Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ToNppa - 30.11.13 - klo:16:46
-
Elikkäs joku sähköhärdelli, starttaa pätkimällä eikä lähde käyntiin.
Antaa vikakoodia A 315, mutta sitä se on tehny täs syksyn mittaan aina silloin tällöin, mutta on alakanu pelaamaan ku on vaan sammuttanu ja laittanu uudestaan käyntiin.
Mutta mikä tuota starttia vaivaa?!
Kyseessä Valtra Valmet 6650 Hitech 1.
Kertokaa ny joku!
-
onko kytkinpolokimes oleva käynnistyksenestokatkasija ehjä? lenkki väliin ja koita sitte..
ja tarkennuksia mitä tarkottaa starttaa pätkimällä?
-
Kytkinpolkimen katkaisijat oon jo käyny läpi ku olin varma että vika on siellä.
Vedin piuhatkin yhteen mutta aina vaan sama homma.
Eli katkaisin on kaiketi ehjä.
Siis se startti tekee sitä että se yrittää startata mutta se pätkii.
Pyörii siis pätkimällä, niin että noin puolen sekunnin välein pikkusen pyörähtää.
Toi vikakoodi ei ole haitannut ennemmin(kään) käyntiin lähtemistä, ja muutenkin se kait liittyy jotenkin suunnanvaihtajaan.
-
Oliskohan virta vähissä??
-
Koita toista akkua. Tarkista akun piuhat. Onko maadotus rungossa kunnossa?
-
onko kytkinpolokimes oleva käynnistyksenestokatkasija ehjä? lenkki väliin ja koita sitte..
Eikös toi katkaisin ole suunnanvaihtajassa? ::)
-
Vaikka virta oliski vähissä niin pitäishän sen silti pyörittää normaalisti siihen asti kun ei enää kertakaikkiaan jaksa.
Apuvirtaakin kokeilin ihan piruuttani, mutta ei auta.
Se pikkunäyttö siinä etupilariskin sekoilee näköjään kaikenlaista ku kääntää virtalukon starttiasentoon.
Mua jotenkin vaan epäilyttää se suunnanvaihtaja, että se vika olis siinä ku se sitä vikakoodiakin lykkää välillä.
Ku laittaa virran päälle ja kokeilee sitä suunnanvaihto vipua joka asentoon niin ainakin se sen perusteella tuntuis toimivan, kun se pikku näyttö näyttää aivan normaalisti eteenpäin/vapaa/taaksepäin ja samoin käsijarru toimii merkkivaloineen kaikkineen.
Niin siellä suunnanvaihdosko on joku käynnistyksenestohässäkkä jossain?
-
Tapanila, sekin kyllä voi olla.
Tunteja on pikkusen reilut 2000h, mutta käynnistyskertoja on kyllä ajomäärään nähden aika paljon.
Toi startti puoli tuntuu muutenkin olevan valametis ongelma.
Mutta kyllä musta silti tuntuu, että se on joku pikku sähkövika jossain ku vaan sen sais paikallistettua.
-
Epäilen virran vähyyttä kuitenkin.. Moottorin ohjain katkaisee startin pois päältä kun jännite laskee.. startti kun sammuu, jännite jälleen nousee, jolloin startti lähtee päälle ja jännite laskee jne jne...
Myös vikakoodin voi aiheuttaa alhainen lataus jännite..
Mulla joskus suunnanvaihtaja eteen antoi vikakoodia. Hommasin jo uuden kytkimenkin, en vaan ehtinyt vaihtaa, kun laturin vaihdolla korjaantui sekin vika.
-
Kuinkas penkin turvakytkin?
Vai vaikuttaako se vain liikkeelle lähtemiseen?
-
Minusta kaikki kolme vaikuttaa, eli kytkinpoljinanturi, penkin anturi ja suunnanvaihdin.
-
Koitappa apuvirtaa. Oireet viittaisivat virranpuutteeseen.
-
Koitappa apuvirtaa. Oireet viittaisivat virranpuutteeseen.
Vahvasti tähän viittais oireet
-
Koitappa apuvirtaa. Oireet viittaisivat virranpuutteeseen.
Vahvasti tähän viittais oireet
Mulla ainakin on ollut ja on vieläkin vehkeitä jotka oireilevat juuri näin , kun virta on vähissä. Merkistä riippumatta, mutta kyllä se silti taitaa vika olla startti /solenoidi puolella, mutta ne korostuvat virran olevan kateissa.
-
Apuvirtaa kokeilin aivan ensimmäisenä.,ei auttanu.
Nyt näyttäis kuitenkin loppupeleis siltä, että se vika on starttimoottoris,
otin sen irti ja kokeilin pyörittää pelkästään sitä apuvirralla ja se sätköttää ja pätköttää aivan mitenkä sattuu.
-
Turvakytkimiä on kolme: suunnanvaihtajassa, kytkinpolkimessa ja penkissä. Startatessa pitää olla poljin pohjassa ja suunnanvaihtovipu käsijarru päällä -asennossa. Penkin turvakytkin (30 kg) vaikuttaa vain liikkeellelähtemiseen ja liikkumiseen, ei käynnistykseen.
