Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Herranketku - 18.04.13 - klo:18:04
-
http://www.youtube.com/watch?v=no0y3BSulAE (http://www.youtube.com/watch?v=no0y3BSulAE)
-
:D
Hieno laite....
Tulee mieleen omat hankintahakkuusessiot Dextalla, kuormaajaa ei ollut mutta saihan sitä puuta liikkeelle käsilastauksellakin. Enää ei tommonen maistuisi mutta ei oo tällä hetkelläkään kiinni kun reilut 10k metsävehkeissä. 4veto fiiu ja 8t vaunu/ikivanha Evi kuormain jonka nostokyky on helevetinmoinen. Jos plussalle haluaa jäädä noissa hankinta sessioissa niin on pärjättävä halvalla kalustolla.
-
Maffieldnusteri saa slaagin tuon nähdessään, tajuaa lyöneensä liikaa rahaa kiinni koneisiin. ;D
-
LepoSiem vetää vain ***** päähänsä :o
Minä arvostan tuollaisia masinisteja, hatunnosto täältä 8)
-
Kyllä täytyy metsätöistä tykätä ;D
-
Metsätyöt on tosi miesten hommaa eikä kesselimahaisien. :D
-
LepoSiem vetää vain ***** päähänsä :o
Minä arvostan tuollaisia masinisteja, hatunnosto täältä 8)
Hatunnosto täältäkin. Ajettua mottia kohtia tuossa ForestDextassa pääomakulut ole kovinkaan rasittavat. Nämä nykyajan traktorit kun varusteellaan metsään, niin aletaan olla vähän ajettujen ajokoneiden hinnoissa.
-
LepoSiem vetää vain ***** päähänsä :o
Minä arvostan tuollaisia masinisteja, hatunnosto täältä 8)
Hatunnosto täältäkin. Ajettua mottia kohtia tuossa ForestDextassa pääomakulut ole kovinkaan rasittavat. Nämä nykyajan traktorit kun varusteellaan metsään, niin aletaan olla vähän ajettujen ajokoneiden hinnoissa.
Ja työsaavutuksessa dextan tasolla vaikka koneessa kiinni 200k€. 10k€ lokomon 909 ihan pätevä kone tuollaiseen harraste hommaan, uudenmat ja isommat sopii jo tosi töihin ja kovaan ajoon
-
belarus ja mekaanisesti vetävä kärry, y aisalla:
http://www.youtube.com/watch?v=N6W0sDtEXts
http://www.youtube.com/watch?v=GNFJjyqxFdM
-
belarus ja mekaanisesti vetävä kärry, y aisalla:
http://www.youtube.com/watch?v=N6W0sDtEXts
http://www.youtube.com/watch?v=GNFJjyqxFdM
Tuleeko tälläinen N tilalle? :o
-
belarus ja mekaanisesti vetävä kärry, y aisalla:
http://www.youtube.com/watch?v=N6W0sDtEXts
http://www.youtube.com/watch?v=GNFJjyqxFdM
Tuleeko tälläinen N tilalle? :o
***8550
-
Hyvännäköinen yhdistelmä belarusvideossa, mukavasti iso palmssin kuormain liikkuu. Noillekin varusteille tosin hintaa kertyy ja melkein samat rajoitteet yhdistelmällä on kuin metsäkoneellakin.
Dextavideo on osoitus että pienelläkin pilkillä pärjää, mutta äkkiä ne tuon yhdistelmän ominaisuudet loppuu kun vähä isompi mäki tulee eteen tai muuta vastusta. Mut hatunnoston arvoinen suoritus noiden puumäärien ajo, siitä ei pääse mihinkään.
Tuommoinen puolitelasysteemi olis mielenkiintoinen kokeilla, lähinnä tulis mieleen jälkien ajaminen turvemaille talvella
-
Tuommoinen puolitelasysteemi olis mielenkiintoinen kokeilla, lähinnä tulis mieleen jälkien ajaminen turvemaille talvella
[/quote]
Meillä oli armeijassa takaveto majorissa puolitelat, meni siitä eteenpäin mihin manuelit,(4-veto vortsonnit) jäivät mahastaan kiinni,oli tosi luminen talvi silloin..
