Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: roadman - 10.11.13 - klo:10:20
-
Tämmöseen törmäsin Rc hekoja juutuubissa katsellessani.
Ei ihan huonokaan.
http://www.youtube.com/watch?v=MrhRiUYwFUY
-
Miks se saatanan vanha linja-auton ratti pitää aina värkätä taakse. Mikä siinä on niin vaikeaa toteuttaa ohjaus vivulla?
-
Totta,ei rattia tarvi ruohonleikkurissakaan,pyöräkuormaajissa myös vipuohjaus huomattavasti mukavampi kuin se ratin veivaaminen
-
Minusta siinä on pien ero että ajetaanko taaksepäin vaikkapa niittomurskaimen kanssa 20 km/h vai metsässä 4 km/h. Ensimmäisessä tapauksessa ratti voi olla sopivampi, jälkimmäisessä ei tarvia nappia/vipua kummempaa.
-
Minusta siinä on pien ero että ajetaanko taaksepäin vaikkapa niittomurskaimen kanssa 20 km/h vai metsässä 4 km/h. Ensimmäisessä tapauksessa ratti voi olla sopivampi, jälkimmäisessä ei tarvia nappia/vipua kummempaa.
Tykkään... Kaikki vaan aina miettii sitä foresti valtralla metsässä kömpimistä.....
Aiheeseen... Näppärämmän näköisesti pelitti kuin fendt kääntöpulpetti... Ei sitä kääntele pirukaan jos vaikka kalkkia ajas niin kuormauksen ajas taaksepäin.... Tietysti tarkoitettu pitempi aikaisiin suoritteisiin..... Mut ei näyttäny ollenkaan CNH/alehankkijan toteutus huonolta...
-
Osaa ne tehä kunnolisia taakseajo juttuja ulkomailla. Eti vaikka ritter joka räätälöi erimerkkisiä traktoreita mettään. En muista kuka tekee fendt pohjaisia kääntyväkoppisia traktoreita. Olis varmaan aika sopiva moneen muuhun kuin mettäajoon.
En ole ajanut ensimäiselläkään traktorikaivurilla missä olisi ratti takana. Pyöräkoneiden vipuohjaus on tosi kätevä kunhan siihen totuu.
-
Tosi hienoja metsäohjaamo varusteluja euroopasta löytyy. On panostettu näkyvyyteen ja penkin/hallintalaitteitten kääntymiseen.
http://www.youtube.com/watch?v=Sze1XhqskPc
-
Minusta siinä on pien ero että ajetaanko taaksepäin vaikkapa niittomurskaimen kanssa 20 km/h vai metsässä 4 km/h. Ensimmäisessä tapauksessa ratti voi olla sopivampi, jälkimmäisessä ei tarvia nappia/vipua kummempaa.
voi sillä vivulla ajaa vaikka 100km/h . riippuu miten ohjaus/herkkyys on toteutettu..
-
Minusta siinä on pien ero että ajetaanko taaksepäin vaikkapa niittomurskaimen kanssa 20 km/h vai metsässä 4 km/h. Ensimmäisessä tapauksessa ratti voi olla sopivampi, jälkimmäisessä ei tarvia nappia/vipua kummempaa.
voi sillä vivulla ajaa vaikka 100km/h . riippuu miten ohjaus/herkkyys on toteutettu..
Niin kyllä niillä tuolla sepelimontuilla ajavat niin paljon kuin pyöräkuormaajat liikahtaa eikä siellä niin kauhesti ole varaa aina eri kohdasta ajaa ettei tuu alas väärästä kohtaa sepelikasaa ;D
-
Minusta siinä on pien ero että ajetaanko taaksepäin vaikkapa niittomurskaimen kanssa 20 km/h vai metsässä 4 km/h. Ensimmäisessä tapauksessa ratti voi olla sopivampi, jälkimmäisessä ei tarvia nappia/vipua kummempaa.
voi sillä vivulla ajaa vaikka 100km/h . riippuu miten ohjaus/herkkyys on toteutettu..
Haluaisimpa nähä sampon joka kulkee 100 km/h oli sitten ratti tai vipuohjaus
Siinä kuitenkin pitempi akseliväli kuin trakvaattorissa.
Ai niin vielä jollain nurkissa pyörii vanha remmi vetoinen volvo joka kulki muistaakseni aikas lujaa takaperin.
