Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Peurajussi - 26.10.13 - klo:15:23
-
Onko tuhoon tuomittu idea tuunata vanhasta hevoskopista kuljetusvärkki hiehoille ja vasikoille? Laitumet levällään ja hankalasti siten ettei eläinkuljetusauto pääse lähellekään eli keräily ja siirto tuottaa aina päänvaivaa. Joku turvallinen systeemi pitäis keksiä, "oikeat" vaunut maksavat mielestäni liikaa muutamien kymmenien elukoiden siirtämiseen / vuosi.
Koppiin vois laittaa isommat pyörät maastokelpoisuuden parantamiseksi. Mutta kestääkö nuo seinät käytännössä vaikka ison hiehon elämöintiä? Melko heiveröisiäkin virtelmiä näkyy liikenteessä.
-
Onko tuhoon tuomittu idea tuunata vanhasta hevoskopista kuljetusvärkki hiehoille ja vasikoille? Joku turvallinen systeemi pitäis keksiä, "oikeat" vaunut maksavat mielestäni liikaa muutamien kymmenien elukoiden siirtämiseen / vuosi.
Melko heiveröisiäkin virtelmiä näkyy liikenteessä.
Eivät ne välttämättä heiveröisiä ole. Vetopainon vuoksi ne tehdään kevytrakenteisesti. Mutta ajatus "heppakopista hieho- ja vasikkakopiksi" ei ole hyvä, jos semmoista peräkärryheppakoppia meinaat. Niihin vissiin mahtuu enintään kaksi hevosta kerrallaan, eikä suuria hiejoa varmaankaan sen enempää tai enintään kolme. Jos muutama kymmenen elukkaa pitää siirtää, niin edestakaisin suhamiseen menee tolkuttomasti aikaa. Ennemmin jokin vanha hevoskuormuri tai linja-autosta rakennettu, jonka muuttaa vaikka traktoriperäkärryksi.
-
Kehikko jossa aidat joka sivulla ja pyörät alla sivuilla ,osastot erotetaan väliaidalla joka käännettävä .Leveys niin että neljä pikkumölliä voi kävellä rinnakkain ja niiden takana toiset neljä.
Siis elukat kävelevät hiljalleen kehikon sisällä ja niiden ajo sinne ja pois on helppoa.Parin kilometrinkin siirto on vielä aivan hyvä matka.
Itelle voit tälläisen valmistaa ,mutta et myyntiin ,koska patentti on olemassa.
-
Itsellä ollut tähän saakka käytössä asuntovaunun rungolle tehtynä kehikko, mutta se alkaa olla finito ja on ollut epäkäytännöllinen huonon suunnittelun vuoksi. Vanhoja vankasti tehtyjä karsinaelementtejä (vajaat 3m pitkiä) on olemassa, noista vois saada seiniä aikaiseksi?
Runko pitäis vaan etsiä, tai sitten tehdä palkista. Hintaa mahtaa kertyä muutama tonni riippuen tavoitteista. Siihen hintaan myydään ulkomailla vanhoja siirtovaunuja, mutta niissä ei useinkaan ole esim. noita väliseiniä.
Kuorma-auton perävaunu on liian suurikokoinen, sellaisia on silloin tällöin myynnissä muutamalla donalla.
-
Kaivinkoneenlaveteissa on aika matala lastauskorkeus, saat samalla tekosyyllä ostaa kaivurin kun tarttet lavettia niin moneen hommaan.
Ennenaikaan vietiin hiehoja kipakärryllä ja viljalaidoilla, ei kai sekään niin kovin korkea ole kiivetä jos peruuttaa pyörät laitumenojaan??
-
Noista viljalaidoistakin voi sitten säikky hieho hypätä yli :o Ei onneksi itselle kokemusta ;D
-
Noista viljalaidoistakin voi sitten säikky hieho hypätä yli :o Ei onneksi itselle kokemusta ;D
Tuollaisestakin on valitettavasti kokemusta. Onneksi ei hieholle sattunut pahemmin. ::)
Vanhoja teurasauton koppeja kannattaa katsella. Satuin sellaisen löytämään joka oli jo valmiiksi traktorinkärryksi rakennettu. On kätevä siirroissa.
Noissa valmiissa eläinkuljetuskärryissä on kyllä kate kohdallaan. ::) Muutama vanerinpala ja vähän huonekaluputkea ja hinta on isohkon viljakärryn hinta.
-
Pari vuotta sitten ostettiin kolmen tilan yhteiseksi palmsen pisin kärry. Vielä siitä jäi useampi tonttu maksettavaa. Muuten hyvä mutta peräramppi liian lyhyt eli jää liian jyrkäksi.
-
Valitettavasti on kokemusta siitä, että hieho hyppää laidan yli. On tullut sekä vilalaidoista että tuosta vasikankuljetuskärrystä. Se on perseestä. Vaikka kuinka edullisesti pitäiskin päästä niin eläinten (ja hoitajien) turvallisuus on ykkösasia.
Myöskään sen vuoksi ei hirveesti himota pelata yleisperävaunulla, TODELLA käytännöllinen esim. noissa Tuhdeissa tuo perälauta eläinten kuljetusta ajatellen. Jos siinä ei tapa hieho itteensä niin varmaan siihen sotkeentuu lastaaja.
