Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: K-team - 04.03.14 - klo:19:35

Otsikko: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: K-team - 04.03.14 - klo:19:35
Onko kellään kokekmuksia vetoletkulevityksestä?
Jos vaikka vedettäisiin multainta tai letkulevitintä?
kokemuksia?
Laittetietoutta?
Yrman taitaa ainoaana tuoda suomeen norjalaista agromiljö levitintä? http://www.yrma.net/Agromiljo-lietteenkasittelyjarjestelma

Miten mahtaako olla yksittäisille lohkoille kannattavaa  jos olisi lietteen välikontti ja  siihen ajaisi pari traktoria lietettä ja yhdellä vedettäisiin multainta?

http://www.youtube.com/watch?v=yK3IOhBqHh8 Tossa on vähän hienompaa laitteisto.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: Oksa - 04.03.14 - klo:19:46
ite kyllä aatellu että eikö tuollainen olis paljon halvempikin kuin helevetin raskas iso vaunu jolla sitten tehään sama homma?    luulis tuon pelkän levittimen/multaimen veto olevan helpompaa kuin 30 kuution paskakärrin+levittimen/multaimen?
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: axb - 04.03.14 - klo:19:49
http://www.youtube.com/watch?v=khyn_gN9CUQ

ja sit 2007 on näköjään ollu juttua pellervossa.... noilla vois olla jo oikeesti kokemusta :)
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: kyntaja - 04.03.14 - klo:19:58
Oishan se täyellisessä maailmassa.. Miettikeepä omille lohkoille... Yksikin tolppa/kivi romuttaa hankkeen...
+ Vaatii työvoimaa... Yks levittää,yks toimii kelamiehenä ja kauko pelloille ei vielä liete edes liiku....
Tuossa aina levitellessä miettiny... Joillain lohkoilla toimis ja toisilla ei... Tanskasta kun hain terran niin oli siirrytty ajettaviin letkulevittimiin ja traktroin perässä oleviin keloihin... Tais mennä se happokin sekaan....
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: zetor8045 - 04.03.14 - klo:20:08
Sukulaisten sikatilalla käyttävät tuota agromiljöötä (useamman vuottakin siis jo) ja hyvä systeemihän se on jos on noita altaita sopivissa paikoissa... Miinuksena on toki se että vaatii helposti neljä traktoria ja melkeimpä saman verran porukkaa  :P  Vaatii siis sopivat peltoaukeat.... Moneen paikkaan toki joutuu kyllä lietetankilla ajamaan ja oraille ajokaan ei oikeen onnistu kun letkut laahaa pitkin peltoo.. 
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: K-team - 04.03.14 - klo:20:29
Joo työvoimaa vaatii. Mutta etuna ei tiivistyis lohkot niin kovin.Sitten saisi jopa viikkoa aikasemmin lietteen levitettyä jos olisi multain perässä niin ei tarvisi muokata heti perään.
yleensä kun pellot rupeeva keväällä kantamaan ja olisivat kylvö kunnossa niin sillon olisi juuri lietteen levitys.
Ja kun multain vaunu ja traktori  keväisellä pellolla näkyy yleensä oraissa.3ihmisen ketjulla ja 4jällä traktorilla pärjäisi välikontiin ajossa ja hyvät etä ja jos olisi hyvät etä lietesäiliöpaikat.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: Petri - 04.03.14 - klo:21:47
Tietty noita vaatimuksia on peltojen geometrian ja laadun (ne kiintoesteet) suhteen, mutta missä menee, niin onhan tuo kastematojen näkökulmasta aika ylivoimainen systeemi. Vaatii tietty useamman traktorin ja kuljettajan yhteistyötä, mutta työsaavutus per ukko on myös kova, kun levitys on käynnissä koko ajan, lukuunottamatta tietty siirtoja peltolohkolta toiselle.

