Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Myyntipäällikkö - 10.01.14 - klo:09:08

Otsikko: Median vaikutus
Kirjoitti: Myyntipäällikkö - 10.01.14 - klo:09:08
Vaikuttaa liian paljon tänä päivänä politiikassa ja etenkin talouspolitiikassa. Auto-ja konekauppa elää taantumassa. Elää ainakin, kun lehdessä luki niin. Koetteko asiakkaat itse asian näin, että asiat eivät taloudellisesti olekaan niin heikossa jamassa, mutta ilmapiiri/media vaikuttaa investointi- ja kulutuspäätöksiin psykologisesti enemmän?
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: +250 - 10.01.14 - klo:09:39
Vain omakohtainen mietintä:Vähemmän on nyt maataloudes ittellä lupporahaa kuin 3-4 vuotta sitte :-[
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: metsajussi - 10.01.14 - klo:09:42
Siihen mitään mediaa tarvita kun tiliote kertoo karun totuuden :-(
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: Loannes - 10.01.14 - klo:11:15
Kotieläinpuolella ainakin on oltava ensin perusinvestointeja tuotantorakennuksiin ja niiden kalusteisiin ja kohtuullinen tulevaisuuden odotus .  Sen jälkeen tulee perusmaatalouden koneinvestoinnit enemmän tai vähemmän pakollisina .  Nyt on tullut se tilanne että kotieläinpuolen rakennemuutos tulee rajaamaan voimakkaasti  investointeja 2020 mennessä ja lopettamista suunnittelevat/lopettamaan joutuvat vetävät investoinnit minimiin .

 Viljelijöitä voi olla vielä noin 60000 ,mutta karkeasti laskien vain puolet tulee jatkamaan tilanpitoa investoimalla ja toinen puoli yrittää pärjätä nykyisellä kalustokannalla.
Ei vain ole enää odotettavissa  takavuosien kaltaisia myyntilukuja ja tämä koskee käsittääkseni koko viljelijäkenttää tuotantosuunnasta riippumatta.

Median vaikutus viljelijäkentässä rajoittuu enintään vain faktojen tiedostamiseen .
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: Skyfox - 10.01.14 - klo:11:53
Niin kyllähän se on tuo tilamäärän väheneminen, millä varmasti tulee olemaan suuri vaikutus konekauppaan. Ei konekanta tietenkään kasva samassa suhteessa tilakoon kanssa, vaan kasvava tila pystyy tiettyyn pisteeseen asti hoitamaan olemassa olevalla kalustolla isommankin tilan työt.

Henk.koht. sillä ei ole merkitystä mitä lehdessä lukee, kyllä lähtökohta on se mitä omalla tilalla tapahtuu/on tarkoitus tapahtua ja mitkä ovat omat taloudelliset realiteetit.
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: Keijo von Kullenberg - 10.01.14 - klo:12:20
Lienee tosiasia, että suurimmalla osalla tiloista vyö on kiristynyt ja löysää rahaa on vähemmän. Tämän vuoden tukimodulaatiokin teki varmaan ihmeitä monen tilan luotonmaksu- ja investointikyvylle. Maatalouskauppa on myös rakennemuutoksessa ja odotankin innolla minkälaista sopeutumista siellä tapahtuu kun markkinoilla liikkuva, ns. vapaa, rahamäärä pienenee.

Sinänsä maatalouskaupalla on varsin tukeva tukijalka bulkkituotteissa jotka pitää ostaa joka vuosi, mutta niissäkin on paljon joustonvaraa. Pari vuotta viljelee vaikka salpietarilla ja kasvuohjelmien suosituksissa on 50% liikaa panostusta optimitulokseen.

Konekaupassa voipi olla hiljaista, modulaatio 100 ha tilalla on 4000 euron paikkeilla ja sehän on jo jonkinlainen vuosilyhennys.

