Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: boss - 24.07.13 - klo:23:17
-
Uskaltaisko tommonen 48s-58s vm 90 tai uudempi ostaa.Mitkä kohdat kannattaa tarkistaa erityisesti. Taitaa kaikki olla mekaanisella vaihteistolla,vai? Keskon varaosapalvelu vähän mietityttää. Vai oisko joku 2045 parempi vaihtoehto
-
Claassi on panssarivaunu, jota on raskas ja kankea käyttää. Sampo vaatii hyvää huolenpitoa ja kuskilta pehmeää otetta, mutta käytettävyydeltään valovuosia Claassia edelle. Mehuveto on aivan olennainen asia ja ilman sitä ei puimuria paranisi hankkia.
-
Ei noi 48 ja 58 mitään niin jäykkiä ole,mut se remontintarpeen ero on kyllä noissa vaihtoehdoissa selvä..K:n varaosahuolto on kyllä perseestä mutta useimmat jutut saa kyllä laakeri- ja tarvikekaupoista noihin.
-
Claassi on panssarivaunu, jota on raskas ja kankea käyttää. Sampo vaatii hyvää huolenpitoa ja kuskilta pehmeää otetta, mutta käytettävyydeltään valovuosia Claassia edelle. Mehuveto on aivan olennainen asia ja ilman sitä ei puimuria paranisi hankkia.
Monta kertaa se panssarivaunu vaan kestää enemmän käyttöä kuin pistehitseillä ja saumanpätkillä koottu levyvalmiste.
En kyllä saanut päähän miksi se dominator on niin raskas käyttää? Vuodesta -98 asti semmosella tullut
kurvailtua. Tosin voimansiirto on aika vanhanaikainen ja vaihdekeppiä saa heiluttaa päivän mittaan oikein
urakalla. Vuodesta toiseen vaan mennä raksuttaa. :)
-
Claassi on panssarivaunu, jota on raskas ja kankea käyttää. Sampo vaatii hyvää huolenpitoa ja kuskilta pehmeää otetta, mutta käytettävyydeltään valovuosia Claassia edelle. Mehuveto on aivan olennainen asia ja ilman sitä ei puimuria paranisi hankkia.
Claassi 6000-6400 kg ja sampo 5700-6200 kg. Elikkä kumpi on kankea panssarivaunu. Toistaseks on puitu mf 16 (sr580)
14 vuotta noin 50 hehtaaria vuodessa eikä remonttia ole juurikaan tehty. Muutamaa hihnaa lukuunottamatta.Toisille kaikki kestää ja toisille ei edes rautakanki(Niitäkin löytyy nykyään huononlaatusia) Mf 16 vaan niin huono kulkemaan märällä kun on niin pienet renkaat 16.9-26. Ei paljoa auta vaikka laittaa paripyörät kun kehää pitäis olla
-
Claassi on panssarivaunu, jota on raskas ja kankea käyttää. Sampo vaatii hyvää huolenpitoa ja kuskilta pehmeää otetta, mutta käytettävyydeltään valovuosia Claassia edelle. Mehuveto on aivan olennainen asia ja ilman sitä ei puimuria paranisi hankkia.
Monta kertaa se panssarivaunu vaan kestää enemmän käyttöä kuin pistehitseillä ja saumanpätkillä koottu levyvalmiste.
En kyllä saanut päähän miksi se dominator on niin raskas käyttää? Vuodesta -98 asti semmosella tullut
kurvailtua. Tosin voimansiirto on aika vanhanaikainen ja vaihdekeppiä saa heiluttaa päivän mittaan oikein
urakalla. Vuodesta toiseen vaan mennä raksuttaa. :)
Ajaahan jotkut hiasellakin ;D Kestäköön vaikka maailman tappiin, mutta ei kiitos...
-
Määtä lukuunottamatta vastauksista paistaa se, ettei ole mitään käsitystä hydrodynaamisen ajovoimansiirron käytöstä. Joka sellaisella on ajanut, ei muuhun suostu enää kajoamaan.
