Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 10.07.13 - klo:10:51

Otsikko: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: vms1 - 10.07.13 - klo:10:51
Nonni.  Mitäs on raati mieltä kun paljon saa lukea ihmisten marmatusta väärin käyttäytymisestä liikenteessä. Milloin ei saisi olla hitaita ajoneuvoja tiellä ja milloin ei ole vilkkua käytetty. joku ei käytä valoja jne. Itselle ei aiheuta päänvaivaa mikään näistä muu kun holtittomasti ei risteysaluella vasemmalle kääntyvä ilman vilkkua. Näitä on hyvin vähän. Muuten pidän tyhmänä sitä että ei käytä vilkkua eikä ole asialliset  hitaan ajoneuvon kolmiot ja valot jne mutta niiden puuttuminen ei saa aiheuttaa vaaratilanteita vaan ennakoinnilla on pystyttävää ragoimaan tien tapahtumiin. Tiellä näen paljon tilanteita jossa kanssakulkijoilla tuntuu puuttuvan täysin ennakointikyky ja sitten ehkä viellä enemmän tapauksia jossa "osaavat" kuskit toimii niin että koko liikenne sekoa. Milloin lähdetään kauhealla nopeuserolla ohittamaan autojonoa jolloin ensimmäiset ei pääse ohi ja milloin kiilataan kiihdytyskaistalla edelläkulkevan viereen niin että se ei pääse kaistalle siis niin että molemmat on tullu liittymästä. Lisäksi olen nähnyt useampia tapauksia jolloin omalla autolla ei olla osattu jättää raskaalleliikenteelle väliä että ne pääsis sujuvasti liittymään kiihdytyskaistalta. Milloin saataisi opetettua ennakointia ja velvollisuuksia liikenteeseen eikä vaan oikeuksia.

Poliisi sitten päättää kumpi oli väärässä osuessaan mutta pääsääntöisesti  molempien pitää tuntea syyllisyyttä että ei osannu ennakoida tilannettaja väistää kolari.

Joku voi esittää kovat vastaaväitteet mutta teillä on paljon ammatikseen ajavia jotka selviävät ilman kolareita ja nämä ei selviä tuurilla vaan ennakoinnilla ja kokemuksella ne saa väistettyä jonnekkin pahoissa tilanteeissa.


Ps. Useiten nämä polemiikkia aiheuttaneet eli raskaat tai hitaat ajoneuot on ne jotka kuuluu tielle ja henkilöautot saisi pysyä poissa tai kulkea julkisilla jos ei sekaan mahdu.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: Panis - 10.07.13 - klo:11:24
Viime syksynä iltahämärissä, kotiinpäin ajelin, ja yht'äkkiä oli edessäni pimeä kärry. Kotia oli menossa myös (hevostallin) traktori ja paalikärryt. Peräkärryssä ei ollut valoja,heijastimia tai hitaanajoneuvon kilpeä. Traktorin(päällä olleet) takavalot jäi etulaídan taakse. Pelottava kokemus. Onneksi tapahtui 60 km/h alueella ja satuin sitä noudattamaan. Että sain pysäytettyä ennekuin kolahti.

Olisi kyllä kuljettajan järkevää laittaa jotain, vaikka työvalot luvattomasti päälle ettei ihan pimeenä ole. Täydellinen valottomuus leimaa muutkin traktorin kuljettajat pittaamattomaksi.

Itselläkin usein valot vauriotunut töissä mutta edes hitaan ajoneuvon kilpi sentään tiellä kulkiessa ollut tai on odotettu valoisaan aikaan kun kuljettu yleisellä tiellä.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: vms1 - 10.07.13 - klo:11:58
Viime syksynä iltahämärissä, kotiinpäin ajelin, ja yht'äkkiä oli edessäni pimeä kärry. Kotia oli menossa myös (hevostallin) traktori ja paalikärryt. Peräkärryssä ei ollut valoja,heijastimia tai hitaanajoneuvon kilpeä. Traktorin(päällä olleet) takavalot jäi etulaídan taakse. Pelottava kokemus. Onneksi tapahtui 60 km/h alueella ja satuin sitä noudattamaan. Että sain pysäytettyä ennekuin kolahti.

