Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Talojussi - 21.09.08 - klo:09:07
-
...tästä artikkelista:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/105952.shtml
Pitääkö maanomistajan antaa alueensa ilmaiseksi ("jokamiehenoikeus") ratsutallin käyttöön bisneksenteossa? >:( >:( >:(
Myös moottorikelkkareittien pakkolunastus "MTK-korvauksella" on syvältä >:( >:( >:( >:(
-
Tämä on kyllä kinkkinen kysymys ...
Toisaalta, jokamiehen oikeus on perusoikeus Suomessa, mutta elinkeinonharjoittaminen toisen omistamalla maalla ilman minkäänlaista korvausta, on kyllä jo aika paksua ...
Moottorikelkalla ei saa ajaa muiden mailla, reitit on niitä varten ja ainakin meiiläpäin ollaan sitä mieltä, että reittejä pitäisi olla lisää.
Itseasiassa reittien ylläpito on senverran kallista, ettei niille oikein löydy ylläpitäjää.
Rajoitukset jo vaarantaa elinkeinojen kehittämistä ainakin moottorikelkka puolella, niiden ylläpitämiseen pitäisi saada varoja joltakin momentilta, ehkä maaomistajille pitäisi maksaa korvaus siitä, etä ne pitävät reittejä kunnossa maillaan ja myös reiteistä muutenkin.
-
Tämä on kyllä kinkkinen kysymys ...
Toisaalta, jokamiehen oikeus on perusoikeus Suomessa, mutta elinkeinonharjoittaminen toisen omistamalla maalla ilman minkäänlaista korvausta, on kyllä jo aika paksua ...
Moottorikelkalla ei saa ajaa muiden mailla, reitit on niitä varten ja ainakin meiiläpäin ollaan sitä mieltä, että reittejä pitäisi olla lisää.
Itseasiassa reittien ylläpito on senverran kallista, ettei niille oikein löydy ylläpitäjää.
Rajoitukset jo vaarantaa elinkeinojen kehittämistä ainakin moottorikelkka puolella, niiden ylläpitämiseen pitäisi saada varoja joltakin momentilta, ehkä maaomistajille pitäisi maksaa korvaus siitä, etä ne pitävät reittejä kunnossa maillaan ja myös reiteistä muutenkin.
Ylöjärvi on hyvin vasemmistolainen kaupunki...kaavoitti omakotitalojen tonteille toisenkin rakennuspaikan ja sitten pakkolunasti ne.
Miksi Etelä-Suomessa pitäisi ylipäätään olla kelkkareittejä? Melua ja bensaa palaa huvin vuoksi.
Maksakoon ne, jotka haluavat kelkkailla, täyden korvauksen maanomistajan vapaaehtoisesti käyttöön luovutetusta maasta ja täysin vapaaehtoispohjalla.
-
...tästä artikkelista:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/105952.shtml
Pitääkö maanomistajan antaa alueensa ilmaiseksi ("jokamiehenoikeus") ratsutallin käyttöön bisneksenteossa? >:( >:( >:(
Myös moottorikelkkareittien pakkolunastus "MTK-korvauksella" on syvältä >:( >:( >:( >:(
Pissa taitaa änkyrän päätä ahistaa, kun ekat viestit on tullu vaille neljä. No vitutukseenkin on olemassa lääkkeitä, käyppä kysäse, jos ei oo antaneet vielä.
-
...tästä artikkelista:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/105952.shtml
Pitääkö maanomistajan antaa alueensa ilmaiseksi ("jokamiehenoikeus") ratsutallin käyttöön bisneksenteossa? >:( >:( >:(
Myös moottorikelkkareittien pakkolunastus "MTK-korvauksella" on syvältä >:( >:( >:( >:(
Pissa taitaa änkyrän päätä ahistaa, kun ekat viestit on tullu vaille neljä. No vitutukseenkin on olemassa lääkkeitä, käyppä kysäse, jos ei oo antaneet vielä.
Ei ahista, kuivurin tyhjennys yöllä. Sopiva ajankulu heittää kepuherjat agroon.
-
Täs TJ on kyllä oikeassa. Jos perustetaan kaupallisesti toimiva hurjia tuottoja keräävä ratsastuskeskus, tulee jo perustamisvaiheessa olla hankittuna riittävästi aluetta toiminnan harjoittamiseen, eikä olla kerjäämässä näitä tuottoja muiden persieestä. Tässä vois itekin miettiä voiko maanviljelystä harjoittaa naapurin pellolla? Vois tulla sanomista!
