Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SamiT - 08.02.14 - klo:20:51
-
Keväällä olisi olisi kuivalantaa saatava peltoon meillä ja yhteistyökumppanin tilalla. Levityskärryksi olemme ajatelleet hankkia n. 10 vuotta vanhan Bergmannin lautaslevittimellä tai Samsonin kahdella pystykelalla, ei mitään hirmuisen isoa mallia kuitenkaan, joku 8-10 tonnia olisi hyötykuormaa saatava kerralla kyytiin. Arvelemme Bergmannin levittävän hieman tasaisemmin ja leveämmälle mutta ilmeisesti Samson jonkin verran kestävämpi laite vielä enemmänkin ajettuna jos jostakin syystä sattuu joku "ei toivottu esine" levitettävän materiaalin joukkoon. Tavara on painavaa, joten ihan hepulit kärryt eivät tule kyseeseen. Onko mielipiteitä näistä kärryistä vai pitääkö hankkia ihan joku muu levitin kuin kumpikaan näistä?
-
Jokos myit?
-
Riippuu varmaan kuivalannan tyypistä, märkää parsipihattopaskaa vai jotain kestokuiviketta ja levitetäänkö nurmelle vai ei.
-
Jokos myit?
En.
-
Joskin Siroko (sinkitty) on toiminut hyvin meidän käytössä, tukevasti rakennettu vaunu. Kulkee kevyesti pellolla & asfaltilla.
-
Yhdellä akselilla isot renkaat ainakin on parempi kuin telipyörät... Kulkee tosi kevyesti pellolla perässä. Urakoitsijalla on jeantilin vaunu ja vierestä katsoen hienosti leviää. Urakoitsijalle ehdottomasti pystykelavaunu niin ei tarvi taistella niin kovasti kivi ym. vaurioiden kanssa. Kuinka tärkeää levitystasaisuus on? Aika pieneksi kikkareeksi hajoaa pystykelallisellakin vaunulla ja limittäin ajelee niin tulee tasaista jälkeä.
-
Joskin Siroko (sinkitty) on toiminut hyvin meidän käytössä, tukevasti rakennettu vaunu. Kulkee kevyesti pellolla & asfaltilla.
Onko siinä pohjakuljetin kahdella vai neljällä ketjulla?
-
Paskanlevityksen huippukone on 1-akselinen isoilla renkailla, 2 pystykelaa ja max. 12 motin tilavuus. Turha on painavempaa saati tehosyöppöä murskain/lautaslevitin vaunua PASKAN hävitykseen käyttää. Näillä monella saa kopan tyhjäksi minuutissa eikä ylimääräiset rojut paskanjoukossa paljoa hidasta :D. Kompostin, kalkin, tms. levitykseen on kyllä tarkempia koneita olemassa
-
Onko siinä pohjakuljetin kahdella vai neljällä ketjulla?
Kahdella ketjulla.
-
Onko siinä pohjakuljetin kahdella vai neljällä ketjulla?
Kahdella ketjulla.
Ja hyvin on silti kestänyt ilmeisesti? Näkyy Rollandit olevan myös kahdella ketjulla tässä kokoluokassa. Jotkut vaan vannovat sen nimeen että neljä ketjua oltava.
-
Onko siinä pohjakuljetin kahdella vai neljällä ketjulla?
Kahdella ketjulla.
Ja hyvin on silti kestänyt ilmeisesti? Näkyy Rollandit olevan myös kahdella ketjulla tässä kokoluokassa. Jotkut vaan vannovat sen nimeen että neljä ketjua oltava.
Kuuleppas T-kaima, ihmiset vannoo vaikka minkä nimeen, ei niitä kannata uskoa.
-
Itte vertasin uusista WF:n ja Tempon vaunuja (en ostotarkoituksessa). WF kahdella ketjulla ja ketjut järeät, eli ei pelkästään ketjujen lukumäärään varmaan voi paljoa perustaa. Ja onhan siinä yksi pari vähempänä rikkoutua/ säädettävänä.. Fliegliä pitävät kohtuullisena, mutta ei taida tuon ikäisissä löytyä?
-
Yhdellä akselilla isot renkaat ainakin on parempi kuin telipyörät... Kulkee tosi kevyesti pellolla perässä. Urakoitsijalla on jeantilin vaunu ja vierestä katsoen hienosti leviää. Urakoitsijalle ehdottomasti pystykelavaunu niin ei tarvi taistella niin kovasti kivi ym. vaurioiden kanssa. Kuinka tärkeää levitystasaisuus on? Aika pieneksi kikkareeksi hajoaa pystykelallisellakin vaunulla ja limittäin ajelee niin tulee tasaista jälkeä.
