Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jupe - 21.10.13 - klo:20:18
-
Kertokaapas te joilla on kokemuksia ketjuista kummat olisi paremmat ihan normi piikkiketjut vai ns. liikenneketjut?
Tarve olisi t-valtraan 42" kumeihin. ja käyttö olisi talvinen lietteensiirtoajo. kärrynä on tuollainen 22 m3 kuorma-auton alustainen kuppi.
pääosa matkasta on ihan asfalttitietä joka kyllä on talvella kunnolla lumen ja jään peittämä.
Muuten ottaisin ilman muuta piikkiketjut, mutta miten ne mahtaa sopia pyörimään lokasuojan välissä tievauhdissa. onko eroja siinä liikenneketjuihin?
-
ns. kevyt ketjut ei kestä jatkuvaa tieajoa. Ja renkaan kylet saapi osansa. >:(
-
Liikenneketjuista 7 mm vahvuinen versio voi kestää paremmin, nämä 5,5 mm liikenneketjut venyy liikaa , eli kevyeen ajoon
tossa on senverran reilusti massaa yhdistelmän päällä, et 9mm normaali ketju passelimpi, hinta on kummiskin sama normaalilla ketjulla, kun
liikenneketjulla.
-
Laita nastat.
Liikennetjut ei kestä tuon painoisen systeemin kanssa ruopaisua.Katkeaa.
-
mulla tulee niin paljon pyöritystä kuitenkin sitten kesällä asfaltilla että ei nastat kiehdo eikä niistä lumella edes ole kovin paljoa apua. piikkiketjut on minun käsittääkseni halvemmat kuin liikenneketjut.
-
Mikään keju ei kestä maantieajoa, mitä enemmän vauhtia ja mitä painavempi ketju, sen nopeammin kuluu. Noilla massoilla ja maantievauhdilla esim. 50kmh niin voisin ennustaa noin kahden viikon käyttöikää kejuille, mitä keju sitten käytätkään. Ilman muuta ruuvattavat nastat, ja ne tylppäkärkiset eikä "itseporautuvia" teräväkärkisiä...
-
Talven ensimmäinen merkki. Jokavuotinen ketju/kevytketju/nasta -jankkaus alkaa, tammikuulla hiljenee sitten taas maaliskuulla jatketaan ;D
-
jos palio ajaa niin tulee halavemmaksi olla talavipyörät (palarenkaat nastoilla) erikseen, kuin että pilaa kesäpyörät ketjuilla ja ostelee niitä ketjujaki sillon tällön.. palarenkailla ajaa kumminki usiemman talaven kovaaki ajua.. käy koittamas jonku konesta jolla on niin saat omanki mielipiteen..
-
mulla tulee niin paljon pyöritystä kuitenkin sitten kesällä asfaltilla että ei nastat kiehdo eikä niistä lumella edes ole kovin paljoa apua. piikkiketjut on minun käsittääkseni halvemmat kuin liikenneketjut.
Niinpä kai...omat ovat hajonneetkin lokarisi...aika hyvin olen lumessakin päässyt vaikka on vaan nastat.
-
Eipä taida kummatkaan kestää pääasiallisessa tieajossa.. Mitä jos koittaa ajella vaan pakkaskelillä ja käy ennalta hiekoottamassa kaikki risteykset ja muut hankalat paikat? ::)
-
Kyllä neet kevytketjut on kestäneet maantiellä lavetin vetoa ihan kohtuudella.
-
Sanoisin, ei natsoja, ei ketjuja, Las Canterasin ranta talveksi,keväällä uudella innolla pellolle sitten 8) :D
-
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=1922.0
tryggit alle.
-
nastoista on sen verran kokemusta että en uskalla yrittää ajella lumisella tiellä pelkkien nastojen varassa. olen muutaman vuoden vetänyt tuota kärryä 6730 ht:llä ketjut alla. ihan hyvin kulkee silläkin. toki mukavempaa kyytiä tulisi tuolla uudella kun siinä on jousitukset. Eikä minun tarvi sillä sitä 50 km/h ajaakkaan joku 30-40 riittää ihan hyvin. Ja ajomääristä sen että joku 2-3 päivää talvessa tuota hommaa on että ei sen takia viitsisi toisia renkaita laittaa. vaikka tosin olisin syksyllä saanut palarenkaat tuohon alle 2000 euroa.
