Agronet
Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Paalaaja - 28.03.13 - klo:17:50
-
Mikä tätä kansaa oikein vaivaa, vai irtoaako ASS-kortista jotain huumeen kaltaista? :o
Ainakaan Alarodun ja muiden S-pomojen on aivan turha enää rutista valmisteilla olevasta kilpailulaista: vähittäiskaupan tilanne on aidosti epäterve. Päinvastoin kilpailulakiin pitäisi ottaa jonkinlainen anti-trusti pykälä, jolla kilpailuviranomainen voisi määrätä mammutin pilkkomisen osiin. Vähintä mitä voitaisiin tehdä, olisi bonuskorttien käytön rajaaminen tuoteryhmittäin: Ruokatarpeille oma korttinsa, polttoaineille bensakortti jne...
Positiivistahan tuossa uutisessa taitaa olla vain Lidl pieni kiri...
HS 27.3.2013
Osuuskauppojen markkinaosuus kasvoi viime vuonna 45,6 prosenttiin, kun samaan aikaan K-ryhmä taantui runsaat puoli prosenttiyksikköä 34,7 prosenttiin, ilmenee markkinatutkimusyhtiö Nielsenin tuoreesta myymälärekisteristä.
Täten kahden suurimman ruokakaupparyhmän yhteenlaskettu markkinaosuus pysyi yli 80 prosentissa K-ryhmän laskusta huolimatta.
Häviäjä markkinaosuustaistossa oli Ruokakeskon lisäksi Siwoja, Valintataloja ja Euromarketteja pyörittävä Suomen Lähikauppa, jonka markkinaosuus laski 7,3 prosenttiin.
Muiden yksityisten osuus oli 12,4 prosenttia, josta saksalaisen Lidlin osuus on Nielsenin arvion mukaan himpun edellisvuotta suurempi, 5,5 prosenttia.
Päivittäistavarakauppa kasvoi viime vuonna 5,1 prosenttia edellisvuodesta, mitä vauhditti erityisesti hintojen nousu. S-ryhmän kasvu oli prosenttiyksikön yleistä kasvukehitystä suurempaa.
S-ryhmällä erityisen hyvin menestyivät pienten myymälöiden Sale- ja Alepa-ketjut, joissa myynti parani lähes 12 prosenttia. Myös Prisma-hypermarketketju paransi juoksuaan.
Parhaiten hypermarketkaupassa menestyi silti kilpailijan Ruokakeskon Citymarketit, joiden myynti kasvoi lähes yhdeksän prosenttia. Citymarketit nousivat kolmanneksi suurimmaksi ketjuksi S-markettien ja Prismojen jälkeen.
Nielsenin mukaan hypermarketien ja yli tuhannen neliön supermarkettien osuus kaikesta päivittäistavarakaupasta on jo 62 prosenttia. Eniten osuuttaan ruokakaupasta ovat kasvattaneet suurimmat hypermarketit, joita on Suomessa noin 150.
2000-luvulla päivittäistavarakaupan myyntipinta-ala on kasvanut Suomessa 28 prosenttia eli yli 60 jalkapallokentän verran. Päivittäistavaroita myytiin viime vuonna runsaan 16 miljardin euron arvosta.
http://www.hs.fi/talous/S-ryhm%C3%A4+veti+taas+kaulaa+Keskoon++hypermarkettien+suosio+kasvaa/a1364371631997
-
S-ryhmä pärjää sillä, että myy sitä mitä kuluttaja haluaa. ;D
-
Epäilenpä että tuossa pilkkomisessa kävisi niin kuin Valion maitomonopolin kanssa. Hinnat vain nousisivat.
-
Epäilenpä että tuossa pilkkomisessa kävisi niin kuin Valion maitomonopolin kanssa. Hinnat vain nousisivat.
Sulla on edelleen jotakin maidontuottajia vastaan ? Miks ?
-
mutta eikös noissa juuri käy tolla tavalla? oli ala sitten mikä tahansa.