Petri
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: meedio - 05.03.14 - klo:00:22
On kokemusta. Hyvää ja huonoa. Pääsääntöisesti kannattaa olla kaikki haalarit mitä vaan löytyy, levityspäivän aamuna valmiina puhtaina, illalla ne saa kaikki laittaa pesukoneeseen.....
Konetta markkinoitiin silloin lähes kymmenen vuotta sitten, kun harjoiteltiin sen kanssa levittämään, koneen olevan nopea, siisti, ympäristöystävällinen, ja mitä kaikkea luvattiinkaan. Pahimmillaan noista argumenteista ei toteutunut yksikään. Nopeus oli sitä, että toista päivää valmisteltiin laitetta käyttöön, ja koitettiin saada paskaa putkeen, naapurit kylvi täyttä häkää viereisellä lohkolla. Siisti, jos paskalammikot, auenneesta letkuliitoksesta tai revenneestä letkusta, valuen kyntövakoa pitkin ojaa kohden, on siistiä puuhaa, niin sitten. Ympäristöystävällinen, on siis sitä, että paskaa on jossakin kohdin riittävästi, sateen yllättäessä, letkuun kääriytyy kymmenen sentin kerros multaa joka kuivahtaa siihen, ja sen kuorrutuksen sisällä letku onkin päässyt tyhjäksi ja onkin kierteellisellä säkkärällä kuten kumilenkki kierrettäessä. kolme miestä kävelee pitkin kuramakkaraa ja koittaa saada sen letkun puhtaaksi, jonka jälkeen kun se kierresätös sieltä löytyy, puolitoista päivää miehissä kierretään letkua käsipelillä suoraksi, aina muutama kymmenen metriä kerrallaan. Letkussa on paskaa siis kierteiden välissä, ja painaa ihan v+t*s-i. Naapuri kylvää jo kolmatta päivää ja alkaa lopetella päisteitä. Lopuksi kun homma alkaa aueta, lähdetään pellolta kylätielle kaikki paripyörien välit täynnä paskamultaa...
Onnistuessaan tuhat mottia leviää päivässä. Pieni ei passaa vetotraktorin olla, neljän tonnin traktori sutasee tyhjää ja lähtee jossakin vaiheessa letkun suuntaan. Letoletkun liittimet pitää olla jotakin muuta kuin perrottia, baueria mieluusti. Tiiviste helposti pullahtaa vedossa liittimen välistä, ja siinä vaiheessa kannattaa olla puhelimessa akkua ja kaveri pellonlaidassa tähystämässä, lasinpyyhkijät eivät ehdi senvertaa lasia liipata, ettö kuljettaja tietää missäkohdin tullaan päisteeseen. Letkua ei saa päästää paineettomaksi kun se on mutkalla, siitä seuraa taas ne säkkärätalkoot. Letku kuluu ja on kallis, terävät kivet pellossa tekee talkoita.
Nykyisin kone lepää kuusen alla, ja osakkaat ja urakoitavat on siirtyneet vaunuihin, omiin pieniin alle 12 m3 tai urakoitsijoiden käyttöön.... 
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: Oksa - 05.03.14 - klo:08:23
wau!   kuivapaskan kanssa pelatessa ei tiedäkään kuin hommat voikaan mennä reisille!   ihan kiva kun joku kertoo!
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: SKN - 05.03.14 - klo:15:17
On kokemusta. Hyvää ja huonoa. Pääsääntöisesti kannattaa olla kaikki haalarit mitä vaan löytyy, levityspäivän aamuna valmiina puhtaina, illalla ne saa kaikki laittaa pesukoneeseen.....
Konetta markkinoitiin silloin lähes kymmenen vuotta sitten, kun harjoiteltiin sen kanssa levittämään, koneen olevan nopea, siisti, ympäristöystävällinen, ja mitä kaikkea luvattiinkaan. Pahimmillaan noista argumenteista ei toteutunut yksikään. Nopeus oli sitä, että toista päivää valmisteltiin laitetta käyttöön, ja koitettiin saada paskaa putkeen, naapurit kylvi täyttä häkää viereisellä lohkolla. Siisti, jos paskalammikot, auenneesta letkuliitoksesta tai revenneestä letkusta, valuen kyntövakoa pitkin ojaa kohden, on siistiä puuhaa, niin sitten. Ympäristöystävällinen, on siis sitä, että paskaa on jossakin kohdin riittävästi, sateen yllättäessä, letkuun kääriytyy kymmenen sentin kerros multaa joka kuivahtaa siihen, ja sen kuorrutuksen sisällä letku onkin päässyt tyhjäksi ja onkin kierteellisellä säkkärällä kuten kumilenkki kierrettäessä. kolme miestä kävelee pitkin kuramakkaraa ja koittaa saada sen letkun puhtaaksi, jonka jälkeen kun se kierresätös sieltä löytyy, puolitoista päivää miehissä kierretään letkua käsipelillä suoraksi, aina muutama kymmenen metriä kerrallaan. Letkussa on paskaa siis kierteiden välissä, ja painaa ihan v+t*s-i. Naapuri kylvää jo kolmatta päivää ja alkaa lopetella päisteitä. Lopuksi kun homma alkaa aueta, lähdetään pellolta kylätielle kaikki paripyörien välit täynnä paskamultaa...
Onnistuessaan tuhat mottia leviää päivässä. Pieni ei passaa vetotraktorin olla, neljän tonnin traktori sutasee tyhjää ja lähtee jossakin vaiheessa letkun suuntaan. Letoletkun liittimet pitää olla jotakin muuta kuin perrottia, baueria mieluusti. Tiiviste helposti pullahtaa vedossa liittimen välistä, ja siinä vaiheessa kannattaa olla puhelimessa akkua ja kaveri pellonlaidassa tähystämässä, lasinpyyhkijät eivät ehdi senvertaa lasia liipata, ettö kuljettaja tietää missäkohdin tullaan päisteeseen. Letkua ei saa päästää paineettomaksi kun se on mutkalla, siitä seuraa taas ne säkkärätalkoot. Letku kuluu ja on kallis, terävät kivet pellossa tekee talkoita.
Nykyisin kone lepää kuusen alla, ja osakkaat ja urakoitavat on siirtyneet vaunuihin, omiin pieniin alle 12 m3 tai urakoitsijoiden käyttöön....

