Agronet

Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: jupexx - 14.03.14 - klo:17:30

Otsikko: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: jupexx - 14.03.14 - klo:17:30
...private label tuotteiden rintamalla.

http://patarumpu.fi/2014/03/12/s-ryhma-tuo-markkinoille-uuden-kotimaista-merkin/
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: navettapiika - 14.03.14 - klo:17:35
...private label tuotteiden rintamalla.

http://patarumpu.fi/2014/03/12/s-ryhma-tuo-markkinoille-uuden-kotimaista-merkin/
Osahan tuotteista on jo kaupan hyllyllä, mutta niissä on rainbow tuotemerkki, minkä monet mieltävät ulkomaiseksi. Tällä kosiskellaan vain kuluttajia, mutta vaikuttaako tuottajahintoihin mitenkään, niin korkeintaan laskevasti. Tässähän kilpailutetaan suomalaisia tehtaita ja halvimmalla tekijä saa diilin. Eli vanha juttu, mutta uudet kuoret. ::)
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Herpertti - 14.03.14 - klo:17:38
...private label tuotteiden rintamalla.

http://patarumpu.fi/2014/03/12/s-ryhma-tuo-markkinoille-uuden-kotimaista-merkin/
Osahan tuotteista on jo kaupan hyllyllä, mutta niissä on rainbow tuotemerkki, minkä monet mieltävät ulkomaiseksi. Tällä kosiskellaan vain kuluttajia, mutta vaikuttaako tuottajahintoihin mitenkään, niin korkeintaan laskevasti. Tässähän kilpailutetaan suomalaisia tehtaita ja halvimmalla tekijä saa diilin. Eli vanha juttu, mutta uudet kuoret. ::)

No empä tiedä, mikäli tehtaita eli tekijöitä tulee lisää, niin tuottajahinnat saattaa noustakin  8)
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: antti-x - 14.03.14 - klo:17:41
Lihassa riittää kaksi pakkaajaa polkemaan hinnat esim. lidlin private label tuotteisiin, sama varmaan pätee tähän S:n sarjaankin. Ja maitotuotteissa tietty kanssa pikkumeijerit, Kaslink ja Arla myyvät maitojuomat, kermat yms. niin halvalla että Valion on hankala pitää kiinni nykyisestä hintatasosta.

Private Label hyödyttää aina kauppaa, ehkä kuluttajaa, mutta ei ketään muuta.
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: BACKSPACE - 14.03.14 - klo:17:49
Lihassa riittää kaksi pakkaajaa polkemaan hinnat esim. lidlin private label tuotteisiin, sama varmaan pätee tähän S:n sarjaankin. Ja maitotuotteissa tietty kanssa pikkumeijerit, Kaslink ja Arla myyvät maitojuomat, kermat yms. niin halvalla että Valion on hankala pitää kiinni nykyisestä hintatasosta.

Private Label hyödyttää aina kauppaa, ehkä kuluttajaa, mutta ei ketään muuta.
Juu... ideahan on luoda brändi jonka kauppa omistaa.. sitten vaan etsitään halvinta alihankkijaa  ::)

Sama pätee kaikessa muussakin valmistuksessa, alihankkija on se joka tinkii katteistaan, ja tässä ruokaketjussa se tulee olemaan tuottaja..
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Terminator II - 14.03.14 - klo:18:01
Onneksi Valio taitaa vielä suurimman osan maidosta kerätä.

Maidostahan on oikeastaan tullut pula meijereille kun valio kerää suurimman osan, mutta Valion pitää lyödä tuotteisiinsa +30% kivin päätöksellä. Että mistähän S-ryhmä meinaa sen maidon repiä?
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: jupexx - 14.03.14 - klo:18:04
Nykyinen tilannehan on se että kuluttajalla on miltei mahdotonta erottaa private label tuotteista kotimaista. Esim Rainbow-meetvurstia helposti luullaan kotimaiseksi kun valmistusmaa on Suomi ja valmistaja Lapin Liha. Kotimaista lihaa tuo makkara on tuskin nähnytkään. Nyt ne jotka näitä tuotteita ostavat voivat kuitenkin halutessaan valita Suomalaista. Eikä siihen hinnan polkemiseen kaupan tuotemerkkejä, kyllä ne jalostajat itsekkin osaa. Vai onko tuo Valion arkisarja sitten jotain muuta kuin hintojen polkemista?
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: molymatti - 14.03.14 - klo:18:08
Nykyinen tilannehan on se että kuluttajalla on miltei mahdotonta erottaa private label tuotteista kotimaista. Esim Rainbow-meetvurstia helposti luullaan kotimaiseksi kun valmistusmaa on Suomi ja valmistaja Lapin Liha. Kotimaista lihaa tuo makkara on tuskin nähnytkään. Nyt ne jotka näitä tuotteita ostavat voivat kuitenkin halutessaan valita Suomalaista. Eikä siihen hinnan polkemiseen kaupan tuotemerkkejä, kyllä ne jalostajat itsekkin osaa. Vai onko tuo Valion arkisarja sitten jotain muuta kuin hintojen polkemista?