-
Epäilenpä että tuossa pilkkomisessa kävisi niin kuin Valion maitomonopolin kanssa. Hinnat vain nousisivat.
Siinähän jäisi vain yksi välikäsi pois kun kielettäisiin s-ryhmän tavaran hankkija idex partners ja pilkottaisiin jokainen s-ryhmän kauppa omaksi yrityksekseen jonka pitää itse hankkia myytävät tuotteet. Sama hoito muille kauppa ryhmitymille, niin rupeaa kilpailu toimimaan! Tietysti samalla kaikki Bonus ja ynm. etukortit kieltoon!
-
Eikööss ole niin että ostava asiakas vaikuttaa siihen miten kauppa menestyy,ei minua kukaan ole määrännyt mistä ostan ja millä hinnalla,aivan vapaaehtoinen ostokäyttäytyminen,niinkuin varmaan kaikilla muillakin.Ei vaikuta bonusten kertymä ja plussapisteet,mutta tyhmä on se joka ei niitä hyödynnä.Meillä aina plussatarjoukset hyödynnetään samoin s tarjous
Ei se ole niin yksinkertaista, saat ostaa mistä tahdot, mutta ostoskäyttäytymiseen vaikuttaa mm. saatavuus. jos nou tarjontaa, nou kilpailua... Ja tarjonta on just se, mitä kaikella mahdollisella tavalla torpataan...
-
Eikööss ole niin että ostava asiakas vaikuttaa siihen miten kauppa menestyy,ei minua kukaan ole määrännyt mistä ostan ja millä hinnalla,aivan vapaaehtoinen ostokäyttäytyminen,niinkuin varmaan kaikilla muillakin.Ei vaikuta bonusten kertymä ja plussapisteet,mutta tyhmä on se joka ei niitä hyödynnä.Meillä aina plussatarjoukset hyödynnetään samoin s tarjous
Ei se ole niin yksinkertaista, saat ostaa mistä tahdot, mutta ostoskäyttäytymiseen vaikuttaa mm. saatavuus. jos nou tarjontaa, nou kilpailua... Ja tarjonta on just se, mitä kaikella mahdollisella tavalla torpataan...
Kauppa mielellään hehkuttaa, että myy mitä asiakas haluaa. Käytännössä (ja tieteellisen teoriankin mukaan), asiakas ostaa mitä haluaa, siitä valikoimasta mitä kauppa tarjoaa.
Kaupanmerkeissä tämä tulee kaikkein räikeimmin esille: näennäisesti samaa tuotetta on sekä merkki- että kaupanomana tuotteena. Kaupanmerkki on halpaa bulkkia, halvoista raaka-aineista. Vaihtiehdoski tarjottu brändituote puolestaa hifistelevää ylimmänhintaluokan tavaraa. Käytännössä vaihtoehtosi on ostaa joko laadutonta bulkkia tai äärimmilleen kaikilla muillakin kuin laatuun perustuvilla seikoilla brändättyä ylihinnoiteltua mielikuva huttua.
Tietysti se kolmas vaihtoehto on vaihtaa kauppaa, ja ostaa sateenkaaren sijasta pellonhaltija merkkiä... ::)
-
Eikööss ole niin että ostava asiakas vaikuttaa siihen miten kauppa menestyy,ei minua kukaan ole määrännyt mistä ostan ja millä hinnalla,aivan vapaaehtoinen ostokäyttäytyminen,niinkuin varmaan kaikilla muillakin.Ei vaikuta bonusten kertymä ja plussapisteet,mutta tyhmä on se joka ei niitä hyödynnä.Meillä aina plussatarjoukset hyödynnetään samoin s tarjous
Ei se ole niin yksinkertaista, saat ostaa mistä tahdot, mutta ostoskäyttäytymiseen vaikuttaa mm. saatavuus. jos nou tarjontaa, nou kilpailua... Ja tarjonta on just se, mitä kaikella mahdollisella tavalla torpataan...
Kauppa mielellään hehkuttaa, että myy mitä asiakas haluaa. Käytännössä (ja tieteellisen teoriankin mukaan), asiakas ostaa mitä haluaa, siitä valikoimasta mitä kauppa tarjoaa.
