Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: korkean - 16.12.13 - klo:20:42
-
Onko arvon agronetin raatilaisilla viritettyjä koneita ? Miten esimerkiksi tuo mezzo sarja , kannattaako ruuvata.. Itsellä 6600 mezzo ja jerkkua olis toive saada pellinalle lisää ? Onko toivotonta , vai vaihtaako suosiolla jossain vaiheessa isompaan ? 8) ::) Ja joo , rivipumppu vehe on..
-
Oikein pahaa tekee, kun ajattelee, että vanhan hyvän ajan Mezzo täytyy ruuvata pilalle :(
Jos hevosvoimia tarvitaan, niin osta isompi kone.
-
Oikein pahaa tekee, kun ajattelee, että vanhan hyvän ajan Mezzo täytyy ruuvata pilalle :(
Jos hevosvoimia tarvitaan, niin osta isompi kone.
Kyllä itsellä myös... Nooh ehkä se on vaihdettava jossainvaiheessa.. Inhottavaan vedellä suurta massaa perässä jos ei jaksa mennä.. ::)
-
Linnavuorelaisia voi virittää aika reippaastikin. Samoja konehia on eri paikoissa eri tehoilla.
-
Mulla tulee myyntiin 8950 Valmetti jahka saadaan pikavaihteen nopeusanturi kuntoon, meni tänään merkkihuoltoon. Siinä on 8700 tuntia mittarissa ja vakiotehot, etujouset ja Twintrac sekä Zuidbergin etunostolaite, vm. 2000, on tosin vain 40km/h malli. Olisi siinä jonkun verran enempi puhtia kuin 6600:ssa vaika onkin vakiotehoinen kone.
-
Tuo 8950 on jo pikkusen liian iso mun muihin töihin , kun vetohommiin ;D :D
-
Onko arvon agronetin raatilaisilla viritettyjä koneita ? Miten esimerkiksi tuo mezzo sarja , kannattaako ruuvata.. Itsellä 6600 mezzo ja jerkkua olis toive saada pellinalle lisää ? Onko toivotonta , vai vaihtaako suosiolla jossain vaiheessa isompaan ? 8) ::) Ja joo , rivipumppu vehe on..
Perskeles. Mikäs sen helpompi "ruuvattava" kuin vanha kunnon rivipumppu -kone :-*
Vasta ruuvauksen jälkeen alkaa meno maistumaan.
Vanha magnum isolla BOSCH -rivipumpulla... :-* ja Cummins moottorilla ja
Fastrack myös Cummins moottorilla ja ukko BOSCH -rivipumpulla :-* :-*
Ai niitä aikoja. Eikä ollu murheita polttoainevehkeitten kans. Takapakkia ollaan menty saasteitten takia. :(
-
Olipa tuo mun viime talvena hankkimani rivi-Boschilla oleva -95 Valmet 8400 tosi mopo ennen ruuvausta, en ymmärrä miten entinen omistaja oli sillä pärjännyt miltei 8000 tuntia kun oli tehoja ehkä 120 pollea sinetit paikallaan, pikku piristyksellä tuli koneeseen ihan eri luonne, oli nimittäin sellaisenaan kuin ahtamaton kone.
-
täältä löytyy 6400 120 hv... muuttu ihan erikoneeks ruuvauksen jälkeen ja polttoaineen kulutus mielestäni laski.. toki Turbiini kytkin vie osansa..
-
Mullakin on turbiini.. Ja niin oon aatellu että tota jo kestäis jonkuverra ruuvatakki.. Peräkin on järeä näissä 66 - 6800.. sarjoissa.. ::)
-
Asiasta poiketen, miulla pienemmässä ventissä 80-luvun puolivälistä on turpiini ja se vie vähemmän polttoainetta kuin ykskään valmetti.
-
Asiasta poiketen, miulla pienemmässä ventissä 80-luvun puolivälistä on turpiini ja se vie vähemmän polttoainetta kuin ykskään valmetti.
Oletko varma?
-
Stanadyne pumpullisiin malleihin saa voimaa vaihtamalla 705 valmetin suuttimet ( xxx029 )
-
No juu huomaa sellainen seikka että se turbiini ei sitte ihan kauheesti lisätehoja kestä. Olikohan noin 130hp? Muutenhan tuon moottorin kiristys on helppoa. Vaikka siinä ei vissiin cooleria olekkaan? Tilaappa pykälää isommat suuttimet siihen ensin ja senjälkeen syöttöö pikkuhijaa lisää. Lämpöjen kanssa sitten tulee ensiksi ongelmia kun olet lisännyt liikaa ::)
-
Asiasta poiketen, miulla pienemmässä ventissä 80-luvun puolivälistä on turpiini ja se vie vähemmän polttoainetta kuin ykskään valmetti.
Oletko varma?
Olen varma, koska on kokemusta molemmista merkeistä.
-
Asiasta poiketen, miulla pienemmässä ventissä 80-luvun puolivälistä on turpiini ja se vie vähemmän polttoainetta kuin ykskään valmetti.
Oletko varma?
Olen varma, koska on kokemusta molemmista merkeistä.
Iltaa vaan sinnekin minä olen nimimerkiltäni 42 ::)
-
Oikein pahaa tekee, kun ajattelee, että vanhan hyvän ajan Mezzo täytyy ruuvata pilalle :(
Jos hevosvoimia tarvitaan, niin osta isompi kone.
Oikein pahaa tekee ajatella millainen ruuvauspotentiaali tuossa koneessa makaa käyttämättömänä ;D
Tojenperrään pieni piristys ei ikinä ole pahasta.
-
Jos vanhaan 705 tahtoo lisää voimmaa niin mistäpäin pumppua se ruuvattava ruuvi löytyy?? Ja montako kierrosta on kohtuumäärä, myötä- vai vasta päivään?
-
Jos vanhaan 705 tahtoo lisää voimmaa niin mistäpäin pumppua se ruuvattava ruuvi löytyy?? Ja montako kierrosta on kohtuumäärä, myötä- vai vasta päivään?
Pumpun päästä peltilätkä irti ( tulee vähän öljyä ) löysää mutteri ( 10mm kanta ) kierrä ruuvia ( talttapäinen ) 1 kierros kiinnipäin näin aluksi - jos ei riitä niin sitten lisää ei kuitenkaan liikaa – jottei mene pakkosyöttö päälle.
-
Asiasta poiketen, miulla pienemmässä ventissä 80-luvun puolivälistä on turpiini ja se vie vähemmän polttoainetta kuin ykskään valmetti.
Oletko varma?
Olen varma, koska on kokemusta molemmista merkeistä.
Iltaa vaan sinnekin minä olen nimimerkiltäni 42 ::)
;D ;D
-
Mullakin on turbiini.. Ja niin oon aatellu että tota jo kestäis jonkuverra ruuvatakki.. Peräkin on järeä näissä 66 - 6800.. sarjoissa.. ::)
ruuvauksissa puhutaan varttikierroksista ja puolikkaista. Yleensä kolme ja puoli kierrrosta on jo liikaa. Sen vertaa toki kiusattiin mennä vuosina valtteria. Hyvin jakso mennä kunnes kilahti.
-
Mullakin on turbiini.. Ja niin oon aatellu että tota jo kestäis jonkuverra ruuvatakki.. Peräkin on järeä näissä 66 - 6800.. sarjoissa.. ::)
ruuvauksissa puhutaan varttikierroksista ja puolikkaista. Yleensä kolme ja puoli kierrrosta on jo liikaa. Sen vertaa toki kiusattiin mennä vuosina valtteria. Hyvin jakso mennä kunnes kilahti.
Mikä siitä kilahti?
-
Tuli mieleen naapuri kylän 605 valtra joka kulki kun peijooni.Kaks kertaa isäntä teki moottoriremontin ennen kun laittatti huoltomiehellä normi säädöt ;D
-
Tuli mieleen naapuri kylän 605 valtra joka kulki kun peijooni.Kaks kertaa isäntä teki moottoriremontin ennen kun laittatti huoltomiehellä normi säädöt ;D
Nopeuden nostaminen ja tehonlisäys on eri asioita!
Valtran moottoria ei saa pitkäiskuisena laittaa kiertämään yli kahta ja puoltatuhatta varsinkaan jos pikkumalli kyseessä jossa ei ole öljynruiskutuksia männänhelmaan. Tehonlisäys on kuitenkin toinen juttu, ottaahan valtrakin isommista malleista enemmän tehoa kuin pienistä, vaikka lohko on sama.
-
Tuli mieleen naapuri kylän 605 valtra joka kulki kun peijooni.Kaks kertaa isäntä teki moottoriremontin ennen kun laittatti huoltomiehellä normi säädöt ;D
Nopeuden nostaminen ja tehonlisäys on eri asioita!
Valtran moottoria ei saa pitkäiskuisena laittaa kiertämään yli kahta ja puoltatuhatta varsinkaan jos pikkumalli kyseessä jossa ei ole öljynruiskutuksia männänhelmaan. Tehonlisäys on kuitenkin toinen juttu, ottaahan valtrakin isommista malleista enemmän tehoa kuin pienistä, vaikka lohko on sama.
Juu.Meillä oli malli kankkunen eli 6800.Käsittääkseni sam moottori lisättynä välijäähdyttimellä verrattuna tuohon Korkeanin 6600n.6800 oli kesäkelillä semmoinen että lämpömittarin mukaan piti raskaita töitä tehdä.Sama lienee tulos 6600n ruuvauksella eli lämmöt alkaa nousemaan.Vai?
-
Juu.Meillä oli malli kankkunen eli 6800.Käsittääkseni sam moottori lisättynä välijäähdyttimellä verrattuna tuohon Korkeanin 6600n.6800 oli kesäkelillä semmoinen että lämpömittarin mukaan piti raskaita töitä tehdä.Sama lienee tulos 6600n ruuvauksella eli lämmöt alkaa nousemaan.Vai?