Mutta niin pitkään kun vanhaa rahaa, perintöä ja perämetsää riittää, niin jotkut ovat valmiita investoimaan saadakseen kuvansa asiakaslehteen tai urakointi uutisiin...
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: Oksa - 10.01.14 - klo:16:45
tai joku nuori uskoo vielä siihen ruususen uneen ja investoi kun siihen kehotettiin....
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: JösseJänis - 10.01.14 - klo:17:07
Lienee tosiasia, että suurimmalla osalla tiloista vyö on kiristynyt ja löysää rahaa on vähemmän. Tämän vuoden tukimodulaatiokin teki varmaan ihmeitä monen tilan luotonmaksu- ja investointikyvylle. Maatalouskauppa on myös rakennemuutoksessa ja odotankin innolla minkälaista sopeutumista siellä tapahtuu kun markkinoilla liikkuva, ns. vapaa, rahamäärä pienenee.

Sinänsä maatalouskaupalla on varsin tukeva tukijalka bulkkituotteissa jotka pitää ostaa joka vuosi, mutta niissäkin on paljon joustonvaraa. Pari vuotta viljelee vaikka salpietarilla ja kasvuohjelmien suosituksissa on 50% liikaa panostusta optimitulokseen.

Konekaupassa voipi olla hiljaista, modulaatio 100 ha tilalla on 4000 euron paikkeilla ja sehän on jo jonkinlainen vuosilyhennys.

Mutta niin pitkään kun vanhaa rahaa, perintöä ja perämetsää riittää, niin jotkut ovat valmiita investoimaan saadakseen kuvansa asiakaslehteen tai urakointi uutisiin...

Vaikea keksiä 100 ha:n kasvinviljelytilalla, jonka konekanta on pääasiassa 1990-luvulta kovinkaan montaa kohdetta, johon tarvitsisi investoida, saatika kykenisi.
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: Vekkuli - 10.01.14 - klo:19:59
Niin kyllähän se on tuo tilamäärän väheneminen, millä varmasti tulee olemaan suuri vaikutus konekauppaan. Ei konekanta tietenkään kasva samassa suhteessa tilakoon kanssa, vaan kasvava tila pystyy tiettyyn pisteeseen asti hoitamaan olemassa olevalla kalustolla isommankin tilan työt.

Henk.koht. sillä ei ole merkitystä mitä lehdessä lukee, kyllä lähtökohta on se mitä omalla tilalla tapahtuu/on tarkoitus tapahtua ja mitkä ovat omat taloudelliset realiteetit.
Samaa mieltä.Media varmaan vaikuttaa,mtk,politiikka ym.Mutta kukin tila on erilainen
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: BACKSPACE - 10.01.14 - klo:20:11
Vaikuttaa liian paljon tänä päivänä politiikassa ja etenkin talouspolitiikassa. Auto-ja konekauppa elää taantumassa. Elää ainakin, kun lehdessä luki niin. Koetteko asiakkaat itse asian näin, että asiat eivät taloudellisesti olekaan niin heikossa jamassa, mutta ilmapiiri/media vaikuttaa investointi- ja kulutuspäätöksiin psykologisesti enemmän?

Ai jaa... mää meinasin just *****uttani ostaa auton ja prätkän  8)
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: +250 - 10.01.14 - klo:20:21
Vaikuttaa liian paljon tänä päivänä politiikassa ja etenkin talouspolitiikassa. Auto-ja konekauppa elää taantumassa. Elää ainakin, kun lehdessä luki niin. Koetteko asiakkaat itse asian näin, että asiat eivät taloudellisesti olekaan niin heikossa jamassa, mutta ilmapiiri/media vaikuttaa investointi- ja kulutuspäätöksiin psykologisesti enemmän?

Ai jaa... mää meinasin just *****uttani ostaa auton ja prätkän  8)
Meinaakko ooppeleista luopua,kun autoo haaveilet ???
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: ijasja2 - 10.01.14 - klo:20:36
Siihen mitään mediaa tarvita kun tiliote kertoo karun totuuden :-(

Juurikin näin.
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: BACKSPACE - 10.01.14 - klo:20:49
Vaikuttaa liian paljon tänä päivänä politiikassa ja etenkin talouspolitiikassa. Auto-ja konekauppa elää taantumassa. Elää ainakin, kun lehdessä luki niin. Koetteko asiakkaat itse asian näin, että asiat eivät taloudellisesti olekaan niin heikossa jamassa, mutta ilmapiiri/media vaikuttaa investointi- ja kulutuspäätöksiin psykologisesti enemmän?

