Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ikoivu - 14.07.13 - klo:19:30
-
kauppoja hierottu kyseisestä 5410 Dyna 4. Onko kokemuksia kyseisestä traktorista? onko se ihan susi? :)
-
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=46706.0
-
tuo vaihteisto se vähän tässä hirvittääkin et mahtaako toimia. ja karsin mahollisimman vähiin kaiken automatiikan juuri sen takia et ei tarvis tapella sähkövikojen kanssa. :D
-
tuo vaihteisto se vähän tässä hirvittääkin et mahtaako toimia. ja karsin mahollisimman vähiin kaiken automatiikan juuri sen takia et ei tarvis tapella sähkövikojen kanssa. :D
Tuota "automatiikkaa" taitaa olla joka vehkeessä 90-luvulta alkaen. Jos siis haluaa esim. suunnanvaihtajavaihteiston, mikä on oikeastaan välttämätön varuste. Sähkönostolaitteetkaan ei niin kamalan usein/kalliisti edes vikaannu. Karsittavia mukavuusvarusteita on oikeastaan vain ulkoisen hydrauliikan venttiilit, valitseeko sähköiset vai vaijeritoimiset. Ja suljettu/ympäripumppaava hydrauliikka. Niissä voi tulla kalliita yllätyksiä, merkistä riippumatta... 6000-sarjan Massikan jos hommaat niin on ainakin mukava ja huoleton peli. Ainakin meillä 6265 vm. 2003 toimii kuin junan vessa (kop kop). Kytkinpolkimen ala-asennon katkaisin siihen on pitänyt vaihtaa kahdesti, nyt on hyllyssä varalla ja vaihto kestää 15 min. Keskon varaosahinnoittelu on ryöstöä, mutta onneksi ei ole tarvinnut kuin tuon anturin ja kalliita suodattimia jotka jatkossa kyllä tilaan ulkomailta...
Mika
-
ei nyt sentään ihan karvalakki mallilla mennä, lähinnä niitä automaatiikkoja jätän pois et oppii vanha isäntäkin sillä ajamaan ja toimimaan. otan vaan tarvittavan. ja niiitä varaosia taitaa saada myös hankkijalta, hintatasosta en nyt ala tinkaamaan. edellinen on vm-90 et eiköhän se olis jo aika tuoreempi ajokki investoida.
-
tuo vaihteisto se vähän tässä hirvittääkin et mahtaako toimia. ja karsin mahollisimman vähiin kaiken automatiikan juuri sen takia et ei tarvis tapella sähkövikojen kanssa. :D
Ilmeisesti vaihteisto itsessään on kestävä koska samaa lootaa käytetään kuuspyttysen koneen perässä. Hilujen kanssa voi olla ongelmia. Hilut on aina halvempia kun se iso laatikkoremontti. Kokemusta on.
-
toivottavasti ei ihan älyttömiin remontteihin tarvis ihan heti alkaa. turhan kallis traktori jos sitä heti uutena pitää pajoa.
-
toivottavasti ei ihan älyttömiin remontteihin tarvis ihan heti alkaa. turhan kallis traktori jos sitä heti uutena pitää pajoa.
Eiköhän se Kesko anna uuteen ihan takuun.
-
juu takuunpa hyvinkin. 1 vuosi täystakuu ja seuraavana vuonna 1900 e omavastuu, :D
-
toivottavasti ei ihan älyttömiin remontteihin tarvis ihan heti alkaa. turhan kallis traktori jos sitä heti uutena pitää pajoa.
Jos uutta vehjettä olet ostamassa niin miksi Massikka? Onhan noita paremmankin takuun omaavia merkkejä olemassa.
-
noh se on puhtaasti raha kysymys. valtra a sarja oli halvempi mut en tykännyt siitä ohjaamosta kun tuntu et istut koirankopissa. ja n-sarja oli muuten ihan ok mut hinta nousi niin minun mielestä turhan korkealle. new holland oli ylivoimaseti kallein. ja jontikka on muuten pois laskuista omakohtasista kokemuksista johtuen. ja massikan myyjä oli ainoa joka otti tarjouksen jätettyään yhteyttä ja tuli jopa käymään.