-
Apuvirtaa kokeilin aivan ensimmäisenä.,ei auttanu.
Nyt näyttäis kuitenkin loppupeleis siltä, että se vika on starttimoottoris,
otin sen irti ja kokeilin pyörittää pelkästään sitä apuvirralla ja se sätköttää ja pätköttää aivan mitenkä sattuu.
Mulla ei ainakaan oikein ikinä ole ollut niin hyviä apukaapeleita, että vois olla varma lisävirran vaikutuksesta. Toinen ladattu akku käyttöön niin se voi riittää. Tai sitten se startti/ solenoidi on tiensä päässä, tai ainakin "huoltoa" vailla 8)
-
Irroita molemmat akunkengät ja tarkista etteivät ole murtunut poikki tms.
-
Miksei ketään ehdota merkin vaihtoa? Kiltteyspäivä menossa??
-
Ikinä ei kannatta tarkistaa virtalukkoa eikä käynnitysrelettä eikä sen maadotusta.
Koeaja viilapenkissä startti isolla akulla niin näkee toimiiko se ilman kuormaa .
-
Miksei ketään ehdota merkin vaihtoa? Kiltteyspäivä menossa??
Vaihtais kunnon saksan natikkaan. Startti kyllä pyörittää iloisesti mutta jos celsiukset edes asteen pakkasella niin ei syty ei....
Sitähän sää kysyit? ;)
-
Miksei ketään ehdota merkin vaihtoa? Kiltteyspäivä menossa??
Vaihtais kunnon saksan natikkaan. Startti kyllä pyörittää iloisesti mutta jos celsiukset edes asteen pakkasella niin ei syty ei....
Sitähän sää kysyit? ;)
Vaikka sää oot kommari ja ihan ***** ääliö, oot silti kyl ihan jees eli mai meit. ;D
-
Apuvirtaa kokeilin aivan ensimmäisenä.,ei auttanu.
Nyt näyttäis kuitenkin loppupeleis siltä, että se vika on starttimoottoris,
otin sen irti ja kokeilin pyörittää pelkästään sitä apuvirralla ja se sätköttää ja pätköttää aivan mitenkä sattuu.
joset oo niiren kans asuullu niin jos on paikallinen kyläseppä tai sähkökoneskorjaamo niin sinne katottavaks, ei tarvi välttämättä olla muuta johto poikki tms, josei sitte oo joskus sahattu pilalle.. uuren kans muuta se hd versio jos sen siihen saa, lähtee kuulemma aiva erilailla kylymänä, hintaa on kyllä köyhälle aiva riittävästi..
-
Sähköinen (kojelaudassa katkaisijalla)päävirtakytkin kaput tai
Manuaalinen päävirtakytkin sökö,/liitokset löysällä.
Startin solenoidi kaput.
Kokeilepa ruuvarikäynnistystä startin päästä
-
lukeminen on pop...
Lainaus käyttäjältä: ToNppa - tänään kello 19:26
Apuvirtaa kokeilin aivan ensimmäisenä.,ei auttanu.
Nyt näyttäis kuitenkin loppupeleis siltä, että se vika on starttimoottoris,
otin sen irti ja kokeilin pyörittää pelkästään sitä apuvirralla ja se sätköttää ja pätköttää aivan mitenkä sattuu.
-
Apuvirtaa kokeilin aivan ensimmäisenä.,ei auttanu.
Nyt näyttäis kuitenkin loppupeleis siltä, että se vika on starttimoottoris,
otin sen irti ja kokeilin pyörittää pelkästään sitä apuvirralla ja se sätköttää ja pätköttää aivan mitenkä sattuu.
joset oo niiren kans asuullu niin jos on paikallinen kyläseppä tai sähkökoneskorjaamo niin sinne katottavaks, ei tarvi välttämättä olla muuta johto poikki tms, josei sitte oo joskus sahattu pilalle.. uuren kans muuta se hd versio jos sen siihen saa, lähtee kuulemma aiva erilailla kylymänä, hintaa on kyllä köyhälle aiva riittävästi..
Mihin laitat apuvirran kiinni? Onko kaikki liitokset kunnolla kiinni? Mittaile vähän virtoja, vastuksia ja jännitteitä ::)
-
lukeminen on pop...
Lainaus käyttäjältä: ToNppa - tänään kello 19:26
Apuvirtaa kokeilin aivan ensimmäisenä.,ei auttanu.
Nyt näyttäis kuitenkin loppupeleis siltä, että se vika on starttimoottoris,
otin sen irti ja kokeilin pyörittää pelkästään sitä apuvirralla ja se sätköttää ja pätköttää aivan mitenkä sattuu.
