Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: viljelu10 - 14.12.13 - klo:15:22

Otsikko: Webasto
Kirjoitti: viljelu10 - 14.12.13 - klo:15:22
 Autossa on webasto vakiona ( volvo ) toimii ajastimella sekä kaukosäätimellä,toimintasäde 600 metriä.
Mutta miten se toimisi traktorissa ( Valtra ) ?  Onko kokemusta ja mitä se Valluun maksaisi asennettuna ?
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: mää vai - 14.12.13 - klo:15:24
Autossa on webasto vakiona ( volvo ) toimii ajastimella sekä kaukosäätimellä,toimintasäde 600 metriä.
Mutta miten se toimisi traktorissa ( Valtra ) ?  Onko kokemusta ja mitä se Valluun maksaisi asennettuna ?

Vähän väliä tulee Valtralta niitä lehtiä joissa kaupataan webastoa, mutta en nyt hintoja muista mutta yli 1500 kuiteskin.
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: erik - 14.12.13 - klo:15:41
Ajokoneeseen just asennettiin uus eberi mikä oli noin tonnin pintaan viikkokellolla, kännykällä ohjaus on jottain 200 päälle.

Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: kuustaa - 14.12.13 - klo:15:58
+alavi
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: Toivo Tonta - 14.12.13 - klo:16:03
Jotain 500€ maksaa Webcontrol, toimii tekstiviestillä, eli riittävän kaukaa.
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: roadman - 14.12.13 - klo:17:11
Tuolta olen hintoja katsellut.

http://www.eeperi.com/webasto_vesilammittimet.html

Thermo p+ malli ois traktoriin sopiva. Hinta alkaen 1020€. Olikohan tuon paketin hinta remuc ohjaimella 1315€

5KW eberi remucin kaukoohjauksella. 1170€




Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: Toivo Tonta - 14.12.13 - klo:18:43
Tuolta olen hintoja katsellut.

http://www.eeperi.com/webasto_vesilammittimet.html

Thermo p+ malli ois traktoriin sopiva. Hinta alkaen 1020€. Olikohan tuon paketin hinta remuc ohjaimella 1315€

5KW eberi remucin kaukoohjauksella. 1170€
Hinnat siis laskeneet, on jo muutama vuosi vierähtänytkin hankinnasta ::)
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: uneton - 14.12.13 - klo:18:52
johdon päähän  ajastinkellolla ja sisätilalämmittimellä mahdoton yhtälö lienee
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: Jerry - 14.12.13 - klo:20:21
Jotain 500€ maksaa Webcontrol, toimii tekstiviestillä, eli riittävän kaukaa.

Ehdottomasti kannattaa harkita myös Remuc kaukosäädintä. Se maksoi 320,- (sis alv) ja toimii älypuhelimen sovelluksella, tekstiviestillä, soittamalla tai nettiselaimella. Oon ollu kovasti tyytyväinen omaani, helppo käyttää ja toimii hyvin.

Urakointivärkeissä fiksua, kun joka kuskilla voi olla omassa kännykässään sovellus. Tai toisaalta samalla puhelimella voi ohjata useamman koneen lämmityksiä.

Vehje näyttää lämpötilan ja akun jännitteen. Lisäksi värkissä on toinen ulostulo, millä voi ohjata haluamaansa toimintoa ja 2 sisääntuloa, joihin voi kytkeä vaikka varashälyttimen.

www.remuc.fi

Edit:
Tuohon toiseen ulostuloon voi kytkeä esim. Defan releen, joka ohjaa lohkolämmitintä. Koneen voi siis laittaa roikan päähän farmin toiselle laidalle ja kytkeä lämmöt päälle kännykällä. Webastoa ei mun mielestä kannata käyttää, jos sähköä on saatavilla, koska ei sekään mikään ikuinen laite ole (aina on jotain ongelmaa).
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: metsajussi - 15.12.13 - klo:12:05

Webastoa ei mun mielestä kannata käyttää, jos sähköä on saatavilla, koska ei sekään mikään ikuinen laite ole (aina on jotain ongelmaa).