-
Minusta siinä on pien ero että ajetaanko taaksepäin vaikkapa niittomurskaimen kanssa 20 km/h vai metsässä 4 km/h. Ensimmäisessä tapauksessa ratti voi olla sopivampi, jälkimmäisessä ei tarvia nappia/vipua kummempaa.
voi sillä vivulla ajaa vaikka 100km/h . riippuu miten ohjaus/herkkyys on toteutettu..
Haluaisimpa nähä sampon joka kulkee 100 km/h oli sitten ratti tai vipuohjaus
Siinä kuitenkin pitempi akseliväli kuin trakvaattorissa.
Tuossa tulee just se pieni ero miksi pyöräkonetta ja taakse ajolaitteilla varustettua traktoria on vaikea verrata. Toinen kun runko-ohjattu ja toinen pyörä ohjattu ja siis taakse ajettaessa luonnollisesti takapyörä ohjattu.
Käyttäyminen pienelläkin ohjausliikkeellä on täysin erilainen.
-
Tuohon 100km/h kulkevaan puimuriin. Siinähän ois ideaa, ei olis enää ongelma nuo etälohkojen puinnit. Nehän kävis suit sait sukkelaan. Edes tuulen nopea valmetti pysyis perässä, vaikka tulis nokka edellä.
-
Tiedän tapauksesta missä 600 tjsp. sampia siirrettiin etälohkoille hinaamalla liikennevaltralla. On siinä pitäny olla rattimies ja tasaiset tiet.. :o
-
ite joskus miettiny että mikä liet ollu ajatuksena kun a-vemlettiin on tehty"mettäohjaamo"? ei ihan tule erko mieleen kun siellä yrittää jotain suorittaa. muo europan räätälit kyllä osannu tehä oikean makuisia ohjaamoja töitä varten. paljonkohan maksais tänne suomeen tollasen saanti?
-
Tiedän tapauksesta missä 600 tjsp. sampia siirrettiin etälohkoille hinaamalla liikennevaltralla. On siinä pitäny olla rattimies ja tasaiset tiet.. :o
Ei olisi vlttämättä ollu kovin huono keksintö aikanaan kun puimurit liikku hihnan välitksellä. Olisi säästyyny moni hihna jos puimurin olisi vetäny vaikka puomin kanssa etäpelloille. Toisaalta olisi ehkä onnistunut rakentaa joku systeemi että olisi laittanut puomin puimurin etuakselista taka-akselin alta ja sitten vetäny takaperin takarenkaat ilmassa kuin kärryä. Tollanen sata sarjan sampo ei kuitenkaan ollu niitä mukavemia tiellä.
-
Noista taakseajolaitteista niin kumpi mahtaa sitten oikeasti olla mukavempi suoraan ajettaessa tollanen ratti vai joikkari. Jos on jatkuvaa kääntymist niin silloin tietenkin tikku mutta jos pääasiassa ajetaan suoraan ja seurataan jotain edellistä karhoa niin voi olla mukavempi ratti joka on viellä keskellä.
Tohon penkin kääntymiseen niin on se kumma että ei saada penkkiä käntymäään ilman että käsinojia joutuu nostaa.Luulis että kaikki oheishilppeet saisi nykyään niin sivuun että penkki pyörähtäisi ilman mitään ylimääräisiä liikkeitä.
-
mutta eikös noissa nojissa ole jo niin paljon kaikkea hilkettä ja näyttöä että tartteis olla kolmemetriä leviä koppi missä se paikallaan mahtuis kääntymään. ite miettinnä että onko pitemmän päälle ihan oikeesti hyviä käyttää nuot pienet namiskuukkelit kun aattelee kuin monilla on jo nykypäivinä vaikka mitä peukalontyvimätää hiiren käytöstä. ite olen sen verta vanhanaikainen että kunnon vivun liike ja sen määrä on sitä millä hallitaan. ja tuleepa siinä myös muille lihaksille liikettä kuin vaan peukalontyvelle.
-
Kannattas ottaa suunta elämässä eteenpäin. :o
-
Kannattas ottaa suunta elämässä eteenpäin. :o
Kyllä jos esim.valtran mekaanisia lohkon vipuja vertaa niihin sähkösiin jossa on vielä miljuuna nappia lisänä jotta saa kelluntaan sun muuta, niin ei tarvihe hetkeekään miettiä kummat ottasin-MEKAANISET.
