Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Paskervilleri - 14.10.13 - klo:11:41
-
http://www.mascus.fi/maatalous/kaytetyt-paluuaurat/kverneland-e-3-16/gb6e7g7m.html
Onko noissa auroissa jotain erikoisia heikkoja kohtia/mitkä kohdat pitää tarkistaa ennen ostoa
-
Jos käännön sylinteri ja se sarven tyvi jossa sylkkä on kiinni, niin siinä se. Eli se sylinteri on monesti nelisiipisissä antautunut ja kaareva putki poikki siitä runkosaumasta...
-
Antaantuuko siitä ylä vai alapää?
Ja siis ENNEN OSTON HARKINTAA ;D
-
Antaantuuko siitä ylä vai alapää?
Ja siis ENNEN OSTON HARKINTAA ;D
Kyllä sen näkee mistä se on revennyt. Siinä on 1 kg ylimääräistä rautaa ja 1 kg Kemppiliimaa merkkinä :'(
-
Hinta on raju, kakkonen edestä pois niin ollaan tuon auran oikeassa hintatasossa, omat on juuri samanlaiset.
AI jumankekka, se olikin alviton hinta, huh :o :P
-
Onko nuo kelpo aurat vai miten on käyttäjän vinkkelistä
kääntöaurat pitäs kumminki hommata ni jäis keskivakotasaukset pois
(lue, EI OSAA KYNTÄÄ) ;D
-
Onko nuo kelpo aurat vai miten on käyttäjän vinkkelistä
kääntöaurat pitäs kumminki hommata ni jäis keskivakotasaukset pois
(lue, EI OSAA KYNTÄÄ) ;D
Siipimalli sopii ainakin täällä kht hht maille hyvin, saa nättiä jälkeä nurmi ja sänkimailla. Ongelmiakin on pari, leikkurit ei tahdo kestää navoistaan (samaa oli sarkafiskarsseissa) ja takimmaisella siivellä on nivelestä poispotkimisongelmaa, eli lumpsahtaa koloistaan pois.
Ittelle tuli lavallinen varaosaa mukaan siihen viidensadan välirahahintaan (vaihdossa meni kolmesiipiset sarkafiskarssit), jouspakkaa, ojasta ja runkopalkkia, periaatteessa nelisiipisen osat mukaan.
Plussaan lisäisin kohtuulliset varaosakulut, mutta miten kauan 83 viimeksi tehtyä siipimallia saa varastosta?
Edit: Nämä ei muuten käy kaikkiin traktoreihin, jopa A3-sarjan valtroissa meinaa käydä tila ahtaaksi, jotta saisi aurat riittävän ylös eikä letkut tai muut komponentit ruttuuntuisi. Helpottaa jos käyttää vain perustyöntövartta, hydevarren kanssa on todella ahdasta. Jossain tynnyrikoppijontikassa tai sekurakoppi taavetissa voi tulla todella ahdasta, kun noihinhan on erikseen jossakin kohdassa testeissä puututtu, että ahdasta tietyillä koneilla kopin takana.
-
Hinta tuntuu aika suolaiselta, aurat on sentään jostain 80-luvulta, voi olla jopa 70-luvulta, jolloin nuo hydreininit valmistettiin tuolla kääntöpäällä.Itsellä on uudemmalla kääntöpäällä, hankittu 90-luvun alussa. Minulla leikkurit ovat kestäneet ihan hyvin, vieläkin laakerit priimakunnossa. Ei oikeastaan ole vaihdettu kuin kuluvia osia, vantaita, kärkiä ja maapuolia, kun on kivennäismaita, niin kuluvat.
-
1975-1983 on valmistettu tuota 3:s siipimallia joka nuissa auroissa.
-
Ei kverneihin vuodet vaikuta. Laitoin vastaaviin E 120 käännöllä neljännen siiven vaikka kääntiö on ennestään kulunut.
Sorvari otti 140 e ja keskitappi tuli uutta vastaavaksi. lisäksi sirtotappi uusi ja hahloon itse vähän kemppiä lisää.
Näin välykset lähti ja kynnöstä tulee priimaa. Vähän kääntösylinterin voimattomuutta pelkäsin, mutta hyvin jaksaa
kunhan ei savea laapi. Jos sylinteri rupee kureileen ehkä 300 e siihen isompi.
Itse en ole hitsiä auralle näyttänyt, paitsi joskus nuljaantuneelle pultinkannalle.
-
kääntö kestää kolmiteräisenä mutta ei neliteräsenä jouduttiin tekemään vankempi
-
On ollut 14 ja 16 tuumaiset nelisiipiset,ei ongelmia käännön kanssa.