-
Tämä on kyllä kinkkinen kysymys ...
Toisaalta, jokamiehen oikeus on perusoikeus Suomessa, mutta elinkeinonharjoittaminen toisen omistamalla maalla ilman minkäänlaista korvausta, on kyllä jo aika paksua ...
Moottorikelkalla ei saa ajaa muiden mailla, reitit on niitä varten ja ainakin meiiläpäin ollaan sitä mieltä, että reittejä pitäisi olla lisää.
Itseasiassa reittien ylläpito on senverran kallista, ettei niille oikein löydy ylläpitäjää.
Rajoitukset jo vaarantaa elinkeinojen kehittämistä ainakin moottorikelkka puolella, niiden ylläpitämiseen pitäisi saada varoja joltakin momentilta, ehkä maaomistajille pitäisi maksaa korvaus siitä, etä ne pitävät reittejä kunnossa maillaan ja myös reiteistä muutenkin.
Olipas kummallinen mielipide, se "momentti" joka kustantaisi kelkkailureittien ylläpidon, olisi tietysti se elinkeinonharjoittaja, joka kelkkailubisnestä harjoittaa ja siitä hyötyy, vai kuvitteletko, että yhteiskunnan varoista korvattaisiin kelkkailureittien ylläpito kelkkailubisneksen harjoittajalle, aika pöyristyttävä vaatimus, ja muutoinkin, vaikka ei olisi kyse mistään bisneksestä, niin se, joka kelkkailureittejä tarvii, kustantakoon niiden ylläpidon, minä en kelkkailua harrasta, enkä halua toisten ihmisten harrastuksia maksaa, kyllä jämpti on niin.
Kyllä nyt itsestäänselvää pitäisi olla, että jokainen kustantakoon omat vapaa-ajan harrastuksensa omasta kukkarostaan, eikä toisten ihmisten varoista.
-
Täs TJ on kyllä oikeassa. Jos perustetaan kaupallisesti toimiva hurjia tuottoja keräävä ratsastuskeskus, tulee jo perustamisvaiheessa olla hankittuna riittävästi aluetta toiminnan harjoittamiseen, eikä olla kerjäämässä näitä tuottoja muiden persieestä. Tässä vois itekin miettiä voiko maanviljelystä harjoittaa naapurin pellolla? Vois tulla sanomista!
Joo kyllä tuo on asiaa.
Jokamiehen oikeuksissa oleva pointti kulkea hevosella toisen mailla tuottamatta vahinkoa käsittää ilmeisesti jotain satunnaista liikkumista, josta tuskin monikaan vetää poroja sieraimeen, eikä esim jonkun ratsutallin tms. ammatinharjoittamiseen liittyvää toimintaa.
-
Tämä on kyllä kinkkinen kysymys ...
Toisaalta, jokamiehen oikeus on perusoikeus Suomessa, mutta elinkeinonharjoittaminen toisen omistamalla maalla ilman minkäänlaista korvausta, on kyllä jo aika paksua ...
Moottorikelkalla ei saa ajaa muiden mailla, reitit on niitä varten ja ainakin meiiläpäin ollaan sitä mieltä, että reittejä pitäisi olla lisää.
Itseasiassa reittien ylläpito on senverran kallista, ettei niille oikein löydy ylläpitäjää.
Rajoitukset jo vaarantaa elinkeinojen kehittämistä ainakin moottorikelkka puolella, niiden ylläpitämiseen pitäisi saada varoja joltakin momentilta, ehkä maaomistajille pitäisi maksaa korvaus siitä, etä ne pitävät reittejä kunnossa maillaan ja myös reiteistä muutenkin.
Olipas kummallinen mielipide, se "momentti" joka kustantaisi kelkkailureittien ylläpidon, olisi tietysti se elinkeinonharjoittaja, joka kelkkailubisnestä harjoittaa ja siitä hyötyy, vai kuvitteletko, että yhteiskunnan varoista korvattaisiin kelkkailureittien ylläpito kelkkailubisneksen harjoittajalle, aika pöyristyttävä vaatimus, ja muutoinkin, vaikka ei olisi kyse mistään bisneksestä, niin se, joka kelkkailureittejä tarvii, kustantakoon niiden ylläpidon, minä en kelkkailua harrasta, enkä halua toisten ihmisten harrastuksia maksaa, kyllä jämpti on niin.
