Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Massey Deere - 24.12.13 - klo:22:50

Otsikko: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Massey Deere - 24.12.13 - klo:22:50
Sattui tuossa kesällä, että kärry lähti omille teilleen täydessä vauhdissa kylänraitilla, kun eräästä suht pehmeästä ja loivasta routaheitosta ajoin. Koukku oli 99% varmuudella kiinni, koska kärry perässä oli ajettu jo pitkään, kipattukin oli kuorma pois....

Huoltomiehelle asiaa puhuessa kävi ilmi, että noita vahinkoja on 30 sarjan perus (ei ulostyöntyvä) koukuille käynyt.
Syy oli kutakuinkin seuraava; Tyhjällä suht tasapainoisella kärryllä ajaessa töyssyyn aisa lyö ylöspäin, jolloin silmukka nousee mukana. Vetokoukussahan on sellaset  kiilamaiset linkut.  Niiden kiilamaisuus jatkuu siitä lukituskohdastakin karvan ylöspäin, niin koukun noustessa lepoasennostaan ylöspäin (n 1cm) se avaa lukkokieliä vähäsen. Huoltomiehen mukaan kun tämä tapahtuu kovassa vauhdissa nopeasti niin  jouset ei välttämättä ehdi vetää kieliä takaisin ja koukku pääsee putoamaan alas.

Niin en tiedä onko rakenne muuttunut, meidän kone on vm. 2008

Koitettuani tyhjiltään nostaa koukkua lukitusasennosta vielä sen viimeisen sentin ylöspäin, niin todentotta sehän avaa hakasia vähän :/

Avuksi tähän, vetovarret pitäisi muistaa pitää ihan melkeen ylhänä ettei koukku pääse putoamaan, tai sitten hitsata pala rautaa koukun väliin niin, ettei koukku pääse enää nousemaan lukittumisensa jälkeen enää tippaakaan.

Itse katselin sen lukituskielen muotoilua ja minusta siitä jos sipasisi siivun pois kiilamaisuudesta, niin asia silläkin korjaantuisi, siitä en tosin tiedä heikentääkö se.

Tuskin tästä sepostuksesta kukaan selvää otti, mutta tulipaha ainakin itselle hyvä mieli kun kerroin  :)
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: BACKSPACE - 25.12.13 - klo:07:29
Olihan tuo kaunis joulutarina  :D

Mutta tuotahan traktorit ovat aina tehneet. (Paitsi tietysti ne, jotka tässä keskustelussa kohta mainitaan).Moni on katsellut sitä miltä vetoaisa näyttää hytin sisällä.
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Oksa - 25.12.13 - klo:08:10
aika harva on aisaa kopissa katellu ja aika harvassa traktorissa todella on koukusta silmukka lähteny tolla kerrotulla tavalla.   itellä ei koskaan näitten vuosikymmenien ja monien traktoreitten aikana.   yhtään jonnua ei ole kyllä ollu.   mikä lie koukun valmistajan mielipide?
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Peurajussi - 25.12.13 - klo:08:12

Onko tuo ei- hydraulinen koukku kotimaista valmistetta kuten 20- sarjan vastaavat? Kävi tuossa seeänhoossa irtoaminen, mutta onneks oltiin paikallaan. Kippi tosin oli pystyssä..  :P
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Oksa - 25.12.13 - klo:08:38
soomidesing paaraas desing!   ei passaa valittaa tai virma lopettaa just!
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Toivo Tonta - 25.12.13 - klo:08:46
Kuka vatipää ajaa varret maata viistäen TIELLÄ :o
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Oksa - 25.12.13 - klo:08:49
hyyyyyvin moni!    ei ole yhtä paha kuin varret ylhäällä lukitustankoja viruttaen.
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: kylmis - 25.12.13 - klo:08:50
Aika moni ja yllättävän yleistä on myös ajaa peräkärryn tukijalka alhaalla. Ihan tuurilla mennään...
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Toivo Tonta - 25.12.13 - klo:08:52
Aika moni ja yllättävän yleistä on myös ajaa peräkärryn tukijalka alhaalla. Ihan tuurilla mennään...
Jalka alhaalla varoiksi ;D
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Oksa - 25.12.13 - klo:08:56
mutta aikuisten oikeesti, missä kärrissä on todella toimiva jalka ja mitä tekee noilla ihk;n tarvikejaloilla?    tarvetta sellasella jonka uskaltaa jättää jopa kuormattuna alas!
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: kyntaja - 25.12.13 - klo:09:18
Minkä näkönen on perusvetokoukku... En ole nähnyt kuin hydraulisesti ulostyöntyviä 20-30 sarjassa... Joku Se versio vai....
Avataanko lukitus kumminkin sisältä kahvasta....