-
mitä tarkoitta; kannattais otta suunta eteenpäin? onko todella nuo sähköiset parempia esim. vuosien ja kymmenien päästäkin? ite manaan noita nyyn sähköjuttuja tälläsinä kuivina päivinä kuten tänään. ja tuntuupa olevan noissakin aikamoisia hintoja korjauksessa. ja tosiaan nuot nivelvaivat ei ole kuulema kaikkein kivempiä kärsiä, varsinkaan käsissä.
-
ite joskus miettiny että mikä liet ollu ajatuksena kun a-vemlettiin on tehty"mettäohjaamo"? ei ihan tule erko mieleen kun siellä yrittää jotain suorittaa. muo europan räätälit kyllä osannu tehä oikean makuisia ohjaamoja töitä varten. paljonkohan maksais tänne suomeen tollasen saanti?
kustannustehokkuus, vaikka metässä kuormaat selkä kierossa jos kasat harvassa niin laanilla ainakin tulee penkki käännettyä :o rahalla saa sitte ergoa ja tilaa jos kukkaro kestää
-
Karkeasti jos vertaa maataloustraktoria ja vaikkapa lusikkahaarukkaa jossa penkki kääntyy, niin sellaisen johtopäätöksen voisi vetää että nostolaite se on joka sitä tilaa rajoittaa kopin takaosassa. A-valtraankin saisi suht mukavat jalkatilat jos nostolaitteen voisi nakata mäkeen ja tehdä tilalle tasalattiaisen ohjaamon.
-
Karkeasti jos vertaa maataloustraktoria ja vaikkapa lusikkahaarukkaa jossa penkki kääntyy, niin sellaisen johtopäätöksen voisi vetää että nostolaite se on joka sitä tilaa rajoittaa kopin takaosassa. A-valtraankin saisi suht mukavat jalkatilat jos nostolaitteen voisi nakata mäkeen ja tehdä tilalle tasalattiaisen ohjaamon.
Niin, muistellaanpa Valmet 712 ja 1112 malleja UM355 sekä UM475 alustoina. Toi viisnollakakkosen peruja jatkettu limousine-malli mahdollisti aika helpon kääntymisen taaksepäin. Sama Foordin 5000/6600/6610/7610 Vammaksen alustoina, koppi vähän korkeammalla ja nostolaite nakattuna mäkeen...
-
mitä tarkoitta; kannattais otta suunta eteenpäin? onko todella nuo sähköiset parempia esim. vuosien ja kymmenien päästäkin? ite manaan noita nyyn sähköjuttuja tälläsinä kuivina päivinä kuten tänään. ja tuntuupa olevan noissakin aikamoisia hintoja korjauksessa. ja tosiaan nuot nivelvaivat ei ole kuulema kaikkein kivempiä kärsiä, varsinkaan käsissä.
Siis *****un koko taakseajolaitteet. Eteenpäin perkele! >:(
-
Karkeasti jos vertaa maataloustraktoria ja vaikkapa lusikkahaarukkaa jossa penkki kääntyy, niin sellaisen johtopäätöksen voisi vetää että nostolaite se on joka sitä tilaa rajoittaa kopin takaosassa. A-valtraankin saisi suht mukavat jalkatilat jos nostolaitteen voisi nakata mäkeen ja tehdä tilalle tasalattiaisen ohjaamon.
980 viiattiinkin saa tosi hyvän metsäohjaamon kun nakkaa nostolaitteen ja käsijarrukahvan ym. mäkeen. Kapea hytti mutta kummasti tulee tilaa ja tankki takaa pois, niin jalkatilaakin just niin paljon ku tartte, ei oo nostolaitteen kynkät heti hytin edessä :)
-
mä haluun tämmösen:
http://www.werner-trier.com/wario-scr/die-idee/
fendt scr wario. pyörivällä kopilla.
-
Voihan ne hallintalaitteet pyöriä penkin mukana, kuten NH TV6070:ssa. Toki nämä speciaali vehkeet on sitten erikseen.
(http://www.newholland.co.nz/i/images/tractors/bidirectional/tv6070cabinterior.jpg)
-
Karkeasti jos vertaa maataloustraktoria ja vaikkapa lusikkahaarukkaa jossa penkki kääntyy, niin sellaisen johtopäätöksen voisi vetää että nostolaite se on joka sitä tilaa rajoittaa kopin takaosassa. A-valtraankin saisi suht mukavat jalkatilat jos nostolaitteen voisi nakata mäkeen ja tehdä tilalle tasalattiaisen ohjaamon.
