Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jariman - 18.11.07 - klo:12:28
-
Puimurin syyshuoltoa tehdessä, havannoin isompaakin
"kulutusosien vaihtoa", eli kyseessä porin peltipailakka SR 680-91
käyttötunteja 1200.
varstasilta pitäis vaihtaa, kulunut, oletin olevan taipunut, mut
alapuolelta linjatessa näky olevan suorassa, tarkemmin asiaa
tutkiessa, kulunut, mikä kulunut, poikkivarpojen kohdalta
pyöristynyt ja kulunut keskeltä noin 3mm ohuemmaksi
ja lattana fe 37... kaiketi :-\
eli varstasilta uusiksi? eikä ole puitu "sattumia"
kuluttaahan se vilja ja vallankin korsi, mut pitäishän
varstasillan kestää pidempään, ei aivan näillä käyttötunneilla
pitäis olla vaihtoiässä? :-\
ja kaikkee muuta kivaa,mm rajaiselevaattorin>rajaiskierukan kotelo
puhki,melko läkkipellistä tehty,kulunut ja korroosio iskenyt,samaten
rajaiskierukan alkupää aivan kynttiläksi kulunut, fe 37 läkkip. :-\
ja puimuri on puhdistettu ja huollettu säntillisesti, näkyy
olevan porilaista laatua kestoltaan, taitaapi olla seuraava
puimur muu kun sampo.
mites claas/newholland puimurin "peruskorjausväli"
eli kela,varstasilta,kuljetinketjut,elevaattorinkotelot ym
-
Naapurilla noin -84 vuosimallia oleva 68claas,parituhatta tuntia ajettu ja tänä syksynä tuli remmiremonttia jo koekäytössä. Pääremmi kolmiurainen ja oli mennyt siivuiksi. Muuta remppaa ei vielä noihin tunteihin vaikka ruma päällepäin.
Yleisesti ottaen jos ensimmäisen tuhannen tunnin aikana tarttee remmejä vaihtaa tai muita kulutusosia kuin terä,käyttäjässä vika claas/nh linjalla :)
Toinen tuhatkin pitäisi mennä aika mukavasti.
-
Puimurin syyshuoltoa tehdessä, havannoin isompaakin
"kulutusosien vaihtoa", eli kyseessä porin peltipailakka SR 680-91
käyttötunteja 1200.
varstasilta pitäis vaihtaa, kulunut, oletin olevan taipunut, mut
alapuolelta linjatessa näky olevan suorassa, tarkemmin asiaa
tutkiessa, kulunut, mikä kulunut, poikkivarpojen kohdalta
pyöristynyt ja kulunut keskeltä noin 3mm ohuemmaksi
Otat rälläkän käteen ja hiot sieltä reunoilta sen 3 mm pois.
-
tuossa kattelin puimureita etelän maista. 9000h ajettu NH TX 34 ois ollu tarjolla espanjassa, töihin sitä kaupattiin, eli perustekniikka ilmeisesti kohtuu kestävää, näihin kotimaisiin tappureihin verrattuna.
-
Puimurin syyshuoltoa tehdessä, havannoin isompaakin
"kulutusosien vaihtoa", eli kyseessä porin peltipailakka SR 680-91
käyttötunteja 1200.
varstasilta pitäis vaihtaa, kulunut, oletin olevan taipunut, mut
alapuolelta linjatessa näky olevan suorassa, tarkemmin asiaa
tutkiessa, kulunut, mikä kulunut, poikkivarpojen kohdalta
pyöristynyt ja kulunut keskeltä noin 3mm ohuemmaksi
ja lattana fe 37... kaiketi :-\
eli varstasilta uusiksi? eikä ole puitu "sattumia"
kuluttaahan se vilja ja vallankin korsi, mut pitäishän
varstasillan kestää pidempään, ei aivan näillä käyttötunneilla
pitäis olla vaihtoiässä? :-\
ja kaikkee muuta kivaa,mm rajaiselevaattorin>rajaiskierukan kotelo
puhki,melko läkkipellistä tehty,kulunut ja korroosio iskenyt,samaten
rajaiskierukan alkupää aivan kynttiläksi kulunut, fe 37 läkkip. :-\
ja puimuri on puhdistettu ja huollettu säntillisesti, näkyy
olevan porilaista laatua kestoltaan, taitaapi olla seuraava
puimur muu kun sampo.
