Agronet

Keskusteluaiheet => Metsätalous => Aiheen aloitti: kkk - 07.02.14 - klo:18:14

Otsikko: Kuitua
Kirjoitti: kkk - 07.02.14 - klo:18:14
Tänään törmäsin tuollaiseen hommaan, kun moto-urakoitsija ei suostunu tekemään kolmemetristä kuitua, vaan vain viisimetristä  :o
 Sadan kiinnon koivukuitukauppa oli tehtynä, mutta peruin sen kun tuon viisimetrisen kuidun teko on omassa klapikoneessa hankalaa  :-\
No, onneksi tuosta naapurikunnan alueelta on nyt tulossa kolmemetristä koivua  8)
Mitenkäs muualla? Joko kaikki on siirtymässä pitempään kuituun?
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: sorjone - 07.02.14 - klo:18:17
  Urakoitsija on kyllä tehny mitä käsketään, jos ei tee niin toinen tekee.
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: Klapikauppias - 07.02.14 - klo:19:59
Mä taas nimen omaan pyysin viismetristä kuitua, koska pöydälle nosteltaessa miellyttävempää, tulee vähemmän pöllinvaihtoja ja sitämyöden tasauspaloja ainoastaan jouduttaa hommaa :)
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: Pasi - 07.02.14 - klo:20:11
Mä taas nimen omaan pyysin viismetristä kuitua, koska pöydälle nosteltaessa miellyttävempää, tulee vähemmän pöllinvaihtoja ja sitämyöden tasauspaloja ainoastaan jouduttaa hommaa :)

Jos tekisin ihan oikeasti myyntiin klappeja, niin viisi tai miksei vaikka kuusimetristä minäkin haluaisin juuri noista syistä  8)
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: kkk - 07.02.14 - klo:20:35
Mä taas nimen omaan pyysin viismetristä kuitua, koska pöydälle nosteltaessa miellyttävempää, tulee vähemmän pöllinvaihtoja ja sitämyöden tasauspaloja ainoastaan jouduttaa hommaa :)
Tuo on toki totta, että on nopeampaa teko.
Pitää varmaan jatkokehittää tuota syöttöpöytää, kun tällä hetkellä tuo viisimetrinen keikahtaa jos tyvi on taaksepäin :-\
Siltähän tuo näyttää, että kaikki siirtyy tuohon pituuteen pikapuoliin ???
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: ijasja2 - 07.02.14 - klo:21:13
Mä taas nimen omaan pyysin viismetristä kuitua, koska pöydälle nosteltaessa miellyttävempää, tulee vähemmän pöllinvaihtoja ja sitämyöden tasauspaloja ainoastaan jouduttaa hommaa :)
Tuo on toki totta, että on nopeampaa teko.
Pitää varmaan jatkokehittää tuota syöttöpöytää, kun tällä hetkellä tuo viisimetrinen keikahtaa jos tyvi on taaksepäin :-\
Siltähän tuo näyttää, että kaikki siirtyy tuohon pituuteen pikapuoliin ???

Mikä ihme homma tää nyt on? Justiin päästiin vitosesta pöllistä takaisin kolmoseen harvennuksillakin, nytkö saa alkaa tekemään vitosta. Vaikka käsin repimällä nuo kolmoset mukavampia liikutella puiden välissä. Ja ennenkaikkea keveämpiä... Metsäliitolle kai pitänyt tehdä jo pidempään kolmosta, umpille kelvannut vitonen ihan viime vuosiin saakka, hankintana.
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: taisker - 07.02.14 - klo:21:20
luulis ny kelpaavan kaikki pituudet omat hankintapuut menee kaikki naapuriin hakkeeksi joten ihan sama sentistä tukkiin saakka taakiloitten samaan kasaan pituudesta viis veisataan
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: Juha H - 07.02.14 - klo:21:52
Tänään törmäsin tuollaiseen hommaan, kun moto-urakoitsija ei suostunu tekemään kolmemetristä kuitua, vaan vain viisimetristä  :o
 Sadan kiinnon koivukuitukauppa oli tehtynä, mutta peruin sen kun tuon viisimetrisen kuidun teko on omassa klapikoneessa hankalaa  :-\
No, onneksi tuosta naapurikunnan alueelta on nyt tulossa kolmemetristä koivua  8)
Mitenkäs muualla? Joko kaikki on siirtymässä pitempään kuituun?