Onkohan kaupoissa myytävänä varmasti kotimaista meetvurstia muilla kuin snelmannilla?
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: antti-x - 14.03.14 - klo:18:37
Saakohan muut enää tuotteitaan "kotimaisena" myydäkään, vai rikotaanko heti S:n tavaramerkkiä? ;) Kun Kesko vastaa jollain "Suomalaista" tuotesarjalla, niin sekin on sitten varattu...

"Asiakkaamme arvostavat kotimaisia elintarvikkeita, mutta suurin este niiden ostamiselle on hinta. Kotimaista-tuotteet ovat kuluttajille pysyvästi edullisia, S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarotu sanoo."
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Sandels - 14.03.14 - klo:19:02
Saakohan muut enää tuotteitaan "kotimaisena" myydäkään, vai rikotaanko heti S:n tavaramerkkiä? ;) Kun Kesko vastaa jollain "Suomalaista" tuotesarjalla, niin sekin on sitten varattu...

"Asiakkaamme arvostavat kotimaisia elintarvikkeita, mutta suurin este niiden ostamiselle on hinta. Kotimaista-tuotteet ovat kuluttajille pysyvästi edullisia, S-ryhmän päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarotu sanoo."

Minä en kyllä ymmärrä, miten ihmeessä joku voi väittää ruokaa kalliiksi. Ihmisiltä menee naurettavan pieni osuus tuloista ruokaan ja silti jaksetaan itkeä miten kallista se on. Perus raaka-aineet vaikka suomalaisina on erittäin edullisia ;)

Eri asia on sitten se, kun ostoskärryyn lapetaan keissitolkulla olutta, kaikenlaisia limppareita ja maitomehujogurttijuomia..
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Make - 14.03.14 - klo:20:43
Ensi uutisoinnissa noiden Ass-kaupan kotimaisten tuotteiden kehuttiin olevan halpoja. Ei siis edullisia.
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: mah - 15.03.14 - klo:07:00
Positiivista...Lisää kaupan merkkejä... :'(
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: iskra - 15.03.14 - klo:09:19
Ja maitotuotteissa tietty kanssa pikkumeijerit, Kaslink ja Arla myyvät maitojuomat, kermat yms. niin halvalla että Valion on hankala pitää kiinni nykyisestä hintatasosta.

Private Label hyödyttää aina kauppaa, ehkä kuluttajaa, mutta ei ketään muuta.
[/quote]

  Kuinka Kaslink polkee hintoja, valion maidostahan se tuotteensa tekee, joskus oli juttua että on suunnitellut aloitta maidonoston suoraan tuottajilta mutta taitaa niillä kulmilla olla jo lehmät rahdattu Joensuun teurastamolle aikoja sitten, pitäis vissiin junalla rahdata se maito pohjoisesta sinne..
  No,vuosisata sitten junat veivät niiltä kulmilta maitoa Pietariin, ennen radan valmistusta hevosilla ajoivat juustot sinne, isoäidin isoisäkin oli siinä rahdissa..
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Guarter - 15.03.14 - klo:09:32
Private label on vastakohta ruokakultturin innovaatioille, yrittämiselle ja kehittämiselle.

Positiivius on lyhytaikaista ja tuottajien kannalta paska rasti. Sitä monkybisnestä puhtaimmillaan.

Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: jupexx - 15.03.14 - klo:09:38
Onko siinä muuta eroa arki-sarjaan kuin että tuosta kauppa maksaa mainoskulut  ;)
Kuulostaa siltä että täällä porukka haluaa ennemmin kauppojen myyvän ulkomaista  :o
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: roadman - 15.03.14 - klo:10:03
Nykyinen tilannehan on se että kuluttajalla on miltei mahdotonta erottaa private label tuotteista kotimaista. Esim Rainbow-meetvurstia helposti luullaan kotimaiseksi kun valmistusmaa on Suomi ja valmistaja Lapin Liha. Kotimaista lihaa tuo makkara on tuskin nähnytkään. Nyt ne jotka näitä tuotteita ostavat voivat kuitenkin halutessaan valita Suomalaista. Eikä siihen hinnan polkemiseen kaupan tuotemerkkejä, kyllä ne jalostajat itsekkin osaa. Vai onko tuo Valion arkisarja sitten jotain muuta kuin hintojen polkemista?
Näin se on. Työ kotimiaista mutta elintarvike mistä lie.
Just tuli varmalta taholta kommentt,i että Rainbow ei ole kotimainen tuotesarja, osa voi olla kotimaassa pakattu ja ehkä elintarvikekkin.

Lihassa riittää kaksi pakkaajaa polkemaan hinnat esim. lidlin private label tuotteisiin, sama varmaan pätee tähän S:n sarjaankin. Ja maitotuotteissa tietty kanssa pikkumeijerit, Kaslink ja Arla myyvät maitojuomat, kermat yms. niin halvalla että Valion on hankala pitää kiinni nykyisestä hintatasosta.

Private Label hyödyttää aina kauppaa, ehkä kuluttajaa, mutta ei ketään muuta.
Juu... ideahan on luoda brändi jonka kauppa omistaa.. sitten vaan etsitään halvinta alihankkijaa  ::)

Sama pätee kaikessa muussakin valmistuksessa, alihankkija on se joka tinkii katteistaan, ja tässä ruokaketjussa se tulee olemaan tuottaja..

El just niin kuintoisessa topicissa todettiin kukka hallitsee logistiikkaa ja markkinointia määrää muunkin.

