Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: bdr-529 - 20.09.13 - klo:18:12
-
Minkäslaista käyttöä ootta keksiny etunostolaitteelle ja voimanulosotolle?
-
Minkäslaista käyttöä ootta keksiny etunostolaitteelle ja voimanulosotolle?
Kaksi klapikonetta samaan traktoriin, ei sillä varmaan muuta tarkoitusta ole ollut alunperinkään.
-
Voi nostaa etupäästä ja ottaa voimaa ulos
-
Ton puoliperhosen kans melko välttämättömiä ja Kesantoja väliin sillai, että kolmimetrinen nobiili edes ja ketjumerska takana, jolla voi ajella reunat ja ojanpäälliset samalla ja sitte edukas kylvökoneyhdistelmä, ku edes vanha ylön viska kauroja huiskimassa ja takana grassmasteri multaa kauroja ja kylvää heinänsiemenet ja työleveys 6 metriä :)
Ens talvena vois koittaa perälevyä miten toimii alueaurana etunostolaittees..
Jollakulla ollu takakuormain edessä etukuormaajan virkaa toimittamassa..
Joku hydepumppupaketti olis kans helppo laittaa etunostolaitteeseen..
Nokkapaino etunostolaittees kans melko tehokas ku paino aika edessä..
Yhellä lieteiskuryhmällä oli vesisäiliö ja painepesuri nokalla, aika paljo viihtysämpää selvittää tukoksia ja tehdä remontteja pikku pesumahdollisuudella..
-
Ens talvena vois koittaa perälevyä miten toimii alueaurana etunostolaittees..
Hyvä idea.
-
Puoliperhosta varten mullakin hankittu. Perälevy on pahimmilla mailla ollut etupainona kynnössä. Keväällä levittelin maavalleja levy edessä ja vaakatasojyrsin perässä. Äestyksessä on ollut peräkauha kiviä varten. Nostolaitesovitteista polttoöljysäiliötä on kuskattu erityisesti jurtinnostopelloille.
-
Kun on etunostolaite ja etukuormaaja samassa koneessa, niin mitä näillä tehdään?
-
Kun on etunostolaite ja etukuormaaja samassa koneessa, niin mitä näillä tehdään?
aurataan, niitetään, kannetaan ruiskun lisäsäiliötä ym. tosin näihin tarttee olla oikea, rungollinen traktori
-
Etu-PTO koneet:
- lannoitteenlevitin (= kylvökone)
- kesantomurska 3m ja takana 2m piennarmurska
muut:
- kultivaattori
- höylä-äes
- takalana (hydr. käännöt)
- eurosovite tai "takakuormain" eurolla ,jolloin siihen saa avoharjan,
kauhat, paalipihdit, kivitalikko ja suursäkkinostin.
-
Kun on etunostolaite ja etukuormaaja samassa koneessa, niin mitä näillä tehdään?
aurataan, niitetään
Todennäköisesti vielä yhtä aikaa.
-
Kun on etunostolaite ja etukuormaaja samassa koneessa, niin mitä näillä tehdään?
aurataan, niitetään
Todennäköisesti vielä yhtä aikaa.
Tykkää ;)
-Etupainot näppärä laittaa paikoilleen..
-Etuniittokone
-etuauratkin tuli värkättyä,, nyt vois jo korottaa panoksia ja tehä ne jostain kääntö auroista..
-eurosovite ja tuplavaippanen Songen sylinteri-> paljo kauhoja yms...
ja helppo siirtää koneita halliin talveksi kun mukavempi ottaa koneita kyytiin pesupaikalta etuperin ja helppo viedä suuliin...
varsinkin toi mutainten siirto näppärää tuolla pitkällä työntövarrella.
-
Vaakatasojyrsin eteen ja maestro taakse.
Mul olis myynnis hyvä jyrsin.
-
En omista etunostolaitetta mutta oon aina kuvitellu sen olevan monipuolisempi ku etukuormaajan. Keskieuroopassa taitaa ollakkin yleisempi ku kuormaaja. Suomalaiset isännät on vaan tottunu tuijottaan maisemia kuikken aisojen välistä, ei siinä paljo uutta pysty oppimaan...
-
Aika monta etunostolaitteella varustettua traktoria täälläpäin liikkuu ja yleensä painoa kuskaavat sillä tai ei mitään... Meleko kallis etupaino.. ::) Etunostolaite ei sentään haittaa traktorin normaalia käyttöä kuten kourakuormain takasillassa. Etukuormain kuitenkin monipuolisin.