-
http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=13&t=5332&hilit=claas+painaa
Sen verran voisi sanoa yhden rukiin lakovuoden jälkeen sanoa, että Claasin pöytä toimii hyvin, paitsi kaatokela. Jostakin kumman syystä piikkiakselien putket tulevat päätylevyistä sentin-pari yli, ja niihin herkästi takertuu tavaraa ja alkaa pyörimään kaatokelan päädyssä. Myös kaatokelan piikin jouset ovat takertumisherkkiä.
Mietin josko ruuvaisi pellistä jotkin takertumissuojat niihin putkenpäihin, varsinkin oikeaan päätyyn.
-SS-
-
Määtä lukuunottamatta vastauksista paistaa se, ettei ole mitään käsitystä hydrodynaamisen ajovoimansiirron käytöstä. Joka sellaisella on ajanut, ei muuhun suostu enää kajoamaan.
Minkä merkkisessä puimurissa olikaan hydrodynaaminen voimansiirto?
Omassa 48 Dominaattorissa eniten häiritsee se kun ratissa taitaa olla kierroksia kymmenkunta. Ei meinaa ehtiä veivata tarpeeksi. Kömpelösti vaihtuvia vaihteita nyt ei tarvi kovin paljon vaihdella kunhan saa päisteet auki.
-
Määtä lukuunottamatta vastauksista paistaa se, ettei ole mitään käsitystä hydrodynaamisen ajovoimansiirron käytöstä. Joka sellaisella on ajanut, ei muuhun suostu enää kajoamaan.
Minkä merkkisessä puimurissa olikaan hydrodynaaminen voimansiirto?
Omassa 48 Dominaattorissa eniten häiritsee se kun ratissa taitaa olla kierroksia kymmenkunta. Ei meinaa ehtiä veivata tarpeeksi. Kömpelösti vaihtuvia vaihteita nyt ei tarvi kovin paljon vaihdella kunhan saa päisteet auki.
Ja vaikka olet veivannut sen kymmenen kierrosta, niin pitää tosiaan olla 30 m päisteet, ennen kuin claasin saa samaa laistoa takaisin suoraan kulmaan.
-SS-
-
Mf 16 vaan niin huono kulkemaan märällä kun on niin pienet renkaat 16.9-26. Ei paljoa auta vaikka laittaa paripyörät kun kehää pitäis olla
Kunnon vyörenkaat alle, 18.4R26 tai 16.9R28 paineet 0,6-0,8 bar. Ero on kuin yöllä ja päivällä verraten alkuperäisiin ristikudosrenkaisiin.
-
Ja vaikka olet veivannut sen kymmenen kierrosta, niin pitää tosiaan olla 30 m päisteet, ennen kuin claasin saa samaa laistoa takaisin suoraan kulmaan.
-SS-
[/quote]
Jarrua,jarrua..
Se variaattorin vipu sieltä kytkinpolkimesta kyllä kannattaa ottaa pois toiminnasta,ei tarvi ruveta joka polkasun jälkeen kelaamaan nopeutta,,
-
Se variaattorin vipu sieltä kytkinpolkimesta kyllä kannattaa ottaa pois toiminnasta,ei tarvi ruveta joka polkasun jälkeen kelaamaan nopeutta,,
[/quote]
Ei Ei Ei, se kannattaa säätää siten, että vasta kytkinpolkimen painaessa aivan pohjaan, se päästää variaattorin pienelle, sitten kun painaa vain sopivasti siten, että kytkin irrottaa, mutta poljin ei ole vielä pohjassa, se on hyvä! Ei tartte kytkinremppaa tehdä niin usein, mutta ei harmita se ainainen hitaalta lähtö!! ;)
-
Claassi on panssarivaunu, jota on raskas ja kankea käyttää. Sampo vaatii hyvää huolenpitoa ja kuskilta pehmeää otetta, mutta käytettävyydeltään valovuosia Claassia edelle. Mehuveto on aivan olennainen asia ja ilman sitä ei puimuria paranisi hankkia.
