Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Makkis - 14.08.08 - klo:21:53
-
Onko Mezzo Valtrat nuukia peräöljyn merkin suhteen? Wetoilia olis vielä tynnyris. Vai pitääkö nolla oikeen Valtra lubricants?
-
Ei ole nuuka. Yleisöljy 10w-30 käy hyvin. Valmetin oma yleisöljy taitaa olla halvinta ja huonointa mitä on. Kai valmistaja tietää mitä vaatimuksia koneella on öljyn suhteen, ei välttämättä parasta öljyä muihin merkkeihin. :P
-
Ei ole nuuka. Yleisöljy 10w-30 käy hyvin.
*** Katoaa ne viimeisetkin jarrun tapaiset... HT on suht. halpaa ja se on kuitenkin öljyä verrattuna noihin yleislitkuihin.
-
kyllä mulle ainakin sanovat valtran huollossa että ehdottomasti valtra transmission öljy vaikka suositusten mukaan pitäs yleisöljykin riittää. Juuri noiden jarrujen ym takia.
-
Tuo Wetoil on märkäjarruöljyä. Se on pelannu ainakin 845:ssa ja naapurilla oli sitä 100-90:ssä eikä jarrut huutanu.
-
Pääasia kun öljyt vaihdettu ajallaan,ettei aivan
vesi/öljyseoksilla ajella, eli max öljynvaihtoväli 1000h/2 vuotta
riippuen käytöstä.
jos rankempaa käyttöä, ehdottomasti märkäjarruöljyä,
nää ns. "universaalit" käypäsiä suojaöljyinä, ja postinhakureisuun
soveltuvia.
kyllä kunnon öljy on kaikkein halvinta huoltoa, vrt. kalliisiin remontteihin.
eikä HT-60 kauhean tyyristä ole.
lisäksi ns. valmistuttajan (valtran)räätälöimä viskositeetti,
hieman notkeampaa kun vst. shell donalx.
toimii talvipakkasilla paremmin, tosin kesäkuumilla voi olla
joskus liian ohkasta.
-
Ei ole nuuka. Yleisöljy 10w-30 käy hyvin.
*** Katoaa ne viimeisetkin jarrun tapaiset... HT on suht. halpaa ja se on kuitenkin öljyä verrattuna noihin yleislitkuihin.
Mihinkään muuhun ei ihmisillä ole niin luja usko kuin yleisöljyihin..
Yleisöljyt voi pitää juuri joissain vesikärrynvetoraktoreissa, jos kovempaan käyttöön laittaa niin vaihtovälit on suosista pudotettava puoleen.
Kuin moni ajaa uudehkoilla (n. 10K€) autoillaan yleisöljyillä? Miksi sitten 50t euron raktorilla täytyy ??? ???
-
Yleiöljyt ovat tavallista oljyä jolla sattuu olla testattu luokitus moottorikäyttöön, vaihteistoon ja hydrauliikkaan kuhunkin erikseen. Ihan samoilla testeillä testataan moottoriöljyt, vaihteistoöljyt ja hydrauliikkaöljyt sun muut märkäjarruöljyt. Kun viskositeetti on oikea ja vaaditut luokitukset täyttyy niin on yksi lysti mikä öljy on kyseessä. On tietenkin eri asia jos toisella oljyllä on tarpeelliset luokitukset selvästi paremmat koska silloin "vaaditut luokitukset" täyttyvät vielä pitkän käytön jälkeenkin esim. tilanteessa jossa öljynvaihtoja ei vähäisen käytön takia enää tehdä. :P
-
Donax TD 5w-30 pikkusen liian notkeeta kesälle mut 10w-30
tuntuu vähä kankeelta -27 pakkases, koita ny sit päättää ::)
-
Donax TD 5w-30 pikkusen liian notkeeta kesälle mut 10w-30
tuntuu vähä kankeelta -27 pakkases, koita ny sit päättää ::)
Tapaako sieläpäin olla pitkänkin aikaa 27 astetta pakkasta? Niin pitkän että ei malta käyttää roikkaa... :P
-
Yleiöljyt ovat tavallista oljyä jolla sattuu olla testattu luokitus moottorikäyttöön, vaihteistoon ja hydrauliikkaan kuhunkin erikseen. Ihan samoilla testeillä testataan moottoriöljyt, vaihteistoöljyt ja hydrauliikkaöljyt sun muut märkäjarruöljyt. Kun viskositeetti on oikea ja vaaditut luokitukset täyttyy niin on yksi lysti mikä öljy on kyseessä. On tietenkin eri asia jos toisella oljyllä on tarpeelliset luokitukset selvästi paremmat koska silloin "vaaditut luokitukset" täyttyvät vielä pitkän käytön jälkeenkin esim. tilanteessa jossa öljynvaihtoja ei vähäisen käytön takia enää tehdä. :P