-
Kyllä minulla tuo E120 kääntöpää on kestänyt 3-siipisellä ihan hyvin. Ainoa hama vuosien mittaan on ollut, että hydrauliletku meni sinne mutterin alle ja hajosi, sen jälkeen kyllä osasin pitää letkut oikeaa reittiä. Kaverillani meni siitä isosta kallistulesensäätö mutteri/männänvarsi-systeemistä jengat, oli kait liian vauhdikas kääntö ja löi liian lujaa mutterin päälle. Taitaa tuo kääntösyllinteri muttereineen löytyä jopa tarvikevaraosafirmoista, joten on "kulutustavaraa" 8)
-
Käytetään vanhaa aihetta hyväksi.
Kertokaas mitä noi ES4 jne. tarkoittaa. Mitkä on esim. Es4 ja Es80-160 erot?
Noita mallimerkintöjä kun tuntuu vähä joka merkillä olevan vaikka minkälaisia eikä oikeen mitään selityksiä löydy mistään...
-
Käytetään vanhaa aihetta hyväksi.
Kertokaas mitä noi ES4 jne. tarkoittaa. Mitkä on esim. Es4 ja Es80-160 erot?
Noita mallimerkintöjä kun tuntuu vähä joka merkillä olevan vaikka minkälaisia eikä oikeen mitään selityksiä löydy mistään...
ES4 ei ole virallinen mallimerkintä, vaan tarkoittanee 4 siipistä ES-sarjalaista. 80 on kai ojasväli, ja 160 on kääntöpään malli, tuo 160 on vetolaitteen etupuolella olevalla sylinterillä.
-
Nelisiipisenä eka runkopalkki saattaa katketa uudemmissa eka pala vahvistettu siis pulttirunkoisista
-
Mites tuommoset ab-mallin sarka-aurat? Pihassa 2kpl kyseisiä auroja 3-siipisenä ja ajatus ois tinata noista yhdet 5-siipiset. Kestääkö ja mistä kannattas vahvistaa? Varmaan ainaki se tuki kannattaa työntövarren korvakosta siirtää vähä taaemmas.
-
http://www.keltainenporssi.fi/search/maatalous/maanmuokkauslaitteet-ja-lisalaitteet/kverneland-ab-85-5/search.mec?pob_post_id=53942918&pob_action=show_post_images&pob_cat_id=10830&pob_image_id=975d32192949b99ebb3a1d6cac3a3c77&pob_browser_offset=&pob_view_language_id=fi#975d32192949b99ebb3a1d6cac3a3c77.jpg
Nuo näyttäs tehdyn juurikin hitsaamalla, eikä ylimääräsiä tukia näy.
Aika hurjan näkönen, mahtaako kestää. Mää aattelin kumminki niillä myös kyntää ja mieluummin usiamman vuojen.
-
Onko kummassakaan noista rungon päässä sitä liitospaikkaa lisäsiiville? Itse katkaisisin toisesta rungon ensimmäisen ja toisen siiven välistä, hitsaisin takapalaan vastaavan runkoliitoksen ja pulttaisin kiinni ehjään auraan (jos vain mahdollista).
-
Onko kummassakaan noista rungon päässä sitä liitospaikkaa lisäsiiville? Itse katkaisisin toisesta rungon ensimmäisen ja toisen siiven välistä, hitsaisin takapalaan vastaavan runkoliitoksen ja pulttaisin kiinni ehjään auraan (jos vain mahdollista).
Joo kummassakin on takapäässä se jatkopaikka. Näin minäki sitä suunnittelin. Lähipajan laaserilla sopivat palat ja reiät ja ne siihen jatkoon pulunpaskalla kiinni. "Alkuperäseen" ei tulis sitte hitsauksia ollenkaan.
-
Kumpi nyt on paree, Kverneland es 80-160 vai Överum Xcelsior Cx 490H?
-
Mites tuommoset ab-mallin sarka-aurat? Pihassa 2kpl kyseisiä auroja 3-siipisenä ja ajatus ois tinata noista yhdet 5-siipiset. Kestääkö ja mistä kannattas vahvistaa? Varmaan ainaki se tuki kannattaa työntövarren korvakosta siirtää vähä taaemmas.
Mulla on kanssa juurikin samanmoiset aurat. On kanssa kaksista 3siipisistä koottu 4siipisiks. Sen tuki raudan siinä päällä vaihdoin pidempään että sain kauempaa kannatuksen. Mulla olis kyllä tuossa vielä 2siipeä jäljellä ja se runkon pätkä. Kokosin ihan sähkölinnunpaskalla nuo. Mutta tokihan siistimmän saat sillä pultti hommalla :-[ On käynyt mielessä että laittais vielä yhden siiven mutta luulen että vetopään raudat alkaa irvistää :-\
-
Mites tuommoset ab-mallin sarka-aurat? Pihassa 2kpl kyseisiä auroja 3-siipisenä ja ajatus ois tinata noista yhdet 5-siipiset. Kestääkö ja mistä kannattas vahvistaa? Varmaan ainaki se tuki kannattaa työntövarren korvakosta siirtää vähä taaemmas.
