Agronet
Keskusteluaiheet => Yleistä maa- ja metsätaloudesta => Aiheen aloitti: SKN - 07.10.13 - klo:21:36
-
Voiko pakun ostaa maatilan kalustoon? Eli auto on "Firman" nimissä ja sillä ajetaan vaan maatilan ajoa?
-
Voi
-
Voi
Pitääkö ostaa ALV-kelpoinen ja miten kauppahinta ilmotetaan verotuksessa eli millä klapulla?
-
Voi olla myös alv 0% ja ostohinta kategoriaan "kaluston hankinta".
-
Täällä varmaan kovempiakin kirjanpidon ammattilaisia kuin minä, mutta minun oppien mukaan jos alvi vähennetään, autolla ei saa ajaa metriäkään yksityisajoa. Tässä saattaa olla jotain "tulkintaeroja", mutta jos joku valittaa tai riitauttaa asian. Tästä löytyy käsittääkseni ihan oikeuden ennakkopäätöksiä jo eri oikeusasteista. Tästä syystä suosittelisin laittamaan alvinkin hankintamenoon, jos alvillinen, mutta voit selvittää asian verotoimistolta ja sieltäkin sellaiselta henkilöltä joka ymmärtää asian ja tietää. Tässä saattaa tehdä kalliin kirjanpitovirheen. Tämä koskee kaikkia yrityskäyttöön ostettuja autoja, toki omistajat saattavat noudattaa tätä hyvin vapaasti tulkiten, mutta jos asiasta tulee jotain ongelmaa, niin näin menee todennäköisesti. Monin paikoin on alettu vaatia myös ajopäiväkirjaa, vaikka täysin yrityskäytössä, sitä en tiedä miten sitä jaksetaan sitten täyttää.
Lainaus tilipalvelu Liukon sivulta:
Autokulujen arvonlisäverojen vähentäminen ei ole aivan yksiselitteinen juttu. Ensimmäinen sääntö on, että henkilöautojen tai kaksikäyttöautojen kuluihin sisältyvää arvonlisäveroa ei saa vähentää koskaan. Mikäli kyseessä on kuitenkin N1-luokkaan kuuluva auto, joka on varustettu vain kuljettajan vieressä sijaitsevilla istumapaikoilla(linkki tarkemman määrittelyn sisältävälle verohallinnon sivulle löytyy linkki-listalta) arvonlisäveron saa vähentää, mutta vain elinkeinotoiminnan ajojen osalta. Eli käytännössä mikäli auto on kirjanpidossa niin kuluista pitää pystyä erottamaan yksityiskäytön osuus pois kuukausittain, jotta arvonlisävero tulee vähennetyksi oikein eli vain elinkeinotoiminnan ajojen osuudesta. Jälleen, ajopäiväkirjan jatkuva pitäminen on oleellisen tärkeää.
Tässä verottajan "yksiselitteinen ohje", joka on kyllä hivenen erilainen, kuin mitä minulle on opetettu ja näyttäisi että ALV ei olekaan yksipenkkirivisien pakettiautojen kohdalla yhtä jyrkkä kuin muiden. Alv voidaan vähentää käytön suhteen.
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_ohjeet/Kaksikayttoautot_arvonlisaverotuksessa%2810135%29
-
Käsittääkseni Loimaan verottaja on suht yhteistyö- ja keskustelukykyinen. Parhaimman tiedon taitaisit saada sieltä suoraan kysymällä. Oma pakettiauto on täysin kalustossa ja kaikki sen kunnossapito ym. kulut ovat menoissa. Toistaiseksi ilman ajopäiväkirjaa, koska omistuksessa ja käytössä myös henkilöauto eikä ainakaan vielä ole tarvetta eritellä autonkäyttökuluja eri tulolähteille.
Tulkinta saattaa riippua hieman myös autoista. Nykyään varsinkin avolavat on tehty ennemmin ihmisten kuin tavaroiden kuljettamista varten. Jos paku on oikein hyvä ja mukava eikä sitä tarvita esim. koneurakoinnissa henkilökuljeukseen ja henkiöauto nippa nappa ajokelpoinen, saattaa verottaja olla paljon kiinnostuneempi pakettiauton todellisesta käytöstä kuin silloin, jos autot ovat tasaveroiset käytettävyydeltään.