-
Toistaiseksi on ainoastaan lautasmuokkain etunostolaitteeseen. Se käytössä kylvökoneen ja takanostolaite kultivaattorin parina.
-
Aika monta etunostolaitteella varustettua traktoria täälläpäin liikkuu ja yleensä painoa kuskaavat sillä tai ei mitään... Meleko kallis etupaino.. ::) Etunostolaite ei sentään haittaa traktorin normaalia käyttöä kuten kourakuormain takasillassa. Etukuormain kuitenkin monipuolisin.
Kyllähän etukuormain kaikkein eniten haittaa traktorin normaalia käyttöä.
-
Aika monta etunostolaitteella varustettua traktoria täälläpäin liikkuu ja yleensä painoa kuskaavat sillä tai ei mitään... Meleko kallis etupaino.. ::) Etunostolaite ei sentään haittaa traktorin normaalia käyttöä kuten kourakuormain takasillassa. Etukuormain kuitenkin monipuolisin.
Kyllähän etukuormain kaikkein eniten haittaa traktorin normaalia käyttöä.
Nyt ei kyllä ymmärrä, että miten etukuormaaja haittaa normaalikäyttöä? :o Hieman näkyvyyttä tietysti eteenpäin lähinnä alaviistoon.
Kourakuormain vehkeestä ei sen sijaan näe eteenpäin eikä taakse päin ja takalasia ei saa auki ja se on aina öljyssä. Vetokoukulle ei näe. Matalaan rakennukseen ei mahdu. Hytissä vivut vie paljon tilaa. Tyokoneita on hankala kytkeä ja osaa ei edes voi käyttää.
-
Ruiskun lisäsäiliö, niittomurskain, happosäiliö, piensiemenlevitin, paalipiikki. Jyrsintä pitäisi kokeilla ja auratkin kiinnostaisi eteen.
-
Vaikka hankmo kiinni ja sitte peruuttelemaan pellolle.
-
Aika monta etunostolaitteella varustettua traktoria täälläpäin liikkuu ja yleensä painoa kuskaavat sillä tai ei mitään... Meleko kallis etupaino.. ::) Etunostolaite ei sentään haittaa traktorin normaalia käyttöä kuten kourakuormain takasillassa. Etukuormain kuitenkin monipuolisin.
Kourakuormain vehkeestä ei sen sijaan näe eteenpäin eikä taakse päin ja takalasia ei saa auki ja se on aina öljyssä. Vetokoukulle ei näe. Matalaan rakennukseen ei mahdu. Hytissä vivut vie paljon tilaa. Tyokoneita on hankala kytkeä ja osaa ei edes voi käyttää.
Eikö sulla oo rahaa ostaa omaa kourakuormaajaa runkosovitteilla vai mistä tuo valtava narina johtuu?
Miksi sieltä ei näe eteenpäin? Puomituki+koura peittävät mielestäni vähemmän kuin ek.
Takalasi öljyssä? Ei tainnu olla kuormaajan vika paremmin saamattoman isännän.
Hytti ei ainakaan mulla kärsi tilanpuutteesta, ainakaan esiohjauskahvojen takia. Kätevästi kääntyvät sivuun.
Muut sun selitykset saatan pitkin hampain ja tietyin varauksin hyväksyä... ;D
-
Ens talvena vois koittaa perälevyä miten toimii alueaurana etunostolaittees..
Hyvä idea.
Perälevy keulapainona kyntäessä, samalla voi tasoittaa päistevaot :) Toki nelosvaltran lyhyt akseliväli tekee yhdistelmästä kiikkulaudan...
-
Vaakatasojyrsin eteen ja maestro taakse.
Mul olis myynnis hyvä jyrsin.
Huom. ei kaupallisia viestejä.
Entäs lumilinko?
-
Tekasin etukuormaajan turpakappaleesta etunostolaitteeseen välikappaleen, eli kaikki ek värkit käy keulaan, lumiaura, puskulevy, kivitalikko yms yms.
Sylinterein varustettu lana talvella penkkojen puskemisessa kätevä. Kärrynvedon aikaan punttisarja nostolaitteessa kiinni.