-
Maasto näytti tosi mukavalta, tuollaisessa metsässä olisi ilo ajaa. Oli siellä joku puukin ;)
-
Maasto näytti tosi mukavalta, tuollaisessa metsässä olisi ilo ajaa. Oli siellä joku puukin ;)
Juu. Oma edellinen työmaa oli hiukan erilainen..
Mutta kyllä pipoa pitää nostaa, noihin olosuhteisiin on varmasti kustannustehokas peli.
Hinta/laatu-suhde vähän toista kuin vaikka mönkijäyhdistelmässä.
Mieleen tuli seuraavia asioita:
- pikkuinen kuormain pelitti mukavasti - ilmeisesti oli Dextan omalla pumpulla kuitenkin.
- ergonomiakaan ei ihan kamala kun pääsee seisaaltaan vipuja vääntelemään
- maavara tukijalkojen alla aika vähäinen, mutta eipä tuolla ollut kiviä, ojia tai isojen koneiden uria
- pieni se on kyllä Dextan allakin
- ja kun maasto on helppoa niin ulottuvuuttakaan ei niin kaipaa
- vetäjän paino loppuisi aika pahasti kesken jos olisi pidempää puuta ja pahempaa maastoa.. vaan jos ei ole niin hyvä noin.
- minua ei taitaisi enää saada päiväksi tuon kuskiksi -25 kelillä :-( Muuten voisi lenkin kokeilla...
- jos kärryynkin saisi pienet kantavat telat, niin siinäpä olisi kevyt systeemi suopohjille.
-
Minua huvittaisi rakentaa jostain 35 Massikasta + metsäkärrynraadosta ""metsäkone"". Myisi etuakselin LandeHandelle varaosiksi ja tekisi linkkuohjauksen. Sit kauhea hydepumppu aisalle :D
Tällaisia on jo tehtykin ja ilmeisesti ihan hyviäkin. Nokkaa pitäisi varmaan lyhentää.
-
Minua huvittaisi rakentaa jostain 35 Massikasta + metsäkärrynraadosta ""metsäkone"". Myisi etuakselin LandeHandelle varaosiksi ja tekisi linkkuohjauksen. Sit kauhea hydepumppu aisalle :D
Tällaisia on jo tehtykin ja ilmeisesti ihan hyviäkin. Nokkaa pitäisi varmaan lyhentää.
Pumppu nokalle ja ajovoimanotosta veto kärriin ois kova pistäis nelikko traktorit koville. Hommaa vielä tasauspyörästön lukolla olevan eli 63 tai nuorempi.
-
Mitäköhän pahaa noi kuskit on tehny että joutuvat tuolla tuulessa ja tuiskussa olemaan ja viellä riskeeraamaan oman henkensä kun jäävät alle jos noi keksinnöt sattuu kaatumaan. Vaikka noissa vanhoissa vehkeissä on suuri nostalgia-arvo niin kyllä nykykopit työpaikkana on aika mielekkäät.
-
Mitäköhän pahaa noi kuskit on tehny että joutuvat tuolla tuulessa ja tuiskussa olemaan ja viellä riskeeraamaan oman henkensä kun jäävät alle jos noi keksinnöt sattuu kaatumaan. Vaikka noissa vanhoissa vehkeissä on suuri nostalgia-arvo niin kyllä nykykopit työpaikkana on aika mielekkäät.
Lueppa sellanen teos kun "kylmä kyyti traktorilla"
Siihen aikaan tehtiin todellisia mettätöitä lapin savotoilla. Pakkasta 40 astetta ja tukki liikkus!
-
Mitäköhän pahaa noi kuskit on tehny että joutuvat tuolla tuulessa ja tuiskussa olemaan ja viellä riskeeraamaan oman henkensä kun jäävät alle jos noi keksinnöt sattuu kaatumaan. Vaikka noissa vanhoissa vehkeissä on suuri nostalgia-arvo niin kyllä nykykopit työpaikkana on aika mielekkäät.
Lueppa sellanen teos kun "kylmä kyyti traktorilla"
Siihen aikaan tehtiin todellisia mettätöitä lapin savotoilla. Pakkasta 40 astetta ja tukki liikkus!
En kyllä viitti lukea mutta se nyt vaan on fakta että paljon on metsäihmisiä sairastunut/loukkaantunut/kuollut huonojen työolojen ja vaarallisten koneiden johdosta. Siksi pidän tämän vuosituhanne kaluston paljon mielekkäämpänä kun nuo hytittömät hirvitykset.
