Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: karikoo55 - 18.02.14 - klo:09:35
-
Kyseessä ilmeisesti vanhan pesukoneen moottori. Päällepäin ehjän näköinen.
Koneeseen menee viisi johtoa (kuva) kaksi harmaata, kaksi sinistä ja yksi musta johto.
Luultavasti kone pyörii kumpaankin suuntaan jos piuhat kytkee oikein. Jos kytkee väärin, niin.......
No niin sähkötyötaitoiset, kuinka laitetaan?
-
Ainakin se tarvitsee käyntikondensaattorin (14 uF) - onko se moottorissa kiinni tai yleensä mukana/tallessa?
Ilmeisesti 2-nopeusmoottori (440/2850), siksi kahdet kääminpäät.
Yleensä nuo menevät niin, että kahteen kääminpäähän tuodaan 230 VAC ja siihen kolmanteen karvaan sitten kondensaattori jommasta kummasta niistä mitä syötetään. Pyörimissuunta riippuu kumpaan sen konkan toisen johdon sitten laittaa
Ohmipuntarilla saanee selville mitkä piuhat kuuluvat mihinkin käämitykseen. Arvaus voisi olla että harmaa/sininen on aina pari, ja konkka siihen mustaan. Toinen harmaa/sininen-pari on sitten toinen nopeus. Arvaus voi olla vääräkin, pitäisi tosiaan vähän mittailla miltä ne käämit näyttävät, pitäisi löytää vastusarvoltaan samanlaiset kullekin nopeusalueelle.
-
Näissä hommissa nuo yritys/erehdys konstit ovat jännittäviä. Koskaan ei tiedä milloin henki lähtee. ;D ;D
-
Näissä hommissa nuo yritys/erehdys konstit ovat jännittäviä. Koskaan ei tiedä milloin henki lähtee. ;D ;D
Amatööri ::)
Johdot voi liittää muutenkin kun pitämällä sormin kiinni. Vanhoissa koneissa pelleissä sisällä on joskus kytkentä kuvia. Väreistä ei kyllä mittaamatta uskalla sanoa.
-
Niistä johdinväreistä:
Nykyisin L vaihe on musta, N maa on vaaleansininen ja PE tai S suojamaa on kelta-vihreä.
Ennen vuotta 1974 L oli musta, N harmaa ja PE tai S suojamaa punainen.
Mutta vannomaan en mene mitään.
-
Monen täällä alkaneen tarinan viimeinen luku luetaan Tilannehuoneesta ;D
-
Niistä johdinväreistä:
Nykyisin L vaihe on musta, N maa on vaaleansininen ja PE tai S suojamaa on kelta-vihreä.
Ennen vuotta 1974 L oli musta, N harmaa ja PE tai S suojamaa punainen.
Mutta vannomaan en mene mitään.
Ei ne kuule päde mihinkään pyykkikoneen moottoriin!! Paisi nyt kevin näkeekin mihin se menee.
-
Monen täällä alkaneen tarinan viimeinen luku luetaan Tilannehuoneesta ;D
Tulikin sopivasti mieleen: Eikai vanha polttoainesäiliö mitään silmille tule, kun pitäisi se plasmalla laittaa halki?? Ystävälliset vastaukset mahdollisimman pian, ennenkuin on myöhäistä.......
-
Monen täällä alkaneen tarinan viimeinen luku luetaan Tilannehuoneesta ;D
Tulikin sopivasti mieleen: Eikai vanha polttoainesäiliö mitään silmille tule, kun pitäisi se plasmalla laittaa halki?? Ystävälliset vastaukset mahdollisimman pian, ennenkuin on myöhäistä.......
Jos se on tupaöljyä, anna mennä. Laitan varoiksi kumiankan, eikun tilannehuoneen seurantaan ;D
-
Niistä johdinväreistä:
Nykyisin L vaihe on musta, N maa on vaaleansininen ja PE tai S suojamaa on kelta-vihreä.
Ennen vuotta 1974 L oli musta, N harmaa ja PE tai S suojamaa punainen.
Mutta vannomaan en mene mitään.
Ei ne kuule päde mihinkään pyykkikoneen moottoriin!! Paisi nyt kevin näkeekin mihin se menee.
Ikävä kyllä eivät päde juu. Ja automaatiopuolellakaan jonkun anturin tms värit eivät noita noudattele.
Yksi 'hauska' homma on myös kytkeä Y/D-kytkin 3-vaihemoottoriin, silloin kun siitä käytetystä mutta tuntemattomasta nokkakytkinhärdellistä on kadonnut se kopan sisälle liimattu kytkentäohje... johtojahan ei ole kuin 6 ja johdonpaikkoja ympäri kytkintä on reippaasti toistakymmentä.. ja sen kytkimen logiikka on todella työläs selvittää.
