään ei koskaan ajeta pois syömästä (siis toisten eläinten toimesta, ihmiset välillä esim. lypsylle). Myöskään joku lantaraappa/puuhapete ei koskaan häiritse syömistä ;)
edit: Meillä välillä (ei onneksi kovin usein)1-3 lehmää saa jonkun kauhean hepulin, ja haluaa juosta kehää navetassa omasta ja toisten terveydestä piittaamatta. Tällöin kaverit ruokintaparressa jatkaa syömistä, ja makuuparessa jatketaan makaamista (tai seisomista jos tavoitteena on lähinnä pysyä pois tieltä mutta ei tee mieli maata). Ilma ruokintaparsia voisi mennä rehut väärään kurkkuun ja jäädä syöminen kesken aika monelle tytölle.
-
Kieltämättä en ole tavannut ruokintaparsien omistajia.. Mut sehän on tärkeintä että ostaja kokee saavansa rahalle vastinetta ;)
Mä en moisia tarvinnutkaan.
-
Mullakin välillä juostaan ympäri navettaan(ilmeisesti huvin vuoksi).
Makaavat makaa ja syömässä olevat syö. Ja juoksijat juoksee :D
Ja lattiat siis uritettua betonia ja robon edusta ritilää(kuin myös takakierto ja poikimakarsinan edusta)
-
Mullakin välillä juostaan ympäri navettaan(ilmeisesti huvin vuoksi).
Makaavat makaa ja syömässä olevat syö. Ja juoksijat juoksee :D
Ja lattiat siis uritettua betonia ja robon edusta ritilää(kuin myös takakierto ja poikimakarsinan edusta)
No sitten teillä on ruokintakäytävä(+sorkkapalli) neliöitä varmaan about samat kuin meillä ruokintaparren kanssa. :) Se pitää vielä mainita ruokintaparren eduksi että se toimii yksittäisen eläimen hoitoon (siemennys/ yms. takapäässä tapahtuva) yhtä hyvin tai paremmin kuin lukkoparsi koko ryhmälle. Etsitään vain lehmä, vedetään remmi takapuolen takaa ja tehdään mitä tarvitsee. (Lukkoparren jos yrittää vaivihkaa sulkea silloin, on iso riski että lehmä onnistuu livahtamaan). Onnistuu tuo makuuparressakin, mutta lehmällä on enemmän tilaa liikkua joka suuntaan ja makuuparsi on 10 senttiä korkeampi.
Minusta alkaa tuntua että nuo poikittaiset ritiläalueet ovat aika turhia (meillä siis on robojen edessä ja päädyssäkin). Lähinnä yksi paikka lisää joka voi tukkia. Jos olisi vain kallistettu betoni (jonka voi heti tai myöhemmin pistää kuluttavalla kumimatolla) ja sopiva leveä kola jolla sen käsin vetäisi aamuin illoin, olisi säästynyt monta tonnia ja parilta valutusputken avaamiselta. Ja kumimatolla olisi lehmien jaloillekin turvallisempi. Vai mitä mieltä olet?
-
Mitä vit.... ruokintaparret :o
No kuka mistäkin tykkää....
mul on toi mörskä 2% kallellaan. On hyvä, en laittaisi uutta vaakaan mistään hinnasta.
Et mistään hinnasta :o
Jos mää saisin vaikka 10 miljoonaa, niin laittaisin paskakourun vaikka pystyyn
-
Mitä vit.... ruokintaparret :o
No kuka mistäkin tykkää....
mul on toi mörskä 2% kallellaan. On hyvä, en laittaisi uutta vaakaan mistään hinnasta.
Et mistään hinnasta :o
Jos mää saisin vaikka 10 miljoonaa, niin laittaisin paskakourun vaikka pystyyn
Sitä en epäilis ???
-
Eikö vemssi oo ennen ollut kova avokourun kannattaja?
Mä laittaisin avokourun, matonkin siihen vois tietty laittaa jos haluaa.