Hvä ettei pahasti käyny.... Itellä kerran katkennut silmä kippuu paikalle kuorman kippauksen jälkeen.... Ei mennyt letkut eikä mitkään kun satuin vilkasemaan taakse ettei kaikki ok,pysäytin... Iso vahinko lähelllä,,, Sattu olemaan viikon viimeinen kuorma, jokatapauksessa, niin ajelin *****illesssani silmä koukussa kotiin. n.60km, Voin kuvitella perjantai iltana radio novan liikenne radio osiota....
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Toivo Tonta - 25.12.13 - klo:09:25
Minkä näkönen on perusvetokoukku... En ole nähnyt kuin hydraulisesti ulostyöntyviä 20-30 sarjassa... Joku Se versio vai....
Avataanko lukitus kumminkin sisältä kahvasta....

Hvä ettei pahasti käyny.... Itellä kerran katkennut silmä kippuu paikalle kuorman kippauksen jälkeen.... Ei mennyt letkut eikä mitkään kun satuin vilkasemaan taakse ettei kaikki ok,pysäytin... Iso vahinko lähelllä,,, Sattu olemaan viikon viimeinen kuorma, jokatapauksessa, niin ajelin *****illesssani silmä koukussa kotiin. n.60km, Voin kuvitella perjantai iltana radio novan liikenne radio osiota....
Ota silmä käteen ja katso ;D
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Peurajussi - 25.12.13 - klo:09:31

Entisessä premium 20- koneessa oli mekaanisesti avattava koukku, kahva oli hytin ulkopuolella heti takalasin alla. Ei loppujen lopuksi hankala edes käyttää, ja pelasi kyllä kuin junan vessa. Vetolaite oli tympeä laittaa pulteilla paikoilleen vs. nykyinen hydraulinen versio.
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Massey Deere - 25.12.13 - klo:09:32
Ei ole se-versio ja koukku avataan takaikkunasta ulkoa... Ihan karvalakki, muttei kuitenkaan se  :)

Ei siinä pahasti käyny, asvalttirahinan alettua ja tilanteen tajuttua polkasin jarrua jolloin kärry ampu aisan hirveellä tuurilla traktorin pyörien väliin ja takarenkaat pompottamaan kärryn etulaitaa. Siinä me sitten mentiin ku junat kunnes  pysähty.

Vauriot vaan kosmeettisia ja hydrauliletku!
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: vms1 - 25.12.13 - klo:10:52
Onpahan osunu suunnittelun kukkanen kohdille. Aika riskillä ovat rakentaneet mekaniikan jos koukun liike tökkii lukitusmekaniikkaa auki niin Murphy on ihan taatusti joskus hereillä ja hänen laki toteutuu. Muuten ei parane sanoa tuosta mitään kun ei oikeasti rakennetta tunne.
noin yleisestikin noita koukun lukittumisia ja rakenteita sekä lukittumisia kannattaa tarkkailla koska ei ole ihan yks ja kaks joilla aisa on tullut hyyttiin tervehtimään kipattaessa, eikä Se nyt niin kiva ole jos kärry syöksyy päin vastaantulevaa WW poloa.
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: führer - 25.12.13 - klo:11:03

Entisessä premium 20- koneessa oli mekaanisesti avattava koukku, kahva oli hytin ulkopuolella heti takalasin alla. Ei loppujen lopuksi hankala edes käyttää, ja pelasi kyllä kuin junan vessa. Vetolaite oli tympeä laittaa pulteilla paikoilleen vs. nykyinen hydraulinen versio.

Tämä ominaisuus minua suuresti harmitti, kun joutui kurottaa vetokoukunlaukaisua, mutta enää en kärsi siitä ominaisuudesta ajaessani Fendtillä.
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Cynic - 25.12.13 - klo:11:12
Lainaus
mutta aikuisten oikeesti, missä kärrissä on todella toimiva jalka

Kronos.  ::)
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: +250 - 25.12.13 - klo:11:30
Sattui tuossa kesällä, että kärry lähti omille teilleen täydessä vauhdissa kylänraitilla, kun eräästä suht pehmeästä ja loivasta routaheitosta ajoin. Koukku oli 99% varmuudella kiinni, koska kärry perässä oli ajettu jo pitkään, kipattukin oli kuorma pois....