Olisi kyllä kuljettajan järkevää laittaa jotain, vaikka työvalot luvattomasti päälle ettei ihan pimeenä ole. Täydellinen valottomuus leimaa muutkin traktorin kuljettajat pittaamattomaksi.

Itselläkin usein valot vauriotunut töissä mutta edes hitaan ajoneuvon kilpi sentään tiellä kulkiessa ollut tai on odotettu valoisaan aikaan kun kuljettu yleisellä tiellä.

Näinhän se menee. Kaikki vika oli tietenkin raktorikuskilla kun ei ollu valoja, heijastimia ym. mutta pointti onkin juuri siinä että vaikka muut tekee virheitä niin jokainen pitää ajaa niin että sellaisen 2x2 metriseen tummaan kärrynperään mikä on paikallaan tai kulkee poispäin pitää saada pysähtymään. Tilanteen jälkeen saa tulla ärräpäitä ja sydän tykyttää mutta keksintö on saatava pysähtymään. Eri asia on sitten joku puskista pöllähtävä hirvieläin mutta jos tuote on kaistalla niin ammattipätevyyttä pitää olla sen vertaa että topattua saa.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: metsajussi - 10.07.13 - klo:12:15
Eri asia on sitten joku puskista pöllähtävä hirvieläin mutta jos tuote on kaistalla niin ammattipätevyyttä pitää olla sen vertaa että topattua saa.

Wanha Wiisauskin sanoo että tien näkyvällä osalla pitäisi saada pysähtymään. Ja tämä on ihan toimiva viisaus. silloin ei pahoja yllätyksiä tule kuin korkeintaan liukkauden tms. muodossa.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: SamiT - 10.07.13 - klo:12:31
On tullut tavaksi yrittää pitää valot ja kolmiot kunnossa kaikissa vehkeissä kun joutuu paljon tiellä ajamaan hajallaan olevien hommien perässä, ja joskus laitan erilliseen lautaan kiinnitetyn valosarjan kärryn perään jos kärryn valot eivät juuri sillä hetkellä jostakin syystä pelaa. Majakan voi kai laittaa päälle jos epäilee että ei ole näkyvyyttä taakse, se yleensä näkyy työkoneen yli ja kiinnittää huomion takaa tulijoilta. Se antaa positiivista imagoa koko viljelyhommalle kunedes vehkeet on kunnossa jotenkuten. Aika usein nämä valottomat kylläkin ovat harrastekoneita sun muita mökkitraktoreita. 
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: supersammakko - 10.07.13 - klo:12:48
Ajattelin tuollaisella heijastinnauhalla vuorata kärryjen ja muidenkin koneiden takareunat, mitähän laki sanoo väreistä ja muista? Pitäisikö takana olla olla aina punaista heijastinnauhaa, vai voiko askarrella vaikka puna-keltaisen raidoituksen?
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: Dynashift - 10.07.13 - klo:13:36
Viime syksynä iltahämärissä, kotiinpäin ajelin, ja yht'äkkiä oli edessäni pimeä kärry. Kotia oli menossa myös (hevostallin) traktori ja paalikärryt. Peräkärryssä ei ollut valoja,heijastimia tai hitaanajoneuvon kilpeä. Traktorin(päällä olleet) takavalot jäi etulaídan taakse. Pelottava kokemus. Onneksi tapahtui 60 km/h alueella ja satuin sitä noudattamaan. Että sain pysäytettyä ennekuin kolahti.

Olisi kyllä kuljettajan järkevää laittaa jotain, vaikka työvalot luvattomasti päälle ettei ihan pimeenä ole. Täydellinen valottomuus leimaa muutkin traktorin kuljettajat pittaamattomaksi.

