Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: apemies - 18.10.08 - klo:14:36
-
Isoissa nurmi- ja lietepuolen koneissa alkaa olla järjestään 800-sarjan renkaat. Vaikka niissä on vapaasti kääntyvä teli, niin ainakin oman kokemuksen perusteella ottavat melko hanakasti kiinni nurmen pintaan käännyttäessä.
Olenkin haaveillut aktiiviohjauksesta. Uuteen toki saisi tehdasasennuksenakin, mutta onnistuu ilmeisesti myös alanammattilaisten tekemänä. Isoin kustannus taitaa olla vetokuulaliitännän hankinta. Vaikenta taas saada liikettä "haistava" sylinteri toimimaan samaan tahtiin teliä ohjaavan sylinterin kanssa.
Onko kellään kokemusta näistä jälkiasenteisista aktiiviohjauksista tai tietoa, kuka niitä on tehnyt?
-
Jossaki lehessä oli joskus esitelty mekkaaninen ohojaos.
Ruukissa muistaakseni joku seppä viritelly näetä.
Nettikonneessa saattaa nytki olla yks pönttö myynnissä.
-
Tunnusteluun sylinteri, ohjaukseen toinen. Käännön herkkyyteen vaikuttaa sylinterien kokosuhde. Mahdollistaa helposti myös traktorin hydrauliikalla tapahtuvan pakko-ohjauksen.
-
Hyvän akseliston arvo on lietevaunussa jotain 25 -30%, noukkarissa vähemmän, mutta onko kukaan vielä kehitellyt vaihtoakselistoa? Sopivalla apurungolla vaihto olisi aika helppo tehdä ja saman apurungon avulla voisi vielä muuttaa telin paikkaa ajon aikana.
-
Hyvän akseliston arvo on lietevaunussa jotain 25 -30%, noukkarissa vähemmän, mutta onko kukaan vielä kehitellyt vaihtoakselistoa? Sopivalla apurungolla vaihto olisi aika helppo tehdä ja saman apurungon avulla voisi vielä muuttaa telin paikkaa ajon aikana.
Pöttinger noukkarissa alusta pultilla kiinni runnogossa. Ite mielessään pikku pierussaan niin funteerannut että ainakaan 5000 profiin ei olisi hankala kehitellä vaihedettavaa alustaa. Tarvetta olisi läskimmille renkaille ja lisä akselille
-
Hyvän akseliston arvo on lietevaunussa jotain 25 -30%, noukkarissa vähemmän, mutta onko kukaan vielä kehitellyt vaihtoakselistoa? Sopivalla apurungolla vaihto olisi aika helppo tehdä ja saman apurungon avulla voisi vielä muuttaa telin paikkaa ajon aikana.
Silti rengaskoko tulee rajoittavaksi tekijäksi. Mulla on lietekärryssä 800/50-34 renkaat ja painopiste aika alhaalla. Urakoitsija oli ajamassa omalla vaihtolavakärryllään lietettä ja siinä oli isompi säiliö, mutta huomattavasti pienemmät renkaat, 710/50-26,5 muistaakseni. Silti säiliö oli tosi ylhäällä ja sitä seuraten myös painopiste korkealla. Kaato on kuulemma ollut lähellä, kun toinen puoli on painunut peltoon. Ei silti, olisihan se kätevä systeemi, kun harvoin kaikkia kärryjä tarvitsee samaan aikaan.