Näinkin voi sanoa. Toisaalta sitä olisi kuitenkin hyvä silloin tällöin käyttää.
Ja jos tarvitsee saada yllättäen nopeasti lämpimäksi, niin Webasto/Eeberi on teholtaan aivan eri luokkaa kuin joku sästömallin lohkolämmitin. Sillä Webastolla saa jo reilussa vartissa lämpöä aikaan isompaankin koneeseen. Ainakin 4 kW:n Eeberi saa tuossa ajassa vanhan kuutosen haalean kädenlämpöiseksi noin -10 asteen kelillä.
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: zetor8045 - 15.12.13 - klo:12:33

Webastoa ei mun mielestä kannata käyttää, jos sähköä on saatavilla, koska ei sekään mikään ikuinen laite ole (aina on jotain ongelmaa).


Näinkin voi sanoa. Toisaalta sitä olisi kuitenkin hyvä silloin tällöin käyttää.
Ja jos tarvitsee saada yllättäen nopeasti lämpimäksi, niin Webasto/Eeberi on teholtaan aivan eri luokkaa kuin joku sästömallin lohkolämmitin. Sillä Webastolla saa jo reilussa vartissa lämpöä aikaan isompaankin koneeseen. Ainakin 4 kW:n Eeberi saa tuossa ajassa vanhan kuutosen haalean kädenlämpöiseksi noin -10 asteen kelillä.
Kaivureissa ainakin näyttävät kestävän semmosen 10 000h noi eberit ja webastot... Toki on sitten niitäkin kun eivät toimi oikeen ollenkaan..
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: erik - 15.12.13 - klo:13:58

Webastoa ei mun mielestä kannata käyttää, jos sähköä on saatavilla, koska ei sekään mikään ikuinen laite ole (aina on jotain ongelmaa).


Näinkin voi sanoa. Toisaalta sitä olisi kuitenkin hyvä silloin tällöin käyttää.
Ja jos tarvitsee saada yllättäen nopeasti lämpimäksi, niin Webasto/Eeberi on teholtaan aivan eri luokkaa kuin joku sästömallin lohkolämmitin. Sillä Webastolla saa jo reilussa vartissa lämpöä aikaan isompaankin koneeseen. Ainakin 4 kW:n Eeberi saa tuossa ajassa vanhan kuutosen haalean kädenlämpöiseksi noin -10 asteen kelillä.
Kaivureissa ainakin näyttävät kestävän semmosen 10 000h noi eberit ja webastot... Toki on sitten niitäkin kun eivät toimi oikeen ollenkaan..

Suurimmat ongelmat tulee kun sitä lämmitintä ei käytä ja ekoilla pakkasilla kirotaan kun vikakoodit vilkkuu  :P
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: Jerry - 15.12.13 - klo:14:30
Suurimmat ongelmat tulee kun sitä lämmitintä ei käytä ja ekoilla pakkasilla kirotaan kun vikakoodit vilkkuu  :P

Tuohan johtuu siitä, että lämmittimen putkissa on vielä kesälaatua, vaikka traktorin tankissa oliskin talvilaatu. Eberiä/Webastoa pitäis käyttää kesälläkin silloin tällöin.

Mutta itse ainakin käyttäisin kotona mieluummin lohkolämmitintä ja sitten muualle parkkeeratessa webastoa. Meinaa akun kestossa olla ongelmia, jos on lyhyttä matkaa, kun webasto on ainut lämmitin.

Traktoreissa ja työkoneissa tuota ongelmaa tosin tuskin tulee, kun niillä harvemmin mitään 10 minuutin ajoja tehdään.
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: Oksa - 15.12.13 - klo:14:40
mutta eikös juuri joissain rehuhommissa tuo lyhyt käyttö ole ominaista?   ja sitten manataan kun akuissa ei puhtia kun kaikenmaaliman senonit päällä ajetaan se pieni aika mikä lastauksessa menee....                  liekö noissa akuissa tollasessa käytössä eroa?
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: Väsynyt - 15.12.13 - klo:15:10
http://autoterm.pro/shop/engine-preheaters/binar-5c-compact-engine-preheater/ (ftp://autoterm.pro/shop/engine-preheaters/binar-5c-compact-engine-preheater/) siinä ois tuommmonen vähän pienemmille koneille.......
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: Jerry - 15.12.13 - klo:15:25
mutta eikös juuri joissain rehuhommissa tuo lyhyt käyttö ole ominaista?   ja sitten manataan kun akuissa ei puhtia kun kaikenmaaliman senonit päällä ajetaan se pieni aika mikä lastauksessa menee....                  liekö noissa akuissa tollasessa käytössä eroa?