Monessa koneesssa tuo yleisöljy kyllä meneekin. Mutta vaikka se esim. täyttää casenkin vaihteisto öljyvaatimukset niin olenpa käytännössä nähnyt kuinka se tuhoaa pikavaihteen ja ulosoton pakat kyseisissä koneissa jotka ovat raskaassa työssä, vaikka öljyt vaihdetaankin oikein väliajoin. Mutta joitain lisäaineita niihin valmetin vaihteisto öljyihin on lisätty koska niitä voi käyttää myös huoletta esim. casessa. Eli luokitukset kyllä saattaa täyttyä ns. yleisöljyilläkin mutta mutta jotain siitä vaan puuttuu. Siis käyttäkäämme koneen valmistajan hyväksymiä öljyjä kussakin kone merkissä, näin vältymme monelta ennen aikaiselta ja turhalta remontilta ;D
Emmekä päädy parjaamaan sitten kyseistä hajonnutta konetta tänne agron palstoille! ;)
-
Donax TD 5w-30 pikkusen liian notkeeta kesälle mut 10w-30
tuntuu vähä kankeelta -27 pakkases, koita ny sit päättää ::)
Tapaako sieläpäin olla pitkänkin aikaa 27 astetta pakkasta? Niin pitkän että ei malta käyttää roikkaa... :P
Harvalla taitaa kumminkaan olla peräöljyn lämmitintä?
-
Yleiöljyt ovat tavallista oljyä jolla sattuu olla testattu luokitus moottorikäyttöön, vaihteistoon ja hydrauliikkaan kuhunkin erikseen. Ihan samoilla testeillä testataan moottoriöljyt, vaihteistoöljyt ja hydrauliikkaöljyt sun muut märkäjarruöljyt. Kun viskositeetti on oikea ja vaaditut luokitukset täyttyy niin on yksi lysti mikä öljy on kyseessä. On tietenkin eri asia jos toisella oljyllä on tarpeelliset luokitukset selvästi paremmat koska silloin "vaaditut luokitukset" täyttyvät vielä pitkän käytön jälkeenkin esim. tilanteessa jossa öljynvaihtoja ei vähäisen käytön takia enää tehdä. :P
Ei se ole ihan yksi lysti. Vain yhteen paikkaan sovitettu on sinne parempaa. Esim. se lisäaine joka estää levyjen täräkän,sitä on yleisliemessä vähemmän koska se ei käy suurempana määränä moottorille.
Ei ole mutua vaan ihan öljy-yhtiön insinöörin kanssa haasteltua.
eli tositöihin hölmöä panna yleistä, samoin kuin postinhaku hommiin yhtä hölmöä ostaa viimeisen päälle liemiä.
Mutta onneksi on valinnan vapaus...
-
Tärkeintä todella on että valmistajan asettamat vaatimukset ylittyvät. Itsekään en ainakaan mihinkään newhollandiin laittaisi mitään öljyä mikä vähänkään epäilyttää, valtra yleisöljyä en myöskään laittaisi. Voihan se olla että hyvistä märkäjarruominaisuuksista on hyötyä valmetinkin pakoille, ei niidenkään vaihto ilmaista ole vaikka halpaa onkin. :P
-
Ei ole nuuka. Yleisöljy 10w-30 käy hyvin.
*** Katoaa ne viimeisetkin jarrun tapaiset... HT on suht. halpaa ja se on kuitenkin öljyä verrattuna noihin yleislitkuihin.
Mihinkään muuhun ei ihmisillä ole niin luja usko kuin yleisöljyihin..
Yleisöljyt voi pitää juuri joissain vesikärrynvetoraktoreissa, jos kovempaan käyttöön laittaa niin vaihtovälit on suosista pudotettava puoleen.
Kuin moni ajaa uudehkoilla (n. 10K€) autoillaan yleisöljyillä? Miksi sitten 50t euron raktorilla täytyy ??? ???
Yhksi isäntä oli käärmeissään, kun ne huollossa laittoi Mersuun öljy, joka maksoi 50 mk/l, kun kotona olis ollu tynnyrissä vitosen tavaraa. Ei se Mesen kone sitten kovinmontaa öljynvaihtoväliä Monitralla kuitenkaan kestänyt.
-
laita HT 60 stä. ei kannata säästää vaihteisto on traktorin kallein osa. mulla on noissa hiteceissä käytetty pelkästään tuota ja vaihtoväli 1000 tuntia tai 2 vuotta kumpi ennemmin täyttyy. ja suodattimet kannattaa vaihtaa samalla. on toimineet hyvin onneksi ei tartte käynnistellä kylmästä säästää paljon vaihteistoa. ;D ja kuljettajaa on mukavaa istua lämpimään traktoriin talvella.