Minäkin aattelin kun käytetyn koneen mukana tuli etunostolaite, että ee tuota tarvii kyll mihinkään. Nyt en antas pois. 8)
-
Talvella u-aura, kesällä painava puskulevy (jousitettuna ku on ne kaasupallot) nokkapainona ja sisu kuormain eurosovitteen kanssa jos tartteis... Keväisin on sitten avoharja ollut myös.. Saa tuotua laitteita nostolaite laitteita kaksi kerrallaan ;D http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=16801
-
En Ymmärrä että miksi suomessa varsinkaan ei keulassa käytetä mitään muokkareita juuri ollenkaan.
Meillä ei oo ollu eikä ole nytkään yhdessäkään traktorissa etunostolaitteita.
-
Kun ei ole kääntyvää penkkiä niin voisko sen kourakuormaajan tällätä etunostolaitteeseen ja sitten joku puunkaatovärkki siihen...
-
Kun ei ole kääntyvää penkkiä niin voisko sen kourakuormaajan tällätä etunostolaitteeseen ja sitten joku puunkaatovärkki siihen...
Taisi olla Patu joku vuosi sitten Hankkijan mainoksissa tuolla konseptilla.
Vai olisiko ollut sovitteilla suoraan nokalla, no nokalla joka tapauksessa.
-
En Ymmärrä että miksi suomessa varsinkaan ei keulassa käytetä mitään muokkareita juuri ollenkaan.
Meillä ei oo ollu eikä ole nytkään yhdessäkään traktorissa etunostolaitteita.
Mahtaisiko yksi syy olla että ei haluta ajaaa sen juuri muokatun ja "raa-an" man päällä. Siksi ehkä muokkarit enemminkin perässä.
-
Meillä oli ostettaessa uudehkossa Deutzissa etunostolaite paikallaan (lähes käyttämätön). Niittohommat tuli ekana mieleen, mutta voimanoton puute ja tarve etu ja taka niittomurskaimen hankinnasta sai jäitä hattuun. Ekan syksyn se siinä mukana kulki ja jonain heikkona hetkenä kokeiltiin jopa takakuormainta siihen, eikä paljon turhempaa kokeilua tuu nyt mieleen. Päätettin laittaa etukuormain tähänkin koneeseen ja samalla myytiin se etunostolaite pois 3500€ hintaan ja sen tilalle tuli koneen mukana seurannut etupainoteline. Etukuormain huomattavasti hyödyllisempi ja monikäyttöisempi ainakin meillä.
-
Kätevä mennä metsään (n5km päässä) tekee polttopuita, nappaa hakki keulaan ja kärry perään. Ei oo voa edessä mutta äkkiä sen pudottaa pinon viereen ja kärry irti ja takavoa on vapaa. Kauimaisille lohkoille menen nostolaite kylvökone edessä ja täyttövaunu taakse. Siinä menee aikaa pulata irti ja kiinni, mutta ei tarvi ajaa niin paljon. Etupainot helppo napata mukaan jos tarvii. Nyt on takalana edessä ja salaojaaura takana. Ensimäisen vedon kokkareet saa lanattua sivuun, tulee tasaisempi varsinainen putkenlasku. Lumiaura talvisin. Joka kevät olen haaveilut kivitalikosta äestäessä.
Suurin este käytää etunostolaite on Kotimaisten koneiteen hyvin laaja käsitys kakkos kategoriasata. Ainoa edellämainitusta hettämällä on VM takalana. Hakki sirkkeliin hitsasin tarpeeks pitkä 28mm tanko että tuli tarpeeks levee. Tume, toinen saa harukojen väliin, toinen puoli saa kiinni ylipitkällä tapilla.
-
En kyllä ymmmärrä ihmisiä jotka eivät saa etukuormaajaa irti traktorista, vaikka ei käyttöä ole. Otan yleeensä kuormaajan irti, jos on enempi peltoajoa tiedossa, vaikka illalla pitää taas apekärryä lastata. Tietysti myös silloin, kun on etunostolaitteet käytössä. Irroitukseen ei saa kahta minuuttia enempää menemään.
-
En kyllä ymmmärrä ihmisiä jotka eivät saa etukuormaajaa irti traktorista, vaikka ei käyttöä ole. Otan yleeensä kuormaajan irti, jos on enempi peltoajoa tiedossa, vaikka illalla pitää taas apekärryä lastata. Tietysti myös silloin, kun on etunostolaitteet käytössä. Irroitukseen ei saa kahta minuuttia enempää menemään.