Lämpöjen nousu on yleensä merkki liiallisesta polttoainemäärästä tai sitten liian myöhäisestä ruiskutuksesta. Ylimääräinen polttoaine muuttuu lämmöksi ei tehoksi. Asiaan voi vaikuttaa kolmella tapaa; syöttö pienemmälle, ei välttämättä edes teho laske, suuttimet isommat, niin ehtii ruiskutus oikeaan ajankohtaan ja pumppu rasittuu vähemmän, tärkein kuitenkin on laittaa hengitys kuntoon, eli tarpeeksi suuri turbo, kaikki nämä kuitenkin auttaa lämpöjen kurissa pysymiseen ;)
-
Tuli mieleen naapuri kylän 605 valtra joka kulki kun peijooni.Kaks kertaa isäntä teki moottoriremontin ennen kun laittatti huoltomiehellä normi säädöt ;D
Nopeuden nostaminen ja tehonlisäys on eri asioita!
Valtran moottoria ei saa pitkäiskuisena laittaa kiertämään yli kahta ja puoltatuhatta varsinkaan jos pikkumalli kyseessä jossa ei ole öljynruiskutuksia männänhelmaan. Tehonlisäys on kuitenkin toinen juttu, ottaahan valtrakin isommista malleista enemmän tehoa kuin pienistä, vaikka lohko on sama.
Kivekset veke, niin on niitä kierrätetty yli 4000 rinkiäkin... ::)
-
oli näköjään mun eka lainaus menny väärin. Tähän viestiin oli oikeasti ajatus kommentoida.
Jos vanhaan 705 tahtoo lisää voimmaa niin mistäpäin pumppua se ruuvattava ruuvi löytyy?? Ja montako kierrosta on kohtuumäärä, myötä- vai vasta päivään?
Mullakin on turbiini.. Ja niin oon aatellu että tota jo kestäis jonkuverra ruuvatakki.. Peräkin on järeä näissä 66 - 6800.. sarjoissa.. ::)
ruuvauksissa puhutaan varttikierroksista ja puolikkaista. Yleensä kolme ja puoli kierrrosta on jo liikaa. Sen vertaa toki kiusattiin mennä vuosina valtteria. Hyvin jakso mennä kunnes kilahti.
Mikä siitä kilahti?
Siitä ei ole ihan varmuutta miten tapaus eteni mutta valistunut arvaus että turbo ekaks ja sen hilppeet koneeseen joka aiheutti jonkinnäköisen veden "pysähtymisen" mikä lopulta ilmaisi itsensä paisuntasäiliön korkin korkkaamisena. Lopputulema että kansi kierona ja suurinpiirtein koko kone turboineen uusiksi. tapahtumahetkellä kone ei varoittanut keittämisestä eikä ilmanoton tukkeutumisesta mitään.
-
Juu.Meillä oli malli kankkunen eli 6800.Käsittääkseni sam moottori lisättynä välijäähdyttimellä verrattuna tuohon Korkeanin 6600n.6800 oli kesäkelillä semmoinen että lämpömittarin mukaan piti raskaita töitä tehdä.Sama lienee tulos 6600n ruuvauksella eli lämmöt alkaa nousemaan.Vai?
Lämpöjen nousu on yleensä merkki liiallisesta polttoainemäärästä tai sitten liian myöhäisestä ruiskutuksesta. Ylimääräinen polttoaine muuttuu lämmöksi ei tehoksi. Asiaan voi vaikuttaa kolmella tapaa; syöttö pienemmälle, ei välttämättä edes teho laske, suuttimet isommat, niin ehtii ruiskutus oikeaan ajankohtaan ja pumppu rasittuu vähemmän, tärkein kuitenkin on laittaa hengitys kuntoon, eli tarpeeksi suuri turbo, kaikki nämä kuitenkin auttaa lämpöjen kurissa pysymiseen ;)
--niin.Jäi sanomatta että tuota meidän konetta ei edes ruuvattu.Siinä oli mun mielestäni sinetit paikallaan.Lämmönnoususta keskustelin ihan Suolahden gurun kanssa.Me hiukan restauroitiin tuulitunnelia,eli ropellin ulkokehää.Auttoi hiukan.Aika paljon auttoi kun vaihdettiin Winner takaisin kylvökoneen eteen kevääksi.Muissa hommissa sitten juuri ja juuri pärjättiin.
-
Joo joskus aikasemminki ollu puhetta tuosta lämpöjen nostamisesta ruuvatessa.. Nooh täytyy udella naapurilta olisko mitään vinkkejä... Se on sentään fanaattinen valmetti mies, ja kaikki koneet mitä talossa on ollut niin ollut ruuvattuja.. ;D Se mulle jo het ku kone tuli , kysy että joko ruuvataan, tokasin että jos ei ihan vielä kuitenkaa.. ::) :P
-
Siitä ei ole ihan varmuutta miten tapaus eteni mutta valistunut arvaus että turbo ekaks ja sen hilppeet koneeseen joka aiheutti jonkinnäköisen veden "pysähtymisen" mikä lopulta ilmaisi itsensä paisuntasäiliön korkin korkkaamisena. Lopputulema että kansi kierona ja suurinpiirtein koko kone turboineen uusiksi. tapahtumahetkellä kone ei varoittanut keittämisestä eikä ilmanoton tukkeutumisesta mitään.
Jos se turbosta lähti, niin sillä ei välttämättä ole yhtään mitään tekemistä virittämisen kanssa. Hajoaa se, jos kovasta ajosta ja vielä kieroksilta sammutellaan kuumaa konetta. Huolellisella käyttäjällä kestää maailman tappiin, naapurissa on Sisudieselin turbo käynyt hyvän matkaa yli 40000 tuntia.
-
Jos se turbosta lähti, niin sillä ei välttämättä ole yhtään mitään tekemistä virittämisen kanssa. Hajoaa se, jos kovasta ajosta ja vielä kieroksilta sammutellaan kuumaa konetta.
Mulla oli traktorista polttoainemittarin anturi rikki ja eiköhän kesken äestyksen loppunu polttoaine, kun ensin oli 3 tuntia ajettu niin paljon kun kone vetää. Monenmoista porinaa kuului koneesta ja pelkäsin pahinta, mutta ei ilmeisesti mitään pahempaa vauriota tullu, kun on jo vuosi ajeltu sen jälkeen.
Jotenkin vain itsellekin tuli yllätyksenä tuo tilanne, sitten vasta tajus tilanteen (vakavuuden), kun kone oli sammunut. Startilla yritin toki vähä pyöritellä öljyä turbolle, mutta eipä se paljoa auta.
-
Siitä ei ole ihan varmuutta miten tapaus eteni mutta valistunut arvaus että turbo ekaks ja sen hilppeet koneeseen joka aiheutti jonkinnäköisen veden "pysähtymisen" mikä lopulta ilmaisi itsensä paisuntasäiliön korkin korkkaamisena. Lopputulema että kansi kierona ja suurinpiirtein koko kone turboineen uusiksi. tapahtumahetkellä kone ei varoittanut keittämisestä eikä ilmanoton tukkeutumisesta mitään.
Jos se turbosta lähti, niin sillä ei välttämättä ole yhtään mitään tekemistä virittämisen kanssa. Hajoaa se, jos kovasta ajosta ja vielä kieroksilta sammutellaan kuumaa konetta. Huolellisella käyttäjällä kestää maailman tappiin, naapurissa on Sisudieselin turbo käynyt hyvän matkaa yli 40000 tuntia.
En välttämättä usko että rikkoutuminen johtu tosta öljyttömyydestä sammutettaessa vaan päittäisvedosta eli ilmanputsarin läpi ei mahtunu niin paljon ilmaa mitä turbo ja kone olisi vaatinu. Noi turbot on kait tosi tarkkoja tuosta että saavat tarpeeksi riitävän kevyesti ilmaa. Kojelaudassa on sellainen mitätön keltainen valo minkä pitää aiheuttaa välitöntä toimenpidettä jos syttyy eli putsareiden siivoamisen. Rikkoutumis tilanteessa ko valo ei palanu mutta sitä en tiedä että oliko anturivikaa.
-
vanha TW ruuvattiin aikoinaan ja hyvin on kestänyt, tosin nykyisin vain lautasmuokkaimen edessä. Näihin uudempiin ei olla uskallettu koskea, ventti vielä odotuttaa. Jos ensi vuonna ois mahdollisuutta.
-
Mulla oli vm- 97 6300 mezzo ja sitä ruuvasin kierroksen ja vartin, pikkasen lyhensin kierroksenrajoitinta et otti kierroksia 2600 muuttu ihan eri koneeksi eikä lämpöjen tai kestävyyden kans ollu mitään ongelmaa.
Silloin kyselin tutulta huoltomieheltä niin meinas et tasapainoelimet kestää sinne 2800 kierrokseen asti, yhden vastaavan koneen tiedän mikä otti 3000 kiekkaa, siitä oli elimet poistettu.
Riippuu vähän ajosta ja kuskista miten sitä sitten rääkkää.
Vastamäkeen se meni paljon paremmin kun otti vähän paremmat vauhdit, niin ja pompottaminen loppu kun vauhti kasvoi yli 40
Eihän autollakaan ajeta aina kaasu pohjassa, eikä oteta kaikkia kierroksia irti.
-
Kyllä siitä 605sesta oli syötöt laitettu kaakkoon,se vastas vejoltaan 6800sta valtraa :)
-
Stanadyne pumpullisiin malleihin saa voimaa vaihtamalla 705 valmetin suuttimet ( xxx029 )
meneekös ne samaan runkoon?
-
Stanadyne pumpullisiin malleihin saa voimaa vaihtamalla 705 valmetin suuttimet ( xxx029 )
meneekös ne samaan runkoon?
Ei
Tuolta saa asennusvalmiina :
http://www.nettikone.com/valmet/syottopumput-ja-suuttimet/775947
-
Siitä ei ole ihan varmuutta miten tapaus eteni mutta valistunut arvaus että turbo ekaks ja sen hilppeet koneeseen joka aiheutti jonkinnäköisen veden "pysähtymisen" mikä lopulta ilmaisi itsensä paisuntasäiliön korkin korkkaamisena. Lopputulema että kansi kierona ja suurinpiirtein koko kone turboineen uusiksi. tapahtumahetkellä kone ei varoittanut keittämisestä eikä ilmanoton tukkeutumisesta mitään.
