Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: DB 1690 - 30.04.13 - klo:19:14

Otsikko: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: DB 1690 - 30.04.13 - klo:19:14
Millasen vaunun saisi 10 000 eurolla,.. onkohan se kalkin levittäminen hyvää pisnistä ?? tarvitsisin jonkun TALVIelinkeinon kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan ja tuo kalkin levittäminen voisi olla yksi vaihtoehto.... :o
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: klapikasa - 30.04.13 - klo:19:36
Pisnesksestä en ota kantaa mutta bredal taitaa olla paras http://www.mascus.fi/bredal/+/Search.html http://www.bredal.com/#

Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: Lurppa - 30.04.13 - klo:19:50
http://www.mascus.fi/maatalous/kaytetyt-lannoitteenlevittimet/unia-rcw-10000/ia9ibeen.html


vähän yli budjetin mut ois uus  8)
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: metsajussi - 30.04.13 - klo:19:53
Entäs Kaput?

http://www.nettikone.com/valtra/kapu-kalkinlevitin/1149601

Tuo on kyllä jo myyty.
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: nuffieldmaster - 30.04.13 - klo:20:30
Ei kyllä minusta tuntunut hankehommalta. 6 € taisi verollisena jäädä levittäjän palkka kalkista per tonni. 40 tonnia levitti pelloilleni yhteensä kulkemisineen noin reiluun 6:n tuntiin. Iso kone mutta pitkät välimatkat isännältä toiselle ja pienet tierot minne ajetaan kilometrejä niin aikaa menee.  Jos neljäkymppiä verollista jäi tunnille +200 hv jontikalle  :o
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: mies - 30.04.13 - klo:20:59
Entäs Kaput?

http://www.nettikone.com/valtra/kapu-kalkinlevitin/1149601

Tuo on kyllä jo myyty.

Saksan malli. Nivelakseli vetosilmukan alla.
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: kylmis - 30.04.13 - klo:21:22
Kalkinlevitys on tekijälle yksi huonoimpia koneurakoinnin bisneksiä mitä tiedän. Traktori on siellä lumihangessa möyriessä tosi kovilla ja sitä myötä aina rikki. Jatkuvat siirtymätaipaleet taas kuluttavat polttoainetta ihan hulluna, varsinkin jos alla on John Deere.
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: Cynic - 30.04.13 - klo:21:23
Suuri kysymys on myös miten lastaus on hoidettu, pitäisi olla kraana kahmarilla jos kasasta ottaa, ja sitten tarvitsee metsähytin. Moni ottaa kärryn irti ja lastaa ek:lla jolloin tuntimittari raksuttaa turhaan. Jokainen diginumero maksaa puhumattakaan siitä kuinka hidasta se on.

Ja sitten vetoapua pitää olla saatavilla kun uppoaa, hitsausagregaatti kun vetokita repeää sekä itse kalkin kuljetus. Kalkkiurakointi ei ole mitenkään kannattavaa yhden miehen ketjulle.
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: kylmis - 30.04.13 - klo:21:26
Kumpi on parempi, kahmari nosturin päässä vai etukuormaajalla lastaus. Tuota kahmarin käyttöä olen seurannut ja mielestäni se on onnetonta nysväystä.
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: -Joomies- - 30.04.13 - klo:21:37
Kumpi on parempi, kahmari nosturin päässä vai etukuormaajalla lastaus. Tuota kahmarin käyttöä olen seurannut ja mielestäni se on onnetonta nysväystä.

Mielestäni etukuormaajalla täyttäminen oli jopa kohtuullisen nopean näköistä, vaikka urankoittaja irrottikin traktorin vaunun edestä.
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: Cynic - 30.04.13 - klo:21:40
Mää taas eri mieltä, mutta tietysti kraana pitää olla hyvää kaliiperia. Isoin ek vastaan 80-luvun poronsarviPatu on varmaan yhtä nopeat.
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: Hervast - 30.04.13 - klo:22:17
Jotain 5000 kronoksen kokoluokkaa kai ne pilkit on kalkkiukoilla olleet ? Siirtyyhän niillä kahmareilla muutama sata litraa kerralla ja saa kasan käytettyä tarkasti.
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: nuffieldmaster - 30.04.13 - klo:22:33
Tuolla levittäjällä oli ison vanhan mettäkoneen nosturi, oliko viiskymppinen fiskarssi tms. Semmonen, mikä nostaa kärryn viereltä pari-kolmisen tonnia... 
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: fendt - 30.04.13 - klo:22:35
Kai siitä hommasta jotkut pääsee tienaamaankin... Mutta kaluston pitää olla sen mukaista!!! Vaunun sellainen että pääset levittäen takaisin kasalle jolloin ei kulu aikaa kuorman hakemiseen turhaan, nosturilla olet jo pistänyt paljon tavaraa kyytiin siinä ajassa kun irroitat kärryä (nosturin pitää olla vahva) Traktorissa oltava tarpeeksi voimaa liikkua lumessa ja ajovoimanotto että vaunukin vetää!!!