Mahtaaks Melbournen possupojat vielä tota harrastaa?
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: wolfheartscry - 07.03.14 - klo:20:25
Meedion perusteellisen ytimekkään selvityksen jälkeen unohdan itsekin kyseisen menetelmän jo ajatuksen tasolle. Taitaisi madon mielestä seuravaksi paras vaihtoehto olla pienehkö/kohtuullisen kokoinen vaunu+traktori -yhdistelmä, välikontti ja erilliset siirtoajovaunut/kuorma-autot.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: Terminator II - 08.03.14 - klo:14:18
Oli näköjään hyvä ostos se 14 motin palmu 700 renkailla.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: muumipeikko - 08.03.14 - klo:15:43
http://www.youtube.com/watch?v=d9YKGDPU_Js
Ei tuossa kyllä kovin montaa ukkoa näy...
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: bdr-529 - 08.03.14 - klo:17:09
 Jenkeillä on konstit mailin pituisella letkulla läträämiseen http://www.youtube.com/watch?v=mmAlioT8aS0
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: meedio - 08.03.14 - klo:17:53
http://www.youtube.com/watch?v=d9YKGDPU_Js
Ei tuossa kyllä kovin montaa ukkoa näy...

Meinaatko, että mainosvideossa on juuri niin kuin käytännössä....   itse asiassa, tuossa pätkäsä oli juurikin ne hyvät puolet, ja vain ne hyvät puolet. Eipä ollut sieltä lähtöpäästäkään mitään kuvaa, vain levityksestä.
No, kyllähän noin niinkuin periaatteessa yksikin mies pystyy hommaa tekemään, vaatii radiokaukosäätimen levittimeltä pumppaamolle, että pystyy sulkemaan hanat molemmista päistä niin, että letkuun jää paine.  Se letku kun ei saa päästä paineettomaksi jos se ei ole pitkäksi vedetty eli kutakuinkin suorassa, jos se pääsee tyhjenemään ja on mutkalla, niin sitten se kiertyy kierteelle, ja sen jälkeen kun paineet laittaa putkeen, niin se onkin sitten siinä, jumissa.
Kaksi miestä kun hommaa tekee, niin on säiliöllä silmät myös.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: meedio - 08.03.14 - klo:18:02
Jenkeillä on konstit mailin pituisella letkulla läträämiseen http://www.youtube.com/watch?v=mmAlioT8aS0

