Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Herranketku - 05.06.13 - klo:20:26
-
http://www.ponsse.com/fi/content/download/9109/203140/file/PONSSE_Scorpion_FIN.pdf (http://www.ponsse.com/fi/content/download/9109/203140/file/PONSSE_Scorpion_FIN.pdf)
-
Mielenkiintoinen toi hytin sijoitus, ei jää katvealuetta oikealle kuten Valmetissa aikoinaan.
-
Mielenkiintoinen toi hytin sijoitus, ei jää katvealuetta oikealle kuten Valmetissa aikoinaan.
Rajoittaa kyllä elämää valtavasti jos on "katvealue oikealle" 8) Ei näe mutkia ollenkaan jos kyttää aina vaan keskelle.
-
Tuli heti tuosta puomin sijoituksen perusideasta mieleen nämä ison maailman kaatokoneet.
(http://www.fs.fed.us/wildflowers/communities/aspen/images/managing/feller_aspen_trickman_lg.jpg)
-
Onhan tuossa näköjään mietitty sekä ohjaamon että nosturinjalan levelointia samaan syssyyn. Voipi olla ihan toimivakin peli, kun tiettävästi nyt Ponssellakin on jo penkki olemassa, jossa voi rasitustestata nuo uudet konstruktiot.
Mut mitenkähän vanhat ponsu kuskit tottuu ajamaan, kun tähän asti ovat "ajaneet bussia takapenkiltä käsin" :D
-
http://www.ponsse.com/fi/content/download/9109/203140/file/PONSSE_Scorpion_FIN.pdf (http://www.ponsse.com/fi/content/download/9109/203140/file/PONSSE_Scorpion_FIN.pdf)
tuo ei voi olla hyvä koska on suomalainen :'( :'( :'( :'(
mutta ompa kerrassaan paljon uutta asiaa tuotu motoon, toisaalta taas puslia ja niveliä lisää, toivottavasti kenttätestiä on ajettu ja varman päälle laskettu :) :) :) :)
-
Onhan tuossa näköjään mietitty sekä ohjaamon että nosturinjalan levelointia samaan syssyyn. Voipi olla ihan toimivakin peli, kun tiettävästi nyt Ponssellakin on jo penkki olemassa, jossa voi rasitustestata nuo uudet konstruktiot.
Mut mitenkähän vanhat ponsu kuskit tottuu ajamaan, kun tähän asti ovat "ajaneet bussia takapenkiltä käsin" :D
Metsien Mecalac? Niissä ei ollut levelointia ja taisi äkkinäinen kuski saada kaatumaan kauha tyhjänä.
-
Onkos tässä korpparissa Indenor Diesel?
-
Onkos tässä korpparissa Indenor Diesel?
leveloinnin ansiosta hakkuutyöskentely lienee vaivatonta vaikka kone kylkysellään ojassa :D
-
Onkos tässä korpparissa Indenor Diesel?
leveloinnin ansiosta hakkuutyöskentely lienee vaivatonta vaikka kone kylkysellään ojassa :D
Ei Veetistä saa harvesterikuskia vaikka kuinka uudelleenkouluttais. Sänkkyä ja raakia. Mutta hyvä että kulkee kylkysellään. :)
-
Tämä kun toisi puun myyjällekin sitä lisäarvoa.
- No ehkä säästää kuskin isommalta vitutukselta ja niskakivuilta syksyöiden työvuoroissa ja sitä kautta tuo paremman ja viitseliäämmän apteerauksen sekä huolellisemman korjuujäljen...?