Jos se turbosta lähti, niin sillä ei välttämättä ole yhtään mitään tekemistä virittämisen kanssa. Hajoaa se, jos kovasta ajosta ja vielä kieroksilta sammutellaan kuumaa konetta. Huolellisella käyttäjällä kestää maailman tappiin, naapurissa on Sisudieselin turbo käynyt hyvän matkaa yli 40000 tuntia.
En välttämättä usko että rikkoutuminen johtu tosta öljyttömyydestä sammutettaessa vaan päittäisvedosta eli ilmanputsarin läpi ei mahtunu niin paljon ilmaa mitä turbo ja kone olisi vaatinu. Noi turbot on kait tosi tarkkoja tuosta että saavat tarpeeksi riitävän kevyesti ilmaa. Kojelaudassa on sellainen mitätön keltainen valo minkä pitää aiheuttaa välitöntä toimenpidettä jos syttyy eli putsareiden siivoamisen. Rikkoutumis tilanteessa ko valo ei palanu mutta sitä en tiedä että oliko anturivikaa.
Ilma määrä rajoittaa palamista, ei se polttoaine ylimäärä voi tuottaa lisää lämpöä. ”palaminen on aineen yhtymistä happeen”
-
Stanadyne pumpullisiin malleihin saa voimaa vaihtamalla 705 valmetin suuttimet ( xxx029 )
meneekös ne samaan runkoon?
Ei
Tuolta saa asennusvalmiina :
http://www.nettikone.com/valmet/syottopumput-ja-suuttimet/775947
juu no runkoja saa purkaamoltaki.. vaikuttaako palioki?
-
Siitä ei ole ihan varmuutta miten tapaus eteni mutta valistunut arvaus että turbo ekaks ja sen hilppeet koneeseen joka aiheutti jonkinnäköisen veden "pysähtymisen" mikä lopulta ilmaisi itsensä paisuntasäiliön korkin korkkaamisena. Lopputulema että kansi kierona ja suurinpiirtein koko kone turboineen uusiksi. tapahtumahetkellä kone ei varoittanut keittämisestä eikä ilmanoton tukkeutumisesta mitään.
Jos se turbosta lähti, niin sillä ei välttämättä ole yhtään mitään tekemistä virittämisen kanssa. Hajoaa se, jos kovasta ajosta ja vielä kieroksilta sammutellaan kuumaa konetta. Huolellisella käyttäjällä kestää maailman tappiin, naapurissa on Sisudieselin turbo käynyt hyvän matkaa yli 40000 tuntia.
En välttämättä usko että rikkoutuminen johtu tosta öljyttömyydestä sammutettaessa vaan päittäisvedosta eli ilmanputsarin läpi ei mahtunu niin paljon ilmaa mitä turbo ja kone olisi vaatinu. Noi turbot on kait tosi tarkkoja tuosta että saavat tarpeeksi riitävän kevyesti ilmaa. Kojelaudassa on sellainen mitätön keltainen valo minkä pitää aiheuttaa välitöntä toimenpidettä jos syttyy eli putsareiden siivoamisen. Rikkoutumis tilanteessa ko valo ei palanu mutta sitä en tiedä että oliko anturivikaa.
Ilma määrä rajoittaa palamista, ei se polttoaine ylimäärä voi tuottaa lisää lämpöä. ”palaminen on aineen yhtymistä happeen”
Mutta kyllä ilmaa tulee lisää kun turbo pyörii kovan palamisen takia pakokaasujen ansiosta lujempaa. Kuitenkin rakenne on sellainen että jos turbo joutuu tekemään töitä imetäkseen ilmaa eikä saa sitä vapaasti niin siivikko rupee liikumaan akseleineen päittäin joka rikkoo laakerit ja siivet mitkä menee sitten ilman mukana koneeseen.
-
Stanadyne pumpullisiin malleihin saa voimaa vaihtamalla 705 valmetin suuttimet ( xxx029 )
meneekös ne samaan runkoon?
Ei
Tuolta saa asennusvalmiina :
http://www.nettikone.com/valmet/syottopumput-ja-suuttimet/775947
juu no runkoja saa purkaamoltaki.. vaikuttaako palioki?
Vaikuttaa – noin 15 din
paljonko maksaa käytetyt rungot + uudet kärjet + säädöt ( entä jos säätäjä on tumpelo ? )
Taitaa uusilla osilla olevat olla halvemmat.
-
Siitä ei ole ihan varmuutta miten tapaus eteni mutta valistunut arvaus että turbo ekaks ja sen hilppeet koneeseen joka aiheutti jonkinnäköisen veden "pysähtymisen" mikä lopulta ilmaisi itsensä paisuntasäiliön korkin korkkaamisena. Lopputulema että kansi kierona ja suurinpiirtein koko kone turboineen uusiksi. tapahtumahetkellä kone ei varoittanut keittämisestä eikä ilmanoton tukkeutumisesta mitään.
Jos se turbosta lähti, niin sillä ei välttämättä ole yhtään mitään tekemistä virittämisen kanssa. Hajoaa se, jos kovasta ajosta ja vielä kieroksilta sammutellaan kuumaa konetta. Huolellisella käyttäjällä kestää maailman tappiin, naapurissa on Sisudieselin turbo käynyt hyvän matkaa yli 40000 tuntia.
En välttämättä usko että rikkoutuminen johtu tosta öljyttömyydestä sammutettaessa vaan päittäisvedosta eli ilmanputsarin läpi ei mahtunu niin paljon ilmaa mitä turbo ja kone olisi vaatinu. Noi turbot on kait tosi tarkkoja tuosta että saavat tarpeeksi riitävän kevyesti ilmaa. Kojelaudassa on sellainen mitätön keltainen valo minkä pitää aiheuttaa välitöntä toimenpidettä jos syttyy eli putsareiden siivoamisen. Rikkoutumis tilanteessa ko valo ei palanu mutta sitä en tiedä että oliko anturivikaa.
Ilma määrä rajoittaa palamista, ei se polttoaine ylimäärä voi tuottaa lisää lämpöä. ”palaminen on aineen yhtymistä happeen”
Mutta kyllä ilmaa tulee lisää kun turbo pyörii kovan palamisen takia pakokaasujen ansiosta lujempaa. Kuitenkin rakenne on sellainen että jos turbo joutuu tekemään töitä imetäkseen ilmaa eikä saa sitä vapaasti niin siivikko rupee liikumaan akseleineen päittäin joka rikkoo laakerit ja siivet mitkä menee sitten ilman mukana koneeseen.
Huh – onkohan tämä seikka valmetti miesten tiedossa :o
http://www.youtube.com/watch?v=48o3fiLX2XE
-
Siitä ei ole ihan varmuutta miten tapaus eteni mutta valistunut arvaus että turbo ekaks ja sen hilppeet koneeseen joka aiheutti jonkinnäköisen veden "pysähtymisen" mikä lopulta ilmaisi itsensä paisuntasäiliön korkin korkkaamisena. Lopputulema että kansi kierona ja suurinpiirtein koko kone turboineen uusiksi. tapahtumahetkellä kone ei varoittanut keittämisestä eikä ilmanoton tukkeutumisesta mitään.
Jos se turbosta lähti, niin sillä ei välttämättä ole yhtään mitään tekemistä virittämisen kanssa. Hajoaa se, jos kovasta ajosta ja vielä kieroksilta sammutellaan kuumaa konetta. Huolellisella käyttäjällä kestää maailman tappiin, naapurissa on Sisudieselin turbo käynyt hyvän matkaa yli 40000 tuntia.
En välttämättä usko että rikkoutuminen johtu tosta öljyttömyydestä sammutettaessa vaan päittäisvedosta eli ilmanputsarin läpi ei mahtunu niin paljon ilmaa mitä turbo ja kone olisi vaatinu. Noi turbot on kait tosi tarkkoja tuosta että saavat tarpeeksi riitävän kevyesti ilmaa. Kojelaudassa on sellainen mitätön keltainen valo minkä pitää aiheuttaa välitöntä toimenpidettä jos syttyy eli putsareiden siivoamisen. Rikkoutumis tilanteessa ko valo ei palanu mutta sitä en tiedä että oliko anturivikaa.
Ilma määrä rajoittaa palamista, ei se polttoaine ylimäärä voi tuottaa lisää lämpöä. ”palaminen on aineen yhtymistä happeen”
Mutta kyllä ilmaa tulee lisää kun turbo pyörii kovan palamisen takia pakokaasujen ansiosta lujempaa. Kuitenkin rakenne on sellainen että jos turbo joutuu tekemään töitä imetäkseen ilmaa eikä saa sitä vapaasti niin siivikko rupee liikumaan akseleineen päittäin joka rikkoo laakerit ja siivet mitkä menee sitten ilman mukana koneeseen.
Huh – onkohan tämä seikka valmetti miesten tiedossa :o
http://www.youtube.com/watch?v=48o3fiLX2XE
Mitäs tuossa sitten tapahtuu, turbotietäjät?
http://www.youtube.com/watch?v=yLqSjAgDUio
Rauta valittaa... se on heikko mikä ei kestä. :)
-
Mitäs tuossa sitten tapahtuu, turbotietäjät?
http://www.youtube.com/watch?v=yLqSjAgDUio
Rauta valittaa... se on heikko mikä ei kestä. :)
Luultavasti turbo kavitoi, jotkut puhuu sakkaamisesta..
"AHISTAA
Ahtopaine sylintereihin menevissä kanavissa nousee suuremmaksi kuin ahtimen tuottama paine,jolloin paine alkaa purkautua sinne,missä paine on alhaisempi eli kompressoriin päin.virtaukset menee pahasti sekaisin,tehot putoaa.Eli sylinteriin ei mahdu TIETYSSÄ paineessa olevaa ilmaa enempää. ilmiö korostuu suuremmilla ahdoilla.Siis moottori ei pysty nielemään niin paljon ilmaa kuin kompura tuottaa.Esson baarilla dumppaillaan vaan niitä nortteja tuhkikseen. "
-
Mitäs tuossa sitten tapahtuu, turbotietäjät?
http://www.youtube.com/watch?v=yLqSjAgDUio
Rauta valittaa... se on heikko mikä ei kestä. :)
Luultavasti turbo kavitoi, jotkut puhuu sakkaamisesta..