mites claas/newholland puimurin "peruskorjausväli"
eli kela,varstasilta,kuljetinketjut,elevaattorinkotelot ym
Jotain on menny vikaan jos varstasilta on kulunu jo tuossa vaiheessa. Varstat oomma tavannu vaihtaa 2000 tunnin nurkilla. Tarvikkeena ei maksa paljoa ja on tosi helppo vaihtaa.
Nuo elevaattorit ja ruuvit kannattaa vaihtaa tuossa 1600 tunnissa. Purkaamolta saa uudet tarvikeosat näihin eikä tuu kalliiksi. Ne kuljettimet maksa muutaman satasen ja vaihto on tosi helppo. Samassa vaiheessa uus kasettiheittokuljetin, sekään ei maksa kun pari sataa.
Meillä on käytös 2 kpl Sampo 600 ja yks 690 turbo. Näillä kolmella ajaa päiväs paljon, eikä rahaa oo kiinni ku 20000 euroa. Ja rempat mitä näis on ollut, on tosi helppoja tehdä, ei tarvi huoltomiestä vaivata. Eikä osiin mee rahaa paljo mitään.
-
Hmm. Ei tuo Sampon tekninen laatu pitäisi olla yllätys. Se on ominaisuus mikä pitäisi vaan sietää tai vaihtaa merkkiä. Mulla on reilut 400 tuntia 2045:n mittarissa ja hihnoissa alkaa olla vekkejä ja halkeilemia. Alle kymmenen vuotta vanha kone. Kai tuo ikä vaikuttaa hihnoihin hapertuvasti eli tunnit ei kaikki kaikessa. Ihmeesti puimuri kerää ruostetta rööreihin vaikka säilytys pitäisi olla ihan asianmukainen. Siitä se korroosio sitten lähtee liikkeelle ja lopputuloksen tiedämme.
Täytyy kyllä Sampoa puolustaakkin. Jos ajattelee hintaluokassaan 10 vuotta sitten, ainoa mehuvetoinen kone. Jo yksistään se nosti koneen leikkuupöydän mitan muiden edelle. Isäntä, joka on kerran mehuvedolla puinut, ei koskaan enää palaa mekaanisten jurruttajien pariin. :-*
-
Yhä sampo pelittää, tossa pikkuhiljaa "päivitetty" ja
rempattu, rajaisten ruuvi sepitetty, varstasilta oikaistu,
ym remppaa ärräpäitä säästämättä ;D, no puimuri sen kun
paranee, mm pari vuotta sitten taka-akselin levitys 800mm ja
14,5-20" pyörät, oli tosi iso pelastus viime syksyn puinteihin,
olis muuten jäänyt paljon puimata.
tälle syksylle leveämmät etuset 540/65R30 (siirtoajetut),
vanteen levitys 14">> 17"
no, pääomaa ei ole kauheasti puimurissa kiinni, jos 2000 srj
sampoon tai vst. kokoiseen puimuriin uusii, melkonen väliraha kumminkin.
-
Isäukolta periytyny jd 1157 -90, 1500h, ei murheita, aikast kestävä peruskone. Viime kesänä vaihdettiin valtaremmit ja jotain ketjuja ettei ala rattaita kuluttamaan. hydroa tietty kaipailis.. Silppurin terät pitäis vaihtaa joskus. Harmi ettei jd tee enää pienempiä koneita.
