Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: realisti - 12.03.13 - klo:09:06

Otsikko: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: realisti - 12.03.13 - klo:09:06
Miten tarkasti raati on seurannut traktoreidensa korjaus ja huoltomenoja? Hiukan järkytyin kun katsoin verotusta tehdessä koneiden ja kaluston kunnossapitomenoja, vaikka viime vuonna ei ollut "mitään suurempaa" särkynytkään. Uudempaan jontikkaan laitettiin egr, turbo ja jotain pientä nippeliä sekä uudet renkaat. Vanhempaan laitettiin uudet jarrut, ilmastoinnin kompura ja tietty molempiin huollot. Massikkaan meni vain n.700€ huolto. Kaikki korjaus ja ylläpitokulut 24 000€.
Ei muuten tartte olla mitään kovin isoja kun menee paljonkin rahaa noihin kamppeisiin, tulisiko uudella ajo kuitenkin halvemmaksi? Jos uusi kone menisi yhtä vähällä remontilla kuin massikka tähän saakka niin olisi herkästi järkevä ostaa uudet koneet ja ajaa niillä se n.5000-6000h kun silloin ei vielä mitään vikoja pitäisi olla.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: vms1 - 12.03.13 - klo:09:11
Ei ne välttämättä kuitenkaan kovin paljoa väärässä ole ne jotka vaihtavat koneen kun takuu loppuu vaikka köyhältä tuntuu mahdottomalta ajatukselta. omat remppakulut menee 10 ja 20 tonnin välillä vuodessa. Lisäksi aika raju vakuutusmaksu konerikoista.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: erik - 12.03.13 - klo:09:22
En ny tarkkaan muista mutta alle 10000€ oli viime vuonna.
Koneet 6000-15000h ajettuja ja vuosimallihaarukka 91-07
Muu kalusto on pyritty pitämään suht tuoreena mutta nuo traktorit on menny yllättävän pienillä kuluilla.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: -SS- - 12.03.13 - klo:09:36
Voiteluöljyt ja suodattimet jo maksaa melkoisesti, kun kertavaihdolla menee lähes sata litraa, ja jos kolmeenkin koneeseen vaihtaa, menee nyt ainakin tynnörillinen. Mitähän siitäkin tulisi, jos pitäisi rautaakin noihin vaihtaa....

Jotenkin tuntuu siltä, että noissa vain viisi - kymmenen vuotta ajetuissa voi tulla suurimmat pettymykset, maksavat vielä paljon, korjaukset kalliita, paljon sähköosia ja hienoa "hytraaliikkaa". Eli uuteen pitäisi alkaa säästämään, jotta saisi takuun...eipä ehkä...

-SS-
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: meedio - 12.03.13 - klo:09:43
Mitenkä menee koneiden hankinnassa nuo vakuutukset. Eli jos hankkii vaikka rahoitussopimuksella tai leasingillä? Missä vaiheessa kannattaa miettiä esim. työkoneen rahoitussopimuskauppaa sen vuoksi, että eikös siinä ole vakuutus rahoitusyhtiön toimesta?? Tulee mieleen, että esim. jos joku heinäkone on vaikka rengillä urakointiajossa, niin saako etua joissakin tapauksissa  esim. kiveen ajon yhteydessä?? 
Meni hiukan ohi aiheen, mutta sopiiko sama traktoriin?? Onko rahoitussopimuskone jotenkin turvattu rikkoutumisen varalle?
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: Greenpwr - 12.03.13 - klo:09:57