"AHISTAA
Ahtopaine sylintereihin menevissä kanavissa nousee suuremmaksi kuin ahtimen tuottama paine,jolloin paine alkaa purkautua sinne,missä paine on alhaisempi eli kompressoriin päin.virtaukset menee pahasti sekaisin,tehot putoaa.Eli sylinteriin ei mahdu TIETYSSÄ paineessa olevaa ilmaa enempää. ilmiö korostuu suuremmilla ahdoilla.Siis moottori ei pysty nielemään niin paljon ilmaa kuin kompura tuottaa.Esson baarilla dumppaillaan vaan niitä nortteja tuhkikseen. "
UGH ! :)
Ja muitten ei sitten enää tarvii arvailla.
-
Aiheesta vielä tyhjentävämpi lainaus nimimerkiltä CRD;
Kavitointi: on turbiinin siiven imu- ja jättöreunojen paine-eron kasvaessa liian suureksi tapahtuva kuplien muodostusilmiö. Tyypillisesti esiintyy tilanteissa, joissa ahtimen kierrosluku kasvaa liian nopeasti suhteessa läpivirtavaan ilmaan.
Esimerkki: turboahdetuissa moottoreissa tyypillistä ns. mid-range alueella tilanteessa jossa isolla kuormalla lyödään lämiskä tiskiin ja ahdin ei saa imupuolelta tarpeeksi ilmaa turbiinikierrosluvun noustessa nopeasti. Oireena on tyypillisesti muutaman sadan kieroksen aluella esiintyvä huilumainen uliuliuli ääni. Voi olla hyvin voimakkaasti ilman lämpotilasta/kosteudesta riippuvainen. Tyypillinen aiheuttaja on tukkeentunut ilmansuodatin, joka ahdistaa imupuolelta.
Sakkaus: äkillisen kierrosluvun muutoksen johdosta tapahtuva ilman virtauksen häiriintyminen ahtimen painepuolella ns. painepulssi. Esiintyy rajujen kiihdytysten aikana kaasua nopeasti nostettaessa paineiskun aiheuttamana paukahteluna.
Kavitointi ei ole lyhytaikaisesti eikä tilapäisesti mitenkään vaarallinen, mutta saattaa ajan kuluessa irroittaa pieniä paloja ahtimen lavoista.
Sakkaus on paskempi juttu: riittävän voimakas paineiskujen sarja irroittaa ahtimen siivet.
-
Onko matalakierrosvalllun ruuvaamisesta kokemusta? Sitä stanadyneä ei ilmeisesti isommin pysty ruuvaamaan. Mitä muita keinoja on käytetty? Muuten mukava kone mutta muutama lisäpolle ei olisi pahitteeksi. Nykyisin kyllä käyntiinlähtö kylmänä heikkoa. Talli täynnä mustaa savua vaikka kuinka lämmittää. 8350 ja tunteja 6000.
-
Onko matalakierrosvalllun ruuvaamisesta kokemusta? Sitä stanadyneä ei ilmeisesti isommin pysty ruuvaamaan. Mitä muita keinoja on käytetty? Muuten mukava kone mutta muutama lisäpolle ei olisi pahitteeksi. Nykyisin kyllä käyntiinlähtö kylmänä heikkoa. Talli täynnä mustaa savua vaikka kuinka lämmittää. 8350 ja tunteja 6000.
Tuo käyntiinlähtö kertoo pumpun olevan väliä – ei taida enää kannattaa panostaa – nyykärin Bosch ve pumppuja ovat kuuleman mukaan noihin laittaneet – on kuuleman mukaan ihan eri luokkaa vaihdon jälkeen.
-
Mitäs tuossa sitten tapahtuu, turbotietäjät?
http://www.youtube.com/watch?v=yLqSjAgDUio
Rauta valittaa... se on heikko mikä ei kestä. :)
Luultavasti turbo kavitoi, jotkut puhuu sakkaamisesta..
"AHISTAA
Ahtopaine sylintereihin menevissä kanavissa nousee suuremmaksi kuin ahtimen tuottama paine,jolloin paine alkaa purkautua sinne,missä paine on alhaisempi eli kompressoriin päin.virtaukset menee pahasti sekaisin,tehot putoaa.Eli sylinteriin ei mahdu TIETYSSÄ paineessa olevaa ilmaa enempää. ilmiö korostuu suuremmilla ahdoilla.Siis moottori ei pysty nielemään niin paljon ilmaa kuin kompura tuottaa.Esson baarilla dumppaillaan vaan niitä nortteja tuhkikseen. "
Valmet 1203 on vakiona kompressori turbo – tuohon koneeseen on tod näk vaihdettu hukkaportillinen turbo joka siinä nyten pärisee – ei kuulosta ääni "huilumaiselta" ;D
Ps 1203 äänimaisema on kyllä erikoinen :)
-
Onko matalakierrosvalllun ruuvaamisesta kokemusta? Sitä stanadyneä ei ilmeisesti isommin pysty ruuvaamaan. Mitä muita keinoja on käytetty? Muuten mukava kone mutta muutama lisäpolle ei olisi pahitteeksi. Nykyisin kyllä käyntiinlähtö kylmänä heikkoa. Talli täynnä mustaa savua vaikka kuinka lämmittää. 8350 ja tunteja 6000.
Tuo käyntiinlähtö kertoo pumpun olevan väliä – ei taida enää kannattaa panostaa – nyykärin Bosch ve pumppuja ovat kuuleman mukaan noihin laittaneet – on kuuleman mukaan ihan eri luokkaa vaihdon jälkeen.
Stanadynen kun antaa Mynädieselin korjattavaksi niin ei kyllä koko traktoria samaksi uskoisi kuin ennen pumppuremonttia. Ei sitä pumppumerkkiä nyt ihan välttämättä tarvitse vaihtaa, ja niin kauan kun pumppu on vielä kohtuu kunnossa niin pääsee aika pienellä rahalla remontista.
-
Onko matalakierrosvalllun ruuvaamisesta kokemusta? Sitä stanadyneä ei ilmeisesti isommin pysty ruuvaamaan. Mitä muita keinoja on käytetty? Muuten mukava kone mutta muutama lisäpolle ei olisi pahitteeksi. Nykyisin kyllä käyntiinlähtö kylmänä heikkoa. Talli täynnä mustaa savua vaikka kuinka lämmittää. 8350 ja tunteja 6000.
Tuo käyntiinlähtö kertoo pumpun olevan väliä – ei taida enää kannattaa panostaa – nyykärin Bosch ve pumppuja ovat kuuleman mukaan noihin laittaneet – on kuuleman mukaan ihan eri luokkaa vaihdon jälkeen.
Stanadynen kun antaa Mynädieselin korjattavaksi niin ei kyllä koko traktoria samaksi uskoisi kuin ennen pumppuremonttia. Ei sitä pumppumerkkiä nyt ihan välttämättä tarvitse vaihtaa, ja niin kauan kun pumppu on vielä kohtuu kunnossa niin pääsee aika pienellä rahalla remontista.
Mitä vaan mahtaa kustantaa? Sellainen käsitys on jotta bosch rivi tai jakaja on ihan eri luokkaa kuin stanadyne – jos kerran remppaa niin miksei sitten heti kunnolla.
-
Mitä vaan mahtaa kustantaa? Sellainen käsitys on jotta bosch rivi tai jakaja on ihan eri luokkaa kuin stanadyne – jos kerran remppaa niin miksei sitten heti kunnolla.
Naapurilla laitettiin Valmetin Stanadyne ja oli alle tonnin homma. Tuli aivan pirun hyvä kyllä. Itse pidän Stanadynen antamia moottoriominaisuuksia paljon parempina kuin rivi-Boschilla, ehjässä Stanadynessa tarkka säädin ja paljon tuhdimpi alavääntö kuin rivipumppukoneessa. Traktorit ovat siis -95 8400 ja -97 8450. En osaa kommentoida mitään tappiin ruuvattuja koneita, Stanapumppukone on vakio ja 10900 ajettu ilman pumppuremonttia toistaiseksi ja rivipumppukonetta pikkuisen ruuvattu mutta vaatii isommat työkierrokset kuin jakajakone jolla äestän ja kynnän 1700 kierroksella varsin pienillä polttoainekuluilla.
-
Itse pidän Stanadynen antamia moottoriominaisuuksia paljon parempina kuin rivi-Boschilla, ehjässä Stanadynessa tarkka säädin ja paljon tuhdimpi alavääntö kuin rivipumppukoneessa. Traktorit ovat siis -95 8400 ja -97 8450. En osaa kommentoida mitään tappiin ruuvattuja koneita, Stanapumppukone on vakio ja 10900 ajettu ilman pumppuremonttia toistaiseksi ja rivipumppukonetta pikkuisen ruuvattu mutta vaatii isommat työkierrokset kuin jakajakone jolla äestän ja kynnän 1700 kierroksella varsin pienillä polttoainekuluilla.
Tämä on justiin niitä asioita, mistä en tahdo näiden "tosi-virittäjien" kanssa päästä yhteisymmärrykseen. Ensimmäisenä pitäisi kuulemma heittää jakajapumppu mäkeen ja hukkaportillinen turbo vaihtaa isoon tavalliseen, että saadaan tehoa. Ja kun minä haluaisin hyvän työkoneen, missä on paljon vääntöä matalilla kierroksilla, enkä mitään vetotraktoria, millä ajetaan kaasu pohjassa.
Sama juttu se on autoissakin. Ensimmäisenä pitää kaksoismassakytkin ja muuttuvageometrinen turbo vaihtaa kiinteisiin, vaikka mielestäni molemmat on parasta mitä auton käytettävyydelle arkiajossa on tapahtunut.
-
Aiheesta vielä tyhjentävämpi lainaus nimimerkiltä CRD;
Kavitointi: on turbiinin siiven imu- ja jättöreunojen paine-eron kasvaessa liian suureksi tapahtuva kuplien muodostusilmiö. Tyypillisesti esiintyy tilanteissa, joissa ahtimen kierrosluku kasvaa liian nopeasti suhteessa läpivirtavaan ilmaan.