Maailman histoia sivu ns. bulkin tuottamisella ei rikastu vaan.
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Guarter - 15.03.14 - klo:10:17
Onko siinä muuta eroa arki-sarjaan kuin että tuosta kauppa maksaa mainoskulut  ;)
Kuulostaa siltä että täällä porukka haluaa ennemmin kauppojen myyvän ulkomaista  :o


Ei, kun porukka haluaa irti kaupan ikeestä, ainakin porukka joka näkee kokonaisuuksia ja pidemmälle eteen ja taakse.

Vaikka tämä ärsyttääkin monia, niin positiivista jotain http://www.anttiheikkila.com/blogi/viralliset-ravintosuositukset-murenevat/

Itse irtisanoudun kuluttajien huijaamisesta, en halua itsekkään tulla huijatuksi Arkisarjoineen, korkkineen(eikös korkki pohjassa olisi kätevä, siitä olis hyvä liirutella  ;D) tai sipulikermoineen jne.  Huijausta on tuo ylenmääräinen ruoan muokkaaminen voitontavoittelu mielessä kaupan kannustamana ( vaikka se on Valiolle(tuottajille +pitkälle liudalle tuotekehittelijöitä) hyödyllistä, en hyväksy). Oikein tapa on saada perustuotteille oikeudenmukainen kate ketjussa. Ei ole oikein syöttää kuluttajille ruoan mukana täyteaineita, sokeria, maissia, liivatetta, jauhoja ties mitä. Mitä on hillo, jossa ensimmäinen raaka-aine on sokeri? Vastaus kallista sokeria. 

Kauppa on sitä mieltä, että ruokaa tulee "jalostaa" sitä kaikki lehdet huutaa, ruokaa jalostamalla tuottajan on mahdollista saada parempi kate. Vale! Ruokaa jalostamalla KAUPAN on mahdollista saada parempi kate.

Mitä pitää tehdä? Valistaa kansaa jatkuvasti ostamaan aitoa ruokaa, ilman välikäsiä jos mahdollista. Terveydeksi ja hyvinvoinniksi!
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: antti-x - 15.03.14 - klo:10:51
Onko siinä muuta eroa arki-sarjaan kuin että tuosta kauppa maksaa mainoskulut  ;)
Kuulostaa siltä että täällä porukka haluaa ennemmin kauppojen myyvän ulkomaista  :o


Ei, kun porukka haluaa irti kaupan ikeestä, ainakin porukka joka näkee kokonaisuuksia ja pidemmälle eteen ja taakse.

Vaikka tämä ärsyttääkin monia, niin positiivista jotain http://www.anttiheikkila.com/blogi/viralliset-ravintosuositukset-murenevat/


Tuo heikkilähän on ihan kaista. Ei ole eettistä syödä kotimaista kasvatettua lohta jolle WWF on antanut siunauksena, mutta ryöstökalastettu kaupan merkillä myyty turska on loistava vaihtoehto?

Kun "maidontuotannon tappaminen" niin kovasti harmittaa, niin onko lehmien käyttäminen tuotantoeläiminä kuitenkin ok, vaikka tosiaan tyhmän kalan kasvattaminen ei ole? Äijä kirjoittaa naurettavaa vihaista tajunnanvirtaa, kai se joihinkin uppoaa.

"Kaiken taustalla on ollut MTK:n äärivanhoillinen mafia. Heille luomu on kauhistus, joka uhkaa rakennelmaa. Maitotilat on tapettu ja ihmiset ajettu kasvukeskuksiin istumaan liukuhihnan ääreen kyhäämään kännyköitä."  ;D ;D ;D

Se että jalostamattomista "perustuotteista" saisi kunnon hinnan, on aika kaukainen haave. Jokainen esim. maidosta tehty perustuote sisältyy tähän S:n uuteen halpissarjaan.

Mitä tulee Arki-sarjaan, en itsekään pidä sitä kauhean järkevänä ja toivon että kovemman jalostusasteen kapasiteettia saadaan tilalle. Arkimaitojuomat ovat tosin poikkeus, ne ovat järkevä vastine sille että maitomarkkinasta on viranomaispäätöksellä menetetty valtaosa ja linjastot seisoisivat muuten tyhjinä.

ps:Kotona tehdyssä "oikeaoppisessa" hillossakin, varsinkin useammasta eri marjasta tehdyssä, eniten yksittäisistä raaka-aineista on sokeria.
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: navettapiika - 15.03.14 - klo:12:05
Minun puolesta jokainen kuluttaja saa mättää sinne ostoskoriin niin jalostettuja tuotteita kuin haluaa. Mutta itse pidän ainakin tärkeänä  sitä, että jalostus on tapahtunut Suomessa ja suomalaisista raaka-aineista. Tämähän se on ehkä tarkoituskin, kun miettii, että kuluttajat vaativat helppoutta ja  nopeutta, niinpä ruokateollisuuden on siihen vastattava tai sitten ne tuodaan ulkomailta. Eikä siihen sitten tarvita sitä suomalaista tehdasta eikä kyllä sitä tuottajaakaan. ::)
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Terminator II - 15.03.14 - klo:12:56
Tuotekehityksellä/jalostuksella voidaan tuotteita erillaistaa massasta ja saada sitä kautta parempaa hintaa.

Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Guarter - 15.03.14 - klo:13:07
Kyllä, kyllä antti-X, kaikessa ei tarvitse olla Heikkilän kanssa samaa mieltä, mutta provosoiva esitys ei hänestä tee kaistaa. MTK-mafia  ;D, joo joo kerho paremminkin. Tosin emme tiedä kytköksistä teollisuuden, kaupan ja osuuskuntien välillä, on se semmoinen sotku ja artisti maksaa niinkauan kuin suostuu maksamaan. Kuka lobbaa ketä omaa etua tavoitellakseen.
Tuo kala-asia, on toki noin kun sanot, mutta mitä on kalanruoka? Soijaa, maissia, väriaineita, mitä lie niille syötetään, eikös se lihaluujauhon syöttäminenkin ollut aika kornia naudoille? Suomalaisen järvikalan saatavuutta tavallisille ihmisille on kivasti "edistetty" näillä viiden kilon säädöksillä, ihan kuin pikku puuhastelulla olisi mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta ja kuka tuollaista höpötystä edes noudattaa?  Kotimaista järvikalaa ruokapöytään tavalla ja toisella pitäisi olla tavoite ilman mitään esteitä!


Minun puolesta jokainen kuluttaja saa mättää sinne ostoskoriin niin jalostettuja tuotteita kuin haluaa. Mutta itse pidän ainakin tärkeänä  sitä, että jalostus on tapahtunut Suomessa ja suomalaisista raaka-aineista. Tämähän se on ehkä tarkoituskin, kun miettii, että kuluttajat vaativat helppoutta ja  nopeutta, niinpä ruokateollisuuden on siihen vastattava tai sitten ne tuodaan ulkomailta. Eikä siihen sitten tarvita sitä suomalaista tehdasta eikä kyllä sitä tuottajaakaan. ::)

Niin minunkin puolesta. On kuitenkin ikävää, että tämä "kuningas" kuluttaja on oikeasti lammas, jota paimennetaan pelottelun( elintarviketurvallisuus, terveysväittämät, ravintosuositukset) avulla ja ohjataan pikku pipanoilla (bonukset) kulkemaan kiltisti oikeaan suuntaan. Näin on kuluttaja "vaatinut".  Mitä eroa on kotimaisella ja tuontiruoalla, tätä menoa a la label -ei juuri mitään. "Eikä siihen sitten tarvita sitä suomalaista tehdasta eikä kyllä sitä tuottajaakaan.   ::)"
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Guarter - 15.03.14 - klo:13:23
Tuotekehityksellä/jalostuksella voidaan tuotteita erillaistaa massasta ja saada sitä kautta parempaa hintaa.

Kaupalle?

Ei tarvita parempaa hintaa, tarvitaan hinnan oikeudenmukaista jakoa ja vaatimattomampia kauppaparatiiseja.

Tämän kehitys/jalostus valheen purkamiseen tarvitaankin valistusta kuluttajille ja näköjään  tuotajillekin.
Miten massa erilaistetaan? Maitomassa, lihamassa, viljamassa, kasvismassa...

Emme halua syödä massaa. Meitä on kasvava joukko!
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Terminator II - 15.03.14 - klo:14:37
Tuotekehityksellä/jalostuksella voidaan tuotteita erillaistaa massasta ja saada sitä kautta parempaa hintaa.

Kaupalle?

Ei tarvita parempaa hintaa, tarvitaan hinnan oikeudenmukaista jakoa ja vaatimattomampia kauppaparatiiseja.

Tämän kehitys/jalostus valheen purkamiseen tarvitaankin valistusta kuluttajille ja näköjään  tuotajillekin.
Miten massa erilaistetaan? Maitomassa, lihamassa, viljamassa, kasvismassa...

Emme halua syödä massaa. Meitä on kasvava joukko!

Kaupankate on pienempi näissä "lisäarvotuotteissa" kuin tavan  purkkimaidossa.

Taisi olla Valion johtaja joka sanoi joskus että "K- ja S-ryhmä maksaa kulutusmaidosta Valiolle vähemmän kuin mitä tuottajahinta on!"
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Adam Smith - 15.03.14 - klo:18:22
Tuotekehityksellä/jalostuksella voidaan tuotteita erillaistaa massasta ja saada sitä kautta parempaa hintaa.

Kaupalle?

Ei tarvita parempaa hintaa, tarvitaan hinnan oikeudenmukaista jakoa ja vaatimattomampia kauppaparatiiseja.

Tämän kehitys/jalostus valheen purkamiseen tarvitaankin valistusta kuluttajille ja näköjään  tuotajillekin.
Miten massa erilaistetaan? Maitomassa, lihamassa, viljamassa, kasvismassa...

Emme halua syödä massaa. Meitä on kasvava joukko!
Ruuan jalostamisella ja muulla käpäämisellä jaetaan arvonlisää jalostuksessa työskenteleville. Asian voi nähdä joko huijauksena tai yhteiskuntarakenteena, riippuen siitä, kuinka fundamentaalisen pragmaattisesti tahtoo suhtautua. Jalostus ja kehitys ei sinänsä ole valhe. Viis sukupolvea taaksepäin syötiin puhdasta ja rehellistä raaka-ainetta ja elettiin hyvällä tuurilla viiskymppisiks. Kaikilla oli välillä nälkä. En silti vähättele suuntausta, jokin vastavoima tarvitaan......
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Terminator II - 15.03.14 - klo:19:11
Tuotekehityksellä/jalostuksella voidaan tuotteita erillaistaa massasta ja saada sitä kautta parempaa hintaa.