Siinämielessä kyllä olen ollu avokourun kannattaja että jos navetan pystyy kolaamaan esimerkiksi avantilla niin silloin avokouru on edukas ja hyvä. Raappoja en mielelläni navettaan ota (en tykkää remontoida) joten siksi toi ritilä ja syvät kourut on tällähetkellä mietinnässä. Tarkoitus olisi että ensimmäinen kone joka biomaterilliin koskee lehmän jälkeen olisi lietteen sekoitin altaassa. Toki joku puuha voi siistiä navettaa jos tarve vaatii mutta ei siis elämää tärkeämpiä lantakoneitä.
-
Tuohon syväkourusysteemin valintaan vaikuttaa mielestäni melkoisesti myös rakennuspaikka. Jos maa on jotakin soran sukuista, niin ok, mutta mikäli on navetan pykäämisaie saven sukuiseen maaperään ja soratkin on ostettava naapurikylistä, on syväkourusysteemi aivan turkasen kallis.... :-X
-
Tuumaako vemssi ettei avanttikaan voi hajota? Mitä kyliltä kuullu niin aika lailla niitäkin on korjailtu...
Rehellisyyden nimissä pitää kertoa että meillä tuli ensimmäinen remontti raappaan. Piti uusia 20 metrinen pätkä vaijeria. Kelautuu huonosti eli hyppii ja nirhautuu ajan myötä. 1,5 vuotta kesti... Onneks ei ole raappoja syvien kuilujen alla ;) Kustannusten maksimoimista :o
-
Tuumaako vemssi ettei avanttikaan voi hajota? Mitä kyliltä kuullu niin aika lailla niitäkin on korjailtu...
Rehellisyyden nimissä pitää kertoa että meillä tuli ensimmäinen remontti raappaan. Piti uusia 20 metrinen pätkä vaijeria. Kelautuu huonosti eli hyppii ja nirhautuu ajan myötä. 1,5 vuotta kesti... Onneks ei ole raappoja syvien kuilujen alla ;) Kustannusten maksimoimista :o
Käyttääks joku vielä naruja raapassa?
En tarkota nyt niitä naruja jotka vie sitä muovista raappaa.. ;D
-
Ei tuo avokouru raapoilla kovinpaha ole.Ja jos raappa on joku muu kuin PPn myymä,pysyy kusiurakin auki.Eikä ole lätäköitä lattialla 8)
-
Ei tuo avokouru raapoilla kovinpaha ole.Ja jos raappa on joku muu kuin PPn myymä,pysyy kusiurakin auki.Eikä ole lätäköitä lattialla 8)
Myyks paalinpyörittäjä raappoja?
-
Ei tuo avokouru raapoilla kovinpaha ole.Ja jos raappa on joku muu kuin PPn myymä,pysyy kusiurakin auki.Eikä ole lätäköitä lattialla 8)
Myyks paalinpyörittäjä raappoja?
Täs tarkoitettiin sitä köyhempää pptä ;D
-
Tuumaako vemssi ettei avanttikaan voi hajota? Mitä kyliltä kuullu niin aika lailla niitäkin on korjailtu...
Rehellisyyden nimissä pitää kertoa että meillä tuli ensimmäinen remontti raappaan. Piti uusia 20 metrinen pätkä vaijeria. Kelautuu huonosti eli hyppii ja nirhautuu ajan myötä. 1,5 vuotta kesti... Onneks ei ole raappoja syvien kuilujen alla ;) Kustannusten maksimoimista :o
Kyllähän kaikki koneey hajoo mutta pienkuormaimessa on se hyvä puoli että sen saa kannettua painepesurille ja siitä halliin remontoitavaksi eikä tartte eläinten seassa tunata. Samoiten navetan saa putsattua vaikka raktorilla tai toisella pienkuormaimella jos sellainen sattuu olemaan. Eli katastrooffia ei pääse syntymään jos osia ei saa heti mikä on hieman tilanne ritilän alla olevalla raapalla.
-
Ei tuo avokouru raapoilla kovinpaha ole.Ja jos raappa on joku muu kuin PPn myymä,pysyy kusiurakin auki.Eikä ole lätäköitä lattialla 8)
Myyks paalinpyörittäjä raappoja?
Täs tarkoitettiin sitä köyhempää pptä ;D
;D
-
Ei tuo avokouru raapoilla kovinpaha ole.Ja jos raappa on joku muu kuin PPn myymä,pysyy kusiurakin auki.Eikä ole lätäköitä lattialla 8)
No onko se prinzingin raappa parempi jos sen ostaa virolaiselta myyjältä?
