Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Peurajussi - 15.08.13 - klo:04:54

Otsikko: Lapsukset
Kirjoitti: Peurajussi - 15.08.13 - klo:04:54

Tässä tälle viikkoa kolmatta kertaa säiliskorjuun katkaisseena, intouduin aloittamaan aiheen jossa voi ihmetellä koneenvalmistuksessa tapahtuneita kummallisuuksia ja järjettömyyksiä. Jokaisesta koneesta on erikseen omat topikkinsa, mutta olkoon tämä sellainen yleispätevä itkumuuri.  ;D

Paalaus loppui lyhyeen (tällä kertaa) sen vuoksi, kun koneesta räjähti hydrauliletku. Letkua uusiessani huomattiin, että paineletkuna on käytetty 160bar yksipunosletkua ja kone on kuitenkin tarkoitettu käytettäväksi jopa 200 barin paineella.. lisäksi letkussa on pikaliitin kytketty käyttäen jotakin erikoismallin välinippaa, eli kun pikaliitin hajoaa pellolla, on koko 7 metriä pitkä letku kuorittava paalaimesta jotta saa sen pajalle sepitettäväksi - oikeanlaista nippaa ei joka marketissa tule vastaan.  :o

Samassa koneessa uusittiin uutena antureita: kokoonpanossa oli johdot vedetty nipeksillä liian tiukalle, jolloin kaapelit olivat menneet poikki. Lisäksi osa rungon kiinnityspulteista oli väännetty yli, eli kierteet korkanneet. No, rälläkkää peliin ja uutta pulttia tilalle.

Listaa vois jatkaa tämän koneen kohdalla melko pitkälle..  ::)
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: metsajussi - 15.08.13 - klo:05:35
Ihmeen kauan saattaa kestää 1-kuteinenkin letku. Mä vaihdoin kerran vahingossa paluuletkuksi tarkoitetun sellaisen painepuolelle ruokkimaan nosturin pöytää. Kesti vajaan vuoden ennenkuin hajosi.

Eräässä hyvin iäkkäässä ruotsalaisessa koneessa olivat kaikki letkut 1/4" 1-punosletkua. Mikään niistä ei vanhetessaan varsinaisesti räjähtänyt, mutta kaikki alkoivat tihkua hiljalleen pitkin pituuttaan. Vaihdoin sitten kaikki kerralla.

Minkä sävyinen vihreä se paalausvehjes on?
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: Peurajussi - 15.08.13 - klo:05:44

Minkä sävyinen vihreä se paalausvehjes on?

Punainen..
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: Red Bull - 15.08.13 - klo:05:44
Jonku vuosmallin Quicken etukuormainten rasvanipat... Onkohan suunnittelija monesti itte rasvaillu niitä konepellillä kiipeillen..  ::) Kuinka helppoa olisi rasvata ulkopuolelta.  :-[ Toivottavasti suunnittelija sai potkut ko. pajasta ja hyppäs sillalta alas..
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: Peurajussi - 15.08.13 - klo:05:49

Viime talvelta tuli mieleen se satasarjan deereen tehty starttiremppa. Voi jeesus.. kylmiä väreitä vieläkin.  ;D
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: andypoge - 15.08.13 - klo:07:01
Uudemman Antti-elevaattorin huoltoluukut kaikki kasattu kiinteillä ja vielä vaihtelevakokoisilla muttereilla (13, 17, ...). Luulin jo vaihtaneeni ne kaikki siipimuttereiksi, mutta taas löytyi uusi paikka... Vanhemmassa mallissa oli hyvät pikalukot ja siipimutterit ihan valmiina. Konedirektiivi tmsp?
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: JD6630 - 15.08.13 - klo:14:37
Aika vähän on nyt lapsuksia ollut kun ei oo uusia huonoja koneita enää osteltu ja muut on niin vanhoja ettei voi enää lapsukaisista puhua.

