Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 02.08.13 - klo:13:53
-
Tää on ikuisuusaihe täällä agrossa ja koska en taas viittinyt sutata toista aluetta tällä iin aukasin uuden ketjun.
Seuraavasta voi päätellä että en ole ikinä tehnyt rehua aumaan saati siiloon kuitenki vuosien saatossa on muodostunut tietty käsitys.
mun mielestä suurimmat virheet tehdään kolmessa kohtaa. 1 pyritään kasan päälle jollain kärryllä. 2 koitetaan tuupata rehua ylämäkeen. 3 ei ole reilusti kuskeja rehun levitykseen ja tasaukseen. Nämä kolme asiaa kun saadaan kuntoo niin homma pelaa.
Käytänössä homma pelais siten että käytössä olis kippikärryt hydraulisilla takalaidoilla. Ne ajais poikittain siilon taakse ja tiputtaisi kuorman laatalle. siitä ne jatkais eteenpäin pois takaisin pellolle. paikallaan olo aika olisi luokkaa 20 sekunttia eli se aikaa kun kippi nousis lopun ja perälauta aukeis. Siitä joku iso raktori, kurrottaja, pyöräkuormaaja, kaivinkone tuuppais/ vettäis kuorman leväällee edellisen rehun päälle. samalla toinen kone jatkuvasti tallais kasaa. varsinkin kahta vierekkäistä siiloa samalla täyttäen ylimääräisten seisokkien määrä minimoitaisi ja homma pelaisi. Mitä mieltä rati on.
-
Käytänössä homma pelais siten että käytössä olis kippikärryt hydraulisilla takalaidoilla. Ne ajais poikittain siilon taakse ja tiputtaisi kuorman laatalle. siitä ne jatkais eteenpäin pois takaisin pellolle. paikallaan olo aika olisi luokkaa 20 sekunttia eli se aikaa kun kippi nousis lopun ja perälauta aukeis. Siitä joku iso raktori, kurrottaja, pyöräkuormaaja, kaivinkone tuuppais/ vettäis kuorman leväällee edellisen rehun päälle. samalla toinen kone jatkuvasti tallais kasaa. varsinkin kahta vierekkäistä siiloa samalla täyttäen ylimääräisten seisokkien määrä minimoitaisi ja homma pelaisi. Mitä mieltä rati on.
Tällainen systeemi on rakenteilla. Iso laatta toimii myös hetkellisenä puskurivarastona. Avosiilot tekisin niin että toisessa päädyssä on puolikorkeat elementit ja sieltä ajo kasan päälle, mutta kun on jo siiloissa katto niin sitten kuten esitit.
-
Ylivoimaisesti kätevin ratkaisu minkä olen nähnyt on kun oli siilot tehty rinteeseen. Siilon yläpuolella oli leveähkö ajotie jolle pääsi riittävän loivaa luiskaa myöten. Ajo mahdollisimman kauas siilosta, peruutus linkkuun kunnon peruutusreunusta vasten (ei mahdollista lipsauttaa kärryjä siiloon), kippi pystyyn tai pohjakuljetin päälle ja kärry tyhjäksi ja pois eteenpäin toista rinnettä alas. "Läpiajettava" ylätasanne siis. Siilossa sitten pyöräkuormaaja tasasi toista reunaa kohti minkä tarvi ja tallasi. Mutta kärryllä oli tosi kätevää ajaa. Siilo oli sitten pitkä...
oliko tuo siilo mahtollisesti tuolla itärajan takana.
-
Jos tuollaiseen ratkaisuun löytyy paikka ihan vierestä, se kannattaa tehdä. Mutta jos sellainen paikka löytyy vasta yli 200 metrin päästä navetalta, kannattaa harkita kahteen kertaan. Tulee talven mittaan tehtyä moneen kertaa se työ minkä säästi kesällä ellei löydy itselastaavaa apevaunua (itselastaavan voi ajaa sinne viereen ja lastata, tavallisen vaunun kanssa pitää joko ajaa edestakaista matkaa siilolle lastaajan kanssa tai kävellä se väli päri kertaa että saa molemma koneet siilolle ja takaisin.