Mää en sit taas käsitä miks ne aisat pitäis irrottaa.. Jonnikasta irrotettiin keväisin kun siinä oli väljä quicke nokalla eikä ollut jousia kuin penkissä niin oli keväthommat mukavampi tehdä... Mutta sen jälkeen kun tuli uudempi jonnikka jossa on akselissa ja kuormaajassa jousitus niin ei tulis mieleenkään ottaa aisoja pois kun niitä kuitenkin tarvii vähän väliä..
-
En kyllä ymmmärrä ihmisiä jotka eivät saa etukuormaajaa irti traktorista, vaikka ei käyttöä ole. Otan yleeensä kuormaajan irti, jos on enempi peltoajoa tiedossa, vaikka illalla pitää taas apekärryä lastata. Tietysti myös silloin, kun on etunostolaitteet käytössä. Irroitukseen ei saa kahta minuuttia enempää menemään.
Mää en sit taas käsitä miks ne aisat pitäis irrottaa.. Jonnikasta irrotettiin keväisin kun siinä oli väljä quicke nokalla eikä ollut jousia kuin penkissä niin oli keväthommat mukavampi tehdä... Mutta sen jälkeen kun tuli uudempi jonnikka jossa on akselissa ja kuormaajassa jousitus niin ei tulis mieleenkään ottaa aisoja pois kun niitä kuitenkin tarvii vähän väliä..
Mää taas oon ottanu kylvötraktorista kuormaajan poikkeen siks aikaa kun kylvän: Näkyväisyys lisääntyy, mutta ennenkaikkea käännköset on tiukempia kun ei ole liikaa painoa nokalla, tai ainakin niin haluan ajatella.... Muulloin ei ole ollut tarvetta nokkaa kevittää, päin vastoin, neloskone jossa voimaa n. 120 hp on monasti hyvä olla nokalla painoa, jotta saa vetoa etupäähän. Ja on muuten lyhyt kone mukavampi ajaa maantielläkin kuormaajan kanssa jossa joustot......ei tölkötä eikä lonksuttele.
-
En kyllä ymmmärrä ihmisiä jotka eivät saa etukuormaajaa irti traktorista, vaikka ei käyttöä ole. Otan yleeensä kuormaajan irti, jos on enempi peltoajoa tiedossa, vaikka illalla pitää taas apekärryä lastata. Tietysti myös silloin, kun on etunostolaitteet käytössä. Irroitukseen ei saa kahta minuuttia enempää menemään.
Mää en sit taas käsitä miks ne aisat pitäis irrottaa.. Jonnikasta irrotettiin keväisin kun siinä oli väljä quicke nokalla eikä ollut jousia kuin penkissä niin oli keväthommat mukavampi tehdä... Mutta sen jälkeen kun tuli uudempi jonnikka jossa on akselissa ja kuormaajassa jousitus niin ei tulis mieleenkään ottaa aisoja pois kun niitä kuitenkin tarvii vähän väliä..
Traktorin keventäminen parantaa satotasoa.
-
En kyllä ymmmärrä ihmisiä jotka eivät saa etukuormaajaa irti traktorista, vaikka ei käyttöä ole. Otan yleeensä kuormaajan irti, jos on enempi peltoajoa tiedossa, vaikka illalla pitää taas apekärryä lastata. Tietysti myös silloin, kun on etunostolaitteet käytössä. Irroitukseen ei saa kahta minuuttia enempää menemään.
Mää en sit taas käsitä miks ne aisat pitäis irrottaa.. Jonnikasta irrotettiin keväisin kun siinä oli väljä quicke nokalla eikä ollut jousia kuin penkissä niin oli keväthommat mukavampi tehdä... Mutta sen jälkeen kun tuli uudempi jonnikka jossa on akselissa ja kuormaajassa jousitus niin ei tulis mieleenkään ottaa aisoja pois kun niitä kuitenkin tarvii vähän väliä..
Traktorin keventäminen parantaa satotasoa.
Tuleeko montakin tonnia enemmän hehtaarilta ;D
-
Puskulevy tai kivitaikko peltohommissa mukana. Levyllä tulee työnneltyä möykkyjä tasasemmaksi ja kiviä pois haitolta. Kylväissä aina taikko tai kauha että saa kivet samalla pois.
-
Ilman ei pärjää. Kätevä pehmeällä nevaraiviolla johon ajoin kivennäismaata. Etulevyllä edellinen kuorma tasaiseksi ja kippaus. Ojanpenkkoja on myös kätevä vedellä tasaiseksi ei niskat rasitu.