Itsellä ei ole kokemuksia kuin omasta JF av50:stä ja kaverin Jeantilin vaunusta, mutta kyllä nuo Jeantilit ovat varmasti yksi oikein hyvä vaihtoehto. Jälki aivan hyvä, eikä vaadi julmaa vetokonetta. Ja tuo yksiakselinen isoilla pyörillä (JF:kin oli kyllä yksi akselinen...) on kyllä "kosteammilla" olosuhteilla parempi kuin telikärriversio. Sellainenkin pelto on tullut nähtyä, jossa bergmannin vaunu isohkoilla telipyörillä ei päässyt kuin upoksiin, mutta tuo jeantil pysyi pinnalla. :-X
-
Yhdellä akselilla isot renkaat ainakin on parempi kuin telipyörät... Kulkee tosi kevyesti pellolla perässä. Urakoitsijalla on jeantilin vaunu ja vierestä katsoen hienosti leviää. Urakoitsijalle ehdottomasti pystykelavaunu niin ei tarvi taistella niin kovasti kivi ym. vaurioiden kanssa. Kuinka tärkeää levitystasaisuus on? Aika pieneksi kikkareeksi hajoaa pystykelallisellakin vaunulla ja limittäin ajelee niin tulee tasaista jälkeä.
Itsellä ei ole kokemuksia kuin omasta JF av50:stä ja kaverin Jeantilin vaunusta, mutta kyllä nuo Jeantilit ovat varmasti yksi oikein hyvä vaihtoehto. Jälki aivan hyvä, eikä vaadi julmaa vetokonetta. Ja tuo yksiakselinen isoilla pyörillä (JF:kin oli kyllä yksi akselinen...) on kyllä "kosteammilla" olosuhteilla parempi kuin telikärriversio. Sellainenkin pelto on tullut nähtyä, jossa bergmannin vaunu isohkoilla telipyörillä ei päässyt kuin upoksiin, mutta tuo jeantil pysyi pinnalla. :-X
Mää ihmettelen kauhiasti et kuin kaikissa kärryjä käsittelevissä topiikeissa tullaan aina sihen uppoomiseen?
-
Kuuleppas T-kaima, ihmiset vannoo vaikka minkä nimeen, ei niitä kannata uskoa.
Tiedän, vannomiset jonkun ihme kikottimien puolesta huomataan omastakin allekirjoituksesta. Juu ja lisäksi löytyy kolme vanhaa paljon ajettua ranskalaisvalmisteista autoa PSA-yhtymältä.
Varmaan joku pienempi pystykelapeli hankitaan paskavaunuksi, jostakin 2000 luvun alun vuosimalleista puhutaan.
-
Ja hyvin on silti kestänyt ilmeisesti? Näkyy Rollandit olevan myös kahdella ketjulla tässä kokoluokassa. Jotkut vaan vannovat sen nimeen että neljä ketjua oltava.
Tähän saakka on toiminut hyvin, on ne tottakai vähän venynyt mutta vielä on kiristysvaraa, ja sen jälkeen laikalla pari lenkkiä pois.
Väittäisin että kaikki tän tyyppiset vaunut on kahdella ketjulla, ne leveämmät Bergmannit, Tebbet on neljällä.
Unohdin mainita että Sirokossa on puomijousitus, se ei pompi eikä heilu turhaan, ja sopivalla traktorilla yhdistelmä liikkuu tiellä kuin juna. :)
-
Ja hyvin on silti kestänyt ilmeisesti? Näkyy Rollandit olevan myös kahdella ketjulla tässä kokoluokassa. Jotkut vaan vannovat sen nimeen että neljä ketjua oltava.
Tähän saakka on toiminut hyvin, on ne tottakai vähän venynyt mutta vielä on kiristysvaraa, ja sen jälkeen laikalla pari lenkkiä pois.
Väittäisin että kaikki tän tyyppiset vaunut on kahdella ketjulla, ne leveämmät Bergmannit, Tebbet on neljällä.
Unohdin mainita että Sirokossa on puomijousitus, se ei pompi eikä heilu turhaan, ja sopivalla traktorilla yhdistelmä liikkuu tiellä kuin juna. :)
Mikä on lehmipojan alaviiva sopiva traktori?
-
Ollaan vedetty MF 3080 ja viime syksyllä Same Silver 130, Samella se liikkuu parhaiten.