Täälä kukaan mitään lue, sama juttu ku tänää sukujuhlis, kaikki selittää suu vaahdossa yhtäaikaa sitä omaa helvetin hyvää juttuaan mutta kukaan ei kuuntele mitä toiset sanoo.. :P
-
Joo, kyllä on liitokset ja liittimet ja maadoitukset ok, tankki on täynnä, öljyt ylämerkis, renkaissa on ilmaa, lumiaurassa uudet terät ja ledivalotkin toimii... Saunakin on kuumana, mutta se startti ei vaan pelaa. :D
Maanantaina uusi ikh:lta ja sillä siisti, muistaakseni noihin käy se 8000-sarjalaisen startti...
Sellaanen!!
Jos se ei auta niin pitää kokeilla keittää jotain rohtoja ja tehdä loitsuja.
Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille, minä meen saunahan!
-
lukeminen on pop...
Lainaus käyttäjältä: ToNppa - tänään kello 19:26
Apuvirtaa kokeilin aivan ensimmäisenä.,ei auttanu.
Nyt näyttäis kuitenkin loppupeleis siltä, että se vika on starttimoottoris,
otin sen irti ja kokeilin pyörittää pelkästään sitä apuvirralla ja se sätköttää ja pätköttää aivan mitenkä sattuu.
Täälä kukaan mitään lue, sama juttu ku tänää sukujuhlis, kaikki selittää suu vaahdossa yhtäaikaa sitä omaa helvetin hyvää juttuaan mutta kukaan ei kuuntele mitä toiset sanoo.. :P
Siinä on vielä monta liitosta, hoi. Solenoidin tinaukset helpoimmat tarkistettavat, sisäiset pahemmat.
Olet kyllä oikeassa, kukaan lue, saati ymmärrä :P
-
No joo, tuon startin kerran ennemminki otin irti ja putsasin ku se ei meinannu jaksaa pamauttaa starttikehälle.
Päätin silloin, että jos tuo startti vielä kerran ränää niin sitte haetaan kaupasta uus ja kunnollinen, ristus!
815:sta startti kehä aivan paskana huonon takkuilevan startin ja akun takia, se oli sellainen jo ku se ostettiin.
Pitää laittaa uus jos kytkintä joskus laittaa, muuten ei viitti kyllä ottaa auki.
-
Joo, kyllä on liitokset ja liittimet ja maadoitukset ok, tankki on täynnä, öljyt ylämerkis, renkaissa on ilmaa, lumiaurassa uudet terät ja ledivalotkin toimii... Saunakin on kuumana, mutta se startti ei vaan pelaa. :D
Maanantaina uusi ikh:lta ja sillä siisti, muistaakseni noihin käy se 8000-sarjalaisen startti...
Sellaanen!!
Jos se ei auta niin pitää kokeilla keittää jotain rohtoja ja tehdä loitsuja.
Kiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille, minä meen saunahan!
Tuota noin,vois olla parei kun kävisit hakeen sen startin valtran varaosasta,Noi IKH sähköosat on vähän sellasta erittäin halpislaatua,lähinnä on latureista kokemusta kylläkin.Nimittäin tuo valtras on sen verta uusi vähän ajettu että ei kannattas alkaa pilaan heti noilla tarvikeosilla.Taitaa olla takuukin parempi.
Samaa ajattelin, koska itte kerran hain Fiiattiin startin Konehallin hyllystä. Toimihan se hyvin lähes vuoden :(
-
ja kun se taitaa olla pienempi tehoiltaankin se ikh versio.. ja ne ei sitte kaikki käy ristiin vaikka ikh niin väittävätkin.. hae se vallulta niin et pety niin herkästi, saa siäki tinkiä..
-
Eikö Boschilta ole myös vaihteisto versio? Niitä on paljon muitakin sähkö-osien toimittajia kuin IKH. Startax ainakin. Boschista varmasti kannattaa maksaa mitä se on kalliimpi. IKH starit, taitaa olla jotain itämailla kyhättyjä, ei edes Luukasta?
-
Raadin yksimielisellä päätöksellä taidan marssia huomenna paikalliseen Valtran merkkihuoltoon.
Siellä on noita startteja muistaakseni aina muutama hyllys ja palvelu muutenkin jees.
Hintahan on toki sitten aivan eriluokkaa, MUTTA niin ku on monta kertaa tullu todettua, halavalla ei tahdo saada hyvää.
-
Raadin yksimielisellä päätöksellä taidan marssia huomenna paikalliseen Valtran merkkihuoltoon.
Siellä on noita startteja muistaakseni aina muutama hyllys ja palvelu muutenkin jees.
Hintahan on toki sitten aivan eriluokkaa, MUTTA niin ku on monta kertaa tullu todettua, halavalla ei tahdo saada hyvää.
niin. ei edes valtralta. joten jos menet sinne valteemikauppaan, niin katso, jotta saat aidon boschilaisen startin. tässä joitakin vuosia sitten kiersi valtran tehomyyjä asiakkaidensa luona. toi uuden bossilaisen takuuseen. silloin ei teekkarit lähteneet talvella käyntiin, ei vaikka oli vuorokauden liekassa. startti vaan jurrasi pakkasen kohmettamaa jurinaansa. oli merkiltään iskra. halvalla saaneet.
oli suuri salaisuus. tuo startin vaihto. takuuseen. ei maksanut mitään, jos ei huudeltu naapureille ;)
-
Ei välttämättä ole vika starttimoottorissa, 8350 alkoi muutama talvi sitten juonitella
samallalailla, startin päästä toimi oikein. Laitoin kojelautaan katkaisimen jolla starttaillu
silloin kun avaimesta ei käynnisty. Lämpimänä ja kesäaikaan lähtee avaimesta.