Rehunkorjuuketjussa ei ole mitään lapsuksia esiintynyt.
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: hvinnamo - 15.08.13 - klo:15:07
 Suurin osa Massey-Ferguson merkkisistä traktoreista on täynnä lapsuksia, jotka ovat joidenkin mielestä enemmänkin ominaisuuksia.
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: David Brown - 15.08.13 - klo:15:09
Kannatetaan
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: Hese_ - 15.08.13 - klo:15:17
kyll rasvanipat joskus on niin v mäisesti että saattaa jopa  jäädä rasvaamatta.Esim nivelakseleissa kun on ristikon takapuolella rässin suukappaletta on melkoisen hankala saada sovitettua,miks ne ei ole siinä etupuolella jollon kävisi jopa suora nippa ja voitelu akselin irrottaen tosi helppo,eikä suojatkaan ole tiellä.Joissain merkeissä on alkanut ollakin jo nipat "oikein"

Rasvanipat kuluu olla näin.
(http://www.constantvelocityptos.com/images/bypelphoto.jpg)
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: Make - 15.08.13 - klo:15:26
Juu noi nivelakselin rasvanipat. Lisäksi koneiden suojakartio on niin pieni, ettei tällaista 11 koon kättä saa millään sinne sisään, että saisi akselin irroitettua. Tai saattaa sen saada irroitettua, muttei millään takaisin.  >:(
Niinkin yksinkertaisessa asiassa kuin pissapojassa voi myös olla aikamoisia lapsuksia. Jontikan kurottajassa ei pissapoika toimi ennenkuin laittaa pyyhkijän päälle. Letku valuu aina tyhjäksi. Aina pissapoikaa käyttäessä pyyhin hioo kuivaa lasia 2 kertaa ennenkuin vettä alkaa suihkuta.
05 sarjan Valmetissa pissapoika suihkuttaa aina yhtaikaa etu ja takalasille. Pyyhintä ei kuitenkaan saa päälle kuin yhteen suuntaan kerrallaan. Tuohon tarvitsi heti laittaa omat katkaisijat takalasille.
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: JD6630 - 15.08.13 - klo:15:49
Jonnikoissa taitaa kaikissa olla sama ominaisuus pissapojassa.

Myös se jontikoissa on tyhmää että pyyhkijä ei osaa liikkua muuten kuin jatkuvasti joka on monesti liian nopeasti.
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: zetor8045 - 15.08.13 - klo:16:25
Jonnikoissa taitaa kaikissa olla sama ominaisuus pissapojassa.

Myös se jontikoissa on tyhmää että pyyhkijä ei osaa liikkua muuten kuin jatkuvasti joka on monesti liian nopeasti.
Niin eikö sulla ole tihkuasentoa jonnikan ikkunan pyyhkijässä??  Case mxu:ssa oli se hyvää että jopa takaikkunan pyyhkimessä oli tihkuasento... Muuta hyvää en siittä keksinytkään niin eikös se lapsuksesta mene  ;D 
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: Zon Reere - 15.08.13 - klo:16:28
Jonnikoissa taitaa kaikissa olla sama ominaisuus pissapojassa.

Myös se jontikoissa on tyhmää että pyyhkijä ei osaa liikkua muuten kuin jatkuvasti joka on monesti liian nopeasti.
Sama ominaisuus omassa 6630 std:ssä. Eikös siinä katkaisijassa olis yksi "tyhjä" paikka?
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: ijasja2 - 15.08.13 - klo:16:43
Jonnikoissa taitaa kaikissa olla sama ominaisuus pissapojassa.

Myös se jontikoissa on tyhmää että pyyhkijä ei osaa liikkua muuten kuin jatkuvasti joka on monesti liian nopeasti.
Sama ominaisuus omassa 6630 std:ssä. Eikös siinä katkaisijassa olis yksi "tyhjä" paikka?

Standard tai SE se taikasana tässäkin :-\

Just tänään hain tarvikkeita yhden lapsuksen parantamiseen, puimurin torven laipalla 7 nippaa ja kaikki putkittamatta. Kuitenkin muillekin kohteille, kuten puintikeloille ja olkikelalle putkitettu fiksulle paikalle, miksei tuota ole tehty samantien. Uusissa näkyy olevan putkitukset.
Samoin öljyä puimurin napoihin vaihtaessa tuli mieleen miksi täyttökorkki on siellä vanteen sisäpuoleisella laidalla,tavallaan renkaan sisällä, eikä näkyvissä. Tilaa vähän isoilla renkailla, ei ihme että ohjekirjassa neuvotaan irroittamaan rengas öljynvaihdon ajaksi :o Pienemmässä mallissa näkyi olevan fiksummin toteutettyu, joten mallikohtaisia lapsuksia.