Koneyrittäjät tekevät mielellään pitkää tavaraa jotta ajokoneeseen saadaan maksimikuormat. Taksat on sillä tasolla että kaikki keinot on otettava käyttöön jotta pärjää. Varsinkin pitemmällä ajomatkalla pienet kuormat tappaa kannattavuuden.
Sama syy miksi kuormatraktoreiden keskikoko on noussut/nousee jatkuvasti.
Suomessa kun ei makseta pienkonelisiä. Ruotsissa lienee parempi systeemi tässä mielessä.
Suomessa Komatsu 830:kin alkaa olemaan liian pieni kannattavaan urakointiin.




Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: Mopomies - 07.02.14 - klo:23:31
Tänään törmäsin tuollaiseen hommaan, kun moto-urakoitsija ei suostunu tekemään kolmemetristä kuitua, vaan vain viisimetristä  :o
 Sadan kiinnon koivukuitukauppa oli tehtynä, mutta peruin sen kun tuon viisimetrisen kuidun teko on omassa klapikoneessa hankalaa  :-\
No, onneksi tuosta naapurikunnan alueelta on nyt tulossa kolmemetristä koivua  8)
Mitenkäs muualla? Joko kaikki on siirtymässä pitempään kuituun?


Koneyrittäjät tekevät mielellään pitkää tavaraa jotta ajokoneeseen saadaan maksimikuormat. Taksat on sillä tasolla että kaikki keinot on otettava käyttöön jotta pärjää. Varsinkin pitemmällä ajomatkalla pienet kuormat tappaa kannattavuuden.
Sama syy miksi kuormatraktoreiden keskikoko on noussut/nousee jatkuvasti.
Suomessa kun ei makseta pienkonelisiä. Ruotsissa lienee parempi systeemi tässä mielessä.
Suomessa Komatsu 830:kin alkaa olemaan liian pieni kannattavaan urakointiin.

Punaisilla koneilla koskaan mitää saa aikaankaan. Vihree se pitää olla. ;D
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: Oksa - 08.02.14 - klo:08:59
ja kun harvennuksien määrä vaan lisääntyy ja talvet kevenee niin kiva päästää noita ronttosauruksia mettää mylläämään!   hitto, miä lopetan harvennuttamisen, jos ei pienempiä koneita kannata tuoda paikalle.
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: Juha H - 08.02.14 - klo:13:37
Niinkuin kaikki tietävät, koneen värillä ei ole olennaista merkitystä saavutukseen, mutta sillä on kuka sitä ajaa. Koneyrittäjien ei kannata palkata edes "keskitason" kuskia, vaan vaatimustaso on todella kova, mottia pitää tulla tienvarteen ja paljon. Monella yrittäjällä on tilanne että motolla sitten paikataan tappiollista ajokonetta.
Taksataso on sama kuin kymmenenvuotta sitten, mutta kustannukset ovat nousseet rajusti, tämä on ihan mahdoton yhtälö.
Motohommassa m3/h tuottavuus on noussut takavuosista enemmän (varsinkin aukkohakkuussa) kuin ajokonehommassa. Ainoa millä ajokonehomman tuottavuutta on voitu parantaa on kuormakoko ja vikkelästi liikkuva nosturi, mutta tämän jälkimmäisen tehokas realisointi onnistuu vaan harvalta kuskilta.
Onko joku tietoinen miten Ruotsissa taksataso rakentuu, siellä kun on pienempiäkin koneita?
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: vms1 - 08.02.14 - klo:22:14
Niinkuin kaikki tietävät, koneen värillä ei ole olennaista merkitystä saavutukseen, mutta sillä on kuka sitä ajaa. Koneyrittäjien ei kannata palkata edes "keskitason" kuskia, vaan vaatimustaso on todella kova, mottia pitää tulla tienvarteen ja paljon. Monella yrittäjällä on tilanne että motolla sitten paikataan tappiollista ajokonetta.
Taksataso on sama kuin kymmenenvuotta sitten, mutta kustannukset ovat nousseet rajusti, tämä on ihan mahdoton yhtälö.
Motohommassa m3/h tuottavuus on noussut takavuosista enemmän (varsinkin aukkohakkuussa) kuin ajokonehommassa. Ainoa millä ajokonehomman tuottavuutta on voitu parantaa on kuormakoko ja vikkelästi liikkuva nosturi, mutta tämän jälkimmäisen tehokas realisointi onnistuu vaan harvalta kuskilta.
Onko joku tietoinen miten Ruotsissa taksataso rakentuu, siellä kun on pienempiäkin koneita?