Ja kohdassa 1.20 alkaa just se säkkärä.....   eipä näytetty miten sen jälkeen....   letku kun menee taitokseen, pääsee levittimeltä tietenkin  siltä puolen taitosta paine pois. Ja sitten se letku on tyhjä ja kierteellä.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: meedio - 08.03.14 - klo:18:12
Jotenkin pitäisi järjestää asia niin, että esimerkiksi olisi pellon päisteessä yksi vaunu, jossa olisi letkuvetovehkeet "perässä", eli sarkamittaan letkut ja tuo vaunu syöttäisi sitä levitintä, siirtovaunuilla tuotaisiin siihen päistevaunuun, jota voisi siirtää sitä mukaa, kun letku ja levitin etenee...  Sellainen lyhyempi letku olisi paljon helpompi hallita ja siirtää, ja olisi lyhyet välit nähdä koko touhu. Ei tietenkään sovi kaikille lohkoille, mutta eipä tuolla alkuperäiselläkään päästä juuri kilometriä kauemmas talouskeskuksesta tai etäsäiliöstä. Ja sitten on letkuja yli teiden  ja tyhjennyksen jälkeen paskaa myös samoissa kohdin. Hyvä olisi jos saisi letkuun puhdasta vettä lopuksi, että olisi siistimpi tyhjätä, ja samalla letkuun ei jäisi kuiva-ainetta, joka muuten seuraavalla kerralla tekee tukoksia alkuun. Tällä vaunuidealla se olisi helppo tehdä. Väkeä ja kalustoa se tietysti vaatii jo monta, eli siitä tulee myöskin kallis....
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: zetor8045 - 08.03.14 - klo:18:54
Jotenkin pitäisi järjestää asia niin, että esimerkiksi olisi pellon päisteessä yksi vaunu, jossa olisi letkuvetovehkeet "perässä", eli sarkamittaan letkut ja tuo vaunu syöttäisi sitä levitintä, siirtovaunuilla tuotaisiin siihen päistevaunuun, jota voisi siirtää sitä mukaa, kun letku ja levitin etenee...  Sellainen lyhyempi letku olisi paljon helpompi hallita ja siirtää, ja olisi lyhyet välit nähdä koko touhu. Ei tietenkään sovi kaikille lohkoille, mutta eipä tuolla alkuperäiselläkään päästä juuri kilometriä kauemmas talouskeskuksesta tai etäsäiliöstä. Ja sitten on letkuja yli teiden  ja tyhjennyksen jälkeen paskaa myös samoissa kohdin. Hyvä olisi jos saisi letkuun puhdasta vettä lopuksi, että olisi siistimpi tyhjätä, ja samalla letkuun ei jäisi kuiva-ainetta, joka muuten seuraavalla kerralla tekee tukoksia alkuun. Tällä vaunuidealla se olisi helppo tehdä. Väkeä ja kalustoa se tietysti vaatii jo monta, eli siitä tulee myöskin kallis....
Vähän niinkuin tähän tyyliin?? https://www.youtube.com/watch?v=X3G-GchnmGY
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: bdr-529 - 08.03.14 - klo:19:36
Jotenkin pitäisi järjestää asia niin, että esimerkiksi olisi pellon päisteessä yksi vaunu, jossa olisi letkuvetovehkeet "perässä", eli sarkamittaan letkut ja tuo vaunu syöttäisi sitä levitintä, siirtovaunuilla tuotaisiin siihen päistevaunuun, jota voisi siirtää sitä mukaa, kun letku ja levitin etenee...  Sellainen lyhyempi letku olisi paljon helpompi hallita ja siirtää, ja olisi lyhyet välit nähdä koko touhu. Ei tietenkään sovi kaikille lohkoille, mutta eipä tuolla alkuperäiselläkään päästä juuri kilometriä kauemmas talouskeskuksesta tai etäsäiliöstä. Ja sitten on letkuja yli teiden  ja tyhjennyksen jälkeen paskaa myös samoissa kohdin. Hyvä olisi jos saisi letkuun puhdasta vettä lopuksi, että olisi siistimpi tyhjätä, ja samalla letkuun ei jäisi kuiva-ainetta, joka muuten seuraavalla kerralla tekee tukoksia alkuun. Tällä vaunuidealla se olisi helppo tehdä. Väkeä ja kalustoa se tietysti vaatii jo monta, eli siitä tulee myöskin kallis....
Vähän niinkuin tähän tyyliin?? https://www.youtube.com/watch?v=X3G-GchnmGY

