Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Stiz - 27.02.14 - klo:19:02
-
Ei kellään saattuisi olemaan ylimääräisenä ehjiä tai rikkinäisiä nostokynkkiä? Riittäisi että booriosa olisi ehjä :P
-
vitsailet??
sehän se siitä hajuaaki ;D
-
Onko tuokin jo loppu valtralta varaosista? ???
Enään ei saanut mm. viissataseen nostolaitteen poikki-akselin laakereitakaan >:( Kuluva osa, ja kun riittävästi kuluu, ei tiivisteet pidä vaan vuotaa öljyä välistä.
-
Ei kellään saattuisi olemaan ylimääräisenä ehjiä tai rikkinäisiä nostokynkkiä? Riittäisi että booriosa olisi ehjä :P
Hitsaa sen kiinni. Isompia seikkailuja sitten vaan.
-
on tää ny yhtä perkelettä. itse kysyin liki kymmenen vuotta sitten tuntimittaria 05-sarjan valteemiin, vuodelta -88. "eihän ny niin vanhaan koneeseen enään saa oseja" tuli vastaus tiskiltä.
mutta 50-luvun massikkaanpa saa.
-
on tää ny yhtä perkelettä. itse kysyin liki kymmenen vuotta sitten tuntimittaria 05-sarjan valteemiin, vuodelta -88. "eihän ny niin vanhaan koneeseen enään saa oseja" tuli vastaus tiskiltä.
mutta 50-luvun massikkaanpa saa.
Ja 70 luvun Leylandiin 8)
-
Juuri tämän takia ei ole tilalla ollu yhtään vallua koskaan ;)
-
Nuo on kyllä kieltämättä aika haperia kokemusta on :-[
-
Ei kellään saattuisi olemaan ylimääräisenä ehjiä tai rikkinäisiä nostokynkkiä? Riittäisi että booriosa olisi ehjä :P
On yksi katkennut, muistaakseni oikeanpuolinen. Boori on kyllä ehjä :-X
-
Voisi kanssa löytyä vasen missä poori osa on ehjä. Jos ei tullu romukuormaan heitettyä. Täytyy tarkistaa huomenna.
-
Tarkoitus olisi teettä pidempi läpiakseli ja hitsata tuplaboorit päätyihin. Loistavaa jos nämä nyt täältä löytyy ;D
-
on tää ny yhtä perkelettä. itse kysyin liki kymmenen vuotta sitten tuntimittaria 05-sarjan valteemiin, vuodelta -88. "eihän ny niin vanhaan koneeseen enään saa oseja" tuli vastaus tiskiltä.
mutta 50-luvun massikkaanpa saa.
Ja 70 luvun Leylandiin 8)
Sihen niitä tarvitaan.
-
Juu yritän kattoo huomenna. Mutta on iso mutta löytyykö niitä paloja enää. Kyllä semmonen yksi piti vielä jossain olla tallella. Ei ole nyt vähään aikaan menny kun tuo 705 on jo kelvemmissä hommisa.
-
on tosiasasn hieno asia että kotimaiseen ei enää saa osia kun ikää on yli 15 vuotta mutta 40 vuotta vanhoihin saa osia kun on ulkomailla tehtyjä.
-
Kannattaisiko ennemmin teettää hajonneeseen kynkkään ja akseliin kohtuu järeä kiilaura tai vaikkapa kaksi. Sitten on niitä tehty niinkin, että poraa reiät boorin suuntaisesti akselin ja kynkän saumaan ja kierteet niihin. Kova topruuvi lukitteella kiinni ja on pysynyt hyvin.
-
ainakin itellä olleessa valtussa oli niin mellosta tavarasta tehtyä että tuo poraaminen ei edes ole mikään hankala tehtävä, melkein kemppiliimaa laittaisin ite väliin ja sit kun kosahtais niin kiertoon.
-
Pitääkö tämä ihan oikeasti paikkansa, että vanhempiin Valttereihin ei saa osia
- vai onko kyse vain joistain tietyistä osista?
- vai onko niin, että osat ovat tilapäisesti loppu, jos niitä tehdään vain aika-ajoin?
Jotenkin luulisi että kotimaisen koneen yksi myyntivaltti on varaosahuolto. Näin ainakin porilaista puimuria mainostavat.