Kaupanmerkeissä tämä tulee kaikkein räikeimmin esille: näennäisesti samaa tuotetta on sekä merkki- että kaupanomana tuotteena. Kaupanmerkki on halpaa bulkkia, halvoista raaka-aineista. Vaihtiehdoski tarjottu brändituote puolestaa hifistelevää ylimmänhintaluokan tavaraa. Käytännössä vaihtoehtosi on ostaa joko laadutonta bulkkia tai äärimmilleen kaikilla muillakin kuin laatuun perustuvilla seikoilla brändättyä ylihinnoiteltua mielikuva huttua.
Tietysti se kolmas vaihtoehto on vaihtaa kauppaa, ja ostaa sateenkaaren sijasta pellonhaltija merkkiä... ::)
Niin ja tuossa on vielä se että kaupan omat merkit on näkyvillä ja tarvittaessa muut sielä ylähyllyssä muitten tavaroitten takana!
-
Eikööss ole niin että ostava asiakas vaikuttaa siihen miten kauppa menestyy,ei minua kukaan ole määrännyt mistä ostan ja millä hinnalla,aivan vapaaehtoinen ostokäyttäytyminen,niinkuin varmaan kaikilla muillakin.Ei vaikuta bonusten kertymä ja plussapisteet,mutta tyhmä on se joka ei niitä hyödynnä.Meillä aina plussatarjoukset hyödynnetään samoin s tarjous
Ei se ole niin yksinkertaista, saat ostaa mistä tahdot, mutta ostoskäyttäytymiseen vaikuttaa mm. saatavuus. jos nou tarjontaa, nou kilpailua... Ja tarjonta on just se, mitä kaikella mahdollisella tavalla torpataan...
Kauppa mielellään hehkuttaa, että myy mitä asiakas haluaa. Käytännössä (ja tieteellisen teoriankin mukaan), asiakas ostaa mitä haluaa, siitä valikoimasta mitä kauppa tarjoaa.
Kaupanmerkeissä tämä tulee kaikkein räikeimmin esille: näennäisesti samaa tuotetta on sekä merkki- että kaupanomana tuotteena. Kaupanmerkki on halpaa bulkkia, halvoista raaka-aineista. Vaihtiehdoski tarjottu brändituote puolestaa hifistelevää ylimmänhintaluokan tavaraa. Käytännössä vaihtoehtosi on ostaa joko laadutonta bulkkia tai äärimmilleen kaikilla muillakin kuin laatuun perustuvilla seikoilla brändättyä ylihinnoiteltua mielikuva huttua.
Tietysti se kolmas vaihtoehto on vaihtaa kauppaa, ja ostaa sateenkaaren sijasta pellonhaltija merkkiä... ::)
Niin ja tuossa on vielä se että kaupan omat merkit on näkyvillä ja tarvittaessa muut sielä ylähyllyssä muitten tavaroitten takana!
Kaikkein härskiä meno on silloin kun Joutsenlippumerkityissä tuotteissa on selkeä "Suomi-lisä" vrt. "Luomu-lisä" hinnassa. >:(
-
Epäilenpä että tuossa pilkkomisessa kävisi niin kuin Valion maitomonopolin kanssa. Hinnat vain nousisivat.
Siinähän jäisi vain yksi välikäsi pois kun kielettäisiin s-ryhmän tavaran hankkija idex partners ja pilkottaisiin jokainen s-ryhmän kauppa omaksi yrityksekseen jonka pitää itse hankkia myytävät tuotteet. Sama hoito muille kauppa ryhmitymille, niin rupeaa kilpailu toimimaan! Tietysti samalla kaikki Bonus ja ynm. etukortit kieltoon!
Jokainen kauppa olisi pienasiakas joka ei pääsisi kyykyttämään tavaran valmistajaa. Maatalouskaupassakin on eri hinnat kartanoilla kuin pientiloilla. Eli hinnat nousisivat.