 Asfaltoidut tilustiet ilman ojia kiinnitti huomion.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: jylperö - 08.03.14 - klo:19:56
Tuo multain sydeemi oli ihan paska, sama olisi ollut viuhkalla vetästä pintaa.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: wolfheartscry - 09.03.14 - klo:08:09
Agritechnikassa olis sellainen sadettimissa olevaan tekniikkaan perustuva kelasysteemi eli kelalla oli muoviputken näköistä tavaraa. En jäänyt tutkimaan sen tarkemmin, koska laite oli suurempi ja painavampi kuin mun lietevaunu ja varmasti hinta oli sen mukainen.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: ana111 - 09.03.14 - klo:09:21
Eiks toi paskatykki oo kaikkest järkevin vaihtoehto.Peruuttaa päisteeseen ja viuhkii 30 kärryllist samast paikast :)


https://www.youtube.com/watch?v=xDAQW1T1vQo
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: Petri - 09.03.14 - klo:11:03
Eiks toi paskatykki oo kaikkest järkevin vaihtoehto.Peruuttaa päisteeseen ja viuhkii 30 kärryllist samast paikast :)


https://www.youtube.com/watch?v=xDAQW1T1vQo
Ja hankalan naapurin lakanapyykin voi "huomaamatta" hajustaa...

Vetoletkulevityksen ehkä kätevämpi (??) vaihtoehto on sadetuskaluston käyttö. Pienellä piikkilangankiristäjällä vedetään sadetuskoneen tykki/ramppi auki ja sitten kone kelaa levitysyksikön takaisin koneelle. Tässä vaihtoehdossa letju EI mene solmulle, mutta lohkon geometrialle asetetaan tietysti paljon suoraviivaisempia vaatimuksia kuin Agromiljon vetoletkulevityksessä. Tykillä levittäessä sopivalla auringonpaisteelle ammoniakin haihtuminen vaan on aika rajua, toisaalta kun se tykin vetokone (siis sadetuskoneen kela auki) voi olla todella kevyt, niin sateellakin voi levittää. Puomi eli ramppi toimii hyvin normi pintalevityksessä tai letkulevityksessä.

Joissain 80-luvun norjalaisissa lietejulkaisuissa oli paljon näitä sadetuskalustovaihtoehtoja; siellä kuulemma 70-luvulla saatiin runsaasti tukea sadetusvehkeisiin ja niitä käytettiin sitten aika paljon myös lietteen levitykseen.

Petri
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: Adam Smith - 09.03.14 - klo:11:20
Sadetustykillä levitykseen lisätään yleensä vettä sitomaan ammoniakkia. Erinomaisen vesiliukoisena sitoutuu helposti ja mitä kovempi laimennus, sen parempi hyötysuhde.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: Petri - 09.03.14 - klo:11:42
Sadetustykillä levitykseen lisätään yleensä vettä sitomaan ammoniakkia. Erinomaisen vesiliukoisena sitoutuu helposti ja mitä kovempi laimennus, sen parempi hyötysuhde.
Tämä totta. Saattaa vain tulla "logistisia ongelmia", jos (ja usemmiten kun) ei pääse suoraan lietesäiliöstä levittämään.