http://www.youtube.com/watch?v=PE1f1GydafQ
-
Kyllähän se korjuu jälki on kuskista kiinni yleensä aina
-
Harvennuskone minkä työpaino alkaa olla siellä 23-25 tonnin paikkeilla :o
-
Harvennuskone minkä työpaino alkaa olla siellä 23-25 tonnin paikkeilla :o
Noiden laitteiden perimmäiden idea onkin urauttaa metsänpohja sellaiseen kuntoon että sinne pääsee tuon jälkeen vain vieläkin isommalla koneella ??? Eli pikkuyrittäjät ja isäntälinja eivät voi enää kilpailla sadonkorjuussa
-
http://www.ponsse.com/fi/content/download/9109/203140/file/PONSSE_Scorpion_FIN.pdf (http://www.ponsse.com/fi/content/download/9109/203140/file/PONSSE_Scorpion_FIN.pdf)
toivotaan et on paree ko ford scorpio,nottei tartte avautua aamu yöstä mtk:sta agronetissä ;D
http://www.youtube.com/watch?v=V0oIzQYeRvk PONSSE Scorpion summer video ponssen tyylinäyte 8)
http://www.youtube.com/watch?v=8d-7F_9M5jg veetin tyylinäyte ;D
-
Teoriasssa ihan hieno laite. Jotenkin tulee mieleen että joko on aika leveät urat harvennuksessa tai sitten koura kopsahtaa herkästi ikkunaan väistettäessä jäävää puuta kun puomin kääntää sivulle. Kummankohan omistajakuski valitsee.
-
Teoriasssa ihan hieno laite. Jotenkin tulee mieleen että joko on aika leveät urat harvennuksessa tai sitten koura kopsahtaa herkästi ikkunaan väistettäessä jäävää puuta kun puomin kääntää sivulle. Kummankohan omistajakuski valitsee.
Kai luulis liikkeet oevan semmoiset ettei tolla ulotu lasiin koputteleen...
On todella hienon näköinen kone.Valtavasti panostettu kehitykseen,täytyy vaan toivoa että nosturin lujuusoppi on kohdallaan.Jos murtuu pään päältä voi hytin lasit olla kovilla.
Runkonivelsysteemi lienee aika monimutkainen ja toiminta lienee automaation ja hydrauliikan varassa.
Hinta?
-
Teoriasssa ihan hieno laite. Jotenkin tulee mieleen että joko on aika leveät urat harvennuksessa tai sitten koura kopsahtaa herkästi ikkunaan väistettäessä jäävää puuta kun puomin kääntää sivulle. Kummankohan omistajakuski valitsee.
Eihän tuolla tarvitse siihen tyyliin jääviä puita väistellä, koura vain puiden väliin, ajetaan ja käännetään puomia tarpeen mukaan. Kuvaamasi väistely on kuskin ammattitaidon puutetta.
-
Harvennuskone minkä työpaino alkaa olla siellä 23-25 tonnin paikkeilla :o
10/11 metrinen puomi ja sen päässä tonnin koura saneleevat aika pitkälti alustakoneen painon. Vakaudesta tulee tehokkuutta ja nimenomaan harvennuksella kun koneen ei soisi paljoa keikkuvan. Metsäpohjan kannalta se paino on kyllä huono juttu, laittoipa sen vaikka 10 pyörän päälle.
Uranleveyden taitaa noilla ketjuilla määritellä enimmäkseen ajokone. Joku 1010 tai vastaava teloilla vaatii leveyttä jo sen 3,5 metriä ja kyllä siinä luulis tuonkin taipuvan.
-
Onkos tässä korpparissa Indenor Diesel?
leveloinnin ansiosta hakkuutyöskentely lienee vaivatonta vaikka kone kylkysellään ojassa :D
Ei Veetistä saa harvesterikuskia vaikka kuinka uudelleenkouluttais. Sänkkyä ja raakia. Mutta hyvä että kulkee kylkysellään. :)
veetihän on niitä avohakkuun kannattajia, pelloks vaan puskat ja sitte valittaa että puol miljoonaa hehtaarii omp peltoo liikaa suomen maas ;D ;D ;D ;D
-
Teoriasssa ihan hieno laite. Jotenkin tulee mieleen että joko on aika leveät urat harvennuksessa tai sitten koura kopsahtaa herkästi ikkunaan väistettäessä jäävää puuta kun puomin kääntää sivulle. Kummankohan omistajakuski valitsee.
Eihän tuolla tarvitse siihen tyyliin jääviä puita väistellä, koura vain puiden väliin, ajetaan ja käännetään puomia tarpeen mukaan. Kuvaamasi väistely on kuskin ammattitaidon puutetta.