980 viiattiinkin saa tosi hyvän metsäohjaamon kun nakkaa nostolaitteen ja käsijarrukahvan ym. mäkeen. Kapea hytti mutta kummasti tulee tilaa ja tankki takaa pois, niin jalkatilaakin just niin paljon ku tartte, ei oo nostolaitteen kynkät heti hytin edessä :)
Mie otin omasta 980:stä tankin pois takaa, siirsin sen eteen ja lattian modasin tasaseksi toiselta puolelta. Niin ja alkuperäsen tankin paikkalle pellistä uloke jossa jalat lepää, on muuten tilava, penkki pyörähtää vaivatta ja jalat miltei suorana.
-
Karkeasti jos vertaa maataloustraktoria ja vaikkapa lusikkahaarukkaa jossa penkki kääntyy, niin sellaisen johtopäätöksen voisi vetää että nostolaite se on joka sitä tilaa rajoittaa kopin takaosassa. A-valtraankin saisi suht mukavat jalkatilat jos nostolaitteen voisi nakata mäkeen ja tehdä tilalle tasalattiaisen ohjaamon.
980 viiattiinkin saa tosi hyvän metsäohjaamon kun nakkaa nostolaitteen ja käsijarrukahvan ym. mäkeen. Kapea hytti mutta kummasti tulee tilaa ja tankki takaa pois, niin jalkatilaakin just niin paljon ku tartte, ei oo nostolaitteen kynkät heti hytin edessä :)
Oot varmaan koeistunu samaa 980 ku minäki. ;) Siinä on pojat tehny asiallisen työympäristön nosturikäyttöön, ja vieläpä halvalla. Pikkusen karun näkönen mutta toimii.
Kävin sitä katteleen tuossa viime keväänä, tarkotus oli omaan 780 kutakuinki samat muutokset askarrella mutta nyt tuli tuo valmetti hommattua nii saa viiatti olla rauhassa.
-
mä haluun tämmösen:
http://www.werner-trier.com/wario-scr/die-idee/
fendt scr wario. pyörivällä kopilla.
Nii mäkin.
700 sarjaan saatavana.
http://www.werner-trier.com/wario-scr/technische-daten/
-
mä haluun tämmösen:
http://www.werner-trier.com/wario-scr/die-idee/
fendt scr wario. pyörivällä kopilla.
Nii mäkin.
700 sarjaan saatavana.
http://www.werner-trier.com/wario-scr/technische-daten/
Olis komia kyntää kun haluaa katsella taakse niin kääntää koko ohjaamon ;) (http://www.werner-trier.com/uploads/pics/Landwirtschaft_Header_01.png)
-
Taitaa hinta suojella ;D
-
Laittaa claas xerionin niin saa koppia siirrellä ja pyöräyttää miten lystää...
-
mitä tarkoitta; kannattais otta suunta eteenpäin? onko todella nuo sähköiset parempia esim. vuosien ja kymmenien päästäkin? ite manaan noita nyyn sähköjuttuja tälläsinä kuivina päivinä kuten tänään. ja tuntuupa olevan noissakin aikamoisia hintoja korjauksessa. ja tosiaan nuot nivelvaivat ei ole kuulema kaikkein kivempiä kärsiä, varsinkaan käsissä.
Siis *****un koko taakseajolaitteet. Eteenpäin perkele! >:(
Suomalainen sotilas ei peräänny, vaan tekee täyskäännöksen ja jatkaa taas eteenpäin!
-
Onkohan traktorin suunnittelu yleensäkin mennyt vähän metsään kun ei kukaan vieläkään tiedä mihin suuntaan nenän tulee osoittaa? miksi työköneet suunnitellaan hinattavaksi, miksei työnnettäviksi? ???
-
Onkohan traktorin suunnittelu yleensäkin mennyt vähän metsään kun ei kukaan vieläkään tiedä mihin suuntaan nenän tulee osoittaa? miksi työköneet suunnitellaan hinattavaksi, miksei työnnettäviksi? ???
Puimurin leikkuupöytää työnnetään?
-
Edessä olevia vehkeitä pääsääntöisesti työnnetään.
-
Onkohan traktorin suunnittelu yleensäkin mennyt vähän metsään kun ei kukaan vieläkään tiedä mihin suuntaan nenän tulee osoittaa? miksi työköneet suunnitellaan hinattavaksi, miksei työnnettäviksi? ???
Puimurin leikkuupöytää työnnetään?
Entäs ne takavuosien hinattavat puimurit? Enkä nyt tarkoita vetokehänsä palastellutta Sampoota, vaan JiiÄhvää ja vastaavia. Vaikka taidettiin niitäkin teknisesti ottaen työntää. Niin se muuten tekee hevonenkin kärreille; hartioillaan se sitä eteenpäin työntää.