Tervetuloa joukkoon. Tuo on kaikilla muillakin aloilla että kaikki muu kallistuu mutta tulo laskee. Sikäli yksi raju tehostaminen on viellä ottamatta käyttöön ja se on puun lajittelun lopettaminen metsässä ja laanilla. Kaikki vaan samaan kasaan ja lähimmälle tehtaalle jossa lajittelu ja ylimääräiset eri tehtaalle junalla. Tällä tehostettaisi puunkorjuuta aivan hirveästi.
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: vms1 - 08.02.14 - klo:22:15
Ittelläkin on tuo 5 meterinen kuitu ollu käytössä mutta ajattelin että joko on systeemejä parannettava tai kuidun mitta lyhennettävä. Liian vikaherkkää ja raskasta käsitellä jos kaikki ei mene kuin strömsössä pilkkoessa.
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: Klapikauppias - 08.02.14 - klo:22:26
Kyllä mä olen ite hakannu aina pitkäksi tavaran, jouduttaa joka paikassa, mutta ostopuu on tähänsaakka muutamaan poikkeusta lukuunottamatta ollu, kolmosta nyt sitä vartavasten pyysin.

Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: vms1 - 08.02.14 - klo:22:29
Niin siis jos syöttöpöytä ja klapikone toimii pitkällä niin ehdottomasti sellaista mutta sitten kun se 5 metrin pölkky on joku pää maassa niin se on oikeasti raskas nostaa takaisin kuljettimelle.
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: Klapikauppias - 08.02.14 - klo:22:30
No eipä oikein tulis mieleenkään maasta koittaa kalastaa puita sirkkelille ja samaan sarjaan laitan vielä ne tukinnostimetkin :o
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: vms1 - 08.02.14 - klo:22:34
Joo sä et ammattilaisena (huom ei *****ilua) pysty ajattelemaan että normaaleissa kikoistuksissa mitä isännillä on voi 5 metrin pölkky kipata milloin mitenkin eli pahimmillaan vaikka tyvipää painaa niin paljon että puu nousee pystyyn ennen kuin edes pääsee sahalle saakka. Siksi kaiken pitää olla suuniteltua pitkälle puulle soveltuvaksi ennen kuin niitä rekkakuormallisen pihalle tilaa. Nosturilla ne meilläkin siirtyy pöydälle mutta pöytä on vähän harva ja lyhyt jolloin riskejä kaikenmoisiin aikaavieviin tapahtumiin on.
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: Klapikauppias - 08.02.14 - klo:22:43
Kyllä kaikenmoisia virityksiä on tullut kokeiltua ja ihan maasta on aloitettu, mutta homman paisuessa on asioita joista haluaa päästä eroon. Ekaa kertaa mullekkin ostokuitu nyt on tulossa pitkänä, nytkin myyjä epäili, ettei autokuski tykkäis, soitin siitä paikasta autoilijalle totes, että ihan sama, joten sitä tilattiin. Eikä se pitkän tavaran käyttö sinällään vaadi  ketjupöytää, voihan siihen uhrata muutaman kunnon pöllinkin ja tehdä kunnon laanin sirkkelin viereen, se askarteleminen kannattaa varmasti, helpottaa se niin paljon puiden käsittelyä.
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: vms1 - 08.02.14 - klo:22:53
Meillä ainakin autokuski tykkäs vitosesta. Sai kolmella nipulla auton täyteen ja halutessaan reilusti ylikin eli vähemmillä kauhanliikeillä ja sitomilla selvisi.
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: Klapikauppias - 08.02.14 - klo:22:57
Ei tuokaan yhtään vastaan laittanu. Tuon tukinnostimen ymmärrän muuten keikkavehkeessä mikä viedään pinonviereen milloin minnekkin, mutta sille ois hyvä olla kolmosta tai ainakin se pitää irrottaa sirkkelistä ja viedä vähän kauemmas, ettei ne puut ammu pystyyn, kuten  kuvasit ja sittenkin on riski, että koko härpäke lentää puun mukana, kun ei ole kiinteästi sirkkelissä  :o
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: Hervast - 08.02.14 - klo:22:59
Minua sen kolmemetrisen kanssa puljaaminen kanssa vähä tympäisee vaikka käytössä ei ole kuin maatilapilkki. Pitkästä tavarasta saa tehtyä isomman hyötykuorman, mutta pakkohan se ei ole. Kolmosella joutuu tyytymään vajaan 5 kiinnon kuormiin vaikka olosuhteet antais myöten kuskata enemmänkin.