-
Ei välttämättä ole vika starttimoottorissa, 8350 alkoi muutama talvi sitten juonitella
samallalailla, startin päästä toimi oikein. Laitoin kojelautaan katkaisimen jolla starttaillu
silloin kun avaimesta ei käynnisty. Lämpimänä ja kesäaikaan lähtee avaimesta.
olisko sulla virtalukos jotaki häikkää? kannattaa tutkia tarkemmin, jos on, voi teherä muutakin vahinkua...
-
No nyt on uus 6-sylinterisen startti, vaan ku ongelma ei katoa mihinkään!!
Oon kokeillu uutta virtalukkoa ja akkua, starttirele on uus, maadoitukset on käyty läpi jne jne.
Ei vaan toimi niin ei toimi!
Viimeviikolla sillä tuli kyllä pörrättyä tuolla vesikelissä, oliskohan nyt johonki paikkaan x menny kosteutta tai jotain?
Ku alkaa starttaamaan niin se pikku näyttö tosiaan sekoilee jotain aivan tähtitieteellisiä, niinku taisin jo mainitakin tuos ennemmin.
-
Raadin yksimielisellä päätöksellä taidan marssia huomenna paikalliseen Valtran merkkihuoltoon.
Siellä on noita startteja muistaakseni aina muutama hyllys ja palvelu muutenkin jees.
Hintahan on toki sitten aivan eriluokkaa, MUTTA niin ku on monta kertaa tullu todettua, halavalla ei tahdo saada hyvää.
Eikä nyt sitten rahallakaan :'( :'(
-
No nyt on uus 6-sylinterisen startti, vaan ku ongelma ei katoa mihinkään!!
Oon kokeillu uutta virtalukkoa ja akkua, starttirele on uus, maadoitukset on käyty läpi jne jne.
Ei vaan toimi niin ei toimi!
Viimeviikolla sillä tuli kyllä pörrättyä tuolla vesikelissä, oliskohan nyt johonki paikkaan x menny kosteutta tai jotain?
Ku alkaa starttaamaan niin se pikku näyttö tosiaan sekoilee jotain aivan tähtitieteellisiä, niinku taisin jo mainitakin tuos ennemmin.
Oletko vaihtanut akunkengät?
-
Ku alkaa starttaamaan niin se pikku näyttö tosiaan sekoilee jotain aivan tähtitieteellisiä, niinku taisin jo mainitakin tuos ennemmin.
En Valtraa tunne, mutta toiselle kaverille yleismittari käteen ja toinen starttaa. Akku - päävirtakytkin - isomman virran kaapelit - solenoidi - startti. Jos ei ison virran puolella sitten ohjauspuoli. Virtalukon syöttö - lukko - starttirele(?) - solenoidi.
Katsokaa missä välissä ne voltit katoaa - tai maapuolella syntyy. Päävirtakytkin?
-
No nyt on uus 6-sylinterisen startti, vaan ku ongelma ei katoa mihinkään!!
Oon kokeillu uutta virtalukkoa ja akkua, starttirele on uus, maadoitukset on käyty läpi jne jne.
Ei vaan toimi niin ei toimi!
Viimeviikolla sillä tuli kyllä pörrättyä tuolla vesikelissä, oliskohan nyt johonki paikkaan x menny kosteutta tai jotain?
Ku alkaa starttaamaan niin se pikku näyttö tosiaan sekoilee jotain aivan tähtitieteellisiä, niinku taisin jo mainitakin tuos ennemmin.
Oliskos sen morttitaattorin hinnalla saanu huoltomiestä "markille"?
Voisit jo ottaa sormen pois suusta ja siirtää sen vaikka persiiseen.................... ;D
-
Kato maadoitukset!!! ;)
-
No nyt on uus 6-sylinterisen startti, vaan ku ongelma ei katoa mihinkään!!
Oon kokeillu uutta virtalukkoa ja akkua, starttirele on uus, maadoitukset on käyty läpi jne jne.
Ei vaan toimi niin ei toimi!
Viimeviikolla sillä tuli kyllä pörrättyä tuolla vesikelissä, oliskohan nyt johonki paikkaan x menny kosteutta tai jotain?
Ku alkaa starttaamaan niin se pikku näyttö tosiaan sekoilee jotain aivan tähtitieteellisiä, niinku taisin jo mainitakin tuos ennemmin.
Oliskos sen morttitaattorin hinnalla saanu huoltomiestä "markille"?