Petri
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: bauer - 09.03.14 - klo:11:44
Ei pysty ihan piikkilangankiristäjällä vetämään kelaa suoraksi jos putkessa ainetta sisällä. Alkaa loppupäässä humppaamaan edestakas letkun sinkumisen vuoksi.

Lietettä pumpattaessa ei pysty käyttämään sadettimen omaa turbiinia kelan pyörittämiseen tukkeutumisen takia. Kelauksen voi hoitaa muutaman hepan bensakoneella. Samaten jos käyttää sadetustykkiä, on sen oltava semmoista mallia joka ottaa kääntöön tarvittavan voiman tykin ulkopuolelta suihkun reunasta.

Tykillä levittäessä täytyy huomioida tuulen vaikutus(hajut+työleveyden muutokset). Paras levitysilma olisi pilvinen, viileä ja tyven ilma pienen tuhnusateen kera. Typpihävikki menetelmässä on kohtuu suuri, mutta sitä voi pienetää jatkamalla tavaraa vedellä. Työleveys vedolla 10 barin paineella ja 35mm suuttimella n. 85m. Levitysteho about 80m3/h.

Koneen siirtoa voisi nopeuttaa jos olisi käytössä toinen kela runkolinjan päässä pellon päisteessä jota kelaamalla välttyy runkolinjan purkamiselta.

Lietteen pumppaamiseen on olemassa oma pumppunsa ainakin Rovatilla. Siinä on mm. repijäterät ja alipaineilmaus siemenveden imemistä varten(jolla ei kylläkään tee mitään - tavallinen käsipumppu varmatoimisempi).

Levitysmäärät systeemillä voi olla tosi rajuja. Liete katoaa peltoon tehokkaasti koska ajouria ei tule. Seuraavana päivänä on vaikeuksia erottaa mihin lietettä on levitetty.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: Make - 09.03.14 - klo:13:38
Virtsaa ole joskus levittänyt sadettuskoneella. Vedin putken jäätyneen maan aikaan levälleen ja sitten pystyi levittämään kosteaan maahan kun routa suli.
Yksi tila tuolla levittää sianvirtsaa jokasyksy sadetuskoneella. Hajun kyllä huomaa kilometrien päähän. ::)
90-luvun alussa olimme englannissa koulutilaala, jossa lietettä levitettiin karmeassa tuulessa sadetuskoneella aivan kyläkeskuksen viereen. Kuulemma olivat huonoissa väleissä kyläläisten kanssa.  ::)
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: bdr-529 - 09.03.14 - klo:16:50
Virtsaa ole joskus levittänyt sadettuskoneella. Vedin putken jäätyneen maan aikaan levälleen ja sitten pystyi levittämään kosteaan maahan kun routa suli.
Yksi tila tuolla levittää sianvirtsaa jokasyksy sadetuskoneella. Hajun kyllä huomaa kilometrien päähän. ::)
90-luvun alussa olimme englannissa koulutilaala, jossa lietettä levitettiin karmeassa tuulessa sadetuskoneella aivan kyläkeskuksen viereen. Kuulemma olivat huonoissa väleissä kyläläisten kanssa.  ::)

 Tuolla konstilla varmaan välit lämpeni entisestään.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: wolfheartscry - 09.03.14 - klo:22:03
80-luvulla Itä-Saksassa levittivät sadetimilla lietettä ja tulivat siinä sivussa levittäneeksi Eurooppaan myös suu-ja sorkkatautiepidemian.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: meedio - 09.03.14 - klo:23:08
Eiks toi paskatykki oo kaikkest järkevin vaihtoehto.Peruuttaa päisteeseen ja viuhkii 30 kärryllist samast paikast :)


https://www.youtube.com/watch?v=xDAQW1T1vQo

Taitais olla riittävän kalteva pelto se kaiken paras, yläpäisteeseen vaan tie ja lurauttaa vaunullisen paikkaansa, kyllä se keskimäärin tasan menee kuitenkin....
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: hans - 22.03.14 - klo:23:01
Hienosti menee! http://www.youtube.com/watch?v=I4kPznTVYPQ
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: Agraaari - 23.03.14 - klo:03:06
näyttää ilmaan ammyutu räkärtin poikasen siivelt mut ehlä tehokasta
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: Agraaari - 23.03.14 - klo:08:44
kyl ain onki komia kusiruutta
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: SKN - 23.03.14 - klo:08:45
kyl ain onki komia kusiruutta

Monekko silmät sulla on? Samoilla silmillä vuorokausi.