-
noh se on puhtaasti raha kysymys. valtra a sarja oli halvempi mut en tykännyt siitä ohjaamosta kun tuntu et istut koirankopissa.
Kerran joutunut ajamaan A-sarjan Vallua. Siellä ohjaamossa tosiaan tulee ahtaanpaikankammo. Ihan hirveä koppi.
-
noh se on puhtaasti raha kysymys. valtra a sarja oli halvempi mut en tykännyt siitä ohjaamosta kun tuntu et istut koirankopissa. ja n-sarja oli muuten ihan ok mut hinta nousi niin minun mielestä turhan korkealle. new holland oli ylivoimaseti kallein. ja jontikka on muuten pois laskuista omakohtasista kokemuksista johtuen. ja massikan myyjä oli ainoa joka otti tarjouksen jätettyään yhteyttä ja tuli jopa käymään.
Valtran pienemmistä mallistosta on vaikea löytää käypästä konetta pihapyöritykseen. A-sarjaa on jotenkin karun oloinen, ja N kallis ja kankee. Mille tasolle tuollaisen pikkumassikan hinta asettuu?
-
etukuormaajan kanssa ja varusteilla se on n.60000 e sis.alv.
-
etukuormaajan kanssa ja varusteilla se on n.60000 e sis.alv.
Huh.
Eikö kannattaisi ostaa oikea traktori jossa etupää vetää luistamatta tuhoten samalla kytkentälevyt?
Nostolaitteen liikerata on myös pieni eikä suunnanvaihtoa saa helposti balanssiin
Itse mf:än ostin vaan en sellaisella enää aja.
Mistä muuten luulette johtuvan kun noita 5400 massikoita löytyy ”vähillä tunneilla” melko uusina eri kone liikkeistä?
Kiinnostais kyl kans mikä olis oikea traktori tuolla rahalla. Case Farmall 115U Prota ei saa tuohon hintaan luulisin? Sinisenä ehkä, en oo niin seurannu. Entä jos Valtraa rastii tarpeelliset varusteet?
-
kauppoja hierottu kyseisestä 5410 Dyna 4. Onko kokemuksia kyseisestä traktorista? onko se ihan susi? :)
Olen itse myös ajatellut tuota samaa konetta.
Ollaan nyt parivuotta ajeltu 5455;lla ja toiseksi koneeksi mietin tuota 5410.
Massikassa erityisesti miellyttää tuo suunnanvaihdin. Omia kokemuksia ennen massikkaa oli JD;stä ja Nh;sta. Niihin verrattuna tuo MF;n suunnanvaihdin on erinomainen. Se että siitä saa vaihdettua pikavaihdetta on melkoinen ajomukavuus.
Fend olisi meillekkin se paras ratkaisu, mutta helkkarin kallis.
Kaikkiin koneisiin tulee remontteja. Meidän suunnalla on paljon jonnumiehiä joiden koneet on vähän väliä telakalla. Ja nyykkäreissä kun on ollut vikoja niin korjaaminen on ollut helkkarin kallista. Eli ihan sama minkä merkin ostat niin korjaamaan saatat joutua.
-
Mie oon kyllä ihmetelly suuresti että miten kaikilla tuntuu olevan niin paljon vikoja 5400 sarjalaisissa. Omalla ex 5455 Dyna nelosella ajettiin 4100h ja suurimmat viat johtuivat kyllä kuskista.. ;D Toki olihan siinnä muitakin vikoja ja nelivedon pakkaan lisättiin heti uutena takuuseen levyjä kun tuntui luistavan (myyjä väitti kyllä johtuvan ylisuuresta etukuormaajasta(isme 170B) mutta takuuseen meni silti..) ja toinen suurempi ongelma oli nostolaitteen nostokynkkien boorit jotka menivät sileiksi 2000 tunnissa josta johtuen nostolaitteen toinen puoli ei noussut. Tämäkin meni takuuseen ja pelasi kyllä sen ajan kun meillä oli. Minkäänlaisia sähkövikoja ei ollut missään vaiheeessa lukuunottamatta temppuilevaa kytkinpoljinta yhden kevään kylvöjen ajan jonka jälkeen ongelma katosi itsestään.. ::) Ja se kuuluisa kaksoispumppukin toimi ongelmitta ;D Joten aivan tyytyväinen olin koneeseen ja olisi talossa varmaan vieläkin mutta vaihtui 6455 malliin kasvaneen tehontarpeen ja mukavuudenhalun takia.
