Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: kenni_ - 12.08.13 - klo:18:21
-
Eli ongelma on seuraavanlainen: Kylmänä kone puutuu hulluna puomia liikuttaessa, lämmettyään vähän, ongelma katoo ja kone toimii täysin normaalisti ehkä puolen tunnin ajan, eli siihen asti kun öljy on lämmintä. Sen jälkeen "ominaisuus" tulee takasin, mutta vähän lievempänä. Voimat on kaikki tallella, kone vaan puutuu, siis kierrokset laskee normaalia enemmän, about 400rpm.
Olisko kellään mitään ideaa mistä moinen vois johtua? Koneella pystyy kyllä tekeen töitä normaalisti, on vaan todella ärsyttävää kun kone tollai puutuu, eikä se varmaan ainakaan vähennä polttoaineen kulutusta.
-
mikkä öljyt siä on? tekeekö vain jollakin liikkeellä vai kaikilla?
-
Sukulaismiehen catti kerran poti voimanpuutetta. Viaksi paljastu vaahteran lehti moottorin ilmanottoaukossa.
-
mikkä öljyt siä on? tekeekö vain jollakin liikkeellä vai kaikilla?
Tekee yleensä kaivupuomia tai pääpuomia nostaessa. Niin ja ajaessa. Öljyt on nesteen, en tiedä mitkä kun on edellinen omistaja vaihtanu. En ainakaan oo huomannu että mitkään muut liikkeet olis sitä aiheuttanu.
Ilmanputsarin oon kyllä kattonu.
-
Yleensä tuon tyyppiset viat johtuvat pumpun väärästä ohjauksesta tms.
Ilmeneekö vika tyhjää puomia kevyesti liikuttaessakin, vai vain raskaassa työssä?
Omaan koneeseeni (ei kaivukone) sain samantyyppisen vian kun järjestelmän pääpainerajan säätö oli liian lähellä pumpun säätimen max. paineasetusta. Eli kun paineet työssä nousivat sopivaan arvoon, niin öljyä alkoi karata myös lohkon varon kautta eikä pumppu lopettanutkaan tuottamista kun varo aukesi ensin, vaan työnsi öljyä täysin voimin vuotavan painerajan läpi. Hitaita ja kevyitä liikkeitä sai tehtyä normaalisti, mutta kovan kuorman alla tahtoi kone tyystin sammahtaa.
Siinä paineessa missä säätyvän pumpun kuuluu lopettaa tuottaminen, ei päävaro saa vielä avautua. Eikä yleensä tärkeimpien liikkeiden muutkaan painerajat. Jos työliike on ennen vain pysähtynyt ylisuuren kuorman edessä, moottorin sen enmpää siinä enää valittamatta, ja nyt tahtoo samassa tilanteessa moottori parkua koko ajan kaikkensa, niin silloin pumppu työntää kovalla työllä ja paineella öljyä jonnekin karkuun, vuotavan venttiilin tms läpi.
Cattia en ole ikinä rassannut, joten sen enmpää en osaa arvailla. Tuossa lienee jo sähköinen pumpun ohjaus, onko siinä eri kaivumoodeja (eco, power jne) , toimiiko ne muuten OK?
-
Vielä yksi kysymys - ovatko ao. liikkeet vian ilmetessä nopeudeltaan normaaleja (huomioiden moottorin alentunut kierrosuku) ?
-
Tekee yleensä myös tyhjänä suht hiljaa nostaessa. Jos ihan hiljaa nostaa niin ei puudu.
Liikkeet on normaaleja, mitä nyt ehkä vähän hitaampia tosiaan kun kone puutuu.
Määkin epäilisin jotain säätöhommaa, koska tossa keväämmällä kun hajos kaasunsäätöboxi, piti köyttää rautalangalla pumpun vipu sopiville kierroksille ~1800rpm, mutta olikin se kaasunsäätöpotikka unohtunu ykköselle=tyhjäkäynti asentoon hytissä, niin ei puutunu yhtään. Liikkeet oli hitaat, mutta ei puutunu ollenkaan.
-
Catista ei kokemusta. Mutta yhdet kawasakin pumput meni vaihtoon tuontyyppisen oireiluntakia. Oli kuluneet niin että eivät enään säätyneet oikein. Mutta tuossa koppelossa ei ollut mitään aivopokseja. Joten varmaankin tässätapauksessa se vika on siellä sähkö hässäköissä.
-
joskus oli catissa tuontyyppinen häiriö. vipuja liikuttaessa meni kone välittömästi kyykkyyn. vasemmassa kyynärnojassa luukun alla olevan pumppujen ohjausnapin oli joku valopää kääntänyt automaatilta käsiohjaukselle.
