Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jep jep - 27.07.13 - klo:18:49

Otsikko: Nokian tri2 ja ketjut
Kirjoitti: jep jep - 27.07.13 - klo:18:49
Elikkäs toimiiko tri2 ketjujen kanssa?
Ois uudet 9mm quatro ketjut valmiina vai oisko kevyt ketjut paremmat?
Pelkillä nastoilla tuskin pärjää pihojen auruussa (paljon pihoja joissa pahoja rinteitä).

renkaat pitää uusia traktoriin ja sain vianorilta ainakin omasta mielestä hyvän tarjouksen tri2 renkaista.
Otsikko: Vs: Nokian tri2 ja ketjut
Kirjoitti: nuffieldmaster - 27.07.13 - klo:18:54
Entisessä oli tri-2:set, aika nopeat sulamaan alle, pito hangessa onneton jos umpeen aukaisee eikä oikein ketjutta pääse missään. Ketjuina oli fastrackit 7 mm. En ottaisi enää.

Otsikko: Vs: Nokian tri2 ja ketjut
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 28.07.13 - klo:00:03
Mäki sulattelin trygin fastracit alle kahteen kuukauteen loppuun=ihan paskat..
Otsikko: Vs: Nokian tri2 ja ketjut
Kirjoitti: Kalliola - 28.07.13 - klo:09:03
Trygin fastracit oli joskus alla ja 350km tieajoa ja etuketjut poikki.... takuuseen uudet mutta en minä niitä koskaan alle laittanu.... vaihdoin johonki
Otsikko: Vs: Nokian tri2 ja ketjut
Kirjoitti: SKN - 28.07.13 - klo:10:47
Teirän tars ostaa paikalliset huippuketjut. Maksaa mutta kestääkin.

http://www.ofachain.net/

(http://www.ofachain.net/files/images/sivu_kuvat/OFA_tuote-esite_FIN_web_Page_01.jpg)
Otsikko: Vs: Nokian tri2 ja ketjut
Kirjoitti: BACKSPACE - 28.07.13 - klo:11:58
Jos ostaisi vaan 12-millistä harjaterästä ja hitsaisi niistä "ketjut" suoraan renkaiden päälle  ???

Tai sitten nostaisi takapään pukeille, vaihde päälle ja antaisi vanhojen piikkilankojen kelautua kumien pinnoille  ???
Otsikko: Vs: Nokian tri2 ja ketjut
Kirjoitti: roadman - 28.07.13 - klo:12:33
Kevytketjut toimiin jopa paremmin kuin hakkurenkaassa.  Itse en käytä ketjua auruu enkä hiekoitus hommissa ollenkaan. Alla tri 2 nastoilla hyvin pärjää. Hiekoitus vaunuun menee 13T hiekaa+ vaunu 3T eli 16t kuormilla mennään savonmäkiä ylös ja alas.
Ainoastaan nolla kelillä polanteen poistossa Vuometilla ovat alla olleet.

Suosittelen auratraktoriin palapintarengasta pito eron on aivan huima parhaisiin hakkurenkaisiin verrattuna. Vähän kun funtsii niin talvirenkaan kannattaa olla mahdollisimman kapea.
Otsikko: Vs: Nokian tri2 ja ketjut
Kirjoitti: klapikasa - 28.07.13 - klo:13:08
Mulla oli tri renkaat ja maanajossa talvella käytin matti? ketjut takapyörillä. Mun mielestä  ketju toimii hyvin tri renkaan päällä vs. riparenkaaseen, siinä osa ketjusta menee piiloon ripojen väliin.

Pyöräkoneessa mulla on norjalaiset trelefsdal? ja ne kestää ehkä kolmannen talven. Ne mä laitan päälle sitten vasta kun on polannetta. on ollut usita satoja tunteja alla, lenkki kestää läpi yön, lumenlastaukset päivisin.
Otsikko: Vs: Nokian tri2 ja ketjut
Kirjoitti: Tex Willer - 06.11.24 - klo:10:03
Tarkoitus olisi vaihtaa Valtraan (n175) palarenkaat koossa 540/ 80 38 (halkaisia 1826) ja laittaa päälle Ofa tapio 11 ketjut. Mietityttää että mahtuuko pyörimään vai täytyykö suosiolla ostaa 600/65 38 jossa halkasia (1746 mm) pienempi. Nyt alla 650/65 38 riparengas jossa väliä lokasuojaan 8 cm. Nykyisen renkaan halkasia lähes sama 540/80 38 kanssa.