Nivelakselit tulikin mainittua, tai niiden rasvanipat sekä quicken rasvanipat.

Moni lapsus liittyy huoltoon, pienellä ajatuksella huollosta olisi saatu helpommin toteutettavaa.
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: Make - 15.08.13 - klo:18:57
On Waltterillakin noita ristikon päissä olevia nippoja. Taarupin niittomurskaimessa on sellaiset. Suojukset taas siinä ovat klemmareilla kiinni, joten suojusta ei pysty kiertämään klemmaria löysäämättä.  ::) Paras taktiikka on kun apuhenkilö pyörittää konetta käsin kunnes nippa tulee reiän kohdalle. Paria nippaa ei Taarupista pystynyt ollenkaan rasvaamaan ennenkuin tehtiin rasiaporalla reikä.  :o

Casessa pissapoika on taas sitten tehty viimeisenpäälle fiksusti: Napista kun painaa suihkuaa ensin parisekuntia sulkasuuttimesta nestettä ja sitten vasta alkaa pyyhkimään. Pyyhkii sitten parikertaa kun napista irroittaa. Myös letkussa on venttiili, joka estää tyhjäksivalumisen.
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: Vastaranta - 15.08.13 - klo:19:09
Suurin osa Massey-Ferguson merkkisistä traktoreista on täynnä lapsuksia, jotka ovat joidenkin mielestä enemmänkin ominaisuuksia.
Päivän mietelause. Hyvin puhuttu :D
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: Hese_ - 15.08.13 - klo:20:07
kyll rasvanipat joskus on niin v mäisesti että saattaa jopa  jäädä rasvaamatta.Esim nivelakseleissa kun on ristikon takapuolella rässin suukappaletta on melkoisen hankala saada sovitettua,miks ne ei ole siinä etupuolella jollon kävisi jopa suora nippa ja voitelu akselin irrottaen tosi helppo,eikä suojatkaan ole tiellä.Joissain merkeissä on alkanut ollakin jo nipat "oikein"

Rasvanipat kuluu olla näin.
(http://www.constantvelocityptos.com/images/bypelphoto.jpg)
Niinpä mutta eipä ole waltterseidissa ja pontioolissa vanhemmissa.

Sitä melkein toivoo et vanhat akselit hajoo että saa hyvän syyn ostaa uusi aksila tilalle minkä viittii rasvatakin. Paskakärrystäkin jos joutus joka kerta repimään akselin irti että saa ristikot rasvattua niin huh huh.
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: Varjo79 - 15.08.13 - klo:20:11
Jonku vuosmallin Quicken etukuormainten rasvanipat... Onkohan suunnittelija monesti itte rasvaillu niitä konepellillä kiipeillen..  ::) Kuinka helppoa olisi rasvata ulkopuolelta.  :-[ Toivottavasti suunnittelija sai potkut ko. pajasta ja hyppäs sillalta alas..
On kyllä perseestä nuo väärinpäin olevat tapit :D Olis pitänyt Ennenkuin sinne sillalle niin pistää se suunnittelia kääntään net jokaisesta tekeleestään. Tulikin vielämieleen mepun 6" viljakaira jotka katkesivat suunnitteluvirheen takia. Muutama satahehtoo ämpärillä  siilon kattoluukun kautta olis ollu suunnittelijalle poikaa. No toimittavat kyllä paremmat osat jälkeenpäin.
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: Peurajussi - 20.08.13 - klo:18:54
Sitten paukahti toinen letku... made in China.   >:(
Otsikko: Vs: Lapsukset
Kirjoitti: Eerop - 24.08.13 - klo:11:51
Triman kuormaimissa tapit oikein päin, löytyy quicke ja trima saman ikäisinnä ja ei tule yhtä herkästi quickea rasvattua kun nipat laitettu päin persettä