Kaupalle?

Ei tarvita parempaa hintaa, tarvitaan hinnan oikeudenmukaista jakoa ja vaatimattomampia kauppaparatiiseja.

Tämän kehitys/jalostus valheen purkamiseen tarvitaankin valistusta kuluttajille ja näköjään  tuotajillekin.
Miten massa erilaistetaan? Maitomassa, lihamassa, viljamassa, kasvismassa...

Emme halua syödä massaa. Meitä on kasvava joukko!
Ruuan jalostamisella ja muulla käpäämisellä jaetaan arvonlisää jalostuksessa työskenteleville. Asian voi nähdä joko huijauksena tai yhteiskuntarakenteena, riippuen siitä, kuinka fundamentaalisen pragmaattisesti tahtoo suhtautua. Jalostus ja kehitys ei sinänsä ole valhe. Viis sukupolvea taaksepäin syötiin puhdasta ja rehellistä raaka-ainetta ja elettiin hyvällä tuurilla viiskymppisiks. Kaikilla oli välillä nälkä. En silti vähättele suuntausta, jokin vastavoima tarvitaan......

Porukka itkee että "kehitystä/jalostusta ei ruuassa saa tapahtua!" Samaan aikaan huudetaan "hip huraa" kun uusia kännyköitä tulee markkinoille!
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: BACKSPACE - 15.03.14 - klo:20:25
Viikon positiivisin uutinen oli negatiivinen testitulos  :D
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: sorkkis - 15.03.14 - klo:20:36
Viikon positiivisin uutinen oli negatiivinen testitulos  :D
Mitä sairastat  ???
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: jps - 15.03.14 - klo:20:37
...private label tuotteiden rintamalla.

http://patarumpu.fi/2014/03/12/s-ryhma-tuo-markkinoille-uuden-kotimaista-merkin/

Mä en kyllä ymmärrä mitä positiivista tuossa on. Menestyvä private label tuote on varmin keino laskea tuottajahintoja. >:(
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: iskra - 15.03.14 - klo:21:02


Taisi olla Valion johtaja joka sanoi joskus että "K- ja S-ryhmä maksaa kulutusmaidosta Valiolle vähemmän kuin mitä tuottajahinta on!"
[/quote]

  Muistan ajan kun meijeristä lähetettiin se kuorittu maito tuottajalle takaisin,siihen aikaan tekivät rahaa siitä kuoritusta kermasta tehdyllä voilla ja juustoilla, onhan se nyt hyvä että saavat siitä kaupalta rahaakin ettei tarvitse tuottajien sitä hävittää, jotkut kaatoivat sen maahan jollei ollut vasikoita tai sikoja joille olisivat juottaneet
  Sen aikuinen kurrikin oli valkeampaa kun nää nykyiset kevyet maidot,
 No, aikoinaan tuohon kyläkouluun tuli maito naapurin isännältä, se piti jo silloin huolta lasten terveydestä. maito oli melko sinistä. johtokunta sitten alkoi sitä kovistelemaan, isäntä myönsi että onhan sinne joskus ehkä jäänyt vähän huuhdevesiä sekaan, paljonkohan noissa rasvattomissa purkeissa on niitä huuhteluvesiä..
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: BACKSPACE - 16.03.14 - klo:13:02
Viikon positiivisin uutinen oli negatiivinen testitulos  :D
Mitä sairastat  ???

Kirjoittamaani viitaten en mitään  :D
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Kohta-Sippoolan Kaappoo - 16.03.14 - klo:13:26
Onko siinä muuta eroa arki-sarjaan kuin että tuosta kauppa maksaa mainoskulut  ;)

Se ero, että mikäli myyntihinta on suunnilleen sama, toisessa voi teollisuus saada brändin lisäarvosta siivun ja toisessa kauppa.

Elintarvikefirmalla on hyvä olla myös matalan lisäarvon ja hintaryhmän tuotteita, koska kaikilla ei olle kykyä tai halua ostaa lisäarvotuotteita. Parempi silti on, että nämä ostavat tämän elintarvikefirman brändillä tehtyä halpatuotetta kuin kaupan private labelilla tehtyä, sillä siitä ei jää ketjun alkupäälle kuin tekemisen ilo.
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Adam Smith - 16.03.14 - klo:13:46
Onko siinä muuta eroa arki-sarjaan kuin että tuosta kauppa maksaa mainoskulut  ;)

Se ero, että mikäli myyntihinta on suunnilleen sama, toisessa voi teollisuus saada brändin lisäarvosta siivun ja toisessa kauppa.

