Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nakkisormi - 04.01.14 - klo:01:17
-
Kun taloon tuli nyt liikennemallin traktori, joka kulkee 54km/h tekee mieli painaa nasta laudassa maantiellä.
Miten lujaa olette uskaltaneet vetää esim. normirenkaisia Tuhteja tai muita vastaavia tyhjänä ja täysinäisinä? Lähinnä siis kiinnostaa se miten nämä hinattavat koneet kestävät sen vauhdin aiheuttaman rasituksen ja puhumme hyväkuntoisesta maantiestä.
Millä vauhdilla hinaatte esim. uusia äkeitä ja kylvökoneita?
-
Aikansa kestää laakerit lujilla kun ajetaan yli valmistajan suositusten yleensä 30-40km/h
Jos rasvattavat laakerit niin niitä ahkerasti rasvaamalla voi kestää pitkäänkin. Naapurin kuhn niittomurskain taisi olla työleveyttä 4m, ei kestänyt tuota rallia kovinkaan kummoisesti.
-
laakerien rasvaus kai auttaa jonkin verran mutta kuin pitkään.
-
Työkoneen ohjeessa sallittua nopeutta tietysti.
-
Onhan noita tullut vedettyä 50-60km/h järkiään eikä rengas / napamurheita ole ollut, tietenkään uber ylikuormilla ei ajeta täysiä mutta normaalitilanteessa toimii.
-
Ei montaa kuormaa kestänyt ajaa Tuhtin laakerit viittäkymppiä nuhvilla perässä vedellessä, kun nappasi toisenpuolen laakeri kiinnileikata :( Toki lisänä ikä, kuluminen ja laakerin alkuperämaa cccp. Seuraavaksi paukahti sitten rengas.
Aika runtua ne nuo hinattavat jousittamattomat ja pienipyöräiset koneet saa tuolla perässä jos ei malttia pidä.
-
Vanhoissa tempon paalikärryissä kesti kyllä laakerit mut renkaat meinas sulaa 60 vauhdissa. Hölmönä jätin viel kuorman päälle yön yli niin oli kivaa rytkytystä lähteä tyhjällä kärryllä ajamaan ;D
-
On nuita tullu vedeltyä 50. Lähinnä kuitenkin vaan kronea, runkkaria ja kivikarhua. Hyvin ovat vuoden kestäny. Jotenkin epäilen että nykykoneissa pyörät laakereineen kestää mutta nimismiehen kiharat rikkoo kyllä työkoneet jos kovaa niihin vetää. Ehkä kylvinkone on kuormattuna herkin. Niin ja raktorihan ei kulje kun 50.
-
Vanhan äkeen pyörät 200/60/14,5 kokoiset ja laakerit paukkui kilpaa jo 40 km/h vauhdissa. 46 Claasi kellahti joskus
pyörännavan pettämisen takia. Jeantilin paskakärryssä nopeusrajoitus kuormattuna 25km/h, mutta tyhjänä tulee vedettyä välillä 50 km/h. Ryssäkärryn pyörät ohjeen mukaan max. 30km/h ja on niissä yleensä sen verran heittoa ettei viittäkymppiä viitsi vedellä. Traktoreiden nopeus pitäisi ehdottomasti rajoittaa viiteenkymppiin, koska työkoneita joita yleensä vedetään ei ole mitoitettu noihin nopeuksiin. Henki lähtee niin kuskilta kuin vastapuolelta vähemmälläkin kaahaamisella, puhumattakaan jostain hytittömästä takavedosta jonka ajaminen jo 30km/h on epäterveellistä.
-
Joskus olen ajanut autolla lähes 70 km/h kulkevan potilan äkeen perässä. Olisi varmasti mennyt kovempaakin, mutta edessä oli joku 8000-sarjan valtra jarruna. Ainakin jokaisen pompun kohdalla tuo äes yritti lentää sen valtran ylitse... :-X
-
Sitten kun se traktori kulkee, niin sitten laitetaan sellaset vehkeet perään, että ne on tehty siihen nopeuteen, ei se sen kummallisempaa ole. Aika hyvin nykyaikaiset koneet on varusteltu jousituksin, jarruin ja isomman nopeuden navoin. Ei koske kaikkia pohjalaisia eikä edes eteläsuomalaisia koneita, jotain kylvökoneita ja äkeitä, mutta urakkaluokan tarpeisiin tehtyjä koneita kyllä.....
-
Amazonen ja Horschin perässä oli 25 lappu. Horscin muussipyörät ainakin sulaa viidenkympin jälkeen, kuulemma. Horsch kieltää säiliöt täynnä tiellä kiskomisen, ainakin virallisesti, Amazonesta ei muistikuvaa.