Näinhän se menee elokuvissa mäntykankaalla. Tosiasiassa kuitenkin metrin hangessa kun ei oikein ole mitään tietoa minkä päällä telat on sivurinteessä voisi olla ihan kiva kun koneella saisi seistä paikallaan ja nosturin saisi käännettyä sivulle uran päällä. Ei liikeratakuormaimetkaan turhaan ole niin rakennettu että koura tulee pyörän päältä sivulle jos tarve vaatii.
-
Harvennuskone minkä työpaino alkaa olla siellä 23-25 tonnin paikkeilla :o
10/11 metrinen puomi ja sen päässä tonnin koura saneleevat aika pitkälti alustakoneen painon. Vakaudesta tulee tehokkuutta ja nimenomaan harvennuksella kun koneen ei soisi paljoa keikkuvan. Metsäpohjan kannalta se paino on kyllä huono juttu, laittoipa sen vaikka 10 pyörän päälle.
Uranleveyden taitaa noilla ketjuilla määritellä enimmäkseen ajokone. Joku 1010 tai vastaava teloilla vaatii leveyttä jo sen 3,5 metriä ja kyllä siinä luulis tuonkin taipuvan.
9.5m puomi ja 700kg koura alta 13 tonnin työpainoisessa koneessa on piisannu aivan hyvin harvennuksilla.
Sitäpaitti mä voin venyttää ajouravälin sinne liki 35 metriin ilman että ees huomaat mistä oon puikkelehtinu ;)
-
Harvennuskone minkä työpaino alkaa olla siellä 23-25 tonnin paikkeilla :o
10/11 metrinen puomi ja sen päässä tonnin koura saneleevat aika pitkälti alustakoneen painon. Vakaudesta tulee tehokkuutta ja nimenomaan harvennuksella kun koneen ei soisi paljoa keikkuvan. Metsäpohjan kannalta se paino on kyllä huono juttu, laittoipa sen vaikka 10 pyörän päälle.
Uranleveyden taitaa noilla ketjuilla määritellä enimmäkseen ajokone. Joku 1010 tai vastaava teloilla vaatii leveyttä jo sen 3,5 metriä ja kyllä siinä luulis tuonkin taipuvan.
9.5m puomi ja 700kg koura alta 13 tonnin työpainoisessa koneessa on piisannu aivan hyvin harvennuksilla.
Sitäpaitti mä voin venyttää ajouravälin sinne liki 35 metriin ilman että ees huomaat mistä oon puikkelehtinu ;)
Tuntitaksallako ajelet vai omia mettiä harrastat. Tai oikeastaan, kuka ne talkoilla pois ajaa. ;D
-
Harvennuskone minkä työpaino alkaa olla siellä 23-25 tonnin paikkeilla :o
10/11 metrinen puomi ja sen päässä tonnin koura saneleevat aika pitkälti alustakoneen painon. Vakaudesta tulee tehokkuutta ja nimenomaan harvennuksella kun koneen ei soisi paljoa keikkuvan. Metsäpohjan kannalta se paino on kyllä huono juttu, laittoipa sen vaikka 10 pyörän päälle.
Uranleveyden taitaa noilla ketjuilla määritellä enimmäkseen ajokone. Joku 1010 tai vastaava teloilla vaatii leveyttä jo sen 3,5 metriä ja kyllä siinä luulis tuonkin taipuvan.
9.5m puomi ja 700kg koura alta 13 tonnin työpainoisessa koneessa on piisannu aivan hyvin harvennuksilla.
Sitäpaitti mä voin venyttää ajouravälin sinne liki 35 metriin ilman että ees huomaat mistä oon puikkelehtinu ;)
Tuntitaksallako ajelet vai omia mettiä harrastat. Tai oikeastaan, kuka ne talkoilla pois ajaa. ;D
Mottitaksalla pääasiassa. Ehteiski harrastaan omissa mettissä ;D
-
Harvennuskone minkä työpaino alkaa olla siellä 23-25 tonnin paikkeilla :o
10/11 metrinen puomi ja sen päässä tonnin koura saneleevat aika pitkälti alustakoneen painon. Vakaudesta tulee tehokkuutta ja nimenomaan harvennuksella kun koneen ei soisi paljoa keikkuvan. Metsäpohjan kannalta se paino on kyllä huono juttu, laittoipa sen vaikka 10 pyörän päälle.