-
Yhä sampo pelittää, tossa pikkuhiljaa "päivitetty" ja
rempattu, rajaisten ruuvi sepitetty, varstasilta oikaistu,
ym remppaa ärräpäitä säästämättä ;D, no puimuri sen kun
paranee, mm pari vuotta sitten taka-akselin levitys 800mm ja
14,5-20" pyörät, oli tosi iso pelastus viime syksyn puinteihin,
olis muuten jäänyt paljon puimata.
tälle syksylle leveämmät etuset 540/65R30 (siirtoajetut),
vanteen levitys 14">> 17"
no, pääomaa ei ole kauheasti puimurissa kiinni, jos 2000 srj
sampoon tai vst. kokoiseen puimuriin uusii, melkonen väliraha kumminkin.
Mihinkään hirmu sepityksiin ei kannata alkaa, näihin kun saa uutta tarvikeosaa niin edullisin hinnoin. Latvala ja Purkupörssi tekee uudet heittokuljettimet, seulakorit, elevaattorit ja kierukat tosi edulliseen hintaan.
Ja tällasia koneita pitää helposti neljä-viisi yhden vanhan 2045 hinnalla. ;D Ja puintiteho ja varmuus on moninkertainen yhteen koneeseen verrattuna. ;D Eikä haittaa vaikka tulis isompikin remppa, koneen vesiremppa näistä se yleisin, osia löytyy joka purkaamolta eikä osat oo kalliita.
Mekin oomma varustelleet näitä meidän koneita pikkuhiljaa. Hydrauliputki on aika helppo modata, samalla reilusti jatkoa siihen. Ysikymppiin teimme pystyterän vanhasta Aros niittokoneesta, nyt rypsinpuintikin luonnaa hiukan eri malliin. Ja sit siinä on semmonen pikaohjaus käsikahvalla. Eli leikkuusssa ajetaan normaalisti ruorista, mut sitten päistäminen tapahtuu käsivivulla. Pyörät on ihan salamana laidasta toiseen käännettynä.
-
mites claas/newholland puimurin "peruskorjausväli"
eli kela,varstasilta,kuljetinketjut,elevaattorinkotelot ym
30 v vanhalla Claysonilla kun ajelee niin miettii että muut ei tiedä puimurista mitään. Hihnoja vaihdettu eikä mitään muuta. Mittarissa 3800h eikä ajatustakaan että pitäisi vaihtaa. Joku tuossa kehaisi että Sampossa on tullut hydr veto aikaisin. Voisi vähän tarkistaa faktaa.
Ajamani kone on Clayson 8070 vm -79. Fordin kone ja hydraulinen voimansiirto. Tulikohan Sampoon joskus kymmenen vuoden päästä ensimmäiset???
-
Joo. Lähinnä Claassin vastaavat mallit kummitteli mielessäni. 8070 taisi olla hyvin arvokas kone muihin verrattuna 30 vuotta sitten.
-
NH:lla puitu nyt vähän toista syksyä,mittarissa n.400ha.Edes yhtään terälappuakaan ei ole tarvinnut vaihtaa.TC5080vastannee kooltaan juuri tuota 8070:stä.Aikaisemmin ei ole ollut ainuttakaan puintipäivää ilman pientä tai isompaa remonttia.
-
meillä ollaan oltu sammoon aivan tyytyväisiä, paitti edelliseen 2055 joka oli sitten sen viimeisen syksyn. se oli 2000h ajettu vm.91, se oli loppuun ajettu :P. mutta kyllä tuohon nykyiseen 2065 vm.03 ollaan tyytyväisiä, on tapahtunut paljon kehitystä sen reilu 10v aikana. kaikki heikot paikat mitkä oli ed.koneessa niin on paremmin tehty, kone heti painaakin enemmän. pellit paikoin paksumpia.
mutta edelleen sampo kilpailijoihinsa nähden kevyitä, näin ollen rautaakin vähemmän. ja tietäähän sen että ei ne niin lujia ole vrt, muihin merkkeihin.
hihnat tappaa puimurissa ikä,perstuu ne.
-
Joo. Lähinnä Claassin vastaavat mallit kummitteli mielessäni. 8070 taisi olla hyvin arvokas kone muihin verrattuna 30 vuotta sitten.