Arvostan ja nostan hattua sulle. Mun ei kunto kestä enää. :D
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: Terminator II - 24.03.14 - klo:20:38
Eiks toi paskatykki oo kaikkest järkevin vaihtoehto.Peruuttaa päisteeseen ja viuhkii 30 kärryllist samast paikast :)


https://www.youtube.com/watch?v=xDAQW1T1vQo

Taitais olla riittävän kalteva pelto se kaiken paras, yläpäisteeseen vaan tie ja lurauttaa vaunullisen paikkaansa, kyllä se keskimäärin tasan menee kuitenkin....

Italianot levittää paskaa tuolla systeemillä.Vuoristossa niillä kulkee tie pellon yläreunassa ja ne ajaa kuorma-autolla lietteen sinne. Säiliöautossa on vain pumppu ja puken pätkä että voivat ampua pellolle sen lieteen suoraan tieltä. Kyllä se alamäkeen valuu.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: ja101 - 01.06.14 - klo:22:03
Itse olen miettinyt samaa systeemiä. Tuntuu hullulta rullata vaunun kanssa pitkin peltoa. Liittymien kohdat tallaantuu kivikoviksi. Tavara loppuu keskelle peltoa jne.  :-\
Toki tässäkin systeemissä on omat ongelmansa varmasti, tiedä sitten kummassa niitä on enemmän.  ::)
Meillä pellot ovat muutamassa kokonaisuudessa jolloin sopivasti sijoitetusta etäsäiliöstä pitäisi pystyä pumppaamaan tavara letkuja pitkin kaikille pelloille.

Mitä itse olen asiaa tutkinut niin näitä systeemejähän on kahdenlaisia. Sellaisia missä tuota "paloletkua" vedellään perässä ees taas pellolla esim. agromiljo on tälläinen tai sitten tuollaista kovempaa tavaraa olevaa letkua purataan kelalta ja kelataan takaisin kelalle. Kelaa liikkuu joko pellolla tai on pellon päässä. Tälläisiä ovat esim. Cadman ja Veenhuis Rotomax.

Systeemi missä tuota "paloletkua" vedellään pitkin peltoa vaikutta todella yksinkertaiselta, mutta niin kuin yllä luki niin letkun kanssa on määrätynlaisia ongelmia. Olisikin mielenkiintoista kuulla enemmän näistä ongelmista? Ongelmina mainitaan ainakin liitosten aukeaminen "vauhdissa". Eikö löytynyt parempia liitoksia? Ainakin nykyään agromiljon sivuilla on tuollaisia pantaliittimiä? Ilmeisesti on myös siirrytty käyttämään pidempiä pätkiä letkua. Sitten tuo letkun hajoaminen. Onko oikeasti kuinka herkkä hajoamaan? Entä paineen katoaminen letkusta, mistä syystä se paine katoaa sieltä, jos letku ja liitokset pysyvät ehjinä?

Jos olen oikein ymmärtänyt niin aikoinaan, kun noita agromiljon systeemejä myytiin suomeen muutamia kappaleita niin niissä käytettiin levityksessä letkulevittimiä? Näissä tapauksissa levitys oli ilmeisesti päällä koko ajan eikä tavaran tuloa pysäytetty päisteessä? Youtubista löytyy videoita missä käytetään multaimia niin onko tietoa miten hetkellinen tavaran tulon pysäytys on toteutettu (päisteessä)? Onko multaimessa vain venttiili joka suljetaan ja pumppu työntää tavaraa "seinään" päisteessä käännön aikana?