Uranleveyden taitaa noilla ketjuilla määritellä enimmäkseen ajokone. Joku 1010 tai vastaava teloilla vaatii leveyttä jo sen 3,5 metriä ja kyllä siinä luulis tuonkin taipuvan.
9.5m puomi ja 700kg koura alta 13 tonnin työpainoisessa koneessa on piisannu aivan hyvin harvennuksilla.
Sitäpaitti mä voin venyttää ajouravälin sinne liki 35 metriin ilman että ees huomaat mistä oon puikkelehtinu ;)
Tuntitaksallako ajelet vai omia mettiä harrastat. Tai oikeastaan, kuka ne talkoilla pois ajaa. ;D
Mottitaksalla pääasiassa. Ehteiski harrastaan omissa mettissä ;D
Minkäslainen ketju sulla sitten on?
-
Harvennuskone minkä työpaino alkaa olla siellä 23-25 tonnin paikkeilla :o
10/11 metrinen puomi ja sen päässä tonnin koura saneleevat aika pitkälti alustakoneen painon. Vakaudesta tulee tehokkuutta ja nimenomaan harvennuksella kun koneen ei soisi paljoa keikkuvan. Metsäpohjan kannalta se paino on kyllä huono juttu, laittoipa sen vaikka 10 pyörän päälle.
Uranleveyden taitaa noilla ketjuilla määritellä enimmäkseen ajokone. Joku 1010 tai vastaava teloilla vaatii leveyttä jo sen 3,5 metriä ja kyllä siinä luulis tuonkin taipuvan.
9.5m puomi ja 700kg koura alta 13 tonnin työpainoisessa koneessa on piisannu aivan hyvin harvennuksilla.
Sitäpaitti mä voin venyttää ajouravälin sinne liki 35 metriin ilman että ees huomaat mistä oon puikkelehtinu ;)
Tuntitaksallako ajelet vai omia mettiä harrastat. Tai oikeastaan, kuka ne talkoilla pois ajaa. ;D
Mottitaksalla pääasiassa. Ehteiski harrastaan omissa mettissä ;D
Minkäslainen ketju sulla sitten on?
Nokka profi ja toistaseks on ajeltu traktoripohjasella kalustolla perässä mut ens talveks hakusessa kevyt kasipyöränen ajokoneeks
-
Harvennuskone minkä työpaino alkaa olla siellä 23-25 tonnin paikkeilla :o
10/11 metrinen puomi ja sen päässä tonnin koura saneleevat aika pitkälti alustakoneen painon. Vakaudesta tulee tehokkuutta ja nimenomaan harvennuksella kun koneen ei soisi paljoa keikkuvan. Metsäpohjan kannalta se paino on kyllä huono juttu, laittoipa sen vaikka 10 pyörän päälle.
Uranleveyden taitaa noilla ketjuilla määritellä enimmäkseen ajokone. Joku 1010 tai vastaava teloilla vaatii leveyttä jo sen 3,5 metriä ja kyllä siinä luulis tuonkin taipuvan.
9.5m puomi ja 700kg koura alta 13 tonnin työpainoisessa koneessa on piisannu aivan hyvin harvennuksilla.
Sitäpaitti mä voin venyttää ajouravälin sinne liki 35 metriin ilman että ees huomaat mistä oon puikkelehtinu ;)
Tuntitaksallako ajelet vai omia mettiä harrastat. Tai oikeastaan, kuka ne talkoilla pois ajaa. ;D
Mottitaksalla pääasiassa. Ehteiski harrastaan omissa mettissä ;D
Minkäslainen ketju sulla sitten on?