Yhdistelmän hinta vaan pomppaa rajusti, mutta jos vaikka sen kymmenen vuotta koneet säilyisi ehjänä niin voi siitä jo tienata... ;)
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: +250 - 30.04.13 - klo:23:10
Kalkinlevitys on tekijälle yksi huonoimpia koneurakoinnin bisneksiä mitä tiedän. Traktori on siellä lumihangessa möyriessä tosi kovilla ja sitä myötä aina rikki. Jatkuvat siirtymätaipaleet taas kuluttavat polttoainetta ihan hulluna, varsinkin jos alla on John Deere.
Vähä riippuu,jos levitetään 10000kg/ha tai 3000kg/ha.Ja jos levitys tehdään 50ha 500metrin säteelle 2lohkolle tai 10ha 2km säteelle 57lohkoa.
Kyllä kuitenki sillä ennen pääsi ihan palkoillekki,vaikka alla oli John Deere 8)
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: zetor8045 - 01.05.13 - klo:08:34
Kumpi on parempi, kahmari nosturin päässä vai etukuormaajalla lastaus. Tuota kahmarin käyttöä olen seurannut ja mielestäni se on onnetonta nysväystä.
Ihan näppärästihän tuo täyttyy... Aika toimelias saa olla jos joka kerta viitteis kärryn irrottaa ja kuormata etukauhalla.. http://www.youtube.com/watch?v=7EgiYiR1xYQ
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: kyntaja - 01.05.13 - klo:08:48
Aika veemäinen ek täyttää jostain kapeasta liittymästä. Täälläpäin ainkain ei välten aina oo ihanne senssit kun auto on käyny kippaamassa. Nosturilla oli kätevä vaan ottaa vierestä ja jatkaa matkaa. Sillee pärjäis et samalle alueella kerralla kalkit ja levitys ettei tarte ajella teitä kasojen perässä. Ite lopetin sen takia. Kasa siellä täällä. Tieajo otti kumminkin pö kun navat ja vedot pyöri eikä kärri huilannu yhtää... Sängille ja nurmille jos  vaan levittäs niin pärjäis aika keveällä ja suurella kontilla. Leviäis tavarakin...

Tommosella yhdistelmällä levitettiin. Vaunu paljon muokattu bredal.Loppuajasta viel 38" takapyörät kärrissä
http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?album=search&cat=0&pid=15593#top_display_media (http://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?album=search&cat=0&pid=15593#top_display_media)
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: ktm87 - 01.05.13 - klo:09:20
Miksei rakentaisi hamsteri täyttöä? Eli samanlainen kun on lumihamsterissa.. Kyllä kuormaus kävisi.
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: Peltola - 01.05.13 - klo:10:56
Kumpi on parempi, kahmari nosturin päässä vai etukuormaajalla lastaus. Tuota kahmarin käyttöä olen seurannut ja mielestäni se on onnetonta nysväystä.