-
Jos tuollaiseen ratkaisuun löytyy paikka ihan vierestä, se kannattaa tehdä. Mutta jos sellainen paikka löytyy vasta yli 200 metrin päästä navetalta, kannattaa harkita kahteen kertaan. Tulee talven mittaan tehtyä moneen kertaa se työ minkä säästi kesällä ellei löydy itselastaavaa apevaunua (itselastaavan voi ajaa sinne viereen ja lastata, tavallisen vaunun kanssa pitää joko ajaa edestakaista matkaa siilolle lastaajan kanssa tai kävellä se väli päri kertaa että saa molemma koneet siilolle ja takaisin.
Ei tarvii kävellä kun Fendt opetettuna kävelee perässä siilolle ja takaasin 8)
-
Jos tuollaiseen ratkaisuun löytyy paikka ihan vierestä, se kannattaa tehdä. Mutta jos sellainen paikka löytyy vasta yli 200 metrin päästä navetalta, kannattaa harkita kahteen kertaan. Tulee talven mittaan tehtyä moneen kertaa se työ minkä säästi kesällä ellei löydy itselastaavaa apevaunua (itselastaavan voi ajaa sinne viereen ja lastata, tavallisen vaunun kanssa pitää joko ajaa edestakaista matkaa siilolle lastaajan kanssa tai kävellä se väli päri kertaa että saa molemma koneet siilolle ja takaisin.
Ei tarvii kävellä kun Fendt opetettuna kävelee perässä siilolle ja takaasin 8)
Täytyy sitten vain siiloa tehdessä budjetoida 100 tonnia ylimääräistä (tuoreen fendtin ja halvan wanhan 6-pyttyisen apevaunutraktorin hintaero) :P
-
Jos kasan päälle ei pääse kärryn kanssa niin silloin kasa on huonosti poljettu? ???
-
Jos kasan päälle ei pääse kärryn kanssa niin silloin kasa on huonosti poljettu? ???
Ja/tai kärry huonoilla kumeilla. Taskukokoinen yleisperävaunu vakiokumeilla on vaikeampaa saada kasan päälle kuin tuplasti tilavampi 18 tonnin telikärri kunnon 22 renkailla.
-
Paras on kun siilon perältä täytetään ja peruuttamalla tuodaan kuormat siiloon edellisen rehun päälle, silloin polkutraktori tuuppaa nopeasti kuorman alamäkeen ja tallaa koko ajan ollessaan rehun päällä. Ajosilppuri saa työntää kuormia siilolle niin nopeasti kuin ehtii, ei tule siilolla tulppaa. Jos kipataan siilon lattialle niin polkutraktori on suurimman osan ajastaan betonilla. Pitää olla iso siilo jotta sinne mahtuisi kaksi traktoria, painotettuna tietysti, kevyttä konetta on turha viedä siilolle. 42 kuutioo pitääsaada 3-5 pukkauksella nurin ja polkuun muuten ei ehdi kun tulee uusi kuorma. Jos siilon tai kasan päälle ei pääse kuorman kanssa niin vetotraktori on liian pieni tai kärryn renkaat on liian pienet, isokin kärry kiipeää kasalle hyvin ilman ongelmia.
-
Jos kasan päälle ei pääse kärryn kanssa niin silloin kasa on huonosti poljettu? ???
Onko sama juttu jos ei pääse akan päälle?
-
Jos kasan päälle ei pääse kärryn kanssa niin silloin kasa on huonosti poljettu? ???
Onko sama juttu jos ei pääse akan päälle?
Saattaapi olla liikaa poljettu?
-
Turhaa polkemista pitää välttää tietysti
-
Jos kasan päälle ei pääse kärryn kanssa niin silloin kasa on huonosti poljettu? ???
Onko sama juttu jos ei pääse akan päälle?
Saattaapi olla liikaa poljettu?
Pitää hankkia kylän suurin vehje polkemaan? ???