Nokka profi ja toistaseks on ajeltu traktoripohjasella kalustolla perässä mut ens talveks hakusessa kevyt kasipyöränen ajokoneeks
Kasikymppi tai kymppikymppi on varmaan sopivia. Minkä takia kasipyöräinen? 6-pyöräinen on kuitenkin niin paljon ketterämpi. Tietenkin epätasaisessa maastossa ittensä saa sitoo kiinni penkkiin. Niin no, onko tasaisia metsiä olemassakaan.
-
Teoriasssa ihan hieno laite. Jotenkin tulee mieleen että joko on aika leveät urat harvennuksessa tai sitten koura kopsahtaa herkästi ikkunaan väistettäessä jäävää puuta kun puomin kääntää sivulle. Kummankohan omistajakuski valitsee.
Eihän tuolla tarvitse siihen tyyliin jääviä puita väistellä, koura vain puiden väliin, ajetaan ja käännetään puomia tarpeen mukaan. Kuvaamasi väistely on kuskin ammattitaidon puutetta.
Näinhän se menee elokuvissa mäntykankaalla. Tosiasiassa kuitenkin metrin hangessa kun ei oikein ole mitään tietoa minkä päällä telat on sivurinteessä voisi olla ihan kiva kun koneella saisi seistä paikallaan ja nosturin saisi käännettyä sivulle uran päällä. Ei liikeratakuormaimetkaan turhaan ole niin rakennettu että koura tulee pyörän päältä sivulle jos tarve vaatii.
Ei tuon nosturin liikeradat näytä perinteisestä liikeratakuormaimesta eroavan kovinkaan paljon ainakaan videoiden perusteella. Puomin nivellykset on sen verran taaempana verrattuna paralleelinosturiin, että kyllä tuon kouran samasta välistä puun väliin taivuttaa. Liikkeessä ajo taitaa tuolla olla aika erilaista verrattuna nykykoneisiin, kun on tuo vakautus.
Siitä onko kehitys mennyt hyvään suuntaan voidaan tietysti olla montaa mieltä, mutta tämän päivän ongelma noilla 13 tonnin pikkukoneilla on se, että yhtiöiden taksoilla niillä ei yksinkertaisesti pärjää millään. Onhan näitä paljon jotka lypsynvälissä niillä hakkailee jopa esim. yhdistyksillekin, mutta kokopäiväinen urakoitsija jolla on pari palkkamiestä ajamassa konetta, ei saa kuluja katettua mitenkään. Mieluummin minä ainakin päästän huolellisen yrittäjän isolla koneella tekemään ne harvennukset, kun häviän 5-10 €/motti siinä että joku pujottelee puiden välissä pikkukoneilla ja taksa on sen verran kovempi. Kyllä täällä ainakin ostomiehet antaa valita kuka niitä harvennuksia tulee tekemään, itse on ainakin tarkasti tullut katsottua kuka sen hyvän jäljen tekee. Eikä se yleensä ole se pienimmällä koneella tekevä kaveri, huippukuskeilla on tapana päätyä niihin tehokkaimpiin koneisiin, siksi että silloin kun on tarve, osaavat tehdä huippujäljen ja toisaalta silloin kun on sopiva paikka tulee tavaraakin kovaa kyytiä...
-
Vaikka en itsekään ole ikinä motoa edes ajanut, niin jornderen kanssa ollaan samoilla linjoilla. Jos pitäis valita kone harvennushakkuisiin ja satunnaisiin aukkohakkuisiin, niin pienemmälläkin koneella toki pärjää. Mut ison firman aliurakoitsijana ei pääse leimikkoja valitsemaan ja järeämmän leimikon taksoilla tehdessä ei pidemmänpäälle riitä tehokkuus pienemmissä koneissa. Lisäksi remontit voi tulla liian tutuksi, kun kevyistä koneista otetaan kaikki irti. Harvennuksilla ei taasen ole varaa puikkelehtia puiden välissä.