 Lavalin huoltotunti taitaa olla tänä vuonna 94€ sis alv...vähävaraisesta kalliilta tuntuu...
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: hvinnamo - 12.03.13 - klo:10:17
 2291 euroa näkyi olevan kaikkien traktoreiden huolto ja korjauskulut yhtensä ja siinä oli melkein puolet käytetyn JD:n korjausta. Lisäksi oli pari rengastyötäkin samassa summassa.  Sitten oli toinen mokoma kaikenlaisia pultteja, laakereita, hydrauliikkaa, johtoja ym. tarvikkeita. Paketiauton huolto- ja korjausmenot olivat yksistään 1667 euroa, mutta ne ovat eri "tilillä" kirjanpidossa.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: roadman - 12.03.13 - klo:10:20
Onko tuossa 24000€ koko maatalous kaluston korjauskulut töineen. Itse kirjaan työnosuuden ulkopuoliseen palveluun ja vain osat huolto ja kunnossapito tilille.
Jos sulla kirjanpito ohjelmalla, niin teeppä muutama lisätili esim, työkoneiden huolto, traktoreiden huolto ja muut vaikka navetan huoltokulut  omiin tileihin niin näet mikä kalusto sulla vie rahaa.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: Make - 12.03.13 - klo:10:26
Kalusto on pääosin aika vanhaa, erityisesti veturit. Koko huolto ja korjauskulut ovat 18500€ Navettaan on mennyt 4500 € ja omin avuin kulkeviin 6500 € eli 3,25 €/käyttötunti.
Renkaita ei viimevuonna uusittu, mutta osa menoista on koneiden yleisen mukavuuden parantamista. esim kahteen vanhempaan koneeseen vaihdettiin vetovarret kolmoskategorian kourilla johon meni neljännes traktoreiden korjauskuluista.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: -SS- - 12.03.13 - klo:10:28
Renkaat syövät rahaa, kun eihän niitä uusia sitten kumminkaan ilman saa. Monessa käytetyssä on jo ihan pykineet - tai sitten siliät, eli käytetyn hintaan saa vaikuttaa myös rengastuksen kunto.

-SS-
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: lypsyukko - 12.03.13 - klo:10:31
Voiteluöljyt ja suodattimet jo maksaa melkoisesti, kun kertavaihdolla menee lähes sata litraa, ja jos kolmeenkin koneeseen vaihtaa, menee nyt ainakin tynnörillinen. Mitähän siitäkin tulisi, jos pitäisi rautaakin noihin vaihtaa....

Jotenkin tuntuu siltä, että noissa vain viisi - kymmenen vuotta ajetuissa voi tulla suurimmat pettymykset, maksavat vielä paljon, korjaukset kalliita, paljon sähköosia ja hienoa "hytraaliikkaa". Eli uuteen pitäisi alkaa säästämään, jotta saisi takuun...eipä ehkä...

-SS-

Itte ajelin alkuaikoina ns. halvalla kalustolla eli reilun 10v vanhoilla traktoreilla. Sitten noista pari nuorinta vaihtelin uusiin ja meinasin jotta näitä nyt sitten vaihtelen sopivan usein, että saa uusilla ajella. sitten kun noita "uusia" alkoi huollattelemaan ja katseli laskusta hintaa, niin sai mietiskellä koska olisi mennyt vanhoihin noin paljon, vaikka olis ollut hajallakin. Sillä pelkkä huolto voi olla tonnin meno, vanhoissa tuolla tehdään jo remonttia. Niin ja siihen kunnianhimoiseen tavoitteeseen ... eipä ole tullut vaihdettua ... "nuorimmaiselle" tuli 5v täyteen ja tilasin 1200h huollon ja "katkaisuhoidon"  :( Toki vieläkin ehtis vaihtaa, koska vika vielä lähes "kosmeettinen", mutta ...  :(  niin ja traktorin huolloissa oli viimevuonna "välivuosi" , joten sinne ei montaa satasta mennyt. Muuten kaluston korjausmenot n. 7Keur. (Katin moottori, raapan poistomäntä+ sylinteri, paalaajan laakerin vaihtoa jne muuta kunnossapito kulua)
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: nänninnyplääjä - 12.03.13 - klo:10:40
rattoreihin ei mee ku öljyä ja suodattimia.. nehän on basildoneja, ei niissä oo vikoja.. :P :P

tai sitte meitä käyttäjiä on monenlaisia??
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: roadman - 12.03.13 - klo:10:44
niin loppujen lopuksi vähemmän seuraan yksittäistä meno erää. Seuraan tuloslaskelmaa jos kokonaismeno % alle 40 niin alkaa olla ok.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: lypsyukko - 12.03.13 - klo:10:44
rattoreihin ei mee ku öljyä ja suodattimia.. nehän on basildoneja, ei niissä oo vikoja.. :P :P

tai sitte meitä käyttäjiä on monenlaisia??