Esimerkki: turboahdetuissa moottoreissa tyypillistä ns. mid-range alueella tilanteessa jossa isolla kuormalla lyödään lämiskä tiskiin ja ahdin ei saa imupuolelta tarpeeksi ilmaa turbiinikierrosluvun noustessa nopeasti. Oireena on tyypillisesti muutaman sadan kieroksen aluella esiintyvä huilumainen uliuliuli ääni. Voi olla hyvin voimakkaasti ilman lämpotilasta/kosteudesta riippuvainen. Tyypillinen aiheuttaja on tukkeentunut ilmansuodatin, joka ahdistaa imupuolelta.
Sakkaus: äkillisen kierrosluvun muutoksen johdosta tapahtuva ilman virtauksen häiriintyminen ahtimen painepuolella ns. painepulssi. Esiintyy rajujen kiihdytysten aikana kaasua nopeasti nostettaessa paineiskun aiheuttamana paukahteluna.
Kavitointi ei ole lyhytaikaisesti eikä tilapäisesti mitenkään vaarallinen, mutta saattaa ajan kuluessa irroittaa pieniä paloja ahtimen lavoista.
Sakkaus on paskempi juttu: riittävän voimakas paineiskujen sarja irroittaa ahtimen siivet.
mitäs john deere tekkee ku niitten turbon volahdus rikkoo niin pahasti valmetinkin hytin rauhallsta äänimaailmaa :o :o :o :o
-
Sakkaus on paskempi juttu: riittävän voimakas paineiskujen sarja irroittaa ahtimen siivet.
mitäs john deere tekkee ku niitten turbon volahdus rikkoo niin pahasti valmetinkin hytin rauhallsta äänimaailmaa :o :o :o :o
Eikö tämä 505 turbo ainakin sakkaa, kun kaasua nostaessa viheltää?
http://www.youtube.com/watch?v=3eVqx03AVjw
-
Sakkaus on paskempi juttu: riittävän voimakas paineiskujen sarja irroittaa ahtimen siivet.
mitäs john deere tekkee ku niitten turbon volahdus rikkoo niin pahasti valmetinkin hytin rauhallsta äänimaailmaa :o :o :o :o
Eikö tämä 505 turbo ainakin sakkaa, kun kaasua nostaessa viheltää?
http://www.youtube.com/watch?v=3eVqx03AVjw
Taitaa vaan vetää henkeä ;)
-
Tämä on justiin niitä asioita, mistä en tahdo näiden "tosi-virittäjien" kanssa päästä yhteisymmärrykseen. Ensimmäisenä pitäisi kuulemma heittää jakajapumppu mäkeen ja hukkaportillinen turbo vaihtaa isoon tavalliseen, että saadaan tehoa. Ja kun minä haluaisin hyvän työkoneen, missä on paljon vääntöä matalilla kierroksilla, enkä mitään vetotraktoria, millä ajetaan kaasu pohjassa.
Sama juttu se on autoissakin. Ensimmäisenä pitää kaksoismassakytkin ja muuttuvageometrinen turbo vaihtaa kiinteisiin, vaikka mielestäni molemmat on parasta mitä auton käytettävyydelle arkiajossa on tapahtunut.
Pitää kumminki muistaa jos kunnolla meinaa virittää, että kovat alaväännöt rupiaa käymään vaihdelaatikon päälle. Siitä oon toki samaa mieltä että mukavampi töitä on tehä semmosella koneella joka jaksaa vetää alhaalta.
-
No juu huomaa sellainen seikka että se turbiini ei sitte ihan kauheesti lisätehoja kestä. Olikohan noin 130hp? Muutenhan tuon moottorin kiristys on helppoa. Vaikka siinä ei vissiin cooleria olekkaan? Tilaappa pykälää isommat suuttimet siihen ensin ja senjälkeen syöttöö pikkuhijaa lisää. Lämpöjen kanssa sitten tulee ensiksi ongelmia kun olet lisännyt liikaa ::)
Niin, eihän sitä turbiinikytkintä edelleenkään saa kuin N123 ja pienempiin. Tekisivät isompia rattoreita varten oman järeämmän turbiinin.
-
Tämä on justiin niitä asioita, mistä en tahdo näiden "tosi-virittäjien" kanssa päästä yhteisymmärrykseen. Ensimmäisenä pitäisi kuulemma heittää jakajapumppu mäkeen ja hukkaportillinen turbo vaihtaa isoon tavalliseen, että saadaan tehoa. Ja kun minä haluaisin hyvän työkoneen, missä on paljon vääntöä matalilla kierroksilla, enkä mitään vetotraktoria, millä ajetaan kaasu pohjassa.
Sama juttu se on autoissakin. Ensimmäisenä pitää kaksoismassakytkin ja muuttuvageometrinen turbo vaihtaa kiinteisiin, vaikka mielestäni molemmat on parasta mitä auton käytettävyydelle arkiajossa on tapahtunut.
Pitää kumminki muistaa jos kunnolla meinaa virittää, että kovat alaväännöt rupiaa käymään vaihdelaatikon päälle. Siitä oon toki samaa mieltä että mukavampi töitä on tehä semmosella koneella joka jaksaa vetää alhaalta.
Mitä ite oon kuunnellu ja omasta viritetystä Teestä havainnut, Sisut ei kestä kovin kummosia lisätehoja alaväännöillä. Valmeteilla yleensä ohjeistus on, että ota viritehot irti kierroksilla. Ite en siis aja T160HT viritetyillä 260hv tehoilla kovaa hommaa koskaan alle 1500rpm kierroksilla. Esim. iittomurskatessa on kierrokset 1600-1700 ja käsikaasuruuvikin on 1300 asennossa, jottei päisteissä laske kierrokset siten, että uuteen vetoon lähdettäessä kuristaisi. Samoin maantieajossa kuormalla pitää olla jonkin verran kierroksia. Alle 1600 rpm nostaa aina lämpöjä voimatöissä. Tyhjäkäyntihommia sun muita pyörittelyjä toki voi ajaa pienillä kierroksilla kuten normaalisti. Ne moottorin kampeavat komponentit ja laakerithan on kaikkein kovimmilla sillon kun pitää vääntää kovaa ja tasapainottavia kierroksia on liian vähän.
-
Juu.Meillä oli malli kankkunen eli 6800.Käsittääkseni sam moottori lisättynä välijäähdyttimellä verrattuna tuohon Korkeanin 6600n.6800 oli kesäkelillä semmoinen että lämpömittarin mukaan piti raskaita töitä tehdä.Sama lienee tulos 6600n ruuvauksella eli lämmöt alkaa nousemaan.Vai?
Lämpöjen nousu on yleensä merkki liiallisesta polttoainemäärästä tai sitten liian myöhäisestä ruiskutuksesta. Ylimääräinen polttoaine muuttuu lämmöksi ei tehoksi. Asiaan voi vaikuttaa kolmella tapaa; syöttö pienemmälle, ei välttämättä edes teho laske, suuttimet isommat, niin ehtii ruiskutus oikeaan ajankohtaan ja pumppu rasittuu vähemmän, tärkein kuitenkin on laittaa hengitys kuntoon, eli tarpeeksi suuri turbo, kaikki nämä kuitenkin auttaa lämpöjen kurissa pysymiseen ;)
--niin.Jäi sanomatta että tuota meidän konetta ei edes ruuvattu.Siinä oli mun mielestäni sinetit paikallaan.Lämmönnoususta keskustelin ihan Suolahden gurun kanssa.Me hiukan restauroitiin tuulitunnelia,eli ropellin ulkokehää.Auttoi hiukan.Aika paljon auttoi kun vaihdettiin Winner takaisin kylvökoneen eteen kevääksi.Muissa hommissa sitten juuri ja juuri pärjättiin.
Kaverilla oli samoin 6800:ssa vastaavaa lämpöongelmaa. Joutui rapidin kanssa kylväessä ajoittain päisteellä odottamaan että lämmöt laskee. Käsittääkseni oli vakio kone.
-
Jos vakiossa lämmöt nousee on syyläri tukossa pahasti.
-
No juu huomaa sellainen seikka että se turbiini ei sitte ihan kauheesti lisätehoja kestä. Olikohan noin 130hp? Muutenhan tuon moottorin kiristys on helppoa. Vaikka siinä ei vissiin cooleria olekkaan? Tilaappa pykälää isommat suuttimet siihen ensin ja senjälkeen syöttöö pikkuhijaa lisää. Lämpöjen kanssa sitten tulee ensiksi ongelmia kun olet lisännyt liikaa ::)
Niin, eihän sitä turbiinikytkintä edelleenkään saa kuin N123 ja pienempiin. Tekisivät isompia rattoreita varten oman järeämmän turbiinin.
Onhan noita turbiineja isompiinkiin samalla valmistajalla, mutta eivät kuulemma mahdu rungon sisään.
-
lämpöön vaikuttaa moni asia. 6800 kaipaa isompaa suutinta (S-runko ja kärki). ajotustakin ehkä hiukka aikasemmalle? aikaisemmin mainittu 029 eli 1029 bossin suutin ihan ok, mutta ite laittasin rivipummppu vehkeeseen 1044 mallisen bossin. 8950 vaatii semmosen myös. vakiosuutin niissä luokkaa hiukka pienempi kuin 1029. pelkällä suuttimen kärellä saa voimaa paljon. mitä uudempi traktori sitä enemmän voimaa. sähköpossilla oleviin voi tulla 40-50hv pelkällä suutinkärellä! siitä voi päätellä ruiskutusaikaa. mitä isomp isuutin sitä äkkiämpää se löpö on männän päällä->moottori käy viileämmin koska ruiskutus ajankohta on optimaalinen. tätä voi hienosäätää ajoituksella.
-----------
sami kauppas 8950 onko mitään näistä varusteista: jouset,ehd,ajo,dana, 50k? hinta? kaveri vaan tarttis konetta..
-
sami kauppas 8950 onko mitään näistä varusteista: jouset,ehd,ajo,dana, 50k? hinta? kaveri vaan tarttis konetta..
