Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Petri - 12.09.08 - klo:22:36
-
Pitäisi vielä syksyn aikana värkätä liukuovi (2 kertaa 3 metriä) ja jonkinlaiset rullat ja niille tietty kisko täytyisi laittaa. Muutamasta vanhasta pikkuovesta saisi mallia itsetehdylle, mutta näyttääpä olevan kaupan vartavasten ovea varten tehtyjä viritelmiä. Kannattaako (hinta/toimivuus) etsiä noita (ja mistä?) vaiko rakennella itse? Ja millainen - olisiko raatilaisilla asiallisia vihjeitä toteutukseen?
Petri
-
oon joskus värkkäilly sopivista laakereista itte mutta ei siinä taida tuntipalkoille päästä.
-
oon joskus värkkäilly sopivista laakereista itte mutta ei siinä taida tuntipalkoille päästä.
Taisi olla joku Tojotan jakopääremmin kiristystrissa kuin tehty tuohon paikkaan.
-
Kantsii hommata valmis paketti, kiskot, kannakkeet,laakerirullat, ym
tarvittavat tipenhöörit pakettina, on se vaan kevyt ja
kätevä käyttää jos enempi käyttöä, ja turvallinen,
ei pääse tippumaan vahingossa,, moni jäänyt kaatuvan
liukuoven alle, mallia kulmarauta & avorulla
ja semmonen kiskomalli ,missä alareunassa viisteet,
laakerikelkka liukuu kevyemmin.
-
Kantsii hommata valmis paketti, kiskot, kannakkeet,laakerirullat, ym
tarvittavat tipenhöörit pakettina, on se vaan kevyt ja
kätevä käyttää jos enempi käyttöä, ja turvallinen,
ei pääse tippumaan vahingossa,, moni jäänyt kaatuvan
liukuoven alle, mallia kulmarauta & avorulla
ja semmonen kiskomalli ,missä alareunassa viisteet,
laakerikelkka liukuu kevyemmin.
Kuka myy valmiita settejä ?
-
Kantsii hommata valmis paketti, kiskot, kannakkeet,laakerirullat, ym
tarvittavat tipenhöörit pakettina, on se vaan kevyt ja
kätevä käyttää jos enempi käyttöä, ja turvallinen,
ei pääse tippumaan vahingossa,, moni jäänyt kaatuvan
liukuoven alle, mallia kulmarauta & avorulla
ja semmonen kiskomalli ,missä alareunassa viisteet,
laakerikelkka liukuu kevyemmin.
helaformin rullasto ihan ylivoimanen siinä on just nuo viisteet ,pelaa kauan ja keveästi muttei sekään voita sähköovia
Kuka myy valmiita settejä ?
rautia,k-rauta ja agrimarket kaikki helaformia
-
www.helaform.fi/
-
http://www.bellusoy.com/index2.html
-
pienten ja yksittäisten ovien tilpehöörit kannatta melkeen pääsääntöösesti ostaa valmiina. ne toimii ja on yleensä vielä saanu sinkityksen niskaansa, on sitten toinen juttu kun tarvitaan isompia osia silloon kannattaa vaikka teettää valmiit osat jossain pikkupajalla vaikka viraapeli hommina ja kasata itte siinä teköö yleensä hyvän tilin.pakkaa vaan olla että jos hyvää yrittää niin se vaatii asiaan perehtymistä ja aikaa ,äkkiä polvella vääntelystä ei yleensä tuu muuta kun sanomista....
-
Ainakin oman Aki-hallin liukuovissa nyttää rullana toimivan ihan tavallinen molemmilta puolin suojttu kuulalaakeri, siis ulkokehä vierintäpintana. Vaan tiukka sovite, hieman lämmittää laakeria ja sitten vaan akseli kiinni ja jäähdyttyään pysyy kyllä paikallaan.