-
Varmaan kannattaisi teetättää kerralla isompi erä pelkkää booriholkkia, jolle porattaisiin alkuperäisen boorireiän läpi suora reikä ja seevatun holkin päistä hitsattaisiin alkuperäiseen kynkkään kiinni? Samalla boorin materiaalikin olisi kestävämpää, todennäköisesti ikuinen ratkaisu.
Noihinhan on ollut saatavissa muutossarjaa, jossa akseliin tehtiin kierrereikä keskelle ja päihin tulivat kuppimaiset rikat. Ne painoivat kynkkiä akselikoteloa vasten ja pitivät booreja kuluttavan välyksen pois.
-
Varmaan kannattaisi teetättää kerralla isompi erä pelkkää booriholkkia, jolle porattaisiin alkuperäisen boorireiän läpi suora reikä ja seevatun holkin päistä hitsattaisiin alkuperäiseen kynkkään kiinni? Samalla boorin materiaalikin olisi kestävämpää, todennäköisesti ikuinen ratkaisu.
Noihinhan on ollut saatavissa muutossarjaa, jossa akseliin tehtiin kierrereikä keskelle ja päihin tulivat kuppimaiset rikat. Ne painoivat kynkkiä akselikoteloa vasten ja pitivät booreja kuluttavan välyksen pois.
Sen piirustuksen ainakin sai minkä mukaan sai sorvata ne lautaset. Lakkaa muuten nostamasta, kun segeri petti ja putos pois epäkeskolta. Oli jätettävä aurat siihen paikkaan, kun paistettä kyntäessä poiki.
-
Pitääkö tämä ihan oikeasti paikkansa, että vanhempiin Valttereihin ei saa osia
- vai onko kyse vain joistain tietyistä osista?
- vai onko niin, että osat ovat tilapäisesti loppu, jos niitä tehdään vain aika-ajoin?
Jotenkin luulisi että kotimaisen koneen yksi myyntivaltti on varaosahuolto. Näin ainakin porilaista puimuria mainostavat.
Nopea varaosapalvelu pitää traktorit töissä ja vähentää seisonta-aikaa. Sesonkiaikaan varaosapalvelumme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa. Varastosta löytyy osia myös 1980- ja 1990-lukujen traktoreihin.
Näin sanotaan valtran sivuilla, eli ajatuksena jo 1970 lukulaiset ja vanhemmat on unohdettu.
Viimeksi törmäsin nostolaitteen helaan v500 malliin, ei saa enää, eikä tehdä.
Kun hyllypaikalta loppuu tavara, vanhoihin vehkeisiin ei uusia tilata.
Esmes suosikkimalli 502:n moottorin laakereita ei saa enää kuin STD ja suurinta ylikokoa.
Kokoajan se on huonontumaan päin 80 lukuisissakin malleissa näköjään.
-
Pitääkö tämä ihan oikeasti paikkansa, että vanhempiin Valttereihin ei saa osia
- vai onko kyse vain joistain tietyistä osista?
- vai onko niin, että osat ovat tilapäisesti loppu, jos niitä tehdään vain aika-ajoin?
Jotenkin luulisi että kotimaisen koneen yksi myyntivaltti on varaosahuolto. Näin ainakin porilaista puimuria mainostavat.
Nopea varaosapalvelu pitää traktorit töissä ja vähentää seisonta-aikaa. Sesonkiaikaan varaosapalvelumme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa. Varastosta löytyy osia myös 1980- ja 1990-lukujen traktoreihin.
Näin sanotaan valtran sivuilla, eli ajatuksena jo 1970 lukulaiset ja vanhemmat on unohdettu.
Viimeksi törmäsin nostolaitteen helaan v500 malliin, ei saa enää, eikä tehdä.
Kun hyllypaikalta loppuu tavara, vanhoihin vehkeisiin ei uusia tilata.
Esmes suosikkimalli 502:n moottorin laakereita ei saa enää kuin STD ja suurinta ylikokoa.
Kokoajan se on huonontumaan päin 80 lukuisissakin malleissa näköjään.
En kyllä tiedä yhtäkään valmetia, joka olisi jäänyt osien puuttumisen takia korjaamatta. :-X
-
Pitääkö tämä ihan oikeasti paikkansa, että vanhempiin Valttereihin ei saa osia
- vai onko kyse vain joistain tietyistä osista?