Ongelma tuntuis olevan se, ettei akku ota virtaa vastaan kylmänä, vaikka sitä olisi tarjolla. Käytännössä on aivan sama onko työvaloja ja penkinlämmittimiä päällä, kunhan latausjännite pysyy siinä 14,3-14,5V korvilla. Akku ottaa sitten vastaan sen mitä kykenee.

Akuissa on eroja. Alla linkki kaavioon, missä 77A akkuja on ladattu -20 asteessa 10 minuuttia. Ei mene paljoa virtaa sisään. Nuo kun kertoo kuudella, saa tunnissa sisään menevän virran.

https://www.dropbox.com/s/gyrxghkfgxzkwmk/Lataus.jpg

Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: ht - 15.12.13 - klo:17:37
johdon päähän  ajastinkellolla ja sisätilalämmittimellä mahdoton yhtälö lienee

Kun kerran on semmonen auto tai työkone missä on Webasto tai Eberi, niin kyllä tuo yhtälö menee aika mahdottomaksi. Ainakin hyvin epämukavaksi...

Totuuden nimessä pitää sanoa, että emännän Skodassa on sähkölämppärit sekä Eberi; kotona yleensä roikan päässä, työpaikalla ja muualla ei sitten tarvi ihmetellä että miten saa auton lämpimäksi. Omassa pakussa on vain Eberi.
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: Toivo Tonta - 15.12.13 - klo:17:47
johdon päähän  ajastinkellolla ja sisätilalämmittimellä mahdoton yhtälö lienee

Kun kerran on semmonen auto tai työkone missä on Webasto tai Eberi, niin kyllä tuo yhtälö menee aika mahdottomaksi. Ainakin hyvin epämukavaksi...

Totuuden nimessä pitää sanoa, että emännän Skodassa on sähkölämppärit sekä Eberi; kotona yleensä roikan päässä, työpaikalla ja muualla ei sitten tarvi ihmetellä että miten saa auton lämpimäksi. Omassa pakussa on vain Eberi.
Laittaa siihen sen Defan/Calixin pistokkeen ja laturin, ennemmin. Muistaa sit kotona vielä ladata :-[ (piti kyllä laittaa en taaskaan muistanu)
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: {o|o} - 15.12.13 - klo:18:25

Akuissa on eroja. Alla linkki kaavioon, missä 77A akkuja on ladattu -20 asteessa 10 minuuttia. Ei mene paljoa virtaa sisään. Nuo kun kertoo kuudella, saa tunnissa sisään menevän virran.

https://www.dropbox.com/s/gyrxghkfgxzkwmk/Lataus.jpg
Taas niitä hiuksia halkomaan :D
Kuvan mukaan kymmenessä minuutissa on saatu (Banner 77 Ah) akkua varattua 1,83 Ah, eli tänä aikana keskimääräinen latausvirta on ollut (60/10)*1,83=10,98A.

Tuo tulos ei kerro sitä, mikä on latausvirta (A)  tunnin kuluttua, eikä sitä paljonko akkuun on varastoitunut energiaa (Ah) tuona aikana.  Siihen vaikuttavat sisäisen vastuksen lämmittävä vaikutus sekä kemiallisen reaktion ja sisäisen vastuksen muutokset.


Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: Jerry - 15.12.13 - klo:18:40

Akuissa on eroja. Alla linkki kaavioon, missä 77A akkuja on ladattu -20 asteessa 10 minuuttia. Ei mene paljoa virtaa sisään. Nuo kun kertoo kuudella, saa tunnissa sisään menevän virran.

https://www.dropbox.com/s/gyrxghkfgxzkwmk/Lataus.jpg

Tuo tulos ei kerro sitä, mikä on latausvirta (A)  tunnin kuluttua, eikä sitä paljonko akkuun on varastoitunut energiaa (Ah) tuona aikana.  Siihen vaikuttavat sisäisen vastuksen lämmittävä vaikutus sekä kemiallisen reaktion ja sisäisen vastuksen muutokset.