Moton perästä keräiltynä ei pidemmänkään kuiturangan käsittely ole ongelma, ajouralla saa puut hyvin käänneltyä.
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: kkk - 09.02.14 - klo:10:31
No, nyt on kolmemetristä tulossa ja tämä kevät mennään tällä.
Kyselin motomiehiltä vähän muualtakin ja kaikki alkaa siirtyä tuohon pitempään tai ovat jo siirtyneet.
Eli ensi kevääksi on sitten tiedossa syöttöpöytä remontti ???
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: Mopomies - 10.02.14 - klo:01:43
Niinkuin kaikki tietävät, koneen värillä ei ole olennaista merkitystä saavutukseen, mutta sillä on kuka sitä ajaa. Koneyrittäjien ei kannata palkata edes "keskitason" kuskia, vaan vaatimustaso on todella kova, mottia pitää tulla tienvarteen ja paljon. Monella yrittäjällä on tilanne että motolla sitten paikataan tappiollista ajokonetta.
Taksataso on sama kuin kymmenenvuotta sitten, mutta kustannukset ovat nousseet rajusti, tämä on ihan mahdoton yhtälö.
Motohommassa m3/h tuottavuus on noussut takavuosista enemmän (varsinkin aukkohakkuussa) kuin ajokonehommassa. Ainoa millä ajokonehomman tuottavuutta on voitu parantaa on kuormakoko ja vikkelästi liikkuva nosturi, mutta tämän jälkimmäisen tehokas realisointi onnistuu vaan harvalta kuskilta.
Onko joku tietoinen miten Ruotsissa taksataso rakentuu, siellä kun on pienempiäkin koneita?

Väärin, väärin. Värillä on väliä.

Ajokonehomman tuottavuutta voi parataa myös sillä, että motomies pui ptl:t hiukan erilleen toisistaan. Se nopeuttaa lastaamista, eikä aikaa mee turhaa puiden kanssa puljaamiseen. Ketjulla se tulos on edelleen puita/tienvarressa.
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: roadman - 10.02.14 - klo:13:26
Mä taas nimen omaan pyysin viismetristä kuitua, koska pöydälle nosteltaessa miellyttävempää, tulee vähemmän pöllinvaihtoja ja sitämyöden tasauspaloja ainoastaan jouduttaa hommaa :)
Tuo on toki totta, että on nopeampaa teko.
Pitää varmaan jatkokehittää tuota syöttöpöytää, kun tällä hetkellä tuo viisimetrinen keikahtaa jos tyvi on taaksepäin :-\
Siltähän tuo näyttää, että kaikki siirtyy tuohon pituuteen pikapuoliin ???

Mikä ihme homma tää nyt on? Justiin päästiin vitosesta pöllistä takaisin kolmoseen harvennuksillakin, nytkö saa alkaa tekemään vitosta. Vaikka käsin repimällä nuo kolmoset mukavampia liikutella puiden välissä. Ja ennenkaikkea keveämpiä... Metsäliitolle kai pitänyt tehdä jo pidempään kolmosta, umpille kelvannut vitonen ihan viime vuosiin saakka, hankintana.