Huoltomiehelle asiaa puhuessa kävi ilmi, että noita vahinkoja on 30 sarjan perus (ei ulostyöntyvä) koukuille käynyt.
Syy oli kutakuinkin seuraava; Tyhjällä suht tasapainoisella kärryllä ajaessa töyssyyn aisa lyö ylöspäin, jolloin silmukka nousee mukana. Vetokoukussahan on sellaset  kiilamaiset linkut.  Niiden kiilamaisuus jatkuu siitä lukituskohdastakin karvan ylöspäin, niin koukun noustessa lepoasennostaan ylöspäin (n 1cm) se avaa lukkokieliä vähäsen. Huoltomiehen mukaan kun tämä tapahtuu kovassa vauhdissa nopeasti niin  jouset ei välttämättä ehdi vetää kieliä takaisin ja koukku pääsee putoamaan alas.

Niin en tiedä onko rakenne muuttunut, meidän kone on vm. 2008

Koitettuani tyhjiltään nostaa koukkua lukitusasennosta vielä sen viimeisen sentin ylöspäin, niin todentotta sehän avaa hakasia vähän :/

Avuksi tähän, vetovarret pitäisi muistaa pitää ihan melkeen ylhänä ettei koukku pääse putoamaan, tai sitten hitsata pala rautaa koukun väliin niin, ettei koukku pääse enää nousemaan lukittumisensa jälkeen enää tippaakaan.

Itse katselin sen lukituskielen muotoilua ja minusta siitä jos sipasisi siivun pois kiilamaisuudesta, niin asia silläkin korjaantuisi, siitä en tosin tiedä heikentääkö se.

Tuskin tästä sepostuksesta kukaan selvää otti, mutta tulipaha ainakin itselle hyvä mieli kun kerroin  :)
Claassin uniwrappi menee negatiiviselle aisapainolle kun paali siirtyy käärijälle.14000 kertaa ainakin jäi koukku laukeematta.
Mutta tuos olikin todennäköisyys 99% että koukku oli kunnolla lukos ::)
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: vms1 - 25.12.13 - klo:11:59
Sattui tuossa kesällä, että kärry lähti omille teilleen täydessä vauhdissa kylänraitilla, kun eräästä suht pehmeästä ja loivasta routaheitosta ajoin. Koukku oli 99% varmuudella kiinni, koska kärry perässä oli ajettu jo pitkään, kipattukin oli kuorma pois....

Huoltomiehelle asiaa puhuessa kävi ilmi, että noita vahinkoja on 30 sarjan perus (ei ulostyöntyvä) koukuille käynyt.
Syy oli kutakuinkin seuraava; Tyhjällä suht tasapainoisella kärryllä ajaessa töyssyyn aisa lyö ylöspäin, jolloin silmukka nousee mukana. Vetokoukussahan on sellaset  kiilamaiset linkut.  Niiden kiilamaisuus jatkuu siitä lukituskohdastakin karvan ylöspäin, niin koukun noustessa lepoasennostaan ylöspäin (n 1cm) se avaa lukkokieliä vähäsen. Huoltomiehen mukaan kun tämä tapahtuu kovassa vauhdissa nopeasti niin  jouset ei välttämättä ehdi vetää kieliä takaisin ja koukku pääsee putoamaan alas.

Niin en tiedä onko rakenne muuttunut, meidän kone on vm. 2008

Koitettuani tyhjiltään nostaa koukkua lukitusasennosta vielä sen viimeisen sentin ylöspäin, niin todentotta sehän avaa hakasia vähän :/

Avuksi tähän, vetovarret pitäisi muistaa pitää ihan melkeen ylhänä ettei koukku pääse putoamaan, tai sitten hitsata pala rautaa koukun väliin niin, ettei koukku pääse enää nousemaan lukittumisensa jälkeen enää tippaakaan.

Itse katselin sen lukituskielen muotoilua ja minusta siitä jos sipasisi siivun pois kiilamaisuudesta, niin asia silläkin korjaantuisi, siitä en tosin tiedä heikentääkö se.