-
Voi sen panna maatilan kalustoon ja poistaa verotuksesta, mutta jos ei ole toista autoa, niin yksityisajoista täytyy pitää ajopäiväkirjaa :(
Tai sitten tilan ajoista, sen voi tehdä kumminpäin vain ;)
-
Tosiaankin kannattaa ostaa mahdollisimman kallis alvillinen auto ja ilmoitella siitä yksityisajoja
-
Tosiaankin kannattaa ostaa mahdollisimman kallis alvillinen auto ja ilmoitella siitä yksityisajoja
Jos on halpa auto, kannattaa toimia toisinpäin 8)
-
Btw ajoista yli 50% pitää olla maatalouden, muuten ei kuulu kalustoon. :(
-
ajon alkuperäinen tarkoitus ratkaisee onko ajo yksityisajoa vai verotukseen kelpaavaa maatalousajoa. "jos lähdet hakemaan rehusäkkiä ja keksit että haet kossupullon alkosta." tuo menee verotukseen ja on maatilan ajoa, mutta jos olet"menossa alkoon hakemaan kossupulloa ja muistat että haenkin rehusäkin samalla." niin tuo ei mene verotukseen.
-
aina sitä on kotterolla liikkeelle lähtiessä asiaa rojupuotiin mutta siinä sivussa voi tarvita poiketa myös puotin puolessakin.... toi hilu on jo niiiin vanha että silläpä ei kukaan täysjärkine ajele *****a yhtään kilsaa... joten jäänpä kotio! verottaja kyllä kysyny yksityiskäytöstä että montako kymppiä? vastaukseks kelpas viime vuonna; laita viis!
-
Kannattaa miettiä tuo kalustoon vieminen tarkkaan. Helppoahan se on; voi vähentää alvin heti kokonaan ja veroton hinta konepoistoina (max 25% menojäännöksestä). Eikä tarvii ajoppäiväkirjaa kun pelkästään työajoa.
Tein aikanaan näin uudelle autolle ja olen hävinnyt jo tuhansia euroja. Jos olisin vähentänyt verotuksessa kilometrikorvauksen (0,35-0,42€/km) koko tältä ajalta, olisin voittanut tonneja kalustoon verrattuna. Auto on nyt vanha ja hyväkuntoinen, vähennyksiä 2500€/vuosi kalustossa. Kilometripohjaisena vähennys olisi esim. 15000km * 0,42€/km = 6300€/vuosi. Jos vain työajoa ei ajopäiväkirjaa. Kilometrikorvauksia yritettiin jo lailla muuttaa mutta säilyivät vielä.
No tuli ostettua toinenkin työauto, vanha paku, jonka kunnostin viimesen päälle ja vähennän kilometrit. Melkein tienaa ajaessa.
-
ajon alkuperäinen tarkoitus ratkaisee onko ajo yksityisajoa vai verotukseen kelpaavaa maatalousajoa. "jos lähdet hakemaan rehusäkkiä ja keksit että haet kossupullon alkosta." tuo menee verotukseen ja on maatilan ajoa, mutta jos olet"menossa alkoon hakemaan kossupulloa ja muistat että haenkin rehusäkin samalla." niin tuo ei mene verotukseen.
Mutta toi kossu menee lehmälle poikimisenyhteydes piristeeksi,samoin paketti kahvia 8)
-
ajon alkuperäinen tarkoitus ratkaisee onko ajo yksityisajoa vai verotukseen kelpaavaa maatalousajoa. "jos lähdet hakemaan rehusäkkiä ja keksit että haet kossupullon alkosta." tuo menee verotukseen ja on maatilan ajoa, mutta jos olet"menossa alkoon hakemaan kossupulloa ja muistat että haenkin rehusäkin samalla." niin tuo ei mene verotukseen.
Mutta toi kossu menee lehmälle poikimisenyhteydes piristeeksi,samoin paketti kahvia 8)
Kyllä se kossu kannatta hankkia Tallinnasta jos meinaa saada suuremman hyödyn ja parilta päivältä päivärahat