Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Vilja-Antti - 29.07.13 - klo:19:08
-
Kun on vaikkapa kahden tilan yhteinen kone, jossa on hydrauliikkaa, ja kumpikin tila käyttää konetta omalla traktorillaan (tai oma kone jota käytetään omillakin eri traktoreilla) niin peräöljythän siinä menevät sekaisin, niin miten yleensä menetelette tässä, ette joko välitä vaikka öljyt sekaantuvatkin, vai sovitaan että käytetään samanmerkkistä ja laatuista peräöljyä niissä traktoreissa, jotka koneen eteen laitetaan? Ja tietysti tulee sekin ongelma tässä, että jos ollaan sitä mieltä että öljy pitää olla samaa, niin toisessa koneessa voi olla uudempaa ja puhtaampaa öljyä ja toisessa vanhempaa ja likaisempaa.
Vai onko sillä öljyjen sekaantumisella sittenkään väliä, jos vaan on samantyyppistä öljyä, vaikka sitten eri merkkistä?
-
Mikä se semmonen raktori on, jossa öljyt sekoaa? Vanhoissa venteissäkin on oma hydrauliikka. Ja 02-valmeteissa. ;D ;D ;D
-
Kun on vaikkapa kahden tilan yhteinen kone, jossa on hydrauliikkaa, ja kumpikin tila käyttää konetta omalla traktorillaan (tai oma kone jota käytetään omillakin eri traktoreilla) niin peräöljythän siinä menevät sekaisin, niin miten yleensä menetelette tässä, ette joko välitä vaikka öljyt sekaantuvatkin, vai sovitaan että käytetään samanmerkkistä ja laatuista peräöljyä niissä traktoreissa, jotka koneen eteen laitetaan? Ja tietysti tulee sekin ongelma tässä, että jos ollaan sitä mieltä että öljy pitää olla samaa, niin toisessa koneessa voi olla uudempaa ja puhtaampaa öljyä ja toisessa vanhempaa ja likaisempaa.
Vai onko sillä öljyjen sekaantumisella sittenkään väliä, jos vaan on samantyyppistä öljyä, vaikka sitten eri merkkistä?
Noudatetaan "kylmisläistä" oppia. Kaikki kalut, pelit ja pensselit omia. Vitut kimppakoneista ja muista.
Ja todellisuudessa ei sillä ole väliä.
-
Sen verran mitä koneiden letkuissa ja sylintereissä pääosin on öljyä niin öljylaatujen puolesta hällä väli vaikka sekottuu. Likaisuus on kinkkisempää.
Tietääkö joku miten nuo öljyt oikeasti sekottuu, eli jos vaikka esim. 50 litraan Neste Gear lientä vaihdetaan 10 litraa esim. Farmoilia, ja ajetaan vatkataan seosta 60-80 asteisena päivä putkeen, niin onko se litku jo illalla yhtä ja samaa, vai vieläkö ne fraktiot sieltä muka lajittuu.
-
Sama homma käynyt mielessä kun nyt on tuo uusi sellainen missä hyde ja voimansiirtoöljyt samassa ja tarkka öljynlaadulle
-
Sama homma käynyt mielessä kun nyt on tuo uusi sellainen missä hyde ja voimansiirtoöljyt samassa ja tarkka öljynlaadulle
Pahimmat ovat nämä traktorit, joissa erillinen hydrauliikkasäiliö. Voi käyttää pelkkää hydrauliöljyä, moottoriöljyä tai mitä talossa sattuu olemaan. Sitten kaksoiskippiin sitä naapurin traktoriin, jossa loota ja perä samassa. Pahimmillaan olet eka nostolla saanut toistakymmentä litraa molotovin koktailia, joka vie pakat ja jarrujen pinnat.
-
Sama homma käynyt mielessä kun nyt on tuo uusi sellainen missä hyde ja voimansiirtoöljyt samassa ja tarkka öljynlaadulle
Pahimmat ovat nämä traktorit, joissa erillinen hydrauliikkasäiliö. Voi käyttää pelkkää hydrauliöljyä, moottoriöljyä tai mitä talossa sattuu olemaan. Sitten kaksoiskippiin sitä naapurin traktoriin, jossa loota ja perä samassa. Pahimmillaan olet eka nostolla saanut toistakymmentä litraa molotovin koktailia, joka vie pakat ja jarrujen pinnat.