Kyllä nyt itsestäänselvää pitäisi olla, että jokainen kustantakoon omat vapaa-ajan harrastuksensa omasta kukkarostaan, eikä toisten ihmisten varoista.
Niiin, teille ei varmasti näissä kelkkareiteissä sinänsä ole ongelmaa ...
Mutta asia mutkistuu kun mennään näihin matkailu ja turistikohteisiin, kyse on isosta elinkeinosta ja rahoista jotka siinä pyörii.
Matkailukeskusten ympärillä on suuret sijoitukset, kerlkkareitit, latuverkostot, laskettelukeskukset, kevyen liinkenteen väylät, väylät myös vesillä liikkumista varten, kalastusta varten, sekä erillaiset polut ja pitkospuut luonnonsuojelualueilla ja kansallispuistoissa.
Nämä kaikki on rakennettu, koska kulkemisen volyymit on niin suuret, ettei ilman oikeita rakenteita luonto kestä kulutusta.
Itseasiassa investoinnit muihin kohteisiin, kuin itse matkailukeskuksiin, on niitä tekijöitä, joilla kilpailukyky säilytetään turistibisneksessä, ei hotellihuoneen seinien väreillä kohdetta myydä.
Tosiasia on, että yhteiskunta tekee nämä perusinvestoinnit ja rakentaa muun infasfuktuurin, kuten toimii muussakin elinkeinotoiminnassa.
-
Jokamiehen oikeus salli satunnaisen kulkemisen esim. kerta viikossa on jo toistuvaa käyttöä ja vaatii maanomistajan luvan.
-
Kyllähän asialliset ratsastusharrastajat kysyvät ihan luvan yksityistiekunnilta esim.matkaratsastuskisojen järjestämiseen.
Onhan kait nyt selvää,että ei ammattimaista maksua vastaan tapahtuvaa ratsastusta tarvitse sallia ilman korvausta.
Satunnainen kulkija on sitten vaikeampi kysymys.
Ja kaiken kaikkiaan kyllä jossain vaiheessa onnettomuuksiakin sattuu kun polle tulee mutkan takaa trykiipiikkeihin tms...vaikka kuinka koittais varoa.
-
Jokamiehen oikeuden mukaan hevosella saa ratsastaa toisen mailla tuottamatta vahinkoa tai haittaa. Jos kaakin perään laitetaan kärryt, se ei enää kuulukkaan jokamiehen oikeuden piiriin.
Jos toiminta on yritystoimintaa esim. ratsastus talli, liikkumiseen tarvitaan lupa. Jos liikkuminen on toistuvaa ja säänöllistä, se ei ole enää satunnaista ja siihen tarvitaan jälleen lupa.
Tässä tapauksessa nähtävästi on yritetty kiertää lakia. Hevonen on vuokra hinkalossa ja omistaja ratsastaa"jokamiehen oikeuden varjolla" maastossa.
Mutta kun toimintaan liittyy yritystoimintaa eli liikkeen harjoitamista ja on toistuvaa siihen tarvitaan lupa.
Jokamiehen oikeuden nojalla on mahdollista silloin tällöin ratsastaa omalla hevosella ja jos siihen ei liity mitään liiketoimintaa maastossa muualakin kuin omilla mailla. aiheuttamatta vahinkoa.
-
Jokamiehen oikeus salli satunnaisen kulkemisen esim. kerta viikossa on jo toistuvaa käyttöä ja vaatii maanomistajan luvan.
Olisiko tähän lähdeviitettä ??? ??? ???
-
Jokamiehen oikeus salli satunnaisen kulkemisen esim. kerta viikossa on jo toistuvaa käyttöä ja vaatii maanomistajan luvan.
Olisiko tähän lähdeviitettä ??? ??? ???
Googleta! ;D
Jokamiehen oikeudet koskevat satunnaista käyttöä ei toistuvaa.Tulkinnan varaista tietysti...
Oikeuksiin liittyy myös velvollisuuksia...