Tuskin tästä sepostuksesta kukaan selvää otti, mutta tulipaha ainakin itselle hyvä mieli kun kerroin  :)
Claassin uniwrappi menee negatiiviselle aisapainolle kun paali siirtyy käärijälle.14000 kertaa ainakin jäi koukku laukeematta.
Mutta tuos olikin todennäköisyys 99% että koukku oli kunnolla lukos ::)

Eihän nyt missään paalaajalla saa sellaista sopivan terävää iskua kun liikkeet on hitaat ja kone käytännössä seisoo paikallaan. Itse ymmärsin että tapaus tulee esiin hyvin sattumalta kun jossain tiellä ensiksi kärryn aisa pomppaa ylärajoitinta vastaan ja sitten routaheiton kohdalla koukkukin hyppää ylös niin lukot työntyy edestä pois ja juuri samalla hetkellä kun aisa pamahtaa alas niin lukot ei olekaan koukkua pitämässä.
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: zetor8045 - 25.12.13 - klo:12:58

Entisessä premium 20- koneessa oli mekaanisesti avattava koukku, kahva oli hytin ulkopuolella heti takalasin alla. Ei loppujen lopuksi hankala edes käyttää, ja pelasi kyllä kuin junan vessa. Vetolaite oli tympeä laittaa pulteilla paikoilleen vs. nykyinen hydraulinen versio.

Tämä ominaisuus minua suuresti harmitti, kun joutui kurottaa vetokoukunlaukaisua, mutta enää en kärsi siitä ominaisuudesta ajaessani Fendtillä.
Niin tuo kurottelu ei ole kuin lyhkästen ongelma  ::)  Mutta tosiaan tuo o sitä kotimaista suunnittelua ja tuotantoa.. Mutta en kyllä ymmärrä miten sillä jonnikalla voi ees ajaa vetovarret alhaalla kun saattaa lähteä useampien kärryjen kanssa pikakourien lukot menemään aisan kanssa... Vanhat katkaistut becot missä on voimanottoakseli niin voi pitää vetovarret ylhäällä aivan hyvin.. Mutta ei oo kyllä koukku auennut ikinä... Vanhassa deutsissa oli viimeiseksi kyllä ongelmia koukun lukon kanssa kun lukko piti koukun jatkoa sisällä ja samalla koukkua ylhäällä ja ajansaatossa ne lukituskoukut venyi ja pari kertaa pääs irtoomaan koukusta kärry saman päivän aikana  ::)   Sitten se lähtikin vaihtoon niin ei ollut enää murhetta..
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Peurajussi - 25.12.13 - klo:13:28
Sitten se lähtikin vaihtoon niin ei ollut enää murhetta..

Paitsi sillä seuraavalla omistajalla..  ;D
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: zetor8045 - 25.12.13 - klo:13:49
Sitten se lähtikin vaihtoon niin ei ollut enää murhetta..

Paitsi sillä seuraavalla omistajalla..  ;D
No vissiin reippaasti yli 10 000h siinä mittarissa kuulemma niin kait ne sille jottai keksi  ::)
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Massey Deere - 25.12.13 - klo:15:37
Niin selvennys, että en ajele varret alhana. Jos ja kun varret oli yläasennostaan vähän vaan alempana, niin mahtuuhan se silmukka siitä pois tulemaan jos koukku aukeaa senkin verran.
Eihän niitä nyt tankojen venytysasennossakaan kuulu pitää....
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: zetor8045 - 25.12.13 - klo:16:06
Niin selvennys, että en ajele varret alhana. Jos ja kun varret oli yläasennostaan vähän vaan alempana, niin mahtuuhan se silmukka siitä pois tulemaan jos koukku aukeaa senkin verran.
Eihän niitä nyt tankojen venytysasennossakaan kuulu pitää....
Jaa no niin  ::)
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Peurajussi - 25.12.13 - klo:16:24

Periaatteessa aisan paino pitää olla kokonaan koukun lukituksen varassa, eli teoriassa sillä ei pitäisi saada olla mitään merkitystä onko vetovarret alhaalla vai ylhäällä. Eli lukitukset oltava kunnossa. Tiellä tulee itsekin kyllä ajeltua varret ylhäällä mutta saa siinä tosiaan aina varmistua ettei nostolaite kanna koko helkutin aikaa..  :P
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: +250 - 25.12.13 - klo:18:19
Sattui tuossa kesällä, että kärry lähti omille teilleen täydessä vauhdissa kylänraitilla, kun eräästä suht pehmeästä ja loivasta routaheitosta ajoin. Koukku oli 99% varmuudella kiinni, koska kärry perässä oli ajettu jo pitkään, kipattukin oli kuorma pois....