Moottorit ovat hankalampia ymmärtää kuin joku lämmitin tai lamppu. Meni eräs viljakierukkavalmistajakin vipuun muutama vuosi sitten kun vaihtoivat moottoritoimittajaa. Entinen oli ollut 230/400 V ja uudet olivat 400/600 V, mutta kokoonpanolinjalle asti tieto muutoksesta ei kulkenut. Niinpä siellä laittoivat kytkentäkotelon liuskat edelleen tähteen (ruuvi siis toimitettiin kytkettynä, töpselin ja kaapelin kera). Ei tahtonut jaksaa ruuvi pyöriä jos vähänkään kuormitti ja hetki asiaa ihmeteltiin kunnes päätin tarkistaa moottorinkin kytkennän.
Osaavalle sähkärille nämä asiat ovat selkäytimessä.
-
Niistä johdinväreistä:
Nykyisin L vaihe on musta, N maa on vaaleansininen ja PE tai S suojamaa on kelta-vihreä.
Ennen vuotta 1974 L oli musta, N harmaa ja PE tai S suojamaa punainen.
Mutta vannomaan en mene mitään.
Voi tuossa punaisessa olla vaihekin ja samoin harmaassakin.
Sitten kun huonossa valossa ilman lukulaseja siitä sorkkii. Niin valkoinen vaihejohdin voi sekaantua harmaaseen nollaan.
Ruskea, musta, harmaa; vaiheet sininen nolla, kelta-vihreä suojamaa.
Sitten kun siirrytään 4 => 5 johtoon => sininen ja kevi samaan.
Kun on tämmösiä "puolikiinteitä" asennuksia ja jokin jatkojohto pyörähtää puolikierrosta niin kas sinisessä ja suojamaassakin on virtaa. Metallikuorista poraa on silloin hankala saada kädestä irti ennenkuin katkaisee sähköt.
-
Kyseessä ilmeisesti vanhan pesukoneen moottori. Päällepäin ehjän näköinen.
Koneeseen menee viisi johtoa (kuva) kaksi harmaata, kaksi sinistä ja yksi musta johto.
Luultavasti kone pyörii kumpaankin suuntaan jos piuhat kytkee oikein. Jos kytkee väärin, niin.......
No niin sähkötyötaitoiset, kuinka laitetaan?
pitäskö mirkkelin kivi saada pyörimään ;) ;D 8) ::)
-
Niistä johdinväreistä:
Nykyisin L vaihe on musta, N maa on vaaleansininen ja PE tai S suojamaa on kelta-vihreä.
Ennen vuotta 1974 L oli musta, N harmaa ja PE tai S suojamaa punainen.
Mutta vannomaan en mene mitään.
Ei ne kuule päde mihinkään pyykkikoneen moottoriin!! Paisi nyt kevin näkeekin mihin se menee.
Ikävä kyllä eivät päde juu. Ja automaatiopuolellakaan jonkun anturin tms värit eivät noita noudattele.
Yksi 'hauska' homma on myös kytkeä Y/D-kytkin 3-vaihemoottoriin, silloin kun siitä käytetystä mutta tuntemattomasta nokkakytkinhärdellistä on kadonnut se kopan sisälle liimattu kytkentäohje... johtojahan ei ole kuin 6 ja johdonpaikkoja ympäri kytkintä on reippaasti toistakymmentä.. ja sen kytkimen logiikka on todella työläs selvittää.
Moottorit ovat hankalampia ymmärtää kuin joku lämmitin tai lamppu. Meni eräs viljakierukkavalmistajakin vipuun muutama vuosi sitten kun vaihtoivat moottoritoimittajaa. Entinen oli ollut 230/400 V ja uudet olivat 400/600 V, mutta kokoonpanolinjalle asti tieto muutoksesta ei kulkenut. Niinpä siellä laittoivat kytkentäkotelon liuskat edelleen tähteen (ruuvi siis toimitettiin kytkettynä, töpselin ja kaapelin kera). Ei tahtonut jaksaa ruuvi pyöriä jos vähänkään kuormitti ja hetki asiaa ihmeteltiin kunnes päätin tarkistaa moottorinkin kytkennän.
Osaavalle sähkärille nämä asiat ovat selkäytimessä.
Nimenomaan, osaavalle ;D Yksvaiheisen tamun perään moottorin kytkentä ja yleensä taajuusmuuttajat tuntuu joskus olevan vähän hakusessa näille "valosähköasentajille".
-
Kun on tämmösiä "puolikiinteitä" asennuksia ja jokin jatkojohto pyörähtää puolikierrosta niin kas sinisessä ja suojamaassakin on virtaa. Metallikuorista poraa on silloin hankala saada kädestä irti ennenkuin katkaisee sähköt.
Jos tämmöisiä tekee niin olisi kyllä paras olla tekemättä enempää.
Ihan oikeasti, hengellä ei kannata leikkiä :-(
Jos et osaa, älä tee.
Jos luulet osaavasi, älä tee silloinkaan.
Jos todella osaat, tee ja tarkista lopuksi.
Älä tee 'virityksiä' vaikka osaat.