-
sellaista konetta ei ole vielä keksitty mitä ei väärällä käytöllä rikki sais :D noh kauppakirjaa en ole vielä tehnyt et pitää harkita.
-
tuo vaihteisto se vähän tässä hirvittääkin et mahtaako toimia. ja karsin mahollisimman vähiin kaiken automatiikan juuri sen takia et ei tarvis tapella sähkövikojen kanssa. :D
Tuota "automatiikkaa" taitaa olla joka vehkeessä 90-luvulta alkaen. Jos siis haluaa esim. suunnanvaihtajavaihteiston, mikä on oikeastaan välttämätön varuste. Sähkönostolaitteetkaan ei niin kamalan usein/kalliisti edes vikaannu. Karsittavia mukavuusvarusteita on oikeastaan vain ulkoisen hydrauliikan venttiilit, valitseeko sähköiset vai vaijeritoimiset. Ja suljettu/ympäripumppaava hydrauliikka. Niissä voi tulla kalliita yllätyksiä, merkistä riippumatta... 6000-sarjan Massikan jos hommaat niin on ainakin mukava ja huoleton peli. Ainakin meillä 6265 vm. 2003 toimii kuin junan vessa (kop kop). Kytkinpolkimen ala-asennon katkaisin siihen on pitänyt vaihtaa kahdesti, nyt on hyllyssä varalla ja vaihto kestää 15 min. Keskon varaosahinnoittelu on ryöstöä, mutta onneksi ei ole tarvinnut kuin tuon anturin ja kalliita suodattimia jotka jatkossa kyllä tilaan ulkomailta...
Mika
Mut eikös tässä yhteydessä liene hyvä mainita että olet ymmärtääkseni enemmän kuin hieman perehtynyt sähköboksien tinaukseen ym. laittoon, taitoihin jotka saattavat tulla tarpeen mf traktorin omistajana ? ;)
-
mie saan talvet taistella sähkövikojen kimpussa jo metsässä niin ei haluttas enää kesäisin pellolla tapella. ja on niitä sähkövikoja muissakin merkeissä. mieleen tulee nyt yhtäkkiä kolme eri valtraa jossa jokaisessa on pieniä sähköongelmia. miten ihmeessä on massikka mennyt alamäkeä kun ne aikanaan oli hyvinkin luotettavia vehkeitä.
-
mie saan talvet taistella sähkövikojen kimpussa jo metsässä niin ei haluttas enää kesäisin pellolla tapella. ja on niitä sähkövikoja muissakin merkeissä. mieleen tulee nyt yhtäkkiä kolme eri valtraa jossa jokaisessa on pieniä sähköongelmia. miten ihmeessä on massikka mennyt alamäkeä kun ne aikanaan oli hyvinkin luotettavia vehkeitä.
Useammassa talossa massikat loppui kun 3000-sarja tuli markkinoille...
-
sellaista konetta ei ole vielä keksitty mitä ei väärällä käytöllä rikki sais :D noh kauppakirjaa en ole vielä tehnyt et pitää harkita.
Massikan voi saada halvemmalla, mutta silloin täytyy muistaa ostaneensa traktorin osamaksulla, johtuen heiveröisistä komponenteista. Korjuu kulut täytyisi liitää mukaa.
Osamaksu tyyli taitaa sopia parhaiten jonnuun kun niissä niitä vikoja eniten on ollut.....
Kaikissa koneissa voi olla vikoja, myös fendissä. Sitä kun ei ostohetkellä voi tietää. Itse kun viimeksi pari vuotta sitten traktoria uusittiin, niin eri merkkien huoltajille kun soitin niin kaikki myönsivät että töitä on ollut.
Traktorin ostossa on tärkeää, että jälkimarkkiointi, eli huolto pelaa, koska kaikkiin koneisiin sitä tarvitaan. Mitä uudempi kone, niin sitä enemmän holtomiestä tarvitaan perushuoltoihinkin. Lisäksi koneisiin tulee ohjelma päivityksiä samalla tavalla kuin autoihinkin (ainakin pitäisi tulla).