Elintarvikefirmalla on hyvä olla myös matalan lisäarvon ja hintaryhmän tuotteita, koska kaikilla ei olle kykyä tai halua ostaa lisäarvotuotteita. Parempi silti on, että nämä ostavat tämän elintarvikefirman brändillä tehtyä halpatuotetta kuin kaupan private labelilla tehtyä, sillä siitä ei jää ketjun alkupäälle kuin tekemisen ilo.
Ookko sää lukenu samoja markkinoinnin kirjoja? Tuo on ku suoraan tuotesegmenttiraamatusta ;D

Näissä ryhmissä on kyse juuri brändien kilpailusta. Rainbow, Pirkka ja Eldorado on kauppojen halpabrändejä ja niitä vastaan kilpaillaan jalostajien vastaavilla. Valion kokoinen firma ei voi markkina-alueellaan mitenkään olla pelkästään premiumbrändi. 
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Kohta-Sippoolan Kaappoo - 17.03.14 - klo:13:32
Onko siinä muuta eroa arki-sarjaan kuin että tuosta kauppa maksaa mainoskulut  ;)

Se ero, että mikäli myyntihinta on suunnilleen sama, toisessa voi teollisuus saada brändin lisäarvosta siivun ja toisessa kauppa.

Elintarvikefirmalla on hyvä olla myös matalan lisäarvon ja hintaryhmän tuotteita, koska kaikilla ei olle kykyä tai halua ostaa lisäarvotuotteita. Parempi silti on, että nämä ostavat tämän elintarvikefirman brändillä tehtyä halpatuotetta kuin kaupan private labelilla tehtyä, sillä siitä ei jää ketjun alkupäälle kuin tekemisen ilo.
Ookko sää lukenu samoja markkinoinnin kirjoja? Tuo on ku suoraan tuotesegmenttiraamatusta ;D

Näissä ryhmissä on kyse juuri brändien kilpailusta. Rainbow, Pirkka ja Eldorado on kauppojen halpabrändejä ja niitä vastaan kilpaillaan jalostajien vastaavilla. Valion kokoinen firma ei voi markkina-alueellaan mitenkään olla pelkästään premiumbrändi.

Taitaa olla sen verran perussettiä, että löytyy lähes jokaisesta aihetta sivuavasta opuksesta.  8)

Huolestuttavaa tässä on erityisesti se, että nykyinen tilityskyky erityisesti maidolla perustuu teollisuuden vahvoihin brändeihin. Jos tilityskyky olisi jo mennyttä, ei sillä olisi tuottajien kannalta merkitystä millä merkillä tuotteet myydään ulos, kunhan ne on kotimaista. Sian- ja naudanlihan kannalta tuo voi olla jopa positiivista.
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: jps - 17.03.14 - klo:22:50
Onko siinä muuta eroa arki-sarjaan kuin että tuosta kauppa maksaa mainoskulut  ;)

Se ero, että mikäli myyntihinta on suunnilleen sama, toisessa voi teollisuus saada brändin lisäarvosta siivun ja toisessa kauppa.

Elintarvikefirmalla on hyvä olla myös matalan lisäarvon ja hintaryhmän tuotteita, koska kaikilla ei olle kykyä tai halua ostaa lisäarvotuotteita. Parempi silti on, että nämä ostavat tämän elintarvikefirman brändillä tehtyä halpatuotetta kuin kaupan private labelilla tehtyä, sillä siitä ei jää ketjun alkupäälle kuin tekemisen ilo.
Ookko sää lukenu samoja markkinoinnin kirjoja? Tuo on ku suoraan tuotesegmenttiraamatusta ;D

Näissä ryhmissä on kyse juuri brändien kilpailusta. Rainbow, Pirkka ja Eldorado on kauppojen halpabrändejä ja niitä vastaan kilpaillaan jalostajien vastaavilla. Valion kokoinen firma ei voi markkina-alueellaan mitenkään olla pelkästään premiumbrändi.

Taitaa olla sen verran perussettiä, että löytyy lähes jokaisesta aihetta sivuavasta opuksesta.  8)

Huolestuttavaa tässä on erityisesti se, että nykyinen tilityskyky erityisesti maidolla perustuu teollisuuden vahvoihin brändeihin. Jos tilityskyky olisi jo mennyttä, ei sillä olisi tuottajien kannalta merkitystä millä merkillä tuotteet myydään ulos, kunhan ne on kotimaista. Sian- ja naudanlihan kannalta tuo voi olla jopa positiivista.

Jaa niin kuin miten?
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Kohta-Sippoolan Kaappoo - 17.03.14 - klo:23:01
Onko siinä muuta eroa arki-sarjaan kuin että tuosta kauppa maksaa mainoskulut  ;)

Se ero, että mikäli myyntihinta on suunnilleen sama, toisessa voi teollisuus saada brändin lisäarvosta siivun ja toisessa kauppa.

Elintarvikefirmalla on hyvä olla myös matalan lisäarvon ja hintaryhmän tuotteita, koska kaikilla ei olle kykyä tai halua ostaa lisäarvotuotteita. Parempi silti on, että nämä ostavat tämän elintarvikefirman brändillä tehtyä halpatuotetta kuin kaupan private labelilla tehtyä, sillä siitä ei jää ketjun alkupäälle kuin tekemisen ilo.
Ookko sää lukenu samoja markkinoinnin kirjoja? Tuo on ku suoraan tuotesegmenttiraamatusta ;D

Näissä ryhmissä on kyse juuri brändien kilpailusta. Rainbow, Pirkka ja Eldorado on kauppojen halpabrändejä ja niitä vastaan kilpaillaan jalostajien vastaavilla. Valion kokoinen firma ei voi markkina-alueellaan mitenkään olla pelkästään premiumbrändi.