Ihan oikeassa olet. Luultavasti tilanne paranee tuon ensimmäisen 10 minuutin aikana, kun akku "herää" ja reaktio lähtee käyntiin. Mutta juuri tuossa elukoiden ruokinnassa ja autolla kaupunkiajossa tulee tuollaista lyhyttä ajoa, minkä aikana ei auta vaikka olis kuinka kova laturi ja yrittäis ajella ilman penkinlämmittimiä.
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: roadman - 15.12.13 - klo:19:36
Pajero ollu 5v. Siinä oli ostettaessa webasto eikä meillä oloaikaan ole muuta tehty kuin välillä kurkattu että tuolla se nököttää. Emäntä ajaa 40 km arkipäivittäin töihin päiväkodin kautta eli lyhyttä ajoa. Kertaakaan näiden vuosien aikana ei ole akut loppuneet eikä mitään ongelmaa.
Käytännössä paloaika on säädetty 30 min konelämpiää siinä ajassa, ja sitten lisää käydessä jos tarve vaatii.
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: {o|o} - 15.12.13 - klo:19:53
Miettinyt, että nämä webastoeberi-vempeleet on fiksuja, muttei ihan riittävän fiksuja.  Eihän niiden pitäisi syttymisen jälkeen kuluttaa virtaa vaan tuottaa sitä polttoaineen energialla.  Eli generaattori persiiseen pyörimään ;)
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: erik - 15.12.13 - klo:20:03
Miettinyt, että nämä webastoeberi-vempeleet on fiksuja, muttei ihan riittävän fiksuja.  Eihän niiden pitäisi syttymisen jälkeen kuluttaa virtaa vaan tuottaa sitä polttoaineen energialla.  Eli generaattori persiiseen pyörimään ;)

Enää puuttuisi ne ketkä haluisi maksaa tästä lisälaitteesta  ;D
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: Toivo Tonta - 15.12.13 - klo:20:10
Eikös jo joku polttokenno ollu ainakin kokeilla. Ja onhan ainakin etanolilla toimivia asuntoauto käyttöön.
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: ht - 15.12.13 - klo:20:35

Laittaa siihen sen Defan pistokkeen ja laturin

Suunnitelmia on viritteillä. Kunhan vain sais aikaiseksi... :-[
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: Jerry - 15.12.13 - klo:21:22
Emäntä ajaa 40 km arkipäivittäin töihin päiväkodin kautta eli lyhyttä ajoa. Kertaakaan näiden vuosien aikana ei ole akut loppuneet eikä mitään ongelmaa.

Mä ajan 4 km kimppakyydin kokoontumispaikalle ja Webastolla lämpimäksi molemmissa päissä. Päälle vielä kaupassa käynnit samaa luokka. On ongelmia :D Kerran/pari viikossa tulee sitten 50km siivuja, mutta kyllä lohkolämmitin sais olla, ettei tarvisi aina laittaa pöhinä-systeemiä päälle. Nyt pitää latailla akkuja välillä akku-laturilla, kun en oo malttanu nykyiseen autoon sitä Defan/Calixin laturia laittaa. Ei auta vaikka autossa on 2 akkua, Webasto käynnistysakussa ja lämmityslaite ottaa virtansa toisesta. Käyntiin lähtee aina, mutta tuo "hupiakku" on vähä väliä tyhjä.

Aika ison avun saa, jos kytkee lämmityslaitteen puhaltimen erikseen, se kun vie eniten virtaa. Webastohan ei ota kun 3-4A toimiessaan. Tuolla Remucilla homma hoituu helposti, kun siinä on 2 lähtöä ja toisen saa laitettua viiveellä lähtemään päälle. Jättää vain Webastolta kytkemättä sen normaalin puhaltimen ohjauksen.