Onko kellään muuten enää sivupuimuria käytössä? Milloin myytiin viimeiset uutena?
-
Taitaa hinta suojella ;D
Kuinka paljon olis jääny särkylääkkeitä ostamatta tai sairaslomia vähemmän, jos ohjaamot traktoreihin ois alunperin suunniteltu noin.
Itse tie hommissa niin töissä varmasti ohjaamo olis poikittain koko ajan ainoastaan siirtoajossa ja auraus hommissa sitten eteenpäin tai taakse.
esim JD,lläkin olis jo liki valmis ohjaamo metsäkonepuolella, eli valmis tuotanto malli. Laskis hintaa metsäkonepuolellakin kun valmistus määrät olis isommat. Lukumääräisesti traktoreita valmistetaan paljon enemmän kuin metsäkoneita.
-
mutta eikö ole paaaljon halvempi laittaa koneeseen kunnon audiolaitteet ja kemerat sinne missä tarttee kuin ruveta nyt saranoimaan koppia pyöriväksi? ei olis kiva ajella kesällä kylällä kun koko ajan pitäis koppia kääntää kun nätit neitoset retonkeissaan .... " pyörii kuin hullun koppi mielipuolen ........"
-
Taitaa hinta suojella ;D
Kuinka paljon olis jääny särkylääkkeitä ostamatta tai sairaslomia vähemmän, jos ohjaamot traktoreihin ois alunperin suunniteltu noin.
Itse tie hommissa niin töissä varmasti ohjaamo olis poikittain koko ajan ainoastaan siirtoajossa ja auraus hommissa sitten eteenpäin tai taakse.
esim JD,lläkin olis jo liki valmis ohjaamo metsäkonepuolella, eli valmis tuotanto malli. Laskis hintaa metsäkonepuolellakin kun valmistus määrät olis isommat. Lukumääräisesti traktoreita valmistetaan paljon enemmän kuin metsäkoneita.
juu kyllä olis kova sana ollu jos nuota nh tyyppisiä penkin mukaan kääntyviä hallintalaitteita olis tehty aiemmin.. hiukan vituttaa ku vahtaat käytännös koko tuurin taakse ja sitte ku pitäs lähtiä siirtoajoon tai kotia niin pää ei käännykkää oieti ;D
-
mitä sinä harrastat siellä takana? vai etkö luota peileihin tahi usko että kyllä se siellä tulee perässä? ite en kattele paljoa taakse vaan käytän peilejä ja net riittää useampii koitoksiin. usot sie?
-
esim muotoon ruuvvaus ekalla kerralla ja jos sattu oleen viä pehemoosta niin soli sellaasta notta piti vaharata ja säätää koko aijan..
juu tottapa useimmis päriää vahtaamatta mutta kunon ittensä sille totuttanu jotta konesta seuratahan niin paha siiton erohonkaa päästä
-
Ja takalasi aina auki... :D
-
khrmnn..... no on seki kyllä kuumalla kelillä kunei oo ilmastointia..
-
mutta eikö ole paaaljon halvempi laittaa koneeseen kunnon audiolaitteet ja kemerat sinne missä tarttee kuin ruveta nyt saranoimaan koppia pyöriväksi? ei olis kiva ajella kesällä kylällä kun koko ajan pitäis koppia kääntää kun nätit neitoset retonkeissaan .... " pyörii kuin hullun koppi mielipuolen ........"
Ei se kamera ikinä vastaa paljasta silmää...
-
mutta eikö ole paaaljon halvempi laittaa koneeseen kunnon audiolaitteet ja kemerat sinne missä tarttee kuin ruveta nyt saranoimaan koppia pyöriväksi? ei olis kiva ajella kesällä kylällä kun koko ajan pitäis koppia kääntää kun nätit neitoset retonkeissaan .... " pyörii kuin hullun koppi mielipuolen ........"
Ei se kamera ikinä vastaa paljasta silmää...
Varsinkaan jos säätämistä liki kokoajan ja korjaus liike noin 5-10mm Kamerat hyviä paikalliseen vahtimiseen.
Mulla meni yli tonni näyttöön ja kahteen kameraan. Vähentävät vahtimista mutta edelleen kokonaisuudenvalvonta tehtävä katse kontaktilla, koska kamerasta pysty tien muotoa ja kokonaisuutta hahmottamaan.