Taitaa olla sen verran perussettiä, että löytyy lähes jokaisesta aihetta sivuavasta opuksesta.  8)

Huolestuttavaa tässä on erityisesti se, että nykyinen tilityskyky erityisesti maidolla perustuu teollisuuden vahvoihin brändeihin. Jos tilityskyky olisi jo mennyttä, ei sillä olisi tuottajien kannalta merkitystä millä merkillä tuotteet myydään ulos, kunhan ne on kotimaista. Sian- ja naudanlihan kannalta tuo voi olla jopa positiivista.

Jaa niin kuin miten?

Oli ehkä epäselvästi esitetty heitto multa.
Mutta ajatus meni niin, että koska naudan- ja sianlihan hinta on jo nyt - mm. tuontipaineesta johtuen - heikolla tasolla, vaikka suurin osa myytävästä lihasta myydään teollisuuden merkeillä, ei private labeleiden yleistyminen voi enää hintaa laskea, vaan mikäli se ohjaa kysyntää kotimaiseen lihaan, nousee kotimaisen lihan kysyntä ja mahdollisesti jopa hinta.
Eli niiden osalta kotimaisuudella ratsastava private label voisi jopa olla positiivista.
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: BACKSPACE - 18.03.14 - klo:07:53
Onko siinä muuta eroa arki-sarjaan kuin että tuosta kauppa maksaa mainoskulut  ;)

Se ero, että mikäli myyntihinta on suunnilleen sama, toisessa voi teollisuus saada brändin lisäarvosta siivun ja toisessa kauppa.

Elintarvikefirmalla on hyvä olla myös matalan lisäarvon ja hintaryhmän tuotteita, koska kaikilla ei olle kykyä tai halua ostaa lisäarvotuotteita. Parempi silti on, että nämä ostavat tämän elintarvikefirman brändillä tehtyä halpatuotetta kuin kaupan private labelilla tehtyä, sillä siitä ei jää ketjun alkupäälle kuin tekemisen ilo.
Ookko sää lukenu samoja markkinoinnin kirjoja? Tuo on ku suoraan tuotesegmenttiraamatusta ;D

Näissä ryhmissä on kyse juuri brändien kilpailusta. Rainbow, Pirkka ja Eldorado on kauppojen halpabrändejä ja niitä vastaan kilpaillaan jalostajien vastaavilla. Valion kokoinen firma ei voi markkina-alueellaan mitenkään olla pelkästään premiumbrändi.

Taitaa olla sen verran perussettiä, että löytyy lähes jokaisesta aihetta sivuavasta opuksesta.  8)

Huolestuttavaa tässä on erityisesti se, että nykyinen tilityskyky erityisesti maidolla perustuu teollisuuden vahvoihin brändeihin. Jos tilityskyky olisi jo mennyttä, ei sillä olisi tuottajien kannalta merkitystä millä merkillä tuotteet myydään ulos, kunhan ne on kotimaista. Sian- ja naudanlihan kannalta tuo voi olla jopa positiivista.

Jaa niin kuin miten?

Oli ehkä epäselvästi esitetty heitto multa.
Mutta ajatus meni niin, että koska naudan- ja sianlihan hinta on jo nyt - mm. tuontipaineesta johtuen - heikolla tasolla, vaikka suurin osa myytävästä lihasta myydään teollisuuden merkeillä, ei private labeleiden yleistyminen voi enää hintaa laskea, vaan mikäli se ohjaa kysyntää kotimaiseen lihaan, nousee kotimaisen lihan kysyntä ja mahdollisesti jopa hinta.
Eli niiden osalta kotimaisuudella ratsastava private label voisi jopa olla positiivista.

Eli mielestäsi voisi olla jopa lähes parempaan suuntaan oleva ajatelma  ;D
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: Kohta-Sippoolan Kaappoo - 18.03.14 - klo:15:00
Onko siinä muuta eroa arki-sarjaan kuin että tuosta kauppa maksaa mainoskulut  ;)

Se ero, että mikäli myyntihinta on suunnilleen sama, toisessa voi teollisuus saada brändin lisäarvosta siivun ja toisessa kauppa.

Elintarvikefirmalla on hyvä olla myös matalan lisäarvon ja hintaryhmän tuotteita, koska kaikilla ei olle kykyä tai halua ostaa lisäarvotuotteita. Parempi silti on, että nämä ostavat tämän elintarvikefirman brändillä tehtyä halpatuotetta kuin kaupan private labelilla tehtyä, sillä siitä ei jää ketjun alkupäälle kuin tekemisen ilo.
Ookko sää lukenu samoja markkinoinnin kirjoja? Tuo on ku suoraan tuotesegmenttiraamatusta ;D

Näissä ryhmissä on kyse juuri brändien kilpailusta. Rainbow, Pirkka ja Eldorado on kauppojen halpabrändejä ja niitä vastaan kilpaillaan jalostajien vastaavilla. Valion kokoinen firma ei voi markkina-alueellaan mitenkään olla pelkästään premiumbrändi.