-
En kyllä ymmmärrä ihmisiä jotka eivät saa etukuormaajaa irti traktorista, vaikka ei käyttöä ole. Otan yleeensä kuormaajan irti, jos on enempi peltoajoa tiedossa, vaikka illalla pitää taas apekärryä lastata. Tietysti myös silloin, kun on etunostolaitteet käytössä. Irroitukseen ei saa kahta minuuttia enempää menemään.
Nimenomaan pellolla sitä kuormaaja tarvisi, kivi/kanto helppo napata pois.. Pitäisi laittaa kuormaaja toiseenkin traktoriin, en. yhdessä koneessa eikä sillä kuormaajaa korvaa mitenkään.
-
Kaikki vaan ottamaan oppia eturivin tilasta!
ostetaan etukuormaajallinen traktori josta tietenkin otetaan kuormaaja kylvöajaksi pois. Ostetaan kippaava sovite, että saadaan etukuormaajan kivitalikko toimimaan etunostolaittees ;D murtola style farming...
-
En kyllä ymmmärrä ihmisiä jotka eivät saa etukuormaajaa irti traktorista, vaikka ei käyttöä ole. Otan yleeensä kuormaajan irti, jos on enempi peltoajoa tiedossa, vaikka illalla pitää taas apekärryä lastata. Tietysti myös silloin, kun on etunostolaitteet käytössä. Irroitukseen ei saa kahta minuuttia enempää menemään.
Nimenomaan pellolla sitä kuormaaja tarvisi, kivi/kanto helppo napata pois.. Pitäisi laittaa kuormaaja toiseenkin traktoriin, en. yhdessä koneessa eikä sillä kuormaajaa korvaa mitenkään.
Nämähän ovat täysin tapauskohtaisia. Mä olen joskus ottanut toukohommiin ek:n pois, joskus on ollut paikoillaan. Minun tapauksessani sillä ei juuri käyttöä niissä hommissa ole, kiviä ei ole ja kantoja vielä vähemmän :-). Lannoitteet sun muut nostellaan muulla näppärämmällä vehkeellä.
Sen verran laiska kyllä olen että en todellakaan joka päivä viitsisi ek:n irroitus/kiinnitys-sulkeisia harrastaa. Kerta viikkoon voin harkita :-) Tai sitten uusimpien pitää olla paljon helpompia laitella kuin tämmöinen jo kypsään ikään ehtinyt Kuikka.
Kerran kun en saanut tapinreikiä aivan kohdalleen, pistin sen tapin ohuemman kahvapään tapiksi, ja vähän vielä yritin temuta sitä hydrauliikalla ja työntämällä paremmin paikalleen. Lopputulos oli se että sen tapin kanssa meni puoli tuntia että sain sen sieltä vielä pois - se lattaa oleva kahva vääntyi M-kirjaimen muotoon sinne korvakkojen väliin ja tilanteen purkamiseen tarvittiin rautakanki, nuija ja polttoleikkuri :-| Voin mainita että silloin saattoi ohimenevästi käydä joitakin syntisiä sanoja mielessä.
Tyhmyydestä sakotettiin tälläkin kertaa.
-
a vääntyi M-kirjaimen muotoon sinne korvakkojen väliin ja tilanteen purkamiseen tarvittiin rautakanki, nuija ja polttoleikkuri :-
Kätevää: ei tarvinnu hakee kuin rautakanki ja polttoleikkuri paikalle....... ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Joskus harkinta kannattaa. 8) 8) 8) 8) 8)
-
Kätevää: ei tarvinnu hakee kuin rautakanki ja polttoleikkuri paikalle....... ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Joskus harkinta kannattaa. 8) 8) 8) 8) 8)
Ehkä sen olisi muutoinkin sieltä saanut, mutta mainitut työvälineet löytyivät kaikki 10 m säteeltä. Tai ajoin koneen kyllä ensin liiterin eteen lähemmäs.
Muuten olet erittäin oikeassa - tosin en osannut kuvitella etteikö se ohuempi rauta kestäisi sen verran liikutella tyhjää kuormainta :-(
Hieman samantapainen juttu kävi kaverille joka lainasi mun nostolaitepaalipiikkiäni, ja oli laittanut jonkun fillarin ohjaustangon tms ohutseinäisen putken siihen työntövarren tapiksi kun ei muuta löytänyt. Sekin oli todella hankala saada pois kun oli vääntynyt kampiakselin muotoon ja lyttyyn sinne työntövarren ja vastaavan haarukan väliin :-(( Tuota tapellessani muistui omakin moka hyvin mieleen....