Voisit jo ottaa sormen pois suusta ja siirtää sen vaikka persiiseen.................... ;D
Älä käännä puukkoa haavassa, voipi käyrä olla jo muutenkin korkealla :o Kyllä se vika on niissä paksuissa kaapeleissä/ liittimissä/ päävirtakytkin.
-
Neljä sivua korjattu ja uusittu kilkettä viikon kanarian matkan edestä. Vieläkään ei toimi.
Saatana, polta se.
-
lukeminen on pop...
Lainaus käyttäjältä: ToNppa - tänään kello 19:26
Apuvirtaa kokeilin aivan ensimmäisenä.,ei auttanu.
Nyt näyttäis kuitenkin loppupeleis siltä, että se vika on starttimoottoris,
otin sen irti ja kokeilin pyörittää pelkästään sitä apuvirralla ja se sätköttää ja pätköttää aivan mitenkä sattuu.
Täälä kukaan mitään lue, sama juttu ku tänää sukujuhlis, kaikki selittää suu vaahdossa yhtäaikaa sitä omaa helvetin hyvää juttuaan mutta kukaan ei kuuntele mitä toiset sanoo.. :P
Siinä on vielä monta liitosta, hoi. Solenoidin tinaukset helpoimmat tarkistettavat, sisäiset pahemmat.
Olet kyllä oikeassa, kukaan lue, saati ymmärrä :P
otin sen irti ja kokeilin pyörittää pelkästään sitä apuvirralla ja se sätköttää ja pätköttää aivan mitenkä sattuu.
Siis miten tämä apuvirta on kytketty? Startti penkkiin ja siihen sähköt UUSILLA KUNNON kaapeleilla vai miten?
-
6200 Valmetissa oli tuo mekaaninen eli kammesta väännettävä päävirtakytkin .No kerran kun alkoi rehun teko ei käyntiin millään.
Yhdistin kytkimelle tulevat kaapelit yhteen ja homma alkoi.
Sitten tutkin kytkimen, vika oli siinä että kytkimen reiässä missä kara liikkuu oli vekkiä ,porasin sen 20 millisellä poralla sieltä lähti pikkusen lastua ja puhdistin käret ja niin pelasi kytkin moitteettomasti niin kauan kun tuo kone minulla oli.
Jos nuo kaapelit yhdistää kannattaa suojata se hyvin ettei ota runkoon kun Valtussa päävirtakytkin on + johdon välissä.
-
Toivo tonta, juuri niin, uudehkoilla kunnon kaapeleilla.
Sitä vaan en käsitä, että miksi se vanha startti niin teki kun vika onkin näköjään jossain muualla ku itse startissa. Kai.
Pitää käydä niitä liittimiä vielä läpi huomenissa ja jos ei tokene niin kattokoon huoltomies.
Tokikin, sekin oli aika ihmeissään ku tuossa jokunen aika sitten toimiteltiin.
Todennäköisesti koko vika on aika onnetoon, kunhan sen vaan ensin onnistuu paikallistamaan.
Nii joo, päävirta katkaisinta ei ole.
Meniski nukkumaan tästä.
-
Ja kaapelit suoraan starttiin kunnon akkuun? Mielenkiinnolla odotamme diagnoosia ::)
-
ny tahtoos kyllä jo nähärä eres vireon tarttaamisesta, sevverran epämääräästä jotta vois seleventää..
-
äääää, parasta hinata vaan lähimpään mettään ja polttaa pois kuleksimasta ja ostaa vakuutusrahoilla tilalle traktori!
-
äääää, parasta hinata vaan lähimpään mettään ja polttaa pois kuleksimasta ja ostaa vakuutusrahoilla tilalle traktori!
Mieluiten itävaltalainen natikka 8)
-
Onko ruuvari käynnistystä kokeiltu ja lähteekö sillä.
-
Ei olisi ensimmäinen kerta kun uusikin startti on viallinen.
-
Mulla on ollut T:ssä samanlaisia oireita. Heti lähtee käyntiin kovemmilla pakkasilla kun ottaa siitä hehkun grillistä johdon irti. viekö se sitten niin paljon virtaa vai missä se vika mahtaa olla? nooh ei sitä sen enempää tutkittu, laitettiin vaan kojelautaan nappi että saa ohitettua hehkun kun starttaa.. Olisihan se kyllä hyvä saada toimimaan niin kuin pitääkin >:(
-
Mua kyllä ihmetyttää suuresti kun Vallu ei ole vielä lähtenyt käymään.
-
Jos siellä on hammaskehässä reikiä, ja joku hieno automatiikka estää startin pyörimisen ??? ;D
-
Vaikuttas että akunkenkien kiinnityskohdissa hapettumaa eli akunkenkä ja johdonpätkä pois ja johdon päähän uusi kenkä, itelläkin fergu tökki tuon takia ja ostin startinkin mutta turhaan.
-
Voi hyvinkin olla jotain tuollaista.. mutta mitatkaa nyt ihmeessä - hommassa menee alle 5 minuuttia kun tietää mitä tekee ja vika löytyy ilman sen suurempaa ähinää..
