Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ijasja2 - 04.09.08 - klo:12:31
-
Tuttu kampe kenellekään,kuinka tuollaista voi säätää? Sähkömies yhtä pihalla kuin minäkin,sähkön tuntemus mulla luokkaa tulee pistorasiasta ???
Ongelmana että taajuusmuunnin lämpenee kuormituksen kasvaessa,5.5Kw sähkömoottori perässä ja pitäisi pystyä ajamaan noin 15 hertsillä jolloin nopeus olisi sopiva. Isommalla hertsimäärällä pelaa kyllä mutta silloin liian nopeaa pyörimistä,elevaattoria syöttävästä ruuvista kyse. Systeemin rakentajan mielestä pitäisi pystyä ajamaan jopa 1.3hertsillä ??? Ei pyöri edes tyhjänä tuolla hertsimäärällä...
-
Tommosessa vehkeessä on parametrejä vaikka kuinka paljon. Mun mielestäni kannattaisi soittaa suoraan omronin tekniseen tukeen ja esittää asia sinne. Sieltä saat (tai se sun sähkärisi saa) saman tien kiinni sellaisen kaverin jolle tuo mokkula on henki ja elämä.
Elikkä soita Omronin tekniseen tukeen 0207 464 270
-
Tuttu kampe kenellekään,kuinka tuollaista voi säätää? Sähkömies yhtä pihalla kuin minäkin,sähkön tuntemus mulla luokkaa tulee pistorasiasta ???
Ongelmana että taajuusmuunnin lämpenee kuormituksen kasvaessa,5.5Kw sähkömoottori perässä ja pitäisi pystyä ajamaan noin 15 hertsillä jolloin nopeus olisi sopiva. Isommalla hertsimäärällä pelaa kyllä mutta silloin liian nopeaa pyörimistä,elevaattoria syöttävästä ruuvista kyse. Systeemin rakentajan mielestä pitäisi pystyä ajamaan jopa 1.3hertsillä ??? Ei pyöri edes tyhjänä tuolla hertsimäärällä...
Tässä selailen tätä Finnparttian luetteloa,myyvät juuri tätä Omron Vtonnista.
Soita ihmeessä sinne,tottahan osaavat neuvoa.
http://www.finnparttia.fi/
-
Oli Itsellä pientä kytkentäongelmaa vastaavassa taajuusmuuntimessa. Soitin Omronille Pertti Hänniselle 0400-440751 ja neuvoja tuli paljon ja saatiin homma pelaamaan. Toinen henkilö joka taajuusmuuntimista tietää on Klaus Sjöblom 040-5436530.
Toivottavasti saatte ruuvin pyörimään.
Onko taajuusmuunnin oikean kokoinen?
Finnparttiaan ei kannata soitella, ne lähinnä vain myy ja tieto on pintapuolista.
-
Moottorin parametrit pitää olla aseteltu tismalleen oikein muuten ei pelaa.
-
Oli Itsellä pientä kytkentäongelmaa vastaavassa taajuusmuuntimessa. Soitin Omronille Pertti Hänniselle 0400-440751 ja neuvoja tuli paljon ja saatiin homma pelaamaan. Toinen henkilö joka taajuusmuuntimista tietää on Klaus Sjöblom 040-5436530.
Toivottavasti saatte ruuvin pyörimään.
-Hyviä numeroita.
Onko taajuusmuunnin oikean kokoinen?
-Se mullekin tuli mieleeni.
Finnparttiaan ei kannata soitella, ne lähinnä vain myy ja tieto on pintapuolista.
-Käyttökelpoinen tieto sekin.
-
Tuttu kampe kenellekään,kuinka tuollaista voi säätää? Sähkömies yhtä pihalla kuin minäkin,sähkön tuntemus mulla luokkaa tulee pistorasiasta ???