-
Yhdellä akselilla isot renkaat ainakin on parempi kuin telipyörät... Kulkee tosi kevyesti pellolla perässä. Urakoitsijalla on jeantilin vaunu ja vierestä katsoen hienosti leviää. Urakoitsijalle ehdottomasti pystykelavaunu niin ei tarvi taistella niin kovasti kivi ym. vaurioiden kanssa. Kuinka tärkeää levitystasaisuus on? Aika pieneksi kikkareeksi hajoaa pystykelallisellakin vaunulla ja limittäin ajelee niin tulee tasaista jälkeä.
Itsellä ei ole kokemuksia kuin omasta JF av50:stä ja kaverin Jeantilin vaunusta, mutta kyllä nuo Jeantilit ovat varmasti yksi oikein hyvä vaihtoehto. Jälki aivan hyvä, eikä vaadi julmaa vetokonetta. Ja tuo yksiakselinen isoilla pyörillä (JF:kin oli kyllä yksi akselinen...) on kyllä "kosteammilla" olosuhteilla parempi kuin telikärriversio. Sellainenkin pelto on tullut nähtyä, jossa bergmannin vaunu isohkoilla telipyörillä ei päässyt kuin upoksiin, mutta tuo jeantil pysyi pinnalla. :-X
Mää ihmettelen kauhiasti et kuin kaikissa kärryjä käsittelevissä topiikeissa tullaan aina sihen uppoomiseen?
Ainakin paskakärryillä on hyvät mahdollisuudet tulla upotetuksi peltoon kun joskus joutuu ajella ei optimaalisissa olosuhteissa... Tai sitten saattaa löytyä joku yllättävä paikka vieraalla pellolla touhutessa. Urakoitsijalla on isohkossa fergussa 650x2 rengastus takapyörissä ja eturenkaatkin on paripyörillä - sanoi traktorin uppoavan ennen kuin kärryn.
-
Entäpä millaisia ovat Jeantill ja Rolland? Niissäkin pääosin kaksiketjuiset pohjakuljettimet etsityn kokoluokan vehkeissä. Melko loppuun ajettuja monet kärryt alkavat olla jo 10 vuoden iässä valitettavan usein. Monilla näkyy myös olevan levitetty kuution kuviä ja muuta "sattumaa" tavaran seassa yleiskunnosta päätellen.
-
no mites noi Apollon vaunut tekeekö niillä mitään? ei ihan niin suolasissa hinnoissa kun noi muut?
-
Onko vielä jollakulla viimeistä puheenvuoroa Samsonia vastaan tai sen puolesta? Kauppaa on kohta tehtävä että ehtii vehkeet kevääksi laittaa iskuun.
-
No samsonilla (SP9) tuli yks kesä levitettyä paskaa n. 1500m3 ja ainut "vika" mikä koneeseen tuli oli öljyvuoto pohjakuljettimen hydrauliikan letkussa, muuten ei mitään. Kyllä se on laatupeli ja tehokaskin. 250hv oli edessä, ihan sama miten nopealla piti pohjakuljetinta... Vähän tuli toki vaunua säälittyä pitämällä pohjakuljettimen vauhti maltillisena.
-
No samsonilla (SP9) tuli yks kesä levitettyä paskaa n. 1500m3 ja ainut "vika" mikä koneeseen tuli oli öljyvuoto pohjakuljettimen hydrauliikan letkussa, muuten ei mitään. Kyllä se on laatupeli ja tehokaskin. 250hv oli edessä, ihan sama miten nopealla piti pohjakuljetinta... Vähän tuli toki vaunua säälittyä pitämällä pohjakuljettimen vauhti maltillisena.
http://www.youtube.com/watch?v=D6JZnBcyWps
-
No samsonilla (SP9) tuli yks kesä levitettyä paskaa n. 1500m3 ja ainut "vika" mikä koneeseen tuli oli öljyvuoto pohjakuljettimen hydrauliikan letkussa, muuten ei mitään. Kyllä se on laatupeli ja tehokaskin. 250hv oli edessä, ihan sama miten nopealla piti pohjakuljetinta... Vähän tuli toki vaunua säälittyä pitämällä pohjakuljettimen vauhti maltillisena.
Oliko sulla ylikuormituskytkimes kemppilukko ;D
-
Onko vielä jollakulla viimeistä puheenvuoroa Samsonia vastaan tai sen puolesta? Kauppaa on kohta tehtävä että ehtii vehkeet kevääksi laittaa iskuun.