Huoltomiehelle asiaa puhuessa kävi ilmi, että noita vahinkoja on 30 sarjan perus (ei ulostyöntyvä) koukuille käynyt.
Syy oli kutakuinkin seuraava; Tyhjällä suht tasapainoisella kärryllä ajaessa töyssyyn aisa lyö ylöspäin, jolloin silmukka nousee mukana. Vetokoukussahan on sellaset  kiilamaiset linkut.  Niiden kiilamaisuus jatkuu siitä lukituskohdastakin karvan ylöspäin, niin koukun noustessa lepoasennostaan ylöspäin (n 1cm) se avaa lukkokieliä vähäsen. Huoltomiehen mukaan kun tämä tapahtuu kovassa vauhdissa nopeasti niin  jouset ei välttämättä ehdi vetää kieliä takaisin ja koukku pääsee putoamaan alas.

Niin en tiedä onko rakenne muuttunut, meidän kone on vm. 2008

Koitettuani tyhjiltään nostaa koukkua lukitusasennosta vielä sen viimeisen sentin ylöspäin, niin todentotta sehän avaa hakasia vähän :/

Avuksi tähän, vetovarret pitäisi muistaa pitää ihan melkeen ylhänä ettei koukku pääse putoamaan, tai sitten hitsata pala rautaa koukun väliin niin, ettei koukku pääse enää nousemaan lukittumisensa jälkeen enää tippaakaan.

Itse katselin sen lukituskielen muotoilua ja minusta siitä jos sipasisi siivun pois kiilamaisuudesta, niin asia silläkin korjaantuisi, siitä en tosin tiedä heikentääkö se.

Tuskin tästä sepostuksesta kukaan selvää otti, mutta tulipaha ainakin itselle hyvä mieli kun kerroin  :)
Claassin uniwrappi menee negatiiviselle aisapainolle kun paali siirtyy käärijälle.14000 kertaa ainakin jäi koukku laukeematta.
Mutta tuos olikin todennäköisyys 99% että koukku oli kunnolla lukos ::)

Eihän nyt missään paalaajalla saa sellaista sopivan terävää iskua kun liikkeet on hitaat ja kone käytännössä seisoo paikallaan. Itse ymmärsin että tapaus tulee esiin hyvin sattumalta kun jossain tiellä ensiksi kärryn aisa pomppaa ylärajoitinta vastaan ja sitten routaheiton kohdalla koukkukin hyppää ylös niin lukot työntyy edestä pois ja juuri samalla hetkellä kun aisa pamahtaa alas niin lukot ei olekaan koukkua pitämässä.
Jos paalaajan aisalla paino on 0 tai negatiivinen ja ajetaan poikkikynnökseen,niin juuri tuollaista hakkaamista tulee :o
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: BACKSPACE - 25.12.13 - klo:18:20
Sattui tuossa kesällä, että kärry lähti omille teilleen täydessä vauhdissa kylänraitilla, kun eräästä suht pehmeästä ja loivasta routaheitosta ajoin. Koukku oli 99% varmuudella kiinni, koska kärry perässä oli ajettu jo pitkään, kipattukin oli kuorma pois....

Huoltomiehelle asiaa puhuessa kävi ilmi, että noita vahinkoja on 30 sarjan perus (ei ulostyöntyvä) koukuille käynyt.
Syy oli kutakuinkin seuraava; Tyhjällä suht tasapainoisella kärryllä ajaessa töyssyyn aisa lyö ylöspäin, jolloin silmukka nousee mukana. Vetokoukussahan on sellaset  kiilamaiset linkut.  Niiden kiilamaisuus jatkuu siitä lukituskohdastakin karvan ylöspäin, niin koukun noustessa lepoasennostaan ylöspäin (n 1cm) se avaa lukkokieliä vähäsen. Huoltomiehen mukaan kun tämä tapahtuu kovassa vauhdissa nopeasti niin  jouset ei välttämättä ehdi vetää kieliä takaisin ja koukku pääsee putoamaan alas.

Niin en tiedä onko rakenne muuttunut, meidän kone on vm. 2008

Koitettuani tyhjiltään nostaa koukkua lukitusasennosta vielä sen viimeisen sentin ylöspäin, niin todentotta sehän avaa hakasia vähän :/

Avuksi tähän, vetovarret pitäisi muistaa pitää ihan melkeen ylhänä ettei koukku pääse putoamaan, tai sitten hitsata pala rautaa koukun väliin niin, ettei koukku pääse enää nousemaan lukittumisensa jälkeen enää tippaakaan.