Ongelmana että taajuusmuunnin lämpenee kuormituksen kasvaessa,5.5Kw sähkömoottori perässä ja pitäisi pystyä ajamaan noin 15 hertsillä jolloin nopeus olisi sopiva. Isommalla hertsimäärällä pelaa kyllä mutta silloin liian nopeaa pyörimistä,elevaattoria syöttävästä ruuvista kyse. Systeemin rakentajan mielestä pitäisi pystyä ajamaan jopa 1.3hertsillä ??? Ei pyöri edes tyhjänä tuolla hertsimäärällä...
--tuota noin...sen verran olen joutunut sähkömiesten kanssa väänttän rautalankaa näiden taajuusmuuttajien kanssa,että kuulostaa aika hurjalta yrittää pyörittää moottoria alle 5-10 hertsin.Voi onnistua jos vääntömomentin tarve on olematon,mutta moottorin jäähdytys ilman erillistuuletusta ei kyllä toimi kunnolla edes tolla 15 hertsillä jos momentti on lähelläkään moottorin nimellistä.Vai onko moottorissa erillistuuletin?Jos on niin asia OK.
-kannattais laittaa jo vaihde väliin jotta saisit kierroksia moottorille,jäähdytys tulis kuntoon ja ilmeisesti taajuusmuuttajakin toimis paremmalla alueella,vai tarvitaanko korkeitakin kierroksia jossain vaiheessa?
-
http://industrial.omron.fi/fi/products/catalogue/motion_and_drives/frequency_inverters/pumps_and_fans/v1000/default.html. Sivulta lyötyy suomenkielinen pkaopas ja peräti 456 sivuinen manuaali englanniksi. Omat ongelmat korjautivat kaikki kun löytyi oikeat parametrit.
-
Ongelmana että taajuusmuunnin lämpenee kuormituksen kasvaessa,5.5Kw sähkömoottori perässä ja pitäisi pystyä ajamaan noin 15 hertsillä jolloin nopeus olisi sopiva. Isommalla hertsimäärällä pelaa kyllä mutta silloin liian nopeaa pyörimistä,elevaattoria syöttävästä ruuvista kyse. Systeemin rakentajan mielestä pitäisi pystyä ajamaan jopa 1.3hertsillä ??? Ei pyöri edes tyhjänä tuolla hertsimäärällä...
Minulla ei ole kokemusta taajuusmuuttajista, mutta normaali luonnonlakeja nekin tottelevat (ainakin yleensä). :)
Normaali taajuus on 50 Hz. Lukion vanhasta fysiikan kirjasta:
P (teho) = M (momentti) x ω (kulmanopeus)
Kulmanopeus verrannollinen taajuuteen, joten tästä seuraa, että moottorisi teho 15 Hz:llä on 15/50 osaa 5,5 kW:ta eli 1,65 kW, jos ampeerimäärät halutaan pitää rajoissa. 1,3 Hz:llä tehoksi vastaavalla moottorilla saadaan 26 W.
Luultavasti virta kasvaa liian suureksi ja alkaa kypsyttää Omronia. Käynnistyksessä virta on vielä oleellisesti suurempi.
-
Auttaako se jos laittaa pienemmän moottorin . Mulla on ollut ja on hydrauliikkakoneikossa taajuusmuuntajia . Mitään ongelmaa ei juurikaan ole ollut muuta kuin hitonmoinen ulina .
-
Paljon tullut asiaa,ehtinyt aiemmin vilkaisemaankaan :)
Samalla kun naputtelin päivällä tämän viestin,kattelin Omronin edustajalta teknisen tuen taajuusmuuttimille ja sieltä tuli faktaa Pertti Hänniseltä 8)
Eli asian juuri niin kuin ilmi tullut tässäkin ketjussa. Parametrit ihan oikeen (?),taajuusmuuttaja suojelee sähkömoottoria pienemmillä hertsimäärillä ettei se pala,kuten koivumäki totesi. Yli neljälläkymmenellä hertsillä moottorin oma jäähdytys riittää ja homma ok.,alle tuon ja vielä reiluilla amppeereilla ongelmia tiedossa. Mulla tarvetta 15-25hertsin nopeuksille joten ei muuta kuin ongelmia ruuvin viedessä täysillä tavaraa. Ruuvin päällä säädettävä harjapelti kuten puimurin viljasäiliössä,sitä vain ei viitsisi kovin pienelle säätää ettei ongelmia viljan valumisessa,mikäs sen piipmäisempää kuin viljan sisällä tyhjää jauhava ruuvi ::)
Säätöjähän tuossa Omronin taajuusmuuttimessa miljuunia,vähän kuin nykytraktoria virittäs. Voimaa kyllä saadaan ulos ilman varokkeiden laukeamista,senkuin muutetaan säätökarttaa mutta moottori palaa alta aikayksikön pienillä hertseillä ja suurilla amppeereilla.