Viimesyksynä kävi 810D ajamassa yhden kuvion, jonne en traktorilla viitsinyt lähteä leikkimään. (rinnettä ja alareunassa kivikkoa) Olipa käynyt ammattilaisellekin siellä niin, että 810 ei ollut halunnut nousta täydellä kuitukuormalla mäkeä. (pitoa olis ollut, mutta ei vetovoimaa) Ja vaikka 8 pyöräistä sanotaan mukavemmaksi, niin ei tuolla pienpyöräisellä meno kovin mukavalta näyttänyt. Kulutuskaan ei ajettua mottia kohti ole 1010 pienempi ja nosturi voi kaltevassa maastossa tuntua hieman hengettömältä. Mut kannattaa toki koeajaa metsäolosuhteissa ennenkuin konetta hankkii.
Amatimies 810 puikoissa ;D
http://www.youtube.com/watch?v=WSE-8KKtHSo
-
Hienon koneen Ponsselaiset tehneet.
-
Teoriasssa ihan hieno laite. Jotenkin tulee mieleen että joko on aika leveät urat harvennuksessa tai sitten koura kopsahtaa herkästi ikkunaan väistettäessä jäävää puuta kun puomin kääntää sivulle. Kummankohan omistajakuski valitsee.
Eihän tuolla tarvitse siihen tyyliin jääviä puita väistellä, koura vain puiden väliin, ajetaan ja käännetään puomia tarpeen mukaan. Kuvaamasi väistely on kuskin ammattitaidon puutetta.
Näinhän se menee elokuvissa mäntykankaalla. Tosiasiassa kuitenkin metrin hangessa kun ei oikein ole mitään tietoa minkä päällä telat on sivurinteessä voisi olla ihan kiva kun koneella saisi seistä paikallaan ja nosturin saisi käännettyä sivulle uran päällä. Ei liikeratakuormaimetkaan turhaan ole niin rakennettu että koura tulee pyörän päältä sivulle jos tarve vaatii.
Ei tuon nosturin liikeradat näytä perinteisestä liikeratakuormaimesta eroavan kovinkaan paljon ainakaan videoiden perusteella. Puomin nivellykset on sen verran taaempana verrattuna paralleelinosturiin, että kyllä tuon kouran samasta välistä puun väliin taivuttaa. Liikkeessä ajo taitaa tuolla olla aika erilaista verrattuna nykykoneisiin, kun on tuo vakautus.
Siitä onko kehitys mennyt hyvään suuntaan voidaan tietysti olla montaa mieltä, mutta tämän päivän ongelma noilla 13 tonnin pikkukoneilla on se, että yhtiöiden taksoilla niillä ei yksinkertaisesti pärjää millään. Onhan näitä paljon jotka lypsynvälissä niillä hakkailee jopa esim. yhdistyksillekin, mutta kokopäiväinen urakoitsija jolla on pari palkkamiestä ajamassa konetta, ei saa kuluja katettua mitenkään. Mieluummin minä ainakin päästän huolellisen yrittäjän isolla koneella tekemään ne harvennukset, kun häviän 5-10 €/motti siinä että joku pujottelee puiden välissä pikkukoneilla ja taksa on sen verran kovempi. Kyllä täällä ainakin ostomiehet antaa valita kuka niitä harvennuksia tulee tekemään, itse on ainakin tarkasti tullut katsottua kuka sen hyvän jäljen tekee. Eikä se yleensä ole se pienimmällä koneella tekevä kaveri, huippukuskeilla on tapana päätyä niihin tehokkaimpiin koneisiin, siksi että silloin kun on tarve, osaavat tehdä huippujäljen ja toisaalta silloin kun on sopiva paikka tulee tavaraakin kovaa kyytiä...
Täähän on mettäkoneihmisten piireissä aika yleinen ajattelutapa että mitä enemmän motteja niin sitä enemmän voittoa. Se nyt ei kuitenkaan mee niin kuin mottikiimaset ajattelevat.
Se on ihan millasen taksan ittellensä neuvottelee ;) Useimmiten sitä vaan ostetaan hiton iso ja kiiltävä kone ja toivotaan nopeaa rikastumista. Loppupeleissä homma menee niin että on pakko hakata niillä huonoillakin taksoilla että saa konetta lyhennettyä
Mutta tosiaan jokainen tekee ihan niinkuin itte haluaa.