Ei tarvitse korjata kerralla kaikkia huonoja paikkoja :-))
Jos potilas olisi Lahden lähellä niin tulisin näyttämään vian paikan... eihän tuollaisen takia nyt tarvitse hermoja repiä :-|
Vanha viisarimittari on paras tuollaiseen jos sellaisen jostain löytää, se keskiarvoistaa automaagisesti nopeat muutokset. Digillä on hankalampi seurata vilistäviä numeroita ja saattaa vaikka hajota induktiivisesta piikistä... ne jännitteet kuitenkin heittelevät terveessäkin systeemissä 1-2 voltin sisällä rajusti startin ottaman virran vaihdellessa koneen puristustenkin tahdissa.
Mittarin ei tarvitse olla Avo-8, jollaisella meikä aikanaan sähköopinnot aloitti...
DC- jännitealueelle, plussa akun +-napaan (ei kenkään) ja toinen sinne startin/solenodin päänapaan. Startatessa ei 2-3 volttia enempää saisi tuolle välille jäädä. Jos enemmän tulee, ketjussa akku-startti on huono liitos tms. Mahdollinen vika löytyy mittailemalla sen startin navan sijaan sopivia välipisteitä, arvausten perusteella...
Samoin voi mitata startatessa jännitteen startin rungon ja akun miinusnavan (taas navan, ei kengän...) väiltä - siihenkään ei saa paljoa jännitettä ilmestyä tai maadoituksissa on mätää. Jos vikaa löytyy niin muutoskohta löytyy taas mittailemalla reitiltä sopivia välietappeja.
Jos ruuvitalttastartti toimii (pitää sitten ne vaihteet vapaalla!!) mutta avaimesta ei, sitten kannattaa perehtyä siihen ohjauspuoleen.
Ohjauspuolen voi mitata aluksi rungon ja solenoidin ohjauskarvan välistä, akkujännite ei kovin paljoa saisi jäädä puuttumaan solenoidin vetäessä ja startin pyöriessä. Putoaa enintään saman verran kuin startin päänavassa. Mutta ennnen ohjauspuoleen uppoutumista pitää olla varma että siellä pääpuolella ei ole vikaa - esim vialllinen akkukaapeli saa kaikki mitatut jännitteet hyppimään kun se pätkii kuorman alla.
Jos startti saa ihan asialliset jännitteet mutta ei silti pyöri kunnolla, niin se on sitten rikki (edellyttäen että itse diesel on ehjä..). Todella harvinaista olisi kyllä että uudessakin startissa olisi juuri sama vika kuin edellisessä.
Oliko akku jo todettu terveeksi? Joskus niissäkin on sisäinen katkos kennojen yhdyskiskossa ja tekee juuri tuollaista pätkimistä. Se selviää taas mittaamalla suoraan akun navoista, ei paljoa saisi notkua.
-
Metsäjussi jaksoi sen naputella ;D
-
Kovasti se nyt siltä näyttää, että akun hönkä ei vaan piisaa.
Ei oo tarpeeksi potkua starttaamiseen.
Ja ku ei ole potkua tarpeeksi niin stadynen syöttöpumppukaan ei kuulemma pelaa.
Ja se oli huoltomiehen diagnoosi.
Toisesta koneesta ku ottaa apuvirtaa niin ei piisaa sittenkään.
Mutta kun ottaa startin herätevirrankin siitä apuvirtakaapelista niin johan pyörittää.
Hakoo uuden akun niin eikö se siitä.
Sekavaa settiä.
On sitä ollut paskoja akkuja ennenkin, mutta ei kyllä koskaan mikään vehje noin ole tehnyt.
-
Kovasti se nyt siltä näyttää, että akun hönkä ei vaan piisaa.
Ei oo tarpeeksi potkua starttaamiseen.
Ja ku ei ole potkua tarpeeksi niin stadynen syöttöpumppukaan ei kuulemma pelaa.
Ja se oli huoltomiehen diagnoosi.
Toisesta koneesta ku ottaa apuvirtaa niin ei piisaa sittenkään.
Mutta kun ottaa startin herätevirrankin siitä apuvirtakaapelista niin johan pyörittää.
Hakoo uuden akun niin eikö se siitä.
Sekavaa settiä.
On sitä ollut paskoja akkuja ennenkin, mutta ei kyllä koskaan mikään vehje noin ole tehnyt.
Tämäkin asia olis mittaamalla selvinnyt :-[ Ei niistä huonoista apukäynnistys kaapeleista ole välttämättä avuksi :o
-
Näin olis joo, ehkä olis syytä hommata joku uus yleismittari kun vanhastakin on jo aika jättänyt. :D
Ei ne kaapelit huonot ole, mutta kait niihinkin hukkuu sitten virtaa sen verran.
-
Ou nou..
::)
-
Ou nou..
::)
Ou my Lord, Sweet Jesus.....
-
Ou nou..
::)
Ou my Lord, Sweet Jesus.....
Esirukoilitko sinäkin ToNppan Valtun käynnistymisen puolesta ???