Ne on yksilöjä ... siis ne rattorit  8)
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: Hammer - 12.03.13 - klo:11:04
Viime vuonna ei tarvinnut tehdä kuin pakolliset huollot koneisiin ja muutama polttimon vaihto, joten aika pienillä kuluilla pääsi. Traktorit ovat niitä Valmetteja/Valtroja, joissa on kuulemma niin pirusti vikaa, eipä ole omalle kohdalle osunut kovinkaan viallista yksilöä  :)
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: pelu - 12.03.13 - klo:11:15
5 rattoria käytössä vm 70-91. Öljyihin 1000eurua, muihin varaosiin 2425eurua + omaa työtä.
Huoltomiestä ei käytetä.
Muihin koneisiin 1976,22eurua sisältää lypsykoneen huollon.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: erik - 12.03.13 - klo:11:15
rattoreihin ei mee ku öljyä ja suodattimia.. nehän on basildoneja, ei niissä oo vikoja.. :P :P

tai sitte meitä käyttäjiä on monenlaisia??

Niin tossa yks isäntä kovin kehus mulle kun ei jontikoissa oo hänellä koskaan ollu mitään vikoja.
Tosin kolmeen traktoriin tuli yhteensä 150 tuntia vuodessa  ;D
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: -SS- - 12.03.13 - klo:11:19
rattoreihin ei mee ku öljyä ja suodattimia.. nehän on basildoneja, ei niissä oo vikoja.. :P :P

tai sitte meitä käyttäjiä on monenlaisia??

Ne on yksilöjä ... siis ne rattorit  8)

Kyllä on työtkin erilaisia, monet koneet vaan joutuvat niin ryskähommiin, että antautuu kovempikin teräs. Olisiko osasyy rikkoutumisiin siellä sopparuuvilla käynti ? Täydet paketit apusylinteriä, valtaisat etupainot, 30 hevosvoimaa piristystä, pieni traktori ylisuuren taakan edessä ?

Sitten huutaa toisella traktori paikallaan 33000 tuntia jonkun sirkkelin edessä. Ja kehuu kuinka hienosti kestää.

-SS-
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: JD6630 - 12.03.13 - klo:11:58
Jos ei turbon korjaaminen ole iso operaatio tai niiden uusien nevarenkaiden osto niin mikä sitten on?
Jos ostetaan jotkut 650+++ renkaat niin äkkiä se vähintään kymppi menee hyviin renkaisiinkin, siksi onkin melkeen halvempaa vaihtaa koko raktori 5000-6000h kerran vaihdetuilla eturenkailla ;D

Paljonhan ton jontikan huoltosopimus on, aika paljon kuitenkin, mutta mitään isompaa ei kai hajonnut edes massikasta.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: SamiT - 12.03.13 - klo:12:15
Traktorit eivät onneksi viime vuonna juuri muuta tarvinneet kuin huoltoa, pari hydrauliletkua on mennyt uusiksi traktoreista ja yksi laturi ja kahteen koneeseen akku, joihin toki reilun parituhatta euroa upposi kevyesti silti nykyhinnoin, mutta kaivinkone kuittasi homman kotiin useamman tuhannen euron remonttilaskuilla. Edellisvuonna sitten olikin parit rengassarjat, tänä vuonna tulee tehtäväksi vielä ehkä ennen kevättöitä vuoden -86 Valmettiin kytkinremontti 4500 tunnin kohdalla ja eilen kypsyi startti 8400:sta 8000 tunnin iässä, kaksi paria eturenkaita varmaan myös uusittava tämän vuoden aikana ja ties mitä muuta jysähtää kun iäkkäitä koneita pelkästään ajossa, uusin on -97. Olenkin tavannut sanoa että meidän pelloilta löytyy liikkuva maatalousmuseo naapuroston vallitsevaan konekannan ikään nähden kun noita 80-lukuisiakin vekottimia kovasti olen vielä käyttänyt. Eipä noilla ajetakaan paljoa, joten on syytä remontinkin olla suht vähäistä, eniten ajettavaan traktoriinkin tulee vain 700 tuntia vuoteen, muihin selvästi vähemmän. 
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: lypsyukko - 12.03.13 - klo:12:22
rattoreihin ei mee ku öljyä ja suodattimia.. nehän on basildoneja, ei niissä oo vikoja.. :P :P

tai sitte meitä käyttäjiä on monenlaisia??