Vitosen teko on puhtaasti tekniikka laji, kuten kaikki käsin suoritettava hakkuu työ. Ajouran laidasta puu kaadetaan urasta poispäin ja keskeltä ajouraväliä taasen uralle päin. latvat vedetään tyven viereen metsäpuolelle tasan. Ajokoneessa on sitten 10m puomi, jotta uraväliksi saadaan 20m. Silloin metsä työ varsin mukavaa ja kevyttä touhua ja motteja tulee päivässä ihan mukava määrä..

Itse ei enää tulis mieleenkään ruveta moottorisaha hakkuussa  kolmosta tekemään.
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: Lumiukko - 10.02.14 - klo:14:59
Mä taas nimen omaan pyysin viismetristä kuitua, koska pöydälle nosteltaessa miellyttävempää, tulee vähemmän pöllinvaihtoja ja sitämyöden tasauspaloja ainoastaan jouduttaa hommaa :)
Tuo on toki totta, että on nopeampaa teko.
Pitää varmaan jatkokehittää tuota syöttöpöytää, kun tällä hetkellä tuo viisimetrinen keikahtaa jos tyvi on taaksepäin :-\
Siltähän tuo näyttää, että kaikki siirtyy tuohon pituuteen pikapuoliin ???

Mikä ihme homma tää nyt on? Justiin päästiin vitosesta pöllistä takaisin kolmoseen harvennuksillakin, nytkö saa alkaa tekemään vitosta. Vaikka käsin repimällä nuo kolmoset mukavampia liikutella puiden välissä. Ja ennenkaikkea keveämpiä... Metsäliitolle kai pitänyt tehdä jo pidempään kolmosta, umpille kelvannut vitonen ihan viime vuosiin saakka, hankintana.

Vitosen teko on puhtaasti tekniikka laji, kuten kaikki käsin suoritettava hakkuu työ. Ajouran laidasta puu kaadetaan urasta poispäin ja keskeltä ajouraväliä taasen uralle päin. latvat vedetään tyven viereen metsäpuolelle tasan. Ajokoneessa on sitten 10m puomi, jotta uraväliksi saadaan 20m. Silloin metsä työ varsin mukavaa ja kevyttä touhua ja motteja tulee päivässä ihan mukava määrä..

Itse ei enää tulis mieleenkään ruveta moottorisaha hakkuussa  kolmosta tekemään.

Sahapelissä ehdottomasti vitosta vaan, eikä tarvitse olla edes 10 m puomia ajokoneess (lue maatilatraktorissa). Paljon vähemmällä puiden halailulla selviää.
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: ahma450 - 10.02.14 - klo:15:29
5metrisen teko on kyllä nopeaa,raskas puiden vetäminen jää paljon vähemmälle kuin 3metrisellä.Lisäksi ajaessa saa isommat kuormat.Itelle tämä hakkuutapa kirkastui vasta muutama vuosi sitte,20vuotta tuli hakattua ensin kakkosta sitten kolmosta.Jo 5 metrin puomolla ylettyy päästä kiinni 20metrin uravälillä.Ite kaipaan pitempää puomia kasalla purkaessa,enemmän ku metässä.Varsinkin tukkikuormia purkaessa :-\
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: Lumiukko - 10.02.14 - klo:16:54
5metrisen teko on kyllä nopeaa,raskas puiden vetäminen jää paljon vähemmälle kuin 3metrisellä.Lisäksi ajaessa saa isommat kuormat.Itelle tämä hakkuutapa kirkastui vasta muutama vuosi sitte,20vuotta tuli hakattua ensin kakkosta sitten kolmosta.Jo 5 metrin puomolla ylettyy päästä kiinni 20metrin uravälillä.Ite kaipaan pitempää puomia kasalla purkaessa,enemmän ku metässä.Varsinkin tukkikuormia purkaessa :-\

Ja raskaimmat rungot voi jättää tarvittaessa pitopuulle, jos ei muuten meinaa kuormaajalla yltää. Säästää aika paljon selkää, kun ei turhaan vetele kaikkia runko uran varteen.
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: ijasja2 - 11.02.14 - klo:16:13
Mä taas nimen omaan pyysin viismetristä kuitua, koska pöydälle nosteltaessa miellyttävempää, tulee vähemmän pöllinvaihtoja ja sitämyöden tasauspaloja ainoastaan jouduttaa hommaa :)
Tuo on toki totta, että on nopeampaa teko.
Pitää varmaan jatkokehittää tuota syöttöpöytää, kun tällä hetkellä tuo viisimetrinen keikahtaa jos tyvi on taaksepäin :-\
Siltähän tuo näyttää, että kaikki siirtyy tuohon pituuteen pikapuoliin ???

