Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 19.05.13 - klo:09:39

Otsikko: Varikkokäyntien väli
Kirjoitti: vms1 - 19.05.13 - klo:09:39
Aihe on harhaanjohtava koska viittaa kylvökoneen täyttöön mutta kuiteenkin. Kuinka usein saa kone mielestänne tulla rikkinäisenä pajan nurkkaan pajoitettavaksi kauden aikana. Jollekkin tuntuu että ei haittaa vaikka kone käy useamman kerran päivässä pajalla nimenomaan kulumisesta johtuvasta viasta. Ittellä on ollu ajatuksena että kone pitäisi saada siihen kuntoon lähtiessä että päivän mittaan ei tarvitsisi remonttiin palata ja rehuvehkeet jotka on kauempana kotoa yksikin paluu varikolle remonttiin tuntuu liialta kauden aikana.
Otsikko: Vs: Varikkokäyntien väli
Kirjoitti: ktm87 - 19.05.13 - klo:09:47
Suhteutan välin koneen ikään ja tehtävään työhön. Uudet ei käytännössä ensinkään, vanhoissa ymmärrettävää tosin ennakointi on tärkeää ja vähentää käyntejä.
Otsikko: Vs: Varikkokäyntien väli
Kirjoitti: Rampe - 19.05.13 - klo:11:14
Hyvin harvoin on tarvinnut kesken sesonkin viettää pajatunteja, vaikka koneistus on vähän tuollaista "museokamaa"  ;D
Ennakko huollot ja rempat tärkeitä. Tietysti kaikkea ei voi huomata/huomioida.
Ei koneesta riippuvia laiterikkoja voi tietysti tulla joskus, etenkin jos kuskin päivä alkaa olla liian pitkä, silloin on riski että sattuu ja tapahtuu  ::)
Otsikko: Vs: Varikkokäyntien väli
Kirjoitti: zetor8045 - 19.05.13 - klo:11:41
Äestyksen yhteydessä kävin varikolla vain rasvaamassa nipat ja tankkaamassa... Sesonkia kesti hurjat 4 päivää ja joutus kaks kertaa tankkaamaan...  Kaivurilla ainakin vian takia yksikin käynti kotona pajalla on jo liikaa vuodessa ;D  Pajalla joutus kyllä viime vuonna käymään kerran kun meni kauhantappi poikki mutta onneksi löytyi rototilttiin uusi yläosa ja umpitapit niin seuraava päivänä pääsi jatkamaan... Maansiirtohommissa traktorilla+kärryillä käytiin pajalla tempojen kanssa viimeiseksi melkein joka päivän päätteksi mutta nykykoneilla pajakäynnit on ylläpito huoltoa tai ennakoivaa remonttia... 
Otsikko: Vs: Varikkokäyntien väli
Kirjoitti: BACKSPACE - 19.05.13 - klo:11:42
20 ha:n jälkeen rasvaa ja kerran viidessä vuodessa lisää rautaa apulantavantaisiin. Siinäpä se  8)
Otsikko: Vs: Varikkokäyntien väli
Kirjoitti: metsajussi - 19.05.13 - klo:13:49
Aihe on harhaanjohtava koska viittaa kylvökoneen täyttöön mutta kuiteenkin. Kuinka usein saa kone mielestänne tulla rikkinäisenä pajan nurkkaan pajoitettavaksi kauden aikana. Jollekkin tuntuu että ei haittaa vaikka kone käy useamman kerran päivässä pajalla nimenomaan kulumisesta johtuvasta viasta. Ittellä on ollu ajatuksena että kone pitäisi saada siihen kuntoon lähtiessä että päivän mittaan ei tarvitsisi remonttiin palata ja rehuvehkeet jotka on kauempana kotoa yksikin paluu varikolle remonttiin tuntuu liialta kauden aikana.

Minusta pitkäaikaisesta kulumisesta johtuvia katkoja ei käyttösesongin aikana kaivata. Yllätysrikkoontumiset ovat sitten eri juttu, mutta niitäkään ei montaa kaivata.

Mulla menee koko tekemisen meininki jos tehtävän työn sijaan saa koko ajan väkertää remonttia.
Alkaa hatuttaa jos koko ajan saa vaan kuulostella että hajooko se tuosta vai täältä vai siitä josta viimeksikin.

Tiedetyt viat korjataan joko ennakkoon tai sitten parempaa vehjettä peliin. Jos säästää haluaa niin sitten ennakkoon.
Otsikko: Vs: Varikkokäyntien väli
Kirjoitti: Peltola - 19.05.13 - klo:14:02
Yllättäviä sattuu vaikka perushuollot on tehty talvella. Kun pelaa vanhemmalla kalustolla saa yksi vetokone olla varalla. Neljästä koneesta liikkuu tänäänkin kaikki osan päivää (yht 730hv). Näiden yhteishinta vastaa yhtä uutta 200 heppasta veturia. Tunteja vain 3000-8000 h, eli olen tyytyväinen kaluston tuottoon. Lauhuttajan letkuja tai hihnaa tai laturia pitää varautua korjaamaan milloin vain yms. Työt on riittävän raskaita ja siksi yritän valita aika kovia testattuja luita ennemmin kuin uusia protoja. No yhdestä puuttuu esim ilmastointi joka pitäisi ehdottomasti olla.
Otsikko: Vs: Varikkokäyntien väli
Kirjoitti: klapikasa - 19.05.13 - klo:15:03
No ei tarvis yhtään tulla ikinä muuta ku rasvaus ja öljynvaihto. Mutta tulee niitä yllätyksiä aina silloin tällöin. Työkaluja jonkin verran mukaan, saa sepittää että pystyy jatkamaan. Menin vanhalla satasarjalaisella tumella ja pultti mitä pitää jyrää ja sen ketju katkes. Se tais olla suurin konemurhe tänävuonna.

Se että joku vanhaisäntä sun muita päteviä tulee tuomaan työkaluja osia ja auttaa hajoamisen korjaamisessa on tosi kivaa jos on.
Otsikko: Vs: Varikkokäyntien väli
Kirjoitti: ktm87 - 19.05.13 - klo:15:37
se vanha isäntä on niin 2 piippunen juttu.. tuloo *****ilemaan ja viisastelemaan ja neuvomaan päältä vaik ei ite ikinä huolla mitään x) on se ihanata... no onhan siitä iso apukin, vaan välillä kyllä..