- vai onko niin, että osat ovat tilapäisesti loppu, jos niitä tehdään vain aika-ajoin?
Jotenkin luulisi että kotimaisen koneen yksi myyntivaltti on varaosahuolto. Näin ainakin porilaista puimuria mainostavat.
Nopea varaosapalvelu pitää traktorit töissä ja vähentää seisonta-aikaa. Sesonkiaikaan varaosapalvelumme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa. Varastosta löytyy osia myös 1980- ja 1990-lukujen traktoreihin.
Näin sanotaan valtran sivuilla, eli ajatuksena jo 1970 lukulaiset ja vanhemmat on unohdettu.
Viimeksi törmäsin nostolaitteen helaan v500 malliin, ei saa enää, eikä tehdä.
Kun hyllypaikalta loppuu tavara, vanhoihin vehkeisiin ei uusia tilata.
Esmes suosikkimalli 502:n moottorin laakereita ei saa enää kuin STD ja suurinta ylikokoa.
Kokoajan se on huonontumaan päin 80 lukuisissakin malleissa näköjään.
En kyllä tiedä yhtäkään valmetia, joka olisi jäänyt osien puuttumisen takia korjaamatta. :-X
Lähes kaikenhan voi korvata, mutta kyllä minä arvostan sitä, että osan saa varaosanumerolla varaosaliikkeestä, eikä tarvitse odottaa kuutta kuukautta, että saa osan valmiiksi.
-
Nuffieldmaster hieman liioittelee.502 saa esim. kytkentäholkkeja ym vaihteisto osaa aika mukavasti.
Acco kun tuli isännäksi on tietysti karsittu osia hyllystä.
-
05 sarjan malleihin ei ainakaan saa enää ulosottoakselin laakereita suoraan ja hyd.pumpun joku laippa on kanssa sellaine. kaveri kertoi kun laittaa 605:sta.
-
Pitääkö tämä ihan oikeasti paikkansa, että vanhempiin Valttereihin ei saa osia
- vai onko kyse vain joistain tietyistä osista?
- vai onko niin, että osat ovat tilapäisesti loppu, jos niitä tehdään vain aika-ajoin?
Jotenkin luulisi että kotimaisen koneen yksi myyntivaltti on varaosahuolto. Näin ainakin porilaista puimuria mainostavat.
Nopea varaosapalvelu pitää traktorit töissä ja vähentää seisonta-aikaa. Sesonkiaikaan varaosapalvelumme päivystää 24 tuntia vuorokaudessa. Varastosta löytyy osia myös 1980- ja 1990-lukujen traktoreihin.
Näin sanotaan valtran sivuilla, eli ajatuksena jo 1970 lukulaiset ja vanhemmat on unohdettu.
Viimeksi törmäsin nostolaitteen helaan v500 malliin, ei saa enää, eikä tehdä.
Kun hyllypaikalta loppuu tavara, vanhoihin vehkeisiin ei uusia tilata.
Esmes suosikkimalli 502:n moottorin laakereita ei saa enää kuin STD ja suurinta ylikokoa.
Kokoajan se on huonontumaan päin 80 lukuisissakin malleissa näköjään.
En kyllä tiedä yhtäkään valmetia, joka olisi jäänyt osien puuttumisen takia korjaamatta. :-X
Lähes kaikenhan voi korvata, mutta kyllä minä arvostan sitä, että osan saa varaosanumerolla varaosaliikkeestä, eikä tarvitse odottaa kuutta kuukautta, että saa osan valmiiksi.
Tjaa...En tiedä myöskään yhtään valmettia, joka olisi osien saamispuutteen vuoksi joutunut seisomaan kovin pitkään... :-X
-
05 sarjan malleihin ei ainakaan saa enää ulosottoakselin laakereita suoraan ja hyd.pumpun joku laippa on kanssa sellaine. kaveri kertoi kun laittaa 605:sta.
Itselläkin on joskus remontit venyneet, kun on joku ystävällismielisen utelias kysynyt verstaassa lojuvan projektin kohtaloa, olen itsekin sanonut, että ei ole saanut osia... :-X
-
05 sarjan malleihin ei ainakaan saa enää ulosottoakselin laakereita suoraan ja hyd.pumpun joku laippa on kanssa sellaine. kaveri kertoi kun laittaa 605:sta.