Oli se varmaan kallis silloin. Isäukko sen on ostanut ja hattua täytyy nostaa valinnasta. Tässäkin näkyy se totuus että köyhän ei kannata ostaa halvinta. Claysonilla on puitu 30 v aikana arviolta 4000 ha, tänäkin vuonna puidaan (toivottavasti) 160 ha. Pääomakulut ei enää rasita. Jos joskus vaihdan niin merkki taitaa olla sama. Uskon kuitenkin että vaihtoon on ainakin kymmenen vuotta aikaa. Pojan hommia, silloin olen eläkkeellä.
-
Joo. Lähinnä Claassin vastaavat mallit kummitteli mielessäni. 8070 taisi olla hyvin arvokas kone muihin verrattuna 30 vuotta sitten.
Oli se varmaan kallis silloin. Isäukko sen on ostanut ja hattua täytyy nostaa valinnasta. Tässäkin näkyy se totuus että köyhän ei kannata ostaa halvinta. Claysonilla on puitu 30 v aikana arviolta 4000 ha, tänäkin vuonna puidaan (toivottavasti) 160 ha. Pääomakulut ei enää rasita. Jos joskus vaihdan niin merkki taitaa olla sama. Uskon kuitenkin että vaihtoon on ainakin kymmenen vuotta aikaa. Pojan hommia, silloin olen eläkkeellä.
muistaakseni koneviestissä oli muutama vuosi sitte juttua nuista vanhoista puimureista ja taisivat todeta että tuo claysoni ylivoimasesti kestävin kone
-
Jaa kauvanko sampo 2045 vm-96 kestää?
pitäs kattoo varmaan kristallipallosta.
ny on puitu vajaa 8sataa tuntii,vaiheloota oli viime talvena auki-pantiin uuvet laakerit.jos se taas kestäs toiset 8sataa tuntii?ny sinne tuli uuvempiaikanen pakkiakseli-ei pyöri nääs enää kolmosella mukana..voi säästyy sit laakerit,vähä yli tonnin homma se oli kun ite irrotin ja asensin lootan.nii ja kun haki ne laakerit laakeriliikkeestä-agrilla ne laittaa aina ykkösen eteen..
jouduin mää hitsailee rautaa lissää viljaelevaattorin käyttö hihnan kiristyspyärän runkoon-sekun on vaan hitsattu peltikoppaan kiinni..se sit repes..kovin tuntuu olevan ohkasta noi pellit..ja sit noi peltipyärät..yks tuttu sorvari teki niihin halkastavat teräs pesät-ny se sit söi akselinsa väljäks..
huomasin tos tänää kauraa(jonka viljely on näillä hinnoilla täys harrastus) puijessa ku nostin pöytää ja toisella käellä painoin kahella napilla tyhjennysputkee ulos..ni sit ei putki tullukka ulos..?no huomasin et sulakehan se palo..vaihoin siyt sulakkeen ja ihmettelin porilaista sähköinsinööriä kun on laittanu pöydän noston ja putken ulosoton saman sulakkeen alle..?on siin kojelauvas kyl kakskin sulakelootaa..eiks ois voinu panna nääkin sit erikseen.. mitähän kaikkee sähköhommelii siin viäl tulee?
ei muuta kun hyvii puinteja sampo-harrastajille toivoo jyväjemmari lasikylästä :D
-
2300h tuli ajettua NH Clayson 8030,hyvä maku jäi koneesta. Vaihtui viime syksynä samaan merkkiseen mutta uudempaan ja vähemmän ajettuun.
-
Öljyt vaihtamatta laatikkoon?
-
Joo. Lähinnä Claassin vastaavat mallit kummitteli mielessäni. 8070 taisi olla hyvin arvokas kone muihin verrattuna 30 vuotta sitten.
Claasissa hydro jo 8 vuotta ennen tota Claysonia, mutta kyllä kunnia 10-13 jalan hydroista menee kyllä Sampolle tai Dronninborgille.