Meillä oli hiukan erilaiset näkemykset ruuvin pyörimisnopeudesta kaatosuppilon tekijän kanssa,oisin halunnut hitaammin pyörivän,sellaisen kuin TIEDÄN toimivan ;D Häntä taas oli neuvottu kotimaisen ruuvin valmistajan taholta,tosin erityyppiseen tarkoitukseen.
No,ny tarttee muuttaa jotain,tuuletuksen järjestäminen moottorille on vain hätäapua.
Koivumäen ehdottamalla tavalla jatketaan,normaalilla kierrosnopeudella hertsejä olisi käytössä reilu 40,hätätilassa voi hidastaa ja jossain tilanteessa nopeuttaa hieman. Välityksiä ei voi muuttaa,ruuvin hihnapyörä lattian rajassa ja moottorilla pienin mahdollinen hihnapyörä. Joko tehtävä alentava hihnavälitys ???,alennuslaatikko tai saatava hitaampi käyntinen moottori.
Eihän tässä muuten mittään mutta harmittaa että teetin muilla että tulee toimiva ja saan ajoissa. Ei tullu kerralla toimivaa enkä saanut niin ajoissa että ois päässyt testaamaan ennen kuivauskautta. Tosin ongelma sinällään pieni,valmistajalla ei vain aikaa paneutua ratkaisemaan tätä pikkujuttua. En voi kipata kaatosuppiloon täyttä satsia... Muuten ruuvi toimii kuin unelma,kymmenen kuution pikkukuorman imaiseminen kuivurin kitusiin vie reilun 5minuuttia 8)
-
Laita 900 rmp moottori siihen.
-
Liian vaikiaa teette pikku asiasta.
-
Liian vaikiaa teette pikku asiasta.
Niinpä. Ruuvit mäelle ja tilalle ISO kaatosuppilo ;D
-
Liian vaikiaa teette pikku asiasta.
Niinpä. Ruuvit mäelle ja tilalle ISO kaatosuppilo ;D
Nojaa,mullahan onkin 100m3:n kippaussiilo ;D Vanhaan rakennukseen ei isompaa saanut eikä lattiaa voi enempää korottaa kun tasakerta reilussa kuudessa metrissä. Kippaamisenhan pitää tapahtua sisällä,niukin naukin onnistuu nykyisillä kärryillä,jatketaan siiloa ulospäin kun kärryt kasvaa ja nostetaan sitten kattoa :)
Kaveri kävi säätämässä taajuusmuunninta,huomenna selviää riittikö säätöjen muuttaminen vai tarviiko vaihtaa moottori hitaammin pyöriväksi.
-
Onko moottorin perässä vaihdetta,vai vetääkö suoraan remmillä kierukkaa.Itsellä vaidemoottori ja siitä remmillä veto kierukalle.Moottoria ohjataan taajuusmuuntimella hyvin on pelittänyt.
-
Kuulostaa ihan kuin olisit ostanut MEPU kuivurin ?
-
Ei Harvestoreen jyvät pannaan mitä niitä kuivailemaan,kallis öljy palaa turhanpäiten kuivurissa.
-
Onko moottorin perässä vaihdetta,vai vetääkö suoraan remmillä kierukkaa.Itsellä vaidemoottori ja siitä remmillä veto kierukalle.Moottoria ohjataan taajuusmuuntimella hyvin on pelittänyt.
Suoraan moottorilta remmillä.