Pumppuja kyllä saa ja niitä siinä ei ole kun yksi. Tietysti jos tarkoittaa sitä mihin se pumppu tulee kiinni, eli koko peräkotelo. Vai onkohan nää niitä kaverinkaveri juttuja ;D Valmettiin / Valtraan on maltillisesti hinnoitellut osat, pienet valmistus määrät ja kohtuu vähäinen tarve, ei myyjän kannalta paras mahdollinen yhtälö. Kaasujousia ja lämppärin puhaltimia on melkein joka kaupassa ;D
-
Joku kun kertoisi mistä saa seuraavat varaosat kun niitä niin hyvin saa mukamas:
592 230 Nostoakselin holkki vas
622 170 Nostoakselin holkki oik.
-
Joku kun kertoisi mistä saa seuraavat varaosat kun niitä niin hyvin saa mukamas:
592 230 Nostoakselin holkki vas
622 170 Nostoakselin holkki oik.
Mikä vehje? Holkki itse tehtynä ei kuulosta pahalta?
-
Joku kun kertoisi mistä saa seuraavat varaosat kun niitä niin hyvin saa mukamas:
592 230 Nostoakselin holkki vas
622 170 Nostoakselin holkki oik.
Mikä vehje? Holkki itse tehtynä ei kuulosta pahalta?
V500. Materiaalin etsintä, sorvarin etsintä, osien vienti sorvarille ja sitten odottaa, että sorvari saa sen tehtyä. Ei ole kyllä hätäisen hommaa. Mieluummin ostasin valmiit palikat jotka asennan tallissa paikoilleen ja matka jatkuu. Kuten sanoin, joka osan saa lähestulkoon tehtyä/teetätettyä mutta homman järkevyys karkaa käsistä.
-
Joku kun kertoisi mistä saa seuraavat varaosat kun niitä niin hyvin saa mukamas:
592 230 Nostoakselin holkki vas
622 170 Nostoakselin holkki oik.
Mikä vehje? Holkki itse tehtynä ei kuulosta pahalta?
V500. Materiaalin etsintä, sorvarin etsintä, osien vienti sorvarille ja sitten odottaa, että sorvari saa sen tehtyä. Ei ole kyllä hätäisen hommaa. Mieluummin ostasin valmiit palikat jotka asennan tallissa paikoilleen ja matka jatkuu. Kuten sanoin, joka osan saa lähestulkoon tehtyä/teetätettyä mutta homman järkevyys karkaa käsistä.
Kunnon sorvarilla on punametallit hyllyssä. Olishan se hienoa jos ne osat sais Valtralta.
-
Joku kun kertoisi mistä saa seuraavat varaosat kun niitä niin hyvin saa mukamas:
592 230 Nostoakselin holkki vas
622 170 Nostoakselin holkki oik.
Mikä vehje? Holkki itse tehtynä ei kuulosta pahalta?
V500. Materiaalin etsintä, sorvarin etsintä, osien vienti sorvarille ja sitten odottaa, että sorvari saa sen tehtyä. Ei ole kyllä hätäisen hommaa. Mieluummin ostasin valmiit palikat jotka asennan tallissa paikoilleen ja matka jatkuu. Kuten sanoin, joka osan saa lähestulkoon tehtyä/teetätettyä mutta homman järkevyys karkaa käsistä.
Kunnon sorvarilla on punametallit hyllyssä. Olishan se hienoa jos ne osat sais Valtralta.
Maffieldnusterin tapauksessa ne todellakin pitäs SAADA... ;D
-
Joku kun kertoisi mistä saa seuraavat varaosat kun niitä niin hyvin saa mukamas:
592 230 Nostoakselin holkki vas
622 170 Nostoakselin holkki oik.
Mikä vehje? Holkki itse tehtynä ei kuulosta pahalta?
V500. Materiaalin etsintä, sorvarin etsintä, osien vienti sorvarille ja sitten odottaa, että sorvari saa sen tehtyä. Ei ole kyllä hätäisen hommaa. Mieluummin ostasin valmiit palikat jotka asennan tallissa paikoilleen ja matka jatkuu. Kuten sanoin, joka osan saa lähestulkoon tehtyä/teetätettyä mutta homman järkevyys karkaa käsistä.