Mulla on kanssa juurikin samanmoiset aurat. On kanssa kaksista 3siipisistä koottu 4siipisiks. Sen tuki raudan siinä päällä vaihdoin pidempään että sain kauempaa kannatuksen. Mulla olis kyllä tuossa vielä 2siipeä jäljellä ja se runkon pätkä. Kokosin ihan sähkölinnunpaskalla nuo. Mutta tokihan siistimmän saat sillä pultti hommalla :-[ On käynyt mielessä että laittais vielä yhden siiven mutta luulen että vetopään raudat alkaa irvistää :-\
Paljo noita näkyy olevan 5-siipiseksi muutetun. Mulla ku ei käyttökään oo kovin isoa nii kai se sen kestäs?
Jos sen tuen siirtää esim kolmosen ja nelosen väliin luulis vetopäänki pääsevän vähemmällä.
-
Mites tuommoset ab-mallin sarka-aurat? Pihassa 2kpl kyseisiä auroja 3-siipisenä ja ajatus ois tinata noista yhdet 5-siipiset. Kestääkö ja mistä kannattas vahvistaa? Varmaan ainaki se tuki kannattaa työntövarren korvakosta siirtää vähä taaemmas.
Mulla on kanssa juurikin samanmoiset aurat. On kanssa kaksista 3siipisistä koottu 4siipisiks. Sen tuki raudan siinä päällä vaihdoin pidempään että sain kauempaa kannatuksen. Mulla olis kyllä tuossa vielä 2siipeä jäljellä ja se runkon pätkä. Kokosin ihan sähkölinnunpaskalla nuo. Mutta tokihan siistimmän saat sillä pultti hommalla :-[ On käynyt mielessä että laittais vielä yhden siiven mutta luulen että vetopään raudat alkaa irvistää :-\
Paljo noita näkyy olevan 5-siipiseksi muutetun. Mulla ku ei käyttökään oo kovin isoa nii kai se sen kestäs?
Jos sen tuen siirtää esim kolmosen ja nelosen väliin luulis vetopäänki pääsevän vähemmällä.
Ja voishan sitä veto päätä hiukan modailla esim jostain kauhan huuliloevystä väsäilis hiukan korkeemman siitä. Niin sen tuen sais parempaan kulmaan. Voisihan siihen vetokarttuunkin hiukan lisätä rautaa. Ulkonäköhän tietysti muuttuu näillä konsteilla, mutta mulla ainakin nuo on työkaluja ei koriste esineitä.
-
Kumpi nyt on paree, Kverneland es 80-160 vai Överum Xcelsior Cx 490H?
-
Kumpi nyt on paree, Kverneland es 80-160 vai Överum Xcelsior Cx 490H?
1 ääni siniselle.
-
https://www.youtube.com/watch?v=nvgmPISiPb8
Sen voi näköjään lisäsiiven toteuttaa noinki.
-
Kovasti on pyörät lytyssä, 7 - siipinen Kverneland nostolaitepaluuaura ja
edessä vaakatasojyrsin, aika joutusaan tulee syysvehnämaata kyllä, niukat 8 km/h.
Lokkeja näkyy, eli matoja on, vaikka saattavatki vähä vinkasta päisteessä.
https://www.youtube.com/watch?v=GS0Fhje6Ziw
-SS-
-
Kovasti on pyörät lytyssä, 7 - siipinen Kverneland nostolaitepaluuaura ja
edessä vaakatasojyrsin, aika joutusaan tulee syysvehnämaata kyllä, niukat 8 km/h.
Lokkeja näkyy, eli matoja on, vaikka saattavatki vähä vinkasta päisteessä.
https://www.youtube.com/watch?v=GS0Fhje6Ziw
-SS-
Eipä paljoa jäänyt enää varaa etteikö olisi jo vannekin maahan saakka painunut. On kyllä melkoisen tehokasta muokkausta ja hyvän näköinen työnjälki.
-
Kovasti on pyörät lytyssä, 7 - siipinen Kverneland nostolaitepaluuaura ja
edessä vaakatasojyrsin, aika joutusaan tulee syysvehnämaata kyllä, niukat 8 km/h.
Lokkeja näkyy, eli matoja on, vaikka saattavatki vähä vinkasta päisteessä.
https://www.youtube.com/watch?v=GS0Fhje6Ziw
-SS-
Eipä paljoa jäänyt enää varaa etteikö olisi jo vannekin maahan saakka painunut. On kyllä melkoisen tehokasta muokkausta ja hyvän näköinen työnjälki.
Ei
Joo ja varalta on vannepainotkin takana jos ei tarpeeksi linttaa.. No tartteehan tommonen jo pitoakin.
-
miten, ei noita 5 siipisiä ole jo puolhinattavana ja kuulema net on oivia jopa pienile pelloille?