-
Tuumaako vemssi ettei avanttikaan voi hajota? Mitä kyliltä kuullu niin aika lailla niitäkin on korjailtu...
Rehellisyyden nimissä pitää kertoa että meillä tuli ensimmäinen remontti raappaan. Piti uusia 20 metrinen pätkä vaijeria. Kelautuu huonosti eli hyppii ja nirhautuu ajan myötä. 1,5 vuotta kesti... Onneks ei ole raappoja syvien kuilujen alla ;) Kustannusten maksimoimista :o
Kyllähän kaikki koneey hajoo mutta pienkuormaimessa on se hyvä puoli että sen saa kannettua painepesurille ja siitä halliin remontoitavaksi eikä tartte eläinten seassa tunata. Samoiten navetan saa putsattua vaikka raktorilla tai toisella pienkuormaimella jos sellainen sattuu olemaan. Eli katastrooffia ei pääse syntymään jos osia ei saa heti mikä on hieman tilanne ritilän alla olevalla raapalla.
Toisaalta, voi raappahässäkänkin sen kovin pahoin hajotessa korvata pienkuormaajalla. Eikä noissa lantaraapoissa nyt hirveitä ongelmia ole. Lisäksi käytävät pysyvät siistimpinä, koska ajelevat tiuhempaan. Ja vielä lisäksi, raappahässäköitä saa melkoisesti tuon syvän ritiläkourun hinnalla.... :-X
-
Hydraulisilla raapoilla korjaukset rajoittuvat aikalailla pulttien kiristyksiin sillointällöin.
-
Hydraulisilla raapoilla korjaukset rajoittuvat aikalailla pulttien kiristyksiin sillointällöin.
Tähän sä et usko ittekään. 12 vuotta kun laitetaan ikää ja otetaan huomioon kaikki navetan raapat niin kaikenlaisia vikoja löytyy jotka keskeyttää lannan siirtämisen.
-
Ei tuo avokouru raapoilla kovinpaha ole.Ja jos raappa on joku muu kuin PPn myymä,pysyy kusiurakin auki.Eikä ole lätäköitä lattialla 8)
No onko se prinzingin raappa parempi jos sen ostaa virolaiselta myyjältä?
te ajattelin tuota kallistusta lähinnä sen takia että lantakäytäviltä valuisi se vähäinenkin kosteus hiljalleen pois päätykuiluun. Meillä on normaali rutiini sellainen että aina parsien putsauksen yhteydessä vedetään paskakolalla paskaraapan "kölin" (kulkee noin 15 cm putkessa) ura puhtaaksi jolloin nesteet poistuu hyvin. Joskus joku lomittaja lintsaa ja uraan kertynyt ape, kuivikkeet ym. tukkii putken ja lantakäytävät on selkeästi kosteampia... Siis märkiä.
Tuo on raapan vika.Loppui leikkiminen uranaukaisujen kans,kun raapat kävi muokkaukses 8)
-
Hydraulisilla raapoilla korjaukset rajoittuvat aikalailla pulttien kiristyksiin sillointällöin.
Tähän sä et usko ittekään. 12 vuotta kun laitetaan ikää ja otetaan huomioon kaikki navetan raapat niin kaikenlaisia vikoja löytyy jotka keskeyttää lannan siirtämisen.
JD6630:n ikä on tota luokkaa, no, ehkä vähän enemän mut ei paljoa.. :D
-
Hydraulisilla raapoilla korjaukset rajoittuvat aikalailla pulttien kiristyksiin sillointällöin.
Tähän sä et usko ittekään. 12 vuotta kun laitetaan ikää ja otetaan huomioon kaikki navetan raapat niin kaikenlaisia vikoja löytyy jotka keskeyttää lannan siirtämisen.
Toisaalta minkä lypsyrobotin meinasit uuteen navettaan hommata jos 12 vuoden päästä ei vielä laitteisto saa olla vaihtoiässä? Jos oma raappasysteemi kestää kohtuullisesti esim. 8-10 vuotta pelkällä 1-2 vaijerin vaihdolla vuodessa, olen ihan tyytyväinen vaikka sitten vaihtaisi reilu 20 tonnin osakokonaisuudesta puolet (eli kaiken paitsi raappojen rungon).