-
Joo kyl mää oon sampoon joka vuos aina laatikkoöljyt vaihtannu..
se loota taitaa olla vähäsen alakanttiin suunniteltu..sekun on pääpiirteittäin sama kun 600 sarjassa..joka on siihenki liikan köykänen..
Muistan kun olin nuorempana kesähommissa huoltomiehen mukana,meil oli työn alla sampo 600 sarja,fahri ja sit clayson..jäi sen 8030 rakenne mm vaihelootan,pöytäpakin järeys miäleen.. nii näihin tehtiinki vaan huoltoja..noi korjaushommelit jäi sit sampoille..millonka oli samposta vetoakselit poikki pellolla? jos oli laitettu isommat renkaat...sit muihinki vaihettiit uuvet vetoakselit..nääs nois poikkimenevis akseleis oli sorvattu sierran jarrurummuille lukitus-seekeriura akseliin..!siitähän se sit mäni poikki,no olisin mää sen sorvarina tiänny itekki?mut miks tollasii tehään tuatantoon ja pannaan koneisiin kiinni?jotenki jäi nii miäleen keskentekonen kone..se oliki kultast 90 lukuu..nyttehän on kaik muuttunu??vai onko?
No ihmettelin tänä syksynä katkennutta teränkäyttö akselii 2045 sessa,oli hitsarilla ollu vähän maanatai/rapula päivä..meni sauman juuresta poikki-etupääst irki ja sit tökkäs maahan ja väänsi putken mutkal ja sit se mursi laakeri pukin samalla..onneks löyty agrimarketista hyllystä..sampo miähen ainoo onni!sit vaan pillillä kuumaa ja akseli suoraks ja hitsasin ite taas akselin ehjäks..eikä tullu tuanoinii mikään porilainen sauma..ny kestää..jos ei sit toisest pääst poikki mää?
Näit akseleit on menny usevammastaki poikki.. >:(
no aikas vähällä tänä vuonna pääs..ja kelitki oli kohallaan,et ei täs viitti enenpää valittaa.. ;D
Ny sit vaa korjaillaan ja huolletaan kone taas ens vuodeks kuntoon..
-
Taas sattuu ja tapahtuu,
samposta melkein tipahti leikkuupöytä, tyyppivika,
syöttökuljettimen korvakoitten pultti poikki (koneen puolesta)
eiku leikkuupöytä irti,on pikakiinnitteinen ja uusi pultti paikalle,
se valupalikkakin löyty pellosta (lottolappu vetään)
mutta pahkanen.... kerkes polttaa leikkuupöydän remmin
poikki , vaikka melko pian toppas koneiston.
uus hihna oli hyllyssä, mut pahkanen... vaikka varaosanumero täsmää
liian pitkä on hihna, :o, taas agrille tai hihnaliikkeeseen asiaa.
-
Joo kyl mää oon sampoon joka vuos aina laatikkoöljyt vaihtannu..
se loota taitaa olla vähäsen alakanttiin suunniteltu..sekun on pääpiirteittäin sama kun 600 sarjassa..joka on siihenki liikan köykänen..
Muistan kun olin nuorempana kesähommissa huoltomiehen mukana,meil oli työn alla sampo 600 sarja,fahri ja sit clayson..jäi sen 8030 rakenne mm vaihelootan,pöytäpakin järeys miäleen.. nii näihin tehtiinki vaan huoltoja..noi korjaushommelit jäi sit sampoille..millonka oli samposta vetoakselit poikki pellolla? jos oli laitettu isommat renkaat...sit muihinki vaihettiit uuvet vetoakselit..nääs nois poikkimenevis akseleis oli sorvattu sierran jarrurummuille lukitus-seekeriura akseliin..!siitähän se sit mäni poikki,no olisin mää sen sorvarina tiänny itekki?mut miks tollasii tehään tuatantoon ja pannaan koneisiin kiinni?jotenki jäi nii miäleen keskentekonen kone..se oliki kultast 90 lukuu..nyttehän on kaik muuttunu??vai onko?