Ne on yksilöjä ... siis ne rattorit  8)

Kyllä on työtkin erilaisia, monet koneet vaan joutuvat niin ryskähommiin, että antautuu kovempikin teräs. Olisiko osasyy rikkoutumisiin siellä sopparuuvilla käynti ? Täydet paketit apusylinteriä, valtaisat etupainot, 30 hevosvoimaa piristystä, pieni traktori ylisuuren taakan edessä ?

Sitten huutaa toisella traktori paikallaan 33000 tuntia jonkun sirkkelin edessä. Ja kehuu kuinka hienosti kestää.

-SS-

Toki työtkin on erilaisia, mutta mulle on jotenkin kasaantunut näitä "ei näitä nyt yleensä näillä tunneilla vielä vikoja" ;D Toki ei niissä ole vielä rauta yleensä mukautunut, mutta jurppii se. Melkein sama vaihdetaanko 10 euron stefa vai 1000 euron kulutusosa, jos työ kuitenkin maksaa molemmis 2000 euroa. Ja tuo stefa voi mennä klapusirkkeli käytös mutta ei välttämättä mene sen ryskäkäyttäjän hommis. yhdes traktoris meillä kytkin uusittiin 1000 h paikkeilla, nyt siinä on yli 6000h mittaris ja se sama toinen menos ja samat käyttäjät  ::)

Muutama viikko sitten juttelin yhden kolleekan kans ja sekin ihmetteli , miten sillä kaikki viat tuntuu kasaantuvan siihen samaan vehkeeseen. Sillä sentäs kaikki samaa merkkiäkin ja pari samaa mallisarjaakin, mutta muis ei mitään tuos sitten kaikkea "pientä".
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: heppihese - 12.03.13 - klo:12:22
Jontikassa ei olis mitään vikoja, jollei niihin olis laitettu valtran osia:
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: heppihese - 12.03.13 - klo:12:25
Joku menny laittamaan jontikkaan valtran takarenkaan:
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: Red Bull - 12.03.13 - klo:12:32
Vajaa 20 keur, maataistelukoneet ja veturit. Navettaan muutama lisää. Tunteja kertyy vuositasolla traktoreihin noin 1200. Ykköstraktorissa 12000 tuntia mittarissa. Vielä ei oo aikomusta vaihtaa. Toki korjauskustannusta olis voinu pienentää ehjiä kalliimpia koneita hankkimalla, mutta korjaukset saa suoraan vähennyksiin.  :D
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: Peurajussi - 12.03.13 - klo:12:41

Noin 15ke useamman vuoden peräkkäin, sisältää navetan ja konetunteja parisen tuhatta/ vuosi. Konerikkoja aika paljon, perushuollot ei isompia tee. Uuteen meinasin hommata vähän turvaa rikkojen varalle..  vanhoihin sitä ei ole tällä hetkellä ostettavissa. :P
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: rene - 12.03.13 - klo:15:52
Hirmusummia :-\   Tuoreen traktorin pelkkä huolto nappaa helpolla tonnin, vanhaan valmettiin kun joskus vaihtaa suodatinta ja öljyä niin halvalla pääsee.
  Tavoite on kunnianhimoinen: Traktoreista saatavat myyntitulot - (hankintamenot + korjausmenot + huoltomenot) pitäisi saada plussalle :)    Edellyttää purkukuntoisella koneella ajamista ja työn tekemistä ilmaiseksi :(   
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: vms1 - 12.03.13 - klo:17:15
Huoltokulutkin on niin suhteellisia. Joskus hyvinkin edukkaan osan rikkoutuminen voi tulla hyvinkin kalliksi. Tällaiset edulliset osat on kaikki alle 500 euron osat. Kuitenkin jos kone halvautuu sen takia että kaasuvaijeri, ek johdot, laturi, tartti, akku, joku stefa, hydeletku jne jne antautuu niin esimerkiksi sinä päivänä tekemättä jäänyt rehu voi olla 10000 arvoinen.