-
Hydraulisilla raapoilla korjaukset rajoittuvat aikalailla pulttien kiristyksiin sillointällöin.
Tähän sä et usko ittekään. 12 vuotta kun laitetaan ikää ja otetaan huomioon kaikki navetan raapat niin kaikenlaisia vikoja löytyy jotka keskeyttää lannan siirtämisen.
Navetalla on ikää yli 12v (kuten itsellänikin). Aluksi oli naruraapat muutaman vuoden, ne oli tosiaan huonot, mutta tilalle tuli kiskot vanhoille raapoille.
Kyllähän niiden raappojen käyttöikä on tosiaan max. 10v, mutta uusien kustannus ei ole kohtuuton tuolle ajalle jaettuna.
-
Tässä lähistöllä on yksi navetta missä talveksi raapat otetaan pois. Meilläkin on mahdollista ottaa raapat pois ja vaikka traktorilla putsata käytävät jos hätä tulee... Pari raatoa on haettu traktorilla :'(
-
Ei tuo avokouru raapoilla kovinpaha ole.Ja jos raappa on joku muu kuin PPn myymä,pysyy kusiurakin auki.Eikä ole lätäköitä lattialla 8)
No onko se prinzingin raappa parempi jos sen ostaa virolaiselta myyjältä?
te ajattelin tuota kallistusta lähinnä sen takia että lantakäytäviltä valuisi se vähäinenkin kosteus hiljalleen pois päätykuiluun. Meillä on normaali rutiini sellainen että aina parsien putsauksen yhteydessä vedetään paskakolalla paskaraapan "kölin" (kulkee noin 15 cm putkessa) ura puhtaaksi jolloin nesteet poistuu hyvin. Joskus joku lomittaja lintsaa ja uraan kertynyt ape, kuivikkeet ym. tukkii putken ja lantakäytävät on selkeästi kosteampia... Siis märkiä.
Tuo on raapan vika.Loppui leikkiminen uranaukaisujen kans,kun raapat kävi muokkaukses 8)
Minkälaisen tuunauksen teit ?
Entä kertyykö kusiputken yläpäähän kuinka paljon rassattavata tukosta ?
Ite olen laittanut merkille että jos käytävä menee liian kuivaksi, niin paska rupeaa liippaantumaan käytävän pintaan ja kohta käytävä on kuin luistinrata, karhennuksista huolimatta. Tähän ei auta kuin vesi tai käytävämatot, mutta kuten edellä joku mainitsi mattokin kuluu kuiviltaan. Talvella tätä ongelmaa ei ole.
-
Vähän tätä jatkaisin. Mitä mieltä olette jos päädytään noihin ritilöihin niin onko mahdollista saavuttaa tyydyttävä alusta lehmille pelkillä ritilöillä ilman esimerkiksi puuhaa. Jos vaikka käytävät kolaa joka toinen tai kolmas päivä. Käytännössähän käytävät on kuitenkin käsittääkseni suht koht kuivat vaikka vähän sontaa voi ollakin.
-
Vähän tätä jatkaisin. Mitä mieltä olette jos päädytään noihin ritilöihin niin onko mahdollista saavuttaa tyydyttävä alusta lehmille pelkillä ritilöillä ilman esimerkiksi puuhaa. Jos vaikka käytävät kolaa joka toinen tai kolmas päivä. Käytännössähän käytävät on kuitenkin käsittääkseni suht koht kuivat vaikka vähän sontaa voi ollakin.
Vähintään kerran päivässä ....
Puuhapetet toimii kyllä hyvin .
-
Kyllä siihen ritilänkin päälle lillinkiä kertyy, jos puuhis huilaa jossain juoma-altaan alla esim koko yön... Katastrofiahan ei tule jos puuhis huilaa vaikka sen puol päivää, mutta kun on tottunu puhtaisiin ritilöihin, niin mielellään puuhiksen laittaa toimintakuntoon mahdollisimman äkkiä!
Mukavampi siellä on myös parsia putsailla kun ei tarvii kurassa kävellä...