No ihmettelin tänä syksynä katkennutta teränkäyttö akselii 2045 sessa,oli hitsarilla ollu vähän maanatai/rapula päivä..meni sauman juuresta poikki-etupääst irki ja sit tökkäs maahan ja väänsi putken mutkal ja sit se mursi laakeri pukin samalla..onneks löyty agrimarketista hyllystä..sampo miähen ainoo onni!sit vaan pillillä kuumaa ja akseli suoraks ja hitsasin ite taas akselin ehjäks..eikä tullu tuanoinii mikään porilainen sauma..ny kestää..jos ei sit toisest pääst poikki mää?
Näit akseleit on menny usevammastaki poikki.. >:(
no aikas vähällä tänä vuonna pääs..ja kelitki oli kohallaan,et ei täs viitti enenpää valittaa.. ;D
Ny sit vaa korjaillaan ja huolletaan kone taas ens vuodeks kuntoon..
Voihan se olla että vetoakseleita on on sampoistakin mennyt, mutta tuo vetarien katkeaminen on kyllä nimenomaan calysonin harvoja tyyppivikoja! Laatikon säästämiseksi on ohennusura akselilla josta katkeaa rypiessä varsinkin isoilla pyörillä. Näitä akseleita ei muuten sitten tahdo enää mistään löytyä!
-
Ei mennyt kuin yksi 8mm pultti tyhjennyskierukan päähän ja leikkuupöydän hihna tänä vuonna. Viime vuonna ei ollut ainoatakaan vikaa.
Ei mitään ennakkohuoltoa.
-
Jaa kauvanko sampo 2045 vm-96 kestää?
pitäs kattoo varmaan kristallipallosta.
Tämmöseen ketjuun pitäis linkittää se 2000-sarjan muutoshistoria. Alkupään koneisiin verrattuna esim. 2000 vuosimalleista alkaen on tehty aika paljon parannuksia. Joskus pyöri semmonen skannattu lista, jossa oli listaus ainakin 2002 asti. Kenellä tallella? (runkopeltejä vahvisteltu, viljaelevaattorin jälkeisen ruuvin käyttö muutettu kulmavaihteelle, syylärin esipuhdistinta paranneltu, moottorin ilmanotto siirretty parempaan paikkaan, ...)
Mulla meni just 700-tuntia rikki (vm.2002), ja melko vähillä vioilla on selvitty: Teräkäytön raidepää, taka-akselin raidepää, silppurihihnan kiristinpyörä, jotain pieniä sähköhäiriöitä, kaatokelan variaattoripyörän sidepultit poikki, huohotinletku hapertunut reikäjuustoksi ja pieniä hydrauliikan vuotoja. Tänä vuonna ainoastaan tuo huohotinputki, muuten toiminut kuin kello. Viljaelevaattorin jälkeisen ruuvin mutkalla oleva käyttöhihna alkaa lähetä käyttöikänsä päätä, muuten hihnat alkuperäiset. Onko nää viat nyt sitten paljon vai vähän - minusta vähän.
-
Itsellä -99 mallinen 2055, tunteja 850. Alkutaipaleella meni myös silppurinhihnan kiristyssiiva, laakerin johdosta vaihtoon. Viime vuonna meni toinen kestovoideltu laakeri pöydänkäyttöaakselilta ja rajaisruuvin hihnan vaihdoin, ainoa vaihdettu hihna, eikä sekään poikki ollut. Pöydän tunkkeihin tänä vuonna tiivisteet vaihdettu, kaatokelan vasen sylkkä alkoi vuotamaan jo aiemmin. Tyhjennysruuvin sisemmän osan laakerholkin myös vaihdoin pari vuotta sitten. Siinä muistaakseni remontit, varaosakulut jää varmaan alle 500€.
-
Tässä eräs linkki Sampo 2000-sarjan muutoksista, teksti vähän pientä ...
http://www.murtola.com/galleria/displayimage.php?album=124&pos=38
-
Jaa kauvanko sampo 2045 vm-96 kestää?
pitäs kattoo varmaan kristallipallosta.