Kunnon sorvarilla on punametallit hyllyssä. Olishan se hienoa jos ne osat sais Valtralta.
Maffieldnusterin tapauksessa ne todellakin pitäs SAADA... ;D
;D ;D
-
Kävin kysymässä kynkkiä marmoritiskiltä. Akseli noin 1000 € ja kynkät 500 €/kpl :o
Pajalta saa uuden pidemmän akselin mittatilaustyönä noin 300-400 €. Ei tarvi paljoa arvuutella että mistä hommaa ;D
-
No niin. Eli osia on valmetteihinkin. Saatavuus onkin näköjään vain rahaongelma... :-X
-
Joku kun kertoisi mistä saa seuraavat varaosat kun niitä niin hyvin saa mukamas:
592 230 Nostoakselin holkki vas
622 170 Nostoakselin holkki oik.
Mikä vehje? Holkki itse tehtynä ei kuulosta pahalta?
V500. Materiaalin etsintä, sorvarin etsintä, osien vienti sorvarille ja sitten odottaa, että sorvari saa sen tehtyä. Ei ole kyllä hätäisen hommaa. Mieluummin ostasin valmiit palikat jotka asennan tallissa paikoilleen ja matka jatkuu. Kuten sanoin, joka osan saa lähestulkoon tehtyä/teetätettyä mutta homman järkevyys karkaa käsistä.
Kunnon sorvarilla on punametallit hyllyssä. Olishan se hienoa jos ne osat sais Valtralta.
* Juurikin näin. Osaavalla ja tekevällä sorvarilla on aihioita varmasti hyllyssä ja jos ei ole, niin tietää mistä löytää tai ohjaa toiseen paikkaan. Nopeimmillaan hilut voi saada kouraan jo samana pv nä, jos kiire on :)
-
Kävin kysymässä kynkkiä marmoritiskiltä. Akseli noin 1000 € ja kynkät 500 €/kpl :o
Pajalta saa uuden pidemmän akselin mittatilaustyönä noin 300-400 €. Ei tarvi paljoa arvuutella että mistä hommaa ;D
Eikös sitä kannattaisi ennemmin teettää / tehdä ne nostokynkät kunnon teräksestä, jos ne kerran heikot ovat.
-
eihän sitä mitään laittelun iloja jäis jälelle! joutus jopa tekemään sillä jotain kun ei vois sanoa et taas katkis kynkkä!
-
Löytyisikö keneltäkään -05 sarjan työntövarren korvaketta?
Voi hyvin olla rikkinäinenkin, kunhan kiinnityslevy olisi suora ja tiivistepinnaltaan kunnossa.
-
Löytyisikö keneltäkään -05 sarjan työntövarren korvaketta?
Voi hyvin olla rikkinäinenkin, kunhan kiinnityslevy olisi suora ja tiivistepinnaltaan kunnossa.
Löytyy varmaan lähes kaikilta joilla on -05 sarjan Valmetti ;D
Kerro kuitenkin myyntihaluisille M16 vai M20 pulteilla eli 1 vai 3 reikää, yleisimmin.
-
Löytyisikö keneltäkään -05 sarjan työntövarren korvaketta?
Voi hyvin olla rikkinäinenkin, kunhan kiinnityslevy olisi suora ja tiivistepinnaltaan kunnossa.
Löytyy varmaan lähes kaikilta joilla on -05 sarjan Valmetti ;D
Kerro kuitenkin myyntihaluisille M16 vai M20 pulteilla eli 1 vai 3 reikää, yleisimmin.
Miksi niitä on hyllyssä?????? Ei mulla ainakaan ole 25000h ollaan ajeltu -05 :lla ja ei mulla ole hyllyssä.
-
Löytyisikö keneltäkään -05 sarjan työntövarren korvaketta?
Voi hyvin olla rikkinäinenkin, kunhan kiinnityslevy olisi suora ja tiivistepinnaltaan kunnossa.
Löytyy varmaan lähes kaikilta joilla on -05 sarjan Valmetti ;D
Kerro kuitenkin myyntihaluisille M16 vai M20 pulteilla eli 1 vai 3 reikää, yleisimmin.