Jokainen este pellolla aiheuttaa tietenkin ongelmia, mutta olisiko tässäkin ketjussa videonmuodossa olleesta kapistuksesta (hose humper) hyötyä, jolla tuota letkua siirrellään. Jos aina päisteessä, kun on tarvetta saisi letkun "kierrätettyä" päisteen kautta. Toki vaatii yhden traktorin ja kuskin. Muutenkin kiinnostaisi nähdä videoita tai piirroksia tai vastaavia ajotekniikasta. Yleensä kai ajetaan peltoa ees taas, mutta miten päisteet käsitellään?

Sitten on se toinen systeemi. Onko näistä kelasysteemeistä mitään tietoa. Onko tuo Heikkilän Ruskolla oleva laite ainut suomessa? Tuollaisella luulisi ainakin pääsevän niistä paineen katoamisista ja letkusotkuista. Ja esteiden kiertäminen luulisi onnistuvan helpommin. Toki laite on paljon monimutkaisempi ja sitä myöden taatusti kalliimpi. Myös ketteryys kärsii, jos ei ole tuollainen itsekulkeva.

Heitelkäähän ajatuksia ja kommentteja asiaan liittyen. Kyseisen tyyppiset systeemit kiinnostavat, koska vaunuralli pellolla täytyisi saada loppumaan, siitä ei pelto tykkää. Liete on kuitenkin johonkin laitettava.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: Adam Smith - 01.06.14 - klo:22:10
Levityskatko saadaan aikaan radio-ohjatulla 3-venttiilillä pumpulla, joka kääntää virtauksen takaisin säiliöön sulun ajaksi. Näin ainakin Cadmanilla.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: ja101 - 01.06.14 - klo:22:42
Levityskatko saadaan aikaan radio-ohjatulla 3-venttiilillä pumpulla, joka kääntää virtauksen takaisin säiliöön sulun ajaksi. Näin ainakin Cadmanilla.

Eikö tuossa cadmanissa ole juuri se "kova" letku, joten letku ei mene "makkaroille"? Agromiljon sijoituskylvö yksikön, jonka video löytyy netistä niin siinä näkyy ainakin selvästi venttiili sijoituslaitteessa jolla tavaran tulo katkaistaan, mutta videosta ei käy ilmi, että katkaistaanko tulo myös pumpunpäästä esim. kauko-ohjauksella.

Mitä enemmän tuohon systeemiin vaan tulee liikkuvia osia ja laitteita niin sitä vika herkemmäksi ja kalliimmaksi laitteisto tulee, luulisin.  :-\
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: bauer - 02.06.14 - klo:11:10
Eniten noissa vetoletkusysteemeissä ihmetyttää se, miksi sinne pellolle pitää vielä mennä jollakin koneella räpimään, kun lietteen voi pumpata tykillä 80m leveinä siivuina. Suurin ongelma on siinä kuinka saada aika kulumaan vetojen välissä.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: metsajussi - 02.06.14 - klo:11:39
Eniten noissa vetoletkusysteemeissä ihmetyttää se, miksi sinne pellolle pitää vielä mennä jollakin koneella räpimään, kun lietteen voi pumpata tykillä 80m leveinä siivuina. Suurin ongelma on siinä kuinka saada aika kulumaan vetojen välissä.

Jos pitää kuitenkin käyttää multainta?
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: bauer - 02.06.14 - klo:12:23
Toki jos mullata haluaa, eikä vetää raitoina pintaan.
Otsikko: Vs: Lietteen vetoletkulevitys.
Kirjoitti: zetor8045 - 02.06.14 - klo:19:48
Eniten noissa vetoletkusysteemeissä ihmetyttää se, miksi sinne pellolle pitää vielä mennä jollakin koneella räpimään, kun lietteen voi pumpata tykillä 80m leveinä siivuina. Suurin ongelma on siinä kuinka saada aika kulumaan vetojen välissä.

Jos pitää kuitenkin käyttää multainta?
Taitaa kans hajuhaitat olla yks juttu...