Agronet
Keskusteluaiheet => Yleistä maa- ja metsätaloudesta => Aiheen aloitti: Peurajussi - 27.09.13 - klo:15:03
-
Millaisia ratkaisuja raatilaisilla on maatalouden kevyemmässä ajossa? Onko auto kalustossa? Itsellä tulee ajoa 15-25 tkm vuodessa, josta liki puolet maataloudesta - vois tulla enemmänkin kuin puolet. Auto yksityinen ja epäkäytännöllinen. Lähinnä verotuksellisessa mielessä kiinnostaa, ei niinkään merkki ja malli.. :P
Jos hankkii vaikka vanhan alvillisen pakun kalustoon, meneekö paperimielessä hankalaksi jos samalla pelillä tehdään myös muut ajot?
-
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Elinkeinoverotus/Verohallinnon_yhtenaistamisohjeet_vuodel(25909)#4.1Ertvhennyksetjamenojenkorjausert_
kohdasta 4.1.1.1
-
No mulla on oma auto ja "laskutan" tavallaan maatalouden ajot, eli vähennän ne verotuksessa.
Joka vuosi on ollut verottajan kanssa pientä kädenvääntöä ajoista, ajopäiväkirjaa täytyy pitää, mikään muu luotettava selvitys ei oikein kelpaa, ennen kelpasi ;)
Se vaan menee vaikeeksi, jos ajoista yli puolet on maatalouden ajoja, mutta näin tähän asti menty, ehkä muutan systeemin toisinpäin, pitää nyt miettiä 8)
-
tarviiko pitää ajopäiväkirjaa jos ajoneuvo on 100% pelkästään maatalousajossa, ts. yksityiskäyttöön eri pirssit?
-
Täällä on yksipuolinen sopimus verottajan kanssa siitä että pakulla tehty ajo on aina maatalousajoa, ja henkilöautolla tehty yksityisajoa. Hiukan suorastaan tuleee takkiin tällä diilillä jos ei ota huomioon kirjanpitokustannuksia.
Ja Herpertti, verottaja ei juuri koskaan kyseenalaista kakkoslomaketta mutta henk. koht. verotukseen on aina puuttumassa. Näin ollen auton siirtäminen maatalouskalustoksi vähentäisi luultavasti selvittämisen tarvetta aika paljon.
-
Täällä on yksipuolinen sopimus verottajan kanssa siitä että pakulla tehty ajo on aina maatalousajoa, ja henkilöautolla tehty yksityisajoa. Hiukan suorastaan tuleee takkiin tällä diilillä jos ei ota huomioon kirjanpitokustannuksia.
Ja Herpertti, verottaja ei juuri koskaan kyseenalaista kakkoslomaketta mutta henk. koht. verotukseen on aina puuttumassa. Näin ollen auton siirtäminen maatalouskalustoksi vähentäisi luultavasti selvittämisen tarvetta aika paljon.
Varmaan näin on, pakuni vaan on niin vanha, että tienaan sillä paremmin vähentämällä ajetut kilometrit, varmaan kuvio muuttuu kun auto menee vaihtoon 8)
-
"Auto kuuluu maatalouden tulolähteeseen, mikäli maatalouden ajoa on yli 50 % kokonaisajomäärästä. "
Mitenköhän verottaja suhtautuisi jos ostaisin 0,5 M€ italialaisen punaisen urheiluauton, ja ajopäiväkirja osoittaisi aukottomasti että sillä tosiaan ajetaan pääasiassa maatalousajoa? ::)
-
"Auto kuuluu maatalouden tulolähteeseen, mikäli maatalouden ajoa on yli 50 % kokonaisajomäärästä. "
Mitenköhän verottaja suhtautuisi jos ostaisin 0,5 M€ italialaisen punaisen urheiluauton, ja ajopäiväkirja osoittaisi aukottomasti että sillä tosiaan ajetaan pääasiassa maatalousajoa? ::)
Jos sulla olis massia ostaa se Ferrari/Lambo, sää et nakkasi paskaakaan jostain kilometrikorvauksista. 8)
-
"Auto kuuluu maatalouden tulolähteeseen, mikäli maatalouden ajoa on yli 50 % kokonaisajomäärästä. "
Mitenköhän verottaja suhtautuisi jos ostaisin 0,5 M€ italialaisen punaisen urheiluauton, ja ajopäiväkirja osoittaisi aukottomasti että sillä tosiaan ajetaan pääasiassa maatalousajoa? ::)
Jos sulla olis massia ostaa se Ferrari/Lambo, sää et nakkasi paskaakaan jostain kilometrikorvauksista. 8)
;D ;D ;D ;D
-
"Auto kuuluu maatalouden tulolähteeseen, mikäli maatalouden ajoa on yli 50 % kokonaisajomäärästä. "
Mitenköhän verottaja suhtautuisi jos ostaisin 0,5 M€ italialaisen punaisen urheiluauton, ja ajopäiväkirja osoittaisi aukottomasti että sillä tosiaan ajetaan pääasiassa maatalousajoa? ::)
Jos sulla olis massia ostaa se Ferrari/Lambo, sää et nakkasi paskaakaan jostain kilometrikorvauksista. 8)
Se muuten näillä oikeasti rikkailla nämä luksus autot ja veneet on jonkun yhtiön omistuksessa ja kaikki pirun poistot tehdään.
Jos ei peliä muuten saada vähennyskelpoiseksi, niin perusteteen koko liikeidea sen ympärille.
Esim. Laakkosen paatti
http://www.starofsaimaa.fi/ (http://www.starofsaimaa.fi/)
-
Helpoin on hommata maatalouteen oma ja yksityistalouteen oma bilikka. Maatalousauton kulut kaikki suoraan vähennyksiin ja auyon ostosta alvit kokonaan pois. Jos verottaja pyytää ajoista selvitystä niin ainakin Järvenpään toimiston alueella riittää että yksityisajot on ajettu yksityisautolla ja maatalousajot maatalousautolla. Ei tarvii pitää päiväkirjaa.
-
Meillä on 4wd pickup maatalouskalustoa ja henkilöauto erikseen.
Pickupin kaikki kulut menee maatalouteen. Joskus olen jonkun sata kilometria laittanut yksityisajoihin sekä metsätalouteen. Yleensä en.
H-auton kilometrejä ei laiteta maatalouteen.
Verotuksellisesti olisi edullisempaa ajaa pickupilla yksityisajoa enemmän ja korjata se verotukseen sekä ajaa maatalousajoja h-autolla. Mutta yksinkertaisempaa erikseen eikä ole ajopäiväkirjoja kyselty.