Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: hille - 25.08.13 - klo:23:39

Otsikko: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: hille - 25.08.13 - klo:23:39
Miten teillä muilla menee DF 1080 nopeudet eri vaihteilla, mun mielestä kakkos vaihde on aivan liian hidas verrattuna ykköseen. Ykkös vaihteella kulkee maks noin 5 km/h ja kakkosella 7,5 km/h. Kun yleensä pui kakkosella niin nyt ei voi juurikaan kiihdyttää käännöksissä kun jo puintinopeus on noin 5,5 km/h  :-[

Onko muilla samat nopeudet vai onko meikäläisen puimurissa jotain häikkää??
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: lancelot - 26.08.13 - klo:06:05
Millä numerolla variaattori?
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: Tunnus: - 26.08.13 - klo:06:49
Moitelistalta löytyy raskas ja äkkinäinen
ajokytkin, korkealla oleva
polttoainetankki ja sen hankalassa
paikassa oleva täyttöaukko, puimurin
muuhun kokoon nähden
pieni viljasäiliö, jyväseula saisi olla
säätöseula, kiinteä heittokuljetin,
pienet puhdistusluukut, pehmeällä
uppoavat takapyörät, puintitehoa
rajoittava seulasto ja kakkosvaihteen
hitaus päisteajossa.

Kirjoitti Koneviesti 21.6.2002 artikkelissa Käytettyjen puimureiden plussat ja miinukset; Esittelyssä Deutz-Fahr.
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 26.08.13 - klo:11:12
Aiheen vierestä: jos puimuri on juuri hankittu, on syytä varmistaa että variaattori tulee myös rasvattua. Ainakin M900:ssa oli joku juttu tuossa; nippa taisi olla aika hyvin piilossa tai puuttui rasvauskaaviosta tai jotain.



Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: Köntys - 26.08.13 - klo:11:37
Miten teillä muilla menee DF 1080 nopeudet eri vaihteilla, mun mielestä kakkos vaihde on aivan liian hidas verrattuna ykköseen. Ykkös vaihteella kulkee maks noin 5 km/h ja kakkosella 7,5 km/h. Kun yleensä pui kakkosella niin nyt ei voi juurikaan kiihdyttää käännöksissä kun jo puintinopeus on noin 5,5 km/h  :-[

Onko muilla samat nopeudet vai onko meikäläisen puimurissa jotain häikkää??

Mä uskon kans että variaattorin molemmat hihnat on kuluneet niin ohuiksi, ettei variaattori käytä enää koko skaalaa hyväkseen.
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: sorkkis - 26.08.13 - klo:17:11
Aiheen vierestä: jos puimuri on juuri hankittu, on syytä varmistaa että variaattori tulee myös rasvattua. Ainakin M900:ssa oli joku juttu tuossa; nippa taisi olla aika hyvin piilossa tai puuttui rasvauskaaviosta tai jotain.

Jep , niin oli . kakkosella jos ajo päisteessä nopeudensäätö täysille oli nopeus ihan riittävä .
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: Jerry - 26.08.13 - klo:20:33
Aiheen vierestä: jos puimuri on juuri hankittu, on syytä varmistaa että variaattori tulee myös rasvattua. Ainakin M900:ssa oli joku juttu tuossa; nippa taisi olla aika hyvin piilossa tai puuttui rasvauskaaviosta tai jotain.

M770:ssä variaattorin nippa on siinä variaattorin keskilautasessa. Jos sattuu sopivasti pysähtymään nippa jonnekin etuviistoon, ei sitä välttämättä huomaa rasvata.

Mutta yleisin noissa kuulemma on se kaatokelan variaattori, minkä rasvaus jää tekemättä, kun yksi nippa ainakin on häjyssä paikassa siellä takana.
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: Oksa - 26.08.13 - klo:20:36
eikös vaarilla aina ajeta vaan täysillä?    ei siinä päisteessä tartte tussaroita kun pakki on ainakin 66:ssa ihan nopsa kilpasta tauko.                       ja se lautasten välillä oleva nippa on helppo löytää. ja kannattaa rasvata aina!
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: Köntys - 26.08.13 - klo:20:49
Aiheen vierestä: jos puimuri on juuri hankittu, on syytä varmistaa että variaattori tulee myös rasvattua. Ainakin M900:ssa oli joku juttu tuossa; nippa taisi olla aika hyvin piilossa tai puuttui rasvauskaaviosta tai jotain.

M770:ssä variaattorin nippa on siinä variaattorin keskilautasessa. Jos sattuu sopivasti pysähtymään nippa jonnekin etuviistoon, ei sitä välttämättä huomaa rasvata.

Mutta yleisin noissa kuulemma on se kaatokelan variaattori, minkä rasvaus jää tekemättä, kun yksi nippa ainakin on häjyssä paikassa siellä takana.