Aika heikosti on noita vaadittuja varusteita eli ei täytä kaverisi vaatimuksia tämä yksilö. 40km/h, jouset, Carraro ja ei ajovoa, vaan 1000 + 540E. TwinTrac löytyy sitten lisänä tuohon listaan. Eikä ole lisätehoja ole (vielä) ruuvattu vaikka pääosa tunneista onkin voimanottokäyttöä ollut. Hinta ei vielä ihan varma kun kone on Valtra-pajalla tuon nopeusanturin takia, mutta verollisena varmaan karvan päälle 30k euroa. 8700 oli siis ajotuntilukema.
-
No juu huomaa sellainen seikka että se turbiini ei sitte ihan kauheesti lisätehoja kestä. Olikohan noin 130hp? Muutenhan tuon moottorin kiristys on helppoa. Vaikka siinä ei vissiin cooleria olekkaan? Tilaappa pykälää isommat suuttimet siihen ensin ja senjälkeen syöttöö pikkuhijaa lisää. Lämpöjen kanssa sitten tulee ensiksi ongelmia kun olet lisännyt liikaa ::)
Niin, eihän sitä turbiinikytkintä edelleenkään saa kuin N123 ja pienempiin. Tekisivät isompia rattoreita varten oman järeämmän turbiinin.
Mihin tarvitaan turbiinia isossa tarktorissa, voiman vähentämiseenkö??
Jossain pihakoneessa tai navettakoneessa turbiini on ok, mutta oikeissa töissä pelkkä haitta ja kustannus..
-
Jos vakiossa lämmöt nousee on syyläri tukossa pahasti.
--me tehtiin syylarin putsauksen kanssa töitä ihan kunnolla,se oli puhdas.Jäähdytin vaan oli pieni.Ja tuulitunneli susi.Noiden ekojen 'kankkusten' jälkeen Suolahden herrat tekivät muutoksen tuulitunneliin.
-
sami kauppas 8950 onko mitään näistä varusteista: jouset,ehd,ajo,dana, 50k? hinta? kaveri vaan tarttis konetta..
Aika heikosti on noita vaadittuja varusteita eli ei täytä kaverisi vaatimuksia tämä yksilö. 40km/h, jouset, Carraro ja ei ajovoa, vaan 1000 + 540E. TwinTrac löytyy sitten lisänä tuohon listaan. Eikä ole lisätehoja ole (vielä) ruuvattu vaikka pääosa tunneista onkin voimanottokäyttöä ollut. Hinta ei vielä ihan varma kun kone on Valtra-pajalla tuon nopeusanturin takia, mutta verollisena varmaan karvan päälle 30k euroa. 8700 oli siis ajotuntilukema.
Onko shamppanjan värinen?
-
sami kauppas 8950 onko mitään näistä varusteista: jouset,ehd,ajo,dana, 50k? hinta? kaveri vaan tarttis konetta..
Aika heikosti on noita vaadittuja varusteita eli ei täytä kaverisi vaatimuksia tämä yksilö. 40km/h, jouset, Carraro ja ei ajovoa, vaan 1000 + 540E. TwinTrac löytyy sitten lisänä tuohon listaan. Eikä ole lisätehoja ole (vielä) ruuvattu vaikka pääosa tunneista onkin voimanottokäyttöä ollut. Hinta ei vielä ihan varma kun kone on Valtra-pajalla tuon nopeusanturin takia, mutta verollisena varmaan karvan päälle 30k euroa. 8700 oli siis ajotuntilukema.
Onko shamppanjan värinen?
Tumma metallinpuna josta lakkaa kuoriutunut, länsinaapurissa nuoruutensa päivät viettänyt kone.
-
Valmet 1203 on vakiona kompressori turbo – tuohon koneeseen on tod näk vaihdettu hukkaportillinen turbo joka siinä nyten pärisee – ei kuulosta ääni "huilumaiselta" ;D
Ps 1203 äänimaisema on kyllä erikoinen :)
***Ei tuossa mitään hukkaporttiturboa ole. Ämpärin kokoista Holsettia vain meinaa ahdistaa, vaikkei syöttö ole läheskään täysillä.
Sakkaa kyllä aika raskaasti, näkee jopa putkenpäästä.
-
sami kauppas 8950 onko mitään näistä varusteista: jouset,ehd,ajo,dana, 50k? hinta? kaveri vaan tarttis konetta..
Aika heikosti on noita vaadittuja varusteita eli ei täytä kaverisi vaatimuksia tämä yksilö. 40km/h, jouset, Carraro ja ei ajovoa, vaan 1000 + 540E. TwinTrac löytyy sitten lisänä tuohon listaan. Eikä ole lisätehoja ole (vielä) ruuvattu vaikka pääosa tunneista onkin voimanottokäyttöä ollut. Hinta ei vielä ihan varma kun kone on Valtra-pajalla tuon nopeusanturin takia, mutta verollisena varmaan karvan päälle 30k euroa. 8700 oli siis ajotuntilukema.
Onko shamppanjan värinen?
Tumma metallinpuna josta lakkaa kuoriutunut, länsinaapurissa nuoruutensa päivät viettänyt kone.
No ei sitten mitään. Toin Hollannista yhden shamppanjan värisen noilla spekseillä, ja oli tosi siistin ja ehjän oloinen sillä vaan. Mutta ei siis ole sama kone, niin ei siitä sen enempää. Itse olen harkinnut niittoon tuollaista twintrack-hiteciä joskus mutta saas nähdä.
-
Toin Hollannista yhden shamppanjan värisen noilla spekseillä, ja oli tosi siistin ja ehjän oloinen sillä vaan. Mutta ei siis ole sama kone, niin ei siitä sen enempää. Itse olen harkinnut niittoon tuollaista twintrack-hiteciä joskus mutta saas nähdä.
Hollannin koneet usein melkoisen nättejä. Kunnostavatko siellä suunnalla useimmiten vaihtokoneet ennen myyntiä?
-
Valmet 1203 on vakiona kompressori turbo – tuohon koneeseen on tod näk vaihdettu hukkaportillinen turbo joka siinä nyten pärisee – ei kuulosta ääni "huilumaiselta" ;D
Ps 1203 äänimaisema on kyllä erikoinen :)
***Ei tuossa mitään hukkaporttiturboa ole. Ämpärin kokoista Holsettia vain meinaa ahdistaa, vaikkei syöttö ole läheskään täysillä.
Sakkaa kyllä aika raskaasti, näkee jopa putkenpäästä.
Höpöhöpö- mikään kompressori vaan Comprex tyyppinen paine-aalto ahdin. Eli pakokaasun paine-aalto ahtaa ja remmi on vaan sen rummun pyöritystä varten. Pakokaasu ja imuilma ovat suoraan kosketuksissa toisiinsa,eli pakokaasun paine-aalto paukauttaa suoraan vauhtia imu-ilmalle,kuvia on ja tarinoita,kuukkeli löytää.
-
Juuri näin ja tollot puhuu remmi turbosta ja tällä vehkeellä ei ole mittään tekemistä turbon kanssa.
-
Boschin rivipumppu on mun 6600... ::) Vuoskertaa 96 on kone.. Eli turbiini vehe, eli raatisuosittelee suutinten vaihtoa ja sopivasti syöttöä auki ? Toive olis semmoi 140 hv ? Ei varmaankaan liikaa vaadittu ? ::) :D
-
Vai meenkönä suoraan tammikuussa rattirikauppaa ruikuttaa ? ::)
-
Vai meenkönä suoraan tammikuussa rattirikauppaa ruikuttaa ? ::)
Saathan sinä 6600sta sen 140 hepoa tän raadin ohjeilla.Mutta jos sun pitäisi esim.vetää sillä toukopellolla +20-25 asteen päivälämmössä vaikka kylvinkonetta täydellä teholla niin se ei kyllä käsitykseni mukaan onnistu.Ei meillä ainakaan 6800n kanssa onnistunut.Kuumenee liikaa
-
Vai meenkönä suoraan tammikuussa rattirikauppaa ruikuttaa ? ::)
Käy Lauran kaupassa. :P
-
Vai meenkönä suoraan tammikuussa rattirikauppaa ruikuttaa ? ::)
Käy Lauran kaupassa. :P
Siiin on kyl vihoviimenen pulju ostaa yhtikäs mitään ;D ;D
-
Vai meenkönä suoraan tammikuussa rattirikauppaa ruikuttaa ? ::)
Käy Lauran kaupassa. :P
Siiin on kyl vihoviimenen pulju ostaa yhtikäs mitään ;D ;D
Kai sää nyt nuorena ja viisaana miehenä käsität ettei sitä pyörillä kulkevaa kyttikoppia tarvi välttämättä virittää? Eiköhän siinä riitä oriit ja tammat ihan normi huristeluun?
Seuraavaks sää kyselet kevään jälkeen korjausvinkkejä....
-
Vai meenkönä suoraan tammikuussa rattirikauppaa ruikuttaa ? ::)
Käy Lauran kaupassa. :P
Siiin on kyl vihoviimenen pulju ostaa yhtikäs mitään ;D ;D
Kai sää nyt nuorena ja viisaana miehenä käsität ettei sitä pyörillä kulkevaa kyttikoppia tarvi välttämättä virittää? Eiköhän siinä riitä oriit ja tammat ihan normi huristeluun?
Seuraavaks sää kyselet kevään jälkeen korjausvinkkejä....
No tuu sää sitte loimaalta köröttelet tänne kiskomaan mulle lavettia ;D ;)
-
Vai meenkönä suoraan tammikuussa rattirikauppaa ruikuttaa ? ::)
Käy Lauran kaupassa. :P
Siiin on kyl vihoviimenen pulju ostaa yhtikäs mitään ;D ;D
Kai sää nyt nuorena ja viisaana miehenä käsität ettei sitä pyörillä kulkevaa kyttikoppia tarvi välttämättä virittää? Eiköhän siinä riitä oriit ja tammat ihan normi huristeluun?
Seuraavaks sää kyselet kevään jälkeen korjausvinkkejä....