-
Harvennuskone minkä työpaino alkaa olla siellä 23-25 tonnin paikkeilla :o
10/11 metrinen puomi ja sen päässä tonnin koura saneleevat aika pitkälti alustakoneen painon. Vakaudesta tulee tehokkuutta ja nimenomaan harvennuksella kun koneen ei soisi paljoa keikkuvan. Metsäpohjan kannalta se paino on kyllä huono juttu, laittoipa sen vaikka 10 pyörän päälle.
Uranleveyden taitaa noilla ketjuilla määritellä enimmäkseen ajokone. Joku 1010 tai vastaava teloilla vaatii leveyttä jo sen 3,5 metriä ja kyllä siinä luulis tuonkin taipuvan.
9.5m puomi ja 700kg koura alta 13 tonnin työpainoisessa koneessa on piisannu aivan hyvin harvennuksilla.
Sitäpaitti mä voin venyttää ajouravälin sinne liki 35 metriin ilman että ees huomaat mistä oon puikkelehtinu ;)
Tuntitaksallako ajelet vai omia mettiä harrastat. Tai oikeastaan, kuka ne talkoilla pois ajaa. ;D
Mottitaksalla pääasiassa. Ehteiski harrastaan omissa mettissä ;D
Minkäslainen ketju sulla sitten on?
Nokka profi ja toistaseks on ajeltu traktoripohjasella kalustolla perässä mut ens talveks hakusessa kevyt kasipyöränen ajokoneeks
Kasikymppi tai kymppikymppi on varmaan sopivia. Minkä takia kasipyöräinen? 6-pyöräinen on kuitenkin niin paljon ketterämpi. Tietenkin epätasaisessa maastossa ittensä saa sitoo kiinni penkkiin. Niin no, onko tasaisia metsiä olemassakaan.
Kasikymppiä tässä kiikaroitu mutta tuntuvat pitävän hintansa vähän turhankin hyvin. Hiukan ollu ajatuksena valjastaa myös ajokone energiapuun korjuuseen jolloin 810 olis siinä kaikkein parhaiten elementissään nosturin sijotuksen takia. kuus pyöränen ehkä vähän ketterämpi mutta sit taas tuppaa nokka vähä herkemmin sukeltamaan
-
Teoriasssa ihan hieno laite. Jotenkin tulee mieleen että joko on aika leveät urat harvennuksessa tai sitten koura kopsahtaa herkästi ikkunaan väistettäessä jäävää puuta kun puomin kääntää sivulle. Kummankohan omistajakuski valitsee.
Eihän tuolla tarvitse siihen tyyliin jääviä puita väistellä, koura vain puiden väliin, ajetaan ja käännetään puomia tarpeen mukaan. Kuvaamasi väistely on kuskin ammattitaidon puutetta.
Näinhän se menee elokuvissa mäntykankaalla. Tosiasiassa kuitenkin metrin hangessa kun ei oikein ole mitään tietoa minkä päällä telat on sivurinteessä voisi olla ihan kiva kun koneella saisi seistä paikallaan ja nosturin saisi käännettyä sivulle uran päällä. Ei liikeratakuormaimetkaan turhaan ole niin rakennettu että koura tulee pyörän päältä sivulle jos tarve vaatii.
Ei tuon nosturin liikeradat näytä perinteisestä liikeratakuormaimesta eroavan kovinkaan paljon ainakaan videoiden perusteella. Puomin nivellykset on sen verran taaempana verrattuna paralleelinosturiin, että kyllä tuon kouran samasta välistä puun väliin taivuttaa. Liikkeessä ajo taitaa tuolla olla aika erilaista verrattuna nykykoneisiin, kun on tuo vakautus.