Itse katselin sen lukituskielen muotoilua ja minusta siitä jos sipasisi siivun pois kiilamaisuudesta, niin asia silläkin korjaantuisi, siitä en tosin tiedä heikentääkö se.

Tuskin tästä sepostuksesta kukaan selvää otti, mutta tulipaha ainakin itselle hyvä mieli kun kerroin  :)
Claassin uniwrappi menee negatiiviselle aisapainolle kun paali siirtyy käärijälle.14000 kertaa ainakin jäi koukku laukeematta.
Mutta tuos olikin todennäköisyys 99% että koukku oli kunnolla lukos ::)

Eihän nyt missään paalaajalla saa sellaista sopivan terävää iskua kun liikkeet on hitaat ja kone käytännössä seisoo paikallaan. Itse ymmärsin että tapaus tulee esiin hyvin sattumalta kun jossain tiellä ensiksi kärryn aisa pomppaa ylärajoitinta vastaan ja sitten routaheiton kohdalla koukkukin hyppää ylös niin lukot työntyy edestä pois ja juuri samalla hetkellä kun aisa pamahtaa alas niin lukot ei olekaan koukkua pitämässä.
Jos paalaajan aisalla paino on 0 tai negatiivinen ja ajetaan poikkikynnökseen,niin juuri tuollaista hakkaamista tulee :o

Ajak`sää paalikoneella kynnöksellä, vai eikö teillä osata äestää  ???
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: +250 - 25.12.13 - klo:18:22
Sattui tuossa kesällä, että kärry lähti omille teilleen täydessä vauhdissa kylänraitilla, kun eräästä suht pehmeästä ja loivasta routaheitosta ajoin. Koukku oli 99% varmuudella kiinni, koska kärry perässä oli ajettu jo pitkään, kipattukin oli kuorma pois....

Huoltomiehelle asiaa puhuessa kävi ilmi, että noita vahinkoja on 30 sarjan perus (ei ulostyöntyvä) koukuille käynyt.
Syy oli kutakuinkin seuraava; Tyhjällä suht tasapainoisella kärryllä ajaessa töyssyyn aisa lyö ylöspäin, jolloin silmukka nousee mukana. Vetokoukussahan on sellaset  kiilamaiset linkut.  Niiden kiilamaisuus jatkuu siitä lukituskohdastakin karvan ylöspäin, niin koukun noustessa lepoasennostaan ylöspäin (n 1cm) se avaa lukkokieliä vähäsen. Huoltomiehen mukaan kun tämä tapahtuu kovassa vauhdissa nopeasti niin  jouset ei välttämättä ehdi vetää kieliä takaisin ja koukku pääsee putoamaan alas.

Niin en tiedä onko rakenne muuttunut, meidän kone on vm. 2008

Koitettuani tyhjiltään nostaa koukkua lukitusasennosta vielä sen viimeisen sentin ylöspäin, niin todentotta sehän avaa hakasia vähän :/

Avuksi tähän, vetovarret pitäisi muistaa pitää ihan melkeen ylhänä ettei koukku pääse putoamaan, tai sitten hitsata pala rautaa koukun väliin niin, ettei koukku pääse enää nousemaan lukittumisensa jälkeen enää tippaakaan.

Itse katselin sen lukituskielen muotoilua ja minusta siitä jos sipasisi siivun pois kiilamaisuudesta, niin asia silläkin korjaantuisi, siitä en tosin tiedä heikentääkö se.

Tuskin tästä sepostuksesta kukaan selvää otti, mutta tulipaha ainakin itselle hyvä mieli kun kerroin  :)
Claassin uniwrappi menee negatiiviselle aisapainolle kun paali siirtyy käärijälle.14000 kertaa ainakin jäi koukku laukeematta.
Mutta tuos olikin todennäköisyys 99% että koukku oli kunnolla lukos ::)

Eihän nyt missään paalaajalla saa sellaista sopivan terävää iskua kun liikkeet on hitaat ja kone käytännössä seisoo paikallaan. Itse ymmärsin että tapaus tulee esiin hyvin sattumalta kun jossain tiellä ensiksi kärryn aisa pomppaa ylärajoitinta vastaan ja sitten routaheiton kohdalla koukkukin hyppää ylös niin lukot työntyy edestä pois ja juuri samalla hetkellä kun aisa pamahtaa alas niin lukot ei olekaan koukkua pitämässä.
Jos paalaajan aisalla paino on 0 tai negatiivinen ja ajetaan poikkikynnökseen,niin juuri tuollaista hakkaamista tulee :o