Ja kesäkelissä se paska alkaa aika äkkiä kuivaa siihen ritilään kiinni verhoseinäpihatossa...
-
Meillä avokourut ja kumimatot. Matot alko irtoilemaan ja repeilemään jo neljän vuoden käytön jälkeen. Nyt kun ne on olleet 7 vuotta on vain yhellä osastolla kaikki matot paikallaan. Sielä käytiin tänään nykäsemäsä yks paikalleen ja ropattiin takasin kiinni. Samaisella osastolla alkaa sorkanhoitajan käynnin lähestyessä (käynti 5 kk:n välein) olemaan ongelmia sorkkien kans. Raapat seisoo vain 5-10 min, mutta silti käytävät on lähes heti märkinä. Käyntiväliä sais varmaan tihentää, mutta vaijereita joutuu nytkin vaihtamaan vähän väliä >:( mitään hyvää noissa käytävissä ja raapoissa ei taida ollakaan
Jos uuden joutuis rakentaa nii laittaisin ritilät ja jonku lantarobotin puhistamaan. mattoa voisin harkita ruokintakäytävälle, mutta saattais olla että kustannukset tulis siinä vaiheessa vastaan
-
Ois ollu ^ Tuokin hyvä jos ois kallelleen tehty 8)
-
Ois ollu ^ Tuokin hyvä jos ois kallelleen tehty 8)
Sama on mielipide itsellänikin... :-X
-
Meillä avokourut ja kumimatot. Matot alko irtoilemaan ja repeilemään jo neljän vuoden käytön jälkeen. Nyt kun ne on olleet 7 vuotta on vain yhellä osastolla kaikki matot paikallaan. Sielä käytiin tänään nykäsemäsä yks paikalleen ja ropattiin takasin kiinni. Samaisella osastolla alkaa sorkanhoitajan käynnin lähestyessä (käynti 5 kk:n välein) olemaan ongelmia sorkkien kans. Raapat seisoo vain 5-10 min, mutta silti käytävät on lähes heti märkinä. Käyntiväliä sais varmaan tihentää, mutta vaijereita joutuu nytkin vaihtamaan vähän väliä >:( mitään hyvää noissa käytävissä ja raapoissa ei taida ollakaan
Jos uuden joutuis rakentaa nii laittaisin ritilät ja jonku lantarobotin puhistamaan. mattoa voisin harkita ruokintakäytävälle, mutta saattais olla että kustannukset tulis siinä vaiheessa vastaan
Kannattais varmaan hiukan tutkiskella mikä vaijerit hajottaa.Ja tutkia hiukan raappojenkin sielunelämää.
Kyllä ydretkin sai kestään pienellä tutkiskelulla ja parinpäivän hitsauksella.
-
Onko kellään kokemusta/tietoa noista de lavalin uusista lantakaapimista Siis joku MSC malli jossa vaijeri kiertää vaan vintturi pyörän ympäri ja hoitaa pelkästään yhtä käytävää? Mulla on lehmien puolella jossa kaksi käytävää de lavalin vaijerivintturit ACD 120C jotka vetelee raappoja edestakaisin. Olleet käytössä nyt 6 vuotta ilman remontteja tyytyväinen ollut. Mutta hiehojen puolella vaan yksi käytävä ruokintapöydän reunassa johon tämä uuden mallinen vintturi kävisi mutta onko kuinka luotettava? Tossa epäilyttää että jääkö raappa välille kun alkaa pyörä sutimaan ja miten kuluttaa tota vaijeria jos yhtään luistaa vetopyörä?
Nyt tossa hiehojen käytävässä on kaksi vanhaa köysi vintturia joissa on vaijerit. Vintturi on asennettuna samaan päähän käytävää ja vaijerit kulkee lattian alla virtsa urassa niin kuin toi uusi systeemikin on. Mut noi vanhat köysi vintturit alkaa olla lopussa. Uudessa systeemissä toi hoituis yhdellä vinturilla Mutta onko luotettava?