-
nastoista on sen verran kokemusta että en uskalla yrittää ajella lumisella tiellä pelkkien nastojen varassa. olen muutaman vuoden vetänyt tuota kärryä 6730 ht:llä ketjut alla. ihan hyvin kulkee silläkin. toki mukavempaa kyytiä tulisi tuolla uudella kun siinä on jousitukset. Eikä minun tarvi sillä sitä 50 km/h ajaakkaan joku 30-40 riittää ihan hyvin. Ja ajomääristä sen että joku 2-3 päivää talvessa tuota hommaa on että ei sen takia viitsisi toisia renkaita laittaa. vaikka tosin olisin syksyllä saanut palarenkaat tuohon alle 2000 euroa.
Jaa mää ajelen kokonaan ilman nastoja :) Onneksi ei tartte nykyään hiekoitussepelien ja lumien lisäksi kärryä juuri talvisin vetää... Tai ei vielä tiedä ;D
-
aja vain sitte jatkoski sillä 6730 ht?? jos se siihen passaa, pysyypä nopeudet aisoos liukkahilla.. jos parempikulkusella tuloo ajettuaki lujempaa ja enee sitte likipitäen tilantehia.. ja sitte viä että kannattaako vähään ajoon tuhurata niitä ketjuja jos toiseen on jo?
muovisilla kummiilla ei tosiaan nastat palio auta..
-
kyllä se sillä 6750:kin nostaa nopeuden sinne 40 yläpuolelle. paitsi yhdessä mäessä menee jonnekin 10 km tuntumaan. tuon isomman traktorin trelleborgeista ei ole kunnolla kokemuksia millainen on talvipito. sen tiedän että tuo kärry ei lähtenyt tyhjänäkään lumihangesta isommalla kun tuompienempi veti ilman nekivetoa ketjujen kanssa sen nätisti. Toisaalta onhan tuossa 6750:ssä enemmän painoa kuin tuossa t-sarjalaisessa. Mutta varsinaiseen kysymykseen ei oikein ole kunnon vastausta tullut. eli kummat olisi liikenneketjut vai piikkiketjut ja lähinnä ajattelen nyt asiaa sen puolesta että miten ne heittää että kestääkö kumpien kanssa paremmin lokasuojat?
-
Sopivan kireellä kummatkaan ei hilpo,mutta painavampi kettinki tekee sen rumemman jäljen,kun osuu...
Liikenne ketjua tuli aikanaan käytettyä,kun sen sai helposti päälle ja pois.
Vieläkin pahoihin nousuihin vois tarjota liikkenne kettinkiä,muuten palapinta ja nasta.
-
Onko niillä ketjuilla pakko ajaa niin paljon kuin vehkeet kulkee? Monissa ketjuissa on 30kmh ehdoton valmistajan antama yläraja, ja ketjun kuluminen nopeutuu eksponentiaalisesti vauhdin mukaan. Sitten moititaan kun ei 5mm kevytketju kestä 12tn työpainoilla ajaa 60kmh 100km siirtymiä päivässä kuin 3päivää...
-
sillälailla porukat tuntuu ajattelevan. itselläkin kun siirtomatka on kuitenkin vain 5 km talvella niin ehtii vähän hiljempaakin. eellisvuosina huomannut että ei yli 30 kuorman kanssa ja tyhjänä takaisin voi ajaa sen 35 niin homma toimii. tuossa 6750:ssä on kuormaimen sovitteitta sellaiset sieppariraudat jotka estää ettei ketju hakkaa lokareita vaikka on vähän löysässä, mutta silti olen monesti kiristänyt ketjuja samalla kun puran kuormaa. Kuitenkin monena vuonna ollut ainoa työ missä käytän ketjuja tuo lietteensiirto. mutta varmaan piikkiketjuihin päädyn pitänee vielä mittailla oikein kunnolla millainen rako on tuolla lokasuojan ja renkaan välissä ja että saisikohan siihen sellaisen siepparin.