Olen sitä mieltä, että on sama ostatko df;n, casen, jonnun, nh;n, valtran tai massikan. Se mikä merkitsee on; mikä merkki tarjoaa parhaan koneen sinun tarpeisiisi, mikä on edullisin, missä merkissä alueellasi huolto pelaa ja se tärkein, mikä kone sopii käteesi parhaiten.
Kaikki koneet menee rikki ja kaikissa koneissa on vikoja. Täällä aina puolustetaan omaa mallia ja merkkiä ja taantumukseen antautuneet viljelijät pitävät kaikkia uusia koneita huonoina.....
-
niinhän se taitaa olla et kuka sitä omaansa haukkuu. tässä on 60 km päässä parikin huolto korjaamoa massikalle,yksi jontikalle ja ja valtran huolto on n.80 km päässä et apu on hyvinkin lähellä. mf puoltaa tuo vaihteisto ja sitten viistokeula mikä on varsinkin etukuormain käytössä varmasti hyvä. tänään sain jontikan tarjouksen ja hinta ero oli minimaalinen et nyt pitää jo tosissaan miettiä et minkä ostaa.
-
Itselläni on dyna4 ja kolmella tutulla myös on dyna4 ja kaikista vaan positiivista sanottavaa. Löytyy myös kokemusta 5445,5465 ja 6465 mallista jotka tavallisella vaihteistolla. Siihen lähipiirin uudemmat Massikat päälle niin löytyy useita 5400 ja 6400 sarjalaisia. Huonoja kokemuksia vaan 4455 Mallista.. Siitä meni vaihdelaatikko, vaihteistön öljypumppu petti ja meni suunnanvaihtopuolelta laakerit ja kaks jäähdytintä vuoden aikana.. vaihtoi 5455 dyna4:ään Väittäsin tai oikeastaan perutuu tietoon että uusissa Jontikoissa ja Valmeteissa on täällä päin ollu paljon enemmän pahoja vikoja.
-
Kyllä se Valmettikin on ihan hyvä ja kestävä kampe, tavallisella vaihteistolla. Edistyneemmät mallit toimivat Harley-Davidson periaatteella. Konetta kuuluukin olla koko ajan laittamassa....
:D :D
-
Kaikkien merkkien huoltoukot on pysyneet leivänsyrjässä kiinni, myös punavanteisten vihreiden koneiden vaikka suhteessa lukumäärä on pieni :P
Takuu on myös kova sana, onko fergussakin yksi plus kaksioptiovuotta pienellä omavastuulla takuu vai minkälainen järjestely?
Meneekö N93 Valtra miten paljon hinnassa ohi fergusonin? Kun joskus kysyin keskolta tuollaista luiskanokkafergua vaihtaa, oli väliraha aivan kauhistuttava, ja silloin valtralta vaihtoehtona oli A93 joka on riisutumpi toki. Nyt kun traktorin vaihto tuli eteen, niin en fergua edes kysynyt kun tiesin sen olevan niin kallis, Case IH:n ja NH:n väliraha oli puolet enempi mitä Valtran pikkuhitekkiin. Jontikan myyjä ei vaivautunut tulemaan edes vaihdokkia katsomaan ja tekemään tarjousta vaikka sitä pyysin... :o
Mitä tuollaista fergua koeajoin niin koppi oli todella hiljainen ja muuten positiivisesti yllättänyt, mutta takasivunäkyväisyys oli minusta huono, esmes vesakkoleikkurin kanssa ei olisi ihan helppo oppia ajamaan. Etuakseli on aika rimpula, vissiin sama kuin uusissa luiskakeula ännissä. Olkatappien väli aika lyhyt... kait ne kestää sitten, tai sitten ei...
-
niinhän se taitaa olla et kuka sitä omaansa haukkuu. tässä on 60 km päässä parikin huolto korjaamoa massikalle,yksi jontikalle ja ja valtran huolto on n.80 km päässä et apu on hyvinkin lähellä. mf puoltaa tuo vaihteisto ja sitten viistokeula mikä on varsinkin etukuormain käytössä varmasti hyvä. tänään sain jontikan tarjouksen ja hinta ero oli minimaalinen et nyt pitää jo tosissaan miettiä et minkä ostaa.