-
Helaformin liukuovet kulkevat kevyemmin kuin Akin liukuovet
-
Helaformin ala ohjaimet leluja. (-97)
-
Helaformin ala ohjaimet leluja. (-97)
Näin ovat.
-
Isojoen konehallin edustajaltakin pitäisi saada ko. tarvikkeet.
-
iv-liukulaite kans myy - ihan ok kamaa. Vähän ylimitoitettu laskelma tuli kun sanoin oven mitat niin tarjosivat muistaakseni 8 metrin kiskolle 8 kannaketta, on uudesta asti roikkunut ovi kiskoilla jotka ovat yhteensä kolmella kannakkeella kiinni :). Pitäis varmaan ainakin keskelle kiskoa vielä yksi per kisko ruuvata kiinni.
-
Isojoen konehallin edustajaltakin pitäisi saada ko. tarvikkeet.
saa jos tykkää voimistella
-
Pomo puu-halleissa ovet on panelia 50x50 rungolla. raskaathan nuo on (3x5m/kpl), mutta kevyesti liikkuu kiskolla. kisko taitaa olla 50x50 ja rullia on kolme per ovi.
-
Mulla on laakasiilon päässä kaksi liukuovea kooltaan 6x7 metriä. Runko on itse hitsattu 50x50x2 profiiliputkesta ja rullastoja on neljä ovea kohti. Pintaan on ruuvattu pelti itseporautuvilla ruuveilla. Suhtkoht kevyesti liikkuvat ja ovat pysyneet suorina. Liukukiskojen kannakkeita piti itse parantaa, sillä alkuperäiset olivat tosi surkeat, varsinkin kahden kiskon pidikkeet.
-
mulla on ovet panelista. aukko 4,3 m *6 m
runko jotain 25*50 mm rhs. ihan hyvät ovet muista sitten vaaan kun teet että painopiste on aikalailla rungon ulkopuolella joten rullastot sillepuolelle. samoin panelit pitää laittaa riittävän harvaan että kun ne turpoaa ettei ovi pullistu.
-
Nostetaas vanhaa aihetta.
Minkä paksuista paneelia olette käyttäneet ovissa? Riittäiskö 15 millinen sisäpaneeli?
Entäs sitten kaksiosaisen liukuoven alaohjuri/keskituki, joka jää keskelle ajoaukkoa. 6*5 aukossa tuulikuorma aikamoinen.
-
miksi paneli, ovi painaa ihansikana,aijoo helppo korjata kun unohtaa avata :P
-
Kaikki rakennukset on puuverhoiltuja, joten pelti ei sovi maisemaan.
-
Kaikki rakennukset on puuverhoiltuja, joten pelti ei sovi maisemaan.
Ei se peltiovi puurakennuksessa miltään pahalta näytä.
-
Minusta alaohjurin toimivuus on yhtä tärkeä kuin ylärissojenkin.
Ainakin IV:n paketin mukana tuleva, ohuesta pellistä pokattu u-kisko, on turhan hento isoihin oviin.
Mielestäni ovirunko kannattaa aina tehdä teräksestä (toisin kuin minä), vaikka sen puupaneelilla pintaisi. Joka en kyllä sitäkään suosittele. Puuovista tulee painavat ja puurungot taipuvat.
Omalla kohdalla on sattunut, että rakennuksen toiselta puolella on jäänyt ovi auki ja navakka tuuli on puhaltanut sieltä päin. Toisen sivun puurunkoinen ovi on pullistunut ulospäin, alareuna noussut, alaohjuri luiskahtanut pois urastaan ja lopulta koko ovi lepattanut lähes vaakasuorassa :(. Ylärissatkin piti sen jälkeen sepittää.
-
Kaikki rakennukset on puuverhoiltuja, joten pelti ei sovi maisemaan.
Ei se peltiovi puurakennuksessa miltään pahalta näytä.
Nykyisillä pelleillä puun ja pellin erottaa toisistaan vain muutaman metrin päästä, jos valitsee pellin värin ja profiilin sopivasti.