-
Jos kasan päälle ei pääse kärryn kanssa niin silloin kasa on huonosti poljettu? ???
Onko sama juttu jos ei pääse akan päälle?
Saattaapi olla liikaa poljettu?
Pitää hankkia kylän suurin vehje polkemaan? ???
Tosta sulle polkijaa:
(http://s.omakaupunki.hs.fi/news/images/uploads/_23846_teuvo.540x405.jpg)
-
No niin palataanpa aiheeseen.
Mulla on suunnitteilla siilostot uuden navetan päähän siten että siilot tulevat reiluun rinteeseen sivu seinät 3 metriset ja takaseinä ehkä 2 metrinen. Tie navetalle kulkee siilojen yläpuolella mäellä valmiiksi josta jouduttaisiin tekemään vielä reilu leikkaus että saadaan ylälaatta sopivalle korolle. Isoa laatta siilojen yläpuolella voisi sitten kayttää vaikka 3 sadon aumapaikkana pidentämällä laattaa vaikka 25metriseksi. leveyttä 10-20 metriä tieltä. Siilot tulossa 11 ja 9 metriä leveinä siis vain 2 kappaletta. Onko toi 9 metrinen liian leveä 3 metriä korkeana kesäsyöttössä 70 lehmälle jos rintaus on itään? Ja onko toi 2 metriä liian korkee tai matala takaseinä jos meinaa ylhäältä yrittää jollakin rehua alamäkeen tuoda?
Rehu kalusto on täysin auki (silppuri-noukkari) kuskeja mahdollisesti 3+, mutta jos silppurireuhua tehdää on siilolla Valmet 655 etukuormaimella ja jos noukkarilla niin sen kaveriksi joutaa toiseksi 6550 ht2 ja kuormain tai levitinkela siihen. Kyllähän tietysti tollasissa siiloissa vois kärryn kanssa läpikin ajaa ja tyhjentää kasanpäälle?
9metrinen siilo tehdään hivenen lyhyemmäksi että saadaan siilon etulaatalta suora yhteys levelle ruokintapöydälle. Ehkä mahdollisesti tulevan laajennuksen jälkeen 15 metriä jää navetan seinän ja siilon sivun väliin.
-
Tässä kärryn hinaamisessa kasan päälle on näköjään monta mielipidettä. Itte koen että jos sitä kerrostalon kokosta kärryä yritetään aina sinne kasan päälle niin ennemmin tai myöhemmin se on jotenkin omituisesti siellä ja silloin menee paljon aikaa sitä sieltä pois ihmetellessä. Samoite alueella peruttelu kärryllä näen selvänä työturvallisuus riskinä joten siksi toi systeemi että aina vaan kärryllä eteepäin olisi optimaalisin.
-
Tässä kärryn hinaamisessa kasan päälle on näköjään monta mielipidettä. Itte koen että jos sitä kerrostalon kokosta kärryä yritetään aina sinne kasan päälle niin ennemmin tai myöhemmin se on jotenkin omituisesti siellä ja silloin menee paljon aikaa sitä sieltä pois ihmetellessä. Samoite alueella peruttelu kärryllä näen selvänä työturvallisuus riskinä joten siksi toi systeemi että aina vaan kärryllä eteepäin olisi optimaalisin.
Eteenpäin ajaminen ontuu kun siilot pitkiä eikä lenkkiä pääse siilon perällä tekemään, siilomiehellä valtava urakka työntää rehua pitkän siilon perälle kun samalla se menee kärrylläkin. Isossa siilossa ja selvillä pelisäännöillä homma pelaa, kuormia kipataan vuorotellen eri laitaan tai kokonaan eri siiloihin. Siilon päälle on ihan turha yrittää perä edellä isoilla kärryillä, ja suotta ajaakaan, tulee vain turhaa ähellystä.