Mikä ihme homma tää nyt on? Justiin päästiin vitosesta pöllistä takaisin kolmoseen harvennuksillakin, nytkö saa alkaa tekemään vitosta. Vaikka käsin repimällä nuo kolmoset mukavampia liikutella puiden välissä. Ja ennenkaikkea keveämpiä... Metsäliitolle kai pitänyt tehdä jo pidempään kolmosta, umpille kelvannut vitonen ihan viime vuosiin saakka, hankintana.

Vitosen teko on puhtaasti tekniikka laji, kuten kaikki käsin suoritettava hakkuu työ. Ajouran laidasta puu kaadetaan urasta poispäin ja keskeltä ajouraväliä taasen uralle päin. latvat vedetään tyven viereen metsäpuolelle tasan. Ajokoneessa on sitten 10m puomi, jotta uraväliksi saadaan 20m. Silloin metsä työ varsin mukavaa ja kevyttä touhua ja motteja tulee päivässä ihan mukava määrä..

Itse ei enää tulis mieleenkään ruveta moottorisaha hakkuussa  kolmosta tekemään.

Muttakun "ajokoneessa" on 5m yltävä puomi, aisaohjauksella vähän kauemmaksikin. Keskilinjalta. Niin ei nuo vitoset järin keveitä ole liikutella, tänäänkin oli pari nurkkaa ojien välissä että 15m uralle ja suurimmat puut siellä ojanlaidassa. Joutuupi kiskomaan puita ja paljon... Kun itse tekee ja  ajaa (tai vanha isäntä ajaa) ei kelpaa parin pöllin pinot vaan pitää olla kourallisia että ajo joutuu :) Vaikka olisi keveämpää koneella jne. No, suurimpia tukkikoivuja vedetään uran varteen kuormaajalla/liinalla, 9/12m pitkänä ja uralla poikki merkin kohdalta, ellei ole jo lähes läpi sahattu.

Minkä sahatessa häviää, sen ajaessa voittaa. Kun ei tuollainen pikkupilkki ole käytettävyydeltään isojen tasolla, parempi että tulee vähemmän näpräämistä sillä. Kaivurilla kun tottunut töitä tekemään, on järkytys aloittaa puun ajo tuollaisella himmelillä mitä ei ohjatakaan lähes ajatuksen voimalla, vaan risut ja pienet oksatkin saattaa haitata nipun kääntelyä ;D

Muutama vuosi sitten vitosesta siirryttiin kolmoseen myyntipuun teossa, ja kyllähän se tosi on että homma hidastui radikaalisti. Ennen mittaa käytettiin osalla puita, että tulee sitä vitostakin, latvasta sai tehdä 2.5-5m pitkän ts. latvuksien karsimista ei ihmeesti tullut.

PS. Tänään oli kyllä talven kurjin päivä metsässä, räntää tuli koko päivän, märkää oli ettei oikeen mieltä ylentänyt, hullulla tahdilla kahvit välillä ja pois :-X
Otsikko: Vs: Kuitua
Kirjoitti: erik - 12.02.14 - klo:06:51
Kolmosen teossa on se ongelma että hiukan nihkeesti maksetaan kolmoslisää enään ja se oikeesti hidastaa hommaa kun rungon joutuu pätkiin lyhkäseks ja kuormakoko pienenee.

Vitosta mä oon aika paljon käytäny klapihommissa ja ei mulla oo mitään suurempia ongelmia ollu. Yks pieni onkelma siinä on kun joukossa on hiukan kolmosia ja päät tasan ni meinaa tipahdella pöydältä.