Itselläkin usein valot vauriotunut töissä mutta edes hitaan ajoneuvon kilpi sentään tiellä kulkiessa ollut tai on odotettu valoisaan aikaan kun kuljettu yleisellä tiellä.

Näinhän se menee. Kaikki vika oli tietenkin raktorikuskilla kun ei ollu valoja, heijastimia ym. mutta pointti onkin juuri siinä että vaikka muut tekee virheitä niin jokainen pitää ajaa niin että sellaisen 2x2 metriseen tummaan kärrynperään mikä on paikallaan tai kulkee poispäin pitää saada pysähtymään. Tilanteen jälkeen saa tulla ärräpäitä ja sydän tykyttää mutta keksintö on saatava pysähtymään. Eri asia on sitten joku puskista pöllähtävä hirvieläin mutta jos tuote on kaistalla niin ammattipätevyyttä pitää olla sen vertaa että topattua saa.

Eiköhän perään ajaja ole aina syyllinen, siitkin huolimatta oliko valoja, vilkkuja yms. risteysalueella ei saa ohittaa ja ajonopeus sellainen että tien näkyvällä osuudella saa auton pysähtymään.. Oli pimeä tai ei.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: Dynashift - 10.07.13 - klo:13:41
Kumpi muuten on syyllinen siinä jos puimurilla käännytään vasemmalle ja on samaan aikaan auto ohittamassa puimuria oikealta? Oon odottanu että millon kolahtaa jonku onnettoman autoilija päänuppi puimurin silppuriin kun joutuu paljon valtatieltä kääntymään ja eivät ymmärrä että puimuri vie koko kaistan kääntyessään..
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: Paalaaja - 10.07.13 - klo:13:58
Parin viime vuoden aikana ovat pelottavasti lisääntyneet tapaukset joissa lähdetään ohittamaan vasemmalle kääntyvää traktoria. Kuluvalta kesältä minulla on pari tuoretta tapausta joissa ainoastaan oma valppaus on pelastanut kolarilta. Autoilija yksinkertaisesti tuijottaa ohituspaikka, nostamatta silmiään edellä menevän traktorin vilkkuihin. Toki pelto tms. yksityistien liittymä voi olla vaikea mieltää, mutta...

Traktorista on päästävä ohi!

Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: icefarmer - 10.07.13 - klo:14:36
Ajattelin tuollaisella heijastinnauhalla vuorata kärryjen ja muidenkin koneiden takareunat, mitähän laki sanoo väreistä ja muista? Pitäisikö takana olla olla aina punaista heijastinnauhaa, vai voiko askarrella vaikka puna-keltaisen raidoituksen?
on muuten parempaa pimeässä tuo hyvä heijastinteippi kuin huonot takavalot mutta varmaan hintavaa ja kiinni pysyminenki voi olla ongelma maatalouskoneissa.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: Oksa - 10.07.13 - klo:15:25
olen ite pyrkinnä lisäämään ns. näkyvyyttä juuri noilla heijastimilla ja muilla välkyillä mutta todettava samalla että eipä paljon ole mat.kaupat avustanut tuossa hommassa.   olen usien esim. kyselly erilaisia led-lyhtyjä joilla esim. voisi merkata ylityksiä sun muita pimeitä kulmia mutta vähän on valinnanvaraa ja koska sonera ei edelleenkään tue nettiäni niin nettihommelit olen jättänyt kaupuntilaisille!

                 liikenteestä olis kyllä poistettava aikamoinen läjä kuskeja;   vanhat ämmät, nuoret kossit, neitoset ja muuten vajaat kuskit!  sokiat ja muuten hitaat menis samalla!
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: lypsyukko - 10.07.13 - klo:15:38
Kumpi muuten on syyllinen siinä jos puimurilla käännytään vasemmalle ja on samaan aikaan auto ohittamassa puimuria oikealta? Oon odottanu että millon kolahtaa jonku onnettoman autoilija päänuppi puimurin silppuriin kun joutuu paljon valtatieltä kääntymään ja eivät ymmärrä että puimuri vie koko kaistan kääntyessään..