Siitä onko kehitys mennyt hyvään suuntaan voidaan tietysti olla montaa mieltä, mutta tämän päivän ongelma noilla 13 tonnin pikkukoneilla on se, että yhtiöiden taksoilla niillä ei yksinkertaisesti pärjää millään. Onhan näitä paljon jotka lypsynvälissä niillä hakkailee jopa esim. yhdistyksillekin, mutta kokopäiväinen urakoitsija jolla on pari palkkamiestä ajamassa konetta, ei saa kuluja katettua mitenkään. Mieluummin minä ainakin päästän huolellisen yrittäjän isolla koneella tekemään ne harvennukset, kun häviän 5-10 €/motti siinä että joku pujottelee puiden välissä pikkukoneilla ja taksa on sen verran kovempi. Kyllä täällä ainakin ostomiehet antaa valita kuka niitä harvennuksia tulee tekemään, itse on ainakin tarkasti tullut katsottua kuka sen hyvän jäljen tekee. Eikä se yleensä ole se pienimmällä koneella tekevä kaveri, huippukuskeilla on tapana päätyä niihin tehokkaimpiin koneisiin, siksi että silloin kun on tarve, osaavat tehdä huippujäljen ja toisaalta silloin kun on sopiva paikka tulee tavaraakin kovaa kyytiä...
Täähän on mettäkoneihmisten piireissä aika yleinen ajattelutapa että mitä enemmän motteja niin sitä enemmän voittoa. Se nyt ei kuitenkaan mee niin kuin mottikiimaset ajattelevat.
Se on ihan millasen taksan ittellensä neuvottelee ;) Useimmiten sitä vaan ostetaan hiton iso ja kiiltävä kone ja toivotaan nopeaa rikastumista. Loppupeleissä homma menee niin että on pakko hakata niillä huonoillakin taksoilla että saa konetta lyhennettyä
Mutta tosiaan jokainen tekee ihan niinkuin itte haluaa.
Se on totta, että sama vika siellä vaivaa melko varmasti kun meitä viljelijöitäkin, että uskonto oli todistuksessa 10, laskento 5... Sen verran kuitenkin olen kuullut, että muutamia erikoiskoneita (joita suomessa on vähän) lukuun ottamatta on nuo neuvottelumahdollisuudet isojen firmojen kanssa vähän mitä ovat, eli suurin piirtein taksa on se mitä sieltä maksetaan, varsinkin kun aina näitä puoli-ilmaiseksi tekeviä hulluja on jonoksi asti tulossa urakoille.
Ratkaisevaahan on se, paljonko niitä motteja tulee tunnissa ja mitkä ovat kulut tunnissa. Jos joka tunti tuottaa tappiota, ei silloin minkään koneen pito kannata. Tuon pääomakulun osuus on vaan varmasti metsäkoneurakoinnissa, niinkuin monessa muussakin urakoinnissa, yllättävän pieni osa koko kulupottia, eli jos tuotos kasvaa kaksin-kolminkertaiseksi isolla koneella, niin varmasti siinä on plussalla pieniin koneisiin nähden. Tätä varmaan on suomessa joku laitos (metla, metsäteho?) tutkinutkin, mutta veikkaisin että jos koneella se 2500-3000 tuntia/vuosi ajetaan, niin tuo pääomakulun ja koron osuus voisi olla jotain 20% luokkaa kokonaiskulusta... Pa-kulutus ja EHKÄ huoltokulut ovat isolla koneella suuremmat, mutta taas palkka, siirto, ym. kulut eivät muutu miksikään. Ei se helppo ala kuitenkaan ole tuokaan...
-
Miten nuo videot on kuvattu aina noin komeissa männiköissä,eikö nuo koneet ole yleenssä semmosissa ryteikköissä ;D ;D ;D
-
Amatimies 810 puikoissa ;D
http://www.youtube.com/watch?v=WSE-8KKtHSo
Taitaa olla isäntä itte, renki tuskin noin... :P
Siellä pääkopassa kaks hernettä etsii toisiaan mutta löytymättä jäi :-X
-
Amatimies 810 puikoissa ;D
http://www.youtube.com/watch?v=WSE-8KKtHSo
Taitaa olla isäntä itte, renki tuskin noin... :P
Siellä pääkopassa kaks hernettä etsii toisiaan mutta löytymättä jäi :-X
--viisaus:Aina kannattaa vedättää kun kone vielä hiukankin liikkuu ;D
-
Etupyörä lyö tyhjää.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=SU5LEjOWKZQ#t=427s