Sama toimii niin koneissa kuin navetassakin. Kriisi on yhtälailla pystyssä sunnuntai-aamuna jos avantista on pyörä puhki tai paalaajasta joku laakeri rikki jos se ei satu löytymään isännän pajan nurkasta.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: BACKSPACE - 12.03.13 - klo:17:22
n. 5 tonnilla kulumia korjailtu viidessä vuodessa, aika tarkasti 5000 tuntia tullut traktoreihin joiden keski-ikä on 9000 h.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: erik - 12.03.13 - klo:17:53
Huoltokulutkin on niin suhteellisia. Joskus hyvinkin edukkaan osan rikkoutuminen voi tulla hyvinkin kalliksi. Tällaiset edulliset osat on kaikki alle 500 euron osat. Kuitenkin jos kone halvautuu sen takia että kaasuvaijeri, ek johdot, laturi, tartti, akku, joku stefa, hydeletku jne jne antautuu niin esimerkiksi sinä päivänä tekemättä jäänyt rehu voi olla 10000 arvoinen.

Sama toimii niin koneissa kuin navetassakin. Kriisi on yhtälailla pystyssä sunnuntai-aamuna jos avantista on pyörä puhki tai paalaajasta joku laakeri rikki jos se ei satu löytymään isännän pajan nurkasta.

Nämä on sellasia asioita mihin hiukan pitäisi osata varautua ja olla suunnitelma että hommat saadaan jatkumaan.
Tollaset pikkunippelit saa kyllä ihan muutaman tunnin sisällä oli sitten vaikka sunnuntai ehtoo kun tietää vaan mihin alkaa soittelemaan.
Traktorin totaali halvaantuminen sitten eria asia mutta itsellä ainaskin homma ei seisahdu yhden koneen remonttiin vaan sitten otetaan toinen peliin tai mahdollisesti vuokrataan viljatilalta kone.
Paalaajan yleensä saa näillä nurkilla paikkaamaan vuorokauden sisällä kun noita urakoitsijoita tässä lähiseudulla on ja yhdelläkin kone liikkuu sesonkina tarvittaessa kahdessa vuorossa.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: kyntaja - 12.03.13 - klo:17:59
Miten tarkasti raati on seurannut traktoreidensa korjaus ja huoltomenoja? Hiukan järkytyin kun katsoin verotusta tehdessä koneiden ja kaluston kunnossapitomenoja, vaikka viime vuonna ei ollut "mitään suurempaa" särkynytkään. Uudempaan jontikkaan laitettiin egr, turbo ja jotain pientä nippeliä sekä uudet renkaat. Vanhempaan laitettiin uudet jarrut, ilmastoinnin kompura ja tietty molempiin huollot. Massikkaan meni vain n.700€ huolto. Kaikki korjaus ja ylläpitokulut 24 000€.
Ei muuten tartte olla mitään kovin isoja kun menee paljonkin rahaa noihin kamppeisiin, tulisiko uudella ajo kuitenkin halvemmaksi? Jos uusi kone menisi yhtä vähällä remontilla kuin massikka tähän saakka niin olisi herkästi järkevä ostaa uudet koneet ja ajaa niillä se n.5000-6000h kun silloin ei vielä mitään vikoja pitäisi olla.

 Vaan ethän sää sillä uusimmalla ajakkaan. Apekoneisiin yms tulee aina suuriommat tunnit. Sää ajoit varmaan vanhoilla koneilla yhtä paljon viime vuonna kun sun masserillas on ajettu koko aikana.....

Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: realisti - 12.03.13 - klo:18:19
Masserissa 1500h vm.10. Jd 6830, 5100h vm.07. Jd 6900, 6500h (vaijeri) -97. Tuollaiset tunnit niissä on.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: taisker - 12.03.13 - klo:19:23
täyty kattoo iteltäkin positiivinen ylläri 2846 veroton ajotunnit noin 1300h mutta eipä tainnu hajota mitään koko vuonna jokunen letku ym ja huollot koneet 1985 deutsi,1995 vallu,2000 vallu,2010 vallu
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: jylperö - 12.03.13 - klo:21:08
Talosta löytyy valtra vuodelta 2004 johon ei ole huoltojen lisäksi vaihdettu ainoatakaan osaa. Toiseen traktoriin sai tehdä sitten senkin edestä vaikka uudempi olikin.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: Suki - 12.03.13 - klo:22:08
Masserissa 1500h vm.10. Jd 6830, 5100h vm.07. Jd 6900, 6500h (vaijeri) -97. Tuollaiset tunnit niissä on.