-
Ei Harvestoreen jyvät pannaan mitä niitä kuivailemaan,kallis öljy palaa turhanpäiten kuivurissa.
Nojaa,kuivaan viljaa jotka laitetaan harvestoreen. Riippuu mistä roikkuu,kaveri ei enää kosteaa viljaa säilö lypsylehmille ko. tornissa. Tutkittu juttu että homeita riittää,eriasia miten kukin niiden haitan arvostaa.
-
Kuulostaa ihan kuin olisit ostanut MEPU kuivurin ?
Jep. Ja tyytyväinen kuivuriin :)
-
Mepu on lähinnä "kallis vitsi" ihan proto vehkeitä,
500 tuntia ja osia kulunut loppuun... :P
-
Mepu on lähinnä "kallis vitsi" ihan proto vehkeitä,
500 tuntia ja osia kulunut loppuun... :P
Muttei syöttölaite kuten jossain toisessa tunnetussa :P Esiputsarin kestävyys epäilyttää,tosin vaihdettavia peltiosia kuluvilla paikoilla. Erikoisia ratkaisuja tosin,kuten peltinen viljajarru esiputsarissa. Ei tuu kauaa kestään kun viljavirta pieksee jatkuvasti,vahvaa plootua tai valurautaa tarttis olla... No,helppo vaihtaa.
-
Antilla ajettu n.5000 tuntia eikä suuria murheita, kuinkas
Meputtaa vielä 5000 tunnin jäläkeen ??? ??? :P
-
Antilla ajettu n.5000 tuntia eikä suuria murheita,
mitäs ne pienet murheet on olleet?
Terveisin nimimerkki "938h Antilla takana"
-
Kannattaa pienentää sitä moottorin ja kuljettimen välitystä, hitaampikierroksinen moottori on aina kalliimpi ja harvinaisempi. Muutenkin sähkömoottori tykkää aina parhaiten toimia sille suunnitellulla nopeudella ja teholla ja taajuusmuuttajalla lähinnä hienosäätöä. Jotku puhallinsäädöt taas erikseen kun kuorma on kevyt.
Betonimyllyyn ostettiin joku aika sitten 500 kierroksen sähkömoottori, aika järeä muutaman kilowatin koneeksi, 70 kiloa ;D
-
itellä kohta 4000 h ajettu 02 v vanha vaunumepu. ed omistajalla melkein huoltovapaa kone ollut. ite vahtanut heti tullessa siihen 2 laakeria ja nyt paloi tässä yksi moottori. ollut ulkona uudesta lähtien. ei minusta mitenkään häiriöherkkä kones.
-
Liian vaikiaa teette pikku asiasta.
Niinpä. Ruuvit mäelle ja tilalle ISO kaatosuppilo ;D
Nojaa,mullahan onkin 100m3:n kippaussiilo ;D Vanhaan rakennukseen ei isompaa saanut eikä lattiaa voi enempää korottaa kun tasakerta reilussa kuudessa metrissä. Kippaamisenhan pitää tapahtua sisällä,niukin naukin onnistuu nykyisillä kärryillä,jatketaan siiloa ulospäin kun kärryt kasvaa ja nostetaan sitten kattoa :)
Kaveri kävi säätämässä taajuusmuunninta,huomenna selviää riittikö säätöjen muuttaminen vai tarviiko vaihtaa moottori hitaammin pyöriväksi.
---moottorin vaihto hitaammaksi ei käsitykseni mukaan auta ratkaisevasti.Jäähdytysongelma on suurin piirtein sama ajatko 600/900/1500/3000 kierroksen moottoria liian hiljaa.
---tuntuis helpoimmalta laitella lisähihnavälitys jotta saat kiemuroita riittävästi moottorille
---sen verran huolimattomasti aluksi luin jutun että luulin kairan olevan Mepun sisällä...kaikenlaisia väärinkässäyksiä sitä näissä tekniikkajutuissa voi äkkilukemalla tulla
-
Laita kiilahihnavedon tilalle ketjuveto, moottoriin voisi laittaa halkaisialtaan pienemmän ketjurattaan kuin hihnapyörän.