Se variaattorin nippa on helppo pyörittää näkyviin silppurin remmestä kiskomalla. Ja onhan siinä samaisen variaattoripyörän yläpuolella olevassa variaattorin nivelessäkin vielä yksi ylöspäin oleva nippa. Onko kukaan vaarinomistaja löytänyt hydraulilohkossa olevat kolme nippaa, niitä ei oo ohjekirjassa ollenkaan?
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: Jerry - 26.08.13 - klo:21:24
Onko kukaan vaarinomistaja löytänyt hydraulilohkossa olevat kolme nippaa, niitä ei oo ohjekirjassa ollenkaan?

En oo kyllä tiennytkään, että siellä on nipat! Mutta täytyypä katsoa ennen seuraavia puinteja, nyt odotellaan vaan tuleentumista.
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: lancelot - 27.08.13 - klo:07:14
Onko kukaan vaarinomistaja löytänyt hydraulilohkossa olevat kolme nippaa, niitä ei oo ohjekirjassa ollenkaan?

En oo kyllä tiennytkään, että siellä on nipat! Mutta täytyypä katsoa ennen seuraavia puinteja, nyt odotellaan vaan tuleentumista.

Siis tarkoitatko ohjaamossa olevaa lohkoa, jossa on hydrauliikan käyttövivut? Olen vaihtanut koko lohkon vanhan vuotavan tilalle ja meille voi tulla pöydän ääreen ihmettelemään missä ne nipat on. Ei kyllä ole nipan nippaa vaikka kuinka kääntelisi.
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: lancelot - 27.08.13 - klo:07:16
Moitelistalta löytyy raskas ja äkkinäinen
ajokytkin, korkealla oleva
polttoainetankki ja sen hankalassa
paikassa oleva täyttöaukko, puimurin
muuhun kokoon nähden
pieni viljasäiliö, jyväseula saisi olla
säätöseula, kiinteä heittokuljetin,
pienet puhdistusluukut, pehmeällä
uppoavat takapyörät, puintitehoa
rajoittava seulasto ja kakkosvaihteen
hitaus päisteajossa.

Kirjoitti Koneviesti 21.6.2002 artikkelissa Käytettyjen puimureiden plussat ja miinukset; Esittelyssä Deutz-Fahr.

Missäs ne plussat on, kun lainasit vain miinukset.
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: Köntys - 27.08.13 - klo:07:36
Onko kukaan vaarinomistaja löytänyt hydraulilohkossa olevat kolme nippaa, niitä ei oo ohjekirjassa ollenkaan?

En oo kyllä tiennytkään, että siellä on nipat! Mutta täytyypä katsoa ennen seuraavia puinteja, nyt odotellaan vaan tuleentumista.

Siis tarkoitatko ohjaamossa olevaa lohkoa, jossa on hydrauliikan käyttövivut? Olen vaihtanut koko lohkon vanhan vuotavan tilalle ja meille voi tulla pöydän ääreen ihmettelemään missä ne nipat on. Ei kyllä ole nipan nippaa vaikka kuinka kääntelisi.

En, ohjaamon takana se mihin vivut menee, nipat on vasemmalle suunnattuna, siis sen möltin takana.
Ja ainakin M 770:ssä on  ;)
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: lancelot - 27.08.13 - klo:07:52
Onko kukaan vaarinomistaja löytänyt hydraulilohkossa olevat kolme nippaa, niitä ei oo ohjekirjassa ollenkaan?

En oo kyllä tiennytkään, että siellä on nipat! Mutta täytyypä katsoa ennen seuraavia puinteja, nyt odotellaan vaan tuleentumista.

Siis tarkoitatko ohjaamossa olevaa lohkoa, jossa on hydrauliikan käyttövivut? Olen vaihtanut koko lohkon vanhan vuotavan tilalle ja meille voi tulla pöydän ääreen ihmettelemään missä ne nipat on. Ei kyllä ole nipan nippaa vaikka kuinka kääntelisi.

En, ohjaamon takana se mihin vivut menee, nipat on vasemmalle suunnattuna, siis sen möltin takana.
Ja ainakin M 770:ssä on  ;)

OK, luulin että puhutaan otsikon mukaisesta puimurista... :) Leikki leikkinä, ne nipat on kyllä tärkeitä ja osa melko hyvin piilotettu.
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 27.08.13 - klo:08:27

En, ohjaamon takana se mihin vivut menee, nipat on vasemmalle suunnattuna, siis sen möltin takana.
Ja ainakin M 770:ssä on  ;)

M900-1080 on sitten täysin eri kone kuin pienemmät M600-770, ei oikein kannata samassa keskustelussa puhua noista sekaisin.
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: 115 - 27.08.13 - klo:11:42
Kenelläkään M900-1080 kuulnut puintikoneistosta semmosta hankaavaa ääntä, semmosta vik, vik vinkumista.
Kuuluu tyhjäkäynnillä pyöriessä eikä voimistu kierrosten noustessa. Jostain edestä oikealta ja seulan takaa kuuluu parhaiten.