Paljon läheltäpiti tilanteita seurannut taustapeilistä jopa traktorilla oikealle käännyttäessä. Siis auto ei uskalla ohittaa traktoria, kun vasta sitten kun se kääntyy ja nostolaitteessa esim aurat kääntyykin auton eteen. Ja kun sen saman ohituksen olis voinut tehdä turvallisesti jo 50m ennemminkin >:(
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: Opelmies - 10.07.13 - klo:15:40


                 liikenteestä olis kyllä poistettava aikamoinen läjä kuskeja;   vanhat ämmät, nuoret kossit, neitoset ja muuten vajaat kuskit!  sokiat ja muuten hitaat menis samalla!

Puolet a-nettiläisistä menee tuohon kategoriaan... :P
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: Jyvänmonistaja - 10.07.13 - klo:15:42
Parin viime vuoden aikana ovat pelottavasti lisääntyneet tapaukset joissa lähdetään ohittamaan vasemmalle kääntyvää traktoria. Kuluvalta kesältä minulla on pari tuoretta tapausta joissa ainoastaan oma valppaus on pelastanut kolarilta. Autoilija yksinkertaisesti tuijottaa ohituspaikka, nostamatta silmiään edellä menevän traktorin vilkkuihin. Toki pelto tms. yksityistien liittymä voi olla vaikea mieltää, mutta...

Traktorista on päästävä ohi!


Nää tilanteet tuntuu lisääntyvän vuosi vuodelta. Tämä harmi on riesana, kun lähes kaikki "peltotiet" ovat asfaltoituja ja valtiolla on ollut rahaa tehä sitä tietä liikaa, että ovat tiet mutkille joutuneet laittamaan. Viime kesänä oltiin tulossa kuivurilta pihaan ja huomattiin, että auto tulee niin lähellä perälautaa, ettei varmasti tolkkua vilkkua. Tietenki pihaan käännytään vasemmalle ja näkymärajoitteisesta jyrkästä s-mutkasta, no onneks molemmilla oli melkolailla vähän vauhtia tilanteessa, kun sitten katottiin transportterin kuskia suoraan sivuikkunasta kesken kääntymisen. Tältä keväältä on pari hiuksia nostattavaa ohitustilannetta, kun autoilijan on välttämättä pitäny päästä "pimeässä" mutkassa ohi levikkeillä varustetusta kylvöyhistelmästä, onneks ei ketään kummallakaan kerralla vastaan tullu ihan lähellä. Siin ois ollukki miettiminen minne väistetään, ettei koko komeus kaadu. Piittaamattomuus tuntuu vain lisääntyneen, ei siinä että oma henki ja terveys on kyseessä, mutta kun se yleensä koskee sitten muitakin, jos napsahtaa.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: Topias Funke - 10.07.13 - klo:15:56
Raktorilla oon paljon muitten riesana maantieliikenteessä, väistän kyllä aina kun se on järkevästi mahdollista. Taajama senverran lähellä että valot ja vilkut kyllä toimii ja on minut huomattukin. Parinviikon takainen läheltäpititilanne ohittavan rekan kanssa sai pohtimaan asennevammaa uudestaan.
Rekka tuli taakseni ja tiesin että mutkan jälkeen on pieni mäki ja senjälkeen vasta ohituspaikka, siinä olisi ollut p pysäkkikin väistämistä varten.
Mutta paikallinen autoilija täyspitkällä rekallaan lähti kuitenkin heti mutkan "avauduttua" puuskuttamaan ohi ja eiköhän siellä yppäleen päällä ollut jo matkailuauto vastaantulossa. Rekan nupin ollessa rinnalla vilkaisin että mitä kuski tekee ja samalla huomasin autoilijan nimen ovessa. Kuski jatkoi kaasun painamista ja kiilasi eteeni melko härskisti, jarrutin mutta silti perävaunun ja etukuormaajan aisan väliin ei olis kaljakoria mahtunut.