Entäs sitten kaksiosaisen liukuoven alaohjuri/keskituki, joka jää keskelle ajoaukkoa. 6*5 aukossa tuulikuorma aikamoinen.
Itsellä suurin piirtein vastaavan kokoisessa aukossa on seuraavanlainen ratkaisu: toisen oven alarungossa on vajaa 20 senttiä pitkä pätkä profiilia, joka menee toisen oven puolikkaan alarungon sisään. Oven alareunassa on salpa, jolla ovet on tuettu aukon keskeltä lattiaan.
-
Omalla kohdalla on sattunut, että rakennuksen toiselta puolella on jäänyt ovi auki ja navakka tuuli on puhaltanut sieltä päin. Toisen sivun puurunkoinen ovi on pullistunut ulospäin, alareuna noussut, alaohjuri luiskahtanut pois urastaan ja lopulta koko ovi lepattanut lähes vaakasuorassa :(. Ylärissatkin piti sen jälkeen sepittää.
Melkein kannattaisi jättää heppoiset ohjurit asentamatta ja kiinnittää ovien reunoihin kunnon haat, jotka pitävät oven paikoillaan. Onhan niistä tietysti vaivaa, mutta ainakin kestävät.
-
Weckmannin paketissa tuli jämyt alaohjurit, en kyllä enää hakoja kaipaa! Paneliovesta tulee ristuksen raskas, tee ennemmin pellistä putkirungolla.
-
ovien reunoihin kunnon haat, jotka pitävät oven paikoillaan
Kyllä, mutta kun ovia on tarkoitus avata ;D
Sama tosikkomaisemmin:
jos ei ole alaohjureita, saa olla varovainen, ettei raasta seinää, kun avaa/sulkee ovea. vaikutus tietysti riippuu seinästä, mutta ainakin pystyrimat lähtevät hyvin helposti irti ovella tönätessä.
ja pitäähän oven avautua reteellä ranneliikkeellä, eikä se saa kaivata mitään saattoväkeä matkalleen ;D
-
ovien reunoihin kunnon haat, jotka pitävät oven paikoillaan
jos ei ole alaohjureita, saa olla varovainen, ettei raasta seinää, kun avaa/sulkee ovea. vaikutus tietysti riippuu seinästä, mutta ainakin pystyrimat lähtevät hyvin helposti irti ovella tönätessä.
Mulla ei ole ovissa ohjureita ja tuo seinän kolhiintuminen on eliminoitu seinään ruuvatuilla huonekalupyörillä jotka vastaavat oven rungossa n. 1,5 metrin korkeudella olevaan vaakaputkeen.
-
Ainakin oman Aki-hallin liukuovissa nyttää rullana toimivan ihan tavallinen molemmilta puolin suojttu kuulalaakeri, siis ulkokehä vierintäpintana. Vaan tiukka sovite, hieman lämmittää laakeria ja sitten vaan akseli kiinni ja jäähdyttyään pysyy kyllä paikallaan.
Tavallisia laakereitahan nuo on. Ei niitä parane mennä lämmittelemään. Sopiva pätkä vedettyä akselia, laakerit siihen ja pieni "tyssäys" alasimen päällä vaikkapa taltalla tai järeällä pistepuikolla :) Eikä siinä välttämättä mitään neljää laakeria tarvita eikä hitsattua kierretankoa vaan latanpätkään reikä akselille ja toiseen päähän muutama reikä nauloille. Vaativassa kohteessa kannattaa vaihtaa laakereihin vedenkestävät rasvat, on kokemusta laakerien ruostumisesta :(
-
miksi paneli, ovi painaa ihansikana,aijoo helppo korjata kun unohtaa avata :P
Molemmilla materiaaleilla löytyy.
Putkirunkoisen (3,8x4 m) ja peltipintaisen oviparin toinen ollut jo hetken rutussa peräkärryn kulman jäljiltä. Korjaamista varten pakko ottaa alas, ja vaihettava runkoputkeen metrin pätkä. Pellit menevät vaihtoon läpeensä, koska aurinko on kauhduttanut 15 vuodessa melkoisesti.
