Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nakkisormi - 05.03.13 - klo:20:55
-
Millainen homma olisi saada tuosta jontikasta paremmin metsään sopiva. Sopiva se ei sinne tule olemaan, mutta nyt puhutaankin pienestä määrästä metsätöitä ja vähän paremmin suojattu, kuin tehtaalta tullessa.
Pohjapanssari, mutta millainen? Onko kukaan laittanut? Muovinen polttoainetankki tulisi saada suojattua, sekä takana näyttää olevan hydrauliöljyjen suodatin pahassa paikassa.
Mites tuo penkki kääntyy kokonaan ympäri? Nyt se tökkää johonkin rajoitinruuviin eikä käänny kuin niin sanottuun kyntökulmaan. Mitä tapahtuu jos poistaa sen rajoitinruuvin? Kääntyykö siltikään ympäri asti?
-
Näin jonnikoita paljon käyttävänä sanoisin että vanhan jonnikan saa metsäkelpoiseksi vaihtamalla sen vanhaan Valmettiin. :)
-
Valmetti löytyy jo talosta, mutta jontikalla on sen verran mukavempi ajella, että ajattelin jos vaihtaisi valmetin uudempaan traktoriin ja jättäisi jontikan sellaiseksi, jolla voisi metsässäkin käydä sen verran mitä valmetilla nyt käydään. Ja niitä metsätunteja ei tule paljoakaan vuodessa, mutta metsäkärry löytyy eli jotakin siellä metsässä omilla koneilla pystyy tekemäänkin.
Mutta ei puututa tuohon sen enempää, vaan kertokaa jos jollain on kokemuksia tuosta jontikan parantelusta metsää varten.
-
6506:ssa 5 mm "panssari" pohjan läpi. Helppo tehdä erillisrunkoon, suojaa polttoainetankin muttei hydesuodatinta. Suodatin on sen verran korkealla, ettei ole ottanut iskua missään vaiheessa. Renkaina ristikudokset, talvella ketjut. Penkin pitäisi kyllä pyörähtää ympäri vasurin kautta, jos siis kyseessä ilmajousitettu Grammer? Kyl jonnusta hyvän metsätraktorin saa. Erillisrunko ja tehokas hydrauliikka on pop. Pistä privaa, jos haluat kuvia muutoksista.
-
voi tulla siitä "vähästäkin" ajosta kallista jos oikein hyvin sattuu... laita molemmat vaihtoon
-
Voihan se metsänpohja olla hyvinkin ajokelpoinen. Ei kaikkien metsissä ole 70 senttisiä korkeita kantoja ja pakkasarkunkokoisia kiviä.
-
ja kun ajaa niin kuin ite, voi pärjätä melkein ilman mitään muutoksia. ei kaikkia tartte ajaa vain suoraan kun niihin traktoreihin on tehty kuulema ne kääntyvät etupyörät. miä ajan fiudella vakiona keslan kärri perässä metässä ja siinä kun on kääntyvä aisa niin aika pahoista paikoista päässy ajeleen.
ketjut ehoton ja hieman harkintaa mistä ajaa ja moottorisahalla saa huonoja paikkoja korjattua, muutama ropsinäre antaa kummasti tietä edetä oikein aseteltuna. aikaa ei kuiteska tehä enempää, mutta kiire ei ole kunniaksi missään. -muussa kuin urheilussa!
-
Aika turhaa noita on varustella. Ainakin jos ajaa vain omasta metsästä ja tietää minkälainen maasto.
Itse ajelen tänäkin vuonna noin 400 kiintoa puuta omasta metsästä 100-90 Fiiatilla. Ei ole edes kääntyvää penkkiä, panssaria tai ketjuja.
Ilman ketjujakin pärjää, kun tyhjällä kärryllä käy kerran ajamassa jäljet ajouralla.
-
Turhaa sinne mitään panssareita laittaa.
Kaikki mikä mahtuu etuakselin alitte menee muualtaki.
Vähänkin kun kattelee miten ajelee ja kaatelee pikkurangat sahalla eikä traktorilla niin hyvin pärjää.
-
Turhaa sinne mitään panssareita laittaa.
Kaikki mikä mahtuu etuakselin alitte menee muualtaki.
Vähänkin kun kattelee miten ajelee ja kaatelee pikkurangat sahalla eikä traktorilla niin hyvin pärjää.
joskus vaan ne kepit osaa kääntyä renkaan alta niin uskomattomiin paikkoihin että ymmärrys meinaa loppua ja useinhan nuo vauriot tulee kun lipsahdetaan sinällään hyvältä ajo-uralta tai tieltä....