Tuossa on aika hyvä ohje..
http://www.ymparisto.fi/download.asp?contentid=25601&lan=fi
-
Tämä niin kutsuttu Jokamiehen oikeus-käytäntö on syntynyt niin erilaisessa maailmassa, verrattuna siihen missä, nykyisin elämme, eihän muualla Euroopassa edes tunneta tällaista käsitettä, tämä Jokamiehen oikeus-käytäntö on niin sumea, harmaa, ja tulkinnanvarainen käytäntö että se tulisi vanhentuneena ja aikansa eläneenä poistaa käytöstä kokonaan.
-
...tästä artikkelista:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/105952.shtml
Pitääkö maanomistajan antaa alueensa ilmaiseksi ("jokamiehenoikeus") ratsutallin käyttöön bisneksenteossa? >:( >:( >:(
Myös moottorikelkkareittien pakkolunastus "MTK-korvauksella" on syvältä >:( >:( >:( >:(
ei oo tainnu tukijuisee saaha pimppaa heppanaisilta kun noin korpee ;D
-
Tämä niin kutsuttu Jokamiehen oikeus-käytäntö on syntynyt niin erilaisessa maailmassa, verrattuna siihen missä, nykyisin elämme, eihän muualla Euroopassa edes tunneta tällaista käsitettä, tämä Jokamiehen oikeus-käytäntö on niin sumea, harmaa, ja tulkinnanvarainen käytäntö että se tulisi vanhentuneena ja aikansa eläneenä poistaa käytöstä kokonaan.
Juu... heti ku elätit maksaa veroja ni homma hoituu... :o :o
-
Tämä niin kutsuttu Jokamiehen oikeus-käytäntö on syntynyt niin erilaisessa maailmassa, verrattuna siihen missä, nykyisin elämme, eihän muualla Euroopassa edes tunneta tällaista käsitettä, tämä Jokamiehen oikeus-käytäntö on niin sumea, harmaa, ja tulkinnanvarainen käytäntö että se tulisi vanhentuneena ja aikansa eläneenä poistaa käytöstä kokonaan.
Juu... heti ku elätit maksaa veroja ni homma hoituu... :o :o
Tarkoititko että työttömyyskorvauksista ja muista sosiaalituista ruvetaan maksamaan veroja?
-
poistetaan vaan kaikki työttömyyskorvaukset ym suomesta vaan pallon kovin kapitalistivaltio lähtis siinä mutiksilta ja auliksilta jalat alta ja mitä niitä palkkojakaan maksamaan pärjäähän maanviljelitkin palkatta niin pärjää muutkin ;D
-
Tämä niin kutsuttu Jokamiehen oikeus-käytäntö on syntynyt niin erilaisessa maailmassa, verrattuna siihen missä, nykyisin elämme, eihän muualla Euroopassa edes tunneta tällaista käsitettä, tämä Jokamiehen oikeus-käytäntö on niin sumea, harmaa, ja tulkinnanvarainen käytäntö että se tulisi vanhentuneena ja aikansa eläneenä poistaa käytöstä kokonaan.
Juu... heti ku elätit maksaa veroja ni homma hoituu... :o :o
Tarkoititko että työttömyyskorvauksista ja muista sosiaalituista ruvetaan maksamaan veroja?
Työttömyysturva on ollut jo iät ja ajat veronalaista "tuloa"... muutenhan Taivalkoskella ei olisi verokertymää ollenkaan :o ::)
-
Tämä niin kutsuttu Jokamiehen oikeus-käytäntö on syntynyt niin erilaisessa maailmassa, verrattuna siihen missä, nykyisin elämme, eihän muualla Euroopassa edes tunneta tällaista käsitettä, tämä Jokamiehen oikeus-käytäntö on niin sumea, harmaa, ja tulkinnanvarainen käytäntö että se tulisi vanhentuneena ja aikansa eläneenä poistaa käytöstä kokonaan.
Mikä siinä on niin sumeaa, jokamiehen oikeuden mukaan jokaisella on oikeus kulkea toisen omistamien maiden kautta, sekä kerätä sieltä tiettyjä luonnontuotteita kuten marjoja ja sieniä.
Näinhän ei ole anglosaksissa maissa, siellä voi maanomistaja kieltää kaikenlaisen kulkemisen maillaan.
Käytännössä siellä ei maalla kuljeta, koska valtion maita ei ole ja ykstyisten mailla ei saa kulkea, eli kaupunkilaiset pysyvät kaupungeissa, mikäli haluvat metsiiin samoilemaan niin on mentävä johonkin puistoon, missä yleensä maksetaan pääsymaksu portilla.