Ajak`sää paalikoneella kynnöksellä, vai eikö teillä osata äestää  ???
Jos sarkaauroilla kynnetty kiertämällä,niin ei sitä äkeellä niin tasaiseksi saa etteikö kyntösuunta tunnu.Ei tietysti koske omia peltoja koska on kääntöaurat.
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Oksa - 25.12.13 - klo:18:24
ite katellu noita valteemien ohuita ja teräväkärkisiä koukkuja, onko niistä kuluneena hyppääminen kuin yleistä?    kun tuo koukun pää ei lie pariakaan senttiä halkaisijaltaan.
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: BACKSPACE - 25.12.13 - klo:18:25
Sattui tuossa kesällä, että kärry lähti omille teilleen täydessä vauhdissa kylänraitilla, kun eräästä suht pehmeästä ja loivasta routaheitosta ajoin. Koukku oli 99% varmuudella kiinni, koska kärry perässä oli ajettu jo pitkään, kipattukin oli kuorma pois....

Huoltomiehelle asiaa puhuessa kävi ilmi, että noita vahinkoja on 30 sarjan perus (ei ulostyöntyvä) koukuille käynyt.
Syy oli kutakuinkin seuraava; Tyhjällä suht tasapainoisella kärryllä ajaessa töyssyyn aisa lyö ylöspäin, jolloin silmukka nousee mukana. Vetokoukussahan on sellaset  kiilamaiset linkut.  Niiden kiilamaisuus jatkuu siitä lukituskohdastakin karvan ylöspäin, niin koukun noustessa lepoasennostaan ylöspäin (n 1cm) se avaa lukkokieliä vähäsen. Huoltomiehen mukaan kun tämä tapahtuu kovassa vauhdissa nopeasti niin  jouset ei välttämättä ehdi vetää kieliä takaisin ja koukku pääsee putoamaan alas.

Niin en tiedä onko rakenne muuttunut, meidän kone on vm. 2008

Koitettuani tyhjiltään nostaa koukkua lukitusasennosta vielä sen viimeisen sentin ylöspäin, niin todentotta sehän avaa hakasia vähän :/

Avuksi tähän, vetovarret pitäisi muistaa pitää ihan melkeen ylhänä ettei koukku pääse putoamaan, tai sitten hitsata pala rautaa koukun väliin niin, ettei koukku pääse enää nousemaan lukittumisensa jälkeen enää tippaakaan.

Itse katselin sen lukituskielen muotoilua ja minusta siitä jos sipasisi siivun pois kiilamaisuudesta, niin asia silläkin korjaantuisi, siitä en tosin tiedä heikentääkö se.

Tuskin tästä sepostuksesta kukaan selvää otti, mutta tulipaha ainakin itselle hyvä mieli kun kerroin  :)
Claassin uniwrappi menee negatiiviselle aisapainolle kun paali siirtyy käärijälle.14000 kertaa ainakin jäi koukku laukeematta.
Mutta tuos olikin todennäköisyys 99% että koukku oli kunnolla lukos ::)

Eihän nyt missään paalaajalla saa sellaista sopivan terävää iskua kun liikkeet on hitaat ja kone käytännössä seisoo paikallaan. Itse ymmärsin että tapaus tulee esiin hyvin sattumalta kun jossain tiellä ensiksi kärryn aisa pomppaa ylärajoitinta vastaan ja sitten routaheiton kohdalla koukkukin hyppää ylös niin lukot työntyy edestä pois ja juuri samalla hetkellä kun aisa pamahtaa alas niin lukot ei olekaan koukkua pitämässä.
Jos paalaajan aisalla paino on 0 tai negatiivinen ja ajetaan poikkikynnökseen,niin juuri tuollaista hakkaamista tulee :o

Ajak`sää paalikoneella kynnöksellä, vai eikö teillä osata äestää  ???
Jos sarkaauroilla kynnetty kiertämällä,niin ei sitä äkeellä niin tasaiseksi saa etteikö kyntösuunta tunnu.Ei tietysti koske omia peltoja koska on kääntöaurat.