-
Tässä ketjussa tosiaa puhutaan optimeista ja todellisuushan on ihan muuta kun kaikki paikat on rakennettu päällekkäin niin että tontilla ei oikein nykykoneilla pääse ympäri vaan joutuu peruttaa pois. Jotenkin tuntuu että siilon täyttäminen koko mitaltaan kerrallaan ei ole liian pitkä matka vaan sillä taataan tarpeeksi ohut kerros kerrallaan. Rehunkulutukseen päivässä vastataan sitten leveydellä jotta rintaman eteneä on sopiva. Joku teoreettinen aika kuitenkin pitää olla jolloin siilo on syötetty eli esim 4 kk. =kolme siiloa vuodessa.
Tämä koko ketju liittyy enemmin uudisrakennuksiin jossa haetaan optimeja.
-
Siilorehua hyvin vähän tehneenä, oma mielipide on jotta kärry pitää ehdottomasti saada kasan päälle. Ja mieluummin pohjapurku kärry jolla vedetään "remmiin", äkkiseltään tuntus jotta 40-45 kuutoin kuormien kippaaminen laatalle muuttuu kohta kaaokseksi.
-
Siilorehua hyvin vähän tehneenä, oma mielipide on jotta kärry pitää ehdottomasti saada kasan päälle. Ja mieluummin pohjapurku kärry jolla vedetään "remmiin", äkkiseltään tuntus jotta 40-45 kuutoin kuormien kippaaminen laatalle muuttuu kohta kaaokseksi.
Meillä on 4 metriä korkeat, 10m leveät ja 36 pitkät siilot joihin kuormat on peruutettu päälle ihan loppuun (eli 4m korkeuteen) asti. 39 kuutioinen 18-tonnin telillä ja 22" renkailla oleva kärry nousee kohtuullisesti sullotulle ja sopivalla kaltevuudella olevalle kasalle 6-7 tonnin ja 150 hevosen traktorilla ilman lukon kanssa pelaamista. Sitten kun sen 5,5m pitkän lavan nostaa siellä kasan päällä pystyyn, sullojan taidot punnitaan. ;)
-
Joku 15+tonninen pyöräkuormaaja on kans hyvä. Kantaa nopeesti kauhallakin kuorman kasaan.
-
Joku 15+tonninen pyöräkuormaaja on kans hyvä. Kantaa nopeesti kauhallakin kuorman kasaan.
Sellaiseen pitäisi vaan teettää joku 1,5m piikeillä oleva 3+m leveä rehutalikko, ainakaan itse en tykkää lumikauhalla levitellä edes ajosilppurirehua.
http://www.mp-lift.fi/rehu-ja-lantatalikot.html
Tuo RT220 on ihan passeli JD 6430:n eteen rehunteossa ja kuivalantaa kuormatessa, eli joku tilavuudeltaan 2-3 kertaa isompi voisi sopia kunnon pyöräkuormaajaan.
-
Siinä on ihan sama onko kauha vai talikko. Kauhakin täyttyy nätisti eikä riko lattiaa. Ainoo etu olis näkyvyys piikkien välistä mutta osaava kuski tietää kyllä kärjen ja kulmat näkemättäkin ja oudolle kuskille ei hommaa kannata antaa.
-
Siinä on ihan sama onko kauha vai talikko. Kauhakin täyttyy nätisti eikä riko lattiaa. Ainoo etu olis näkyvyys piikkien välistä mutta osaava kuski tietää kyllä kärjen ja kulmat näkemättäkin ja oudolle kuskille ei hommaa kannata antaa.