Edit:
Niin ajatuksena siis se, että sisätiloja ei lämmitetä ollenkaan, jos tiedossa on lyhyt ajo.
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: roadman - 16.12.13 - klo:07:42
Eikös nämä pöhö lämmittimet toimi noin että ensin lämmitetään moottori ja sitten kun nesteiden lämpötilä on riittävä niin lämmittää auton sisätilat. Näin ainakin pajeron webasto ja aiempi eberi 80 luvun alkupuolelta toimi, siihen mitään eriohjauksia tarvitse.
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: Jätkä - 16.12.13 - klo:08:37
Eikös tämä auton sisäilmanpuhallin ja webaston oma vesipumppu ole se akkujen tuhooja näissä webastoissa? Ainakin itsellä nämä lähtevät päälle noin minuutin sisällä webaston käynnistymisestä Virtaa imetään kylmästä akusta se puolituntia, ennen liikkeelle lähtöä. Sitten yritetään ladata sitä yhtä kylmää akkua vartin ajon aikana.
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: Hervast - 16.12.13 - klo:08:48
Enää ei taida olla markkinoilla niitä akun kylkeen/alle? laitettavia lämmittimiä ? Semmoinen kun olis lohkolämmittimen ja akkulaturin kaverina, niin sais löpölämmittimenkin kiusaama akku aina tarvittavan latauksensa.

Emännän autossa on eberi ja lohkolämmitin akkulaturilla. Tuo tuntuis olevan toimiva yhdistelmä, varsinkin kun kotona lämmittää lohkolämppärillä ja töissä eberillä ja ajomatka on semmosta 25-50 min suuntaansa.
Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: Jerry - 16.12.13 - klo:09:22
Eikös nämä pöhö lämmittimet toimi noin että ensin lämmitetään moottori ja sitten kun nesteiden lämpötilä on riittävä niin lämmittää auton sisätilat. Näin ainakin pajeron webasto ja aiempi eberi 80 luvun alkupuolelta toimi, siihen mitään eriohjauksia tarvitse.

Näinhän ne toimii, mutta lämmittimeltä lähtevä vesi on 5 minuutissa sen +20 astetta, missä vaiheessa lämmityslaitteen puhallin käynnistetään. Ja moottori on edelleen aika kylmä, se kun ei lämpene ihan yhtä äkkiä kuin vesi.

Ihan fiksua akun säästöä sais, kun laittais webastolta lämmityslaitteen puhaltimelle tulevaan johtoon katkaisijan, jolla vois valita lämpiääkö sisätilat. 15 minuutissa lämpenis moottori oikein sopivaksi ja akun varausta kuluisi 1-2Ah verran. Manuaali-ilmastoinnilla tuota ongelmaa ei tietenkään ole, kun voi vääntää hantaakin ihan kojelaudasta 0-asentoon.

Otsikko: Vs: Webasto
Kirjoitti: Jätkä - 16.12.13 - klo:10:48
Eikös nämä pöhö lämmittimet toimi noin että ensin lämmitetään moottori ja sitten kun nesteiden lämpötilä on riittävä niin lämmittää auton sisätilat. Näin ainakin pajeron webasto ja aiempi eberi 80 luvun alkupuolelta toimi, siihen mitään eriohjauksia tarvitse.

Näinhän ne toimii, mutta lämmittimeltä lähtevä vesi on 5 minuutissa sen +20 astetta, missä vaiheessa lämmityslaitteen puhallin käynnistetään. Ja moottori on edelleen aika kylmä, se kun ei lämpene ihan yhtä äkkiä kuin vesi.

Ihan fiksua akun säästöä sais, kun laittais webastolta lämmityslaitteen puhaltimelle tulevaan johtoon katkaisijan, jolla vois valita lämpiääkö sisätilat. 15 minuutissa lämpenis moottori oikein sopivaksi ja akun varausta kuluisi 1-2Ah verran. Manuaali-ilmastoinnilla tuota ongelmaa ei tietenkään ole, kun voi vääntää hantaakin ihan kojelaudasta 0-asentoon.


Katkaisin on hyvä idea, mutta mitä vikakoodia pukkaakaan  nämä uudet mustaanboksiin yhdistetyt sähkölaitteet? Ohjausvirta antaa käskyn kännistyä ja virtaa ei kulukkaan= vikakoodi