Kokopuinen panelioviparit taitaa olla 2x5" rungolla (4x4 m), vanerilla kulmista tuetut. Ulkoverhouspaneeli UTV on napsittu noin 45 asteen kulmaan, joka jäykistää oven lopullisesti. Ainut kerta kun oven painosta olisi teoriassa voinut ollut riesaa, oli valmiina paikoilleen nostaessa.
Jos tähän olisi tullut sama kolhu kuin peltioveen, olisi selvitty ehkä vain naarmuilla panelissa ja runkopuun tukemisella jollain kulmaraudalla.
Puinen on tehdessä työläämpi, mutta tyylikkäämpi ja helpompi huoltaa.
-
Jos ostaa paketin valmiina, niin on ainakin yksi valmistaja ( patentti ) joka tekee ovipyörästönkiskoon ohjauksen joka pakottaa laakerit pyörimään suoraan - jotta ovipyörästö ei pääse kääntymään yhtään poikittain ( on kevetympi käsitellä ) – ikh ssa ei ole :-\
(http://www.ikh.fi/images/tuotekuvat/kuva100/Tuotekuvat/FIX2010_S_1_web.jpg)
-
Jatketaan tätä ketjua vähän..
Pitää tehdä hallille kaks liukuovea joten kävin kyselemässä kiskojen ja rullastojen hintoja. Agrista helaformit ja sitten Ikh:n vastaavat. Ikh:n osien viimeistely ei ollenkaan samaa luokkaa kuin helaformit ja rupesin miettimään että onko tämä nyt samaa kuin että vertailisi lada ja mercedes keskenään. Helaformien hinta kakskertainen vaikka myyjä lupasi reilusti alennusta. Onko siis helaformin systeemit myös niin paljon parempia että kannattaa maksaa tuplasti enemmän? ??? :-\
Millaisia kokemuksia on näistä? Ja onko muita valmistajia/vaihtoehtoja?
-
Mietippä vielä nosto-ovea, jää monta murhetta pois myöhemmin, vaikka kirpaisee kukkarossa enemmän hankitaessa.
-
Jatketaan tätä ketjua vähän..
Pitää tehdä hallille kaks liukuovea joten kävin kyselemässä kiskojen ja rullastojen hintoja. Agrista helaformit ja sitten Ikh:n vastaavat. Ikh:n osien viimeistely ei ollenkaan samaa luokkaa kuin helaformit ja rupesin miettimään että onko tämä nyt samaa kuin että vertailisi lada ja mercedes keskenään. Helaformien hinta kakskertainen vaikka myyjä lupasi reilusti alennusta. Onko siis helaformin systeemit myös niin paljon parempia että kannattaa maksaa tuplasti enemmän? ??? :-\
Millaisia kokemuksia on näistä? Ja onko muita valmistajia/vaihtoehtoja?
**** Iv-liukulaite, Lapua Tämän valmistajan kiskoissa on
*ohjuriviiste* eli rullasto kulkee suoraan, eikä
Käänny poikkipäin kun esim. Ikh. Kiskossa tekee.
Ihan kohtuuhintaisia tuotteita.
-
Mietippä vielä nosto-ovea, jää monta murhetta pois myöhemmin, vaikka kirpaisee kukkarossa enemmän hankitaessa.
No joo, hallissa on kolme aukkoa ja yhdelle on tarkoitus laittaa nosto-ovi.
**** Iv-liukulaite, Lapua Tämän valmistajan kiskoissa on
*ohjuriviiste* eli rullasto kulkee suoraan, eikä
Käänny poikkipäin kun esim. Ikh. Kiskossa tekee.
Ihan kohtuuhintaisia tuotteita.
Kiitos!
Voi olla hyvä vaihtoehto.
BP