Mutta kauhan etureunalla ei saa niin nätisti vedettyä pintaa tasan, tai ainakaan minä en saa. Joku ihme paakku jää aina huulen taakse kunnes kerralla hyppää sieltä alta. Piikeillä kun vähän heiluttelee niin on kuin jonkun levityskelan jäljiltä :P
edit: 2-satoa alettiin tehdä kahteen a' 500m3 katettuun pikkusiiloon mutta oli niin heikkoa satoa että illalla about 15 kuorman jälkeen päätin että käytetäänkin vaan yhtä (joka tuli sitten aika täyteen). Seitsemän 39m3 kuormaa siirtyi talikolla 15cm kerroksina toiseen siiloon reilussa tunnissa kun sulloin sen siilon pari kertaa siinä siirtämisen aikana. Siis pienellä nelipyttyisellä traktorilla. 8) Sitten kun 3m korkea siilo alkoi olla täynnä ja rintamus jyrkkä ja se 39m3 vähän kosteaa apilaista kaadettiin kuormalaatalle niin meni levittelyssä kyllä melkein 10 minuuttia ennen kuin pääsi aloittamaan sullonnan. Onneksi tämä on vain noitten pienten katettujen siilojen ongelma.
-
Itsellä on pitkä kokemus aumanteosta ja sen tekeminen on rehunteon pienin murhe. Sää on se mikä aina vastustaa. Nytkin sunnuntai iltana katsoin että koko viikko poitaa. Heinät nurin sunnuntai iltana ja maanantai noukkarilla ajamaan aumaan. Jo maanantai iltana alkoi ripsimään vettä ja vasta 1/4 osa ajettu. Onneksi ei ole paljon kaadettuna. Siitä sit pari päivää tulee vettä kaatamalla ja taukoa ajamisesta. No onneksi nyt perjantai ja lauantai oli niin hyviä päiviä että auman sai tehtyä . Täytyy kyllä sanoa että kohtuuttoman pitkään auma sai taas ilmaa.
Sit tuosta aumalle pääsystä. Me vedetään pöttinger europrofi 5000l vaunua tuollaisella 3900 kiloa painavalla massikalla ja sisällä oleviiin aumoihin pääsee peruuttamalla aina. Renkaat on niin isot kuin alle mahtuu pyörimään . Siilot on tehty niin, että ne no puoliksi lattiapinnan alapuolella, joten täynnäkään mäki ei ole suuri.
Ulkona on sit vaan betoni laatta, johon syysrehu tehdään. Aumasta ajetaan aina etuperin yli. Kun auma alkaa olla yli 1.5m korkea alkaa päälle nouseminen olemaan ongelma. Aumaa polkevassa traktorissa on kettinki kiinni valmiiksi perässä, niin kettingin kiinnittämisessä ei mene kahtakymmentä sekunttia kauempaa ja kuorma nousee päälle. Polkemassa tavallinen nelisyrinterinen traktori kuormaimen kanssa. ja hyvin on rehu säilynyt aina kun on tehty.
-
tuos laskeskelin että tarkkuussilputtu (jf 900) rehu meni poljettaessa karvan alle 1/3 eli n.3 ajetusta kuormasta tuli yhden kuorman verran tiivistettynä, onko muilla heittää vastaavista eres arvauksia? rehu oli optimi esikuivattua timotei/nurminata, tiivistys n7,5t tr.. sato oli runsas laatu kohtalainen..
-
45 keskimäärin 28 motin kärryä mahtuu 360 motin siiloon, eli hiukan yli neljännes ajetusta. Kurottajalla sotketaan. Traktoripoljennan aikaan ei mahtunut 40 kuormaa.
-
45 keskimäärin 28 motin kärryä mahtuu 360 motin siiloon, eli hiukan yli neljännes ajetusta. Kurottajalla sotketaan. Traktoripoljennan aikaan ei mahtunut 40 kuormaa.
onko havaintoa rehun kosteuden vaikutuksesta tiivistymiseen? täs ny tullu aikani kuluksi vertaaltua ja on semmonen kutina että kostiampi kevätsato olis menny piukempaan?? ei kovin suurta heittua, 325 m3 ja 40kpl 26m3
-
45 keskimäärin 28 motin kärryä mahtuu 360 motin siiloon, eli hiukan yli neljännes ajetusta. Kurottajalla sotketaan. Traktoripoljennan aikaan ei mahtunut 40 kuormaa.
Mitä luulet, perustuuko tuo sotkennan tehokkuus painon lisääntymiseen vai pintapaineen kasvuun ( kurottajassa pienemmät kumit) vai johonkin muuhun?