-
Tämä niin kutsuttu Jokamiehen oikeus-käytäntö on syntynyt niin erilaisessa maailmassa, verrattuna siihen missä, nykyisin elämme, eihän muualla Euroopassa edes tunneta tällaista käsitettä, tämä Jokamiehen oikeus-käytäntö on niin sumea, harmaa, ja tulkinnanvarainen käytäntö että se tulisi vanhentuneena ja aikansa eläneenä poistaa käytöstä kokonaan.
Mikä siinä on niin sumeaa, jokamiehen oikeuden mukaan jokaisella on oikeus kulkea toisen omistamien maiden kautta, sekä kerätä sieltä tiettyjä luonnontuotteita kuten marjoja ja sieniä.
Näinhän ei ole anglosaksissa maissa, siellä voi maanomistaja kieltää kaikenlaisen kulkemisen maillaan.
Käytännössä siellä ei maalla kuljeta, koska valtion maita ei ole ja ykstyisten mailla ei saa kulkea, eli kaupunkilaiset pysyvät kaupungeissa, mikäli haluvat metsiiin samoilemaan niin on mentävä johonkin puistoon, missä yleensä maksetaan pääsymaksu portilla.
Siinä on iso ero jos kuljetaan toisten maitten kautta, tai yövytään lerieillen siinä toisen maalla, se ei enää ole kauttakulkua.
Ja kyllä tuo Anglosaksinen malli olisi parempi, en hyväksy sitä, että tehdään bisnestä, esim. hevostalli tai- kelkkabisnestä hyödyntäen siinä tätä jokamiehenoikeutta ilman vastiketta.
-
Tämä niin kutsuttu Jokamiehen oikeus-käytäntö on syntynyt niin erilaisessa maailmassa, verrattuna siihen missä, nykyisin elämme, eihän muualla Euroopassa edes tunneta tällaista käsitettä, tämä Jokamiehen oikeus-käytäntö on niin sumea, harmaa, ja tulkinnanvarainen käytäntö että se tulisi vanhentuneena ja aikansa eläneenä poistaa käytöstä kokonaan.
Mikä siinä on niin sumeaa, jokamiehen oikeuden mukaan jokaisella on oikeus kulkea toisen omistamien maiden kautta, sekä kerätä sieltä tiettyjä luonnontuotteita kuten marjoja ja sieniä.
Näinhän ei ole anglosaksissa maissa, siellä voi maanomistaja kieltää kaikenlaisen kulkemisen maillaan.
Käytännössä siellä ei maalla kuljeta, koska valtion maita ei ole ja ykstyisten mailla ei saa kulkea, eli kaupunkilaiset pysyvät kaupungeissa, mikäli haluvat metsiiin samoilemaan niin on mentävä johonkin puistoon, missä yleensä maksetaan pääsymaksu portilla.
Siinä on iso ero jos kuljetaan toisten maitten kautta, tai yövytään lerieillen siinä toisen maalla, se ei enää ole kauttakulkua.
Ja kyllä tuo Anglosaksinen malli olisi parempi, en hyväksy sitä, että tehdään bisnestä, esim. hevostalli tai- kelkkabisnestä hyödyntäen siinä tätä jokamiehenoikeutta ilman vastiketta.
Ei jokamiehen oikeus bisneksenteko oikeutta toisen maalle anna, se antaa tavalliselle ihmiselle oikeuden kulkea maidesi kautta, ei tietenkään viljelysten kautta ...
Kelkalla muuten ei saa ajaa toisen maalla, pelkän jokamiehen oikeuden perusteella, siihen tarvitaan aina maanomistajan lupa, tai jokin kulkuväylä, kuten kelkkareitti tai vastava.
-
Outoa kehittää juttua itsestään selvästä asiasta.
Kai sen nyt nuijakin tajuaa, ettei hevosbisnestä tehdä toisten mailla.
Mitään tekemistä ei jokamiehenoikeudella ole tämän asian kanssa.
Jokamiehenoikeus on säilytettävä pohjoismaisena ikiaikaisena perinteenä.
Onpahan sillä hyvä torjua joidenkin kahjojen esittämät kiinteistöveron laajennukset metsiin.