Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: renki68 - 21.09.08 - klo:14:58

Otsikko: Lietteen ajo talvella
Kirjoitti: renki68 - 21.09.08 - klo:14:58
Nyt kun on tuota aikaa mielin määrin niin mietin että onnistuuko tuollainen lietteen siirtoajo talvella? Lähinnä mietityttää pakkanen että aiheuttaako se jäätymisongelmia kun yöksi jättää koneet ulkosalle ja miksei ajonkin aikana jos oikein pakkasta pitelee. :)

Otsikko: Vs: Lietteen ajo talvella
Kirjoitti: apilas - 21.09.08 - klo:16:09
eihän paskaa pakkasella ajeta,lauhalla suojasäällä ainoastaan
Otsikko: Vs: Lietteen ajo talvella
Kirjoitti: jupe - 21.09.08 - klo:16:17
Onnistuu myös pakkasella. Ite teen sitä yhteen säiliöön ja olen ajatellut että teen vielä toisenkin säiliön, jonnekin. Ajon aikana ei mitään ongelmia. matkaa mulla 15 km sivu. Yöksi täytyy kärryn (palmu) pumppu tyhjätä. ja aamulla laitaa tyhjennysluukun kiinni ja ämpärillinen kuumaa vettä päältä kärryyn niin pääsee alkuun. hieman enemmän on värkkäämistä kuin sulalla kelillä mutta talvella on kyllä paremmin aikaa värkätä.
Otsikko: Vs: Lietteen ajo talvella
Kirjoitti: Terminator - 21.09.08 - klo:17:00
Nyt kun on tuota aikaa mielin määrin niin mietin että onnistuuko tuollainen lietteen siirtoajo talvella? Lähinnä mietityttää pakkanen että aiheuttaako se jäätymisongelmia kun yöksi jättää koneet ulkosalle ja miksei ajonkin aikana jos oikein pakkasta pitelee. :)



Siinä kun mietit että keväällä ajat säiliön viereen 60 mottia lietettä ihan helposti ilman kiirettä ja talvella saa siirtää sen lietteen rauhassa säiliöön.
Katsoo vain sen mahdollisimman lauhan kelin milloin siirtää, niin ei ongelmia.
Otsikko: Vs: Lietteen ajo talvella
Kirjoitti: ijasja2 - 21.09.08 - klo:23:10
Nyt kun on tuota aikaa mielin määrin niin mietin että onnistuuko tuollainen lietteen siirtoajo talvella? Lähinnä mietityttää pakkanen että aiheuttaako se jäätymisongelmia kun yöksi jättää koneet ulkosalle ja miksei ajonkin aikana jos oikein pakkasta pitelee. :)



Alle kymmenen asteen pakkanen makkeimmillaan lietteen siirtoon,tiet ei liippaannu kuten nollakeleillä tai plussakeleillä. Ite sulatellu kärryn pajalla ennen lietteen siirtoa,ulosotolla toimiva purku ja joku viisas insinööri on keksinyt laittaa akselin kärryn sisälle.

Aika hullun kuuloinen kysymys,"kaikki" karjatilallisethan siirtää lietettä myös talvella etäkaivoihinsa...
Otsikko: Vs: Lietteen ajo talvella
Kirjoitti: Make - 22.09.08 - klo:08:27
Aikoinaan sitä lietettä ajettiin pakkasella pellolle, eikä silloin juurikaan ollut lämpimiä säilytystilojakaan.  ::)
Otsikko: Vs: Lietteen ajo talvella
Kirjoitti: renki68 - 22.09.08 - klo:15:56

Aika hullun kuuloinen kysymys,"kaikki" karjatilallisethan siirtää lietettä myös talvella etäkaivoihinsa...

Näinkö on?  Kas kun en ole huomannut minkäänlaista toimintaa tuolla rintamalla talvisaikaan asuinympäristössäni.( pohjois-suomi)
Olen ajatellut sen johtuvan joko a:tekniikka ei pelaa pakkasella tai b:pelätään talvikelejä tai c: täällä olevilla tiloilla ei yksinkertaisesti ole etäkaivoja.

Näin "kohta työttömänä" on aikaa ajatella monenlaisia asioita ja miettiä mille tässä alkais.  :(
Otsikko: Vs: Lietteen ajo talvella
Kirjoitti: Maalaispoika - 22.09.08 - klo:17:47
Alle kymmenen asteen pakkanen makkeimmillaan lietteen siirtoon,tiet ei liippaannu kuten nollakeleillä tai plussakeleillä. Ite sulatellu kärryn pajalla ennen lietteen siirtoa,ulosotolla toimiva purku ja joku viisas insinööri on keksinyt laittaa akselin kärryn sisälle.

Mulla oli kans edellisessä kärryssä pumppu kärryn takana ja akseli täten säiliön alla rungon sisällä. Useamman kuin kerran olen joutunut tekemään remonttia kärry täynnä, kun pumpulta katkesi putkisokka ja akseli pyöri tyhjää. Nykyisessä kärryssä on pumppu edessä ja olenkin oppinut kokeilemaan nivelakselista, että pyöriikö se, vai onko jäässä. Kovin työ on yleensä täyttöletkun kanssa, jos se pääsee jäätymään. Kaikki paikat pitäisi saada tyhjiksi lietteestä, jos seuraavanakin päivänä meinaa ajaa.
Otsikko: Vs: Lietteen ajo talvella
Kirjoitti: häkä - 24.09.08 - klo:13:05
Joskus on tullut tehtyä sitäkin hommaa, jos alle -5 astetta niin aika hyvin menee, illalla viimeinen kuorma sopivasti iltayöstä ja seuraava heti aamulla, niin ei ole jäätymisongelmaa. Vaunun pumppu kannattaa pyöräyttää käsin ennenkuin aloittaa, kuumaa vettä purkuputkesta ensin.