-
http://www.delaval.fi/ImageVaultFiles/id_10894/cf_5/DeLaval_lantakaavin_MSC_LR.PDF
Tarttee ton uran joka koko navetan lattian tavoin syntyy vuokrattavilla valumuoteilla. Elipä on loistava vehjes ensiasennuskohteisiin ko vaijerikin on kokonaan piilossa aina , ei kait kovin näppärä saneeraukseen.
-
Tasanen lattia, 50 metriä pitkät käytävät, molemmissa päädyissä kokoojakuilut ja joka paikassa kumimatot. Ykskään matto ei ole 9 vuoteen vielä irronnu, eikä ihan kohta näytä irtoovankaan. 15 min seisoo päädyssä, eli tunnin ajoväli noin. Matot näyttää uusilta, naru ei niitä kuluta. Narukone, naruja pitää noin vuoden välein vaihtaa. Kaikki kulmat näkyvillä, laakereita varastossa. Kerran on kaapimet vaihdettu. Kaapimien pohjassa silikoniliuskat. Avantilla kestää ajaa, ei ehkä ihan jatkuvasti, mutta jos vaikka joku eläin pitää vetää käytävältä niin onnistuu. Sorkat kunnossa kaikilla, ei suurta tarvetta hoitaa enempää kuin kerran vuodessa, mutta kun hoitaja on kotona, niin hoitaa jos on tarvetta. Jalottelu myös talvella säästää jalkoja mielestäni ihan jonkun verran. Ei pääse paska muhimaan varpaanvälissä. Kiimat näkyy hienosti eikä ole liukas. Hankintahinta takuulla halvempi kuin ritiläpalkilla. Olen tyytyväinen koht kymmenettä vuotta... punaseen robottiin ja käytävämattoihin sekä narukoneeseen. Kaikesta muusta voi alkaa jo sanoa heikkouksia. No, ilmastointi on toiminu hienosti kanssa... Humaki kyl saa synninpäästön.
-
Lantakäytävässä on jo vastaavanlainen ura olemassa joten mitään käytävä remonttia ei tarvita. Lähinnä vaan mietityttää toi uuden mallisen vintturin luotettavuus? Onko noita vielä minnekään asennettu?
-
Tasanen lattia, 50 metriä pitkät käytävät, molemmissa päädyissä kokoojakuilut ja joka paikassa kumimatot. Ykskään matto ei ole 9 vuoteen vielä irronnu, eikä ihan kohta näytä irtoovankaan. 15 min seisoo päädyssä, eli tunnin ajoväli noin. Matot näyttää uusilta, naru ei niitä kuluta. Narukone, naruja pitää noin vuoden välein vaihtaa. Kaikki kulmat näkyvillä, laakereita varastossa. Kerran on kaapimet vaihdettu. Kaapimien pohjassa silikoniliuskat. Avantilla kestää ajaa, ei ehkä ihan jatkuvasti, mutta jos vaikka joku eläin pitää vetää käytävältä niin onnistuu. Sorkat kunnossa kaikilla, ei suurta tarvetta hoitaa enempää kuin kerran vuodessa, mutta kun hoitaja on kotona, niin hoitaa jos on tarvetta. Jalottelu myös talvella säästää jalkoja mielestäni ihan jonkun verran. Ei pääse paska muhimaan varpaanvälissä. Kiimat näkyy hienosti eikä ole liukas. Hankintahinta takuulla halvempi kuin ritiläpalkilla. Olen tyytyväinen koht kymmenettä vuotta... punaseen robottiin ja käytävämattoihin sekä narukoneeseen. Kaikesta muusta voi alkaa jo sanoa heikkouksia. No, ilmastointi on toiminu hienosti kanssa... Humaki kyl saa synninpäästön.
Samanlaiset kokemukset kumimatoista ja raapoista. Tosin vasta pari vuotta ollut ja edellä kun kirjoitettiin että käytävä on märkä. Mun mielestä kumimattojen pitääkin olla hieman märät tai muuten niihin kuluu urat hyvin äkkiä. Meillä sairaskarsinoiden kohdalla alkoi kulua mattoon jälkiä kun kumimatto oli siltä kohdalta kuiva. Nyt on tapana suihkutella kerran päivässä paloletkulla vettä sairaskarsinoiden kohdalle niin ei kulu matto. Sorkkahoitaja kävi tällä viikolla ja edellisen kerran kävi viime keväänä. Eipä voi moittia sorkkaterveyttä...