Mieti mikä kone sopii omaan käyttöösi parhaiten ja mikä tuntuu itsestäsi parhaalta ajaa. Hintaerot vastaavien mallien välillä eri merkkien kesken on todella pieniä (poislukien fend) kun suhteuttaa investoinnin kokonaishintaa.
Kun viimeksi kauppaa tehtiin niin pyysin tarjouksen kaikilta merkeiltä ja kävin eri malleja koeajamassa. Valtra myyjä tykytti Fendiä, mutta se oli meille liian kallis. Sama myyjä lupasi tehdä tarjouksen valtrasta. Sitä tarjousta vaan edelleen odotellaan....
-
minkäs verran tuo dyna 4 syö voimaa??? ja mikä on masserin paino. teholuvut aika "maltilliset" ett jaksaako viedä muuta kuin ittensä. a93 ja n 92 tullut verrattua ja kyll a:ssa voima tullee myös käyttöön... eli pikkukoneissa kannattaa kiinnitää huomiota tehohävikkeihin...
Mitä a:n koppiin tulee kyllä tuolla on mahtunut olemaan tälläinen pikkasen alle 100 kg ukko. joo onhan se pieni mut kaikki hallintalaitteet on ainakin lähellä :P Masseria joskus keskolla vilkastessa kiinnittin huomiota maavaraan, esitteetkään ei tunnu tietävän. alta 40 cm ??
Niin ja a:sta vielä se ett nappikytkimellä loota toimii todella hyvin, voi esim. niittäessä vaihdella pykäliä ilman kierosluvun muutoksia...
-
valtra oli halvin sit massikka ja kolmantena jontikka ja halvimman ja kalleimman välillä oli eroa n 2000e. et kisa ei nyt pelkästään ole hinnasta kiinni.kaikki tarjoukset on otettu suoralle kaupalle.
valtran takuu oli 3 vuotta (en tiiä kaikkia ehtoja
massikalla 1vuosi.toinen vuosi 1900e omavastuu
jontikalla 1 vuosi ( moottorilla 2vuotta) laajennettavissa 5vuoteen n.6000e lisähinnalla.
valtran toimitus on syksyllä
massikka menis loka-marraskuulle
jontikan sais kuukauden päästä.
-
Meneekö N93 Valtra miten paljon hinnassa ohi fergusonin? Kun joskus kysyin keskolta tuollaista luiskanokkafergua vaihtaa, oli väliraha aivan kauhistuttava, ja silloin valtralta vaihtoehtona oli A93 joka on riisutumpi toki. Nyt kun traktorin vaihto tuli eteen, niin en fergua edes kysynyt kun tiesin sen olevan niin kallis,
Nuo ei sitten muuten välttämättä ole mitenkään yleispäteviä että jos on yhtä konetta tarjonnut ja väliraha on ollut iso, nin toiseen vaihtokoneen kanssa tilanne voi olla erilainen, tai jos on vuosi ollut väliä ja kauppiaan varasto on siinä vaiheessa toisennäköinen.
-
ja kannattee kysyä kampanjoita.
-
Mihin se dyna-4 sitä voimaa kadottais sen kummemmin kuin keppivaihdekkaan. Eikö se kumminkin ole mekaaninen vaihteisto neljällä pikavaihteella tosin sähköllä käytettynä. Ja jos sitä verrataan pikavaihteettomaan / mekaaniseen suunnanvaihtoon , niin on sama kun mopoautoa ja henkilöautoa vertailis. Minkä verran tuossa paperilla on tehoa? Nykyään pitää muistaa ottaa vähintään 20% lisää jos vertaa vaikka 80-luvun vehkeisiin, siis jotta sais edes lähes samanlaisen :( Ja mielestäni hintaan on aika turha vilkuilla, sillä taitaa noissa traktoreissa helposti olla eroja jonkin verran. Tosin toinen tykkää äidistä jne....
