Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nakkisormi - 18.03.13 - klo:21:26

Otsikko: Umpi- vai avovanteet?
Kirjoitti: nakkisormi - 18.03.13 - klo:21:26
Mitä hyötyä umpivanteista on traktorissa verrattuna koottaviin vanteisiin? Onko umpivanteet pakolliset liikennemallissa nykyään?
Otsikko: Vs: Umpi- vai avovanteet?
Kirjoitti: MP - 18.03.13 - klo:21:30
ei ole pakolliset, ja ainut ero taitaa olla kestävyydessä umpinaisten hyväksi. tosin nää uuemmat pyöreellä keskiöllä olevat palapelivanteet on parempia kuin neliökeskiöllä olevat
Otsikko: Vs: Umpi- vai avovanteet?
Kirjoitti: Hiippailija - 18.03.13 - klo:23:51
+Umpivanteiden pesu on huomattavasti helpompaa.
+Löystyviä pultteja on vähemmän. (Tärkeetä KUULEMMA etenki jontikassa?)
+Paripyörien kiinnityskettinkejä saa ympäri vanteen kehää joka jakaa rasitusta isommalle pinta-alalle.
Otsikko: Vs: Umpi- vai avovanteet?
Kirjoitti: Hervast - 19.03.13 - klo:11:11
Joskus 90 luvulla kun oli traktoreissa säädettäviä vanteita, niin ne keskiön kiinnityskorvakot saattoivat ajanmyötä murtua irti vannekehästä. Ja sillon rupes ainakin tubeles vuotamaan. Nykysin ovat vahvempia kun vannekehää kiertää sisäpuolella yhtenäinen hitsattu latta.

Umpivanne on paksuine keskilevyineen painavampi ja hieman jäykempi, varsinkin jos vanteen reunassa on ylimääräinen pokkaus. Vielä parempi jos reunassa on hitsattu pyöröteräs vahvikkeena. Metsäajossa etuvanteissa on tuo reunavahvistus ainakin tarpeellinen ja saattaa säästää muutamilta ylimääräisiltä rengastöiltä.
Otsikko: Vs: Umpi- vai avovanteet?
Kirjoitti: miller - 20.03.13 - klo:06:22
Valtrassa pitää olla umpi vanteet jos meinaat tehdä ns oikeita töitä  > koukku paino lähentelee jo sellaisia lukemia jolloin vakio vanteet repiää ja pyöränpultit menee poikki kuin hammastikut.