-
"Toisesta koneesta ku ottaa apuvirtaa niin ei piisaa sittenkään."
Taitaa nyt olla asia niin.että virrat menee startissa maihin poijat.
-
Ohjausvirta kiertää tietokoneen kautta; voi se vika olla sielläkin.
Itsellä vika ilmeni säännöllisenä tak-tak-tak-äänenä kun startti löi päälle ja heti
katkaisi, taajuus paljon hitaampi kuin akun ollessa tyhjä. Silloin kun vika ensi kerran
ilmeni, hävisi pilarinäytöstä osa symboleista eikä ole takaisin tullut.
-
Ohjausvirta kiertää tietokoneen kautta; voi se vika olla sielläkin.
Itsellä vika ilmeni säännöllisenä tak-tak-tak-äänenä kun startti löi päälle ja heti
katkaisi, taajuus paljon hitaampi kuin akun ollessa tyhjä. Silloin kun vika ensi kerran
ilmeni, hävisi pilarinäytöstä osa symboleista eikä ole takaisin tullut.
Hyviä vinkkejä kun tuntee koneen :-)
-
Ohjausvirta kiertää tietokoneen kautta; voi se vika olla sielläkin.
Itsellä vika ilmeni säännöllisenä tak-tak-tak-äänenä kun startti löi päälle ja heti
katkaisi, taajuus paljon hitaampi kuin akun ollessa tyhjä. Silloin kun vika ensi kerran
ilmeni, hävisi pilarinäytöstä osa symboleista eikä ole takaisin tullut.
Onko sun nimimerkki vastaava kun Vanhasen "uuniperunat" ja Iken "puutarhanhoito"?
-
Jospa sen saisi mäkistartilla käyntiin ja sen jälkeen ei sammuttaisi koskaan, öljytkin voi vaihtaa lennosta kun toimii ripeästi.
-
Tää on jo samanlaista kun yhellä voorumilla parin koltiaisen viiatinkorjaus.... ;D
-
Rupee olee siinä mittakaavassa että on pitkävedon aika missä vika että ei raktori lähe käymään. Itte veikkaan laturia. Muutenkin on kaksi tapaa edetä eli pyytää lonkun mittailemaan mikä ymmärtää yleismittarin päälle tai paljon mielenkiintoisempi että vaihtaa osia kunnes kone käynnistyy.
-
Rupee olee siinä mittakaavassa että on pitkävedon aika missä vika että ei raktori lähe käymään. Itte veikkaan laturia. Muutenkin on kaksi tapaa edetä eli pyytää lonkun mittailemaan mikä ymmärtää yleismittarin päälle tai paljon mielenkiintoisempi että vaihtaa osia kunnes kone käynnistyy.
Karpalo, mansikka vai tavallinen?
-
Rupee olee siinä mittakaavassa että on pitkävedon aika missä vika että ei raktori lähe käymään. Itte veikkaan laturia. Muutenkin on kaksi tapaa edetä eli pyytää lonkun mittailemaan mikä ymmärtää yleismittarin päälle tai paljon mielenkiintoisempi että vaihtaa osia kunnes kone käynnistyy.
Karpalo, mansikka vai tavallinen?
Eix siin yhes leffas ollu lonkku tai klonkku tai jokin?
-
ei siinä lotota tarvi, piisaa kun selevittää asiaa järjestykses ajatuksen kans, tuoki kumminki yksinkertaasimmasta päästä kolehia tänäpäivänä..
-
Saisko siihen valtteriin tommosen starttimoottorin ::)
https://www.youtube.com/watch?v=rFr2ecEJND8
-
Meillä tehtiin monta tuntia töitä 8150 kanssa. Kun starttasi, niin tuntui kun akku olisi tyhjä. Uusi akku, ei auttanut: Seuraavaksi uusi boschin startti, ei auttanut. Uusi startin rele, ei auttanut. Oltiin melko toivottomia, kunnes puolivahingossa kokeilin ohutta johtoa, joka lähtee akunkengän kiristyspultin alta. Selvisi, että kyseisen johdon liitin oli kipinöinyt, josta oli seurannut eristävä hiilipinta liittimen pintoihin. Vaihdoin uuden liittimen ja traktorin on sen jälkeen toiminut moitteettomasti
-
Laittakaa ny se kone käymään, mulla menee kohta hermot :o
-
Laittakaa ny se kone käymään, mulla menee kohta hermot :o
Mikäs ny kivestää? :o
-
Meillä tehtiin monta tuntia töitä 8150 kanssa. Kun starttasi, niin tuntui kun akku olisi tyhjä. Uusi akku, ei auttanut: Seuraavaksi uusi boschin startti, ei auttanut. Uusi startin rele, ei auttanut. Oltiin melko toivottomia, kunnes puolivahingossa kokeilin ohutta johtoa, joka lähtee akunkengän kiristyspultin alta. Selvisi, että kyseisen johdon liitin oli kipinöinyt, josta oli seurannut eristävä hiilipinta liittimen pintoihin. Vaihdoin uuden liittimen ja traktorin on sen jälkeen toiminut moitteettomasti
ei sitte auttanu vai ku piti vaihtaa rattori?