Laakerit ei lämpene, päällisin puolin hankaumia ei näy ja käsinpyörittäen puintikoneisto pyörii kevyesti ja äänettömästi ::)
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: lancelot - 27.08.13 - klo:20:08
Kenelläkään M900-1080 kuulnut puintikoneistosta semmosta hankaavaa ääntä, semmosta vik, vik vinkumista.
Kuuluu tyhjäkäynnillä pyöriessä eikä voimistu kierrosten noustessa. Jostain edestä oikealta ja seulan takaa kuuluu parhaiten.

Laakerit ei lämpene, päällisin puolin hankaumia ei näy ja käsinpyörittäen puintikoneisto pyörii kevyesti ja äänettömästi ::)

Mulla vasemmalla yksi kuiva remmipyörän keskiö pitää kuvaamaasi ääntä. Ei todennäköisesti ole vakavaa.
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: Jerry - 27.08.13 - klo:21:13
Moitelistalta löytyy raskas ja äkkinäinen
ajokytkin, korkealla oleva
polttoainetankki ja sen hankalassa
paikassa oleva täyttöaukko, puimurin
muuhun kokoon nähden
pieni viljasäiliö, jyväseula saisi olla
säätöseula, kiinteä heittokuljetin,
pienet puhdistusluukut, pehmeällä
uppoavat takapyörät, puintitehoa
rajoittava seulasto ja kakkosvaihteen
hitaus päisteajossa.

Kirjoitti Koneviesti 21.6.2002 artikkelissa Käytettyjen puimureiden plussat ja miinukset; Esittelyssä Deutz-Fahr.

Missäs ne plussat on, kun lainasit vain miinukset.

Muakin kiinnostaisi plussat. Oon tuohon 770 ollu tyytyväinen, mutta puintitehoa sais kyllä olla enemmän, joutuu aika hitaasti ajella ja hehtaari/tunnissa on kyllä kova saavutus. Ohjaamomelukin on 770:ssä aika kammottava ja moskaa lentää niin että ohran puinti ottaa välillä henkeen.


Siispä tuollainen 1080 kiinnostaisi tai Claas 48. Muutaman vuoden sisällä sellainen pitäis hankkia, jos vanha isäntä jää tosissaan eläkkeelle ja kuivaajallekin pitää ehtiä itse välillä, päivätöiden lisäksi.
Edit: Onhan se 680 Sampokin toki melko tehokas toimiessaan.
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: AgriAllah - 27.08.13 - klo:22:08
DF 1080 vm - 86 1800 h

+ Useimmat laakerit rasvattavia
+ Halvat varaosat, varsinkin Grenellä: esim. varstat puolet alkuperäisen hinnasta
+ varmatoiminen moottori, ei mene puurot ja vellit sekaisin


Jännä ilmiö hinnassa näillä kun on noussut hieman viime vuosina. Liekkö perää asiassa että Claassissa ja DF:ssä käytetään osin samaa tekniikkaa ?
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: sänkipatto - 27.08.13 - klo:22:24
Kenelläkään M900-1080 kuulnut puintikoneistosta semmosta hankaavaa ääntä, semmosta vik, vik vinkumista.
Kuuluu tyhjäkäynnillä pyöriessä eikä voimistu kierrosten noustessa. Jostain edestä oikealta ja seulan takaa kuuluu parhaiten.

Laakerit ei lämpene, päällisin puolin hankaumia ei näy ja käsinpyörittäen puintikoneisto pyörii kevyesti ja äänettömästi ::)
-----------------------------------
Voisikohan takana pohjaruuvien yläpuolella seulaston ja rungon välissä oleva kumitiiviste olla kulunut. On aika näkymättömissä, mutta omassa koneessa näkyy sivuilla olevista käyttövipujen aukoista pieni osa. Niistä reunoista se todennäköisesti kuluu puhki kun seulaston kehikon alareunat hankaa sitä.
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: Tunnus: - 28.08.13 - klo:04:13
Koneviestin juttu kokonaisuudessaan:

http://www.koneviesti.fi/stc/pdfarchive/getFile.jsp?filename=KV2002_12_012_013.pdf
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: Highlander - 28.08.13 - klo:12:39
Me vaihdettiin viime kesänä uus hihna meidän 1080 vm-85 kulkee 7.5 nyt kakkosella ja kymppiä 3 hitaimmalla. Vanhalla hihnalla meni jotain reilua 6 ja hidastuvuus muuttui aika radikaalisti tiukemmaksi uuden hihnan myötä.

Renkaat ovat edessä 600-60/30 ja takana 15-55/17
Ei ole paha uppoilemaan noilla tassuilla.
Otsikko: Vs: DF 1080 puimurin nopeus
Kirjoitti: lancelot - 28.08.13 - klo:20:28
Koitappas laskea paljonko säästää aikaa kokonaisuudessa, jos ajaa päisteessä hetkellisesti vaikkapa tuplanopeutta, kiihdytys ja hidastus huomioiden. Esim, jos päisteen matka on 50 m.