Oletko sä erikseen laittanut 6900 Jonttuun vaijerimittarin?
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: wolfheartscry - 12.03.13 - klo:23:24
n. 13 alvitonta tonnia meni näköjään koneiden korjauksiin ja huoltoon viime vuonna. Pari ennakoivaa isompaa remppaa työkoneisiin näkyi selvästi riveiltä. Traktoreita joilla töitä tehdään on kaksi ja lisäksi ajokone, jota käytetään tilan töissä ja "metsätyöharrastukseen". Yhteensä kolmeen koneeseen tulee vuosittain n. 2300 h ja yhteensä niissä on n. 55 000 h. Lisäksi pari pientä aputraktoria lähinnä tarhan kolaukseen ja lietepumpun pyöritykseen. Niiden tuntimäärä lienee vuodessa yhteensä n. sata ja yhteisajomäärä kymmeniä tuhansia.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: realisti - 13.03.13 - klo:09:01
Masserissa 1500h vm.10. Jd 6830, 5100h vm.07. Jd 6900, 6500h (vaijeri) -97. Tuollaiset tunnit niissä on.

Oletko sä erikseen laittanut 6900 Jonttuun vaijerimittarin?

Kyllä se on siinä ollut ihan uudesta saakka.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: Ojala - 13.03.13 - klo:09:45


Oletko sä erikseen laittanut 6900 Jonttuun vaijerimittarin?

Kyllä se on siinä ollut ihan uudesta saakka.
[/quote]

Mä oon todellinen edelläkävijä, 6400  Deeressäkin -95 on sähkömittari, mitenhän -91 2850 HL oliko siinäkin sähkömittari, kierrosluku oli ainaski rikitaali :-)
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: realisti - 13.03.13 - klo:10:35


Oletko sä erikseen laittanut 6900 Jonttuun vaijerimittarin?

Kyllä se on siinä ollut ihan uudesta saakka.

Mä oon todellinen edelläkävijä, 6400  Deeressäkin -95 on sähkömittari, mitenhän -91 2850 HL oliko siinäkin sähkömittari, kierrosluku oli ainaski rikitaali :-)
[/quote]

Meillä on tuossa hms-päisteautomatiikka, ja kaikki muut rensselit mutta tuntimittari on ihan mekaaninen. Eli ei siis ole minkäänlaista nestekidenäyttöä.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: Rockmaple - 13.03.13 - klo:10:54


Oletko sä erikseen laittanut 6900 Jonttuun vaijerimittarin?

Kyllä se on siinä ollut ihan uudesta saakka.

Mä oon todellinen edelläkävijä, 6400  Deeressäkin -95 on sähkömittari, mitenhän -91 2850 HL oliko siinäkin sähkömittari, kierrosluku oli ainaski rikitaali :-)

Meillä on tuossa hms-päisteautomatiikka, ja kaikki muut rensselit mutta tuntimittari on ihan mekaaninen. Eli ei siis ole minkäänlaista nestekidenäyttöä.
[/quote]

Sähköllä se tuntimittari pyörii, vaikka näkyvillä on mekaanisesti vaihtuvat numeropylpyrät. Tynnyrikoppisessa 80-luvun alun 40-sarjassa ainakin oli jo sähkömittari.

Edit: miksei nää lainaukset toimi?
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: realisti - 13.03.13 - klo:10:57
Mutta tuntien tuleminen perustuu kierroslukuun kuten "vaijerikoneissa", eikä kellotunteihin. Asia on ihan mitattu kellottamalla kun ihmeteltiin sitä että koneeseen ei tule juuri mitään tunteja kun lastataan apevaunua yms.

Edit. Nyt siis vaihdetaan öljyt 150h välein silloin kun kone on ollut pienten kierrosten hommissa, kun ohjekirja suosittaa 250h.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: Ojala - 13.03.13 - klo:11:16
Mutta tuntien tuleminen perustuu kierroslukuun kuten "vaijerikoneissa", eikä kellotunteihin. Asia on ihan mitattu kellottamalla kun ihmeteltiin sitä että koneeseen ei tule juuri mitään tunteja kun lastataan apevaunua yms.

Edit. Nyt siis vaihdetaan öljyt 150h välein silloin kun kone on ollut pienten kierrosten hommissa, kun ohjekirja suosittaa 250h.