-
Nojoo, oli se aika hurjaa hommaa kun nuijana isän ja pappan kanssa niitä hiehoja ja kesäsonnia vietiin, mitään ei sattunu vaikka mahdollisuuksia oli miljoona.
Kumminkin sitä yksakselista vanhempaa yleiskärryäkin voi modata tarkotukseen korottamalla laitoja ja tekee perälaudan rampiksi missä on sivuaidat, sisälle jotain osastointia..mutta jos latoo kymppitonnin tiskiin niin kyllä sillä saa kohtalaisen Iforin karjavaunun eikä tartte nysvätä vanhoja paskoja.
Kahden hevosen kopilla meillä nykyään kaikki kulkee poislukien ittelle teurastettavat sonnit.
-
Jos tekisi tuollaisen vanhasta pakettiautosta, motti pois ja aisa tilalle ;D
-
tuo pakettiauto-versioki on nähty :D meillä käytössä tee-se-itse-malli kuorma-auton etuaksila,vaneriseinät n 160 cm korkeat ja lattia lankusta 2 cm raolla, pohja 2m*5m,mahtuu reilu 10kpl 200 kg vasikkaa,hintaa tuli muutama satanen. lattia olis kannattanu laittaa kyllästetystä,pehmee nopiaa vaikka katon alla säilytetään..
-
tuo pakettiauto-versioki on nähty :D meillä käytössä tee-se-itse-malli kuorma-auton etuaksila,vaneriseinät n 160 cm korkeat ja lattia lankusta 2 cm raolla, pohja 2m*5m,mahtuu reilu 10kpl 200 kg vasikkaa,hintaa tuli muutama satanen. lattia olis kannattanu laittaa kyllästetystä,pehmee nopiaa vaikka katon alla säilytetään..
Pakusta saisi hyvän, voisi tehdä "kaapparioven" kylkeen ja sitten tyhjennys takaovista.
-
Tee-Se-Itse. Häkki nostetaan lavetille tarpeen tullen. Edessä "maisema putket", eivät näy kuvassa. Emot joko hyppäävät tai kävelevät lastausramppia pitkin. Ainoa miinus on liukkaus, täytyy muistaa hiekoittaa useasti kuljetusten välillä ja se siivous onkin sitten jo mielenkiintoista....Sisälle tehty kesällä "vasikka-osasto" etupäähän.
-
5 tn wärtsilän esa ypv:stä akselin levennys ja lavan pudottaa renkaiden väliin, väliaita lavan perän kohdalle, lavan jatko rhs-putkella alkuperäisen lavan alle. Peräosaan saa tilaa parille eläimelle tarvittaessa ja rakenne putoaa niin matalaksi ettei mitään lastaussiltoja tarvita eikä leveyskään karkaa liiaksi. Varmaan muitakin raatoja löytyy mutta tämä oli tontilla ja akseli helppo leventää.
-
esim tuollainen http://www.nettikone.com/mercedes-benz/814/1235264, ittelle meinasin tehdä juuri jotain hiehonsiirtokärryä tr:n perään mutta sitte kattoin noita umpikaappeja, hinnat kohtuullisia, usein perälautanosturilla. Itte jatkoin perälautanosturia saranoimalla siihen nosturin mittaisen vahvan varerin ja koppiin väliaita ja perälle toinen aita etteivät hiehot nojaa nosturia varten. pussihousuja vielä ettin, on vaan sen verran manneolo ku tuollaasella hiehoja siirtää... ja sitte ku tuosta moottori/leima loppuu moottori rautaromuun ja aisa tilalle
-
On mulla 16 motin Vakin koppa takalaitanostimella mutta maasto-ominaisuudet on melkoisen onnettomat, siksi tr- vetoinen värkki olis hyvä. Tosin jos päästäis tuon eläkkeelle niin siitähän sais halvimmalla kun ottaa hytin ja motin veks ja suurentaa pyörät. Lastauskorkeus on myös yllättävän iso tuossakin..
Periaatteessa joku taivaan ikuinen vasikka-auto valmiilla kalustuksella vois olla hyvä aihio. Ei vaan ole tullut vastaan.. :)
-
Ehottomasti kannattaa itte väsätä matalalla lavakorkeudella oleva kärry. RHS runko. Vanerit seinäksi, katoksi ja pohjaksi. Pohjalle parsimatot lisäksi. Leveyttä sen verran kun on laillista ja pituutta tarpeen mukaan. 30 sentin lavakorkeuteen ei tartte mitään lastaussiltaa. Itekkin tuollaista suunnittelin, mutta onneks kakkosnavetan paskakaivo romahti ettei tartte olla kahden navetan loukossa.. :-X
-
Tuollainenkin vaihtoehtokin on
http://www.hyvakone.com/fin/Vaihtokoneet/Karjankuljetuskarry.7.490.html?query=&cat=0
-
Tuollainenkin vaihtoehtokin on
http://www.hyvakone.com/fin/Vaihtokoneet/Karjankuljetuskarry.7.490.html?query=&cat=0
Eipä isosti näköjään kannattais alkaa ite rakentelemaan.. :P