.... kyl sen saa...  ;D
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Oksa - 25.12.13 - klo:18:27
mut joutuu ajaan äes maassa!
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: versu213 - 25.12.13 - klo:18:35
ite katellu noita valteemien ohuita ja teräväkärkisiä koukkuja, onko niistä kuluneena hyppääminen kuin yleistä?    kun tuo koukun pää ei lie pariakaan senttiä halkaisijaltaan.


Ei oo meillä koskaan kärry karannu koukusta,mutta vetokettingin ampu kerran tuulilasista läpi,ku eivät "muistaneet" nostovarsia/koukkua täysin ylös nostaa ,ku hinailivat jotain jonnikkaa...saatto se olla valamettiki ;)
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: +250 - 25.12.13 - klo:18:51
Sattui tuossa kesällä, että kärry lähti omille teilleen täydessä vauhdissa kylänraitilla, kun eräästä suht pehmeästä ja loivasta routaheitosta ajoin. Koukku oli 99% varmuudella kiinni, koska kärry perässä oli ajettu jo pitkään, kipattukin oli kuorma pois....

Huoltomiehelle asiaa puhuessa kävi ilmi, että noita vahinkoja on 30 sarjan perus (ei ulostyöntyvä) koukuille käynyt.
Syy oli kutakuinkin seuraava; Tyhjällä suht tasapainoisella kärryllä ajaessa töyssyyn aisa lyö ylöspäin, jolloin silmukka nousee mukana. Vetokoukussahan on sellaset  kiilamaiset linkut.  Niiden kiilamaisuus jatkuu siitä lukituskohdastakin karvan ylöspäin, niin koukun noustessa lepoasennostaan ylöspäin (n 1cm) se avaa lukkokieliä vähäsen. Huoltomiehen mukaan kun tämä tapahtuu kovassa vauhdissa nopeasti niin  jouset ei välttämättä ehdi vetää kieliä takaisin ja koukku pääsee putoamaan alas.

Niin en tiedä onko rakenne muuttunut, meidän kone on vm. 2008

Koitettuani tyhjiltään nostaa koukkua lukitusasennosta vielä sen viimeisen sentin ylöspäin, niin todentotta sehän avaa hakasia vähän :/

Avuksi tähän, vetovarret pitäisi muistaa pitää ihan melkeen ylhänä ettei koukku pääse putoamaan, tai sitten hitsata pala rautaa koukun väliin niin, ettei koukku pääse enää nousemaan lukittumisensa jälkeen enää tippaakaan.

Itse katselin sen lukituskielen muotoilua ja minusta siitä jos sipasisi siivun pois kiilamaisuudesta, niin asia silläkin korjaantuisi, siitä en tosin tiedä heikentääkö se.

Tuskin tästä sepostuksesta kukaan selvää otti, mutta tulipaha ainakin itselle hyvä mieli kun kerroin  :)
Claassin uniwrappi menee negatiiviselle aisapainolle kun paali siirtyy käärijälle.14000 kertaa ainakin jäi koukku laukeematta.
Mutta tuos olikin todennäköisyys 99% että koukku oli kunnolla lukos ::)

Eihän nyt missään paalaajalla saa sellaista sopivan terävää iskua kun liikkeet on hitaat ja kone käytännössä seisoo paikallaan. Itse ymmärsin että tapaus tulee esiin hyvin sattumalta kun jossain tiellä ensiksi kärryn aisa pomppaa ylärajoitinta vastaan ja sitten routaheiton kohdalla koukkukin hyppää ylös niin lukot työntyy edestä pois ja juuri samalla hetkellä kun aisa pamahtaa alas niin lukot ei olekaan koukkua pitämässä.
Jos paalaajan aisalla paino on 0 tai negatiivinen ja ajetaan poikkikynnökseen,niin juuri tuollaista hakkaamista tulee :o

Ajak`sää paalikoneella kynnöksellä, vai eikö teillä osata äestää  ???
Jos sarkaauroilla kynnetty kiertämällä,niin ei sitä äkeellä niin tasaiseksi saa etteikö kyntösuunta tunnu.Ei tietysti koske omia peltoja koska on kääntöaurat.

.... kyl sen saa...  ;D
....ei kyl saa... ;D
Viimmeistään toisena nurmisatovuonna alkaa tuntuun,kun maa painuu.
Otsikko: Vs: Tiedotus Jd 30-sarjan perusvetokoukuista
Kirjoitti: Oksa - 26.12.13 - klo:08:06
raskaampaa akselipainoa niin eipä tunnu.....möyriessä eteenpäin!