Soitin autoilijalle, ihan vaan siksi että jos hän ei vaikka ollut huomannut melkein tappaneensa minua, vastaus oli: huomasin, minä ajan niin paljon päivässä tätä rekkaa että minun ei tarvitse joka ***** raktoria väistellä.

Eikä tätä ***** ******** kiinnostanut keskustella asiasta juuri enempää. Haistakoon asennevammoineen rekkamiehenpersehikeä.

En varmasti halua yleistää että kaikki rekkamiehet on mulukkuja, vain nämä muutamat. 60 tonninen rekka vastaan 10 tonnin raktori, toinen on heikompi.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: JösseJänis - 10.07.13 - klo:18:42
Kumpi muuten on syyllinen siinä jos puimurilla käännytään vasemmalle ja on samaan aikaan auto ohittamassa puimuria oikealta? Oon odottanu että millon kolahtaa jonku onnettoman autoilija päänuppi puimurin silppuriin kun joutuu paljon valtatieltä kääntymään ja eivät ymmärrä että puimuri vie koko kaistan kääntyessään..

Tässä on tietysti monta seikkaa vaikuttamassa, kuten ajonopeudet, vilkun käyttö jne., yleensäkin ennakoitava käyttäytyminen. Yksi pääsääntöhän on se, että peräänajaja on syyllinen. Ratkaisevaa voi olla myös se, missä kenenkin ajoneuvo sijaitsi törmäyshetkellä. Jos oikealta ohittava on osittain pientareella törmäyshetkellä, tämä jo osoittaa, ettei ohitukseen ollut tilaa. Jos taas on kaksi kaistaa samaan suuntaan, vasemmalle kääntyvän puimurin pienikin siirtymä oikeanpuoleiselle kaistalle on puimurikuskille raskauttavaa. Samoin, jos puimuri kääntyy oikealle, perä heilahtaa vastaantulevan liikenteen kaistalle ja tästä aiheutuu kolari vastaan tulevan kanssa, on puimurikuski heikoilla. Jos taas osuma tässä tilanteessa tulee vasemmalta, vastaantulijoiden kasitaa käyttävän ohittajan kanssa, ohittajankin katsotaan ryhtyneen ohitukseen varomattomasti.

Parasta siis olla varovainen ja välttää tahattomia vierailuja väärällä kaistalla.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 10.07.13 - klo:19:17
Puimurin kanssa voi hiukan auttaa, kun jälleen ottaa tien haltuun.
Vasemmalle kääntyessä ei ryhmity keskiviivalle, vaan vinottain keskelle kaistaa. Sama toisinpäin oikealle.
Tällöin perä ei tule niin paljoa ja nopeasti autoilijan eteen. Eli ei anneta vääriä signaaleja muille ja tarjota vaarallisia ohitusmahdollisuuksia lainkaan.
Toki torvet soi, mutta musiikki on terveellistä.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: Vastaranta - 10.07.13 - klo:20:01
Raktorilla oon paljon muitten riesana maantieliikenteessä, väistän kyllä aina kun se on järkevästi mahdollista. Taajama senverran lähellä että valot ja vilkut kyllä toimii ja on minut huomattukin. Parinviikon takainen läheltäpititilanne ohittavan rekan kanssa sai pohtimaan asennevammaa uudestaan.
Rekka tuli taakseni ja tiesin että mutkan jälkeen on pieni mäki ja senjälkeen vasta ohituspaikka, siinä olisi ollut p pysäkkikin väistämistä varten.
Mutta paikallinen autoilija täyspitkällä rekallaan lähti kuitenkin heti mutkan "avauduttua" puuskuttamaan ohi ja eiköhän siellä yppäleen päällä ollut jo matkailuauto vastaantulossa. Rekan nupin ollessa rinnalla vilkaisin että mitä kuski tekee ja samalla huomasin autoilijan nimen ovessa. Kuski jatkoi kaasun painamista ja kiilasi eteeni melko härskisti, jarrutin mutta silti perävaunun ja etukuormaajan aisan väliin ei olis kaljakoria mahtunut.