-
Ilman ketjuja traktorilla mettätöihin voi morjens no kukin tekee mitä parhaaks näkee.. Ehdottomasti ketjut, ilman ketjuja ois sama kun vetelisi ilman kumia thaimaan maksullisia pimperoita. Mutta joo siihen alottajan aiheseen laita ihmeessä sinne se pohjapanssari suojaa kaikki mitä voi särkyä pohjasta suojaus voi maksaa ittensä moninkertasena takasin. Ja jos sun vallussa on kääntyvä penkki niin voi tulla tosi ikävä kääntyvää penkkiä jos jonnussa ei ole sitä ....
-
Minä teetätin 6620 jontikkaan pohjapanssarin. Lisäksi otan aina rappuset pois ja painetta lisää renkaisiin ja vahingoilta on säästytty. Mutta eniten voi itse vaikuttaa kun katsoo vähän että mistä ajaa ja pitää kannot lyhyinä.
-
onko kukaan laittannu noita rappuja ketjuista tai muusta joustavasta materiaalista, jossain takavuosina näin kuinka oli tehty vaijerista rappuset ja ne oli ihan kätevät kun ei jäykkänä lähteny jalan alta noustessa tahi laskiessa kopista.
-
onko kukaan laittannu noita rappuja ketjuista tai muusta joustavasta materiaalista, jossain takavuosina näin kuinka oli tehty vaijerista rappuset ja ne oli ihan kätevät kun ei jäykkänä lähteny jalan alta noustessa tahi laskiessa kopista.
Itse kanssa miettinyt vaijerista, ehkä joku 20mm putkea n.20cm pala väliin? Olisko hyvä? :o
-
onko kukaan laittannu noita rappuja ketjuista tai muusta joustavasta materiaalista, jossain takavuosina näin kuinka oli tehty vaijerista rappuset ja ne oli ihan kätevät kun ei jäykkänä lähteny jalan alta noustessa tahi laskiessa kopista.
Itse kanssa miettinyt vaijerista, ehkä joku 20mm putkea n.20cm pala väliin? Olisko hyvä? :o
Yksi vaihtoehto on tehdä paksusta kumimatosta sivut mihin pulttaa väliin askelman.
-
Ei kannoista mitään haittaa ole, ja jos semmoinen sattuu uralle niin äkkkäkös sitä mataloi ja kivet on pakko kiertää. Risuista on kyllä haittaa. Jake tekee myös pohjapanssareita. Aika tarkkaan ovat 6500-sarjalaisen paketoineet.
http://www.jake.fi/137
-
onko kukaan laittannu noita rappuja ketjuista tai muusta joustavasta materiaalista, jossain takavuosina näin kuinka oli tehty vaijerista rappuset ja ne oli ihan kätevät kun ei jäykkänä lähteny jalan alta noustessa tahi laskiessa kopista.
Mullon alin askelma ketjusta. Myös hydrauliletku tai rullaketju ajaa asiansa. Tuo tavallinen ketju tuppaa karkaamaan saappaan alla.
Puimurissaki roikkuu alin askelma reunoistaan kiinni roiskeläppäkumeissa...
-
Mulla kans kettinkiä, ei mun mielestä pahoin luista
Onkohan tuo Jaken panssari ohutta pelliä vai minkä takia siinä on noin jumalattomasti ruuvia? Ensimmäisenä tuli tuosta mieleen että 10mmx8kgx1,5EUR ja traktorin pohjaan ei montaa neliöö mee...
-
Turhaa sinne mitään panssareita laittaa.
Kaikki mikä mahtuu etuakselin alitte menee muualtaki.
Vähänkin kun kattelee miten ajelee ja kaatelee pikkurangat sahalla eikä traktorilla niin hyvin pärjää.
joskus vaan ne kepit osaa kääntyä renkaan alta niin uskomattomiin paikkoihin että ymmärrys meinaa loppua ja useinhan nuo vauriot tulee kun lipsahdetaan sinällään hyvältä ajo-uralta tai tieltä....
Aivan! Jos olisin yrittämällä yrittänyt, en olisi ohjaamon lattian alla ja lähes perän päällä kulkevaa ilmastointiputkea pystynyt pajun vesalla rikkomaan.... 8)
-
On siellä pohjassa rungon välissä niin paljon vaijereita ja piuhoja että suosittelen panssarin tekoa. Runkoon saa kiinni sellaisen kaukalon. Penkki kokonaan pyöriväksi ja teet jalansijat lattiaa syvempään sille kohtaa mihin sopii upottaan. Suunnanvaihtaja sivulla niin ei tarvii joka siirrolla kääntyä. Kärryyn jarrut, jolla hyvä pysäyttää. Kuormausasento parempi kuin tasalattialla, kääntyminen vähän vaikeampi, mutta tilaa aika hyvin. Tee hyvä, jos et vaihda konetta muutamaan vuoteen..