Oliko syntyminen rankka kokemus????
"Rekisteröitynyt: tänään kello 20:04"
-
ite ainaskiin huomasin että fiuden jarrut alko huutaa kun multiG:hen sotki jotain farmoilin tekelettä joten porukka toimiin kyllä toive samantyypin öölistä eikä eri laatuisia keskenään, saa koneen mukaan mieluummin veturin kuin alkais joka kerta öölisulkeisiin.
-
Sama homma käynyt mielessä kun nyt on tuo uusi sellainen missä hyde ja voimansiirtoöljyt samassa ja tarkka öljynlaadulle
Pahimmat ovat nämä traktorit, joissa erillinen hydrauliikkasäiliö. Voi käyttää pelkkää hydrauliöljyä, moottoriöljyä tai mitä talossa sattuu olemaan. Sitten kaksoiskippiin sitä naapurin traktoriin, jossa loota ja perä samassa. Pahimmillaan olet eka nostolla saanut toistakymmentä litraa molotovin koktailia, joka vie pakat ja jarrujen pinnat.
Oliko syntyminen rankka kokemus????
"Rekisteröitynyt: tänään kello 20:04"
Helppo. Belaruksen akkukotelojen päällä. Akkuvesi tuli ensin.
-
Sama homma käynyt mielessä kun nyt on tuo uusi sellainen missä hyde ja voimansiirtoöljyt samassa ja tarkka öljynlaadulle
Pahimmat ovat nämä traktorit, joissa erillinen hydrauliikkasäiliö. Voi käyttää pelkkää hydrauliöljyä, moottoriöljyä tai mitä talossa sattuu olemaan. Sitten kaksoiskippiin sitä naapurin traktoriin, jossa loota ja perä samassa. Pahimmillaan olet eka nostolla saanut toistakymmentä litraa molotovin koktailia, joka vie pakat ja jarrujen pinnat.
Oliko syntyminen rankka kokemus????
"Rekisteröitynyt: tänään kello 20:04"
Helppo. Belaruksen akkukotelojen päällä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Elanto ???
-
Sama homma käynyt mielessä kun nyt on tuo uusi sellainen missä hyde ja voimansiirtoöljyt samassa ja tarkka öljynlaadulle
Pahimmat ovat nämä traktorit, joissa erillinen hydrauliikkasäiliö. Voi käyttää pelkkää hydrauliöljyä, moottoriöljyä tai mitä talossa sattuu olemaan. Sitten kaksoiskippiin sitä naapurin traktoriin, jossa loota ja perä samassa. Pahimmillaan olet eka nostolla saanut toistakymmentä litraa molotovin koktailia, joka vie pakat ja jarrujen pinnat.
Oliko syntyminen rankka kokemus????
"Rekisteröitynyt: tänään kello 20:04"
Helppo. Belaruksen akkukotelojen päällä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Elanto ???
Onx tääki taas joku komukka?
-
Sama homma käynyt mielessä kun nyt on tuo uusi sellainen missä hyde ja voimansiirtoöljyt samassa ja tarkka öljynlaadulle
Pahimmat ovat nämä traktorit, joissa erillinen hydrauliikkasäiliö. Voi käyttää pelkkää hydrauliöljyä, moottoriöljyä tai mitä talossa sattuu olemaan. Sitten kaksoiskippiin sitä naapurin traktoriin, jossa loota ja perä samassa. Pahimmillaan olet eka nostolla saanut toistakymmentä litraa molotovin koktailia, joka vie pakat ja jarrujen pinnat.
Oliko syntyminen rankka kokemus????
"Rekisteröitynyt: tänään kello 20:04"
Helppo. Belaruksen akkukotelojen päällä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Elanto ???
Onx tääki taas joku komukka?
Riippuu siittä kuka antaa suomi-pojalle leipää?