Soitin autoilijalle, ihan vaan siksi että jos hän ei vaikka ollut huomannut melkein tappaneensa minua, vastaus oli: huomasin, minä ajan niin paljon päivässä tätä rekkaa että minun ei tarvitse joka ***** raktoria väistellä.

Eikä tätä ***** ******** kiinnostanut keskustella asiasta juuri enempää. Haistakoon asennevammoineen rekkamiehenpersehikeä.

En varmasti halua yleistää että kaikki rekkamiehet on mulukkuja, vain nämä muutamat. 60 tonninen rekka vastaan 10 tonnin raktori, toinen on heikompi.

Mulla on samantapaisia kokemuksia useampia. Juurikin nämä liikenteen "ammattilaiset" ovat kovimpia osoittamaan mieltään ja lähtevät ohi ihan järjettömissä paikoissa.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: Topias Funke - 10.07.13 - klo:20:51
Yleensä ottaen pahimmat ohitukset idiooteimmissa paikoissa tapahtuu täällä semmosilla säiliö autoilla jossa lukee ***** isolla ADR HAANPÄÄ. Epäilen että ne  ei ole maitoautoja.  :o
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: TDK - 10.07.13 - klo:21:09
Tänään 100km tuli tukittua valtakunnan pääväyliä 40kmh kulkevalla traktorilla.  LA-puhelin on hieno keksintö, monta onnistunutta ohitusta tuli järjestettyä raskaalle liikenteelle. Toki tähän voi vaikuttaa seki että itellä takana edellisessä elämässä n.800tkm yhdistelmällä sekä ohittaneet rekat lähes kaikki tuttuja. Kaukaa jo takaa kuulu huikkaus laa-puhelimesta että kasettimieskö se siellä lenuaa, onko tie vapaa?? ;D Henkilöautoille en tietä anna päätiellä, jos ei nykyaikasella autolla raktorista eelle pääse ilman nii ajakoot perässä.

Ikävä kyllä kuullut esson baarissa juttuja rahtimiehiltä: Kyllä raktoria voi kiilata eihän se kulje ku kahtakymppiä ihan hyvin voi kiertää sumupaalun toiseltaki puolen, olipa joillain kisaki montako raktoria saa kesän aikana penkalle... :-[
Rahtarilla kiire painaa, tikipiirturi huutaa hoosiannaa ja juitsari huutaa puhelimessa. Jos ei eelle pääse nii näköjään mennään läpi... Osanotto. http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288581012951.html

Alkaa olla vuosi viimeisestä ajovuorosta, toivottavasti ei tarvi enää ikinä. Homojen hommaa.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: wolfheartscry - 10.07.13 - klo:22:25
Itellä on riesana edellä mainittujen liikenteessä sikailevien lisäksi kahjot motoristit. Äskenkin meni motskari varmasti tuplasti sen mitä saisi (80) meikäläisen kohdilla ajaa. Oman liittymän näkyvyys on sen verran lyhyt ettei tollaset kaverit ehdi jarrua hipaistakaan, saati pyöräänsä pysähtymään noilla nopeuksilla. Kuolema tulee sen verran nopsaan ettei kovin pitkää flashbackiä ehdi elämästään kelata. Odottelen kauhulla milloin satun traktorilla ja esim. lietevaunulla motskarin eteen. Toivon, ettei satu ohjaamon kohdalle tulemaan. Lietevaunusta kyllä sen sijaan motoristin verran tilaa löytyy.