-
http://www.delaval.fi/ImageVaultFiles/id_10894/cf_5/DeLaval_lantakaavin_MSC_LR.PDF
Tarttee ton uran joka koko navetan lattian tavoin syntyy vuokrattavilla valumuoteilla. Elipä on loistava vehjes ensiasennuskohteisiin ko vaijerikin on kokonaan piilossa aina , ei kait kovin näppärä saneeraukseen.
Heikoin lenkki on tuo vaijeri se ei kestä,mutta kun laittaa muovitetun vaijerin se kestää ja sopii sille vetopyörälle kuin valettu. ;)
Yksi ongelma on tuossa systeemissä se että kusi tulee yhteen paikkaan eikä sekoitu lantaan vaan juoksee kuilussa pintoja myöten välikaivoon.
-
Meillä on ritilämatot ruokintakäytävällä olleet jo vuosia ja hyvin ovat pysyneet. Tahtoo kuitenkin olla vähän valkoviivanrepeämää, koska toisella käytävällä ei ole kuin pelkkä ritilä. Ei olla kaivattu puuhapeteä. Nyt tekis mieli hankkia nuorison ritiläpalkkikarsinoihin matot mutta kasvaako sorkat liikaa, se on tässä pulma. Rakolattian päälle siis ritilämatot kun ei niillä ole makuuparsia. Onko täällä kukaan joka tietäisi miten nuorison sorkat käyttäytyy tämmösellä systeemillä?
-
Meillä on ritilämatot ruokintakäytävällä olleet jo vuosia ja hyvin ovat pysyneet. Tahtoo kuitenkin olla vähän valkoviivanrepeämää, koska toisella käytävällä ei ole kuin pelkkä ritilä. Ei olla kaivattu puuhapeteä. Nyt tekis mieli hankkia nuorison ritiläpalkkikarsinoihin matot mutta kasvaako sorkat liikaa, se on tässä pulma. Rakolattian päälle siis ritilämatot kun ei niillä ole makuuparsia. Onko täällä kukaan joka tietäisi miten nuorison sorkat käyttäytyy tämmösellä systeemillä?
Meillä oli hiehot pari vuotta entisessä lehmänavetassa, jossa joka paikassa kumimatto (avokouru). Sorkkien kasvu todella yllätti, sillä kun ennen hiehot kasvoivat puhtaalla ritiläpalkilla, ei sorkkia tarvinnut hoitaa ennen poikimista, mutta nyt oli pakko. Lehmillä samassa navetassa, ennen ja jälkeen hiehojen aikakauden, ei ole havaittavissa samanlaista sorkankasvua. Varmaan suurempi paino kuitenkin kuluttaa sorkkaa enemmän.
Tätä samaa on multa usein kysytty ja vastaan et ei mattoja nuorisolle. Toki parret + parsipedit olis parhaat tai sitten edes matot makuuosaan ritilää, mut ei koko karsinaan. Tai jos laittaa, niin on huolehdittava sorkkahoidosta jo hiehoaikana, jos alkaa sorkat liikaa kasvamaan.
-
Kiitos Heluna vastauksesta! Piti jo aiemmin vastata mutta sähkökatkot poisti rekisteröinnit ja piti etsiä salasanat.
Kun meidän nuorella karjalla ei ole makuuparsia niin olemme kyselleet voisiko niille laittaa ritilämatot. Eläinlääkäri sanoo että voi, sorkanhoitaja ei oikein tiennyt ja just tommosia käyttäjäkokemuksia on hyvä kuulla tässä epävarmuuden tilassa. Olishan nuorisolla kivempaa rymytä kiimoissaan karsinassa, jossa olisi pehmeämmät jalanalustat, mutta jos seurauksena on pitkät sorkat, niin ei sekään ole mukavaa. Ainoa mitä me voisimme tehdä on navetan seinän siirtäminen, koska karsinat ovat niin pienet. On just tehty remonttia niin ei ihan heti jaksaisi uutta. Meidän täytyy mennä niinkuin on menty tähänkin asti. Saavat jyllätä rauhassa ja ennen poikimista hoidetaan sorkat.