-
Voipi olla sähköisen ohjausälyn ongelma. Sillä lienee yhteys kaasunsäätönamiskan asennosta pumpun säätimen käyrään, saattaa vaan yrittää ohjata pumppua ärjymmin kuin mitä koneen resursseja löytyy.
Yksi mahdollisuus on myös jokin kuristava tekijä pumpun lähdön ja venttiliryhmän välillä - sulkuhana joka on osittain kiinni, sopivasti hajonnut painesuodin tms. Tämä linjahan on iso joten mitkään pikkuroskat eivät sitä kykene tukkimaan. Tällöin hieman reilummat virtaukset ahdistavat linjassa, pumppu puskee väkisin mutta pöydän paineenhaistelu saa silti vajaan paineen ja pyytää lisää.
LS-pöydän sisuksiin juuttuneet roskat tai pöydän muu vika saattaa tietysti tehdä mitä tykkää :-(
Oikeastaan mahdoton diagnosoida ilman mittauksia ja koneen hydrauliikan tuntemusta.
-
Mulla alkoi Kawasaki-pumppuinen kaivuri kanssa hyytyillä pahemman kerran, korjautui vaihtamalla imusarjasta ruiskutuspumpulle tuleva ahdonalaisen syötön kytkevälle kalvolle tuleva pieni putki jossa oli vuotoa.
-
Joo, pitänee kysellä huoltomieheltä josko se osais kertoo mikä vois olla vikana, ja mahdollisesti tulla säätään tarvittavat jutut..
-
jos siinä on yleistä voimattomuutta, katso turbon ja imusarjan välinen ahtoletku ja sen kiristysklemmarit. letku voi olla ehyt, mutta jos klemmari on poikki ahdot karkaa viheltäen vesakkoon ja tehot sen mukana. myös syöttöpumpun kalvo voi olla rikki.
-
Sukulaismiehen catti kerran poti voimanpuutetta. Viaksi paljastu vaahteran lehti moottorin ilmanottoaukossa.
Oliko se valmistettu Kanadassa?
-
Huomasin muuten eilen että puutuu myös kun vetää kahvasta vaikka puomi on ylhäällä. Eli siis paineenrajotuksessa joku mättää..
Mites muuten kuinka "vaikeeta" on vaihtaa noita tappeja tai holkkeja? On kaivuupuomin tapissa vähä väljää, kuluuko sieltä eka ne holkit vai tappi? Lähteekö holkit ihan lyömällä vai tarviiko jotain kikkoja? Entä saako uudet paikalleen kuinka helposti? Pitääkö upottaa hiilihappojäähän että saa meneen paikalleen?
-
Aikoinaan oli pojalla kaivuri jossa automaattinen pumpun kulman säätö joka roppas teki juuri tuota huoltomies kehu että kallis korjata ,halvempi kun päävaroa löysää,toimii ihan hyvin ei haittaa.Hyvin harvoissa käytetyissä tuo ominaisuus toimii.
-
Todennäköisesti siellä on jossakin varoventtiili, joka alkaa avautua ennen kuin pumpun säätimen max.paineen asetus komentaa pumpun lepoon. Tai varoventtilissä on roska tai se on juuttunut muuten hiukan vuotamaan.
Jos löydät sen varoventtiilin niin sitä voi yrittää hiukan KIRISTÄÄ (siis vain hiukan ..). Tai vielä parempi, ota ensin kokonaan auki ja säädä uudelleen oikeaan arvoon.
Toinen keino on laskea pumpun säätimen paineasetusta hiukan, niin että pumppu hellittää ennen varoventtiilin avautumista.
Jos ei oikein tiedä mitä on tekemässä eikä esim pysty mittaamaan paineita kohdalleen (siellä on varmasti mittausliittimet jossakin), niin kannattaa jättää jollekin jolle tämmöiset ovat tuttuja juttuja.
En kuitenkaan usko, että kysessä olisi joku 'oikea', suurempi vika.
-
Yhdelle tutulle kävi muutama vuosi sitten uuden koneen kanssa vähän samantapainen juttu.Käsittääkseni summatehosätimestä meni joku jousi poikki ja moottori sammui kuin saunan lyhty kun veti kahvasta.
Olisiko yksi mahdollisuus ko. säätimen viottuminen siten,että paineen ja tilavuusvirran tulo kasvaa liian isoksi?
-
Mistäs mahtaa johtua kun vaihtaa nopeelle ajolle niin puoltaa vähän aikaa, mutta alkaa toimiin normaalisti kun hetken pakottaa meneen suoraan. Ja sen jälkeen toimii normaalisti, kunnes taas vaihtaa hitaalle ja takas nopeelle ajolle?
-
älä vaan tee niin pitkälle että vedät sammuksiin motin noilla liikkeillä, jostain taikapuusta on katkennut kampiakseli siihen. Veikkaisin pumppuvikaa joka voi korostua kun vääränlaista öljyä.