Keskimäärin kun nuo kurottajat tuntuvat painavan 7500kg eikä niitä kai pahemmin painoteta? 5 tonnin traktorissa kuin on 500kg vannepainot, 600 kg etukuormaaja ja vaikka 1200kg takapaino niin painoa on 7,3 tonnia. Sekä kurottajaan että traktoriin sitten vielä talikko tms. ja pari paalia painoksi sullonnan ajaksi niin ollaan 9 tonnissa.
Pohdituttaa vaan että olisiko itsellä jotain muuta kuin ulottuvuusetua kurottajasta.
-
monesti kahtonu noita isojen tilojen siiloja ja miettiny että eikö olisi järkevintä kipata kuorma keskelle siiloa sivusta, olis vaan kunnon kynnys jota vasten tohtii reilusti peruuttaa ja kippi ylös. siilossa sitte traktori jossa edes ja takana talikko jolla lykkää mennen tullen rehua päätyihin...levitystyössäki oltais koko ajan kasan päällä joten polkemista tulis tavallaan enempi ku lykättäis laatalta jos käytössä vain yks kone :-\ :-\ :-\ :-\
-
monesti kahtonu noita isojen tilojen siiloja ja miettiny että eikö olisi järkevintä kipata kuorma keskelle siiloa sivusta, olis vaan kunnon kynnys jota vasten tohtii reilusti peruuttaa ja kippi ylös. siilossa sitte traktori jossa edes ja takana talikko jolla lykkää mennen tullen rehua päätyihin...levitystyössäki oltais koko ajan kasan päällä joten polkemista tulis tavallaan enempi ku lykättäis laatalta jos käytössä vain yks kone :-\ :-\ :-\ :-\
Seinään reikä keskelle siiloa, entä ne keskimmäiset siilot jos niitä useampi vierekkäin? Just kävin kattomassa tyhjiä siiloja, tilalla toistakymmentä siiloa joihin rehua tehdään, ja pituuttakin riittävästi leveyden ohella. Noissa oikeasti isoissa siiloissa mahtuu kippaamaan kahta kuormaa rinnakkain, edellistä vieressä levittäen. Peruuttaen siihen rintuukseen kiinni ja kippi pystyyn. Rehun päällä kippaaminen vaatii isoilla kärryillä pelisilmää ja helekutin korkealla olevaa siilon kattoa ::)
-
juu ja eikai siiloolla oo muuta kaks leveys vaihtoehtoa, 7m tai 11m riippuen tiiviistääkö yhdellä vai kahdella..
-
Joku 15+tonninen pyöräkuormaaja on kans hyvä. Kantaa nopeesti kauhallakin kuorman kasaan.
Sellaiseen pitäisi vaan teettää joku 1,5m piikeillä oleva 3+m leveä rehutalikko, ainakaan itse en tykkää lumikauhalla levitellä edes ajosilppurirehua.
http://www.mp-lift.fi/rehu-ja-lantatalikot.html
Tuo RT220 on ihan passeli JD 6430:n eteen rehunteossa ja kuivalantaa kuormatessa, eli joku tilavuudeltaan 2-3 kertaa isompi voisi sopia kunnon pyöräkuormaajaan.
Oletko levittänyt ajosilppurisilppua? JF-silpulle tuollainen piikki oli ennen verraton, mutta nyttemmin ajosilppurirehulevittimenä on kyllä lumikauha parempi... :-X
-
Tuli mieleen hyvä lausahdus joka liittyy yleisesti tähän rehuntekoon. "harva sitä miettii aamulla pellolle lähtiessään, että nytpä tehdään paskaa rehua". Yleensä se rehu kyllä saadaan pellolta pakettiin liian tehokkaasti mikä johtaa sitten ongelmiin myöhemmässä vaiheessa. Tuossa vois olla mallia siilolla työskentelystä... Vaatii tosin tarkkuussilputun rehun.
http://www.youtube.com/watch?v=wuf287X_jfk
-
Joku 15+tonninen pyöräkuormaaja on kans hyvä. Kantaa nopeesti kauhallakin kuorman kasaan.