Ei kiinnostaisi ostaa pienempää kumia jos ei pakko, koska esim. hangessa eteneminen vaikeuuu.
Otsikko: Vs: Nokian tri2 ja ketjut
Kirjoitti: jariman - 07.11.24 - klo:08:35
Lumitöihin kyllä turhan järeät ketjut nuo 11mm mattiketjut,
Ei kyllä pysty pitämään vauhtia, ja ajomukavuus hanurista.
Raskas kärrynveto asia erikseen työmaalla.

Menishän liikenneketjut nykykoon riparenkaalla, riippuu toki käytöstä,
Raskaassa vetokäytössä ei kestä, eikä kestä asfalttitietä, ei kyllä
Kestä järeämmät ketjutkaan, eli kuluu nekin.
Otsikko: Vs: Nokian tri2 ja ketjut
Kirjoitti: ht - 07.11.24 - klo:09:47
Riippuu siitä missä lumitöitä tekee.

Jos on pelkästään metsäteitä ja vastaavia, niin 11 mm ketjut riparenkaalla on hyvät. Syö kyllä siirtoajossa tehoa ja ajastaan kuluukin, mutta menee tarvittaessa umpihankeenkin.

Jos lumityöt on ns. ihmisten ilmoilla (asfalttiteitä/pihoja tai säännöllisesti auki pidettäviä esim. kyläteitä), niin sitten palarengas nastoilla tai mieluummin oikea lamellikuvioitu talvirengas.

Kesä- ja talvirenkaat erikseen on tietysti hankkiessa kustannuskysymys, ja teettää sitten keväällä ja syksyllä ne pyörien vaihdot. Itsellä tuo on toimivaksi osoittautunut juttu.
Otsikko: Vs: Nokian tri2 ja ketjut
Kirjoitti: Tex Willer - 07.11.24 - klo:11:54
Tarkoitus aurata metsä- ja mökkiteitä jyrkissä maastoissa eli ketjut ehdottomat. Nyt käytössä riparenkaan päällä kevytketjut, mutta olen todennut ne huonoiksi. Syövät rengasta ja eivät kestä kun tosissaan aletaan pukkaamaan. Tapiot on ennen ollut lumi- ja metsätöissä eikä niistä pahaa sanottavaa. Nuo palarenkaat tulisi ainoastaan talvikäyttöön ja saisi olla vaikka ketjut kiinni koko ajan.

Tuo koko siinä vaan aiheuttaa pohdintaa, että mahtuuko 540/65 38 pyörimään tapion kanssa ko. traktorissa. Olisi nuo renkaat vanteineen käytettynä sopuhintaan saatavilla. Tiukalla täytyy ainakin ketjut pitää.
Otsikko: Vs: Nokian tri2 ja ketjut
Kirjoitti: Filosofi - 07.11.24 - klo:13:23
Aika harvoin täällä etelässä nykyisin näkee kettinkejä traktorin pyörissä. Mutta kyllä ovat sitten vaikeuksissakin, kun täällä nämä mäkiset maastot ovat nykytalvina peilijäässä harva se viikko. On siinä sitten mukava hiekotella ja taas aurata uusi lumi sen peilijään päältä. Yksikin isäntä vannoi ostavansa teollisuusrenkaiden päälle kunnon piikkiketjut – ostamatta jäivät, ennen kuin aika jätti.
Otsikko: Vs: Nokian tri2 ja ketjut
Kirjoitti: Paalimies - 07.11.24 - klo:17:16
Kyllä mä ketjut tartten lähes joka talvi toiseen ek traktoriin kun tarttee noita paaleja ajella. Tietty jos pihaan saisi ajettua paalit varastoon ennen runsaan lumen ja jääkelien aikaa. Toki kärrystä kun lataa ruokinta pöydän suoraan niin jää pinoaminen pois.