-
Sama homma käynyt mielessä kun nyt on tuo uusi sellainen missä hyde ja voimansiirtoöljyt samassa ja tarkka öljynlaadulle
Pahimmat ovat nämä traktorit, joissa erillinen hydrauliikkasäiliö. Voi käyttää pelkkää hydrauliöljyä, moottoriöljyä tai mitä talossa sattuu olemaan. Sitten kaksoiskippiin sitä naapurin traktoriin, jossa loota ja perä samassa. Pahimmillaan olet eka nostolla saanut toistakymmentä litraa molotovin koktailia, joka vie pakat ja jarrujen pinnat.
Oliko syntyminen rankka kokemus????
"Rekisteröitynyt: tänään kello 20:04"
Helppo. Belaruksen akkukotelojen päällä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Elanto ???
Onx tääki taas joku komukka?
Riippuu siittä kuka antaa suomi-pojalle leipää?
Ja ketä voita siihen päälle?
-
Sama homma käynyt mielessä kun nyt on tuo uusi sellainen missä hyde ja voimansiirtoöljyt samassa ja tarkka öljynlaadulle
Pahimmat ovat nämä traktorit, joissa erillinen hydrauliikkasäiliö. Voi käyttää pelkkää hydrauliöljyä, moottoriöljyä tai mitä talossa sattuu olemaan. Sitten kaksoiskippiin sitä naapurin traktoriin, jossa loota ja perä samassa. Pahimmillaan olet eka nostolla saanut toistakymmentä litraa molotovin koktailia, joka vie pakat ja jarrujen pinnat.
Oliko syntyminen rankka kokemus????
"Rekisteröitynyt: tänään kello 20:04"
Helppo. Belaruksen akkukotelojen päällä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Elanto ???
Onx tääki taas joku komukka?
Riippuu siittä kuka antaa suomi-pojalle leipää?
Ja ketä voita siihen päälle?
Tai KETÄ ne voit ja leivät tekee?....
-
Sama homma käynyt mielessä kun nyt on tuo uusi sellainen missä hyde ja voimansiirtoöljyt samassa ja tarkka öljynlaadulle
Pahimmat ovat nämä traktorit, joissa erillinen hydrauliikkasäiliö. Voi käyttää pelkkää hydrauliöljyä, moottoriöljyä tai mitä talossa sattuu olemaan. Sitten kaksoiskippiin sitä naapurin traktoriin, jossa loota ja perä samassa. Pahimmillaan olet eka nostolla saanut toistakymmentä litraa molotovin koktailia, joka vie pakat ja jarrujen pinnat.
Siis mitä *****a?? Jätetäänkö ne kaksoiskipit ylös traktorin vaihdoissa?? Yleensä kärryä perään otettaessa on kippi alhaalla(ainakin pitäisi olla), ja kun kippi on alhaalla, pitäisi sylinterin olla sisällä, ja silloin kun sylinteri on sisällä, on sen sisältämä öljymäärä hyvin vähäinen, jos asennettu sopivasti, vain let*****nen jää öljyä?? Paljon suurempi sekoitusmahdollisuus on kaksitoimisilla sylintereillä, joihin aina jää toiselle puolen öljyä, joskus hyvinkin paljon!! ::)
-
Sama homma käynyt mielessä kun nyt on tuo uusi sellainen missä hyde ja voimansiirtoöljyt samassa ja tarkka öljynlaadulle
Pahimmat ovat nämä traktorit, joissa erillinen hydrauliikkasäiliö. Voi käyttää pelkkää hydrauliöljyä, moottoriöljyä tai mitä talossa sattuu olemaan. Sitten kaksoiskippiin sitä naapurin traktoriin, jossa loota ja perä samassa. Pahimmillaan olet eka nostolla saanut toistakymmentä litraa molotovin koktailia, joka vie pakat ja jarrujen pinnat.
;D ;D ;D Jollakin taitaa olla punavanteinen naapurissa ja pippeliä kiristää sen takia. Tai sitten joku vempele, jossa ei oo kunnon suodattimia hydrauliikassa. ;D ;D ;D ... siellä naapurissa siis
-
Tarpeeksi montakertaa kun vaihtaa koneita niin on kaikissa samanlaist koktailit. ;)
Rehukuskeilla ainakin sekoittuu tehokkaasti kun kahdella traktoirilla kipataan vuorotellen kolmia kärryjä. kärryissä on hydrauliset takalaidat ja kuormia ajetaan satoja kaudessa.