Mulla meni just 700-tuntia rikki (vm.2002), ja melko vähillä vioilla on selvitty: Teräkäytön raidepää, taka-akselin raidepää, silppurihihnan kiristinpyörä, jotain pieniä sähköhäiriöitä, kaatokelan variaattoripyörän sidepultit poikki, huohotinletku hapertunut reikäjuustoksi ja pieniä hydrauliikan vuotoja. Tänä vuonna ainoastaan tuo huohotinputki, muuten toiminut kuin kello. Viljaelevaattorin jälkeisen ruuvin mutkalla oleva käyttöhihna alkaa lähetä käyttöikänsä päätä, muuten hihnat alkuperäiset. Onko nää viat nyt sitten paljon vai vähän - minusta vähän.
Paljolta kuulostaa minusta,ainakin kun vertaan omaan kuuskasi laasiin :-\
754 tuntia tais olla just äsken mittarissa, vajaa 850 puintien jälkeen ja vuosimalli -04.
Yks puinteja hidastanut vika,tyhjennysruuvin pyörityksen ketju alkoi hyppimään hammasrattaan yli kun tyhjennysputki oli töhkää "täynnä" märän vehnän puinnin jälkeen. Joutui tyhjentämään tyhjäkäynnillä illan viimeisen kuorman ennen ruuvin puhdistamista ja hammasrattaan asettamista paikalleen,liukui kiilaurallaan hieman sivun tyhjennyskierukan työntäessä väkisin torvea tyhjäksi.
Monitomivivun tihitin muutama päivä sitten,oli tullut klappia hydraulikaran niveleen.
Siinä kaikki, öljyt ja suodattimet vaihdettu ennen puintikautta. Nyt näyttää siltä että ensimmäinen hihna saattaa joskus rikkoutua, kaksurainen hihna joka selkäpuolelta kulunut kun on käynyt väärin säädettyyn hihnanohjaimeen.
Mun mielestä vähällä on päässyt,terän olen vaihtanut varaterään että sekin kuluu tasaisesti. Terälappuakaan ei ole vielä mennyt, sormien väliin mahtuvat kannot menee nätisti poikki eikä jumita lappuja rikkoen :)
-
Tosi vähän siihen nähden, että urakkaakin tulee tehtyä.
-
Jo yli 1000 tuntia sampo 2035 vm -99 takana ja pienien(?) alkuvaikeuksien jälkeen raksuttaa kuin junan vessa.
-
Alkuvaikeudet on hyvä termi. Kone vuosimallia 2001. Ei pelannut valojen kytkin. Niin jumissa, ettei ollut muuta tehtävissä kuin vaihtoon. Lämpömittari näytti tasaista 40:ntä, vaihtoon. Kielloista huolimatta kone tuotiin talven parhaaseen suolakeliin. Seuraavaan syksyyn mennessä olikin jo pöydän toinen sylinteri mukavasti ruosteessa kiiltävältä osuudelta. Vaadittiin ensihuollossa vaihtoon, johon tehdas suostuikin. Lopputulos, uusikin sylinteri on vuotanut ihan alusta asti. Asialle ei ole tehty sen enempää. Luultavasti ominaisuus. Huoltomies hokasi, että oikealla puolella eräs siimapyöristä klappasi, vaihtoon.
150 tuntia ajettu, pöydän käyttöakseli alkoi ravistaa julmetusti. Laakerit täysin selvät. 200 tuntia ajettu, hydrauliikassa outoa tökkimistä. Pöytä ei tahtonut nousta. Meni itsellään ohi, mutta lisättiin silti systeemiin painepuolelle ylimääräinen suodatin. Nyt 450 tuntia ajettu. Ilmeisesti hyvä kone, kun alkumurheista pääsee eroon.