Se näkyy tai pikemminkin kuuluu (kun ei niitä ehdi nähdä) olevan tässä iltaisin ysin ja yhentoista välillä nuo pahimmat kaahaajat. En tiedä jaksaako poliisia kiinnostaa tällaisten harvakseen liikkuvien isojen kalojen pyynti, kun joka ilta ei välttämättä saalista tule, mutta sitten kun tulee, niin maijalla yksin on turha saalista yrittää kiinni ottaa.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: Latz - 10.07.13 - klo:22:49
Tänään ajelin Massikkaa huollosta ja sellainen parin kilometrin suora oli edessä. Edestäpäin tuli auto ja takaa tuli toinen auto reipasta vauhtia. Ohittamaan se ei päässyt vastaantulijan takia. Siinä vaiheessa kun ei takaa tulevaa autoa näkynyt enää peräpeilissä (kun oli niin lähellä) ja vastaantulija oli rinnalla olin varma että nyt rytisee ja kovaa. Fergussonni on varmaan pötköllään pusikossa kun Octavia painaa vauhdilla vasemman takarankaan alle.  Jotenkin se kaveri puikahti siitä välistä, vauhtia oli 100+. Pari minuuttia meni miettiessä miten olisi voinut käydä ja sitä että miten se kaveri mahtui menemään välistä.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: Peltola - 11.07.13 - klo:00:32
Pari tyhmää tilannetta  alle vuoden sisään on. Toinen älytön ohitus uusasukkaalta. Vein "pikkutraktorilla" parinkymmenen kuution kuormaa ja kinkamassa hyyty 25 km/h ja paku tuli taakse. Sitten 50 metrin suora ja taas aivan äkkijyrkkä pudotus. Näin peilistä että se hullu lähti ohi, jarrutin ja nyppylältä nousi jo Passatin keula vauhdilla. Jos Passat olisi tullut 2 sekuntia(!) aikaisemmin, olisi ollut raju nokkakolari siinä etupyörän kohdalla. Minuutin päästä uusasukas nostaa pihassaan pakusta sylilasta. Voi kun oppis että 20 sekuntia eteenpäin voi olla LOPPU.
Toinen tapaus; Traktorilla vasemmalle kääntyminen valtatiellä sulkuviivojen ja ohituskieltomerkkien kohdalla (80km/h). Perässä noin kolme autoa, mulla kaikki valot kunnossa, vilkku  kaukaa päällä. Vauhdilla viimeiseksi tulija ohi just ennen liittymää, kun pitäis jo kääntyä. Seuraan aina peileistä ja ehdin laittamaan majakat päälle, jolloin ohittajalle tuli hätä hiljentää vasta rinnalla. No käännyin heti kun perä vilahti vasemmalta ohi. Huomasi, mutta oppiko? Oppiiko nämä?
Itse olen panostanut valoihin, mutta uusimmat vaidetutu leditakavalot traktorissa on oudot. Kaikki toimii, mutta vilkku polttaa sulakkeen hetken päästä, vaikka hätävilkutkin toimii oikein. Parkit ja jarruvalotkin ok. Virrankulutus pieneni reilusti. Normi vilkkurele, edessä hehkulangat ja takana ledit.
Voiko joku hommassa riidellä, vai tuliko johtoon piilovika?
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: pokamies - 11.07.13 - klo:07:38
Traktorikuskin ja motoristin pitää aina huomioida, että muut saattaa mokata.  Hyvät peilit/peruutuskamerat kaikkein tärkein varuste. Pimeällä vilkkaalle tielle vain jos aivan välttämätöntä.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: Oksa - 11.07.13 - klo:07:57
noiden ledien laadusta montaa mieltä, niissä saattaa olla yksi susi ja se hässii koko homman, kokeileppa vaihtaa yksitellen joku toinen tilalle niin saatat löytää "viallisen".    ite tappelin erään lampun takia perkeleesti kunnes löyty, ja oli ihan samalainen kuin ehjätkin.       mistä tietää, ei voi sanoa, mittarikaan ei kuulema näytä.                        kinukit tekee myös sutta tinatessaan.
Otsikko: Vs: Liikennekäyttäytyminen raktorilla ja muutenkin.
Kirjoitti: Mopomies - 11.07.13 - klo:22:11
Parhaat kuskit löytyy keskustelupalstoilta ja radio novalle soittajista. ;D ;D