-
Sama homma käynyt mielessä kun nyt on tuo uusi sellainen missä hyde ja voimansiirtoöljyt samassa ja tarkka öljynlaadulle
Pahimmat ovat nämä traktorit, joissa erillinen hydrauliikkasäiliö. Voi käyttää pelkkää hydrauliöljyä, moottoriöljyä tai mitä talossa sattuu olemaan. Sitten kaksoiskippiin sitä naapurin traktoriin, jossa loota ja perä samassa. Pahimmillaan olet eka nostolla saanut toistakymmentä litraa molotovin koktailia, joka vie pakat ja jarrujen pinnat.
Siis mitä *****a?? Jätetäänkö ne kaksoiskipit ylös traktorin vaihdoissa?? Yleensä kärryä perään otettaessa on kippi alhaalla(ainakin pitäisi olla), ja kun kippi on alhaalla, pitäisi sylinterin olla sisällä, ja silloin kun sylinteri on sisällä, on sen sisältämä öljymäärä hyvin vähäinen, jos asennettu sopivasti, vain let*****nen jää öljyä?? Paljon suurempi sekoitusmahdollisuus on kaksitoimisilla sylintereillä, joihin aina jää toiselle puolen öljyä, joskus hyvinkin paljon!! ::)
Ja toisella nostolla koktaili vain lisääntyy. Menee se öljy muuallekin kuin letkuun.
-
Tarpeeksi montakertaa kun vaihtaa koneita niin on kaikissa samanlaist koktailit. ;)
Rehukuskeilla ainakin sekoittuu tehokkaasti kun kahdella traktoirilla kipataan vuorotellen kolmia kärryjä. kärryissä on hydrauliset takalaidat ja kuormia ajetaan satoja kaudessa.
Puhut taas tuubaa siltä osin että kuormia ajetaan satoja kaudessa. Sullahan meni satoja kuormia tavaraa aumaan muutamassa päivässä. Ei urakoooottija elä muutaman päivän ajolla jos kausi on siinä. :o
-
Vai onko sillä öljyjen sekaantumisella sittenkään väliä, jos vaan on samantyyppistä öljyä, vaikka sitten eri merkkistä?
Meillä on vaan so***** että jokainen pitää asialliset öljyt ja samaa tyyppiä. Ei sillä öljyn merkillä pitäisi olla merkitystä jos samat luokitukset vaan täyttää. Mitään 15 vuotta kuusen alla tuplakippi puoliksi ulkona seisoneita kärryromuja ei perään oteta. Tai jos otetaan niin letkua ei kiinni laiteta.
Vaihdan öljyjä myös sen mukaan miltä ne näyttävät, en pelkästään tuntimittarin perusteella. Jos alkaa näyttää tummalta tai samealta niin vaihtoon, jos taas uutta vastaavalta niin en välttämättä kiirehdi ihan tunnilleen niitä uusimaan. Joskus olen antanut hyvännäköisen vanhan seistä vuoden tynnyrissä ja siitä päältä kerätään vielä toisarvoiseen kalustoon lisäysöljyt ja motopään ketjuöljyt...
Meillä ei ole mitään kovin eksoottisia öljyjä vaativia vetäjiä, powershift-laatikollenikin teoriassa kelpaisi kai ihan perus-Wetol märkäjarruöljy, vaikka parempaa onkin käytetty. Ainakin Case-sukuiset taitavat mielellään haluta parempaa? Miten peurat?
-
Hei mun vanhassa Corollassakin on laatikossa omat öljyt. Ja jos nyt pitää sotkee, niin kunnon paluusuodattimet peliin, eikä mitään tennismailaa. 8)
-
Tuossa just tein ruumiinavauksen nurmen kippisylinterille sen uudelleen syntymisen toivossa (tiivisteet förbi). Seitsemänkymmentäluvulta oli ja ollut tuhtin kärryssä ja sun kymmenen eri veturin perässä kii ollut. Sisältä se oli kuin uusi, eikä sieltä mitään moskaa löytynyt...eikai siellä kierrossa ne suodattimet huvikseen ole... :o
-
Hei mun vanhassa Corollassakin on laatikossa omat öljyt. Ja jos nyt pitää sotkee, niin kunnon paluusuodattimet peliin, eikä mitään tennismailaa. 8)
1-toimiseen (esim kippi) vaatii vähän virittämistä että saa järkevän suodatinsysteemin. Onnistuu kyllä painesuodattimella, ja kahdella vastaventtiilillä. Tällöin vain lavaa laskiessa paluuvirtaus kulkee suodattimen läpi, ja oikeaan suuntaan. Toiseen suuntaan ohitetaan suodatin jotta siinä ei tule virtausta väärään suuntaan.