Taitaa olla sen verran perussettiä, että löytyy lähes jokaisesta aihetta sivuavasta opuksesta.  8)

Huolestuttavaa tässä on erityisesti se, että nykyinen tilityskyky erityisesti maidolla perustuu teollisuuden vahvoihin brändeihin. Jos tilityskyky olisi jo mennyttä, ei sillä olisi tuottajien kannalta merkitystä millä merkillä tuotteet myydään ulos, kunhan ne on kotimaista. Sian- ja naudanlihan kannalta tuo voi olla jopa positiivista.

Jaa niin kuin miten?

Oli ehkä epäselvästi esitetty heitto multa.
Mutta ajatus meni niin, että koska naudan- ja sianlihan hinta on jo nyt - mm. tuontipaineesta johtuen - heikolla tasolla, vaikka suurin osa myytävästä lihasta myydään teollisuuden merkeillä, ei private labeleiden yleistyminen voi enää hintaa laskea, vaan mikäli se ohjaa kysyntää kotimaiseen lihaan, nousee kotimaisen lihan kysyntä ja mahdollisesti jopa hinta.
Eli niiden osalta kotimaisuudella ratsastava private label voisi jopa olla positiivista.

Eli mielestäsi voisi olla jopa lähes parempaan suuntaan oleva ajatelma  ;D

Ehkä!  8) -naudan- ja sianlihan osalta.
Otsikko: Vs: Jotain positiivistakin...
Kirjoitti: jps - 18.03.14 - klo:22:58
Onko siinä muuta eroa arki-sarjaan kuin että tuosta kauppa maksaa mainoskulut  ;)

Se ero, että mikäli myyntihinta on suunnilleen sama, toisessa voi teollisuus saada brändin lisäarvosta siivun ja toisessa kauppa.

Elintarvikefirmalla on hyvä olla myös matalan lisäarvon ja hintaryhmän tuotteita, koska kaikilla ei olle kykyä tai halua ostaa lisäarvotuotteita. Parempi silti on, että nämä ostavat tämän elintarvikefirman brändillä tehtyä halpatuotetta kuin kaupan private labelilla tehtyä, sillä siitä ei jää ketjun alkupäälle kuin tekemisen ilo.
Ookko sää lukenu samoja markkinoinnin kirjoja? Tuo on ku suoraan tuotesegmenttiraamatusta ;D

Näissä ryhmissä on kyse juuri brändien kilpailusta. Rainbow, Pirkka ja Eldorado on kauppojen halpabrändejä ja niitä vastaan kilpaillaan jalostajien vastaavilla. Valion kokoinen firma ei voi markkina-alueellaan mitenkään olla pelkästään premiumbrändi.

Taitaa olla sen verran perussettiä, että löytyy lähes jokaisesta aihetta sivuavasta opuksesta.  8)

Huolestuttavaa tässä on erityisesti se, että nykyinen tilityskyky erityisesti maidolla perustuu teollisuuden vahvoihin brändeihin. Jos tilityskyky olisi jo mennyttä, ei sillä olisi tuottajien kannalta merkitystä millä merkillä tuotteet myydään ulos, kunhan ne on kotimaista. Sian- ja naudanlihan kannalta tuo voi olla jopa positiivista.

Jaa niin kuin miten?

Oli ehkä epäselvästi esitetty heitto multa.
Mutta ajatus meni niin, että koska naudan- ja sianlihan hinta on jo nyt - mm. tuontipaineesta johtuen - heikolla tasolla, vaikka suurin osa myytävästä lihasta myydään teollisuuden merkeillä, ei private labeleiden yleistyminen voi enää hintaa laskea, vaan mikäli se ohjaa kysyntää kotimaiseen lihaan, nousee kotimaisen lihan kysyntä ja mahdollisesti jopa hinta.
Eli niiden osalta kotimaisuudella ratsastava private label voisi jopa olla positiivista.

Kyllä mä suunnilleen sun ajatukses ymmärsinkin, mutta halusin vaan varmistusta.
On toki totta, että lihamarkkina on hieman erilainen kuin maitomarkkina. En kuitenkaan ymmärrä miten alituotantotilanteessa keskittyminen bulkinmyyntiin hinnalla voisi nostaa tuottajahintoja?
Myöskin lihamarkkinoilla kate revitään pääasiassa merkkituotteista, Pl on lähinnä hyvä varastojen hävityskeino.

Kaikista hienoista lanseerauksista huolimatta tuon uuden tuoteperheen synnyn perimmäinen syy lienee valistuneissa kuluttajissa. Kuluttajat eivät miellä Rainbowta kotimaiseksi ja ne kuluttajat jotka haluavat suosia kotimaista, ostavat varmuuden vuoksi jalostajien merkkituotteita. Sehän ei tietenkään kaupalla sovi. Nyt pyritäänkin sitten korostamaan kotimaisuutta ja rinnastamaan siten tuotteet merkkituotteisiin, mutta samalla myydään sitä lähes tuontibulkin hinnalla. On täysin varmaa, että jos tuo tuotesarja saa jonkinkaanlaisen markkinaosuuden, niin kauppa alkaa välittömästi kyykyttää jalostajia. Se jalostaja jolla on liikaa varastoa myös tekee sen tuotteen "halvalla". Jokainen voi sitten päätellä ketä kontallaan olevat jalostajat kyykyttää.