Onks vaunu kotona jo? 8)
-
Valmetilla kuormatessa saattaa tulla ongelmia nois yksakselisis kun pitkä nokka ja kärryssä vähänkin leveämmät donitsit.
Myös maavara pyörien takana loppuu tosi herkästi jos tie korkealla ja jyrkempi luiska pellolle tai lantaloissakin on joskus luiskia missä perä laahaa maahan.
Samssonis muistaakseni pyörät taaempana kun esim tebessä joten maastokykysempi.
Pystykelat tehokkaita lannan hävittämiseen ja maansiirtotöihin, vaakakelaiset sitten lannoittamiseen. ;D
-
Onko vielä jollakulla viimeistä puheenvuoroa Samsonia vastaan tai sen puolesta? Kauppaa on kohta tehtävä että ehtii vehkeet kevääksi laittaa iskuun.
Onks vaunu kotona jo? 8)
Ei ole vielä, pitäisi joku päätös kohta tehdä kun kevät saapuu pikavauhtia näköjään.
-
Valmetilla kuormatessa saattaa tulla ongelmia nois yksakselisis kun pitkä nokka ja kärryssä vähänkin leveämmät donitsit.
Naapurin kaivuriurakoitsija onneksi lupautui hoitamaan kuormaukset.
-
Berkmanni tai joku lautaslevitin malli jos pitää pintalevittää nurmelle sit käy muut hyvin jos lanta kynnökselle.
-
Olen levittänyt tavaraa jokusen vuoden samsonilla, enkä voi moittia omaani. ostin käytettynä Katilan Ollin entisen, "muutaman" kuorman ajettuna. Kerran on yksi pohjakuletin lenkki pettänyt, muuta vikaa kulumisen lisäksi ei ole ollut. Lannan lisäksi olen edellisessä elämässäni levittänyt epäkuranttia kalkkia pari-kolme tuhatta tn, se on tavaraa mikä kuluttaa keloja, teriä. voimaa riittää pohjakulettimessa kohtuu hyvin, kalkkia saa olla peruslaitoja myöten mutta silloin ei voi enään takalaidalla syöttöä ahdistaa. Tavarat leviää tasaisesti jos syöttö ei ole suurella , mutta jos voima ei ahdista niin kuorman saa tyhjennettä nopeastikkin. silloin levitys jälki huononee, ei nurmikelpoinen. vaunu on hyvä urakitsijalle jos tavara on ajettu jo pellolle patteriin, ei nimittäin säikädä pienistä kivistä(jalkapalloa isommat alkaa jytistämään...) eikä männyn kävyistä(kuutosparrun pätkät tulee ulos kelojen läpi kuin kuorimakoneesta konsanaan). vaunua on vedetty 6850 ja 8550 valtroilla niin ja vaunu on sp9 lisälaidoilla, hydraulinen pohjakulettimen kiristys on hyvä, ei ketjut ole löysällä jos joutuu jostain syystä pakittamaan kuormaa ( isot kivet)
-
Viime kesänä vetelin jeantil vaunulla nurmelle kutteri paskaa ei ollu kyllä mitään ongelmia että ois tullu matkassa sadon kurjuussa.
-
Pystykela Jeantil kierrossa menossa. Tosi hyvin levittää, edellisiin verrattuna
-
Jeantilin muita vastaavia vaunuja parempi levitysjälki johtuu korkeammasta kelojen pyörintänopeudesta.
-
On siinä muutakin kun vertaa kärryjen rakennetta...
-
No samsonilla (SP9) tuli yks kesä levitettyä paskaa n. 1500m3 ja ainut "vika" mikä koneeseen tuli oli öljyvuoto pohjakuljettimen hydrauliikan letkussa, muuten ei mitään. Kyllä se on laatupeli ja tehokaskin. 250hv oli edessä, ihan sama miten nopealla piti pohjakuljetinta... Vähän tuli toki vaunua säälittyä pitämällä pohjakuljettimen vauhti maltillisena.
Oliko sulla ylikuormituskytkimes kemppilukko ;D
Nooh ei mutta kyllä se joskus aina laukes :D Lähinnä vain käynnistäessä, olisi pehmeämpi kytkentä pitäny olla ilmeisesti.. Joskus kesken levityksenkin toki.
Jeantilin vaunulla levitin tälle syksyä muutaman kuorman paskaa ja sitten muutaman kuorman vanhoja kasaan purettuja paaleja. Ei se sen lyhyen kokeilun perusteella tuntunu huonolta ollenkaan ja vaunun omistajakin oli oikein tyytyväinen kamppeeseen.