Sellaiseen pitäisi vaan teettää joku 1,5m piikeillä oleva 3+m leveä rehutalikko, ainakaan itse en tykkää lumikauhalla levitellä edes ajosilppurirehua.
http://www.mp-lift.fi/rehu-ja-lantatalikot.html
Tuo RT220 on ihan passeli JD 6430:n eteen rehunteossa ja kuivalantaa kuormatessa, eli joku tilavuudeltaan 2-3 kertaa isompi voisi sopia kunnon pyöräkuormaajaan.
Oletko levittänyt ajosilppurisilppua? JF-silpulle tuollainen piikki oli ennen verraton, mutta nyttemmin ajosilppurirehulevittimenä on kyllä lumikauha parempi... :-X
Ihan pari viikkoa sitten tuli kokeiltua, en sitten tiedä oliko juuri pakasta vedetyssä ajosilppurissa silppu liian pitkää mutta talikko oli selvästi parempi :)
Tuli mieleen hyvä lausahdus joka liittyy yleisesti tähän rehuntekoon. "harva sitä miettii aamulla pellolle lähtiessään, että nytpä tehdään paskaa rehua". Yleensä se rehu kyllä saadaan pellolta pakettiin liian tehokkaasti mikä johtaa sitten ongelmiin myöhemmässä vaiheessa. Tuossa vois olla mallia siilolla työskentelystä... Vaatii tosin tarkkuussilputun rehun.
http://www.youtube.com/watch?v=wuf287X_jfk
Ja saa tosiaan olla kolmossadon teossa aika iso ja timmissä terässä oleva ajosilppuri jos tuollaisen meinaa saada onnistumaa.
-
Tuli mieleen hyvä lausahdus joka liittyy yleisesti tähän rehuntekoon. "harva sitä miettii aamulla pellolle lähtiessään, että nytpä tehdään paskaa rehua". Yleensä se rehu kyllä saadaan pellolta pakettiin liian tehokkaasti mikä johtaa sitten ongelmiin myöhemmässä vaiheessa. Tuossa vois olla mallia siilolla työskentelystä... Vaatii tosin tarkkuussilputun rehun.
http://www.youtube.com/watch?v=wuf287X_jfk
Tuossa taidetaan kasata mutua biokaasutehtaalle
-
Eikös biokaasun valmistus vaadi ihan yhtä hyvin käyneen raaka-aineen mitä pitäis olla lehmillekin?
-
Lumikauhalla ei tee mitään rehukasalla, kivitalikko on paras tähänmennessä mitä on vastaan tullu, siitä kun hieman korottaa takaseinää verkolla. Pystyy kantamaan tarvittaessa ja näkee läpikin ja kestää tuupata isoonkin kasaan.
-
Eikös biokaasun valmistus vaadi ihan yhtä hyvin käyneen raaka-aineen mitä pitäis olla lehmillekin?
Joo
-
Meillä läpiajettavissa siiloissa aina yli, paitsi ketjupurkukärryllä (1kpl 47m3). Kolome 15t multivoitaa. Loppu vaiheessa ku ei enää ominvoimin pääse niin aukastaan takalaita ja työnnetään kurottajalla ylös... Hyvin toimii. Ja vieläkö kahteen siiloon ajaa niin ehtii pyöräkuormaajalla/rattorilla polkeakki... Ajosilppurilla ajetaan siis :)
-
Amerikkailaiset joutuvat purkamaan rehunsa laatalle, kun rekalla ajelevat kuormansa. Sitten tulee linkkukone varustettuna Degelmanin puskulevyllä tai pillari ja kuorma on parilla puskulla levällään, onpa rehu nurmea, maissia tai kokoviljaa.
Aika masentavan näköistä touhua yhella videolla kun neljäsataa rekallista työntävät päivässä maissia siiloon viiden linkun voimin ja joku kasitonnisarjan jontikka tilsii vielä nurkkia tiiviiksi.