Siksiköhän meni laakerit moottoriista kun kuormaushommia ja öv n.200-250h n.7000 h kohalla :-P
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: Kohta-Sippoolan Kaappoo - 13.03.13 - klo:11:26
Mutta tuntien tuleminen perustuu kierroslukuun kuten "vaijerikoneissa", eikä kellotunteihin. Asia on ihan mitattu kellottamalla kun ihmeteltiin sitä että koneeseen ei tule juuri mitään tunteja kun lastataan apevaunua yms.

Massikas myös sähkömittari, mutta kevyes työs ei tuu "tuntia tunnis". Huoltomiehen mukaan tunnit tulee öljynpaineen, ja sitä kautta epäsuorasti kierrosten, mukaan. 3000-sarjas on tosi hidas mittari - 6200-sarjas jo vähän nopeampi. Uusista en sitten tiedä minkä mukaan mkittari pyörii.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: Cultor - 13.03.13 - klo:11:41

Oletko sä erikseen laittanut 6900 Jonttuun vaijerimittarin?

Kyllä se on siinä ollut ihan uudesta saakka.

Mä oon todellinen edelläkävijä, 6400  Deeressäkin -95 on sähkömittari, mitenhän -91 2850 HL oliko siinäkin sähkömittari, kierrosluku oli ainaski rikitaali :-)

Meillä on tuossa hms-päisteautomatiikka, ja kaikki muut rensselit mutta tuntimittari on ihan mekaaninen. Eli ei siis ole minkäänlaista nestekidenäyttöä.

Sähköllä se tuntimittari pyörii, vaikka näkyvillä on mekaanisesti vaihtuvat numeropylpyrät. Tynnyrikoppisessa 80-luvun alun 40-sarjassa ainakin oli jo sähkömittari.

Edit: miksei nää lainaukset toimi?

Toki toimii, kunhan jättää tagit paikalleen ;- )
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: lypsyukko - 13.03.13 - klo:12:00
Mutta tuntien tuleminen perustuu kierroslukuun kuten "vaijerikoneissa", eikä kellotunteihin. Asia on ihan mitattu kellottamalla kun ihmeteltiin sitä että koneeseen ei tule juuri mitään tunteja kun lastataan apevaunua yms.

Massikas myös sähkömittari, mutta kevyes työs ei tuu "tuntia tunnis". Huoltomiehen mukaan tunnit tulee öljynpaineen, ja sitä kautta epäsuorasti kierrosten, mukaan. 3000-sarjas on tosi hidas mittari - 6200-sarjas jo vähän nopeampi. Uusista en sitten tiedä minkä mukaan mkittari pyörii.


Nh L-85, joskus kellotin maantiellä tuntimittaria, 1,3tuntia tuli mittariin 1h ajossa jossa ei edes koko aikaa ollut pedaali lattiassa. Ja tuollaisellahan ei voi tehdä mitään pienillä kierroksilla.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: Suki - 13.03.13 - klo:12:02
Joo ei siellä mitään vaijeria mene. Tunti- ja kiekkamittarin anturi on jakopäässä, musta pieni mötikkä moottorin vasemmalla puolen edessä. Me menty Jontikan omilla moottoriöljyillä 350 h vaihtovälillä ongelmitta.

Anyway, tuommoiset "pikkuhommat" kuten Turbon, EGR:än ja renkaiden vaihto nostaa kustannuksia melkoisesti. Eivät toivottavasti ole jokavuotisia juttuja.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: realisti - 13.03.13 - klo:12:09
Se on totta että fyysistä vaijeria ei mene, mutta systeemi on samanlainen kierroksiin perustuva. Apevaunun täytössä tunnissa tulee 0,6-0,7h mittariin.
Otsikko: Vs: Traktorin korjaus ja huoltokustannus.
Kirjoitti: 6350 - 14.03.13 - klo:06:26
Talosta löytyy valtra vuodelta 2004 johon ei ole huoltojen lisäksi vaihdettu ainoatakaan osaa. Toiseen traktoriin sai tehdä sitten senkin edestä vaikka uudempi olikin.

Mulla on ja 2 tuon vuosimallin HT2.0 edustajaa käytössä ja melko samanlaisia kokemuksia. Toisesta on kyllä metsäkäytössä hajonnu nippeliä ja toisesta rikoin hölmöyksissäni koukun nostokynkät, mutta varsinaiset viat on puuttuneet..

Sitten taas näistä myöhemmistä vuosimalleista kuulunu kaikenlaista, Agcon aika on purassu..  :(