Monta kertaa se panssarivaunu vaan kestää enemmän käyttöä kuin pistehitseillä ja saumanpätkillä koottu levyvalmiste.
En kyllä saanut päähän miksi se dominator on niin raskas käyttää? Vuodesta -98 asti semmosella tullut
kurvailtua. Tosin voimansiirto on aika vanhanaikainen ja vaihdekeppiä saa heiluttaa päivän mittaan oikein
urakalla. Vuodesta toiseen vaan mennä raksuttaa. :)
Ajaahan jotkut hiasellakin ;D Kestäköön vaikka maailman tappiin, mutta ei kiitos...
Hyvin sanottu siellä!
-
Claassi on panssarivaunu, jota on raskas ja kankea käyttää. Sampo vaatii hyvää huolenpitoa ja kuskilta pehmeää otetta, mutta käytettävyydeltään valovuosia Claassia edelle. Mehuveto on aivan olennainen asia ja ilman sitä ei puimuria paranisi hankkia.
Monta kertaa se panssarivaunu vaan kestää enemmän käyttöä kuin pistehitseillä ja saumanpätkillä koottu levyvalmiste.
En kyllä saanut päähän miksi se dominator on niin raskas käyttää? Vuodesta -98 asti semmosella tullut
kurvailtua. Tosin voimansiirto on aika vanhanaikainen ja vaihdekeppiä saa heiluttaa päivän mittaan oikein
urakalla. Vuodesta toiseen vaan mennä raksuttaa. :)
Ajaahan jotkut hiasellakin ;D Kestäköön vaikka maailman tappiin, mutta ei kiitos...
Hyvin sanottu siellä!
Niin joo mielummin kärsii ahtaista sisätiloista kuin ylivoimaisesta kestävyydestä??
-
Määtä lukuunottamatta vastauksista paistaa se, ettei ole mitään käsitystä hydrodynaamisen ajovoimansiirron käytöstä. Joka sellaisella on ajanut, ei muuhun suostu enää kajoamaan.
Ei ole käsitystä enkä haluakkaan. Deutzin korinalaatikko on ihan hyvä mulle. Jos haitek mallia joskus koeajais nii saattas pian alkaa vituttaa doitsilla puinti... ;D
-
Se variaattorin vipu sieltä kytkinpolkimesta kyllä kannattaa ottaa pois toiminnasta,ei tarvi ruveta joka polkasun jälkeen kelaamaan nopeutta,,
Ei Ei Ei, se kannattaa säätää siten, että vasta kytkinpolkimen painaessa aivan pohjaan, se päästää variaattorin pienelle, sitten kun painaa vain sopivasti siten, että kytkin irrottaa, mutta poljin ei ole vielä pohjassa, se on hyvä! Ei tartte kytkinremppaa tehdä niin usein, mutta ei harmita se ainainen hitaalta lähtö!! ;)
[/quote]Jos on pehmyt pelto, tietää tuo variaattoriviritys kytkinremonttia melko nopsaan... :'(
-
Se variaattorin vipu sieltä kytkinpolkimesta kyllä kannattaa ottaa pois toiminnasta,ei tarvi ruveta joka polkasun jälkeen kelaamaan nopeutta,,
Ei Ei Ei, se kannattaa säätää siten, että vasta kytkinpolkimen painaessa aivan pohjaan, se päästää variaattorin pienelle, sitten kun painaa vain sopivasti siten, että kytkin irrottaa, mutta poljin ei ole vielä pohjassa, se on hyvä! Ei tartte kytkinremppaa tehdä niin usein, mutta ei harmita se ainainen hitaalta lähtö!! ;)
Jos on pehmyt pelto, tietää tuo variaattoriviritys kytkinremonttia melko nopsaan... :'(
[/quote]
Kyl saksalainen puimuri-insinööri on sittenkin viisaampi kuin suomalainen itseoppinut risapersemaajmussipuimurinkuljettaja.
Kertoo nimimerkki Ylpeä 68s dominaattorin omistaja.
-
70-luvulla oli jo Fortschrittin ajosilppurissa sama systeemi..