-
Ei ole Horschin ja Amazonen pyörät sulanut vaikka 50+ onkin vedetty.
-
Onhan noita tullut vedettyä 50-60km/h järkiään eikä rengas / napamurheita ole ollut, tietenkään uber ylikuormilla ei ajeta täysiä mutta normaalitilanteessa toimii.
;D ;D :o ;) ;)
-
Ei ole Horschin ja Amazonen pyörät sulanut vaikka 50+ onkin vedetty.
En Amzonen kummeja epäilekään. Viime talvena niillä oli joku kampanja kun kävivät 4 vuotta vanhan ruiskun runkoa vahvistamassa, oli varmaan jollain viidenkympin miehellä poikinu. Neljääkymppiä on max vedettyja menny yks muussipyörä ja yks pyörästön akseli. Onko muuten muussitäyttö? Ne lämpiää, varsinkin keskimmäiset, koska tie on kupera.
-
Onhan noita tullut vedettyä 50-60km/h järkiään eikä rengas / napamurheita ole ollut, tietenkään uber ylikuormilla ei ajeta täysiä mutta normaalitilanteessa toimii.
;D ;D :o ;) ;)
-
Kyntöauran kombipyörälle oli ohjekirjassa 25 nopeusrajoitus. Maltillisesti olen koittanut ajella, enintään neljääkymppiä hyvällä tiellä, muutoin hitaampaa. Varmaan se näissäkin on se tilanne, että sitten jos jokin onnettomuus sattuu, niin tutkijalautakunta selvittelee millaisia nopeuksia on ajeltu millaisillakin vehkeillä.
-
En mie oo noilla perus tuhteilla ja junkkareilla jne. uskaltanu ajella ku tyhjänä sen 54km/h mitä työpaikan punavanteinen kulkee. Täydessä vehnäkuormassa jo 40km/h kun tuntuu välillä melko paljolta, on nimittäin renkaat todella lämpimät jo 20km ajonkin jälkeen tuolla 40km/h nopeudellakin vaikka miten olis painetta riittävästi renkaissa.
No onneks suurimman osan tiekuljetuksista saa hoitaa kuorma-auton täysperävaunuilla niin ei tarvi murehtia nopeuksista 8) 8)
Mitähän on Räpidin ohjekirjassa mainittu säiliöt täynnä ajamisesta, on tullut ajettua yli 20km siirtymiäkin säiliöt aivan ääriä myöten täynnä... Hieman meinaa ruotaheitoissa välillä hirvittää vaikka miten yrittää hidastella vauhtia ::)
-
Reilua neljääkymppiä kulkee jontikka, kaikki hinattavat laitteet sallivat sen nopeuden.
Harvoin tulee muistettua se 15km/h rajoitus jos käyttää kytkettävissä koneissa hydraulista työntövartta..
-
En mie oo noilla perus tuhteilla ja junkkareilla jne. uskaltanu ajella ku tyhjänä sen 54km/h mitä työpaikan punavanteinen kulkee. Täydessä vehnäkuormassa jo 40km/h kun tuntuu välillä melko paljolta, on nimittäin renkaat todella lämpimät jo 20km ajonkin jälkeen tuolla 40km/h nopeudellakin vaikka miten olis painetta riittävästi renkaissa.
No onneks suurimman osan tiekuljetuksista saa hoitaa kuorma-auton täysperävaunuilla niin ei tarvi murehtia nopeuksista 8) 8)
Mitähän on Räpidin ohjekirjassa mainittu säiliöt täynnä ajamisesta, on tullut ajettua yli 20km siirtymiäkin säiliöt aivan ääriä myöten täynnä... Hieman meinaa ruotaheitoissa välillä hirvittää vaikka miten yrittää hidastella vauhtia ::)
Kyllä on räpideistä aisoja sitten ennenkin aisoja mennyt poikki että hiukan kannattaa ainakin yrittää sääliä ::) Mutta tulee kyllä varsinkin multivan äkeen kanssa ajeltua alle neljääkymppiä kun muutenkin meinas telit irrota.. Vanhojen kipojen kanssa kuorma päällä kans yritellyt pysyä alle neljänkympin vauhdeissa... Noitten uudempien kärryjen kanssa sitten täyttä viidenkympin vauhtia jos renkaat/navat sen sallii...
-
Hinattavaa amatzonen ruuttaa tankit täynnä 50km HYVÄLLÄ tiellä.
-
Hinattavaa amatzonen ruuttaa tankit täynnä 50km HYVÄLLÄ tiellä.
Ei se matka, vaan vauhti :P