-
Mitäköhän pahaa noi kuskit on tehny että joutuvat tuolla tuulessa ja tuiskussa olemaan ja viellä riskeeraamaan oman henkensä kun jäävät alle jos noi keksinnöt sattuu kaatumaan. Vaikka noissa vanhoissa vehkeissä on suuri nostalgia-arvo niin kyllä nykykopit työpaikkana on aika mielekkäät.
Lueppa sellanen teos kun "kylmä kyyti traktorilla"
Siihen aikaan tehtiin todellisia mettätöitä lapin savotoilla. Pakkasta 40 astetta ja tukki liikkus!
En kyllä viitti lukea mutta se nyt vaan on fakta että paljon on metsäihmisiä sairastunut/loukkaantunut/kuollut huonojen työolojen ja vaarallisten koneiden johdosta. Siksi pidän tämän vuosituhanne kaluston paljon mielekkäämpänä kun nuo hytittömät hirvitykset.
Ei se nykyajan kalusto tee sen autuaammaks. Loukkaantuu niitä ihmisiä edelleen vaikka olis kuinka nykyaikaset koneet.
Millon on hakkuukouran välis puristuksis kun on jättäny koneen käyntiin.
Tai sit sivullinen saanu osuman ketjuluodista.
Kyllä niitä kaikenlaisia vaan sattuu oli koneet millaset tahansa
-
Mitäköhän pahaa noi kuskit on tehny että joutuvat tuolla tuulessa ja tuiskussa olemaan ja viellä riskeeraamaan oman henkensä kun jäävät alle jos noi keksinnöt sattuu kaatumaan. Vaikka noissa vanhoissa vehkeissä on suuri nostalgia-arvo niin kyllä nykykopit työpaikkana on aika mielekkäät.
Lueppa sellanen teos kun "kylmä kyyti traktorilla"
Siihen aikaan tehtiin todellisia mettätöitä lapin savotoilla. Pakkasta 40 astetta ja tukki liikkus!
En kyllä viitti lukea mutta se nyt vaan on fakta että paljon on metsäihmisiä sairastunut/loukkaantunut/kuollut huonojen työolojen ja vaarallisten koneiden johdosta. Siksi pidän tämän vuosituhanne kaluston paljon mielekkäämpänä kun nuo hytittömät hirvitykset.
Ei se nykyajan kalusto tee sen autuaammaks. Loukkaantuu niitä ihmisiä edelleen vaikka olis kuinka nykyaikaset koneet.
Millon on hakkuukouran välis puristuksis kun on jättäny koneen käyntiin.
Tai sit sivullinen saanu osuman ketjuluodista.
Kyllä niitä kaikenlaisia vaan sattuu oli koneet millaset tahansa
niin tai meteoriitti tippunut päähän.
Toki kaikkea voi sattua ja nykykoneet on tosi vaarallisia erikoistilanteissa mutta sitä on turha koittaa väittää että eikö työturvallisuus koneiden osalta olisi mennyt tosipaljon eteeenpäin näistä puolitelavehkeisstä. Ehkä suurimmat ongelmat on kuitenkin yleiskunnon osalta nykykoneissa kun fyysistä rasitusta ei ole muttapientä värinää ym asiaa on puhumatta siitä pankin taakasta mikä voi olla mukana.
-
Suurin syy ettei näe näitä vanhan ajan hankinta hakkajia on LAISKUUS eihän siinä kovin helposti irtoo normi tunti palkka mutta ensi harvennukset on ihan ok ja siistiä tulee kun osaa homman. Turhaa se on mistään traktorin kaatumisesta huolestua, vaarallisin työkalu mettähommissa on moottorisaha. Ajatelkaa jos moottorisaha keksittäis nyt, ei sitä millään saisi hyväksytty työkaluiksi....
-
Paremmin noilla puoliteloilla pääsee kuin kehnolla "neli"vedolla.
Toissa talvena metsä ja turveteiden aukojat joutuivat kaivelemaan puolitelat ja valmetit ja masserit esiin. Ei isotkaan valtut edenneet mihinkään sellaisessa hangessa mikä muutamassa viikossa satoi.