-
Laittakaa ny se kone käymään, mulla menee kohta hermot :o
Mikäs ny kivestää? :o
VITUT*TAA tuollainen sähläys. Jopa minä olisin saanut tuon käymään tähän mennessä ;D
-
Veikkaan mattijp.n mainitseman tyyppistä vikaa. Usein viaksi paljastuu juurikin tuontyyppinen pikkujuttu kun on ensin uusittu turhaan kaikki mahdolliset kalleimmat mahdolliset osat. Koneen oireetkin viittaavat siihen, koska vikahan alkoi ensin lievänä, pahentuen vähitellen. Pakko itsekkin arvata jotain, on tätä ketjua ollut sen verran jännittävä seurata. Odotan lopullisen syyn selviämistä enemmän kuinpikkulapset joulua...... 8)
-
Nimimerkki jusu. Olet lukenut kiitettävän tarkasti kirjoitustani. Siihen oli lipsahtanut yksi ännä liikaa. Traktori, joka toimii moitteettomasti on edelleen se sama 8150.
Vian ollessa, kun starttasi niin startti ei pyörittänyt lainkaan. Solenoidi vaan napsui, kuin tyhjällä akulla
-
Jop joo!
Uusi akku ja johan pelaa.
Tokikin metrin ajon jälkeen ei liikkunut mihinkään, mutta kyllä käynnisty ja kävi hienosti.
Oli ne kytkinpolkimen katkaisinhässäkät vähän miten sattuu.
Niitä kun siinä pikkuusen käänteli niin katos vikakooditkin ja alko toimimaan niinku ennenki.
Mutta kyllä mäjähtää komiasti nyt käyntiin, oli ennemmin kieltämättä kyllä aika laiska pyörittämään.
-
Nyt näyttää siltä että vika siirtyi meidän 805:seen >:( vähän samoja oireita..
Varmasti agronetin kautta levisi :(
-
KOKEELE MITATA AKKU!!! :D
-
Nyt näyttää siltä että vika siirtyi meidän 805:seen >:( vähän samoja oireita..
Varmasti agronetin kautta levisi :(
Troijalaisen uusi versio on suolahtelainen. Pittää poistua linjoilta ennenkun saastuu oma piha.
-
KOKEELE MITATA AKKU!!! :D
Hienoa 8)
-
KOKEELE MITATA AKKU!!! :D
Hienoa 8)
Hahaa :D Eipä ollu akussa vika.. solenoidi oli sökö..
Romukasasta "uutta" tilalle, ja kovaa ajoa 8)
-
Elikkäs joku sähköhärdelli, starttaa pätkimällä eikä lähde käyntiin.
Antaa vikakoodia A 315, mutta sitä se on tehny täs syksyn mittaan aina silloin tällöin, mutta on alakanu pelaamaan ku on vaan sammuttanu ja laittanu uudestaan käyntiin.
Mutta mikä tuota starttia vaivaa?!
Kyseessä Valtra Valmet 6650 Hitech 1.
Kertokaa ny joku!
Yks isäntä sano et siellä sulakekotelossa on rele mikä estää käynnistyksen jos srartti joutuu liian koville. Se ite oli ohittanu sen releen jollakin tavalla ja nyt lähtee käyntiin ilman startin pelleilyä. Ovat kuulemma pahasti alimitotettuja nuo valumotin startit.
-
KOKEELE MITATA AKKU!!! :D
Hienoa 8)
514 pitkä 175 leveä ja 210 korkea? :-X
-
KOKEELE MITATA AKKU!!! :D
Hienoa 8)
514 pitkä 175 leveä ja 210 korkea? :-X
Voit mitata vielä painon, ominaispainon ja jännitteen, ainakin.
-
On nää nykyajan sähkölelut,melkosia leikkikaluja :)
-
Puimurissa teki kerran semmosta kun virta loppu akusta ja laturi ei ehtiny työntää riittävästi, niin ekana pöydän nosto ja lasku rupes tökkimään ja kohta muutakin pientä samantyylistä häröö tuli. Loppui siihen kun vaihdoin kesken puinnin traktorista akun siihen, lopullinen syy tuli vastaan myöhemmin laturin säätimestä.
-
Täällä laitettiin aikoinaan vähän mettiäiseen lisää tuikkuja ja jotain muutakin. Jossain vaiheessa iltaa alkoi nosturin sähköhydrauliikka kenkkuilemaan ja hakkuupään ohjaus osittain myös.
Yksinkertaisesti alitehoinen laturi ei vaan jaksanut pitää enää akkua latingissa ja jännitteet alkoivat notkumaan liikaa. Pienen hetken ihmettelimme asiaa.
Hätäapuna metsässä pidettiin sitten pitkä tunnelmallinen kahvitauko, pimeässä, kone käynnissä lataamassa ja kaikki turhat sähkövärkit pois päältä.