-
mulla on tuollainen 2045 vm. 96. 1500 tuntia ajettu. ihan kelpo kone viime syksynä kauden jälkeen vaihdoin kaikki uudet hihnat ajohihnoja lukuun ottamatta ja uudet ketjut kun alkoivat olla loppu. ihan normi huollot oon tehnyt öljyt vaihtanut ja puhdistanut koneen kauden jälkeen. sopivan kokoinen kone ainakin itselle ja ihan riittävän tehokas. 340 euron vetoakseli tuli vaihdettua pari vuotta sitten, työläs remontti. muuten on pelannut ihan hyvin. jospa ajaisi kuitenkin reilun 2000 tuntia tuohon koneeseen, kun miellyttävä ajaa ja tekee hyvän puintijäljen.
-
deutz fahri m660 -81 pelitti tämän syksyn ilman ongelmia, puitavaa tosin näin eu-aikana niukasti eli 35 hehtaaria. Eipä taida näitä enää kovin monella olla. Muuten hyvä puimuri, mutta hammaskehiä tahtoo pehmeillä kelellä mennä. Hammas katkeaa pultin reijän kohalta.
-
Joo kyl mää oon sampoon joka vuos aina laatikkoöljyt vaihtannu..
se loota taitaa olla vähäsen alakanttiin suunniteltu..sekun on pääpiirteittäin sama kun 600 sarjassa..joka on siihenki liikan köykänen..
Muistan kun olin nuorempana kesähommissa huoltomiehen mukana,meil oli työn alla sampo 600 sarja,fahri ja sit clayson..jäi sen 8030 rakenne mm vaihelootan,pöytäpakin järeys miäleen.. nii näihin tehtiinki vaan huoltoja..noi korjaushommelit jäi sit sampoille..millonka oli samposta vetoakselit poikki pellolla? jos oli laitettu isommat renkaat...sit muihinki vaihettiit uuvet vetoakselit..nääs nois poikkimenevis akseleis oli sorvattu sierran jarrurummuille lukitus-seekeriura akseliin..!siitähän se sit mäni poikki,no olisin mää sen sorvarina tiänny itekki?mut miks tollasii tehään tuatantoon ja pannaan koneisiin kiinni?jotenki jäi nii miäleen keskentekonen kone..se oliki kultast 90 lukuu..nyttehän on kaik muuttunu??vai onko?
No ihmettelin tänä syksynä katkennutta teränkäyttö akselii 2045 sessa,oli hitsarilla ollu vähän maanatai/rapula päivä..meni sauman juuresta poikki-etupääst irki ja sit tökkäs maahan ja väänsi putken mutkal ja sit se mursi laakeri pukin samalla..onneks löyty agrimarketista hyllystä..sampo miähen ainoo onni!sit vaan pillillä kuumaa ja akseli suoraks ja hitsasin ite taas akselin ehjäks..eikä tullu tuanoinii mikään porilainen sauma..ny kestää..jos ei sit toisest pääst poikki mää?
Näit akseleit on menny usevammastaki poikki.. >:(
no aikas vähällä tänä vuonna pääs..ja kelitki oli kohallaan,et ei täs viitti enenpää valittaa.. ;D
Ny sit vaa korjaillaan ja huolletaan kone taas ens vuodeks kuntoon..
Voihan se olla että vetoakseleita on on sampoistakin mennyt, mutta tuo vetarien katkeaminen on kyllä nimenomaan calysonin harvoja tyyppivikoja! Laatikon säästämiseksi on ohennusura akselilla josta katkeaa rypiessä varsinkin isoilla pyörillä. Näitä akseleita ei muuten sitten tahdo enää mistään löytyä!
Kai maahantuojalta sentään alkuperäisvaraosana saa tuota kolkytkiloista murtopulttia? Märkänä syksynä niitä yleensä katkeilee ja ne jotka kestää, menee sit seuraavana syksynä, vaikka olis kuivempaakin. Monesti katkeaminen johtuu siitäkin, että variaattorin hitaimmalle säätävä automatiikka kytkintä painettaessa (vivusto) on poistettu käytöstä, jotta päästään kunnolla sudittelemaan kurapaikoissa... virittämättömät kai kestää.