No tuu sää sitte loimaalta köröttelet tänne kiskomaan mulle lavettia ;D ;)
Ei ku mää annan sulle lavettinumeron yyveenä. ;D
-
No toi oli hätäratkasu ;D ::) Mitäs sinne aakeille laakeille kuuluu , ökyviljelijät pitstäny jo rahapulassa kaikki kahut menemään ? ::) :D
-
No toi oli hätäratkasu ;D ::) Mitäs sinne aakeille laakeille kuuluu , ökyviljelijät pitstäny jo rahapulassa kaikki kahut menemään ? ::) :D
Kyyl mitäs juu. Kahut meni mut laatutavara on siilossa. ;D
-
Hintojen nousua odotellessa, sulta loppuu siilot ja joudut myymään "laatu tavaraa" 100e tonni 8)
-
Hintojen nousua odotellessa, sulta loppuu siilot ja joudut myymään "laatu tavaraa" 100e tonni 8)
Jos totta puhutaan niin Hahl, halla ja Hankkija vei kaikki.
-
Onko sulla syysviljoja ? :P
-
Onko sulla syysviljoja ? :P
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=47709.315
-
Onko sulla syysviljoja ? :P
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=47709.315
No hemmetti.. :P Komiaa on..
-
Vai meenkönä suoraan tammikuussa rattirikauppaa ruikuttaa ? ::)
Saathan sinä 6600sta sen 140 hepoa tän raadin ohjeilla.Mutta jos sun pitäisi esim.vetää sillä toukopellolla +20-25 asteen päivälämmössä vaikka kylvinkonetta täydellä teholla niin se ei kyllä käsitykseni mukaan onnistu.Ei meillä ainakaan 6800n kanssa onnistunut.Kuumenee liikaa
***kyllä pitää toimia kunhan kaikki ok. lämpenikö se oikeesti vai näyttikö vain lämpömittari kovia lukuja? noissa italian motometer mittareissa on usein häikkää. lämpömittarit saattaa usein näyttää liian lämpöistä.
-
Tiedän minäkin yhden 6800:sen rivipumpullisen, mikä lämpeni kovassa vedossa. Tai mittari näytti, että lämpeni, jotain vikaa oli jossain anturissa tai mittarissa.
-
mulla vielä fiiusta ruuvi korkkaamatta :) olisikohan aihetta kiristää :o
-
Juuri näin ja tollot puhuu remmi turbosta ja tällä vehkeellä ei ole mittään tekemistä turbon kanssa.
Huh, kyll määkin oon aika tollo ollut kun oon luullu tuota kompreksia ahtimeksi - anteeksi :(
-
Tiedän minäkin yhden 6800:sen rivipumpullisen, mikä lämpeni kovassa vedossa. Tai mittari näytti, että lämpeni, jotain vikaa oli jossain anturissa tai mittarissa.
Olin katomas kun joku nelos valtra ( stanadyne / liikenne malli vakiopumpulla, mutta suuttimet vaihdettu xx29 ) pyöritti dynoon 130 hv.
Lämmöt on kuulemma pysyneet kurissa.
-
Juuri näin ja tollot puhuu remmi turbosta ja tällä vehkeellä ei ole mittään tekemistä turbon kanssa.
Huh, kyll määkin oon aika tollo ollut kun oon luullu tuota kompreksia ahtimeksi - anteeksi :(
Comprex on paineaaltoAHDIN virallisesta nimeltään. Jäi vaan vanhanaikaiseksi kun hukkaporttiturbo osaa samat temput neljäsosalla paineaaltoahtimen hinnasta puhumattakaan säätyvägeometristen ahdinten mahdollisuuksista koneen ominaisuuksien rakentamisessa.
-
Juuri näin ja tollot puhuu remmi turbosta ja tällä vehkeellä ei ole mittään tekemistä turbon kanssa.
Huh, kyll määkin oon aika tollo ollut kun oon luullu tuota kompreksia ahtimeksi - anteeksi :(
Comprex on paineaaltoAHDIN virallisesta nimeltään. Jäi vaan vanhanaikaiseksi kun hukkaporttiturbo osaa samat temput neljäsosalla paineaaltoahtimen hinnasta puhumattakaan säätyvägeometristen ahdinten mahdollisuuksista koneen ominaisuuksien rakentamisessa.
Juurikin näin, kaikki turbot on ahtimia, vaan kaikki ahtimet ei ole turboja ;D
-
:PPäteekö sama logiikka partureihin ja maailman vanhimman ammatin harjoittajiin?
-
Arttu otti nelosesta (n121) aika reippaasti tehoja 180hp ja 670nm pto:sta. Voima otetaan pääasiassa ulosotosta vakiokierroksilla jolloin kuormitushuippuihin tarvitaan vakiota enemmän tehoa. Muissa hommissa kone ei joudu koville(tienhoito), mutta mukavaahan se on ajella kun reserviä löytyy.
-
Terve.
Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.
-
Terve.
Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.
Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.
-
Terve.
Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.
Nelipyttysiä ei edes dynoteta suolahdessa, sitte saatetaan jotain tehdä ku asiakas valittaa viidennen kerran ja uhkaa raastuvalla. Tulee kai liian kallix testata kaikki pikkumallitkin :o
-
Terve.
Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.
Nelipyttysiä ei edes dynoteta suolahdessa, sitte saatetaan jotain tehdä ku asiakas valittaa viidennen kerran ja uhkaa raastuvalla. Tulee kai liian kallix testata kaikki pikkumallitkin :o
Eli saattaisi vaikka ohjelmiston vaihdolla piristyä. Mieluummin niin, kuin että pumppu sökö.
-
Terve.
Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.
Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.
tai CASE
-
No juu huomaa sellainen seikka että se turbiini ei sitte ihan kauheesti lisätehoja kestä. Olikohan noin 130hp? Muutenhan tuon moottorin kiristys on helppoa. Vaikka siinä ei vissiin cooleria olekkaan? Tilaappa pykälää isommat suuttimet siihen ensin ja senjälkeen syöttöö pikkuhijaa lisää. Lämpöjen kanssa sitten tulee ensiksi ongelmia kun olet lisännyt liikaa ::)
Niin, eihän sitä turbiinikytkintä edelleenkään saa kuin N123 ja pienempiin. Tekisivät isompia rattoreita varten oman järeämmän turbiinin.
Mihin tarvitaan turbiinia isossa tarktorissa, voiman vähentämiseenkö??
Jossain pihakoneessa tai navettakoneessa turbiini on ok, mutta oikeissa töissä pelkkä haitta ja kustannus..
Joihinkin turbiineihin voi lisätä ööliä niin luisto vähenee. Mutta enpäs ole koskaan tommosta turbiini valtraa avannut. Niin entiedä onnistuuko tuohon turbiiniin kotikonstein öljyn lisäys. Tietysti turbiinin hyvät ominaisuudet ovat tiessään tämän remontin jälkeen ::)
-
Ruuvia, jenkaa, kiekkaa, syöttöö, cooleria, puhallinta, lastuu, elementtiä, pumppuu, boksia, ahdinta, turboo, putsaria ja satanadyneä... ;D
-
Mihin tarvitaan turbiinia isossa tarktorissa, voiman vähentämiseenkö??
Jossain pihakoneessa tai navettakoneessa turbiini on ok, mutta oikeissa töissä pelkkä haitta ja kustannus..
Joihinkin turbiineihin voi lisätä ööliä niin luisto vähenee. Mutta enpäs ole koskaan tommosta turbiini valtraa avannut. Niin entiedä onnistuuko tuohon turbiiniin kotikonstein öljyn lisäys. Tietysti turbiinin hyvät ominaisuudet ovat tiessään tämän remontin jälkeen ::)
Sinne on pakko lisätä öljyä, jos sulla ei ole toista traktoria, millä voi tehdä sitten ne raskaat hommat. Öljynlisäystä varten siinä kytkinkopan päällä on luukku ja limpusta roppu auki ja arviosta sitten liruttelee.. Turhaa hommaa.. yhtä turhaa kuin limppu vetokoneessa, ek-hommissa tietty mukava ;)
-
Terve.
Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.
Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.
tai CASE
Mutta mutta nykyäänhän valmistajat mielellään ilmoittavat moottorin max tehon ilman apulaitteita >:( Sitten uuden rakvaattorin ostettuaan havaitaankin että täähän onkin tosi laiska :o Aikapaljon sinne hienoon voimansiirtoon ja sähkön tuottamiseen tarvitaan voimaa unohtamatta suurentunutta jäähdytystarvetta. Eli neuvvoksi ostakkaa noin 40hp tehokkaapi masiina mitä ajatteltte tarvitsevanne 8) 8) 8)
-
No juu huomaa sellainen seikka että se turbiini ei sitte ihan kauheesti lisätehoja kestä. Olikohan noin 130hp? Muutenhan tuon moottorin kiristys on helppoa. Vaikka siinä ei vissiin cooleria olekkaan? Tilaappa pykälää isommat suuttimet siihen ensin ja senjälkeen syöttöö pikkuhijaa lisää. Lämpöjen kanssa sitten tulee ensiksi ongelmia kun olet lisännyt liikaa ::)
Niin, eihän sitä turbiinikytkintä edelleenkään saa kuin N123 ja pienempiin. Tekisivät isompia rattoreita varten oman järeämmän turbiinin.
Mihin tarvitaan turbiinia isossa tarktorissa, voiman vähentämiseenkö??
Jossain pihakoneessa tai navettakoneessa turbiini on ok, mutta oikeissa töissä pelkkä haitta ja kustannus..
Joihinkin turbiineihin voi lisätä ööliä niin luisto vähenee. Mutta enpäs ole koskaan tommosta turbiini valtraa avannut. Niin entiedä onnistuuko tuohon turbiiniin kotikonstein öljyn lisäys. Tietysti turbiinin hyvät ominaisuudet ovat tiessään tämän remontin jälkeen ::)
[/quote Voi lisätä.
-
Terve.
Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.
Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.
tai CASE
Tai valtra tai mikä vaan merkki nykypäivänä ja aina ennenkin...
-
Terve.
Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.
Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.
tai CASE
Tai valtra tai mikä vaan merkki nykypäivänä ja aina ennenkin...
***240hv 724 fendtti anto vakiona 235hv tapilta. mootorivääntökin oli 1040nm. tehokäyräkin on hyvä. ihan hyvin mun mielestä 6 litrasesta.