Ehdottomasti kahmarilla kuormaus, jos meinaa urakoida oikeasti. Ei kukaan pudota kärryä joka kuormalle tunnin välein. Ja toiseksi, kalkkikasojen ympärys tulee niin myllätyksi että etukuormaimella homma onnistuu vain kun maa on jäässä ja paikka aurattu puolelta hehtaarilta. Silti osa karkaa ja jää pellolle.
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: Toivo Tonta - 01.05.13 - klo:11:38
Kumpi on parempi, kahmari nosturin päässä vai etukuormaajalla lastaus. Tuota kahmarin käyttöä olen seurannut ja mielestäni se on onnetonta nysväystä.
Ihan näppärästihän tuo täyttyy... Aika toimelias saa olla jos joka kerta viitteis kärryn irrottaa ja kuormata etukauhalla.. http://www.youtube.com/watch?v=7EgiYiR1xYQ
Kuvaaja oli "vähän" levoton!
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: zetor8045 - 01.05.13 - klo:12:32
Kumpi on parempi, kahmari nosturin päässä vai etukuormaajalla lastaus. Tuota kahmarin käyttöä olen seurannut ja mielestäni se on onnetonta nysväystä.
Ihan näppärästihän tuo täyttyy... Aika toimelias saa olla jos joka kerta viitteis kärryn irrottaa ja kuormata etukauhalla.. http://www.youtube.com/watch?v=7EgiYiR1xYQ
Kuvaaja oli "vähän" levoton!
Sitä se oli  ;D
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: Tbs - 01.05.13 - klo:18:38
On urakoitsija aina saanut etukuormaajallakin kuormattua, vaatii tilaa ja kantavan paikan. Ainoa mikä siinä nyppii, niin kasanpohjaan jää pahimillaan toista kuutiota kalkkia.
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: kalkkivalmet - 04.11.13 - klo:22:28
lastauksesta puheen ollen kahmari lastaus ehdoton,ja nosturi kärryn aisalla.ja mitä veto avun tarpeeseen tulee niin yhden kerran tarvinnut veto apua ja kuitenkin olen levittänyt kalkkia 50000 tonnia,on tietty painunut mut heti kun kuormaa keventää ja nosturilla siirtää painoa puolelta toiselle niin aika pahasta nousee omin avuin....ja lastaus nopeus ehjältä kasalta noin kolme minuuttia...että saa siinä kuormaimella lastata aika sukkelaan jos meinaa imussa pysyä..
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: Taavettimies - 04.11.13 - klo:23:34
Tais olla sama zetka viteos mikä meilpäi kävi. Ja sitte ol ollu jontikkanii pellonomistaja kuormas länkkärillä ja etukuormaajal kahta puolta. Se ois tehokasta.
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: JösseJänis - 05.11.13 - klo:01:12
Pisnesksestä en ota kantaa mutta Bredal taitaa olla paras http://www.mascus.fi/bredal/+/Search.html http://www.bredal.com/#

Mä kun luulin, että se mun Belarus olis sellanen parin, kolmen tonnin kones, mutta näköjään, jos maalais tummemman punaseks ja vaihtais tarrat, niin 43 700 ja alvit päälle :o

Ja mahtako tollanen Pertaali olla edes Pelarutsin veronen. Viimeksi mainittu ei mene ikinä rikki, ei ruostu, levittää tarvittaessa hehtaarille 10 000 kg kalkkia tai 200 kg apulantaa. Tarkkuus riippuu kuljettajan ajolinjoista. Ja Pelastuksessa on paineilmajarrut, mekaaninen käsijarru, teli ja sellainen hieno ketjuhäsäkkä, jolla voi rengasrikon sattuessa nostaa puhjenneen fillarin ilmaan ja ajaa telin ehjemmällä kurralla. Ja koeteltua tekniikkaa: säätöpyörä on sama kuin 122 mm:n haupitsissa. Näyttänyt kyntensä viimeksi Georgian vastaisessa sodassa 2008.
Otsikko: Vs: Kalkinlevitysvaunu
Kirjoitti: taapero - 06.11.13 - klo:20:40
Itsellä kalkinlevitysurakointi oli hyvin kannattava maatalouden liitännäinen, joskin jouduin luopumaan siitä pakon sanelemana. Tein hommaa toistakymmentä vuotta, loppuaikana noin 10tuhatta tonnia vuodessa. Veturina valtra 8550htt ja vetävä kärry bredalin kuupalla. Aisalla patu 915 kuormain. Viimeinen rengastus oli hyvä 1050 mic ja 66x43x25 vaunussa. ei upottanut ja lumessakin pääsi yllättävän hyvin. Pitkän aikavälin työsaavutus oli 15 tn tunnissa sisältäen koneen käynnistyksen pihassa , siirrot, kuormaukset, päivä rasvaukset, levityksen ja kotiin paluun. sulanmaan aikaan keskimääräinen polttoaineen kulutus olui 10.5 litraa ja lumella 12,5 litraa, luntahan täällä savossa on. keskimäärin kolme rekallista päivään, parhaana kahdeksan. Ennakko huolto tärkeä, mm sakarakytkimen laakerit kannatti uusia vuosittan niin ei ollut murheita. letkuja meni silloin tällöin, yleensä pakkasella. et sillein.