Miksi niitä on hyllyssä?????? Ei mulla ainakaan ole 25000h ollaan ajeltu -05 :lla ja ei mulla ole hyllyssä.
Mikä *itun hylly? Ihan itte keksit hyllys :o
-
jep jep ;D ;D ;D, muttei niitä muutenkaan ole, paitsi yksi ja sekin on tuon punatulkun repussa kiinni. Eihän vaan kellään olis vetokitaa siihen sopivaa. Olis meinaan oljen paalauksessa hyvä, niin sais koneen alle maavaraa lisää.
-
jep jep ;D ;D ;D, muttei niitä muutenkaan ole, paitsi yksi ja sekin on tuon punatulkun repussa kiinni. Eihän vaan kellään olis vetokitaa siihen sopivaa. Olis meinaan oljen paalauksessa hyvä, niin sais koneen alle maavaraa lisää.
Pianhan sen hitsailee kokoon.
-
Löytyisikö keneltäkään -05 sarjan työntövarren korvaketta?
Voi hyvin olla rikkinäinenkin, kunhan kiinnityslevy olisi suora ja tiivistepinnaltaan kunnossa.
Löytyy varmaan lähes kaikilta joilla on -05 sarjan Valmetti ;D
Kerro kuitenkin myyntihaluisille M16 vai M20 pulteilla eli 1 vai 3 reikää, yleisimmin.
Siis kyseessä on M20 pulteilla oleva, 3:lla tapin paikalla.
-
kysykääpä vaikka mittareita kyseiseen keksintöön. tai vaihteistoon rattaita. ette siten saa rahallakaan. siis kaikkia rattaita. ettekä esim. tuntimittareita. paitsi purkaamoilta.
-
kysykääpä vaikka mittareita kyseiseen keksintöön. tai vaihteistoon rattaita. ette siten saa rahallakaan. siis kaikkia rattaita. ettekä esim. tuntimittareita. paitsi purkaamoilta.
Sinänsä kumma, kun sitä kombimittaria on monessa muussakin vehkessä ::)
-
kysykääpä vaikka mittareita kyseiseen keksintöön. tai vaihteistoon rattaita. ette siten saa rahallakaan. siis kaikkia rattaita. ettekä esim. tuntimittareita. paitsi purkaamoilta.
Sinänsä kumma, kun sitä kombimittaria on monessa muussakin vehkessä ::)
-
Updatea projektiin, jotain tuommoista pitäisi tulla 805:n perään.
-
hyvältä vaikuttaa, onnea ja menestystä seuraavaan purkukertaan ;)
-
Updatea projektiin, jotain tuommoista pitäisi tulla 805:n perään.
Onkos tuossa ne 605 kynkät tai boorit, päässy uuteen elämään :)
-
Päivitystä.
Eli projekti valmistui jo kynnöille, viritelmä onnistui yllättävän hyvin. Kiitokset kkk kynkistä :)
Linkin takaa löytyvät kuvat. http://peon.lantrek.org/~erkkilae/Valmet%20805/ (http://peon.lantrek.org/~erkkilae/Valmet%20805/)
-
Päivitystä.
Eli projekti valmistui jo kynnöille, viritelmä onnistui yllättävän hyvin. Kiitokset kkk kynkistä :)
Linkin takaa löytyvät kuvat. http://peon.lantrek.org/~erkkilae/Valmet%20805/ (http://peon.lantrek.org/~erkkilae/Valmet%20805/)
Eipä kestä. :) Tai paremminkin nyt varmasti kestää 8)
-
Siellähän (http://www.ikh.fi/Varaosat_traktorit_ja_tyokoneet/Uutuudet#!tid52493) niitä uusia, oikeaa ja vasenta.
-
Siellähän (http://www.ikh.fi/Varaosat_traktorit_ja_tyokoneet/Uutuudet#!tid52493) niitä uusia, oikeaa ja vasenta.
Mutta ei noin jämeriä 8)
-
No olihan tuo huomattavasti parannettu painos kun tuli pidempi akseli! :)
-
hahaa. paras kones mitä valtran lipun alla koskaan myyty tuo 05 sarja ja nyt niihin saa joitakin uusio-oseja. toivottavasti valmistus laajenee kattamaan koko repertuaarin kärsästä uloimmaiseen vetovarrenpalloon ;D