-
Terve.
Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.
Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.
tai CASE
Tai valtra tai mikä vaan merkki nykypäivänä ja aina ennenkin...
***240hv 724 fendtti anto vakiona 235hv tapilta. mootorivääntökin oli 1040nm. tehokäyräkin on hyvä. ihan hyvin mun mielestä 6 litrasesta.
Minkä valmistajan moottori tossa oli? ei sentään vielä Sisu diisseli
-
Joihinkin turbiineihin voi lisätä ööliä niin luisto vähenee. Mutta enpäs ole koskaan tommosta turbiini valtraa avannut. Niin entiedä onnistuuko tuohon turbiiniin kotikonstein öljyn lisäys. Tietysti turbiinin hyvät ominaisuudet ovat tiessään tämän remontin jälkeen ::)
[/quote]
Vanhempie venttien ohjekirjassa lukee että turpiinin öljyt kuuluu vaihtaa 5000 tunnin jälkeen,oli se määräkin sanottu mut en enää muista enkä viitsi mennää opuksesta tarkistamaan..
Muistelisin että valluissa on öljymäärä pienempi,sen takia että se hammaspyöräpuoli kestäisi paremmin kun alkaa luusaamaan,
Ventti ei luista jos kierroksia on yli 1200,jos luistaa niin ovat öljyt kadonneet tai jotain muuta pielessä
-
Terve.
Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.
Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.
tai CASE
Tai valtra tai mikä vaan merkki nykypäivänä ja aina ennenkin...
***240hv 724 fendtti anto vakiona 235hv tapilta. mootorivääntökin oli 1040nm. tehokäyräkin on hyvä. ihan hyvin mun mielestä 6 litrasesta.
Fendtillä ne viittii testata ne hiukan paremmin ja laittavat hiukan ylimääräistä ;D Kyllä joo toi 6 litranenkin aikas voi olla.. Tosin D-F:n nokkapellin alla olevaan piti tehdä yksi laippa ja tietokonetta piti räplätä niin nyt pitäis olla pikkusen alle 1000nm vääntöä ::) Lämmötkin vaan putos ohjelmoinnin jälkeen...
-
Joihinkin turbiineihin voi lisätä ööliä niin luisto vähenee. Mutta enpäs ole koskaan tommosta turbiini valtraa avannut. Niin entiedä onnistuuko tuohon turbiiniin kotikonstein öljyn lisäys. Tietysti turbiinin hyvät ominaisuudet ovat tiessään tämän remontin jälkeen ::)
Vanhempie venttien ohjekirjassa lukee että turpiinin öljyt kuuluu vaihtaa 5000 tunnin jälkeen,oli se määräkin sanottu mut en enää muista enkä viitsi mennää opuksesta tarkistamaan..
Muistelisin että valluissa on öljymäärä pienempi,sen takia että se hammaspyöräpuoli kestäisi paremmin kun alkaa luusaamaan,
Ventti ei luista jos kierroksia on yli 1200,jos luistaa niin ovat öljyt kadonneet tai jotain muuta pielessä
[/quote]
Taijat muistella päin *****a.
Se öljymäärä on sidoksissa moottorin vääntöön, enempi vääntöä->enempi öljyä-> stall speed laskee.
Pientä hienosäätöä voi täytökseen tehdä, mutta pitkäaikainen luistatus kiehauttaa öljyt, ja silloin öljyt tulevat paineella limpusta pihalle. Limppuun voi itsekin lisätä öljyä, mutta vähentäminen on hankalempaa.
-
Terve.
Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.
Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.
tai CASE
Tai valtra tai mikä vaan merkki nykypäivänä ja aina ennenkin...
***240hv 724 fendtti anto vakiona 235hv tapilta. mootorivääntökin oli 1040nm. tehokäyräkin on hyvä. ihan hyvin mun mielestä 6 litrasesta.
Fendtillä ne viittii testata ne hiukan paremmin ja laittavat hiukan ylimääräistä ;D Kyllä joo toi 6 litranenkin aikas voi olla.. Tosin D-F:n nokkapellin alla olevaan piti tehdä yksi laippa ja tietokonetta piti räplätä niin nyt pitäis olla pikkusen alle 1000nm vääntöä ::) Lämmötkin vaan putos ohjelmoinnin jälkeen...
***se vanhempi deutsin 7.1l moottori oli mun mielestä huono (sähköohjattu pumppuyksikkö kone ilman kierrätyksiä). vei tosi paljon löpöä ohjelmoitunakin eikä siinä ollu oikeen mahti ominaisuuksia. vääntävä se kyllä oli. paljo parempi tää fendtissä oleva 6 litranen commonraili. suunnilleen saman verran vie fendtti kun 8950. ttv 1160:n 7.1l oli syöläämpi.
sisudieselin traktorinmoottorit loppu vuonna 2003 kun viimiset rivipumppuliset tuli tehtaasta ulos. ite en oo tykänny commonrail sisudieseleistä, en vakiona enkä viritettynä.
-
Nyt kaivattas asiantuntia apua eli tarvis löytää sopiva turbo, Valmet 6800 vm:99, Boschin rivipumpulla jossa isommat 10mm elementit ja suuttimet on isommat 5 reikäset. Nykyinen ahdin on Holset Hx27w joka on 8,5 portillisella pakopesällä, kone toimii suhteellisen hyvin tuolla ahtimella, savuttaa ahdon alaisenakin jonkin verran, mutta ahtopaineita ei saa nousemaan yli 1.9 bar missään tilanteessa, vaikka hukkaportti oli poistettu käytöstä. Onko pakopesä liian iso vai pieni? eli tarvisko kokeilla esim. 7 pakopesällä (holset he221w) vai sitten jotain isompaa kuten hx35 12 pakopesällä, mahtaako ahdata sitäkään vähää enää :-\
-
Ventti ei luista jos kierroksia on yli 1200,jos luistaa niin ovat öljyt kadonneet tai jotain muuta pielessä
[/quote]
Taijat muistella päin *****a.
Se öljymäärä on sidoksissa moottorin vääntöön, enempi vääntöä->enempi öljyä-> stall speed laskee.
Pientä hienosäätöä voi täytökseen tehdä, mutta pitkäaikainen luistatus kiehauttaa öljyt, ja silloin öljyt tulevat paineella limpusta pihalle. Limppuun voi itsekin lisätä öljyä, mutta vähentäminen on hankalempaa.
[/quote]
Onhan sekin vielä välillä mielessä mutta jos nyt kerron mitä näitten mun vahempien venttien ohjekirjassa sanotaan :
"Toiminnan tarkastus:
- Käytä moottori käyttölämpötilaansa ,käsijarru kytkettynä
-Kytke nopein vaihde päälle,päästä kytkin ylös,ja paina kaasupoljin hetkeksi pohjaan.
Moottorin kierrosluvun pitäisi nousta lukemaan 950-1200 r/min.
Jos kierrosnopeus on yli 1200 r/min.=kytkimessä liian vähän öljyä.
Jos kierrosnopeus on alle 950 =kytkimessä liikaa öljyä.
Öljymäärän korjaus on mahdollista ainoastaan tyhjentämällä nestekytkin ja täyttämällä se uudelleen oikealla määrällä oljyä...
Öljymäärät :310 ,7.6 L,,309 5,8 L.....
Näin neuvottin 80-luvun ohjeissa,en tiedä miten nykyään,pitääks se testata dynon kanssa se öljymäärä..enkä puhu valmeteista mitään,niiden kanssa on kyllä taivasosuus tienattu,olin aikoinaan sellasenkin klubin jäsen,tietysti vieläkin en ole irtisanonut itseäni,kuin valmet 35.klubi.johon pääsi kun oli sen 35 vuotta kestänyt niiden kanssa..
-
Terve.
Meillä on pihassa 6850 Valtra sähköisellä moottorinohjauksella. Tehoja pitäisi ilmeisesti olla 125 hp, mutta dynolla käydessä syy laiskuuteen selvisi, tapilta lähti vain 85 hp. Voiko näin alitehoisia koneita lähteä tehtaalta, vai onkohan syöttöpumpussa vikaa? Suuttimet ja turbo on vasta laitettu.
Voi, mutta yleensä nokkapläkissä lukee John Deere.
tai CASE
Tai valtra tai mikä vaan merkki nykypäivänä ja aina ennenkin...
***240hv 724 fendtti anto vakiona 235hv tapilta. mootorivääntökin oli 1040nm. tehokäyräkin on hyvä. ihan hyvin mun mielestä 6 litrasesta.
Fendtillä ne viittii testata ne hiukan paremmin ja laittavat hiukan ylimääräistä ;D Kyllä joo toi 6 litranenkin aikas voi olla.. Tosin D-F:n nokkapellin alla olevaan piti tehdä yksi laippa ja tietokonetta piti räplätä niin nyt pitäis olla pikkusen alle 1000nm vääntöä ::) Lämmötkin vaan putos ohjelmoinnin jälkeen...
***se vanhempi deutsin 7.1l moottori oli mun mielestä huono (sähköohjattu pumppuyksikkö kone ilman kierrätyksiä). vei tosi paljon löpöä ohjelmoitunakin eikä siinä ollu oikeen mahti ominaisuuksia. vääntävä se kyllä oli. paljo parempi tää fendtissä oleva 6 litranen commonraili. suunnilleen saman verran vie fendtti kun 8950. ttv 1160:n 7.1l oli syöläämpi.
sisudieselin traktorinmoottorit loppu vuonna 2003 kun viimiset rivipumppuliset tuli tehtaasta ulos. ite en oo tykänny commonrail sisudieseleistä, en vakiona enkä viritettynä.
Samoihin kulutuksiin 135mk3 ja 120mk3 meni näissä meitin ajeluissa kuin nää nykyiset kaksventtiili ja neliventtiili commarit.. Tosin toinen niistä oli vakio ja commareissa on ollut jo tehtaalta asti enemmän tehoo kuin kummassakaan noista vanhemmista... Mutta jostain joskus kuullut että noiden mk3 sarjalaisten jälkeen tulleet missä oli jo intercooleri olisi olleet kovia syömään mutta niistä ei oo kokemusta..