-
Epäilenpä että tuossa pilkkomisessa kävisi niin kuin Valion maitomonopolin kanssa. Hinnat vain nousisivat.
Siinähän jäisi vain yksi välikäsi pois kun kielettäisiin s-ryhmän tavaran hankkija idex partners ja pilkottaisiin jokainen s-ryhmän kauppa omaksi yrityksekseen jonka pitää itse hankkia myytävät tuotteet. Sama hoito muille kauppa ryhmitymille, niin rupeaa kilpailu toimimaan! Tietysti samalla kaikki Bonus ja ynm. etukortit kieltoon!
Jokainen kauppa olisi pienasiakas joka ei pääsisi kyykyttämään tavaran valmistajaa. Maatalouskaupassakin on eri hinnat kartanoilla kuin pientiloilla. Eli hinnat nousisivat.
Tai sitten tarjonta lisääntyisi, palvelu paranisi, ja aidosti kilpailuilla markkinoilla hinnat pysyisivät kurissa!
Edelleen on syytä muistaa, että asiakkaan kokema hyöty on paljon laajempi käsite, kuin kilohinta pönikän kyljessä. Laatu, transaktiokustannukset(kuten etäisyys kauppaan), pakkauskoko, ei-rahassa mitattava laatu esim. eettisyys...
Ei ole mikään salaisuus, että voittoaan optimoiva toimija pyrkii aina monopoliin. Ja tämä nykyinen kahden kauppa - oligopoli on jo hyvin lähellä monopolin kaltaista tilannetta.
-
Epäilenpä että tuossa pilkkomisessa kävisi niin kuin Valion maitomonopolin kanssa. Hinnat vain nousisivat.
Siinähän jäisi vain yksi välikäsi pois kun kielettäisiin s-ryhmän tavaran hankkija idex partners ja pilkottaisiin jokainen s-ryhmän kauppa omaksi yrityksekseen jonka pitää itse hankkia myytävät tuotteet. Sama hoito muille kauppa ryhmitymille, niin rupeaa kilpailu toimimaan! Tietysti samalla kaikki Bonus ja ynm. etukortit kieltoon!
Jokainen kauppa olisi pienasiakas joka ei pääsisi kyykyttämään tavaran valmistajaa. Maatalouskaupassakin on eri hinnat kartanoilla kuin pientiloilla. Eli hinnat nousisivat.
Tai sitten tarjonta lisääntyisi, palvelu paranisi, ja aidosti kilpailuilla markkinoilla hinnat pysyisivät kurissa!
Edelleen on syytä muistaa, että asiakkaan kokema hyöty on paljon laajempi käsite, kuin kilohinta pönikän kyljessä. Laatu, transaktiokustannukset(kuten etäisyys kauppaan), pakkauskoko, ei-rahassa mitattava laatu esim. eettisyys...
Ei ole mikään salaisuus, että voittoaan optimoiva toimija pyrkii aina monopoliin. Ja tämä nykyinen kahden kauppa - oligopoli on jo hyvin lähellä monopolin kaltaista tilannetta.
Unohdat että suomi on niin pieni markkina. Keskieuroopassa samalla alalla huomattavasti enemmän väkeä. Ei synny sellaista kilpailua ja jakelukustannukset nousee. Miksi pikkukaupat ovat lopettaneet toimintansa jos olet oikeassa? Joo onhan noita siwoja ja alepoja mutta niissä käy vain rupusakki ja ne joilla ei ole vaihtoehtoja.
-
Unohdat että suomi on niin pieni markkina. Keskieuroopassa samalla alalla huomattavasti enemmän väkeä. Ei synny sellaista kilpailua ja jakelukustannukset nousee. Miksi pikkukaupat ovat lopettaneet toimintansa jos olet oikeassa? Joo onhan noita siwoja ja alepoja mutta niissä käy vain rupusakki ja ne joilla ei ole vaihtoehtoja.
Tässä se työn sankari loistaa solidaarisuudellaan ;D ;D ;D
Markkinoiden koko ei selitä keskittymistä, vaan kilpailulakien käyttämättömyys.