Ai jaa... mää meinasin just *****uttani ostaa auton ja prätkän  8)
Meinaakko ooppeleista luopua,kun autoo haaveilet ???

Ei kun 6-pyttynen Opel olisi tulossa. Ja kyllähän Opelinkin rekisteriotteessa lukee että se on auto  :o :o ;D
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: jps - 11.01.14 - klo:13:07
Vaikuttaa liian paljon tänä päivänä politiikassa ja etenkin talouspolitiikassa. Auto-ja konekauppa elää taantumassa. Elää ainakin, kun lehdessä luki niin. Koetteko asiakkaat itse asian näin, että asiat eivät taloudellisesti olekaan niin heikossa jamassa, mutta ilmapiiri/media vaikuttaa investointi- ja kulutuspäätöksiin psykologisesti enemmän?

Kyllä monella alalla on ihan oikeasti tiukempaa. Markkinat hiljenee ja maataloustuotantoon se vaikuttaa niin että tuottajahinnat polkee paikoillaan (polkeneet jo vuosia). Samaan aikaan kuitenkin panoshinnat nousevat tasaisesti jolloin kokonaistase on negatiivinen.

Vakiintuneessa tuotannossa esim. investointeihin käytettävä rahasumma ei varmasti oleellisesti muutu. Se mikä kuitenkin muuttuu on että koneiden hinnat ovat nousseet aivan järjettömiin. Kymmenen vuoden takaiseen tilanteeseen nähden monien peruskoneiden hinta on kaksinkertaistunut. Kun käytössä on kuitenkin samanverran investointirahaa seuraa tuosta että investoiniten määrä pienenee oleellisesti. Tällä menolla maatalouskonekauppiailla tulee olemaan tuulista seuraavan vuosikymmenen aikana.
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: Opelmies - 11.01.14 - klo:13:10
Vaikuttaa liian paljon tänä päivänä politiikassa ja etenkin talouspolitiikassa. Auto-ja konekauppa elää taantumassa. Elää ainakin, kun lehdessä luki niin. Koetteko asiakkaat itse asian näin, että asiat eivät taloudellisesti olekaan niin heikossa jamassa, mutta ilmapiiri/media vaikuttaa investointi- ja kulutuspäätöksiin psykologisesti enemmän?

Ai jaa... mää meinasin just *****uttani ostaa auton ja prätkän  8)

Johnakin lehdessä luki, notta saksalaisten kakkosluokan autojen (Mese, Remari) myynti olis kasvussa. :o
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: SKN - 11.01.14 - klo:13:16
Vaikuttaa liian paljon tänä päivänä politiikassa ja etenkin talouspolitiikassa. Auto-ja konekauppa elää taantumassa. Elää ainakin, kun lehdessä luki niin. Koetteko asiakkaat itse asian näin, että asiat eivät taloudellisesti olekaan niin heikossa jamassa, mutta ilmapiiri/media vaikuttaa investointi- ja kulutuspäätöksiin psykologisesti enemmän?

Ai jaa... mää meinasin just *****uttani ostaa auton ja prätkän  8)

Johnakin lehdessä luki, notta saksalaisten kakkosluokan autojen (Mese, Remari) myynti olis kasvussa. :o

Kansa järkiintyy ja jättää kuttaperkatojotat ja muut riisikupit kauppaan.
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: Hervast - 11.01.14 - klo:14:38
Jos siitä autoilusta maksaa ihan v*tusti, niin eikö siitä sais vähä nauttiakin ?  ;D

Ei tässä paljoa ole syytä röyhistelyyn, hyvin on tarkasti kuulosteltava mihnä päin mailman talous on menossa.
Otsikko: Vs: Median vaikutus
Kirjoitti: wolfheartscry - 11.01.14 - klo:22:53
Median vaikutus tulee maajussille takaoven kautta. Koko ajan hoetaan, että on lama, työttömyys kasvaa jne jne. Mitä tekee kuluttaja? Ei osta sisäfilettä vaan halvinta mahdollista kuraa. Mitä tekee teurastamo? Tekee sitä halvinta mahdollista kuraa. Tai Valio, halpaa Arki-maitojuomaa jne. Mitä tekee maajussi? Joutuu kiristämään vyötään tekemällä lisäreikiä. Mitä tekee konekauppias? Syyttää kaikesta mediaa...