-
niin kuin ennemmin totesin kauppa ratkeaa nyt ihan muilla seikoilla kuin hinnalla. ne erot on tosi pienet. kaikissa kolmessa tarjouksessa on pieniä varuste eroja, takuuehdoissa on isoja eroja. varaosien saatavuudella, huollon toimivuudella on isokin merkitys. kaikki pitää ottaa huomioon kun ei ole tarkoitus ihan heti olla vaihtamassa uudempaan. olen tuossa soitellut tuttuja viljelijöitä läpi ja kaikilla oli sama viesti et keskon takuu järjestelmä on jäykkä ja varaosat on ryöstöhinnoissa. eli näillä se kauppa ratkaistaan.
-
niin kuin ennemmin totesin kauppa ratkeaa nyt ihan muilla seikoilla kuin hinnalla. ne erot on tosi pienet. kaikissa kolmessa tarjouksessa on pieniä varuste eroja, takuuehdoissa on isoja eroja. varaosien saatavuudella, huollon toimivuudella on isokin merkitys. kaikki pitää ottaa huomioon kun ei ole tarkoitus ihan heti olla vaihtamassa uudempaan. olen tuossa soitellut tuttuja viljelijöitä läpi ja kaikilla oli sama viesti et keskon takuu järjestelmä on jäykkä ja varaosat on ryöstöhinnoissa. eli näillä se kauppa ratkaistaan.
Soitappa alueen huoltomiehille ja kysy huoltojen hintoja.
Ainakin meidän seudulla Nh;n huolto oli kaikkein kallein. Siitä keskon varaosahinnoittelusta..... Itse väittäsin tanskalaisen puutarha-marketin olevan kalliimpi.
Osien hinnoissa voi olla jonkun verran eroa, mutta ei isoa. Suurin ero tulee sen huoltomiehen kustannuksista ja saatavuuden varmuudesta. Ja niissä on todella suuria alueellisia eroja.
-
niin kuin ennemmin totesin kauppa ratkeaa nyt ihan muilla seikoilla kuin hinnalla. ne erot on tosi pienet. kaikissa kolmessa tarjouksessa on pieniä varuste eroja, takuuehdoissa on isoja eroja. varaosien saatavuudella, huollon toimivuudella on isokin merkitys. kaikki pitää ottaa huomioon kun ei ole tarkoitus ihan heti olla vaihtamassa uudempaan. olen tuossa soitellut tuttuja viljelijöitä läpi ja kaikilla oli sama viesti et keskon takuu järjestelmä on jäykkä ja varaosat on ryöstöhinnoissa. eli näillä se kauppa ratkaistaan.
Ne takuuehdotkin on vähän niin ja näin. Niihin kannattaa tutustua ajatuksella. Autoissakin luvataan 2-7 vuoden takuu ja kun tarkkaan lukee, niin kaikissa se täydellinen takuu kestää 2 vuotta. Sen jälkeen tulee kaiken maailman ehtoja ja pykäliä mitä voidaan kiertää.
Lisäksi jos tuotteeseen tulee vika ja kone on 4-vuotta vanha ja voidaan osoittaa valmistuvirheeksi, niin kyllä merkin kuin merkin pitää joko korjata se takuuna tai ainakin jollain marginaalisella omavastuulla.
-
takuuehdot on samanlainen viidakko kuin vakuutusehdotkin. mutta näin sadepäivänä niitä on aikaa verrata ja miettiä noita tarjouksia. ensi viikolla on päätöksien aika.
-
Keskon varaosa hinnoittelu ja saanti on jo samanlainen myytti kuin Jonnikan pyöränpulttien irtoaminen. Tierä sitten missä ne varaosat sitten on halpoja? Ja aina mun keskolta ostamiin vehkeisiin on osia saanut, myös massikkaan. vaikka uusi traktori ei ehkä remonttia kaipaakkaan ,niin luotettava "huoltopalvelu" on kyllä tärkeää. Joten kyllä kyselisin vähän noiden huoltamojenkin perään, pelkkä kyltti katolla ei merkkaa mitään. Vai mitä mieltä on jäsen Latz ? ;D
-
ei kai se vaihteisto nyt sitä tehoa mihinkään kadota,en uskoisi ainakaan. tässä on tehty vertailua ja haastatteluja niin käyttäjien kuin huoltomiestenkin ja pikkuhiljaa alan sittenkin kallistumaan valtran puoleen.