-
Maasto näytti tosi mukavalta, tuollaisessa metsässä olisi ilo ajaa. Oli siellä joku puukin ;)
---just...ihan hatunnostoa vaan Dextalle.Olis vaan mukava nähdä kuinka kulkee täkäläisissä maastoissa kun ei meinaa riittää 20.8-38 takarenkailla Valtra maavara...ynnä rinteet.Kyllä tasaisessa kanervikossa ajelee millä vaan.
-
Minua huvittaisi rakentaa jostain 35 Massikasta + metsäkärrynraadosta ""metsäkone"". Myisi etuakselin LandeHandelle varaosiksi ja tekisi linkkuohjauksen. Sit kauhea hydepumppu aisalle :D
Tällaisia on jo tehtykin ja ilmeisesti ihan hyviäkin. Nokkaa pitäisi varmaan lyhentää.
Sattui löytymään aiheeseen sopiva kuva ..
Se nokkaylitys olisi aika hankala, sanoisinko mahdoton. Omassa linkkulelussa on nokka huimasti korkeammalla kuin 35:ssä, ja silti sillä tulee puskettua ojanpenkkoja ihan tosissaan :-(
Ei tarvitse olla kuin paikka jossa ojan toinen puoli on reilusti ylempänä kuin toinen. Pyörät kun putoavat ojaan niin nenä puskee siellä penkan sisällä... tuo nyt menee panssarin varassa vaikka hiukan väkisin kun takapäässä sattuu olemaan vähän 'ylimääräistä' painoa (ei tuossa kuvassa).
Parasta on kun joku on vielä jättänyt ne kaivuumaat valliksi siihen ylemmän puolen penkalle... :-/
-
Hatun nostoa! Leimikko lähellä tallia kun oli noin "lämmpimän" näköinen. Tossa yhdistyy harrastus ja hyötyliikuntaa eikä pääöma vaivaa. Ite ajan noi ensiharvennukset ja siivoukset takaveto 6600 fordilla ja juontokoura. 500-2500€ hankinta hakkuita vuositain, ja polttopuut päälle. Risutaa ja tallaa urat kun on plussa ja lapioi vähäsen ne pahimmat paikat niin pärjää, onneksi on ollut paljon lunta viime vuosina. Mulla metsät onneks teiden varsilla. Päätehakkuut ja selvät harvenukset pystykauppana.
-
Paremmin noilla puoliteloilla pääsee kuin kehnolla "neli"vedolla.
Toissa talvena metsä ja turveteiden aukojat joutuivat kaivelemaan puolitelat ja valmetit ja masserit esiin. Ei isotkaan valtut edenneet mihinkään sellaisessa hangessa mikä muutamassa viikossa satoi.
Kärkiauratkin on keksitty, ei siellä umpisessa kannata ryönätä jos sitä hankea alkaa olla puolenmetrin verran ja enemmän.
-
Paremmin noilla puoliteloilla pääsee kuin kehnolla "neli"vedolla.
Toissa talvena metsä ja turveteiden aukojat joutuivat kaivelemaan puolitelat ja valmetit ja masserit esiin. Ei isotkaan valtut edenneet mihinkään sellaisessa hangessa mikä muutamassa viikossa satoi.
Kärkiauratkin on keksitty, ei siellä umpisessa kannata ryönätä jos sitä hankea alkaa olla puolenmetrin verran ja enemmän.
mehtämallin linko ja pakki päälle ;D ;D ;D ;D
-
Kärkiauratkin on keksitty, ei siellä umpisessa kannata ryönätä jos sitä hankea alkaa olla puolenmetrin verran ja enemmän.
No kun ei ne valtut jaksaneet pukata niitä kärkiauroja.
Ei täälläpäin juuri enään linkoja käytetä, kärkiauralla näyttää olevan lähes kaikki turve- ja metsätiet auratun.
-
Jos paksunlumen kulkijaa haluatte niin jehu 1123 taitaa olla parhaasta päästä siihen hommaan. Keulalle se kärkiaura, niin metsään mennessään pukkaa tien auki. Valmis kalu puun ajoonkin.
http://www.youtube.com/watch?v=o6ZyzI1hP0s
Tuollanen oli korialla kärkiauralla varustettuna, ei paljoo hanki vastusta asettanut.