Halvempi tapa on laittaa tavallinen pienen paineen paluusuodatin traktorin lohkolta öljytilaan palaavaan linjaan, mutta se voi traksasta riippuen olla joissain tapauksissa melko haastava asennustehtävä ahtauden ja hydrauliikan monimutkaisuuden vuoksi. Lohkolta voi myös lähteä useampi paluulinja...
Tämä suojaa kaikkia ulkoisiin liittimiin kytkettyjä laitteita vastaan.
Painesuodatinrunko ei ole halpa, mutta tuo normaali paluusuodatin ei taas suojele venttiilien karoja jos sieltä kippiletkusta tulee jotain metallihitusia tms. Palaava öljy kun kulkee raakana venttilien läpi ennen suodattimeen joutumistaan.
-
Hei mun vanhassa Corollassakin on laatikossa omat öljyt. Ja jos nyt pitää sotkee, niin kunnon paluusuodattimet peliin, eikä mitään tennismailaa. 8)
1-toimiseen (esim kippi) vaatii vähän virittämistä että saa järkevän suodatinsysteemin. Onnistuu kyllä painesuodattimella, ja kahdella vastaventtiilillä. Tällöin vain lavaa laskiessa paluuvirtaus kulkee suodattimen läpi, ja oikeaan suuntaan. Toiseen suuntaan ohitetaan suodatin jotta siinä ei tule virtausta väärään suuntaan.
Halvempi tapa on laittaa tavallinen pienen paineen paluusuodatin traktorin lohkolta öljytilaan palaavaan linjaan, mutta se voi traksasta riippuen olla joissain tapauksissa melko haastava asennustehtävä ahtauden ja hydrauliikan monimutkaisuuden vuoksi. Lohkolta voi myös lähteä useampi paluulinja...
Tämä suojaa kaikkia ulkoisiin liittimiin kytkettyjä laitteita vastaan.
Painesuodatinrunko ei ole halpa, mutta tuo normaali paluusuodatin ei taas suojele venttiilien karoja jos sieltä kippiletkusta tulee jotain metallihitusia tms. Palaava öljy kun kulkee raakana venttilien läpi ennen suodattimeen joutumistaan.
Täähän se ropleema vähän on joo. :-\
-
Bigappiin jää kunnolla öljyä mutta se ei käykkän lainassa. Paluusuodattimen koteloita löytyy purkaamoistakin, ne ei yleensä hajoo ja menevät muuten romulavaan, esim 500sarjan MF:n mp-suodattimia. Omia vetojuhtiakin on 60-luvulta eikun 52-harmaasta tän vuosisadan laitteisiin mutta joka koneelle on vakioveturinsa niin ei öljyjä tarvi miettiä. Vaarin viisaus oli että kyllä talossa pitää olla joka rekeen aisat ja joka housuihin henkselit.
-
Laitoin traktorin oman hydrauliikan kaksitoimisen lohkon perään lisälohkoksi tavallisen vipuohjatun kuusikaraisen suuntaventtiilin, suuntaventtiilin paluu takasin traktorin vapaaseen paluuseen, välissä paperisuodatin. Eli kaikki kuusikaraisen lohkon läpi työkoneeseen ajettu öljy menee takaisin perään suodattimen läpi. Käytän myös kippaamiseen kärryllä tätä lisälohkoa. Myös metsäkuormaaja tulee pikaliittimillä tähän lisälohkoon, jää se venttiilipaketin repiminen pois, ja ohjaamo on tiivis.
-
Paluusuodattimen koteloita löytyy purkaamoistakin, ne ei yleensä hajoo
Paitsi Ponssessa... no motossa tuo hydrauliikan rasitus on vähän eri tasolla kuin traktorihommissa.